Ferrari stoppar Minardi
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Ferrari stoppar Minardi
Varför blir man aldrig överraskad av Ferraris agerande? Hur töntiga får man vara? Är det någon som har en rimlig förklaring till varför töntarna i röda bilar beter sig som småungar?
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Re: Ferrari stoppar Minardi
F1 är konkurrans på högsta tänkbara nivå. Man äter eller blir äten.El Scorcho skrev:Varför blir man aldrig överraskad av Ferraris agerande? Hur töntiga får man vara? Är det någon som har en rimlig förklaring till varför töntarna i röda bilar beter sig som småungar?
Kan inte förstå varför Ferrari skulle hjälpa en konkurrent. Varför undantag för Minardi? Skall dom ha privilegier. Har man inte råd att vara med och leka så så får man hitta på något annat att göra. Sitta och tycka synd om sig själva och söka medlidande visar bara deras ambitionsnivå. Då har man inget i F1 att göra.
Nu tror jag i och för sig att Ferrari skriver på, tyvär. Men dom borde absolut inte göra det. Kan inte Minardi ta sig fram med egna medel så är det bara att följa Arrows exempel. Dom är bara rundningsmärken och kan skapa trängsel och olyckor för de seriösa stallen.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nu handlar F1 om mer än det som händer på banan. Varumärket Ferrari blir solkigare och solkigare och Ferrari är i F1 för att bygga varumärke. Genom att först ställa sig på Bernies sida har deras image fått sig en rejäl törn och den här histoiren med Minardi, som känns minst sagt småaktig från Ferraris sida, bättrar inte direkt på polityren.
Mitt tips är att Ferrari drar sig ur F1 inom de närmsta åren.
Tärnström
Mitt tips är att Ferrari drar sig ur F1 inom de närmsta åren.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Förklara bara en sak för en lyckligt ovetande: har Ferrari nån skuld i att Minardi inte lyckats bygga en reglementsenlig bil? Har nån tvingat Minardi att ha det där produktionsstoppet de valde att ha?
Kort sagt, varför ska inte Minardi följa reglerna?
Hur som helst, Todt skriver nog på det där papperet på fredag ska ni se... Stoddart ska bara svettas lite så han lär sig uppföra sig... precis som Ron gjort...
Kort sagt, varför ska inte Minardi följa reglerna?
Hur som helst, Todt skriver nog på det där papperet på fredag ska ni se... Stoddart ska bara svettas lite så han lär sig uppföra sig... precis som Ron gjort...
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
EnzoF1 skrev:Förklara bara en sak för en lyckligt ovetande: har Ferrari nån skuld i att Minardi inte lyckats bygga en reglementsenlig bil? Har nån tvingat Minardi att ha det där produktionsstoppet de valde att ha?
Kort sagt, varför ska inte Minardi följa reglerna?
Hur som helst, Todt skriver nog på det där papperet på fredag ska ni se... Stoddart ska bara svettas lite så han lär sig uppföra sig... precis som Ron gjort...
Men kära Enzo F1, självklart är allting Ferraris skuld, vems skulle det annars vara? Ferrari var elaka nog att inte bygga bilen åt Minardi. Ja, det var Todt som tvingade Minardi att stanna upp och sluta jobba. Det säger väl sig självt.
Minardi behöver inte följa de regler som man kommit överens om, dom är små, sårbara och okunniga, därför skall dom behandlas med silkesvantar.
Jari, alla de milioner som Minardi betalar åt Ferrari (du har som vanligt kopior på transaktionerna och är därför ytterst trovärdig) kunde dom behållit för sig själv och inte som nu under pistolhot tvingats betala.
Sami, det är tjänstefel och trolöshet mot huvudman (åtalbart) att inte göra sitt yttersta inom lagen för att hindra sina konkurenter.
JTarnstrom, Ferraris varumärke är oerhört solkigt! Det är därför som dom säljer flest mössor, flaggor, pennor mm mm? Ingen vill ha med dom att göra? Det är därför alla vill jämföra sig med dom? Därför flyr sponsorer som Shell, Marlboro mfl? Därför är det ca 1 års väntetid på deras gatubilar?
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
"- Han (Todt) sa att han inte skulle komma till Melbourne förrän fredag morgon, och att han inte är intresserad av våra problem. "
Källa: Forza-motorsport
Den gode Stoddart kjan börja med att kalla sina kollegor vid namn. Tror han att han är Bill Clinton? "I did not have sex with "that" woman"
Hoppas Jean Todt inte skriver på. Han har ingen som helst anledning till det.
Källa: Forza-motorsport
Den gode Stoddart kjan börja med att kalla sina kollegor vid namn. Tror han att han är Bill Clinton? "I did not have sex with "that" woman"
Hoppas Jean Todt inte skriver på. Han har ingen som helst anledning till det.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Vilket borde säga en hel del om vilket stall som betyder mest för F1... det är vanligen så att huvudattraktionen får mer betalt än förbanden...Jari skrev:Det är dock de facto sant att Minardi betalar Ferrari för att ställa upp, inte tvärtom.
Detta borde säga dig nåt om McLarens ställning och anseende i F1-cirkusen...
Sluta vara så bitter och inåtvänd! Börja istället fundera på ursäkter till söndag morgon...
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Förklara gärna vad det är Minardi betalar och unigefär hur mycket?Jari skrev:Det är dock de facto sant att Minardi betalar Ferrari för att ställa upp, inte tvärtom.
Om Ferrari har ett förmånligare avtal så innebär det inte att Minardi betalar. På den cirkus i vilken jag jobbar så finns det människor som har bättre betalt än mig, betyder det att jag i någon kommunistisk fantasivärld betalar för deras lön, eller betyder det att dom är värda bättre lön och är bättre förhandlare??
KOMMUNIST
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
-
- Inlägg: 572
- Blev medlem: mån jan 24, 2005 21:37
Blev ju en liten rolig vändning nu när även RedBull säger att de inte vill tillåta Minardi att tävla med 2004-bilen.
Är Ferrari lika dumma och elaka fortfarande? Kan detta ha att göra med att RedBull valde Klien framför Björn (något som Razor påpekade ). Det vill säga att även RedBull är ett av djävulens stall.
Är Ferrari lika dumma och elaka fortfarande? Kan detta ha att göra med att RedBull valde Klien framför Björn (något som Razor påpekade ). Det vill säga att även RedBull är ett av djävulens stall.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nu känns det som att Minardi får stå vid sidan och titta på den här helgen. Red Bull räddar i viss mån Ferraris ansikte.
Ett argument från Minardis sida är ju att de har ifrågasatt reglementets existens, att omröstningen (mha fax) inte har genomförts på ett riktigt sätt. Det nya reglementet skulle därmed inte ha vunnit laga kraft. Vet inte hur pass starkt argument det är och i vilken mån det passar in i denna soppa.
Frågan är vad som händer efter detta. Jag antar att Minardis sponsorer inte ser positivt på det här. De har betalat för mediaexponering. Kanske har vi sett det sista av Minardi på banan.
Tärnström
Ett argument från Minardis sida är ju att de har ifrågasatt reglementets existens, att omröstningen (mha fax) inte har genomförts på ett riktigt sätt. Det nya reglementet skulle därmed inte ha vunnit laga kraft. Vet inte hur pass starkt argument det är och i vilken mån det passar in i denna soppa.
Frågan är vad som händer efter detta. Jag antar att Minardis sponsorer inte ser positivt på det här. De har betalat för mediaexponering. Kanske har vi sett det sista av Minardi på banan.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
GMD/Jari eller vad du nu heter. Kan du inte förklara för oss som inte vet vad det är Minardi betalar och hur mycket. Lite svårt att värja sig mot anklagelser man inte vet vilka dom är. Lite Kafka över det hela! Eller är det bara ett led i den panikartade smutskastningskampagnen som du hänger dig åt!GMD skrev:Men det ar sallan sa att forbanden betalar huvudattraktionen.EnzoF1 skrev: Vilket borde säga en hel del om vilket stall som betyder mest för F1... det är vanligen så att huvudattraktionen får mer betalt än förbanden...
Nå, vad är det Minardi betalar till Ferrari??
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
JTarnstrom skrev:Nu känns det som att Minardi får stå vid sidan och titta på den här helgen. Red Bull räddar i viss mån Ferraris ansikte.
Vadå räddar ansiktet? De följer inte reglementét och skall inte få tävla. Kan inte bli enklare!
Frågan är vad som händer efter detta. Jag antar att Minardis sponsorer inte ser positivt på det här. De har betalat för mediaexponering. Kanske har vi sett det sista av Minardi på banan.
Om vi har tur så är det så. Stallet är pinsamnt illa skött. Det är lättare att skylla på en elak och illvillig omvärld än att söka felet hos sig själv.
Tärnström
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Varför har de andra stallen gått med på en dispens, men inte Ferrari?
Nåja, vad gäller Red Bull kanske det inte spelar så stor roll mo de skriver på eller inte. Rent juridiskt kan det vara så att de har övertagit det åtagande som Jaguar gjorde gentemot Minardi när de köpte stallet.
Jag misstänker att en av anledningarna till att de andra stallen skrev på var att de då inte ville riskera att behöva ställa upp med en tredje bil. Det var ju ännu inte klart vad som skulle hända med Jordan.
Ferraris popularitet har inte direkt växt den senaste veckan. Jag skiter egentligen i Minardi, jag tycker att Stoddarts desperation tyder på att slutet är nära, men för Ferrari hade det varit en bättre strategi att skriva på. Att skriva på för Bernie var en gigantisk tavla som de får svårt att backa ifrån. De andra teamen kommer inte att vika sig och jag tror att Ferrari hellre lägger ner F1-verksamheten än att de kommer krypande med mössan i hand.
Tärnström
Nåja, vad gäller Red Bull kanske det inte spelar så stor roll mo de skriver på eller inte. Rent juridiskt kan det vara så att de har övertagit det åtagande som Jaguar gjorde gentemot Minardi när de köpte stallet.
Jag misstänker att en av anledningarna till att de andra stallen skrev på var att de då inte ville riskera att behöva ställa upp med en tredje bil. Det var ju ännu inte klart vad som skulle hända med Jordan.
Ferraris popularitet har inte direkt växt den senaste veckan. Jag skiter egentligen i Minardi, jag tycker att Stoddarts desperation tyder på att slutet är nära, men för Ferrari hade det varit en bättre strategi att skriva på. Att skriva på för Bernie var en gigantisk tavla som de får svårt att backa ifrån. De andra teamen kommer inte att vika sig och jag tror att Ferrari hellre lägger ner F1-verksamheten än att de kommer krypande med mössan i hand.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
JTarnstrom skrev:Varför har de andra stallen gått med på en dispens, men inte Ferrari?
De andra stallen fattar sina beslut, Ferrari fattar sina. Därför.
Jag misstänker att en av anledningarna till att de andra stallen skrev på var att de då inte ville riskera att behöva ställa upp med en tredje bil. Det var ju ännu inte klart vad som skulle hända med Jordan.
FEGISAR
Ferraris popularitet har inte direkt växt den senaste veckan. Jag skiter egentligen i Minardi, jag tycker att Stoddarts desperation tyder på att slutet är nära, men för Ferrari hade det varit en bättre strategi att skriva på. Att skriva på för Bernie var en gigantisk tavla som de får svårt att backa ifrån. De andra teamen kommer inte att vika sig och jag tror att Ferrari hellre lägger ner F1-verksamheten än att de kommer krypande med mössan i hand.
Det kallas för mod och att vara konsikvent.
Tärnström
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Gösta - det finns en trist kategori F1-åskådare idag som verkar ha mer gemensamt med fotbollshuliganer som hejar blint på sitt lag än att titta och följa världens bästa motorsport. Jag är inte en av dem.
F1 handlar inte enbart om att slaviskt hurra och klappa för sitt eget team. Men oavsett vad man hejar på så är det väldigt småaktigt och kortsiktigt av Ferrari att stänga dörren för ett kämpande team. Det är alldeles uppenbart att Red Bull verkar få agera ansiktsräddare. Man kan undra vad Red Bull får under mattan för det.
Att "Gösta" är dåligt insatt i Ferraris nya unika avtal med FIA där de andra teamen inklusive Minardi faktiskt betalar Ferrari för att vara med är inte andras sak att förklara för dig.
F1 är en bräcklig sport och behöver ett visst antal team för att vara ett mästerskap. Redan idag är det för få team på gridden och att Ferrari (läs Ross Brawn) nuförtiden agerar maffiabossar åt FIA mot Bernie eller vad nu det här EGENTLIGEN handlar om är skitdåligt.
Det är synd och skam att ett team med sådana anor som Ferrari och som har vunnit allt sedan 2000 inte verkar vara intresserade av att agera för sportens bästa. F1 idag har problem - det är för dyrt - det är för få team - det har varit för förutsägbart - det har varit för trist de senaste åren. Ifall man inte inser de problemen kan man sitta med en F1 cirkus om ett par år som är utan team.
F1 handlar inte enbart om att slaviskt hurra och klappa för sitt eget team. Men oavsett vad man hejar på så är det väldigt småaktigt och kortsiktigt av Ferrari att stänga dörren för ett kämpande team. Det är alldeles uppenbart att Red Bull verkar få agera ansiktsräddare. Man kan undra vad Red Bull får under mattan för det.
Att "Gösta" är dåligt insatt i Ferraris nya unika avtal med FIA där de andra teamen inklusive Minardi faktiskt betalar Ferrari för att vara med är inte andras sak att förklara för dig.
F1 är en bräcklig sport och behöver ett visst antal team för att vara ett mästerskap. Redan idag är det för få team på gridden och att Ferrari (läs Ross Brawn) nuförtiden agerar maffiabossar åt FIA mot Bernie eller vad nu det här EGENTLIGEN handlar om är skitdåligt.
Det är synd och skam att ett team med sådana anor som Ferrari och som har vunnit allt sedan 2000 inte verkar vara intresserade av att agera för sportens bästa. F1 idag har problem - det är för dyrt - det är för få team - det har varit för förutsägbart - det har varit för trist de senaste åren. Ifall man inte inser de problemen kan man sitta med en F1 cirkus om ett par år som är utan team.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
PRoblemet är att Stoddarts trovärdighet inte är så hög. I dag har han ju sagt att han plötsligt har möjlighet att ställa två bilar, enligt 2005 års reglemente, på gridden bara han får tillräckligt med varsel. I och för sig säger han också att det är en osäker lösning eftersom de inte har testat en sådan version av bilen men man undrar ju... om han kan smacla ihop en 2005:a på så kort tid, varför har han inte gjort det tidigare.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Han påstår även att han har alla stallchefers underskrifter, utom Todts, men vad han har är bl a Tony Purnells och Eddie Jordans underskrifter och de är inte stallchefer idag så frågan är hur giltigt dokumentet är när Horners och Carlins underskrifter saknas?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det är samtidigt fascinerande med den typ av blinda märkesfanatiker som verkar samlas hos Ferrari och som flockas på fotboll, hockey, etc.. I många fall verkar det vara betydligt viktigare än sporten i sig. Man gör allt för att t.ex. inte missa en bajenmatch, men är näst intill totalt ointresserad av att titta på annan fotboll i lägre serier, eller tittar på vartenda F1-lopp och klär sig i massor av Ferrarikläder, men skulle svårligen tänka sig att titta på annan motorsport, eller ens följa F1 om Ferrari försvann. Jag kan ju förstå om man vill ha en förare eller stall att hålla på för att göra det lite mer spännande, eller tycker nån förare verkar extra trevlig, etc., men denna totala hängivelse är märklig.El Scorcho skrev:Gösta - det finns en trist kategori F1-åskådare idag som verkar ha mer gemensamt med fotbollshuliganer som hejar blint på sitt lag än att titta och följa världens bästa motorsport. Jag är inte en av dem.
Vad det gäller Red Bull är de väl helt enkelt rädda att bli slagna av Minardi, så dem kan man möjligen förstå...
Det konstigaste med Judasgängets agerande är att de har allt att förlora på det och jag har väldigt svårt att se att de har något att vinna på att jävlas med Minardi.
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
El Scorcho skrev:Gösta - det finns en trist kategori F1-åskådare idag som verkar ha mer gemensamt med fotbollshuliganer som hejar blint på sitt lag än att titta och följa världens bästa motorsport. Jag är inte en av dem.
Jag märker det. Du varken följer med eller hejar på F1. Vad gör du här? Gästspelar??
F1 handlar inte enbart om att slaviskt hurra och klappa för sitt eget team. Men oavsett vad man hejar på så är det väldigt småaktigt och kortsiktigt av Ferrari att stänga dörren för ett kämpande team. Det är alldeles uppenbart att Red Bull verkar få agera ansiktsräddare. Man kan undra vad Red Bull får under mattan för det.
Dom får säkert massor för det. Det vet du!
Att "Gösta" är dåligt insatt i Ferraris nya unika avtal med FIA där de andra teamen inklusive Minardi faktiskt betalar Ferrari för att vara med är inte andras sak att förklara för dig.
Alla avtal är "unika" utom kollektivavtalen. Hoppas det inte är ett sådant Ferrari skrev på. Så, det kommer en månadsinbetalning till Minardi utställd av Luca di Montezemolo. Då får väl Paul skita i att betala den räkningen om han inte har råd. Låta kronofogden driva in den. Skulle inte du kunna publicera detta avtal du så väl verkar vara insatt i så även så okunniga amatöråskådare av F1 som mig får ta del av din väl bevarade offentliga hemlighet?
F1 är en bräcklig sport och behöver ett visst antal team för att vara ett mästerskap. Redan idag är det för få team på gridden och att Ferrari (läs Ross Brawn) nuförtiden agerar maffiabossar åt FIA mot Bernie eller vad nu det här EGENTLIGEN handlar om är skitdåligt.
En anklagelse i din sedvanliga stil. Rappakalja som inte har någon som helst substans.
Det är synd och skam att ett team med sådana anor som Ferrari och som har vunnit allt sedan 2000 inte verkar vara intresserade av att agera för sportens bästa. F1 idag har problem - det är för dyrt - det är för få team - det har varit för förutsägbart - det har varit för trist de senaste åren. Ifall man inte inser de problemen kan man sitta med en F1 cirkus om ett par år som är utan team.
Ferrari skall i första hand agera för Ferraris bästa, i andra hand för sportens bästa. F1 har inga problem, Minardi har problem, det är lite skillnad. För få team??? Enligt vem?? Det är massor med team, snart hela 9 st!!!! Det är inte alls dyrt, vem säger det? Om det är trist så sluta titta. Titta på fopoll, det passar ditt intelekt bättre. Din slutsats är UNDERBAR.
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Det är tankar som detta som gör att Ferrariledningen är just de de är och att människor med dina åsikter inte leder ett stall. Ibland måste man ta bort den gren som inte är livskraftigt så att en ny kan växa ut. Obehagliga beslut måste fattas för att dom på sikt gör nytta.AndersF1 skrev:[
Det konstigaste med Judasgängets agerande är att de har allt att förlora på det och jag har väldigt svårt att se att de har något att vinna på att jävlas med Minardi.
Det är sant, jag gillar inte all motorsport. Allt som brummar är inte kul. Jag väljer vad jag vill se och betalar för det. När tillräckligt många gör det så finns utbudet. När intresset svalnar på grund av utebliven "produktutvecklind" så självdör fenomenet. Enklare än så kan det inte bli.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nu tycker tydligen majoriteten av stallledningarna som mig och inte som Ferrari, så därför kan man inte direkt säga att alla stalledningar tycker som Ferraris.
Ferrari har ju lyckats försämra sitt rykte nåt oerhört de senaste åren, så jag har svårt att se att de hade nåt att tjäna på det här.
Lite anledningar till protester ifrån de andra stallen angående det nya avtalet mellan Ferrar-FIA-Bernie(från BBC):
Ferrari har ju lyckats försämra sitt rykte nåt oerhört de senaste åren, så jag har svårt att se att de hade nåt att tjäna på det här.
Lite anledningar till protester ifrån de andra stallen angående det nya avtalet mellan Ferrar-FIA-Bernie(från BBC):
Among the issues concerning the rival teams and manufacturers are:
- Ferrari are guaranteed $67m (£34.8m) every year - an estimated 15-20% of their budget - before any money is distributed to the other teams.
- Ferrari have absolute veto over all changes agreed by the other teams, even if the other teams agree unanimously.
- Ferrari would get more of F1's commercial revenue if they finished last than any other team would if they won the world championship.
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Fan, det låter som ett brilliant förhandlat avtal!! Det är så man skall förhandla! Grattis vem det än var som satt i Ferraris förhandlingsstol. Om du läser detta så lovar jag härmed att anställa dig som min rådgivare om och när jag blir miljärdär.AndersF1 skrev:Nu tycker tydligen majoriteten av stallledningarna som mig och inte som Ferrari, så därför kan man inte direkt säga att alla stalledningar tycker som Ferraris.
De absolut flesta stalledningar tycker som dig. Bland dem finns de minst framgångsrika. Det som gör Ferrari så framgångsrika är att de värnar om sina intressen och inte om sina konkurenters.
Ferrari har ju lyckats försämra sitt rykte nåt oerhört de senaste åren, så jag har svårt att se att de hade nåt att tjäna på det här.
Försäljningen av "Branded goods" ökar stadigt, liksom försäljningen av bisysslan, nämligen den att tillverka bilar.
Lite anledningar till protester ifrån de andra stallen angående det nya avtalet mellan Ferrar-FIA-Bernie(från BBC):Among the issues concerning the rival teams and manufacturers are:
- Ferrari are guaranteed $67m (£34.8m) every year - an estimated 15-20% of their budget - before any money is distributed to the other teams.
- Ferrari have absolute veto over all changes agreed by the other teams, even if the other teams agree unanimously.
- Ferrari would get more of F1's commercial revenue if they finished last than any other team would if they won the world championship.
Det är så en slipsten skall dras!!!! Det kallas bra förhandlinsresultat.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Frågan är hur bra förhandlat det är, om det innebär att inga andra skriver på så Ferrari är enda stall i F1 2008, medan de andra nio plus en del andra kör i F1 arrangerat av GPWC ....
Då har Ferrari mycket av ingenting.
Bra förhandlat av Ferrari - men fullkomligt katastrofalt för F1 som sport. Tror att man nu kan konstatera att med Mosley som president är det FIA(T) och inte FIA ...
Då har Ferrari mycket av ingenting.
Bra förhandlat av Ferrari - men fullkomligt katastrofalt för F1 som sport. Tror att man nu kan konstatera att med Mosley som president är det FIA(T) och inte FIA ...
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
I din frustration, bitterhet och patologiskt introverta läggning så målar du fan på väggen. Det ordnar sig skall du se.
Jean vill bara hålla Paul på halstret lite så att han skärper sig och börjar fokosera på det han skall göra.
Red Bull vill ha lite gratis rubriker och hakar på även dom.
Du skall se att de båda rundningsmärkena finns på gridden på Söndag och att Paul kommer sitta där lika ful och orakad i depåkontrollplatsen som vanligt.
Jean vill bara hålla Paul på halstret lite så att han skärper sig och börjar fokosera på det han skall göra.
Red Bull vill ha lite gratis rubriker och hakar på även dom.
Du skall se att de båda rundningsmärkena finns på gridden på Söndag och att Paul kommer sitta där lika ful och orakad i depåkontrollplatsen som vanligt.
-
- Inlägg: 141
- Blev medlem: mån jan 10, 2005 14:15
Det har redan försvunnit två "inte så livskraftiga" grenar de senaste åren, vad jag ser har inga nya växt ut.Gösta skrev:
Ibland måste man ta bort den gren som inte är livskraftigt så att en ny kan växa ut. Obehagliga beslut måste fattas för att dom på sikt gör nytta.
Prost och Arrows har lämnat vakanser som fortfarande inte är fyllda. Fortsätter den ekonomiska karusellen på den inslagna vägen så har vi snart inte bara bortkapade grenar,
utan ett enda stort kalhygge...
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
FZ, först vill jag berömma dig till att du hedrar dene store musiker och artist. Han lämnade ett musikaliskt vakum i min värld. Som tur är var hans produktion stor och jag njuter fortfarande av för mig nya musikaliska mästerliga fynd.
Det ordnar sig skall du se! Stall kommer och går, Ferrari består.
Jag tror det gör ont nar Paul Stoddart kissar.
Det ordnar sig skall du se! Stall kommer och går, Ferrari består.
Jag tror det gör ont nar Paul Stoddart kissar.
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Det var en gång en framgångsrik serie som kallades CART..i början och mitten på 90-talet konkurrerade den nästan med F1 bl.a. med regerenade F1-mästaren Nigel Mansell. Så sent som kring 93-94 var Bernie rädd för den här konkurrensen.
Men serien sköttes dåligt - regler var krångliga - team försvann..och kring 2002 var det inte så mycket till serie kvar.
Idag ser vi en utveckling av F1 som kan gå däråt..jag säger inte att det blir så..Jag säger bara att alla team utom Ferrari har förstått det och arbetar för att bevara sportens värde.
Ferrari arbetar för Ferrari - ja - det ska de göra, men det finns gränser.
INGEN SPORTSMAN SLÅR PÅ NÅGON SOM LIGGER - FERRARI GÖR DET.
Och "Gösta" tycker det är skitkul..grattis - det var längesedan jag läste så urbota korkade åsikter på Forzas forum.
Men serien sköttes dåligt - regler var krångliga - team försvann..och kring 2002 var det inte så mycket till serie kvar.
Idag ser vi en utveckling av F1 som kan gå däråt..jag säger inte att det blir så..Jag säger bara att alla team utom Ferrari har förstått det och arbetar för att bevara sportens värde.
Ferrari arbetar för Ferrari - ja - det ska de göra, men det finns gränser.
INGEN SPORTSMAN SLÅR PÅ NÅGON SOM LIGGER - FERRARI GÖR DET.
Och "Gösta" tycker det är skitkul..grattis - det var längesedan jag läste så urbota korkade åsikter på Forzas forum.
9 polepositions 1973 - Ronnie Peterson
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
El Scorcho skrev:Det var en gång en framgångsrik serie som kallades CART..i början och mitten på 90-talet konkurrerade den nästan med F1 bl.a. med regerenade F1-mästaren Nigel Mansell. Så sent som kring 93-94 var Bernie rädd för den här konkurrensen.
Jaha!
Men serien sköttes dåligt - regler var krångliga - team försvann..och kring 2002 var det inte så mycket till serie kvar.
Nähä.
Idag ser vi en utveckling av F1 som kan gå däråt..jag säger inte att det blir så..Jag säger bara att alla team utom Ferrari har förstått det och arbetar för att bevara sportens värde.
Jaså.
Ferrari arbetar för Ferrari - ja - det ska de göra, men det finns gränser.
Finns det?
INGEN SPORTSMAN SLÅR PÅ NÅGON SOM LIGGER - FERRARI GÖR DET.
Hur då?
Och "Gösta" tycker det är skitkul..grattis - det var längesedan jag läste så urbota korkade åsikter på Forzas forum.
Du är bara bitter och inåtvänd. Jämför F1 med cart??? F1 har funnits i 54 år och kommer att finnas i minst 54 till. Tycker du F1 är tråkigt så får du väl titta på något annat. Big brother och folkrace verkar passa dig bättre.
Att Minardi gnäller lite hör liksom till. Att Ferrari använder sin rätt att hålla dom lite i vakum hör också till spelet. F1 har förändrats mycket på de gångna 54 åren och kommer att fortsätta förändras med tiden. Man kommer att anpassa reglementet så att serien fortlever på ett eller annat sätt. Det kommer inte bli som idag eller igår. Det sker en ständig långsam utveckling. Att Stoddart gnäller visar bara på hans inkompetens. Hade han haft lite "cohones" så hade han inte gnällt utan anpassat sin organisation till de nya reglerna. I stället för att vänta till sista stund och böla kunde han ge sig ut och ragga sponsorer som var villiga att ställa upp med finanser.
Att Ferrari utnyttjar den rätt den starke har är självklart, dom vore dumma annars. Vad sa Ron när Arrows TV pengar skulle fördelas och Stoddart bölade? VAKNA ur er idealiserande dvala. F1 är stora pengar, vassa armbågar och hårda huggtänder. När skall bedragaren Eddie Jordan och mesen Paul Stoddart lära sig det????
NEJ TILL MINARDI I AUSTRALIEN.
-
- Inlägg: 249
- Blev medlem: tor feb 28, 2002 01:00
- Ort: Piteå
Re: Ferrari stoppar Minardi
Om inte Minardi får använda förra årets bil ska ju inte ferrari heller få göra det, dom kommer ju att ha förra årets bil fram till i maj var det väl.El Scorcho skrev:Varför blir man aldrig överraskad av Ferraris agerande? Hur töntiga får man vara? Är det någon som har en rimlig förklaring till varför töntarna i röda bilar beter sig som småungar?
lite kinkit tycker jag
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 249
- Blev medlem: tor feb 28, 2002 01:00
- Ort: Piteå
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Re: Ferrari stoppar Minardi
Varför det?Boxerman skrev:Om inte Minardi får använda förra årets bil ska ju inte ferrari heller få göra det, dom kommer ju att ha förra årets bil fram till i maj var det väl.
Ferraris bil överenstämmer med gällande reglemente vilket inte Minardis gör och därför behöver de dispens.
Nu har tydligen Stoddart pratat i australiensisk radio och sagt att Todt ska ha gått med på att Minardi kör med PS04... i så fall, om det nu stämmer, är det väl Red Bull som ska utstå allas spott och spe?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 437
- Blev medlem: lör sep 18, 2004 15:25
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: tis feb 12, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det vi ser är bara den öppna delen av dispyten. F1 handlar om pengar och marknadsandelar.
F1 är ett forum där Bernie och stallen kan agera för att sälja reklamplats inramat av en attraktiv fartfylld sport. Det idrottsliga är sekundärt, tyvärr. Det viktiga är att skapa publicitet och intresse så att några aktörer kan tjäna pengar. Därför är det viktigt att intresset är uppe.
Ferrari sitter i den sitsen att ju mer de bankar skiten ur medtävlarna desto mer kan de ta betalt för reklamplatser samtidigt som intresset för F1 minskar och betalningsviljan minskar. Var är den optimala punkten? Tja, vem vet... Men vi vet att de andra stallen är förlorare som inte kan ta betalt på grund av att de inte vinner i en serie med avtagande intresse. Därför vill de skapa en ny och egen sandlåda utan Ferrari men det kommer inte att gå. Men diskussionen skapar publicitet och intresse.
Åter till frågan. En av de största Ferrarikritiska gaphalsarna som finns är ju Stoddart. Varför skall Ferrari hjälpa Minardi? I det dolda har Minardi och Ferrari säkerligen daglig kontakt i den här frågan. Det Todt kanske säger till Stoddart är "om vi får ditt stöd i fråga X och framförallt håller käften lite kommer vi att skriva på dispensen annars är ni rökta". Varpå Stoddartreplikerar "okejdå, men vi kan väl hålla igång debatten till på fredag för att få lite publicitet". "Visst" säger Todt. Jämför gärna med hatmatcher mellan boxare som visar sig senare vara bästa kompisar.
MS har ju dessutom utsett halva starfältet till sin svåraste konkurent och nästan alla andra stalle kan mycket väl slå Ferrari. Vilket proffs han är. Han skapar intresse för F1 genom att uttrycka sig på det sättet. Publicitet, marknadsvärde, pengar. Det är vad det handlar om.
Visst är det tråkigt att sporten i F1 försvinner men så är det med många idrotter och företeelser. Det bästa är att naivt sitta kvar med skygglapparna på och tro att det är idrott man ser på. Det tänker i alla fall jag göra. Men så är jag tifosi också...
F1 är ett forum där Bernie och stallen kan agera för att sälja reklamplats inramat av en attraktiv fartfylld sport. Det idrottsliga är sekundärt, tyvärr. Det viktiga är att skapa publicitet och intresse så att några aktörer kan tjäna pengar. Därför är det viktigt att intresset är uppe.
Ferrari sitter i den sitsen att ju mer de bankar skiten ur medtävlarna desto mer kan de ta betalt för reklamplatser samtidigt som intresset för F1 minskar och betalningsviljan minskar. Var är den optimala punkten? Tja, vem vet... Men vi vet att de andra stallen är förlorare som inte kan ta betalt på grund av att de inte vinner i en serie med avtagande intresse. Därför vill de skapa en ny och egen sandlåda utan Ferrari men det kommer inte att gå. Men diskussionen skapar publicitet och intresse.
Åter till frågan. En av de största Ferrarikritiska gaphalsarna som finns är ju Stoddart. Varför skall Ferrari hjälpa Minardi? I det dolda har Minardi och Ferrari säkerligen daglig kontakt i den här frågan. Det Todt kanske säger till Stoddart är "om vi får ditt stöd i fråga X och framförallt håller käften lite kommer vi att skriva på dispensen annars är ni rökta". Varpå Stoddartreplikerar "okejdå, men vi kan väl hålla igång debatten till på fredag för att få lite publicitet". "Visst" säger Todt. Jämför gärna med hatmatcher mellan boxare som visar sig senare vara bästa kompisar.
MS har ju dessutom utsett halva starfältet till sin svåraste konkurent och nästan alla andra stalle kan mycket väl slå Ferrari. Vilket proffs han är. Han skapar intresse för F1 genom att uttrycka sig på det sättet. Publicitet, marknadsvärde, pengar. Det är vad det handlar om.
Visst är det tråkigt att sporten i F1 försvinner men så är det med många idrotter och företeelser. Det bästa är att naivt sitta kvar med skygglapparna på och tro att det är idrott man ser på. Det tänker i alla fall jag göra. Men så är jag tifosi också...
-
- Inlägg: 437
- Blev medlem: lör sep 18, 2004 15:25
Större chans att det blir GPWC. F1-Ett stall GPWC=9 stallGösta skrev:Kuopio skrev:"F1 kommer finnas i minst 54 år till"
Det är bara ett stall som har skrivit på efter 2008, det är Ferrari, dom övriga är överens om GPWC, ser väl inte så bra ut?.
|-Ferrari är rädda för Minardi-|
Dom har 4 år på sig att fundera!!! Ron brukar byta åsikt på en eftermiddag!!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Schainder fick väl en ynka 550 Maranello för besväret?JTarnstrom skrev:Nu känns det som att Minardi får stå vid sidan och titta på den här helgen. Red Bull räddar i viss mån Ferraris ansikte.
Ett argument från Minardis sida är ju att de har ifrågasatt reglementets existens, att omröstningen (mha fax) inte har genomförts på ett riktigt sätt. Det nya reglementet skulle därmed inte ha vunnit laga kraft. Vet inte hur pass starkt argument det är och i vilken mån det passar in i denna soppa.
Frågan är vad som händer efter detta. Jag antar att Minardis sponsorer inte ser positivt på det här. De har betalat för mediaexponering. Kanske har vi sett det sista av Minardi på banan.
Tärnström
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Helt rätt Jari! Äntligen har du klart för dig vad det handlar om. Om man ger efter för de som inte upfyller reglementet så kommer andra senare och vill ha undantag i reglementet för dom. Vad har hänt, du brukar resonera som en 4 åring annars???????Jari skrev:Kuopio, det gäller att såga av den ruttna grenen för att resten av trädet skall överleva.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Om Minardi nu blockeras för start av Ferrari och kanske också Red Bull, så är de enligt Concordeavtalet därmed ute ur F1.
Samma avtal stipulerar också att det ska vara minst 20 bilar i startfältet. Är det inte det, blir det ofantligt dyra böter till samtliga arrangörer för att man inte kan ställa upp med fullt startfält. Avtalet kräver också att det vid mindre än 20 bilar införs tredjebilar för vissa stall.
Så då återstår det att se om FIA(T) och Ferrari redan gjort klart med att FIA(T) låter Ferrari köra med tre bilar, kanske t.o.m. fyra.
Man undrar ju hur FIA(T) har lyckats förstöra den här sporten. Går inte stall i konkurs pga den sanslösa kostnadesspiralen FIA(T) inte lyckas hindra, så ser man till att själv minska antalet stall genom att tvinga dem i konkurs.
Skönt att det bara 3 säsonger kvar av den här farsen nu, innan skiten är nedlagd och en ny serie är skapad - utan FIA(T) och Ferrari förmodligen.
Samma avtal stipulerar också att det ska vara minst 20 bilar i startfältet. Är det inte det, blir det ofantligt dyra böter till samtliga arrangörer för att man inte kan ställa upp med fullt startfält. Avtalet kräver också att det vid mindre än 20 bilar införs tredjebilar för vissa stall.
Så då återstår det att se om FIA(T) och Ferrari redan gjort klart med att FIA(T) låter Ferrari köra med tre bilar, kanske t.o.m. fyra.
Man undrar ju hur FIA(T) har lyckats förstöra den här sporten. Går inte stall i konkurs pga den sanslösa kostnadesspiralen FIA(T) inte lyckas hindra, så ser man till att själv minska antalet stall genom att tvinga dem i konkurs.
Skönt att det bara 3 säsonger kvar av den här farsen nu, innan skiten är nedlagd och en ny serie är skapad - utan FIA(T) och Ferrari förmodligen.
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Synd bara att du missade vilken gren jag pratade om...Gösta skrev:Helt rätt Jari! Äntligen har du klart för dig vad det handlar om. Om man ger efter för de som inte upfyller reglementet så kommer andra senare och vill ha undantag i reglementet för dom. Vad har hänt, du brukar resonera som en 4 åring annars???????Jari skrev:Kuopio, det gäller att såga av den ruttna grenen för att resten av trädet skall överleva.
(FIA(t) och Ferrari-grenen)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Inte så mycket bitter, som ledsen över att se hur F1 förstörs nästan dagligen.Gösta skrev:LuckyStrike1 skrev:
Skönt att det bara 3 säsonger kvar av den här farsen nu, innan skiten är nedlagd och en ny serie är skapad - utan FIA(T) och Ferrari förmodligen.
Jag e inte bitter!
Just nu är vi väldigt nära endast 9 stall i F1, och det innebär tredjebilar som inte får ta poäng och vars förare inte får stå på pallen om de skulle sluta topp 3 i loppet.
Inte ett scenario jag vill se.