F1 Resor
-
-
-
-
-
Ryan Air flyger till Frankfurt Hahn som ligger 76 km från Nürburgring enligt Via Michelin. Spa ligger 163 km från Frankfurt-HahnDJmylongi skrev:Vilken tävling är egentligen billigast att komma till (och även se) från Sverige med tanke på lågprisflyg m.m.? Jag antar att Hockenheim och Spa liger bra till, har jag rätt?
-
Resepaket är sällan det billigaste alternativet, även om man får mkt annat för pengarna.
Jag skulle som flera andra rekommendera att plocka ihop sin egen resa. Köpa biljett direkt från t.ex. banans hemsida och ta sig till banan med lågprisflyg/bil/tåg vilket som passar bäst och är billigast. Billigt boende i form av vandrarhem/värdshus/bed&breakfast/billiga hotell.
Det brukar också blir roligast Har inte själv testat det, men många tar bilen, och campar vid banan.
Jag skulle som flera andra rekommendera att plocka ihop sin egen resa. Köpa biljett direkt från t.ex. banans hemsida och ta sig till banan med lågprisflyg/bil/tåg vilket som passar bäst och är billigast. Billigt boende i form av vandrarhem/värdshus/bed&breakfast/billiga hotell.
Det brukar också blir roligast Har inte själv testat det, men många tar bilen, och campar vid banan.
-
-
De flyger till Bryssel-Charleroi också och det är kanske 12 mil från Spagroovesnus skrev:Ryan Air flyger till Frankfurt Hahn som ligger 76 km från Nürburgring enligt Via Michelin. Spa ligger 163 km från Frankfurt-Hahn
Spa är en underbar bana att se F1 på. Jag var där förra året och det är en upplevelse att se bilarna rejsa uppför backen vid Eau Rouge
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
-
-
-
-
Speja Racing Resor http://home.swipnet.se/~w-68508/ har färdiga paket.
Annars skulle jag helt klart satsa på att boka via nätet och dra i väg själv.
Kollade just på Ryan Airs sida och du kan i dag boka en t/r biljett till Frankfurt(Hahn) för 385:- under den aktuella helgen. Ryan är ju fö. en F1-vänlig flyg aktör som opererar i närheten av de flesta Europa banorna i Europa. T.ex. Bergamo-Monza 39km, Bergamo-Imola 279km, Hahn-Hockenheim 131km. Ytterligare en lågpris aktör på Skavsta (Nyköping) är Wizz-Air som flyger på Budapest (Hungaro Ring).
Som ett exempel så besökte jag Nürburg Ring förra året med följande kostnad. Flyg Skavsta-Hahn, F1-Biljett (Silver-läktare), hyrbil med soppa samt boende i Koblenz m. frukost 4-dagar 4255:-/pers.
Annars skulle jag helt klart satsa på att boka via nätet och dra i väg själv.
Kollade just på Ryan Airs sida och du kan i dag boka en t/r biljett till Frankfurt(Hahn) för 385:- under den aktuella helgen. Ryan är ju fö. en F1-vänlig flyg aktör som opererar i närheten av de flesta Europa banorna i Europa. T.ex. Bergamo-Monza 39km, Bergamo-Imola 279km, Hahn-Hockenheim 131km. Ytterligare en lågpris aktör på Skavsta (Nyköping) är Wizz-Air som flyger på Budapest (Hungaro Ring).
Som ett exempel så besökte jag Nürburg Ring förra året med följande kostnad. Flyg Skavsta-Hahn, F1-Biljett (Silver-läktare), hyrbil med soppa samt boende i Koblenz m. frukost 4-dagar 4255:-/pers.
-
Om man sitter på en General Admission, weekend biljett. Vart på SPA får man sitta då? Är det på gräset eller?
http://www.gosporttravel.com/motor/circuit/spa.html
http://www.gosporttravel.com/motor/circuit/spa.html
-
General Admission ger tillträde till området, men inte till läktarna, depån, paddocken etc.
På Imola t.ex. brukar italienarna hänga upp "gungor" (vet inget bättre sätt att beskriva dem på) på planket de sitter på och ser in på banan.
På Monza likaså, plus att det där finns en del gräskullar har jag för mig från vilka man kan se banan.
Det är platser det krävs General Admission till.
På Imola t.ex. brukar italienarna hänga upp "gungor" (vet inget bättre sätt att beskriva dem på) på planket de sitter på och ser in på banan.
På Monza likaså, plus att det där finns en del gräskullar har jag för mig från vilka man kan se banan.
Det är platser det krävs General Admission till.
-
-
-
Nån som har bilder på den? Jag har för mig att jag har sett en bild på alla tre bilarna samtidigt, men jag kan inte komma ihåg var den finns.Gösta skrev:En av de bättre omkörningarna i F1 de senaste åren. MS skulle om Zonta, Zonta gick ur racingspåret , MS gick om på utsidan, Mika smet om båda på insidan. Brilliant omkörning av den gamle mästaren.
/Viktor
-
-
Den är lite överreklamerad tycker jag; då tycker jag att Montoyas omkörning av Schumacher i Tyskland för något eller några år sedan, var betydligt vassare. Den som slutade med att Schumacher snurrade lite innan han kom upp på banan igen.DJmylongi skrev:Nån som har bilder på den? Jag har för mig att jag har sett en bild på alla tre bilarna samtidigt, men jag kan inte komma ihåg var den finns.Gösta skrev:En av de bättre omkörningarna i F1 de senaste åren. MS skulle om Zonta, Zonta gick ur racingspåret , MS gick om på utsidan, Mika smet om båda på insidan. Brilliant omkörning av den gamle mästaren.
Även Schumachers kubbning med Montoya i Tosa på Imola förra året var vass liksom deras fight under första varvet på Monza -03 (var det väl?)
Underbar racing där båda gav varandra tillräckligt med utrymme men trots det inte vek en tum från sina placeringar.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
Razor skrev:Den är lite överreklamerad tycker jag; .DJmylongi skrev:Nån som har bilder på den? Jag har för mig att jag har sett en bild på alla tre bilarna samtidigt, men jag kan inte komma ihåg var den finns.Gösta skrev:En av de bättre omkörningarna i F1 de senaste åren. MS skulle om Zonta, Zonta gick ur racingspåret , MS gick om på utsidan, Mika smet om båda på insidan. Brilliant omkörning av den gamle mästaren.
Du får tycka vad du vill, jag tycker ändå att Häkkinens "finta vänster svänga höger" och klippa båda var av mästarklass.
Men klassikern mellan dvärgens salige far och R. Arnoux på Dijon är och förblir mästerverket. De 2 varv de höll ihop och bytte placering några ggr var hårresande.
-
-
Trodde inte du gillade sånt?Gösta skrev:Razor skrev:Den är lite överreklamerad tycker jag; .DJmylongi skrev: Nån som har bilder på den? Jag har för mig att jag har sett en bild på alla tre bilarna samtidigt, men jag kan inte komma ihåg var den finns.
Du får tycka vad du vill, jag tycker ändå att Häkkinens "finta vänster svänga höger" och klippa båda var av mästarklass.
Men klassikern mellan dvärgens salige far och R. Arnoux på Dijon är och förblir mästerverket. De 2 varv de höll ihop och bytte placering några ggr var hårresande.
Trodde du föredrog kliniska körningar utan omkörningar att se på ..???
Var på Hockenheim förra året och kostnaderna var ok
Flyget till Frankfurt-Hann från Skavsta t.o.r gick på ca 600 spänn med skatter och dylikt.
Parkering av bilen på Skavsta ca 250 spänn
Flygbuss från Frankfurt-hann till Mannheim gick på ca 250 bagis t.o.r
Problemet med "General Admission" är att det är svårt att få info om det som händer i loppet.
Storbildstvn är oftast inte synbar på "General Admission"
Mina erfarenheter gäller dock enbart Hockenheim.
Det finns givetvis en speaker som berättar vad som händer men är man inte en fena på Tyska så blir det lite rörigt live
Det finns givetvis någon som kortreferar på Engelska ibland men då brölar oftast våra Tyska bröder.
Sist satt jag på huvudläktaren och såg Kimis bakvinge gå upp i rök rakt framför näsan på mig.
Den biljetten gick på ca 3200 sek för hela helgen.(köpt via internet)
Jag rekomenderar alla som gillar F1 som tv sport att besöka ett lopp live.
Ljudet en V-10 på 3liter som varvar 19000 varv är bland det häftigaste man kan uppleva särskilt då inbromsningarna är otroliga.
Ljudet man hör på tv är typ "poff poff" när bilarna växlar ner men live så är det mer som en smäll på käften.
Sitter man på rätt ställe kan man även känna av turbelensen bilarna skapar.
Ett sätt att hålla ner biljettkostnaden är att köpa en av de otaliga svarta börs handlare som huserar runt banan.
Ett annat är att köpa direkt från promotorn men då bör man kunna det lokala språket.
3 nätter på medelklass hotel i Mannheim gick på ca 2700 sek och resor till och från banan med pendeltåg ca 300 spänn.(6 resor)
Mannheim-Hockenheim tar ca 20 minuter och från Hockenheim går det gratis bussar till banan.
Flyget till Frankfurt-Hann från Skavsta t.o.r gick på ca 600 spänn med skatter och dylikt.
Parkering av bilen på Skavsta ca 250 spänn
Flygbuss från Frankfurt-hann till Mannheim gick på ca 250 bagis t.o.r
Problemet med "General Admission" är att det är svårt att få info om det som händer i loppet.
Storbildstvn är oftast inte synbar på "General Admission"
Mina erfarenheter gäller dock enbart Hockenheim.
Det finns givetvis en speaker som berättar vad som händer men är man inte en fena på Tyska så blir det lite rörigt live
Det finns givetvis någon som kortreferar på Engelska ibland men då brölar oftast våra Tyska bröder.
Sist satt jag på huvudläktaren och såg Kimis bakvinge gå upp i rök rakt framför näsan på mig.
Den biljetten gick på ca 3200 sek för hela helgen.(köpt via internet)
Jag rekomenderar alla som gillar F1 som tv sport att besöka ett lopp live.
Ljudet en V-10 på 3liter som varvar 19000 varv är bland det häftigaste man kan uppleva särskilt då inbromsningarna är otroliga.
Ljudet man hör på tv är typ "poff poff" när bilarna växlar ner men live så är det mer som en smäll på käften.
Sitter man på rätt ställe kan man även känna av turbelensen bilarna skapar.
Ett sätt att hålla ner biljettkostnaden är att köpa en av de otaliga svarta börs handlare som huserar runt banan.
Ett annat är att köpa direkt från promotorn men då bör man kunna det lokala språket.
3 nätter på medelklass hotel i Mannheim gick på ca 2700 sek och resor till och från banan med pendeltåg ca 300 spänn.(6 resor)
Mannheim-Hockenheim tar ca 20 minuter och från Hockenheim går det gratis bussar till banan.