"Vem som helst utom Kimi"

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

LuckyStrike1 skrev:Jag menar att Jari, och kanske du också, hade varit lite mer upprörda om det varit Schumacher som halade fram det privata på en strippklubbi London.
Inte då!
Visst ren skadegörelse som i Toyotas festlokal kan man ju tycka är ganska förkastligt, men en sån här gång hade han ju bara följt den röda tråden.
Jag vet att han kan kröka Schumi, inte för att jag varit med själv, utan för att såna som varit med själv kunnat vittna om det.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Gösta skrev:
Sami skrev:
Budo skrev:Har väldigt svårt att se Kimi som världsmästare och därmed känns hela artikeln som ganska onödig. Killen är ju ett skämt och klart överreklamerad. En sann produkt av 2000-talets media.
Du tycker säkert bara att M Schumacher och hans smällfeta lillebror är kompetenta förare.
Båda har visat sig ljusår kompetentare än alkisen. :up:
Jag har inte sett Ralf vara i närheten av VM-titeln någon gång...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

LuckyStrike1 skrev:
ANFRAN skrev:
LuckyStrike1 skrev:sova med plastdefliner på gatan
Jag hänger visst inte med längre. Vem har sovit med en plastdelfin på gatan?
Kimi, på Mallocra, i December. Finns bilder på hans fylleslag den gången, inkl. den omtalade plastdelfinen.
Du ser inte att det är Kimi och du ser definitivt ingen som sover med en plastdelfin på huvudet, eller har du sett andra bilder än jag?

Jo, jag vet att det bara är larvig pajkastning, men ville påpeka detta ytterligare en gång.
Användarens profilbild
gringo

Inlägg av gringo »

Supa och leva rövare kan man väl få göra hur man vill. Så länge man inte skadar någon annan eller sin arbetsgivare. Om nu inte McLaren tycker han är dålig för sitt rykte är det väl okej. Jag tror ju att Ron i så fall redan tagit tag i det hela. Det är som sagt ingen liten apparat att vara förare i F1 med allt som tillkommer i sponsoruppdrag, förebilder o.s.v.

Men, vad gör det om finnen super och spårar ur. Han gör ju bara sig själv till åtlöje. Ingen annan...

/gringo
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

gringo skrev:
Men, vad gör det om finnen super och spårar ur. Han gör ju bara sig själv till åtlöje. Ingen annan...

/gringo
Och sporten. På samma sätt som gangbangande hockeyspelare ger sin sport ett dåligt namn. Eller som alla dessa engelska fotbollsspelare som ständigt är på arslet. Ur ett marknadsföringsperspektiv så är det inte så jävla bra att solka ned de värderingar som man vill att sporten ska associeras med.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Nymoralismen breder ut sig.

/Jan
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Så kan man ju kalla det men för bönräknarna handlar det inte om moral - bara pengar.

Tärnström

Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Ja, det handlar om pengar. Förtäckta av ett varumärke som ska förknippas med värderingar och köpta själar i bagaget. En dyngspridare av värderingar som förlamar intellektet och riskerar befästas i folksjälen som moral.
- Det är vedervärdigt!
/Jan
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Där håller jag med. Till viss del. Å andra sidan kommer man aldrig ifrån att vissa jobb för med sig vissa krav. Bland dem att företräda vissa värderingar. Det behöver nödvändigtvis inte röra sig om pengar för att den problematiken ska uppstå (präster exempelvis). Gör man inte det men fortsätter att ta betalt så gör man ju sig skyldig till horeri. Då ska man hellre lägga av. Kimi vet ju mycket väl vad som gäller men skiter i det. Även om man bortser från de moraliska aspekterna kan man ju tycka att det är ett korkat beteende.

Tärnström

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Du skulle varit praktisk att ha vid inkvisitionen eller häxjakterna när de begav sig. Sen dess har vi utvecklat våra moraliska värderingar tioll en helt annan nivå och vad jag förstog av F1Racings senaste nummer har "de som övervakar alkoholreklam" i England givit McLaren sitt samtycke med motiveringen att de inte tror att reklamen har mer effekt på rattfylleriet än vad skyltar utmed vägen har.

Jag vilar därmed min väska.
Jo en sak till
HAH!!!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Du klarar fortfarande inte att hålla isär sak och person. Är det alkoholen som gör din hjärna så dimmig?

Jag har inte läst artikeln men utifrån det du säger så kan innebörden lika gärna vara den att eftersom det förekommer alkoholreklam längs vägarna så spelar det ingen roll om den förekommer inom motorsporten heller. Det må vara hur det vill med den saken. Jag konstaterar bara att i USA har det varit diskussioner kring den här frågan med avseende på att alkoholsponsringen inom Nascar har ökat. Visserligen har en del organisationer även där gett sitt godkännande men det beror i hög grad på att alkoholföretagen har motat olle i grind genom att reklamen måste anpassas för att förespräka ett ansvarsfullt drickande. Dessutom förekommer det ett antal kampanjer i samband med reklamen som syftar till att utbilda och förändra attityder. Det skulle knappast förekomma om det inte vore så att det faktiskt förekom ett samband mellan reklam och förnändrade attityder något som jag har försökt visa i diskussionen men som du har förkastat.

Tärnström

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Ja du ser, resten av civilisationen klarar av att hålla isär sakerna från personer.
Alkoholen, den store demonen som förstör så många liv i Sverige, måste motarbetas på alla sätt och det bästa vore om vi kunde ha den värste alkoholmotståndaren till att vakta den enda lagliga källan till alkohol i landet. (Minns du?)
I resten av världen gör man överväganden, i Sverige finns bara skuld och skam med alkohol.
Du begrep tydligen inte den förra posten så jag säger det igen:
HAH!!!
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

jajo skrev:Nymoralismen breder ut sig.

/Jan
Jaa, så sant som sagt.
Man tror inte sina ögon när man läser endel nymoralisters/hycklares insändare........ tänk att dessa trots allt tillåter "champagnefylleriet" efter loppen där förarna dricker direkt ur flaskan som värsta simpla hamnsjåare och halvfulla flaskor kastas t.o.m. från podiet .....SKANDAL att tillåta så omoraliskt beteende inför publik. tv-tittare och nykterister/ungdomar/moralister etc. uhhhh och fyyy va hemskt.
OCH nästan än värre: flickor i utmanande posér och kläder tillåts inom Formel1....... inte undra på alla våldtäkter runt om i Sverige som händer efter loppen (förmodligen) - kan inte vi förbjuda dessa pitbabes på nåt sätt....vi är ju världens samvete.

"Nymoralismen breder ut sig"
du har så rätt så - jag trodde det var hittills mest bara ett utpräglat fenomen på och för väckelsemöten samt för lösnummerförsäljningen av tidningar men där tog jag tydligen fel.
(Jag har tyvärr (?) inte hunnit läsa Forzas "diskussioner" på lång tid så jag vistte inte om att man ännu höll enträget på med skitpratet om KIMI - på det här forumet - Jantelagen? ).

Go KIMI ..... och njut av livet :D
Gösta

Inlägg av Gösta »

guuben skrev: enträget på med skitpratet om KIMI - på det här forumet - Jantelagen? ).
När det finns något positivt att säga om Kimi så skall jag göra det. :up:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jari, du måste vara den störste jubelidiot jag har stött på. Du vet inte ett smack om min moral när det gäller alkohol. jag tänker inte ödsla mer tid på dig och dina patetiska försök att ta dig ur diskussioner som du aldrig skulle ha gett dig in i. jag är inte intresserad av att diskutera din, eller min moral vad gäller alkohol. du och din flaska får göra precis vad ni vill, det skiter jag i. eller förresten, sup bort det sista du har i skallen, ta din V70 och bränn in i en bergvägg med snittfarten 130!

Mina diskussioner har utgått från om det är klokt att i dessa tider involvera alkosponsorer i F1 eftersom det riskerar att ge en taskig bild av sporten. Jag har inte diskuterat utifrån mina egna moraliska ställningstaganden i den debatten, men det är du för trög för att fatta. Och det gäller alla andra som har fått för sig att jag diskuterar den här frågan utifrån min egen moral.

Så, nu vilar jag min väska vad gäller dig, Jari.

Tärnström

Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

JTarnstrom skrev:Jari, du måste vara den störste jubelidiot jag har stött på.
Men jag då?
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Pepparkvarnen skrev:
Men jag då?
Du gav ett begåvat inntryck. Förstår fortfarande inte att du har de åsikter du har!!!!!! :o

Men det tar jag ur dig nästa gång vi träffas. :D
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Pepparkvarnen skrev:
Men jag då?
I jämförelse med jari, så framstår både du och dubya som riktigt resonabla.

Tärnström

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jag begriper inte i vems ärende du försöker hävda ditt misstroende mot alkoholsponsring. I resten av världen finns den och genererar numera ocksp massor av pengar till min favoritsport. Trots att de övervakande instanserna i t.ex England påstår att den koppling du gör inte är mer trolig än för de skyltar som pryder vägkanterna i resten av de civiliserade världen vill du ånga på med något sorts moraliserande som inte ens hör hemma i modern tid. Du som är så förbannat övertygad om att det där med alkoholsponsring på formel 1-bilarna är början till världens undergång kanske borde ta en titt i backspegeln i denna tråd och fundera på om inte du borde sluta diskutera när du förlorat diskussionen i stället.

Det var du som drog upp farhågorna och visste minsann efter all din utbildning på det psykosociala området att det kommer gå åt helvete. Det var du som påståd att Ron och Frank var oroliga för hur det skulle uppfattas och varken för det ena eller det andra har du belägg, annat än dina mossiga jävla moralpredikningar och värderingar värdiga scoutkärringar på knypplingskurser.
Allt jag sagt är att man ska inte tro på varenda moralkaka man stöter på bara för att du orkar gapa både högt och brett om det.
Har du en egen åsikt om frågan tycker jag att du ska hålla dig till den, för det här andra dravlet övertygar du ingen med.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:
Pepparkvarnen skrev:
Men jag då?
I jämförelse med jari, så framstår både du och dubya som riktigt resonabla.

Tärnström
Ska vi börja med personangrepp nu?
Lägg ifrån dig bongen för fan.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Gösta skrev:
guuben skrev: enträget på med skitpratet om KIMI - på det här forumet - Jantelagen? ).
När det finns något positivt att säga om Kimi så skall jag göra det. :up:
Jag tror dig, men ingen annan gör det.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Portman Group är en organisation som har startats av alkoholproducenter. Portman Group tillhör alkoproducenternas lobby, inte tvärtom. Men Jari är som vanligt för slö/korkad för att ens googla upp namnet på nätet.

Tärnström

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Säg inte korkad en gång till för då åker du på en virtuell propp!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Korkad

Tärnström

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Propp, rätt på snoken :smash:
:argh2:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Slut på argument igen? Kul att du gräver fram grejer som bara framhäver din dumhet. Du borde ju ha lärt från din egen akademiska karriär att det inte skadar med lite källforskning.

Tärnström
Senast redigerad av JTarnstrom den mån mar 21, 2005 07:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Gå till doktorn och få något mot dina hormonsvängningar, kärring.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Du sväljer Portmangruppens argument samtidigt som du förkastar beteendevetenskapen. Intressant. Vad tror du att Portmangruppen uttalar sig på för grunder? Sunt förnuft? Eller kanske vetenskapliga undersökningar?

Du kanske borde tillämpa det vetenskapliga tänkande du ändå måste ha fått i dig under din akademiska karriär.

Det här är Jari i ett nötskal. Fullständigt ologisk.

Tärnström

Användarens profilbild
FZ

Inlägg av FZ »

Jari skrev:..., kärring.
Min enda kommentar till samtliga i denna tråd är just detta...

Ni försöker banka varann i skallen med mer eller mindre lysande retorik i stället för att komma med sakliga framställningar. Visst, en del börjar väldigt bra.
Men där orden tar slut, tar nävarna vid brukar man säga.

Och så mynnar det det ut i pajkstning. Kärringar, var ordet...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:Du sväljer Portmangruppens argument samtidigt som du förkastar beteendevetenskapen. Intressant. Vad tror du att Portmangruppen uttalar sig på för grunder? Sunt förnuft? Eller kanske vetenskapliga undersökningar?

Du kanske borde tillämpa det vetenskapliga tänkande du ändå måste ha fått i dig under din akademiska karriär.

Tärnström
Jo, med den skillnaden att det är Portmangruppen som är auktoritet i en fråga som du hade en annan uppfattning om. Vetenskapligt eller inte, så kan du inte rkänna att du fick fel.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Och dessa ord har Jari mage att yppa!
Jari skrev:...så kan du inte rkänna att du fick fel.
Jösses säger jag bara!
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Jari skrev:
JTarnstrom skrev:Du sväljer Portmangruppens argument samtidigt som du förkastar beteendevetenskapen. Intressant. Vad tror du att Portmangruppen uttalar sig på för grunder? Sunt förnuft? Eller kanske vetenskapliga undersökningar?

Tärnström
Jo, med den skillnaden att det är Portmangruppen som är auktoritet i en fråga som du hade en annan uppfattning om. Vetenskapligt eller inte, så kan du inte rkänna att du fick fel.
Vad har en propagandagrupp startad av alkoholindustrin för auktoritet?
Tror du på medicinska "forskare" betalda av tobaksindustrin också?

Exakt vad är det förresten Tärnström har fel åsikt om och vad är bevisen för det?
Som jag uppfattat Tärnström anser han att alkoholsponsringen i F1 kan vara och/eller bli ett problem för sporten. Även Ron och Frank verkar anse att det kan bli ett problem. Vari ligger det felaktiga i det?
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

AndersF1 skrev:Tror du på medicinska "forskare" betalda av tobaksindustrin också?
Det är väl klart att han gör?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Här har man försökt starta en debatt om alkoholsponsringens eventuella skadeverkningar för motorsporten. Jag har försökt visa på de argument och dn forskning som antialkohollobbyn skulle kunna basera sin attack på. Jari har gjort det klassiska misstaget att skjuta budbäraren. Min moral och mina åsikter är irrelevanta för diskussionen men Jari har hela tiden velat dra in min person i diskussionen genom att tillskriva mig åsikter jag inte har. Det blir svårt att föra en diskussion som bygger på personangrepp vilket har gjort att jag tyvärr har sänkt mig till Jaris nivå men så blir det när bägaren rinner över.

Jari tycker att jag har fel men var någonstans har jag påstått att alkohollobbyn skulle vara emot reklam inom motorsport? Som AndersF1 skriver så handlar inte ens diskussionen om rätt eller fel. Det var en rent hypotetisk diskussion.

Tärnström

Gösta

Inlägg av Gösta »

Utan att sticka min näsa för djupt i denna dynga kan jag upplysa herrskapet om följande.

Den amerikanska vapen (national rifle assosiation) tobak (the tobacco institute) samt alkohol (winemarketcouncil) organisationerna är de som spenderar mest pengar för "bidrag" till politiska organisationer.

Som missbrukare av nikotin (att påstå att den i längden går att bruka är självbedrägeri) och som måttlig brukare av alkohol (organiskt lösningsmedel som ingår i öl, vin och sprit)så är jag av följande uppfattning. Man skall under inga omständigheter marknasföra dessa produkter eller låta dem förknippas med itrott, livsstil eller andra för människor positiva aktiviteter. Ingen av förarna skulle komma på tanken att röka. Har du sett någon i depån röka (till och med Porrflavio har slutat) . :D

Motorsporten borde satsa på nya expansiva brancher som elektronik, kommunikation, läkemedel, mm mm.

Ha en fortsatt trevlig debatt.
Användarens profilbild
Hood

Inlägg av Hood »

Foster (förövrigt ganska god öl) har väl sponsrat F1 som sådant länge? Varför inga synpunkter på det?
Gösta

Inlägg av Gösta »

Hood skrev:Foster (förövrigt ganska god öl) har väl sponsrat F1 som sådant länge? Varför inga synpunkter på det?

Du fick väl mina synpunkter!!!!! :o
Användarens profilbild
FZ

Inlägg av FZ »

Gösta skrev:.
Motorsporten borde satsa på nya expansiva brancher som elektronik, kommunikation, läkemedel, mm mm.
Hört talas om missbruk av internet t.ex. spel eller porr eller missbruk av läkemedel?
Gösta

Inlägg av Gösta »

FZ skrev:
Gösta skrev:.
Hört talas om missbruk av internet t.ex. spel eller porr eller missbruk av läkemedel?
Få människor har surfat ihjäl sig på nätet, ännu färre har onanerat sig till döds. Några har spelat bort hus och hem. Gällande läkemedelsberoende så är det ett trist faktum. Men jag är övertygad om att läkemedelsindustrin gör vad de kan (utbildar läkare mm) för att minska denna tragiska skara. Det är avsevärt fler som blivit friska av läkemedel än vad som blivit sjuka av det. Det är ett problem som jag hoppas det arbetas hårt med.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Ingen har fortfarande visat på någon kritik från antialkohollobbyn och när F1Racing hänvisar till Portman Group som konstaterar att reklamen är okej så är det mig vissa tar sikte på med en gång. Det finns minst en här inne som påstår att Ron Dennis skulle varit orolig för vad de möjligen skulle kunna säga, men reaktionerna har uteblivit, förutom Tärnström, som gått på som en jävla ångvält om hur världens ände är nära när alkoholsponsorerna kommit in i finrummet F1. (Ett faktum som varit sant i snart 35 år?)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jari skrev:Ingen har fortfarande visat på någon kritik från antialkohollobbyn och när F1Racing hänvisar till Portman Group som konstaterar att reklamen är okej så är det mig vissa tar sikte på med en gång. Det finns minst en här inne som påstår att Ron Dennis skulle varit orolig för vad de möjligen skulle kunna säga, men reaktionerna har uteblivit, förutom Tärnström, som gått på som en jävla ångvält om hur världens ände är nära när alkoholsponsorerna kommit in i finrummet F1. (Ett faktum som varit sant i snart 35 år?)
Nej, ingen har ännu visat på någon kritik från antialkohollobbyn. Diskussionen handlade ursprungligen om en sådan kritik skulle uppstå - inte om den redan hade uppstått. Jag ville diskutera den eventuella faran på sikt.

Och på vilket sätt visar Portmangruppens uttalande att jag har fel? Jag har då inte väntat mig något annat från den sidan lobbyisterna.

Tärnström

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Tärnström, du gillar verkligen att vara domedagsprofet. Vad det än handlar så anser du att det inom snar framtid kommer att gå åt helvete. 8)
Användarens profilbild
Hood

Inlägg av Hood »

Gösta skrev:
Hood skrev:Foster (förövrigt ganska god öl) har väl sponsrat F1 som sådant länge? Varför inga synpunkter på det?

Du fick väl mina synpunkter!!!!! :o
Ja, jo. Jag uttrykte mig väl dumt. Varför har inte denna debatt förts förut? Foster har sponsrat F1 rätt länge. Denna diskussion dök upp först när det sitter ett spritmärke på en bil.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Sami skrev:Tärnström, du gillar verkligen att vara domedagsprofet. Vad det än handlar så
anser du att det kommer att inom snar framtid att gå åt helvete. 8)
Ja, det kan jag inte hindra någon att tycka men jag kan konstatera att situationen inom F1 i viss mån har gett mig rätt - läget är värre än någonsin. Däremot hade den här diskussionen ingenting att göra med en eventuell undergång. därför förstår jag inte varför du drar upp det nu.

Tärnström

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

det är sant att ölproducenter har sponsrat F1 genom åren. det som är lite nytt med McLaren och Johnny Walker är att F1 precis står inför ett skifte - från tobaksreklam till något nytt - och jag tror att de flesta hade väntat sig att det skulle öppna upp för nya typer av sponsorer som tidigare inte har velat associeras med tobakssponsorerna. Williams samarbete med Allianz är ett exempel på en sådan typ av sponsor. Att då McLaren knyter upp Johnny Walker blir på så sätt en aning kontroversiellt och det går lite emot den förväntade trenden. Det är mot den bakgrunden jag tyckte att det var intressant att diskutera alkosponsringen inom motorsporten. Det är lite av ett ur askan i elden-scenario som jag ser det.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

och Ferrari komr troligen att kunna behålla Marlboro även efter reklamförbudet mot tobak. Tråkigt tycker jag med Johnnie Walker och Marlboro m.fl eftersom jag hade hoppats just på andra sponsorsallianser, och att framför allt läkemedelsbolagen skulle kliva in i F1.

Nu känns desom "tvivelaktiga" sponsorer kommer att fortsätta vara den del av F1. Hade hellre sett en NASCAR-liknande utveckling.
Gösta

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:och Ferrari komr troligen att kunna behålla Marlboro även efter reklamförbudet mot tobak. Tråkigt tycker jag med Johnnie Walker och Marlboro m.fl eftersom jag hade hoppats just på andra sponsorsallianser, och att framför allt läkemedelsbolagen skulle kliva in i F1.

Nu känns desom "tvivelaktiga" sponsorer kommer att fortsätta vara den del av F1. Hade hellre sett en NASCAR-liknande utveckling.
Skall det bli någon fart på Montoya så får han hälla Viagra i tanken och ta en grabbnäve själv. Kimi är som klippt och skuren för Viagrareklam, porrklubbsbesök och allt. :D
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Vet inte om Nascar utgör ett bra exempel. Där har alkosponsringen tagit god fart på sistone. Öltillverkare har tidigare varit tillåtna att sponsra bilar i Nascar. Till årets säsong blev det tillåtet för sprittillverkare att gå in i sporten - och lo and behold - har inte detta bemötts med kritik av precis den typen jag skissade på vad gäller F1? Jag citerar nedan ur en artikel ur American Medical News:

"The hard-liquor-ad-festooned autos sends younger viewers a mixed message of fast cars, famous racers and drinking, at a time when alcohol already plays a role in one-third of car crashes involving teenagers. It's also at a time when alcohol is a key factor of all leading causes of death for teenagers."

http://www.ama-assn.org/amednews/2005/0 ... sa0207.htm

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Är du säker på det? Jag har inte lagt märke till alkoholreklam i NASCAR, förutom lite Lite öl kanske och Budweiser på Dale Earnhardts bil. Men Budweiser kan väl knappast räknas som riktig alkoholreklam - ligger ju närmare vatten

De förbjöd ju tobaksreklam i serien för att locka till sig företag i läkemedelesbranschen och konsumentföretag som McDonalds m.fl.

Mark Martins Viagra-sponsrade bil är ju helskön :up:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

"The logos of Jack Daniel's and Crown Royal will rocket around Daytona International Speedway at 185 mph Sunday, when the stock car racing season begins with its premier event, the Daytona 500.

Millions of fans will see defending Nextel Cup champion Kurt Busch driving the No. 97 Ford, decorated with the colors and logo of Crown Royal Whiskey on the trunk lid. The No. 07 Chevrolet driven by Dave Blaney will be blanketed with Jack Daniel's Tennessee Whiskey logos.

Robby Gordon, who didn't qualify for Sunday's race, will showcase the Jim Beam logo on his No. 7 Chevrolet when he competes later this season."

Tärnström