Briatore är elak!!!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Briatore är elak!!!
Fy fan för att jämföra min körning med Schumis alltså. Eller han kanske menar förare som de som sitter i Taxikurir, Norrväst, 020 och sthlmsbilarna? I så fall håller jag med...
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Re: Briatore är elak!!!
Nu förstår jag inte???Jari skrev:Fy fan för att jämföra min körning med Schumis alltså. Eller han kanske menar förare som de som sitter i Taxikurir, Norrväst, 020 och sthlmsbilarna? I så fall håller jag med...
Jari, vi var överens om att du skulle ta 2 tabletter av dom blå samt 2 av dom vita med skåra 30 minuter innan du skrev dagens första inlägg!!!!!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Re: Briatore är elak!!!
020? Du kör väl för 020 nuför tiden, TC är väl uppköpta eller hur är det egentligen med det?Jari skrev:Fy fan för att jämföra min körning med Schumis alltså. Eller han kanske menar förare som de som sitter i Taxikurir, Norrväst, 020 och sthlmsbilarna? I så fall håller jag med...
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 249
- Blev medlem: tor feb 28, 2002 01:00
- Ort: Piteå
Re: Briatore är elak!!!
Gösta skrev:FATTAR INTE HELLER VAD HAN MENAR men jag kommer kanske från fel landsändaJari skrev:Fy fan för att jämföra min körning med Schumis alltså. Eller han kanske menar förare som de som sitter i Taxikurir, Norrväst, 020 och sthlmsbilarna? I så fall håller jag med...
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Re: Briatore är elak!!!
020 har köpt varumärket Topcab för att äntligen komma in på en marknad inne i stan. De var ett utpräglat förortsbolag förr genom samgåendet mellan Lidingö och Solna Taxi, som sedan också svalde Arlanda Taxi. Deras största bedrift hittills var att "gå ihop" med Haninge-Tyresö Taxi, som inom väldigt kort inte längre fanns och Haninge och Tyresöborna hade plötsligt inga taxibilar alls i sina kommuner.Razor skrev:020? Du kör väl för 020 nuför tiden, TC är väl uppköpta eller hur är det egentligen med det?Jari skrev:Fy fan för att jämföra min körning med Schumis alltså. Eller han kanske menar förare som de som sitter i Taxikurir, Norrväst, 020 och sthlmsbilarna? I så fall håller jag med...
De har från början velat komma in i stan, men från varenda krog och hotell har de fått samma svar. Vi ringer Topcab och behöver inte prova något annat. If you can't beat them, buy them...
Liknande saker har gjorts av Taxikurir som bland annat köpte upp taxigruppens spillror (Taxi 1 och Huddinge Taxi) för att komma åt flygtaxi och Ericssonavtalen. Sen försökte de få över krogarna i stan genom att köpa TaxiCard och driva dem bort från epitetet "lågprisbolag" och kanske också få över kunderna, som mestadels var restaurangpersonal, till Kurir genom att lägga ner Card, som då var konkursmässigt.
Topcab däremot är ett betydligt starkare varumärke och även för de mest insnöade taximuppar i stan är det självklart att om 020 någonsin skall kunna tjäna pengar på den affären måste de vårda varumärket och satsa på det för att dels behålla bilarna och chaufförerna. Utan dem försvinner kunderna blixtsnabbt till andra bolag. Man kan åta sig hotell och restauranger man tidigare tackat nej till och således kanske få ett betydligt större spill (nej tack, från Topcab).
De köpte varumärket alltså, men för att åkarna skulle gå över ställde vi massor av motkrav vilket de egentligen var förberedda på från början och i dessa krav finns i stort sett allt som skiljer Topcab från övriga med, och de har backat på samtliga punkter. Det skall för kunden inte bli någon skillnad alls från förr förutom de gånger Topcab inte kan skicka en bil just då, får man erbjudandet om att få en 020 i stället. För en hotellgäst på Scandic Bromma gör det ingen skillnad, men Topcabs egna kunder ringer med stor sannolikhet hellre igen, som de gjort hittlls. Den enda skillnaden för oss är att växelpersonalen sitter och delar lokaler med 020 och att tömning av våra taxametrar nu i stället görs hos 020. Naturligtvis hanterar de även vår fakturering och växelavgifter.
Kunder som ringer skall alltså även i fortsättningen komma fram till Topcabs tjejer, få en prickig Topcabbil med en chaufför som både hittar och kör bra, men även klarar en konversation på t.ex svenska.
Vi kör självklart vidare med comradio. Detta är en kvalitetssäkran gentemot kunden som får klara besked, men vi håller också den inbördes kontrollen på bilarna genom denna aktiva kontakt.
Jag kan nog svara på de flesta frågorna när det gäller den här affären, så shoot!
Senast redigerad av Jari den tis mar 15, 2005 06:25, redigerad totalt 3 gånger.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Re: Briatore är elak!!!
Man skulle kunna säga att det är att hålla fast vid stenåldern, när andra bolag inte bara har datasystem utan också GPS-system för sina bilar. Något som sänker tiderna, och kvalitetssäkrar kunden att alltid får den bilen som är närmast, inte den chauffören som svarade snabbast men kanske var längst ifrån...Jari skrev:Vi kör självklart vidare med comradio. Detta är en kvalitetssäkran gentemot kunden som får klara besked, men vi håller också den inbördes kontrollen på bilarna genom denna aktiva kontakt.
Jag kan nog svara på de flesta frågorna när det gäller den här affären, så shoot!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
De olika utropen säkrar att det är en bil som är nära nog som får körningen, dvs första utrop 5 minuter, andra 10 osv.
Det som händer i databilarna med GPS är att föraren slutar tänka på gator och deras placeringar inbördes vilket får dem att hitta sämre och sämre. Den utvecklingen kan man redan se i ex. Taxi Sthlmbilarna. De säger det själva, att de kan fler och fler xoner men hittar allt sämre i stan. Varför skulle de anstränga sig för det förresten, de har ju GPS som leder dem rätt, men det finns inget GPS som funkar lika bra som en väl uppdaterad taxichaffis. Den leder till exempel runt buss och taxifiler, den kan inga nya avspärrningar, den kan inga nya genvägar och den kan inte en enda krog i stan. Den kräver dessutom en gatadress av kunden vilket kan bli lite pinsamt om du t.ex säger att du står i Tullinge Centrum vid posten så kan de inte skicka en bil för den har ingen annan adress än så.
(Jo, jag har faktiskt provat den)
En bil med komradio, där föraren hela tiden matas med gator och krogar i ena örat är alltid 100% uppdaterad på vad som händer just idag och utan att veta om det bearbetar man adresser fast man inte ens åkt på körningarna själva och inom mycket kort tid får man en förarkår som är helt outstanding inom det område där dessa verkar.
Men jag håller med, det skulle inte fungera med t.ex 500 bilar. Under 100 funkar alldeles utmärkt, så länge radiodisciplinen håller.
Det som händer i databilarna med GPS är att föraren slutar tänka på gator och deras placeringar inbördes vilket får dem att hitta sämre och sämre. Den utvecklingen kan man redan se i ex. Taxi Sthlmbilarna. De säger det själva, att de kan fler och fler xoner men hittar allt sämre i stan. Varför skulle de anstränga sig för det förresten, de har ju GPS som leder dem rätt, men det finns inget GPS som funkar lika bra som en väl uppdaterad taxichaffis. Den leder till exempel runt buss och taxifiler, den kan inga nya avspärrningar, den kan inga nya genvägar och den kan inte en enda krog i stan. Den kräver dessutom en gatadress av kunden vilket kan bli lite pinsamt om du t.ex säger att du står i Tullinge Centrum vid posten så kan de inte skicka en bil för den har ingen annan adress än så.
(Jo, jag har faktiskt provat den)
En bil med komradio, där föraren hela tiden matas med gator och krogar i ena örat är alltid 100% uppdaterad på vad som händer just idag och utan att veta om det bearbetar man adresser fast man inte ens åkt på körningarna själva och inom mycket kort tid får man en förarkår som är helt outstanding inom det område där dessa verkar.
Men jag håller med, det skulle inte fungera med t.ex 500 bilar. Under 100 funkar alldeles utmärkt, så länge radiodisciplinen håller.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
LS1, de flesta som ringer taxi flera gånger per dag är ganska eniga. Ingen är lika snabbt på plats som Topcab. Det är därför detta lilla skitbolag finns kvar efter 20 år när andra bolag kommit och gott.
Det funkar säkert bättre i förort med data och GPS för då kan man sätta vilken mupp som helst att köra eftersom han leds fram av GPS och inte ens behöver fatta vart han är och att man kan vara 1500 bilar. (De är inte betrodda med att tala om vart de befinner sig längre)
Det funkar säkert bättre i förort med data och GPS för då kan man sätta vilken mupp som helst att köra eftersom han leds fram av GPS och inte ens behöver fatta vart han är och att man kan vara 1500 bilar. (De är inte betrodda med att tala om vart de befinner sig längre)
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Men måste det vara antingen eller med GPS???
GPS är väl ett utsökt komplement. Jag tror inte ens den gode Jari hittar till varenda gata i hela Stockholms län och då är det kanske inte så dumt.
Vad gäller att TC kommer först på plats, tja det kan ju förklaras med att de knappt har några körningar och därför alltid finns lediga bilar i närheten - en helt logiskt korrekt förklaring.
Jag har i alla fall en mycket god anledning att aldrig välja Topcab och den håller jag fast vid. Jag väljer i princip bara Taxi Stockholm och jag har aldrig kommit fel och aldrig fått vänta mer än 5-10 minuter.
Jag känner heller inte de flesta som ringer taxi flera gånger om dagen, så vi måste väl välja att lita på Jari som tydligen gör det... eller välja att inte tro på honom
Hur som helst så kan vi alla vara säkra på att Jari skulle hylla Taxi Stockholm om han körde för dem - för han håller ju alltid på "sina" alternativ.
GPS är väl ett utsökt komplement. Jag tror inte ens den gode Jari hittar till varenda gata i hela Stockholms län och då är det kanske inte så dumt.
Vad gäller att TC kommer först på plats, tja det kan ju förklaras med att de knappt har några körningar och därför alltid finns lediga bilar i närheten - en helt logiskt korrekt förklaring.
Jag har i alla fall en mycket god anledning att aldrig välja Topcab och den håller jag fast vid. Jag väljer i princip bara Taxi Stockholm och jag har aldrig kommit fel och aldrig fått vänta mer än 5-10 minuter.
Jag känner heller inte de flesta som ringer taxi flera gånger om dagen, så vi måste väl välja att lita på Jari som tydligen gör det... eller välja att inte tro på honom
Hur som helst så kan vi alla vara säkra på att Jari skulle hylla Taxi Stockholm om han körde för dem - för han håller ju alltid på "sina" alternativ.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag har egentligen ingenting emot enbart komradio - det har sin plats.
Men jag föreställer mig att Top Cab:s chaufförer kör på provisionsbaserad lön byggd på inkört belopp som de flesta andra bolagens förare.
Då är det med komradio, och även med dator utan GPS, frestande för många förare att slå in sig eller ropa på körningar de egentligen inte är närmaste bil för. T.ex. att tomma från en förort in till stan och på vägen in anmäla sig ledig i ett distrikt i stan eller ropa på en körning inne i stan.
Jag tror inte du kan inbilla mig att Top Cab förare är de enda som inte ägnar sig åt sådant, utan att de som alla andra förare slåss om körningar vid möjlighet.
Ett GPS-system stävjar ett sådant beteende då man inte kan ljuga om sin position. Den förare som är närmast kunden får körningen helt enkelt. Som förare är det nog inte så kul, då möjligheten att påverka sin inkomst minskar. Men som kunde är det ju defintivt bättre att veta att det är den bilen som är geografiskt närmast mig som kommer att hämta mig. Inte den förare som uppger sig vara närmast, men inte alltid är det.
(och om någon undrar vad detta har med ämnet att göra kan jag bara säga att topicurspårning är en ädel konst)
Men jag föreställer mig att Top Cab:s chaufförer kör på provisionsbaserad lön byggd på inkört belopp som de flesta andra bolagens förare.
Då är det med komradio, och även med dator utan GPS, frestande för många förare att slå in sig eller ropa på körningar de egentligen inte är närmaste bil för. T.ex. att tomma från en förort in till stan och på vägen in anmäla sig ledig i ett distrikt i stan eller ropa på en körning inne i stan.
Jag tror inte du kan inbilla mig att Top Cab förare är de enda som inte ägnar sig åt sådant, utan att de som alla andra förare slåss om körningar vid möjlighet.
Ett GPS-system stävjar ett sådant beteende då man inte kan ljuga om sin position. Den förare som är närmast kunden får körningen helt enkelt. Som förare är det nog inte så kul, då möjligheten att påverka sin inkomst minskar. Men som kunde är det ju defintivt bättre att veta att det är den bilen som är geografiskt närmast mig som kommer att hämta mig. Inte den förare som uppger sig vara närmast, men inte alltid är det.
(och om någon undrar vad detta har med ämnet att göra kan jag bara säga att topicurspårning är en ädel konst)
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
LS1, vi har ett alldeles utmärkt system för att motverka beteendet om att ljuga ihop tider vi inte kan hålla. Dels har vi klockning vilket är relativt vanligt, som innebär att en bil som misstror en uppgiven tid klockar bilen och när tiden är ute ropar han upp och kör kunden i stället. Kunden får sin bil på utlovad tid.
Det andra är att våra kunder är mycket medvetna om att vi håller tiderna och skulle vi inte göra det ringer de upp och är föraren sen får han kompensera på priset alternativt bjuda kunden på resan.
Kunden blir i vilket fall som helst alltid nöjd.
Topcab är den tuffaste miljön av alla. Det gäller att hitta mest OCH att vara snabbast på radion för att få ihop kassorna. Å andra sidan finns det inget som är så belönande som när man varje dag, kund efter kund får höra att vi är bäst. I de andra bilarna hör man varje dag gnäll, gnäll, gnäll.
Enzo, det enda bolaget som gått bra sen en längre tid är Topcab och vi har även en tisdag natt fullt upp.
Inte på något annat bolag i sthlm ligger de på samma inkört som vi just nu. (i natt 423kr/h)
Jo, jag har kört andra bolag också; bl.a Stockholm, kurir, Huddinge, alltaxi osv...
GPS är för amatörer. Ett proffs hittar själv.
Jag hittar inte allt, men jag kollar upp det kartan snabbare än du knappar in det på GPS:en och förmodligen kör jag en bättre väg både med hänseende på trafiktäthet och utnyttjar buss och taxifiler som spar massor av tid. Med GPS leds du ut på leder och vägar där alla andra också åker och så fort det är problem med krockar och annat är du rökt.
Det andra är att våra kunder är mycket medvetna om att vi håller tiderna och skulle vi inte göra det ringer de upp och är föraren sen får han kompensera på priset alternativt bjuda kunden på resan.
Kunden blir i vilket fall som helst alltid nöjd.
Topcab är den tuffaste miljön av alla. Det gäller att hitta mest OCH att vara snabbast på radion för att få ihop kassorna. Å andra sidan finns det inget som är så belönande som när man varje dag, kund efter kund får höra att vi är bäst. I de andra bilarna hör man varje dag gnäll, gnäll, gnäll.
Enzo, det enda bolaget som gått bra sen en längre tid är Topcab och vi har även en tisdag natt fullt upp.
Inte på något annat bolag i sthlm ligger de på samma inkört som vi just nu. (i natt 423kr/h)
Jo, jag har kört andra bolag också; bl.a Stockholm, kurir, Huddinge, alltaxi osv...
GPS är för amatörer. Ett proffs hittar själv.
Jag hittar inte allt, men jag kollar upp det kartan snabbare än du knappar in det på GPS:en och förmodligen kör jag en bättre väg både med hänseende på trafiktäthet och utnyttjar buss och taxifiler som spar massor av tid. Med GPS leds du ut på leder och vägar där alla andra också åker och så fort det är problem med krockar och annat är du rökt.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nu menar jag ju iofs att GPS nytta är inte att hjälpa chauffören hitta rätt i det här fallet, utan att hjälpa växeln per automatik alltid hitta närmaste bil.
GPS eller inte - chauffören måste hitta. För Top Cab som litet bolag fungerar säkert kom radio fortfarande.
Men för stora bolag som Sthlm, Kurir och 020 är det fullkomligt omöjligt och rena stenåldern att dirigera så mycket bilar och så mycket körningar manuellt via kom radio. Datasystem för dirigering av bilar är ett måste för att ha en effektiv verksamhet, och med GPS i systemet för att dela ut körningen till närmsta bilen är ett plus.
Jag har jobbat på 020:s ledningscentral och dirigerat bilar, och vet hur det är att dirigera 600 bilar i morgonrusningen 7,00 med enbart komradio när datasystemet i bilarna låg nere. Det var ... .errrrmm .... intressant
GPS eller inte - chauffören måste hitta. För Top Cab som litet bolag fungerar säkert kom radio fortfarande.
Men för stora bolag som Sthlm, Kurir och 020 är det fullkomligt omöjligt och rena stenåldern att dirigera så mycket bilar och så mycket körningar manuellt via kom radio. Datasystem för dirigering av bilar är ett måste för att ha en effektiv verksamhet, och med GPS i systemet för att dela ut körningen till närmsta bilen är ett plus.
Jag har jobbat på 020:s ledningscentral och dirigerat bilar, och vet hur det är att dirigera 600 bilar i morgonrusningen 7,00 med enbart komradio när datasystemet i bilarna låg nere. Det var ... .errrrmm .... intressant
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Få se nu, så om du väljer väg själv (antagligen en mindre gata) så uppstår inga krockar?
Vad gäller ditt argument för inkört så kanske det bara visar att ni är mycket dyrare än alla andra. Man har ju hört om småbolagen som tar 2000 spänn från Arlanda in till stan. Ni kanske tar jätteomvägar som gör det dyrt för kunden, ergo hög timersättning.
Tjänar ni så mycket och ändå har ung. samma priser som Taxi Stockholm så är ni ju ockrare och ger mig ännu en anledning att aldrig välja er.
Vad gäller ditt argument för inkört så kanske det bara visar att ni är mycket dyrare än alla andra. Man har ju hört om småbolagen som tar 2000 spänn från Arlanda in till stan. Ni kanske tar jätteomvägar som gör det dyrt för kunden, ergo hög timersättning.
Tjänar ni så mycket och ändå har ung. samma priser som Taxi Stockholm så är ni ju ockrare och ger mig ännu en anledning att aldrig välja er.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
LS1, du stötte just till pudelns kärna. Det funkar på ett bolag under 100 bilar, men absolut inte på större. Jag var med på den tiden när TC var upp över 90 bilar och ja, vissa tider på dygnet blev det mer problem än det borde därför finns den gräns vi har.
(Just nu max 60, men kan utökas till 99)
Enzo
Taxi Stockholm är överlägset dyrast av de seriösa alternativen i stan, men deras beläggning per bil är betydligt sämre än vår. Eller med andra ord, de är för många i förhållande till sin kundstock.
De tar t.ex 445 från Arlanda till stan där vi tar 390 oavsett vägval. De har 42 kr i påslag där vi har 33 osv...
(Just nu max 60, men kan utökas till 99)
Enzo
Taxi Stockholm är överlägset dyrast av de seriösa alternativen i stan, men deras beläggning per bil är betydligt sämre än vår. Eller med andra ord, de är för många i förhållande till sin kundstock.
De tar t.ex 445 från Arlanda till stan där vi tar 390 oavsett vägval. De har 42 kr i påslag där vi har 33 osv...
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Då så, då är ju Taxi Stockholm bättre ur ett kundperspektiv. Jag misstänker att det går fortare för mig att få en sthlm-bil till Trånkan än en TC. Ju fler lediga bilar desto fortare går det.
Jag skiter i hur bra bolagen går. För mig är det viktigt att få en bil snabbt, att jag kommer fram dit jag ska - för den tjänsten är jag villig att betala några kronor mer. Men alla har ju inte råd att välja. och för dem finns TopCab!
Jag skiter i hur bra bolagen går. För mig är det viktigt att få en bil snabbt, att jag kommer fram dit jag ska - för den tjänsten är jag villig att betala några kronor mer. Men alla har ju inte råd att välja. och för dem finns TopCab!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Topcab är ändå inget utpräglat billighetsalternativ. Det som ändå gör att Topcab är konkurrenskraftiga i undersökningar på typresor är att de kör bättre vägar och effektivare, till förmån för kunden.
Som tur är, finns det en större marknad än trånkan, som ur taxiperspektiv i det närmaste är världens ände. Vi är ett utpräglat innerstadsbolag och är därför också specialister just där. Men visst hämtar vi utanför stan också.
Vi hämtar mer i Haninge och Huddinge än i trånkan och i går hämtade vi både i Norrtälje och Västerås också och jag är ganska säker på att vi var där lika snabbt som vilken annan sthlmsbil som helst. Jag betvivlar också starkt att du får en bil på 5 minuter vid vissa tider.
Som tur är, finns det en större marknad än trånkan, som ur taxiperspektiv i det närmaste är världens ände. Vi är ett utpräglat innerstadsbolag och är därför också specialister just där. Men visst hämtar vi utanför stan också.
Vi hämtar mer i Haninge och Huddinge än i trånkan och i går hämtade vi både i Norrtälje och Västerås också och jag är ganska säker på att vi var där lika snabbt som vilken annan sthlmsbil som helst. Jag betvivlar också starkt att du får en bil på 5 minuter vid vissa tider.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Som taxichaufför borde du väl ändå känna till att Trångsund ligger i Huddinge. Dessutom åker du förbi Trångsund på väg mot Haninge, ja om du kommer från stan i alla fall...
Håll dig till innerstan du! Det är nog lättare att blåsa fyllon på väg hem på natten...
Onekligen verkar inte Topcab ställa så höga krav på sina förare...
och så var det ju du som trodde jag bodde längre söderut än du också...
Håll dig till innerstan du! Det är nog lättare att blåsa fyllon på väg hem på natten...
Onekligen verkar inte Topcab ställa så höga krav på sina förare...
och så var det ju du som trodde jag bodde längre söderut än du också...
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Fyllon är taxi stockhoms jobb.
Huddinge ligger trånkan i, ja, men du begrep nog vad jag menade.
Att man just åker förbi trånkan är vad jag menar. Mna stannar inte där, man bor inte där, det är världens skithål och det känns skönt att du säger dig trivas där. De som bor där har inte råd med taxi, det är därför pendeltåget stannar precis utanför parkbänken i centrum.
Huddinge ligger trånkan i, ja, men du begrep nog vad jag menade.
Att man just åker förbi trånkan är vad jag menar. Mna stannar inte där, man bor inte där, det är världens skithål och det känns skönt att du säger dig trivas där. De som bor där har inte råd med taxi, det är därför pendeltåget stannar precis utanför parkbänken i centrum.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Du har säkert mer vana av pendeltåg än jag... jag vet inte!
De som bor i mina kvarter har råd att slippa åka TopCab ja, det är korrekt! Vi betalar hellre lite mer för kvalitet och säkerhet... så du har nog rätt i att era kunder fortsätter ned till Brandbergen, Jordbro etc. I mina kvarter åker man hem med Taxi Stockholm. Säkert, effektivt och med trygga chaufförer...
Jag trivs alldeles utmärkt. Huspriserna går upp och det borgar för välartade grannar med god smak.
De som bor i mina kvarter har råd att slippa åka TopCab ja, det är korrekt! Vi betalar hellre lite mer för kvalitet och säkerhet... så du har nog rätt i att era kunder fortsätter ned till Brandbergen, Jordbro etc. I mina kvarter åker man hem med Taxi Stockholm. Säkert, effektivt och med trygga chaufförer...
Jag trivs alldeles utmärkt. Huspriserna går upp och det borgar för välartade grannar med god smak.
Jari skrev:Fyllon är taxi stockhoms jobb.
Huddinge ligger trånkan i, ja, men du begrep nog vad jag menade.
Att man just åker förbi trånkan är vad jag menar. Mna stannar inte där, man bor inte där, det är världens skithål och det känns skönt att du säger dig trivas där. De som bor där har inte råd med taxi, det är därför pendeltåget stannar precis utanför parkbänken i centrum.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Knappast i mina kvarter... tyvärr hamnar Sjöängen tillsammans med övriga Trångsund och Skogås som har "sämre" områden.Jari skrev:Jämfört med priserna på villor i Tullinge har ni backat kraftigt...
Snittpriset i mina kvarter ligger mellan 3,5 och 4-miljoner. En närapå fördubbling på runt 5 år... "mäklarnas paradis" sägs det...
Priserna stiger för varje kvartal, så nån backning föreligger icke.
Enligt SCB så är snittpriset fortfarande högre i Huddinge än i Botkyrka och definitivt högre i Sjöängen än i Tullinge...
Som sagt Jari, kom igen när du har lite kött på benen och inte bara fantiserar, det börjar bli lite tröttsamt...
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Inlägg: 665
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Efter att ha bott hela livet norr om Slussen och på sistone flyttat till Söder kan jag uttala mig med en viss auktoritet i den här frågan. Söder om Slussen är skit! Jag klarar inte av det. För många gamla suputer som man känner igen från sin egen ungdom - skillnaden är att de fastnade. Sedan alla dessa misslyckade författare som bara går omkring och ser svårmodiga ut... För att inte tala om alla bajenfans. Får jag se en sån där jävla bandyportfölj en gång till ska jag jävlar i mig trä den över huvudet på vederbörande.
Nej, man ska alltid bo norr om söder var man än befinner sig i världen, så är det bara.
Tärnström
Nej, man ska alltid bo norr om söder var man än befinner sig i världen, så är det bara.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Självklart drar du in hela norra Botkyrka i din diskussion som bara består av Alby, Fittja, Hallunda och Norsborg där nästan eller mer än hälften av Botkyrkas invånare bor. Under helt andra premisser än i Tullinge, skulle jag vilja påstå.EnzoF1 skrev:Knappast i mina kvarter... tyvärr hamnar Sjöängen tillsammans med övriga Trångsund och Skogås som har "sämre" områden.Jari skrev:Jämfört med priserna på villor i Tullinge har ni backat kraftigt...
Snittpriset i mina kvarter ligger mellan 3,5 och 4-miljoner. En närapå fördubbling på runt 5 år... "mäklarnas paradis" sägs det...
Priserna stiger för varje kvartal, så nån backning föreligger icke.
Enligt SCB så är snittpriset fortfarande högre i Huddinge än i Botkyrka och definitivt högre i Sjöängen än i Tullinge...
Som sagt Jari, kom igen när du har lite kött på benen och inte bara fantiserar, det börjar bli lite tröttsamt...
Om era priser fördubblats har priserna fyrdubblats i Tullinge.
Du pratar som du har förstånd till och har ruskigt dålig koll på läget förstår jag.
Etapp 1 av en helt ny stadsdel blev precis klar under namnet Tullinge Trädgårdsstad (Tullinge Villastad) med flera hundra lägenheter med priser från 2,3 och uppåt. Etapp 2 har startat. Vi fick en ny skola i det området och då har vi både högstadium, Gymnasium och högskola på ett par kilometers håll. För deras skull byggs det kanske 1000 lägenheter till i Riksten, på väg till F18.
Vad händer i trånkan? Sjöängen expanderar ganska lite, till och med i jämförelse med Vega och Hermanstorp. Jämfört med Tullinge så backar det. Både i prisutveckling och etablering.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
De mest attraktiva områdena blir färdigetablerade först, så är det ju. Nu finns det bara nån enstaka tomt kvar i Sjöängen så det är kanske inte konstigt att det inte byggs lika mycket.
Den där fyrdubblingen får stå för dig... jag vet bara hur det ser ut hos oss och där är det nästan en fördubbling på fem år vilket jag känner mig nöjd med. Dessutom är det skönt att ha lite närmare till stan.
Det är väl kanon om du trivs i Tullinge trädgårdsstad, jag trivs hemma. Det finns kanonlägen längs vägen mellan Huddinge sjukhus och Tumba som jag skulle kunna tänka mig...
Jag valde mellan Vallentuna och Sjöängen och med facit i hand visade sig Sjöängen bli en bättre investering. Vallentuna ligger dessutom långt bort.
Du har fortfarande inte visat hur priserna sjunkit i Trångsund! Som vanligt är du full av skit. Visst har priserna stigit även i Botkyrka, och ioch med att de låg mycket lägre så stiger de ju mer, men de är inte om, och Trånkan har inte sjunkit som du påstod.
Jag har SCB som referens, vad har du?
Jag är nog inte den enda som börjar lessna på dina påhittade argument som du aldrig kan backa upp.
Du är en sån usel förlorare att jag inte trodde det fanns på kartan, men du lyckas flytta ned den nivån hela tiden.
Den där fyrdubblingen får stå för dig... jag vet bara hur det ser ut hos oss och där är det nästan en fördubbling på fem år vilket jag känner mig nöjd med. Dessutom är det skönt att ha lite närmare till stan.
Det är väl kanon om du trivs i Tullinge trädgårdsstad, jag trivs hemma. Det finns kanonlägen längs vägen mellan Huddinge sjukhus och Tumba som jag skulle kunna tänka mig...
Jag valde mellan Vallentuna och Sjöängen och med facit i hand visade sig Sjöängen bli en bättre investering. Vallentuna ligger dessutom långt bort.
Du har fortfarande inte visat hur priserna sjunkit i Trångsund! Som vanligt är du full av skit. Visst har priserna stigit även i Botkyrka, och ioch med att de låg mycket lägre så stiger de ju mer, men de är inte om, och Trånkan har inte sjunkit som du påstod.
Jag har SCB som referens, vad har du?
Jag är nog inte den enda som börjar lessna på dina påhittade argument som du aldrig kan backa upp.
Du är en sån usel förlorare att jag inte trodde det fanns på kartan, men du lyckas flytta ned den nivån hela tiden.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Nej, den frågan är redan avgjord. Det är Dr ArselF1 som bor i det finaste villaområdet av oss här.
God två kommer Gösta med paradvåning i Gamla Råsunda. Jag och Jari kämpar om sistaplatsen.
Jag motsätter mig bara Jaris falska påståenden och lägger inga värderingar i själva boendet. Jag är fullt nöjd med mitt svenssonliv men kan självklart bli lite avundsjuk på dem som bor i faschionabla områden med dyra BMW-bilar och amerikanska motorcyklar för hundratalstusenkronor.
Men jag är tillfreds med min ringa tillvaro och har lärt mig mätta mun efter matsäck... men jag ska erkänna att jag igår såg ett prospekt för strandtomter vid Lule älv (i Luleå) och att det faktiskt känns ganska frestande att flytta...
God två kommer Gösta med paradvåning i Gamla Råsunda. Jag och Jari kämpar om sistaplatsen.
Jag motsätter mig bara Jaris falska påståenden och lägger inga värderingar i själva boendet. Jag är fullt nöjd med mitt svenssonliv men kan självklart bli lite avundsjuk på dem som bor i faschionabla områden med dyra BMW-bilar och amerikanska motorcyklar för hundratalstusenkronor.
Men jag är tillfreds med min ringa tillvaro och har lärt mig mätta mun efter matsäck... men jag ska erkänna att jag igår såg ett prospekt för strandtomter vid Lule älv (i Luleå) och att det faktiskt känns ganska frestande att flytta...
ANFRAN skrev:Slåss ni om vem som bor i det finaste villaområdet nu? Snart finns det väl inga saker kvar att mäta?
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård