Michelinstallens osportsliga (?) beteende

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Michelinstallens osportsliga (?) beteende

Inlägg av EnzoF1 »

Jag har en liten knut som vi kanske kan lösa tillsammans.
Med tanke på att de stall som kör Michelin får en betydligt mer utvecklad och testad produkt är det kanske inte konstigt att de fungerar bra. Uppenbarligen kan man dölja en sämre bil bakom dessa däck.

Min fråga är då: om ett Michelinskott stall skulle vinna titeln, blir det då lika mycket värd och kan man till och med kalla det fusk? Konkurrenterna med Bridgestone har ju inte fått tävla på samma villkor. Hur kommer F1-publiken att se på detta?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Konkurrenterna på Bridgestone (Ferrari) har själva valt det, genom att under de senaste 5-6 åren utvecklat ett exklusivt samarbete som gett 6 konstruktrörstitlar och 5 förartitlar.

Det är ett samarbete som skrämt iväg alla andra stall med resurser för tester och toppresultat från Bridgestone till Michelin.

Varje medalj har en baksida, och varje framgång har ett pris. Det här är Ferraris och Bridgestones pris, och nu har de börjat betala.

Inget osportsligt med det, och Ferrari har varit väl medvetna om att det en dag kostar.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Man kan även se på det omvänt och säga att Bridgestone har en klar fördel som endast behöver bry sig om en enda bil som de dessutom kan få all data av och behöver inte som Michelin kompromissa och anpassa sitt däck till ett halvdussin olika bilar. Kompromissandet kräver ju en väldig massa mer testande eftersom testresultaten kan gå i olika riktningar och i slutändan är det svårt att få det riktigt bra till alla, så på det sättet bör Bridgestone/Ferrari ha en klar fördel om man vill ha ett riktigt optimalt däck. Men det är möjligen en nackdel när man är tvungen att helt byta däckskonstruktion som med dagens däck som skall hålla så mycket längre och man därigenom hamnar så långt ifrån alla den testdata man redan har. Då kanske det är lättare att komma hyfsat rätt fort, genom att få input ifrån flera olika stall.

Så jag skulle nog vilja säga att Bridgestone/Ferrari har haft en klar fördel de senaste åren, som ingen annan har kunnat skaffa sig, eftersom Michelin verkar jobba på ett schysstare sätt och ge alla samma chans. Men nu har det av någon anledning slagit bakut för Ferrari och det är ju bra att den typen av specialbehandling kan ha sina baksidor. :)
Användarens profilbild
Nisse

Re: Michelinstallens osportsliga (?) beteende

Inlägg av Nisse »

EnzoF1 skrev:Jag har en liten knut som vi kanske kan lösa tillsammans.
Med tanke på att de stall som kör Michelin får en betydligt mer utvecklad och testad produkt är det kanske inte konstigt att de fungerar bra. Uppenbarligen kan man dölja en sämre bil bakom dessa däck.

Min fråga är då: om ett Michelinskott stall skulle vinna titeln, blir det då lika mycket värd och kan man till och med kalla det fusk? Konkurrenterna med Bridgestone har ju inte fått tävla på samma villkor. Hur kommer F1-publiken att se på detta?
Har inga som helst problem med att ta en uppkörd titel för ett Michelinstall :D
Jag skulle till och med kunna leva med att Schummie blir torpederad av någon konkurent i varenda tävling :D
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

AndersF1 skrev:Michelin verkar jobba på ett schysstare sätt och ge alla samma chans.
Men gör de verkligen det? Tog inte Michelin fram en ny hjulupphängning speciellt åt Renault för något år sedan?
Men det räknas kanske inte eftersom det inte var Ferrari som fick den fördelen? ;)
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Hjulupphängningen som Michelin tog fram var en lösning som alla Michelinstallen fick använda om de ville :up:
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Bra då tycker ingen det är nåt fusk då, vilket inte jag heller tycker.

Det viktiga är alltså bara att alla regler följs då! ;)

Då känns det som om vi kan lägga ned två diskussioner då?!?!?
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Razor skrev:
AndersF1 skrev:Michelin verkar jobba på ett schysstare sätt och ge alla samma chans.
Men gör de verkligen det? Tog inte Michelin fram en ny hjulupphängning speciellt åt Renault för något år sedan?
Men det räknas kanske inte eftersom det inte var Ferrari som fick den fördelen? ;)
Var det verkligen en fördel då? Ingen annan verkar ju vilja ha den och använder Renault den fortfarande? Kändes mer som en PR-kupp än nåt annat. Det har tagits fram massor av hjulupphängningar genom åren som sades vara stora revolutioner men fortfarande verkar det vara dubbla A-armar med pushrods och ganska enkla länkage som gäller, trots att det systemet inte direkt är nytt...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

EnzoF1 skrev:Bra då tycker ingen det är nåt fusk då, vilket inte jag heller tycker.

Det viktiga är alltså bara att alla regler följs då! ;)

Då känns det som om vi kan lägga ned två diskussioner då?!?!?
Jag är inte bitter :D