Kvalregler 2005?
-
- Inlägg: 198
- Blev medlem: ons dec 01, 2004 12:11
Kvalregler 2005?
Är det någon som kan förklara vilka kvalregler som gäller i år? Blev det någon ändring gentemot förra året?
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Två kval, ett på lördagen och ett på söndagen.
Ett snabbt varv per kval.
Första kvalet med "lätta" bilar, andra med tankade bilar som ställs i parc fermé efter kvalet.
Sammanslagna tider från de båda kvalen.
Det är väl dagens kvalregler i korthet?
Ett snabbt varv per kval.
Första kvalet med "lätta" bilar, andra med tankade bilar som ställs i parc fermé efter kvalet.
Sammanslagna tider från de båda kvalen.
Det är väl dagens kvalregler i korthet?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3381
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Nåja, jag vill se det här ett par gånger tilll innan jag dömmer ut det helt. Fisichellas pole är ju i princip klar om han nu inte snurrar bort den. Det kommer dock säkerligen att vara ett par säkerhetsbils situationer under loppet som kommer att låta huvudkonukrenterna att lägga sig i växellådan(eller tätt bakom) på fisico och efter det är han rökt.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: lör mar 05, 2005 11:36
- Ort: Hörby
Skandal
Eller hur ska man beskriva det ?? Jag menar, ska vi nu börja mixtra med däcken, och ta bort det som kanske gjorde det lite spännande ifjol i allafall, pitstop:en, så kan man väll inte börja kasta tärning om hur man ska stå i starten också.
Som det ser ut nu, så har vi en "sisådär" förare i pole på söndag, en förare som jag själv anser är slut, men som på något underligt sätt har hållt sej kvar, och nu fått sin livs chans...
Sen har vi (inte för att det är min favorit) den 7 faldige världsmästaren sist, tack vare att det var tvunget att komma ett tropiskt regnväder just innan han körde...
Nej, detta håller inte Bernie !!
MVH
BALDER
Eller hur ska man beskriva det ?? Jag menar, ska vi nu börja mixtra med däcken, och ta bort det som kanske gjorde det lite spännande ifjol i allafall, pitstop:en, så kan man väll inte börja kasta tärning om hur man ska stå i starten också.
Som det ser ut nu, så har vi en "sisådär" förare i pole på söndag, en förare som jag själv anser är slut, men som på något underligt sätt har hållt sej kvar, och nu fått sin livs chans...
Sen har vi (inte för att det är min favorit) den 7 faldige världsmästaren sist, tack vare att det var tvunget att komma ett tropiskt regnväder just innan han körde...
Nej, detta håller inte Bernie !!
MVH
BALDER
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det spelar ju ingen roll för kvalresultatet om det är en eller två sessioner om vädret är som det är. Hade det bara varit en session som hade gällt hade det ju varit ett lika stort antiklimax enligt min mening. Nu får vi ju åtminstone se bilarna i ett pass till och vem vet, kanske väderleken hjälper till att göra det till ett betydligt mer spännande kval än om det bara hade varit ett pass som hade gällt.ANFRAN skrev:Hoho, upptorkande under första kvalet. Snacka om antiklimax inför morgondagen. Grattis, Bernie, idén med sammanslagna tider är verkligen lysande! Vågar man hoppas på en ändring lagom till San Marinos GP?
För övrigt anser jag att med det nuvarande formatet bör det vara den sammanlagda kvalplaceringen som gäller, inte kvaltid. Det skulle i viss mån eliminera problemet med varierande väderlek.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: ons aug 06, 2003 21:32
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: lör mar 05, 2005 11:36
- Ort: Hörby
Tillägg
.... om man tittar på hur F1 cirkusen har jobbat dom sista åren. Så början man fundera på om det är för en förbättring eller vad !??
Vad jag menar är:
Ska alla dessa regel ändringar vara en fördel för dom "sämre" stallen, eller är det för att det ska bli en billigare sport ??
Är inte F1 den så kallade "ultimala" motorsporten... Den som ska vara värst, så att säga. Släpp då på lite regler, börja använda slicks igen, det gör att det blir ett mekaniskt grepp istället och i och med det får vi mer omkörningar och mer spänning.
Tillbaka med 1 timmars kvalet, där man kunde välja när man ska kvala och och inte... (det fungerade ju bra !!).
Tillbaka med däckbyten, det är ju en till faktor som kan göra sporten mer spännande. Hur kommer annars att kunna hålla koll på det hela ??
Låt säga en förare ligger ute i 22 varv och börjar känna att framdäcken blir dåliga, han bromsar lite sent in i en sväng, och får stå på "tvärniten". Vad händer, jo han får obalans i bilen, och måste i och med det gå in och byta, för att inte vara en fara för sej själv eller sina medtrafikanter.
Vad är detta med en motor hela helgen, hmmm.. vet inte om jag vågar depatera detta, det kan vara känsligt.
Men men, jag tycker i allafall att F1 ska få vara F1 och inte någon "snål" variant av sitt förra JAG.
Snart är ju F3000 lika snabb som F1... !!
MVH
BALDER
.... om man tittar på hur F1 cirkusen har jobbat dom sista åren. Så början man fundera på om det är för en förbättring eller vad !??
Vad jag menar är:
Ska alla dessa regel ändringar vara en fördel för dom "sämre" stallen, eller är det för att det ska bli en billigare sport ??
Är inte F1 den så kallade "ultimala" motorsporten... Den som ska vara värst, så att säga. Släpp då på lite regler, börja använda slicks igen, det gör att det blir ett mekaniskt grepp istället och i och med det får vi mer omkörningar och mer spänning.
Tillbaka med 1 timmars kvalet, där man kunde välja när man ska kvala och och inte... (det fungerade ju bra !!).
Tillbaka med däckbyten, det är ju en till faktor som kan göra sporten mer spännande. Hur kommer annars att kunna hålla koll på det hela ??
Låt säga en förare ligger ute i 22 varv och börjar känna att framdäcken blir dåliga, han bromsar lite sent in i en sväng, och får stå på "tvärniten". Vad händer, jo han får obalans i bilen, och måste i och med det gå in och byta, för att inte vara en fara för sej själv eller sina medtrafikanter.
Vad är detta med en motor hela helgen, hmmm.. vet inte om jag vågar depatera detta, det kan vara känsligt.
Men men, jag tycker i allafall att F1 ska få vara F1 och inte någon "snål" variant av sitt förra JAG.
Snart är ju F3000 lika snabb som F1... !!
MVH
BALDER
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Bernie kanske skulle kunna ta och förbjuda dåligt väder när vissa kvalar?Balder skrev:Skandal
Eller hur ska man beskriva det ?? Jag menar, ska vi nu börja mixtra med däcken, och ta bort det som kanske gjorde det lite spännande ifjol i allafall, pitstop:en, så kan man väll inte börja kasta tärning om hur man ska stå i starten också.
Som det ser ut nu, så har vi en "sisådär" förare i pole på söndag, en förare som jag själv anser är slut, men som på något underligt sätt har hållt sej kvar, och nu fått sin livs chans...
Sen har vi (inte för att det är min favorit) den 7 faldige världsmästaren sist, tack vare att det var tvunget att komma ett tropiskt regnväder just innan han körde...
Nej, detta håller inte Bernie !!
MVH
BALDER
-
- Inlägg: 572
- Blev medlem: mån jan 24, 2005 21:37
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Den skriver jag under på!Golfkillen skrev:Jag tycker Bernie skall förbjuda ALL kursiv stil!
Jag har för övrigt märkt att väder som är upptorkande och därefter en plötslig häftig regnskur alltid har ställt till oavsett kvalformat. Den mest mystiska ståndpunkten är att ett tvåkvalsystem skulle vara mer lotteri ur den synpunkten? Skulle det bli mindre av ett lotteri om vi tog dagens preliminära startordning och gjorde till den slutgiltiga?
Däremot håller jag med Tärnström om att man kanske skulle gå på placering i första hand och sammanlagd tid i andra hand, för att göra morgondagens kval lite intressantare.
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: lör mar 05, 2005 11:36
- Ort: Hörby
Forums-poliserna har talat !!
Godag igen,
Är väll kanske bästa att man tar och ber om ursäkt för sina åsikter. och sitt sätt att skriva på. Vi har ju alla sett att forums-poliserna Golfkillen & LuckyStrike1 är i farten...
Dom verkar verkligen kunna läsa mellan raderna och lägga till lite också. Dom tror att jag skyller på regnet och vill att F1 världen ska styra av det, plus att Golfkillen tar hemskt ill aupp när någfon skriver med kursiverad stil.
Detta ska så klart inte upprepas och jag ska försöka att inte skriva saker som retar ER igen...
Hoppas ni kan förlåta och glömma !!
MVH
BALDER
P.s Japp, det är rätt fint i Hörby D.s
Är väll kanske bästa att man tar och ber om ursäkt för sina åsikter. och sitt sätt att skriva på. Vi har ju alla sett att forums-poliserna Golfkillen & LuckyStrike1 är i farten...
Dom verkar verkligen kunna läsa mellan raderna och lägga till lite också. Dom tror att jag skyller på regnet och vill att F1 världen ska styra av det, plus att Golfkillen tar hemskt ill aupp när någfon skriver med kursiverad stil.
Detta ska så klart inte upprepas och jag ska försöka att inte skriva saker som retar ER igen...
Hoppas ni kan förlåta och glömma !!
MVH
BALDER
P.s Japp, det är rätt fint i Hörby D.s
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: ons aug 06, 2003 21:32
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Jag har egentligen ingen aning om hur reglerna lyder, men om man inte satt någon tid så borde man väl ändå få köra det andra kvalet och slåss mot de andra som inte satt någon tid. Skulle det bara vara en som misslyckas med att sätta en tid i första så är det väl bara att skippa andra kvalet och starta sist?
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
http://www.sportal.nu/nyheder.asp?nyhed ... Motorsport
Här har ni förslag till kval som man borde köra 4 varv, 1varv var 15.e minut skulle ju va underbart
Här har ni förslag till kval som man borde köra 4 varv, 1varv var 15.e minut skulle ju va underbart