Malaysias Grand Prix

Kungaklassen av motorsport...
Bauta

Malaysias Grand Prix

Inlägg av Bauta »

Hittade lite kul statistik på en sydafrikansk motorsida.
Här kan du dra dina egna slutsatser inför helgens race: http://www.motoring.co.za/index.php?fSe ... Id=2450382

Så hur går det då i helgen? :roll:
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

De skrev nog fel på året där..Schumi bröt ju 2004 års Monaco, men skit samma..det blir intressant att se om motorerna håller. Ferrari verkar ju inte ha fått någon fart i bilarna än - men det är ju fullt möjligt att de håller igen på fria träningarna. Med tanke på att Sauber var snabbast på sista och Toyota snabbast på första kan man verkligen undra.

Jag tror att Renault är fortsatt starka och möjligen är Montoya och Kimi redo att utmana..kanske Ferrari är starka, det känns inte riktigt så men det är mycket möjligt att de mörkar ordentligt och med sin extra snabba fusktankrigg så lär de ta flera bilar vid varje depåstopp :)

Det är ju iofs väldigt bra att man inte redan nu vet hur det troligen går - till skillnad från förra året.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Jag tror det blir en McLaren seger. :up:
Gösta

Inlägg av Gösta »

Sami skrev:Jag tror det blir en McLaren seger. :up:
Ja, så tillvida att dom gör bättre ifrån sig än förra loppet. Ännu ingen surströmming på podiet. :D
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag tror Alonso tar det - Renault är starka och Alonso har alltid varit bra på Sepang.
Gösta

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:Jag tror Fisichella tar det - Renault är starka och Fisichella har alltid varit bra på Sepang.

:up:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Mr Uppkört brukar väl backa på startgridden och ställa sig i fel startruta på Sepang mest varje år?
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

LuckyStrike1 skrev:Mr Uppkört
Bild
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

LuckyStrike1 skrev:Mr Uppkört brukar väl backa på startgridden och ställa sig i fel startruta på Sepang mest varje år?
Om man inte ens gått ut grundskolan så är det kanske inte så lätt att räkna när man börjar komma upp på tvåsiffrigt...
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Razor skrev:
Bild
Gösta

Inlägg av Gösta »

AndersF1 skrev:
Razor skrev:
Bild
Ni är bara retfulla för att Fisichella vann och med all sannolikhet kommer att vinna i helgen.

Skall bli intressant att höra Era bortförklaringar på Söndag . :D
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Det behövs inga bortförklaringar, epitetet "Mr Uppkört" räcker gott och väl
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
groovesnus

Inlägg av groovesnus »

"Brawn says third car is unfair"

Buhu, orättvist att McLaren får köra en tredje bil på fredagar. :cry:

Men det faktum att Ferrari testar hur mycket som helst denna vecka när alla andra stall håller sig till "gentlemens agreement" max 50 km shakedown veckan innan ett GP, det är OK........
:o
http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_ ... t_id=23830
Golfkillen

Inlägg av Golfkillen »

groovesnus skrev: Men det faktum att Ferrari testar hur mycket som helst denna vecka när alla andra stall håller sig till "gentlemens agreement" max 50 km shakedown veckan innan ett GP, det är OK........
Ja!
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Jag avskyr Ross Brawn och hans fuskande mentalitet. Jag bara gör det.
Gösta

Inlägg av Gösta »

El Scorcho skrev:Jag avskyr Ross Brawn och hans fuskande mentalitet. Jag bara gör det.
Jag tror att han tar stort intryck av det. :D
GMD

Inlägg av GMD »

AndersF1 skrev:Om man inte ens gått ut grundskolan så är det kanske inte så lätt att räkna när man börjar komma upp på tvåsiffrigt...
Ar det inte dar han ar van att starta? Jag tror det beror pa nagonting annat betydligt mycket allvarligare.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Det kan bli ett intressant lopp. Hoppas nu inte den där Toyotan kommer att punktera loppet genom att låta Renaulterna rycka, medan resten blir bromsade av en stagnerande Trulli.
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Jag hoppas att inte mitt "tips" är fel men.......:
Kimi tänker vara bland de sista som går in för bränslepåfyllning......skit om jag pissar er i öga :lol:
7 minmuter kvar till start.......ojojoj.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Golfkillen

Inlägg av Golfkillen »

Inte fan lyfter dom bilarna? Inte vad jag ser i alla fall.

Jaja, ett väldigt intressant lopp såhär långt. Jag har sett en omkörning hittills. Det var en Jordan och en Minardi, jättekul lopp faktiskt!!
Användarens profilbild
Bernie

Inlägg av Bernie »

ännu ett helt odramatisk lopp
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Utan punkan hade Kimi vunnit.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

En stark niondeplats för Kimi, bra jobbat :up:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

LuckyStrike1 skrev:Jag tror Alonso tar det - Renault är starka och Alonso har alltid varit bra på Sepang.
:D
Martin Sohlberg

Inlägg av Martin Sohlberg »

Bra jobbat LyckyStrike1 ! :up: :up:

Förövrigt tycker jag att det var ganska roligt att se Button & Davidsons prestation...
Button gjorde iofs bra ifrån sig strax innan.

Ferrari... njaa, hoppas verkligen på den nya bilen.

Kimi, årets första punkis ! :up:

Loppet som sig var nog bland dom tråkigaste jag har sett.
Det enda som hände eg. var nog R Schumacher/Webber.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Vad håller Ferrari på med egentligen, de inte bara kvalar värdelöst, de ÄR VÄRDELÖSA i loppet också, jag fattar inte att ett stall kan tappa så mycket på en säsong, men å andra sidan fattar jag inte att HV71 som är svenska mästare kunde missa slutspelet heller...

Renault verkar bli lika dominerande som Ferrari/Schumacher var ifjol...2/2 i vinster, hade inte Fisi krokat i hop hade vi nog sett en 1/3-!/3 för andra loppet i rad..
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Jäkla punka som ställde till det. :down:
Montoya ser väldigt blek ut under loppen jämfört med Räikkönen även om det är Montoya som plockar poängen.

Alonso gjorde ett perfekt lopp och det hela såg väldigt enkelt ut. Jarno Trulli gjorde ett lysande lopp och har helt klart varit minst en klass bättre än Ralf hittills. Fisichella var långsam och extremt klumpig. Det såg riktig klantigt när han tog ut sig själv och Webber. Just nu ser Alonso helt klart ut att vara den av Renaultförarna som är kompetent nog att vinna förar-VM.

Nick Heidfeld gjorde ett stabilt lopp och han verkar minst lika bra som Webber. Jag tror att jag börjar gilla Nick en smula.

Red Bull racing gjorde ännu ett bra lopp.
Ferrari och Bridgestone är helt under isen just nu :up:
Gösta

Inlägg av Gösta »

Den där jä-la basketspelaren från fårtestikelätarnas land. Vad håller han på med. JÄVLA KLANTARSCHLE. :down: :down: :down:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Äter man fårtestiklar i Italien och spelar Fisichella basket???

Mr Uppkört ser inte lika stabil ut när allting serveras på silverfat.

Alltid lika underhållande att se en desperat förare van vid uppkörda förhållanden kana genom en kurva med fyra låsta hjul, däcksrök överallt, och braka in i sin konkurrent. :D
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Vad var det Eje sa? "Fisichella har problem med bakänden"?
För mycket uppkört kanske? :crazy:

Äntligen!
Fp730a

Inlägg av Fp730a »

KIMI körde ju helt klart bäst. Andraplatsen skulle bärgats lätt om det inte vore för oturen. Montoya är oerhört långsam om man jämför med kimi?! :-O
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Kimi fick vad han förtjänade :horny:
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Förutom att jag naturligtvis glädjs åt Ferraris taskiga prestanda så är det intressant att se Schumis blekhet relativt Rubens. :lol: :lol: :D
Martin Sohlberg

Inlägg av Martin Sohlberg »

LuckyStrike1 skrev:Äter man fårtestiklar i Italien och spelar Fisichella basket???

Mr Uppkört ser inte lika stabil ut när allting serveras på silverfat.

Alltid lika underhållande att se en desperat förare van vid uppkörda förhållanden kana genom en kurva med fyra låsta hjul, däcksrök överallt, och braka in i sin konkurrent. :D
Skulle vi inte sluta med nidnamn?
AndersF1 skrev:Förutom att jag naturligtvis glädjs åt Ferraris taskiga prestanda så är det intressant att se Schumis blekhet relativt Rubens. :lol: :lol: :D
Jasså? jaha ja... *host host* Förklara gärna för mig, novis som jag är..., vad du menar mer exakt! Vad gjorde RB under loppet som var så häftigt? Att han bröt efter att ha harvat i nedre delan av tabellen?

Crazy F1: ta det lungt... dålig inledning, ja visst! men vi kan väl vänta med att kasta in handduken? tills nästa lopp och förhoppningsvis nya bilen gör debut.[/b]
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

AndersF1 skrev:Förutom att jag naturligtvis glädjs åt Ferraris taskiga prestanda så är det intressant att se Schumis blekhet relativt Rubens. :lol: :lol: :D
Jag tycker att han verkligen visade sin kapacitet då han visade sig vara kapabel att hålla en okänd indier en hollänsk standardbilsåkare bakom, samt några till okända (ökända) paydrivers. Tog sig på ett snyggt sätt förbi Rubens och Kimi när de hade kört slut på sitt material utan att på det minsta sätt ställa till med incidenter
:wor:
Gösta

Inlägg av Gösta »

Såg vi samma lopp??? :o
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Nisse skrev:
Jag tycker att han verkligen visade sin kapacitet då han visade sig vara kapabel att hålla en okänd indier en hollänsk standardbilsåkare bakom, samt några till okända (ökända) paydrivers. Tog sig på ett snyggt sätt förbi Rubens och Kimi när de hade kört slut på sitt material utan att på det minsta sätt ställa till med incidenter
:wor:
Jo, men det var lite taskigt att kalla in Rubens till ett extra depåstopp bara för att vara säker på att Schumi skulle sluta framför. Man förstår ju att Rubens ledsnade och parkerade, när han under så lång tid i loppet återigen visade vem som egentligen är snabbast i stallet. Han får nog passa sig Rubens så att han inte blir utbytt mot Yoong, elller någon liknande som inte riskerar att skämma ut den multiple världsmästaren. Konstigt att en så pass kapabel förare som Rubens ö.h.t. tilläts komma in i stall Schumacher, men Schumi började kanske själv tro på myten om sin förmåga? Eller också litade de på Rubens goda bromsförmåga före mållinjer och andra kritiska platser. Bra med lite reality check. :lol: :lol: :lol:

En bra början på dagen! Kan bli en sevärd säsong, trots allt.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Gösta skrev:Den där jä-la basketspelaren från fårtestikelätarnas land. Vad håller han på med. JÄVLA KLANTARSCHLE. :down: :down: :down:
Jag hittade detta i en annan tråd?
Gösta skrev:Fisichella har väl en broms på sin bil? Han kan väl använda den i stället för att köra på folk med resultat att han själv och den han kör på bryter!!!
Gösta skrev:Fisichella vill mer än han förmår, därför händer incidenter som den på Sepang. :down:
Ankan

Inlägg av Ankan »

Det jag undrar är hur farligt det är när däcken ser ut som dom gör efter ett lopp? tex på Monza kan det där aldrig va nyttigt.
Budo

Inlägg av Budo »

Eje var rolig när han sa " ferrari kommer att sluta högt" och ännu roligare när han sa att " Kimi är inte snabb som han brukar va". Måste va någonting jag har missat för inte är Kimi vanligtvis snabb :).
Monty då, var det någon som la märke till han överhuvudtaget?
Williams överaskade positivt måste jag medge. Toyota var klar överaskning också men vi får se om det håller i sig. Och Ferrari då! Att dom inte skulle vara i topp det kunde man ju lätt gissa men så här dåliga?! Undrar hur mycket den nya biler är bättre egentligen.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Den nya Ferrari lär visst vara en superflopp. M Schumacher gör sin sista säsong och den verkar bli lik Damon Hills sista säsong.
Budo

Inlägg av Budo »

Sami skrev:Den nya Ferrari lär visst vara en superflopp. M Schumacher gör sin sista säsong och den verkar bli lik Damon Hills sista säsong.
Tror det blir väldigt tufft i år för M.S. om han nu överhuvudtaget tar hem WDC. Men det är klart, debuterar dom redan nästa race och den visar sig vara snabb redan från början så kanske det går. Däremot om nya Ferrarin dröjer ett par tävlingar till, då tror jag det är kört.
Användarens profilbild
groovesnus

Inlägg av groovesnus »

Badoer säger att F2005 är 0.5-1 sek/varv snabbare än F2004M. Frågan är om det räcker?

Har inte kollat exakt men nog är väl Ferrari längre än så efter Renault?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Ska man gå efter Ferraris uttalanden lär den nya Ferrarin inte räcka till. Den ska vara en sekund snabbare än den gamla bilen, men vad hjälper det. Men kan Bridgestone få fart på sina däck så...

Bra tävlingshelg överlag. Jag tycker att det nya kvalreglementet den här gången visade sin styrka. Mycket intressant. Loppet i sig var hyggligt spännande och jag gillar att förarna verkligen får jobba hela tiden med att anpassa sin körning till materialet. Det var precis det som Eje pratade om i vår intervjuserie - köra långsamt fast fort.

Kul med Toyota men är detta starten på en ny era? Två fabriksstall överst på pallen. McLaren och Williams såg hyggliga ut men är helt klart steget efter. Kampen mellan Montoya och Räikkönen har inte rikitigt tagit fart ännu. Tror att Montoya kan komma att få problem med motivationen - mer så än vad Kimi kommer att få.

Heidfeld körde positivt. Försökte kapitalisera på Webbers misstag vilket till slut lyckades efter att Fisichella rammat australiern. Känns lite hårt att lasta Webber för mycket. Tyckte ändå att han lämnade hyggligt med utrymme till Fisichella. Men ändå, Heidfeld gav ett vasst intryck.

Fisichella steget efter Alonso hela helgen. Knappt godkänt i betyg.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Sant Martin, jag lugnar mig lite, men det ser inte bra ut i dagsläget det är då säkert.

Det som är skillnad i detta lopp och australien är att i Melbourne så fanns "FARTEN" där hos Ferrari och jag är övertygad om att MS hade kunnat vara med och slagits om seger, men kvalet var ju som det var...plus sammanstötningen med Heidi(som för övrigt var bra idag), men i detta lopp så fanns ju inte farten någonstans och det är skumt...men jag tror att mycket ligger i däcken också, bridgestone har inte lyckats med att anpassa sig till de nya reglerna...

Om den nya bilen är mellan 0.5-1 sek snabbare per varv och Bridgestone fifflar till gummiblandningen lite till så kan det nog bli lite race med Ferrari i år igen...det som är anmärkningsvärt i år är att det är faktikst 4-5 stall som faktikst kan vinna och det är ju helt otroligt och faktiskt kul, men loppet idag var ju ett sömnpiller till 80% så att de nya reglerna skulle vara bättre på det sättet kan man ju glömma.
Att man sedan inte får byta däck gör ju att man inte får se lika mpnga omkörningar "i depån" heller...omkörningar på banan i all ära, men jag har hellre omkörningar i depån och att de öser på lite extra innan stoppen än att det inte blir några omkörningar alls...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Tendensen det här loppet var ju att förarna inte låg och avvaktade i evighet innan de försökte ta sig om. Jag tror att de nya reglerna kommer att ge oss jäkligt bra racing i år. Vi kommer att få se förare, likt Fisichella som kämpar med dåligt grepp, kämpa för att hålla snabbare motståndare bakom sig. Också det faktum att depåstoppen inte längre kan användas för omkörningar (Räikkönen var ett lysande undantag) gör att omkörningarna måste göras på banan.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gösta skrev:Den där jä-la basketspelaren från fårtestikelätarnas land. Vad håller han på med. JÄVLA KLANTARSCHLE. :down: :down: :down:
Fisichella varnad för incidenten efter att incidenten blivit utredd efter loppet:
Race stewards reviewed video evidence and heard from both drivers and their teams after the race. They decided to warn Fisichella but to take no further action.
Gösta

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:
Fisichella varnad för incidenten efter att incidenten blivit utredd efter loppet:
Race stewards reviewed video evidence and heard from both drivers and their teams after the race. They decided to warn Fisichella but to take no further action.
Är det den där jä-la Nazir Hussein som är i farten nu igen???
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Ja, vad är det för klåpare som varnar Fisichella? Förarna kan ju inte bli varnade bara för att de försöker köra om! Det var ett helt regelrätt omkörningsförsök. Ingen borde varnas eller ens få skulden för kollisionen. Däremot har Mark Webber visat att han är en kass racer. Om han hade haft ett uns av kyla och förstånd skulle han ha släppt av på yttern och sedan haft innerspåret för sig själv när Fisichella bromsat klart. Det var riktigt korkat kört av Webber, som ju strax innan råkade ut för samma grej med Ralf. Dessutom säger han efter loppet att han inte förstår hur Fisichella kunde tro att han skulle kunna köra om när han hade så dåligt grepp och banan var så smutsig. Pucko!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Du menar en sån som Kimi gjorde?
Det ör skillnad på sydeuropeer och nordeuropeer när det gäller kyla.