Imola, rese/publiktips?

Kungaklassen av motorsport...
hjtft

Imola, rese/publiktips?

Inlägg av hjtft »

Tänkte åka till Imola till den 24/4. Har någon några bra tips om var man bör stå/sitta runt banan t ex.
Vore tacksam även för övriga tips om köer, parkering, boende, tja sånt som kan vara bra att veta om Imola. (F1 race i sig har jag naturligtvis besökt förr.)

Mvh Hans
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Stå långt från Gösta. Han har lyckats leda många människor på den här sajten i fördärv. Var står då Gösta? Ja, om du ser en ensam Ferrarikeps i ett blåvitt hav av kepsar så kan du räkna med att det är Gösta som står där.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Håll dig långt ifrån Tosa så går det bra.
Håller du inte på Ferrari så snor de bara din flagga/keps, eller vad det nu kan vara...
Det enda landet i världen där det behövs kycklingnät mellan publiken och banan är faktiskt Italien. SKulle någon annan än en Ferrari vinna så är de som vilken foppollspöbel som helst. Kastar pet-flaskor ut mot banan osv...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag har suttit på Tosa och vid start- och målrakan. Båda ställena var bra.

Vid Tosa ser man mycket inbromsning och kurvtagning från Tamburello genom Villeneuve-chikanen in genom Tosa och upp mot Aqua Minerale där bilarna försvinner.

Vid start- och målrakan ser man inte så mycket av bilarna på banan, annat än när de passerar förbi start- och mål. Men ljudet när de accelerar ut ur sista chikanen och bort mot Tamburello är mäktigt, liksom ljudet av växlingarna. Att se gridden innan start är läcket, att se själva starten är en enorm ljudupplevelse och dessutom ser man från läktaren direkt ner i depån, vilket också är bra.

Jag kan inte säga att den ena platsen är bättre än den andra - båda har sin charm. Ferrarifansen är dock snälla och artiga - jag har varit iklädd såväl Montoyakeps som Alonsokeps och inte ens stött på antydan att bli av med dem av en tifosi. Det är hjärtligt att gå på F1 - i rätt sällskap.

Italien och F1=köer så var ute i god tid och njut av medhavda smörgåsar och öl vid banan i god tid innan loppet istället. :up:
Senast redigerad av LuckyStrike1 den mån apr 04, 2005 17:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Försök även att hinna med något av evenemangen innan loppet; som t ex GP2:s sprintlopp som väl ska gå på söndagen, Porsche Cup eller något annat förlopp... de är alltid kul att se på
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
hjtft

Inlägg av hjtft »

Tackar för tipsen så långt. Verkar som man skall hålla sig borta från "djuren" på gräsmattorna vid Tosa och förmodligen också Rivazza, men att t ex läktare vid Tosa är ok. Har någon kläm på hur mycket man ser från östra Rivazzaterassen?
På ett ställe på nätet verkade det som om man behöver köpa p-biljett i förväg, kan det stämma?
Om man lyckas låna en schysst AMG merca att köra dit med, verkar det troligt att den får vara i fred?

Hans
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

När vi var där förra året så parkerade vi inne i staden Imola och gick till banan. En inte allt för lång promenad och så slipper man köpa P-biljetter.

Tosa är helt OK att sitta vid, vi satt vid utgången av Tosa, ganska högt upp, så vi såg från utgången av Tamburello och hela vägen genom Villeneuvechikanen, hela Tosa, backen upp mot Piratella och en liten snutt borta vid Aqua Minerali.

Vid Tosa finns dessutom en storbildskärm.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Tosa har inga djur - Tosa har enbart charmiga, trevliga, glada och fanatiska tifosis som även för ett icke-Ferrarifan som mig höjer upplevelsen fantastiskt mycket.

Det finns helt enkelt många sämre platser att vara på såväl i livet som i F1-världen än Tosa en racesöndag i April.

Vad gäller dyra bilar och parkera, så är nog risken varken mer eller mindre för F1 än vid andra stora sportevenemang. Dock skulle jag gissa på att en dyr bil står betydligt säkrare och ifred vid en F1-bana än vid ett fotobllsstadium.

Det finns ju försäkringar ...
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Kommentatorshytten e helt okej... 8)
hjtft

Inlägg av hjtft »

Tackar för tipset Blomman. Säg bara till om 4:an har två ackrediteringar över så kommer vi på studiebesök och tar några bilder åt - tja, Slitz.
Va bene?

Hans
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Coolt... :lol:
Golfkillen

Inlägg av Golfkillen »

Jag vet inte vad som skrämmer mig mest. Obehöriga människor i kommentatorshytten eller Eje och Janne i Slitz?
Gösta

Inlägg av Gösta »

Golfkillen skrev:Jag vet inte vad som skrämmer mig mest. Obehöriga människor i kommentatorshytten eller Eje och Janne i Slitz?
Eje och Janne i Slitz är avsevärt mer skrämmande än obehöriga i en kommentatorshytt. :D

(Men om dom klipper sig, Janne skaffar glasögom gjorda detta millenium och Eje går en snabbkurs i ämnet "färgkombinationer" samt behåller kläderna på så kan dom nog vara helt OK att betrakta som "centerfolds" i Slitz. ) :D
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Skulle inte Playgirl, eller nåt gay-magasin passa bättre än Slitz? Avklädda män i sina bästa år är väl ändå inte vad Slitz-läsarna längtar efter, eller? :D
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

AndersF1 skrev:eller nåt gay-magasin...
Lämna tips istället för att vara så vag! :D
hjtft

Inlägg av hjtft »

Var där den 24:e. Allt funkade bra. Bodde hos en polare 2 timmar från banan så jag vet inga detaljer om hotelläget men det lär ha varit en svår helg. Tät trafik in till banan men inga direkta stopp. Körde ner med en lånad Merca med 700 Nm för ca en mille, schysst kontinentkryssare men tyvärr strypt vid 250 km/h. Parkerade den på en ”privat” parkering mitt i stan för 20 Euro, inga problem. De bokade biljetterna gick att få ut i tid, trots en del kö, från ”Sagis” vid Leonardo Da Vinci-torget ett par stenkast norr om huvudentren. Satt på Tosa S läktaren, långt från Gösta. Träffade tre norrlänningar att snacka med en stund istället (svenskar känns lätt igen på snusbulorna) Bra överblick över närmsta delen av banan, såg bilarna under ca 20 sekunder men satt tyvärr lite väl långt upp från banan och mittimellan 2 skärmar. ”P” hade nog varit bättre men vi gick ner och runt lite mitt i loppet för att få lite bättre racekänsla så det var helt ok. Märkte inte av någon ”fotbollspöbel”. Hittade ingen radioutsändning under loppet. Bra liv på läktarn när Schumi nästan tog Alonso, kul race. Konstigt nog ville inte Slitz ha några bilder på Eje och Blomman…