Liuzzi in - Klien ut

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Liuzzi in - Klien ut

Inlägg av JTarnstrom »

Vet inte om jag tycker att det är ett riktigt beslut. Klien har verkligen lyft sig och gjort en bra inledning på säsongen. Liuzzi kan säkert också göra bra ifrån sig men varför så bråttom? Synd. Klien hade väl kunnat få köra halva säsongen i alla fall...

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag håller med - jag förstår inte beslutet.

Liuzzi är en väldigt duktig förare som det blir kul att se vad han klarar i F1. Men Klien har gjort ett utmärkt jobb så här långt i år tagit poäng i alla lopp han kommit till start i och inte kvalat in sämre än sjua.

Han har så här långt byggt på sin erfarenhet från det svåra debutåret ifjol på ett riktigt bra sätt.

Så länge Klien presterar ser jag ingen anledning att byta ut honom mot Liuzzi. Men man hade väl lovat Liuzzi en chans redan innan säsongen tyvärr.
Användarens profilbild
Granis
Inlägg: 742
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Dayton, OH

Inlägg av Granis »

Nagon borde tala om for Red Bull att det har ar Formel 1 och inte korpfotboll dar 'alla skall fa vara med'.

Visst, om det ingar i Liuzzi's kontrakt att han uttryckligen skall fa kora sa ar det val battre att ta in honom nu istallet for i slutet av en sasong dar Klien har gjort bra ifran sig.

Trots det sa lar det val inte uppmuntra Klien att gora bra ifran sig.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Ähh, Klien är en medelmåtta som kan träna upp sig till att bli stabil och halvsnabb, som han visat i tidigare serier där han samlat på sig en massa 4-5:e platser som tagit honom högt upp i slutställningen. Men Liuzzi har hittills visat att han är en supertalang som kan bli världsmästare oh stjärna, vilket Klien inte kan. Så varför köra med Klien när han ändå inte kommer att bli nåt annat än en medelmåtta, när man har någon som kan bli så mycket bättre. Som nån sorts välgörenhet mot Klien som tack för hjälpen? Han kommer säkert ändå att kunna försörja sig på bilkörande iom sina F1-lopp och allt det innebär i uppmärksamhet.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Man kan ju även titta på de sex fredagsträningspass Liuzzi kört. Han har kört av en gång och fått fel på bilen en annan gång, men i de resterande fyra har han varit tredje snabbast i tre och snabbast i ett, samt långt före DC och Klien. Nu kanske inte det säger hela världen att han konskevent har varit 1-2 snabbare än sina stallkompisar på fredagarna, men det är i alla fall bra att vara så konsekvent snabb.
Skall bli spännande att se, även om han förstås bara har en bråkdel av Kliens erfarenhet i en F1:a under race, för att inte tala om DC.
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Kanske känner Red Bull att de måste göra något redan. De hade toppen i Australien och sedan har det gått utför en aning

Klien har blivit rejält bättre i år - det ser inte så osäkert ut längre. Liuzzi har en väldigt otacksam uppgift att komma in och vara tvungen att bevisa något. Ifall han lyckas med det så är det en väldigt fin prestation.

Som svensk kan jag inte låta bli att tänka på förra säsongen och det känns något bittert att Björn inte fick chansen att köra ett par lopp. Det hade hjälpt honom i hans karriär..han är ju också F3000 mästare..och en väldigt dominerande sådan.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det här är inget beslut som är grundat på hur Red Bull har gått hittills i år.

Det är något stallet bestämde redan innan säsongsstarten, och att Klien ersätts av Liuzzi nu har inget att göra med varken Kliens prestationer eller stallets prestationer så här långt.

Stallet sa redan innan säsongsstarten att Klien och Liuzzi skulle få tre lopp var, med Klien i de tre första loppen och Liuzzi i de följande tre med start på Imola.
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

El Scorcho skrev:Kanske känner Red Bull att de måste göra något redan.
Nja knappast, för det var väl bestämt redan innan säsongen drog igång, att man skulle ge dem tre lopp var?
Nu har Klien kört sina tre lopp och nu är det Liuzzis tur att rejsa lite och det ska bli mycket intressant att se vad han kan prestera

Och i vanlig ordning så är jag för långsam så att Lucy in the sky with rattlås kunde glänsa igen ;)
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag undrar om det här är så bra för Liuzzi.

Han kommer att köra de tre närmsta loppen, vilket är på de tre banor i F1 där det kanske är allra svårast att köra om: Imola, Monaco och Barcelona.

Det kan bli svårt att göra ett intryck då. Som vi såg nu senast i Bahrain är fart inte helt avgörande för att imponera. Kan man visa att man kan slåss i loppen, utmana, avancera genom fältet genom "man-mot-man" strider så bygger man upp ett bra rykte kring sitt namn.

På de närmsta tre banorna kommer det att bli svårt för Liuzzi att ge ett sådant intryck, där det mest handlar om att cirkulera runt på sin givna plats från starten.
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Det måste vara ytterligare ett utslag av den globala Klienkonspirationen; allt för att få medelmåttornas medelmåtta att framstå som en hyggligt bra förare och göra så att han kan sno rejssitsen från gudabenådade förare som Wirdheim och Liuzzi... :roll:
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Jag hade aldrig uppfattat att det var offentligt 3 race var. Inte alls. Det är konstigt agerande att köra en förare ett tag och sedan en annan och kan tyda på att teamet är splittrade avseende vilken förare de ska satsa på. Det är ett svaghetstecken. Eftersom Klien inte gjort bort sig är det konstigt att ta bort en förare med mer erfarenhet och ersätta med en rookie.

Jag skriver inte det för att jag tycker det är trist att se Liuzzi tvärtom - det blir väldigt intressant..men ovanligt agerande från ett team som säger sig vara nöjda med sin förare.
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Vore jag Liuzzi skulle jag nog föredra att köra Imola, Barcelona & Monaco framför rätt trista banor som Bahrain och Malaysia. I Monaco kan verkligen föraren göra hela skillnaden också.
Användarens profilbild
gringo
Inlägg: 1456
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Hultsfred

Inlägg av gringo »

Finns det ingen regel där stallen måste bestämma vilka två förare som ska köra loppen respektive reserv?
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Red Bull sa innan säsongsstarten att man skulle låta både Klien och Liuzzi köra i år. Klien var endast garanterad att köra de tre första loppen i år - sen var Liuzzi lovad tre lopp så det är konstigt men inte en så stor överraskning. Trist för Klien, men efter Spanien får han nog köra igen.

Bahrain och Malaysa bjuder i alla fall på bra racing - och förarna har väl överlag varit positiva till Malaysia?

Monaco är jättesvårt för en F1-rookie. Har för mig att Björn Wirdheim nån gång nämnt att det går inte att jämföra Monaco i en F3000-bil mot samma bana i en F1:a. Man får börja om från början.

Och som sagt - roliga eller ej att köra, är man aktiv i ett race och hela tiden är inblandad i många strider och omkörningar brukar man få en bra start på sin karriär. De kommande tre banorna är kanske de tre som är absolut svårast att köra om på. Hade de la Rosa gjrot sitt inhopp på Imola istället för Bahrain tror jag det hade varit mycket svårare för honom att "glänsa" eller visa upp sig som han nu gjorde i Bahrain.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

gringo skrev:Finns det ingen regel där stallen måste bestämma vilka två förare som ska köra loppen respektive reserv?
Det finns en regel om hur många förare ett stall får ha på en säsong - men inte att de måste bestämma vem som är vad. det går att hoppa runt mellan loppen - däremot finns det en anmälningstid inför varje lopp där man anmäler vilka två förare som ska köra det loppet.

Exakta regeln finns att hämta på FIA:s hemsida - bör vara i sporting regulations.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Antal förare på en säsong - hittade det här på FIA:
CHANGES OF DRIVER
58) a) During a season each team will be permitted to use four drivers (excluding any third driver taking part
in either of the free practice sessions on the first day of practice). Changes may be made at any time
before the start of the first qualifying practice session provided any change proposed after 16.00 on
the day of scrutineering receives the consent of the stewards.
Additional changes for reasons of force majeure will be considered separately.
Any new driver may score points in the Championship.
b) In addition to the above all teams, other than those who finished in the top four positions of the
previous year’s World Championship for Constructors, will be permitted to run a third driver during
both free practice sessions on the first day of practice provided :

- he is not one of the team’s nominated drivers for the Event in question ;
- he is in possession of a Super Licence ;
- he has not been a nominated driver for a Formula One team in more than six World
Championship Events during the two previous World Championships.
If one of the team’s nominated drivers is unable to drive at some stage after the end of initial
scrutineering, and the stewards consent to a change of driver, the third driver may take part in the
remainder of the Event. Under such circumstances the driver concerned must use the engine and
tyres which were allocated to the original driver (see Articles 74 and 85).
Så normalregeln är max 4 förare på en säsong exkl tredjeföraren - och det finns en force majoure regel som behandlas individuellt om det krävs (om ett stall redan använt sig av 4 förare och en av de skadar sig och måste ersättas av en femte t.ex.)
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Jomen ni har en bra poäng - och det kanske är så..men det är inte nån hopplös sits att köra de närmaste tre loppen. Det finns massor att vinna eftersom de har mer prestige..kanske är något svårare och enligt mitt personliga tyckande - högre status..alla vet att Monaco är "the jewel of the crown" för att dra en parallell med Indy500. Det är fan inte Bahrain direkt.. :)
HASSE
Inlägg: 106
Blev medlem: sön jan 25, 2004 15:39

Inlägg av HASSE »

Lite hårt för KLien nu när bilen knasar sist då det såg bra ut för honom.
Samtidigt så brde han blivit ersatt förra året.
GMD
Inlägg: 534
Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
Ort: Sveriges Chicago

Inlägg av GMD »

Av Wirdheim.
HASSE
Inlägg: 106
Blev medlem: sön jan 25, 2004 15:39

Inlägg av HASSE »

Ja abdsolut
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Jag tror inte att Wirdheim hade gjort ett bättre jobb än Klien
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
gringo
Inlägg: 1456
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Hultsfred

Inlägg av gringo »

Det tror jag!
GMD
Inlägg: 534
Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
Ort: Sveriges Chicago

Inlägg av GMD »

Razor skrev:Jag tror inte att Wirdheim hade gjort ett bättre jobb än Klien
Nej troligen inte. Men det får vi ju tyvärr aldrig veta.
DJmylongi
Inlägg: 135
Blev medlem: tor apr 07, 2005 19:29
Ort: Skövde

Inlägg av DJmylongi »

Wirdheim hade säkerligen gojrt ett bättre jobb än Klien. Frågan är bara hur han skulle stå sig mot Liuzzi och DC?
/Viktor
Användarens profilbild
Borran
Inlägg: 1
Blev medlem: lör apr 09, 2005 09:34
Ort: Mårdaklev

Inlägg av Borran »

Jag tycker att det var ett ganska korkat beslut Klien har ju skött sej mycket bra.
Sen att inte kom i väg sist han körde kan ju hända alla.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Razor skrev:Jag tror inte att Wirdheim hade gjort ett bättre jobb än Klien
Men han är ju svensk? :-?
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Borran skrev:Jag tycker att det var ett ganska korkat beslut Klien har ju skött sej mycket bra.
Sen att inte kom i väg sist han körde kan ju hända alla.
Det är inget beslut som man har fattat nu, efter Bahrains GP; det var bestämt redan innan säsongen startade att Klien och Liuzzi skulle köra tre lopp var nu i inledningen av säsongen.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
DJmylongi
Inlägg: 135
Blev medlem: tor apr 07, 2005 19:29
Ort: Skövde

Inlägg av DJmylongi »

Det känns på något sätt som att detta är typiskt Formel 1. Det är alltid många turer fram och tillbaka, beslut som togs långt innan, ingen vet nånting, stallen säger en sak och ändrar på det efter ett tag.
/Viktor