Ytterligare ett möte med FIA som bojkottas!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Ytterligare ett möte med FIA som bojkottas!
Bara Ferrari kommer att dyka upp på nästa FIA-möte av samtliga stall. Det som diskuteras är reglerna efter 2007 för det nya concordeavtalet.
De övriga nio stallen bojkottar mötet pga av den särställning Ferrari forhandlat till sig i nästa concordeavtal i samband med att Ferrari skrev på för fortsatt deltagande i serien tom 2012. Något som minskade de övriga stallens förhandlingsposition och med stor sannolikhet för dem ännu närmare den alternativa serien som är tänkt att starta i och med att nuvarande Concordeavtal tar slut. Serien var tidigare känd som Grand Prix World series, men har numera bytt namn till Grand Prix Racing.
De övriga nio stallen bojkottar mötet pga av den särställning Ferrari forhandlat till sig i nästa concordeavtal i samband med att Ferrari skrev på för fortsatt deltagande i serien tom 2012. Något som minskade de övriga stallens förhandlingsposition och med stor sannolikhet för dem ännu närmare den alternativa serien som är tänkt att starta i och med att nuvarande Concordeavtal tar slut. Serien var tidigare känd som Grand Prix World series, men har numera bytt namn till Grand Prix Racing.
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Grand Prix World Championship heter det väl ändå? Man har, så vitt jag vet, inte bestämt sig för namnet Grand Prix Racing även om det är det som är mest aktuellt just nu.
Den s k "bojkotten" beror väl mer på att man vill få tid på sig att utarbeta ett regelverk som kan användas i förhandlingarna med FIA. Man har tydligen fyra arbetsgrupper som jobbar på regelverket och man tror sig vara klara med det någon gång i sommar. Då kommer man också att ha möten med FIA; vilket också verkar vara en vettig strategi istället för att bara bojkotta för bojkottandets skull eller för att göra livet surt för FIA eller Ferrari.
Den s k "bojkotten" beror väl mer på att man vill få tid på sig att utarbeta ett regelverk som kan användas i förhandlingarna med FIA. Man har tydligen fyra arbetsgrupper som jobbar på regelverket och man tror sig vara klara med det någon gång i sommar. Då kommer man också att ha möten med FIA; vilket också verkar vara en vettig strategi istället för att bara bojkotta för bojkottandets skull eller för att göra livet surt för FIA eller Ferrari.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Tja, nyheten kommer från Atlas och jag har bara läst den återges på annan nyhetssite. Mötet den 15:nde april har hur som helst flera stall tackat nej till och trots legitimt och logiskt skäl till frånvaron finns, så hade man med lite mer välvilja kunnat gå på mötet ändå, men tackar nej.
Det i sig är faktiskt också en poäng, nämligen den att "vi har fortfarande en del att säga till om".
Speciellt som det gäller regelverk för en tid som de inte ens med säkerhet skall vara med under FIA.
Det i sig är faktiskt också en poäng, nämligen den att "vi har fortfarande en del att säga till om".
Speciellt som det gäller regelverk för en tid som de inte ens med säkerhet skall vara med under FIA.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Också från Auitosport-Atlas:
The nine teams, which include all the existing Formula One outfits except Ferrari, and the five carmakers involved in F1 - BMW, Mercedes, Renault, Toyota and Honda - met today for continued discussion on the future of the sport and preparations for a breakaway series, scheduled for 2008.
"It was a good meeting again," BAR CEO Nick Fry told Autosport-Atlas. "We have a great alignment between the nine teams and the five manufacturers, and we're working through the four different working groups, with each of the teams reporting positive progress and a good endorsement of what is going to happen.
"But this work will take a couple of months to complete. We are still heading towards our schedule of having something - which we will be pleased to share with the FIA and Bernie [Ecclestone] - probably around July-August time.
"So no-one is going to attend the meeting with Max [on April 15th], and there will be a press release to say that."
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jordan och Red Bull har ju inte "valt sida" ännu, så det är ju naturligt att de är med på båda sidors möten.
Ferrari har valt nytt Concordeavtal.
Biltillverkarna har valt GPWC, där även Sauber och Minardi uttalat officiella stöd.
Jordan och Red Bull har förklarat sig neutrala än så länge.
Så är väl läget ungefär nu.
Enda eniga så här långt är de nio stallens överenskommelse om max 30 testdagar under säsongen, och biltillverkarnas projekt att starta en egen F1-serie.
Ferrari har valt nytt Concordeavtal.
Biltillverkarna har valt GPWC, där även Sauber och Minardi uttalat officiella stöd.
Jordan och Red Bull har förklarat sig neutrala än så länge.
Så är väl läget ungefär nu.
Enda eniga så här långt är de nio stallens överenskommelse om max 30 testdagar under säsongen, och biltillverkarnas projekt att starta en egen F1-serie.
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Som jag ser det så är det inte en bojkott i ordets egentliga mening, även om det kanske kan verka så, oavsett hur många eller vilka stall det är som står bakom den.
Ur det som har framgått av nyhetsflödet så verkar det mer som att man ännu inte är redo med sina förberedelser (läs: regelförslag) och det vore kanske inte så stor mening med att gå till ett möte utan att ha sitt motförslag färdigförpackat.
Med andra ord så känns det fullt logiskt att de inte deltar den 15:e och att de riktigta förhandlingarna kommer igång i sommar istället.
Vare sig GPWC-stallen, FIA eller Ferrari har väl något att vinna på att splittra sporten på samma sätt om hände i Nordamerika så jag tror att man kommer överens på ett eller annat sätt, frågan är väl snarare vem som viker sig mest.
Den stora förloraren i det här torde väl vara SLEC?
Ur det som har framgått av nyhetsflödet så verkar det mer som att man ännu inte är redo med sina förberedelser (läs: regelförslag) och det vore kanske inte så stor mening med att gå till ett möte utan att ha sitt motförslag färdigförpackat.
Med andra ord så känns det fullt logiskt att de inte deltar den 15:e och att de riktigta förhandlingarna kommer igång i sommar istället.
Vare sig GPWC-stallen, FIA eller Ferrari har väl något att vinna på att splittra sporten på samma sätt om hände i Nordamerika så jag tror att man kommer överens på ett eller annat sätt, frågan är väl snarare vem som viker sig mest.
Den stora förloraren i det här torde väl vara SLEC?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nää, det finns ju knappast en anledning att gå på ett möte om framtida reglementet om man inte bestämt sig för att vara med i serien än ...
De enda som i dagsläget är mer i F1 2008 är Ferrari, alltså är det bara dem som borde ha ett intresse av att diskutera 2008 års reglemente.
Jag tror heller inte att det blir två serier - erfarenheterna från USA talar sitt tydliga språk. Det blir en serie, en F1-serie.
Frågan är bara om det blir en serie där FIA och SLEC bestämmer (det Ferrari har skrivit på) där ett stall blir belönat inte efter prestation utan efter gamla meriter och antal år i serien.
Eller om det blir en serie, med nya ägare och ny organisation utan SLEC och Max Mosley där intäkterna från serien tillfaller de deltagande stallen.
De enda som i dagsläget är mer i F1 2008 är Ferrari, alltså är det bara dem som borde ha ett intresse av att diskutera 2008 års reglemente.
Jag tror heller inte att det blir två serier - erfarenheterna från USA talar sitt tydliga språk. Det blir en serie, en F1-serie.
Frågan är bara om det blir en serie där FIA och SLEC bestämmer (det Ferrari har skrivit på) där ett stall blir belönat inte efter prestation utan efter gamla meriter och antal år i serien.
Eller om det blir en serie, med nya ägare och ny organisation utan SLEC och Max Mosley där intäkterna från serien tillfaller de deltagande stallen.
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Det måste väl finnas väldigt stor anledning att gå på möte om framtida reglemente om man inte har bestämt sig för att man skall vara med eller ej, precis som Red Bull och Jordan gör?LuckyStrike1 skrev:Nää, det finns ju knappast en anledning att gå på ett möte om framtida reglementet om man inte bestämt sig för att vara med i serien än ...
De enda som i dagsläget är mer i F1 2008 är Ferrari, alltså är det bara dem som borde ha ett intresse av att diskutera 2008 års reglemente.
Om man däremot har bestämt sig för att inte vara med, ja då finns det förstås ingen anledning att närvara.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden