Red Bull.
-
- Inlägg: 958
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Fagersta
Red Bull.
Förutom att det är gott att grogga med vodka på och förstör jäger om man blandar med sånt, så kanske man kan tala om Red Bull och F1 ett tag istället för att tjata om vem som är slut eller inte.
Är det inte helt otroligt vad detta stall tagit sig i kragen efter att Jagga-loggan försvann. Jag trodde innan säsongen att dom skulle ligga och tampas före strax före Jordan och Minardi. Med lite lite tur kanske nästan nå upp till Sauber. Men nu ligger dom 3:a i konstruktörsmästerskapet. Tur, möjligen eller naturligtvis. Men inte bara?
Jag hoppas "turen" håller i sig och att dom kan när säsongen är slut ligga sisådär 5:a 6:a. Är det orimliga förhoppningar? Hoppas inte.
Är det inte helt otroligt vad detta stall tagit sig i kragen efter att Jagga-loggan försvann. Jag trodde innan säsongen att dom skulle ligga och tampas före strax före Jordan och Minardi. Med lite lite tur kanske nästan nå upp till Sauber. Men nu ligger dom 3:a i konstruktörsmästerskapet. Tur, möjligen eller naturligtvis. Men inte bara?
Jag hoppas "turen" håller i sig och att dom kan när säsongen är slut ligga sisådär 5:a 6:a. Är det orimliga förhoppningar? Hoppas inte.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Red Bull är en av årets stora positiva överraskningar.
Tror inte att de i längden kan hålla sig kvar på tredjeplatsen - kan de sluta 6:a vore det en stor prestation. då har de förutom Sauber också hållt minst ett av stallen Ferrari/Williams/Renault/McLaren/BAR/Toyota bakom sig vilket vore en bragd bara det.
Hoppas de lyckas. Bil och sådant är ju ett arv från Jaguar och visar att stallet kanske var på rätt väg. Men man ska inte underskatta den influensen en ny ägare har på organisationen. Intrycket är att Red Bull drivs mycket "friare" och "roligare" nu än när stallet tillhörde Ford där många beslut var tvungna att tas i Fords styrelse i USA.
Se bara på Coulthard hur mycket mer avslappnad han verkar (har t.o.m skägg ...) nu när han inte längre behöver följa McLarens-Mercedes PR-avdelning formulär för uppträdande. Sen har man Klien med ett års F1-erfarenhet bakom sig och som är en ung och talangfull kille som tyvärr fick sin F1-debut lite för tidigt.
Tror inte att de i längden kan hålla sig kvar på tredjeplatsen - kan de sluta 6:a vore det en stor prestation. då har de förutom Sauber också hållt minst ett av stallen Ferrari/Williams/Renault/McLaren/BAR/Toyota bakom sig vilket vore en bragd bara det.
Hoppas de lyckas. Bil och sådant är ju ett arv från Jaguar och visar att stallet kanske var på rätt väg. Men man ska inte underskatta den influensen en ny ägare har på organisationen. Intrycket är att Red Bull drivs mycket "friare" och "roligare" nu än när stallet tillhörde Ford där många beslut var tvungna att tas i Fords styrelse i USA.
Se bara på Coulthard hur mycket mer avslappnad han verkar (har t.o.m skägg ...) nu när han inte längre behöver följa McLarens-Mercedes PR-avdelning formulär för uppträdande. Sen har man Klien med ett års F1-erfarenhet bakom sig och som är en ung och talangfull kille som tyvärr fick sin F1-debut lite för tidigt.
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det var ju aldrig ngn konkurrens, då Björn W. aldrig var aktuell för en racesits för Jaguar inför 2004.
Det var antingen Justin Wilson eller Klien som slogs om den platsen. När Klien fick den, fick Wilson testförareplatsen istället. När reglerna om tredjeföraren ändrades så Wilson inte kunde vara testförare konkurrerade Wirdheim, Alan van der Merve och Townsend Bell om testförarplatsen.
Så Wirdheim var ett av tre andraalternativ för Jaguars testplats som jag förstod det. Aldrig aktuell för raceplatsen.
Det var antingen Justin Wilson eller Klien som slogs om den platsen. När Klien fick den, fick Wilson testförareplatsen istället. När reglerna om tredjeföraren ändrades så Wilson inte kunde vara testförare konkurrerade Wirdheim, Alan van der Merve och Townsend Bell om testförarplatsen.
Så Wirdheim var ett av tre andraalternativ för Jaguars testplats som jag förstod det. Aldrig aktuell för raceplatsen.
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Håller med om Red Bull..det är fantastiskt roligt att se att de har fått fart i bilarna. Här har man nu gått och trott ett tag att det är otroligt svårt att komma in i F1..i princip omöjligt..för man har sett Jaguar och Toyota satsa och satsa utan att lyckas..jag trodde Red Bull var ett totalkört projekt från början..men det finns ju hopp.
Dessutom tycker jag aerodynamiken på bilen är snygg - och det ska man inte underskatta:) brukar vara bra för en bils snabbhet...
Ska även erkänna att Coulthard har imponerat på mig i år - han är en förare som verkligen vill bevisa något.
Jag tror Red Bull klarar att slå BAR och givetvis Jordan och Minardi..risken är att Red Bull dock avtar lite medan andra team utvecklas som t.ex. BAR, Toyota och så vidare och att gapet blir större ju längre säsongen går. Jordan och Minardi har inte riktigt något alls att göra i F1 längre.
Dessutom tycker jag aerodynamiken på bilen är snygg - och det ska man inte underskatta:) brukar vara bra för en bils snabbhet...
Ska även erkänna att Coulthard har imponerat på mig i år - han är en förare som verkligen vill bevisa något.
Jag tror Red Bull klarar att slå BAR och givetvis Jordan och Minardi..risken är att Red Bull dock avtar lite medan andra team utvecklas som t.ex. BAR, Toyota och så vidare och att gapet blir större ju längre säsongen går. Jordan och Minardi har inte riktigt något alls att göra i F1 längre.
-
- Inlägg: 317
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 958
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Fagersta
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Tja, fungerar det så fungerar det och fungerar gör det om de andra nio stallen anser att det också är en bra idé.
tycker Red Bull gör helt rätt i att försöka ändra regeln - om man inte frågar, kan man inte få svar och det värsta som kan hända är att de får ett nej ....
Tror inte det är ngt de upptäckt först nu, utan det har de vetat om hela tiden vad regeln innebär.
Red Bull har två unga förare, och vill testa båda både som raceförare och fredagstestare. Det är inte svårare än så.
Sen tror jag inte de får alla stallen med sig, de 4 bästa stallen från ifjol som i år inte får testa på fredagarna kan ju bara förlora på att regeln görs om i år - så det är Ferrari, BAR, Renault och Williams. De stall som tjänar på att göra om regeln är de stall av de 6 som får testa på fredagarna och som också gör det.
Det är iofs lite förvånande att BAR och Renault sägs vara positiva till det dock ....
Sen man kan blanda in politiken i F1 för tillfället i det här - det kan ju bli så att i en vilja att visa sig enade i allt, säger alla stall utom Ferrari ja till Red Bulls förslag ....
tycker Red Bull gör helt rätt i att försöka ändra regeln - om man inte frågar, kan man inte få svar och det värsta som kan hända är att de får ett nej ....
Tror inte det är ngt de upptäckt först nu, utan det har de vetat om hela tiden vad regeln innebär.
Red Bull har två unga förare, och vill testa båda både som raceförare och fredagstestare. Det är inte svårare än så.
Sen tror jag inte de får alla stallen med sig, de 4 bästa stallen från ifjol som i år inte får testa på fredagarna kan ju bara förlora på att regeln görs om i år - så det är Ferrari, BAR, Renault och Williams. De stall som tjänar på att göra om regeln är de stall av de 6 som får testa på fredagarna och som också gör det.
Det är iofs lite förvånande att BAR och Renault sägs vara positiva till det dock ....
Sen man kan blanda in politiken i F1 för tillfället i det här - det kan ju bli så att i en vilja att visa sig enade i allt, säger alla stall utom Ferrari ja till Red Bulls förslag ....
-
- Inlägg: 135
- Blev medlem: tor apr 07, 2005 19:29
- Ort: Skövde
Särskilt konstigt är det att just Red Bull kritiserar fredagarna. RBR är ju för tillfället den största plantskolan för nya förare av F1-stallen.Hood skrev:Nu tycker jag dom är ute och cyklar när dom vill ändra reglerna för Fredagstesten. Den är ju till för nya förare ska få in en fot i F1. Det skulle dom tänkt på lite tidigare.
/Viktor
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Jag tycker inte att det är speciellt konstigt att de gör det. De har väl ingen annan än Klien som de kan eller vill sätta in just nu, de vill väl låta Speed och Jani kunna koncentrera sig på GP2?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag tycker tvärtom - det är fullkomligt logiskt. Red Bull är ett av de stall som har mest att vinna på att reglen görs om. Klart att de ställer frågan - det vore tjänstefel av dem att inte göra det.DJmylongi skrev:Särskilt konstigt är det att just Red Bull kritiserar fredagarna. RBR är ju för tillfället den största plantskolan för nya förare av F1-stallen.Hood skrev:Nu tycker jag dom är ute och cyklar när dom vill ändra reglerna för Fredagstesten. Den är ju till för nya förare ska få in en fot i F1. Det skulle dom tänkt på lite tidigare.
-
- Inlägg: 135
- Blev medlem: tor apr 07, 2005 19:29
- Ort: Skövde
Förlåt mig, jag hade inte förstått innebörden av frågan riktigt.
Jag står ändå fast vid min åsikt. Regelns syfte är att inte gamla förare ska vara testförare och istället lämna plats åt yngre, men Klien borde räknas som "gammal" förare nu och RBR borde ge någon yngre chansen. Men visst är det rätt att deras förare i GP2 ska koncentrera sig på sin sak där.
Jag står ändå fast vid min åsikt. Regelns syfte är att inte gamla förare ska vara testförare och istället lämna plats åt yngre, men Klien borde räknas som "gammal" förare nu och RBR borde ge någon yngre chansen. Men visst är det rätt att deras förare i GP2 ska koncentrera sig på sin sak där.
/Viktor
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Klien är väl 21 ... har kört 23 GP eller om det är 21. Var går då gränsen för en gammal förare och en ny kan man undra sig.
Wurz har inte kört mer än 6 GP senaste två åren (i själva verket 0), men är över 30.
Enligt regeln får han fredagstesta, men Klien får det inte. De la Rosa är 34 och får fredagstesta, Klien får det inte.
Är det rätt ... eller är det fel? Motverkar regeln sitt eget syfte eller inte?
Jag tycker det är rätt att ställa frågan. Jag betraktar nog en förare som t.ex. Klien som mer av en ny förare än de la Rosa eller Webber ....
Så enligt regeln, kan Red Bull sätta Wurz eller de la Rosa (eller Häkkinen eller Mika Salo för den delen) i tredjebilen men inte Klien. Apropå gamla förare som tar platser för nya unga förare alltså
Personligen tycker jag regeln är fånig - jag anser att stallen ska få sätta vilka förare de vill med en Superlicens i sina bilar. FIA ska inte sätta en massa regler för vem som ska få köra och inte köra - har du en Superlicens ska du få köra vilken F1-bil som helst
Wurz har inte kört mer än 6 GP senaste två åren (i själva verket 0), men är över 30.
Enligt regeln får han fredagstesta, men Klien får det inte. De la Rosa är 34 och får fredagstesta, Klien får det inte.
Är det rätt ... eller är det fel? Motverkar regeln sitt eget syfte eller inte?
Jag tycker det är rätt att ställa frågan. Jag betraktar nog en förare som t.ex. Klien som mer av en ny förare än de la Rosa eller Webber ....
Så enligt regeln, kan Red Bull sätta Wurz eller de la Rosa (eller Häkkinen eller Mika Salo för den delen) i tredjebilen men inte Klien. Apropå gamla förare som tar platser för nya unga förare alltså
Personligen tycker jag regeln är fånig - jag anser att stallen ska få sätta vilka förare de vill med en Superlicens i sina bilar. FIA ska inte sätta en massa regler för vem som ska få köra och inte köra - har du en Superlicens ska du få köra vilken F1-bil som helst
-
- Inlägg: 135
- Blev medlem: tor apr 07, 2005 19:29
- Ort: Skövde
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Precis - regeln suger.
Har föraren Superlicens utfärdad av FIA, ska det vara helt fritt för stallet att bestämma om de vill ha honom eller inte.
Det har aldrig varit ett problem tidigare med att nya förare kommit in i F1 - det har väl snarare alltid varit så att det från år till år har försvunnit gamla förare och kommit in nya förare.
Skippa regeln, och låt stallen själva bestämma vilka de vill anställa.
Har föraren Superlicens utfärdad av FIA, ska det vara helt fritt för stallet att bestämma om de vill ha honom eller inte.
Det har aldrig varit ett problem tidigare med att nya förare kommit in i F1 - det har väl snarare alltid varit så att det från år till år har försvunnit gamla förare och kommit in nya förare.
Skippa regeln, och låt stallen själva bestämma vilka de vill anställa.
-
- Inlägg: 135
- Blev medlem: tor apr 07, 2005 19:29
- Ort: Skövde
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 135
- Blev medlem: tor apr 07, 2005 19:29
- Ort: Skövde
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Men förarens ålder nämns inte ens i regeln:
Som Lucy säger; regeln är korkad och motverkar sitt syfte och borde slopas helt.In addition to the above all teams, other than those who finished in the top four positions of the previous year’s World Championship for constructors, will be permitted to run a third driver during both free practice sessions on the first day of practice provided :
- he is not one of the team’s nominated drivers for the Event in question ;
- he is in possession of a Super Licence ;
- he has not been a nominated driver for a Formula One team in more than six World Championship Events during the two previous World Championships.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Föraren får vara 113 år gammal om han vill - bara han har en Superlicens och inte varit anmäld till mer än 6 GP de senaste två åren.
21-årige Christian Klien får inte testa på fredagarna för att han varit anmäld till mer än 6 GP de senaste två åren.
33-årige Alexander Wurz som kört över 60 GP totalt får däremot testa på fredagarna för att han inte varit anmäld till mer än 6 GP senaste två åren.
35-årige Mika Häkkinen, Mika Salo och Pedro de la Rosa får också testa på fredagarna.
Justin Wilson var klar som Jaguars fredagstestare för 2004, när regeln infördes november 2003. Wilsons 16 GP under 2003 gjorde att han plötsligt var för erfaren och därmed tvingades han lämna Jaguar (som ville ha honom) och F1 ....
Takuma Sato får inte testa på fredagarna, inte heller Giorgio Pantano.
På vilket sätt hjälper regeln unga förare?
21-årige Christian Klien får inte testa på fredagarna för att han varit anmäld till mer än 6 GP de senaste två åren.
33-årige Alexander Wurz som kört över 60 GP totalt får däremot testa på fredagarna för att han inte varit anmäld till mer än 6 GP senaste två åren.
35-årige Mika Häkkinen, Mika Salo och Pedro de la Rosa får också testa på fredagarna.
Justin Wilson var klar som Jaguars fredagstestare för 2004, när regeln infördes november 2003. Wilsons 16 GP under 2003 gjorde att han plötsligt var för erfaren och därmed tvingades han lämna Jaguar (som ville ha honom) och F1 ....
Takuma Sato får inte testa på fredagarna, inte heller Giorgio Pantano.
På vilket sätt hjälper regeln unga förare?
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Nu är i alla fall den korkade regeln ändrad och Klien får köra tredje bilen på Imola.
A statement issued by the FIA on Thursday said: "Following a unanimous request from the teams and further to a fax vote of the remaining Formula One Commission members, together with a fax vote of the World Motor Sport Council, the requirement under Article 58b of the 2005 Formula One Sporting Regulations that the third (Friday) driver should not have competed in more than six World Championship events during the previous two World Championships has been deleted.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 135
- Blev medlem: tor apr 07, 2005 19:29
- Ort: Skövde
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 135
- Blev medlem: tor apr 07, 2005 19:29
- Ort: Skövde
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Du finner svaret på din fråga (inte den om hur jag som ko kan skriva) om du läser inlägget där nyheten presenterades.
Muu...the requirement under Article 58b of the 2005 Formula One Sporting Regulations that the third (Friday) driver should not have competed in more than six World Championship events during the previous two World Championships has been deleted.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!