Döm själva rätt eller fel
-
-
-
Det skulle jag också vilja ha. Det verkar faktiskt som om Monty lämnar lite väl lite utrymme åt Schummi på in sidan. Verkar lite korkat också med tanke på att han skulle haft nästa böj i allla falll...On 2002-03-18 01:07, Flatspot wrote:
Ta kameran från schumachers bil istället så får du en helt annan bild av det hela...eller ovanifrån..
Men det är klart att det är ju inte tillräckligt för att ge ett straff
-
Va' fan - är det kafferep eller racing??????
Racing bygger ju inte på fjanterier som att lämna utrymnmer och andra fjanterier. Vad är nästa steg - bestraffning för att man inte håller 3 sekunders lucka till bilen framför? Efter det kan vi väl införa blinkers på bilarna, rödlysen på banan, övergångsställen och obligatoriska stopplikter....
Skönt att Mosley snart är borta - säkerhet i all ära men nu börjar det bli löjligt. Att man sen inte bestraffade nån!!! för kraschen i Australien, men gjorde det nu... skandal
Racing bygger ju inte på fjanterier som att lämna utrymnmer och andra fjanterier. Vad är nästa steg - bestraffning för att man inte håller 3 sekunders lucka till bilen framför? Efter det kan vi väl införa blinkers på bilarna, rödlysen på banan, övergångsställen och obligatoriska stopplikter....
Skönt att Mosley snart är borta - säkerhet i all ära men nu börjar det bli löjligt. Att man sen inte bestraffade nån!!! för kraschen i Australien, men gjorde det nu... skandal
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
-
Ja visst är det så att den som ligger först har rätt att välja spår. Ska man få staff nu för att man kör om nu också?On 2002-03-18 09:56, LuckyStrike1 wrote:
Va' fan - är det kafferep eller racing??????
Självklart beror det på att FIA vill dölja att man favoriserar [Schumacher] och Ferarri. Eccelstone gav order om att dessa bilder inte får visas eftersom de bevisar JPM´s oskuld och Skummis skuld. Något annat kan det självfallet inte bero på. Jag tycker att Er analys av läget är helt korrekt och opartisk. Naturligtvis är det så att FIA gör allt som står i deras makt att gynna [Schumacher], dessutom är det självfallet upp till förarna att göra en bedömning om det var rätt eller fel dömt, som i vilken annan idrott som helst.On 2002-03-18 10:32, ANFRAN wrote:
Det roliga är att man aldrig fick se incidenten från Skummis bil. Vad nu det kan bero på...
Olyckligtvis smög sig ett litet sakfel i Forzas artikel om incidenten. Att MS skulle ha sagt att "Bestraffningen var obefogad" . Har tittat igenom FIA´s presskonferens och kunde inte hitta uttalandet att "Bestraffningen var obefogad". Tittar några gånger till och rättar mitt inlägg om det framkommer att han sagt så.
-
ZZ, det handlar väl om att det var fel att ge ett straff för incidenten. Dina teorier om Ferrarilakejer är ju underhållande. Men sitter det bara domare med rödapyjamaser under alla lopp?
Du tycker också det var fel att ge JPM staff för att Schu körde på honom? Fischella fick ju inget straff för att Sato körde på honom? Varför? Fischella ska väl ha samma straff!
Du tycker också det var fel att ge JPM staff för att Schu körde på honom? Fischella fick ju inget straff för att Sato körde på honom? Varför? Fischella ska väl ha samma straff!
-
Var hittar du den texten där det står att han har använt ordet "obefogad"?On 2002-03-18 10:58, zz wrote:
Olyckligtvis smög sig ett litet sakfel i Forzas artikel om incidenten. Att MS skulle ha sagt att "Bestraffningen var obefogad" . Har tittat igenom FIA´s presskonferens och kunde inte hitta uttalandet att "Bestraffningen var obefogad". Tittar några gånger till och rättar mitt inlägg om det framkommer att han sagt så.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: ANFRAN den 2002-03-18 11:11 ]</font>
Hela jäv-a sässongen är ett straff för Fisichella. Hur tror du han känner sig framöver. Vågar han ligga framför killen som råkar ha samma arbetsgivare.
Vem tycker att det var fel att ge straff för incidenten? Du, AnFRAN och JPM själv. Att några kommentatorer på TV 4 tycker lika dant skulle jag inte ta som något stöd med tanke på deras kompetens i formelsporten för övrigt.
Att hålla på Ferarri innebär att man får stå ut med mycket och det gör jag. Alla vill jämföra sig med det stall som varit med längst, det stall som är själva symbolen for F1. Utan Ferarri blir F1 lika interessant som bullibumpa. Så jag från min sida bjuder på att ni snackar skit om Ferarri och framför konspiratoriska teorier som inte håller för en närmare granskning.
Vem tycker att det var fel att ge straff för incidenten? Du, AnFRAN och JPM själv. Att några kommentatorer på TV 4 tycker lika dant skulle jag inte ta som något stöd med tanke på deras kompetens i formelsporten för övrigt.
Att hålla på Ferarri innebär att man får stå ut med mycket och det gör jag. Alla vill jämföra sig med det stall som varit med längst, det stall som är själva symbolen for F1. Utan Ferarri blir F1 lika interessant som bullibumpa. Så jag från min sida bjuder på att ni snackar skit om Ferarri och framför konspiratoriska teorier som inte håller för en närmare granskning.
On 2002-03-18 11:10, ANFRAN wrote:Var hittar du den texten där det står att han har använt ordet "obefogad"?On 2002-03-18 10:58, zz wrote:
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: ANFRAN den 2002-03-18 11:11 ]</font>
"På presskonferensen efter loppet höll Schumacher med om att bestraffningen var obefogad"
HÄR.
-
On 2002-03-18 11:16, zz wrote:
Vilken incident pratar du om? Är det startincidenten så tycker Schumacher, Coulthard, Head och JPM att den är fel - baserat på deras uttalanden efteråt. I det tysta anser nog de flesta förarna att hela incidenten var just en incident och inte något som skulle bestraffas... jag hade varit lika förvånad eller upprörd om Schumi fått ett straff i den där incidenten.. precis som många andra långt mer kunniga personer än jag.
-
Termer som "anser" och "nog" är oerhört mjuka värden sim är politiskt korrekta i dessa feministtider.On 2002-03-18 11:20, LuckyStrike1 wrote:
I det tysta anser nog de flesta förarna att hela incidenten var just en incident och inte något som skulle bestraffas... jag hade varit lika förvånad eller upprörd om Schumi fått ett straff i den där incidenten.. precis som många andra långt mer kunniga personer än jag.
Dom "långt mer kunniga" personerna än dig är inte få och jag vet att dom inte håller med dig.
-
-
Eftersom jag debatterar med en feminist som du tänkte jag använda lite mjuka termer för att inte stöta mig alltför mycketOn 2002-03-18 11:23, zz wrote:
Termer som "anser" och "nog" är oerhört mjuka värden sim är politiskt korrekta i dessa feministtider.
Dom "långt mer kunniga" personerna än dig är inte få och jag vet att dom inte håller med dig.
Du kan ju sitta med några veka FIA domare och hålla med du, trist att de inte kunde stå pall för trycket att bestraffa nån, vem som helst, därför att straff glömdes att utdelas till Pappas Pojkes idiottilltag i Australien.
-
-
Nämen ... nää ojj ... vet inte vad jag ska säga .. vi delar åsikt .. måste ju vara första gången det har inträffat..On 2002-03-18 11:30, zz wrote:
Ibland har du rätt LS1. Håller med dig. Rubens borde få sin F1 licens indragen på livstid för sin fyllekörning i Albert Park.
DEt betyder ju inte att du har rätt i allt annat du säger förstås, där är du lika snett ute som vanligt
Här har du artikeln i sin helhet:
Det var en i det närmaste samstämmig kör som fördömde tävlingsledningens bestraffning av Juan Pablo Montoya efter startincidenten med Michael Schumacher.
På presskonferensen efter loppet höll Schumacher med om att bestraffningen var obefogad
och menade att regelsystemet tillämpades en aning inkonsekvent. Även David Coulthard som kunde bevittna incidenten från första parkett höll med.
– Tävlingsledningen gjorde en felaktig bedömning, sa Coulthard. Montoya stängde till eftersom han låg före och Michael gjorde vad han kunde för att behålla sin position.
Coulthard menade också att det nu är dags att ha en och samma tävlingsledning under hela säsongen.
– På så sätt skulle vi åtminstone ha en konsekvent tillämpning av reglerna, fortsatte Coulthard.
Läs nu igen och ansträng dig och tolka vad artikelförfattaren skrev.
Det var en i det närmaste samstämmig kör som fördömde tävlingsledningens bestraffning av Juan Pablo Montoya efter startincidenten med Michael Schumacher.
På presskonferensen efter loppet höll Schumacher med om att bestraffningen var obefogad
och menade att regelsystemet tillämpades en aning inkonsekvent. Även David Coulthard som kunde bevittna incidenten från första parkett höll med.
– Tävlingsledningen gjorde en felaktig bedömning, sa Coulthard. Montoya stängde till eftersom han låg före och Michael gjorde vad han kunde för att behålla sin position.
Coulthard menade också att det nu är dags att ha en och samma tävlingsledning under hela säsongen.
– På så sätt skulle vi åtminstone ha en konsekvent tillämpning av reglerna, fortsatte Coulthard.
Läs nu igen och ansträng dig och tolka vad artikelförfattaren skrev.
-
Det här är vad Schumi sa igår:
Q: Do you think Juan Pablo was dealt with harshly today?
MS: To be honest, yes. I think we've seen far more extreme situations where
nothing has happened, and today, a little touch and something was done. We don't
seem to have a very consistent situation. That's something we may all want to
improve in future.
Q: Michael and Juan Pablo, does getting punished like that alter your approach
for the next race?
MS: I don't think so. As we both describe it as a racing accident, what should we
do?
Och här är Ralf för övrigt:
Q: How did you see the first lap incident?
RS: Michael did his usual come-over, to block his position, which is fine. Then
they both went into the first corner and he made the line a bit tight. Therefore
he came to the outside and couldn't go anywhere, with under-steer and then they
crashed into each other. I think it was a normal racing incident and it was not
fair to give him a penalty. There were other opportunities could have got fined,
really.
Tolka som du vill men andemeningen är solklar: Bestraffningen av Montoya var obefogad och alla inblandade är av den åsikten.
Q: Do you think Juan Pablo was dealt with harshly today?
MS: To be honest, yes. I think we've seen far more extreme situations where
nothing has happened, and today, a little touch and something was done. We don't
seem to have a very consistent situation. That's something we may all want to
improve in future.
Q: Michael and Juan Pablo, does getting punished like that alter your approach
for the next race?
MS: I don't think so. As we both describe it as a racing accident, what should we
do?
Och här är Ralf för övrigt:
Q: How did you see the first lap incident?
RS: Michael did his usual come-over, to block his position, which is fine. Then
they both went into the first corner and he made the line a bit tight. Therefore
he came to the outside and couldn't go anywhere, with under-steer and then they
crashed into each other. I think it was a normal racing incident and it was not
fair to give him a penalty. There were other opportunities could have got fined,
really.
Tolka som du vill men andemeningen är solklar: Bestraffningen av Montoya var obefogad och alla inblandade är av den åsikten.
-
Han (MS) säger inget om situationen var befogad eller inte befogad, han säger däremot att dommarna är inkonsikventa, och syftar enligt min tolkning på att i Jerez 97 dömdes han hårt och nu slapp JPM undan med en depågenomkörning. Hans uttalande är helt korrekt att dommarna är inkonsikventa.
Ralf är tvingad av Sir. Frank att ta sin andreförares parti.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: zz den 2002-03-18 12:25 ]</font>
Ralf är tvingad av Sir. Frank att ta sin andreförares parti.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: zz den 2002-03-18 12:25 ]</font>
-
-
-
-
Var var den uppenbarheten?On 2002-03-18 12:32, Insaneson wrote:
Bestraffningen var befogad enligt FIA's reglemente. Trots att JPM var 1/4 billängd eller så framför skall han se till att bil på insidan får tillräckligt med rum. Uppenbarligen gjorde han inte det i detta fall. Med andra ord, bestraffningen var giltig.
Monty var lite före in i kurvan och lämnade plats åt Schumi. För lite eller tillräckligt? Tillräckligt absolut, eftersom Schumi ju tar sig igenom kurvan och först en bit in i kurvan understyr in i JPM. Om Schumi släppt av hade han ju utan problem tagit sig igenom kurvan, med Montoya utanför. Det finns ingeet som säger att man skall ge den andre utrymme att få en optimal kurvlinje, bara att han skall få plats, om han anpassar hastigheten. JPM kan ju inte gå allt för långt till vänster, för då får han för dålig utgång och för lång väg för att hinna vara först in i nästa kurva. Schumi får ju å andra sidan lite taskig och tvär ingång i kurvan eftersom han har innerspår, men det har han ju själv valt genom sitt försök till startstängning. Den mindre radien gör ju att han måste hålla lägre hastighet genom kurvan och därigenom också en lägre utgångshastighet, vilket kan vara klart besvärligt in i nästa kurva där JPM har fördel av innerspår. Nu släppte inte Schumi av tillräckligt utan tappade greppet och understyrde in i JPM.
Visserligen såg det ut som om Schumi med berått mod styrde in i Montoya, men det troliga är väl att han även fick lite bakvagnssläpp och försökte korrigera, därav den konstiga hjulvinkeln. För det verkar ju inte så smart att redan nu ta JPM och sig själv av banan, när det återstår andra konkurrenter som då plockar poäng och massor av lopp.
-
kolla in en bra bild om kraschen på motorsport.com http://forums.motorsport.com/forums/sho ... adid=44658
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: formulis den 2002-03-18 14:22 ]</font>
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: formulis den 2002-03-18 14:22 ]</font>
-
Så JPM ska bestraffas för Schumis dåliga carcontrol? Då borde de ju gett Fisichella samma straff för Sato som tydligen tittat för mycket på Schumi genom åren. Fisichella bör börja Brasiliens GP med en Drive thruw efter första varvet.
Kan ju vara så att schumi medvetet försökte ta ut JPM för att hjälpa sin bror som helt klart inte håller måttet i en jämförelse med Juan.
Kan ju vara så att schumi medvetet försökte ta ut JPM för att hjälpa sin bror som helt klart inte håller måttet i en jämförelse med Juan.
-
- Utvisad
De 19 lopp de kört mot varandra utfaller ju med bred fördel till Ralf... på vilket sätt håller inte Ralf måttet mot JPM? 4 segrar mot 1 och bättre resultat i WDC förra året.On 2002-03-18 14:50, Ozikahn wrote:
Utveckla gärna! Enligt gällande poängsystem så utklassade Ralf JPM förra året och mig veterligen vann dessutom Ralf före JPM igår...
JPM sköter sina avåkningar alldeles utmärkt på egen hand och nästa år får han t o m kaross på sin bil...
Det som gläder mig är att det i år bara är de allra galnaste fanatikerna som prisar JPM. Resten har insett vilken sopa han är.
/E
-
Doktorn, som du kan se på bilden så är den regerande världsmästarens bil redan vingklippt av tjuvskytten från anderna. Den förlorar största delen av det marktryck som denna vinge nyss skapade och resultatet blir att den understyr kraftigt och driver åt vänster. JPM kan tacka sin lyckliga stjärna att den fyrfaldige världsmästaren med sin sinnesnärvaro och skicklighet lyckas att hålla sin bil på någorlunda rätt köl efter det brott den utsattes för.
Nu tycker jag att det räcker. Sätt aset i en nascar och låt honom härja där, låt F1 förbli den gentlemannasport den så länge varit.
Nu tycker jag att det räcker. Sätt aset i en nascar och låt honom härja där, låt F1 förbli den gentlemannasport den så länge varit.
-
-
De 19 lopp de kört mot varandra utfaller ju med bred fördel till Ralf... på vilket sätt håller inte Ralf måttet mot JPM? 4 segrar mot 1 och bättre resultat i WDC förra året.
Ja, Ralf har ju fler segrar, den igår fick han ju av storebror.
Utveckla gärna! Enligt gällande poängsystem så utklassade Ralf JPM förra året och mig veterligen vann dessutom Ralf före JPM igår...
Han skickar nog en banantårta till Storebror. JPM 12p RS 10p i år. Utan torpederingen så hade det stått 16 - 6
JPM sköter sina avåkningar alldeles utmärkt på egen hand och nästa år får han t o m kaross på sin bil...
Ja det kan vara bra mot de Campari fulla zickzackarna hos Ferrari
Det som gläder mig är att det i år bara är de allra galnaste fanatikerna som prisar JPM. Resten har insett vilken sopa han är.
Sopa? Killen är ju den största stjärnan i F1
/E [/quote]
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Ozikahn den 2002-03-18 15:27 ]</font>
Ja, Ralf har ju fler segrar, den igår fick han ju av storebror.
Han skickar nog en banantårta till Storebror. JPM 12p RS 10p i år. Utan torpederingen så hade det stått 16 - 6
Ja det kan vara bra mot de Campari fulla zickzackarna hos Ferrari
Sopa? Killen är ju den största stjärnan i F1
/E [/quote]
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Ozikahn den 2002-03-18 15:27 ]</font>
-
-
-
-
-
-
- Moderator
-
-
För det första så tappar ju MS vingen först efter att han understyrt in i JPM. Understyrningen beror på att han håller för hög hastighet. Och för det andra så är den här kurvan så långsam att trycket från vingen nog är tämligen försumbart.On 2002-03-18 15:11, zz wrote:
Doktorn, som du kan se på bilden så är den regerande världsmästarens bil redan vingklippt av tjuvskytten från anderna. Den förlorar största delen av det marktryck som denna vinge nyss skapade och resultatet blir att den understyr kraftigt och driver åt vänster.
Det här var ironiskt antar jag, för när blev F1 en gentlemmanasport?Nu tycker jag att det räcker. Sätt aset i en nascar och låt honom härja där, låt F1 förbli den gentlemannasport den så länge varit.
-
- Moderator