Ferrari stoppar Minardi

Kungaklassen av motorsport...
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:
Gösta skrev:
LuckyStrike1 skrev:
Skönt att det bara 3 säsonger kvar av den här farsen nu, innan skiten är nedlagd och en ny serie är skapad - utan FIA(T) och Ferrari förmodligen.

Jag e inte bitter!
Inte så mycket bitter, som ledsen över att se hur F1 förstörs nästan dagligen.


Just nu är vi väldigt nära endast 9 stall i F1, och det innebär tredjebilar som inte får ta poäng och vars förare inte får stå på pallen om de skulle sluta topp 3 i loppet.

Inte ett scenario jag vill se.

SKÄRP DIG NU!!!

Du kan väl inte på allvar tro att Minardi förbjuds av Red Bulls eller Ferraris veto i frågan????

Tyvär så kommer dom att stå där längst bak och blänka i den australiensiska eftermiddagssolen.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Nej, det gjorde de inte på fredagstesterna i alla fall.
De var ju ett sånt hot mot Ferrari också att de behövde ätas upp och skitas iväg...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Var var du när McLaren ville förhindra att Minardi skulle få sina pengar???

Minardi har känt till de nya reglerna lika länge som alla andra och har haft minst ett halvår på sig att bygga en regemässig bil, vad är problemet?

Klarar inte Minardi att följa reglerna finns det kanske andra som vill in i F1 som kan följa reglerna.

Sluta vara så bitter och inåtvänd bara för att Maestro var nästan lika snabb som Kimi i sin fjolårsbil, tänk hur det kommer att se ut när nya bilen kommer som är några sekunder snabbare?


Jari skrev:Nej, det gjorde de inte på fredagstesterna i alla fall.
De var ju ett sånt hot mot Ferrari också att de behövde ätas upp och skitas iväg...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

McLaren har aldrig hindrat Minardi från att skaffa sig pengar. McLaren kanske inte ville ge av sina egna och det är väl en jävla skillnad?
Vaddå? Var Maestro nästan lika snabb? När kommer den nya bilen, i juni?
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:McLaren har aldrig hindrat Minardi från att skaffa sig pengar. McLaren kanske inte ville ge av sina egna och det är väl en jävla skillnad?
Vaddå? Var Maestro nästan lika snabb? När kommer den nya bilen, i juni?
Senast på Monza.

Ja, Maestro var bara några tiondelar efter Kimi, och det med en bil som egentligen inte borde ha en chans. Det ser mycket ljust ut det här!

Nej, Nu lyckades ju inte McLaren hindra dem, men de försökte i alla fall...

Var har i så fall Ferrari hindrat Minardi från att bygga en reglementsenlig bil??? Var har Ferrari brutit mot reglerna i hela denna fars egentligen?

Som jag ser det så är det enbart Minardi som inte följt reglerna, eller nåja, de har ju inte brutit mot några regler då de ju inte ställt upp med en reglementsenlig bil, men till och med du förstår nog vad jag menar.

Men du bör däremot försöka vara lite konsekvent och inte bara ge uttryck för din bitterhet... men jag förstår dig. Det måste kännas tungt att återigen se hur ens favoriter inte ligger så bra till som man kanske hoppats...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gösta skrev:
LuckyStrike1 skrev:
Gösta skrev:
Jag e inte bitter!
Inte så mycket bitter, som ledsen över att se hur F1 förstörs nästan dagligen.


Just nu är vi väldigt nära endast 9 stall i F1, och det innebär tredjebilar som inte får ta poäng och vars förare inte får stå på pallen om de skulle sluta topp 3 i loppet.

Inte ett scenario jag vill se.

SKÄRP DIG NU!!!

Du kan väl inte på allvar tro att Minardi förbjuds av Red Bulls eller Ferraris veto i frågan????

Tyvär så kommer dom att stå där längst bak och blänka i den australiensiska eftermiddagssolen.
Skärp dig själv?

FIA har godkänt Minardis bil - reglementet säger att bilar som inte uppfyller reglementet fullt ut kan tillåtas att ställa upp, om samtliga stall godkänner detta.

Ferrari, och som det verkar också nu Red Bull, har inte gjort det.

Så ja, det är just Ferraris och Red Bulls veto som stoppar Minardi och som gör att det i så fall bara är 18 bilar och 9 stall kvar i F1, vilket innebär tredjebilar som inte får ta poäng för några stall.

Minardi varnade för just den här situationen redan i somras, när FIA(T) inte kunde ta ett beslut om de nya reglerna (det krävdes väl många kaffebjudningar i Maranello för att säkerställa att Ferrari var nöjda med nya reglementet)

Hade bara nya reglementet fastställts i somras/tidigt i höstas som det brukar vara fallet med nya regler för kommande år hade den här situationen aldrig uppkommit.
Corsa
Inlägg: 11
Blev medlem: tis feb 12, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Corsa »

Verkar som att alla har skrivit på.
---
Stoddart gets signatures but blocked by FIA stewards

Paul Stoddart has been told that his cars cannot race in Melbourne, despite the fact that he finally managed to convince all the other teams to agree to let him use 2004 cars. Stoddart got the signatures and then went to the stewards to be allowed to race but was told that he could not.

"They should include us in the race," said the boss of Minardi. "We would then go to the FIA Court of Appeal at a later date. I thought we put a compelling case to the stewards. It was all facts not fiction. I am not in any way disputing the decision I simply think they did not have time to consider an incredibly complex issue. I followed Max Mosley's advice on what to do but it seems that the stewards do not agree with Max. We had to take them through a very complex issue and explain that the Concorde Agreement is the governing document of F1 and overrides and has the power to amend the F1 technical regulations. They are saying that they only have the technical regulations and are not privy to Concorde. We have given them sight of Concorde but you cannot expect them to learn its complexities in five minutes and I sympathise with them on that. We are going to the judge to say: 'You cannot include us in an event which we did not participate in but you can exclude us later'. This is not going to effect the Melbourne Grand Prix. It is limited to the Stewards' decision. If we don't get the injunction we will attempt to modify the cars."
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

EnzoF1 skrev:Var var du när McLaren ville förhindra att Minardi skulle få sina pengar???

Minardi har känt till de nya reglerna lika länge som alla andra och har haft minst ett halvår på sig att bygga en regemässig bil, vad är problemet?

Klarar inte Minardi att följa reglerna finns det kanske andra som vill in i F1 som kan följa reglerna.

Sluta vara så bitter och inåtvänd bara för att Maestro var nästan lika snabb som Kimi i sin fjolårsbil, tänk hur det kommer att se ut när nya bilen kommer som är några sekunder snabbare?


Problemet är, om du läst på lite, att Minardi redan i somras sa att man inte har resurserna att bygga en bil för 2005 utan att veta vilken motor och vilket reglemente som ska gälla. Man har inte möjligheten att med 124 anställda (man har inte råd med mer personal) att bygga en ny bil på ett par tre månader. Man har heller inte råd att bygga en bil, som någr månader senare kanske visar sig vara oanvändbar pga att reglementet beslutas sent.

Minardi hävdar force majure av två orsaker: det nya stora regelförändrdingarna som trots deras varningar tidigt, kom så sent att de inte hade en möjlighet att bygga en bil klar till Melbourne.

Fords försäljning av Cosworth som gjorde att Minardi mkt sent fick klart med vilken motor bilen skulle byggas för.

Det är problemet. Minardi har till skillnad från de andra inte möjlighet att bygga en helt ny bil på 4-5 månaderöver. De behöver, som de förklarat, längre tid på sig med tanke på mindre personalstyrka och budget.

Minardi bad redan i september stallen om uppskov i några race, för att sen kunna debutera en bil helt enligt reglementet på Imola.

Samtliga stall utom Ferrari, och nu kanske Red Bull, har gått med på det uppskovet.

Ferrari är givetvis i sin fulla rätt att lägga sitt veto mot Minardi, och därmed i praktiken kasta ut ytterligare ett stall ur F1. Jag tycker bara det här är en stor löjlig fars - jag hade nog lite högre förväntningar på högsta klassen inom motorsport än det här. STCC framstår närmast som ett under av proffsighet i jämförelse, och då är det ändå en skitserie styrd av amatörer som gillar sandsäckar och löjliga rättvisetankar som ska bestraffa segrare.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Jag har inte heller budget att bygga en F1-bil, men jag kräver ingen dispens att få ställa upp men frugans 9-3 heller?

Exempelvis Prost fick gå i konken, varför måste Minardi räddas kvar till alla pris?

Varför hann alla andra stall få fram bilar som uppfyller regelverket? Vad har som sagt Ferrari brutit för regler här? Nu har de ju dessutom skrivit på sägs det (vilket jag ju förutspådde...). Vad har Ferrari för skuld egentligen, förutom att de är roten till allt ont i världen?

Har Minardi motsatt sig de nya reglerna eller godkände de dem tillsammans med övriga stall?

F1 är liksom övriga affärsdrivande världen en hård plats och inte till för alla. Det är väl upp till Minardi att skaffa sig mer pengar om de inte klarar sig med dem de har.

Visst, det är hårt och cyniskt och jag har inget emot att Minardi får starta i helgen, men det är ingen självklar rättighet att tävla i F1 som en del av er verkar anse och jag kan inte någonstans se hur Ferrari har gjort nåt fel, särskilt inte med tanke på Stoddarts utspel den senaste tiden.

Om du lyfter blicken något så inser säkert även du att det är politik det handlar om. Just nu har Stoddart lite kompisar i form av Ron och Frank m fl, men glöm inte hur de betedde sig för inte så länge sedan. Snart har även Ron och Frank skrivit på för F1 och då står Stoddart där ensam igen... för nån GPWC med enbart Minardi blir nog ingen hit...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag vet att det är just politik det handlar om, och det drabbar sporten.

Alla andra stall har helt enkelt större personalstyrka och budget än Minardi - därför hann de och inte Minardi.

Jaja, det är ju som sagt inte en rättighet att vara med.

Låt oss gå ner ytterligare ett stall, så tredjebilar som kör utom tävlan, kan införas. Inga problem - jag ser nog gärna att det sker.

Det stärker bara GPWC:s sak, och i nuläget består F1 2008 bara av ett enda stall. Ingen höjdarserie kanske ;)

Med tanke på vad som är känt om Ferraris nya avtal: garanterat minst $67 miljoner innan de andra stallen får något, absolut veto mot allt o.s.v så tror jag ingen av de andra har lust att skriva på ...... Ferrari har lyckats bra på sina kafferep med FIA(T) men man löper just nu en stor, realistisk, risk att ha fått en enorm del av en kaka som inte finns.
Användarens profilbild
FZ
Inlägg: 141
Blev medlem: mån jan 10, 2005 14:15

Inlägg av FZ »

EnzoF1 skrev: Exempelvis Prost fick gå i konken, varför måste Minardi räddas kvar till alla pris?
Minardi har inte gått i konkurs. :idea:

De lever fortfarande och har på grund utav omständigheterna inte blivit klara i tid. Därför har man ställt frågan om man kan få tillfällig dispens för deförsta tävlingarna.

Alla berörda har tyckt att det var OK. Utom Ferrari. De är i sin fulla rätt,men framstår som ganska löjliga i mina ögon.
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

LuckyStrike1 skrev:Problemet är, om du läst på lite, att Minardi redan i somras sa att man inte har resurserna att bygga en bil för 2005 utan att veta vilken motor och vilket reglemente som ska gälla.
Varför var i så fall Minardi med och godkände regeländringarna inför den här säsongen?

Hur kan man hävda force majeure när man själva röstade för regeländringarna?
Jag ser gärna att Minardi för köra med skrotet de har skeppat till Australien men lite nyans i debatten skulle sitta fint.
Som jag har föstått situationen så har man reglementsenliga bilar på plats, om än otestade, och jag har även förstått att Ferrari har gett sitt medgivande och att de hela tiden har sagt att de skriver under om propån kommer från FIA (läs: Charlie Whiting) och att det nu är FIA som blockerar, inte Ferrari
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

EnzoF1 skrev:
Klarar inte Minardi att följa reglerna finns det kanske andra som vill in i F1 som kan följa reglerna.
Det finns inget som hindrar nåt annat stall att ställa upp, eftersom det finns platser över. Så Minardi är inte i vägen för nån. Problemet är att F1 inte är tillräckligt attraktivt för fler.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Måsåvara, men det förklarar ju inte varför inte MInardi ska följa de regler de själva varit med om att ta fram och godkänt.

Detta påminner ju om t.ex. statens extradebitering av fordonsskatt...

Missförstå mig rätt nu, Jag har inget emot att Minardi ställer upp. Hade det varit McLaren så hade jag förstått ett förhalande från t.ex. Ferraris sida. Men jag fattar inte varför fokus som vanligt hamnar på Ferrari. De har ju inte gjort nåt fel?
AndersF1 skrev:
EnzoF1 skrev:
Klarar inte Minardi att följa reglerna finns det kanske andra som vill in i F1 som kan följa reglerna.
Det finns inget som hindrar nåt annat stall att ställa upp, eftersom det finns platser över. Så Minardi är inte i vägen för nån. Problemet är att F1 inte är tillräckligt attraktivt för fler.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Razor skrev: Hur kan man hävda force majeure när man själva röstade för regeländringarna?
Jag ser gärna att Minardi för köra med skrotet de har skeppat till Australien men lite nyans i debatten skulle sitta fint.
Har de det då, röstat för ändringarna alltså?
Jag hade för mig att det var nåt FIA(t)-påfund, men har inte hängt med så bra.

Det vore intressant att se vilken ståndpunkt du tagit om det var McLaren som var de trilskande och inte Ferrari...

När det gäller Enzo behöver jag inte ens gissa. Ferrari skulle vara i sin fulla rätt även om de släppte en atombomb över södra Stockholm - har alltid rätt i allt. :roll:
Som sagt, roligt med nyans...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Razor skrev:
LuckyStrike1 skrev:Problemet är, om du läst på lite, att Minardi redan i somras sa att man inte har resurserna att bygga en bil för 2005 utan att veta vilken motor och vilket reglemente som ska gälla.
Varför var i så fall Minardi med och godkände regeländringarna inför den här säsongen?

Hur kan man hävda force majeure när man själva röstade för regeländringarna?
Jag ser gärna att Minardi för köra med skrotet de har skeppat till Australien men lite nyans i debatten skulle sitta fint.
Som jag har föstått situationen så har man reglementsenliga bilar på plats, om än otestade, och jag har även förstått att Ferrari har gett sitt medgivande och att de hela tiden har sagt att de skriver under om propån kommer från FIA (läs: Charlie Whiting) och att det nu är FIA som blockerar, inte Ferrari
Det är inte regeländringarna i sig, det var den sena tidspunkten för när de bekräftade som ställde till problem.

Minardi var ett av de första stallen som sa ja till ändringarna, och underströk också att det var viktigt att besked kom så pass tidigt att de han få färdig en bil.

Tyvärr var andra stall och FIA(T) långsammare med beslutet, och det kom flera månader senare än Minardi uppgett som möjligt för dem att hinna klar med en bil i tid.

Det stämmer att Minardi har en bil som sägs uppfylla reglementet men att den inte rullat en meter. Att göra ett grundläggande test av en bil är ju en stor och ganska viktig del i designprocessen och det är den delen man inte har hunnit klart med. De inledande testerna avslöjar också punkter som behöver designas och byggas vidare, och jag undrar vem som tjänar på att ha helt otestade bilar ute på banan i en racesituation. Det låter närmast lite farligt tycker jag.
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Nåja, nu verkar den här stormen ha mojnat till en mild kvällsbris eftersom Victoria Supreme Court har gett ett förhandsbesked om att Minardi får delta i Australiens GP
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Men här är det ju inte fråga om att försvara ett ev. fuskande eller reglebrott från Ferraris sida.

Jag fattar inte varför fokus ligger på just Ferrari när de inte har med Minardis sak att göra... men det är väl ung. som att Ferrari förstör sporten för att de vinner för mycket. Man får inte sticka ut från mängden för mycket. I F1 ska man helst ha stort tarmpaket och försöka sig på omöjliga omkörningar. Då vinner man publikens gunst. Om man leder från start till mål så har man inte sportens bästa i åtanke... tänk så egoistiska en del kan vara.

Nu blandar Dr Arsel ihop mig med en viss finsk, fuskande taxichaffis som alltid skyller allt på andra. Jag försvarar inte ferraris agerande, just för att de inte är anklagde för nåt.

Som sagt, varför fokusera på Ferrari? Det är ju inte de som gett upphov till problemet. Minardi har haft lika mycket tid som andra att få fram en bil, lyckas de inte så kan man väl inte belasta Ferrari för det.

Jag trodde faktiskt inte att du skulle visa dig vara lika bitter som Jari Anders... är det Tjacks bristande framgångar som tar fram detta hos dig???
AndersF1 skrev:
Razor skrev: Hur kan man hävda force majeure när man själva röstade för regeländringarna?
Jag ser gärna att Minardi för köra med skrotet de har skeppat till Australien men lite nyans i debatten skulle sitta fint.
Har de det då, röstat för ändringarna alltså?
Jag hade för mig att det var nåt FIA(t)-påfund, men har inte hängt med så bra.

Det vore intressant att se vilken ståndpunkt du tagit om det var McLaren som var de trilskande och inte Ferrari...

När det gäller Enzo behöver jag inte ens gissa. Ferrari skulle vara i sin fulla rätt även om de släppte en atombomb över södra Stockholm - har alltid rätt i allt. :roll:
Som sagt, roligt med nyans...
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

EnzoF1 skrev:
Jag fattar inte varför fokus ligger på just Ferrari när de inte har med Minardis sak att göra...
Jo, jag vet att du inte fattar att Ferrari har nåt att göra med saken trots att de helt reglementsenligt har makt att hindra Minardi ifrån att ställa upp och även initialt har gjort det, men jag kan ju inte belastas för din bristande tankeförmåga, utan den får du stå för själv. :)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Själv börjar jag nog att svänga i frågan. Det ser ut som om Stoddart och Minardi inte har gjort riktigt allt som har stått i deras makt för att komma till start med den nya bilen. Det känns lite grann som att de har försökt vinna en fördel genom att köra den gamla bilen. Snacket om växellådan känns inte så relevant när det tydligen är aerokitet som Stoddart anser vara ett oskrivet kort.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Golfkillen
Inlägg: 572
Blev medlem: mån jan 24, 2005 21:37

Inlägg av Golfkillen »

EnzoF1 skrev:Men här är det ju inte fråga om att försvara ett ev. fuskande eller reglebrott från Ferraris sida.

Jag fattar inte varför fokus ligger på just Ferrari när de inte har med Minardis sak att göra... men det är väl ung. som att Ferrari förstör sporten för att de vinner för mycket. Man får inte sticka ut från mängden för mycket. I F1 ska man helst ha stort tarmpaket och försöka sig på omöjliga omkörningar. Då vinner man publikens gunst. Om man leder från start till mål så har man inte sportens bästa i åtanke... tänk så egoistiska en del kan vara.
Minardi är ju det lilla stallet som kämpar i uppförsbacke. Självklart är det synd om dom.

Ungefär som en alternativ-begåvad unge på dagis, det är ALLTID synd om honom.

Ferrari däremot är rika och ett vinnar-team. De är som den storvuxna ungen på dagis.

Går något sönder på dagis kan man ju inte skylla på den alternativ-begåvade ungen, det är ju inte korrekt. Då är det lättare att skylla på den storväxta ungen som har allt.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Men återigen:

vem är det som har ansvaret för att Minardi inte får fram en regelmässig bil: Ferrari eller Minardi själva?

Varför ligger fokus på Ferrari när det är Minardi som misslyckats? Var går gränsen för hur reglementsvidrig bil man ska få ha?

Självklart tycker jag inte att Minardi ska uteslutas ur mästerskapet om de inte får fram en bil till detta lopp, men de kanske tjänar på att stå över och lägga resuserna på annat.

Och är det Ferraris fel för att de utnyttjar reglementet eller är det reglementet det är fel på?

Tänk ett par steg längre nästa gång min gode doktor istället för att låta hatet styra dig. Jag kan känna det goda i dig. Konflikten... tillsammans kan vi få över dig till den goda sidan igen. Det är inte för sent. låt inte hatet styra dina handlingar.
AndersF1 skrev:
EnzoF1 skrev:
Jag fattar inte varför fokus ligger på just Ferrari när de inte har med Minardis sak att göra...
Jo, jag vet att du inte fattar att Ferrari har nåt att göra med saken trots att de helt reglementsenligt har makt att hindra Minardi ifrån att ställa upp och även initialt har gjort det, men jag kan ju inte belastas för din bristande tankeförmåga, utan den får du stå för själv. :)
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

AndersF1 skrev: Har de det då, röstat för ändringarna alltså?
Jag hade för mig att det var nåt FIA(t)-påfund, men har inte hängt med så bra.
Ja, som jag förstod det så har alla röstat för regeländringarna i september, även Minardi.
Det vore intressant att se vilken ståndpunkt du tagit om det var McLaren som var de trilskande och inte Ferrari...
Antagligen samma eftersom jag vill att Minardi ska få starta på söndag
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Martin Sohlberg
Inlägg: 1711
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Liljornas dahl

Inlägg av Martin Sohlberg »

EnzoF1 skrev:Jag fattar inte varför fokus ligger på just Ferrari ...

Det är ju knappast ovanligt att ferrari är syndabock..
Jag är så grymt uttråkad på allt gnäll på ferrari!

Vi vet säkert inte ens hälften av det sm är sagt i den här affären..

Lets face it, vi är soffproffs!
Budo
Inlägg: 269
Blev medlem: tis okt 14, 2003 17:54
Ort: Växjö

Inlägg av Budo »

Det "dammar" alltid mycket bakom en bra häst!
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Jag måste ju kommentera krönikan där Per "Pastis" Bjälevik (vad snyggt det blev när man skrev ut det så) sågar Minardi: Om Formel 1 är "ett kommersiellt evenemang ... som bara gränsar till sport", då borde det väl inte vara så viktigt att efterleva reglerna? Borde det inte vara viktigare att låta alla som så önskar delta i evenemanget?
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Har man sett, Ferrari fick en folkstorm emot sig helt utan inblandning av mina teorier... :lol:
Martin Sohlberg
Inlägg: 1711
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Liljornas dahl

Inlägg av Martin Sohlberg »

Nej nu blir jag rent ut sagt FÖRBANNAD !!! :evil:

Var det så förba**at jä*la svårt att få till en godkännd bil ?

Fast det är ju klart, de tog ju en hel natt att "uppgradera" bilen... :roll:

:down: :down: :down: :down: :down: :down: :down: :down: :down: :down: :down:
jAsO
Inlägg: 238
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Uppsala

Inlägg av jAsO »

Martin Sohlberg,

Du får ta det lugnt så att du inte beskyller Minardi för något, man kan lätt få det intrycket. Det måste ha varit Ferrari som blockerade Minardis verktyg, därför kunde de inte bygga om bilen tills nu.

/Anders
Martin Sohlberg
Inlägg: 1711
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Liljornas dahl

Inlägg av Martin Sohlberg »

jo, det var ju förståss så... :wink:

Men man börjar ju undra.. något som var omöjligt för bara några dagar sedan är huxflux busenkelt...
HASSE
Inlägg: 106
Blev medlem: sön jan 25, 2004 15:39

Inlägg av HASSE »

Minardi med sin veteranbil har väl inget att göra i F1 just nu. Jag tycker inte de skall få köra nu då man har daltat för mycket med dem och frågan med den gamla 1.07regeln om de hade klarat av att kvalificera sig.
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

En del Formel 1 fans upprör sig över att Minardi inte fick starta med sin gamla regelvidriga bil under fredagens träningar och speciellt Ferrari får skit för det. Personligen tycker jag att man inte ska tillåta regelvidriga bilar på startlinjen, så enkelt är det! Om ett stall inte lyckats ta fram en bil på de månader man har haft på sig, så är det deras eget fel. Formel 1 är ingen rättighet, utan ett kommersiellt evenemang utan motstycke, som bara gränsar till sport.

Krönika av Per Bjälevik, 2005-03-04 16:03



Äntligen någon som gör en korrekt analys av situatione. :up: :up: :up:
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Vaddå äntligen?
Bara för att jag valt att inte säga något då, eller?
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Inte alls. För att makaronböjaren har fullt klart för sig vad F1 handrar om. Bra skrivet makaronböjaren!!!! :up:
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Skälet till upprördheten var som jag förstod det att Minardi faktiskt hade fått ett outtalat löfte från FIA och andra team att köra med bilen som den var - utan att göra ändringar. Men jag kan ha fel.

Nej..F1 är ingen rättighet..men FIA som har hand om regler verkar tro det ibland. De ändrar regler stup i kvarten och kör ett godtyckligt race där vissa team som Ferrari har väl mycket att säga till om. Det är bara en del av en såpa som kommer fortsätta.

När det gäller stallet Minardi så kan man allvarligt diskutera om de inte borde stängas av för gott. De är för dåliga för att vara en del av F1. Bort med dem om de inte skärper till sig. Hur jävla svårt kan det vara? Min farsa skulle bygga en bättre aerodynamisk bil i slöjden än vad Minardi klarar av.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

AndersF1 skrev:
Lite anledningar till protester ifrån de andra stallen angående det nya avtalet mellan Ferrar-FIA-Bernie(från BBC):
Among the issues concerning the rival teams and manufacturers are:
  • Ferrari are guaranteed $67m (£34.8m) every year - an estimated 15-20% of their budget - before any money is distributed to the other teams.
  • Ferrari have absolute veto over all changes agreed by the other teams, even if the other teams agree unanimously.
  • Ferrari would get more of F1's commercial revenue if they finished last than any other team would if they won the world championship.
Undrar om de andra stallen blev mer sugna på det där med att ha Ferraris veto i varje fråga efter helgens bravader...
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

AndersF1 skrev:
AndersF1 skrev:
Lite anledningar till protester ifrån de andra stallen angående det nya avtalet mellan Ferrar-FIA-Bernie(från BBC):
Among the issues concerning the rival teams and manufacturers are:
  • Ferrari are guaranteed $67m (£34.8m) every year - an estimated 15-20% of their budget - before any money is distributed to the other teams.
  • Ferrari have absolute veto over all changes agreed by the other teams, even if the other teams agree unanimously.
  • Ferrari would get more of F1's commercial revenue if they finished last than any other team would if they won the world championship.
Undrar om de andra stallen blev mer sugna på det där med att ha Ferraris veto i varje fråga efter helgens bravader...

Vad har Ferraris veto med det inträffade att göra???? :o
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)