Oj vad snabbt du fixade en avatar. Är det e-type på bilden?JTarnstrom skrev:För första gången är jag böjd att hålla med dig.
Tärnström
Johnnie Walker klar för McLaren
-
-
Jag har aldrig påstått att jag inte är påverkansbar.AndersF1 skrev:Man bör åtminsone inse att man själv är påverkansbar. Eller tror du att reklammakarna tjänar pengar på att påverka andra och att du står över de andra idioterna eftersom du vet bättre?
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Utvisad
-
-
-
- Varnad
-
- Moderator
Jari,
först förstod du inte debatten och började angripa debattörer för deras personliga åsikter vilka var irrelevanta i sammanhanget. Sedan mynnade dina inlägg ut i en sorts allmänt upprop a' la Birgit Friggebos uppmaning till alla i Rinkeby att sjunga We Shall Overcome, fast nu gällde det att vi skulle samla oss runt vår bitterhet mot svenska staten, Göran Persson, politisk korrekthet och förmynderi för att våra patetiska liv äntligen skulle få någon mening. Och det är du som vill vila din väska? Jösses...
Tärnström
först förstod du inte debatten och började angripa debattörer för deras personliga åsikter vilka var irrelevanta i sammanhanget. Sedan mynnade dina inlägg ut i en sorts allmänt upprop a' la Birgit Friggebos uppmaning till alla i Rinkeby att sjunga We Shall Overcome, fast nu gällde det att vi skulle samla oss runt vår bitterhet mot svenska staten, Göran Persson, politisk korrekthet och förmynderi för att våra patetiska liv äntligen skulle få någon mening. Och det är du som vill vila din väska? Jösses...
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
-
-
- Varnad
Sammanfattningsvis:
Nivån var den här:
Nivån var den här:
Jag försökte påpeka att jag inte såg vart FW och RD visat någon sorts oro över reaktionerna när ur djupet av all socialdemokratisk folkhemsfostran (ur den slagna skåpsupande hemmafruns synvinkel) Tärskrom undervisar:det ända som fattas nu är en stripp klubb så är Kimi’s lycka fullständig.
Jag försökte då påpeka att alkoholreklam utomlands inte alls är lika ajjabajja som här, att de faktiskt hållit på med det i massor av år, men näääärå. Nu ska finnens huvud rulla...Att inte se att det finns en association som kan göras mellan alkoholsponsring och motorsport å ena sidan, och alkohol och bilkörning å den andra är ju rätt korkat. Reklam och marknadsföring bygger ju i hög grad på att skapa associationer.
Senast redigerad av Jari den tis mar 01, 2005 16:23, redigerad totalt 2 gånger.
-
- Varnad
Den enda debattör jag sett angripas här är väl andå jag, eller?JTarnstrom skrev:Jari,
Tärnström
-
Den nivån var hos någon som har skrivit hela tre inlägg sammanlagt.Jari skrev:Sammanfattningsvis:
Nivån var den här:Jag försökte påpeka att jag inte såg vart FW och RD visat någon sorts oro över reaktionerna när ur djupet av all socialdemokratisk folkhemsfostran (ur den slagna skåpsupande hemmafruns synvinkel) Tärskrom undervisar:det ända som fattas nu är en stripp klubb så är Kimi’s lycka fullständig.Jag försökte då påpeka att alkoholreklam utomlands inte alls är lika ajjabajja som här, att de faktiskt hållit på med det i massor av år, men näääärå. Nu ska finnens huvud rulla...Att inte se att det finns en association som kan göras mellan alkoholsponsring och motorsport å ena sidan, och alkohol och bilkörning å den andra är ju rätt korkat. Reklam och marknadsföring bygger ju i hög grad på att skapa associationer.
Så för att alkoholreklam utomlands inte är lika restrektiv som här, så är den okej? Det var inte längesen cigarett-reklam var okej överallt. Precis som någon annan har skrivit innan så förändras attityder gentemot saker och ting. Det dröjer nog inte länge innan alkohol-reklamen kommer ses över utomlands.
-
Med tanke på Kimis senaste förehavanden så tycker jag det där inte bara var ett roligt skämt, utan också befogat och väntat. Jag skulle påstå att du fällt betydligt värre kommentarer om andra förare än det där, utan att någon fått ont i röven av det.Sammanfattningsvis:
Nivån var den här: det ända som fattas nu är en stripp klubb så är Kimi’s lycka fullständig.
Din nivå har många gånger varit lägre än det - tror nog Kimi kan bjuda på det uppenbara skämtet om spritsponsring på en racerbil han kör ....
Jag försökte påpeka att jag inte såg vart FW och RD visat någon sorts oro över reaktionerna när ur djupet av all socialdemokratisk folkhemsfostran (ur den slagna skåpsupande hemmafruns synvinkel) Tärskrom undervisar: Att inte se att det finns en association som kan göras mellan alkoholsponsring och motorsport å ena sidan, och alkohol och bilkörning å den andra är ju rätt korkat. Reklam och marknadsföring bygger ju i hög grad på att skapa associationer.
Ron och Frank är inte svenska - och diskussionen handlade om att Ron själv sagt att han är beredd på att det kommer att ifrågasättas och är beredd (till skillnad från du) att ta diskussionen.Jag försökte då påpeka att alkoholreklam utomlands inte alls är lika ajjabajja som här, att de faktiskt hållit på med det i massor av år, men näääärå.
Som Tärnström mycket riktigt påpekar: reklamens grundregel 1A är att skapa associationer. Med alkoholsponsring inom motorsporten kan man helt klart göra kopplingen alkohol och bilkörning. Bilkörning och motorsport är starkt förknippat, och med McLarens senaste sponsorsavtal finns det nu en koppling mellan alkohol och motorsport.
Diskussionen bör tas, som den togs här, utan pekpinnar. Dvs utan pekpinnar tills du klev in och som enda person började yra om pekpinnar.
Vad har det med finnens huvud att göra?Nu ska finnens huvud rulla...
-
-
- Moderator
Det kanske är Räkans huvud han syftar på...
Tärnström
Tärnström
-
Hård debatt om lämpliga sponsorer tydligen.
Hur många här har börjat röka p.g.a att tobaksreklam varit en framhävande kraft inom F1 sedan 70-talet ?
Individen har ett ansvar och i vår västerländska värld saknas knappast upplysning.
Ett glas malt kan säkert sitta bra när sista varvet på Melbourne gp avgörs.
Vad den situationen har med personlig bilkörning att göra är mycket egendomlig.
Hur många här har börjat röka p.g.a att tobaksreklam varit en framhävande kraft inom F1 sedan 70-talet ?
Individen har ett ansvar och i vår västerländska värld saknas knappast upplysning.
-
- Moderator
Ytterligare en som inte tror att reklamen har någon betydelse för människors attityder. Våra attityder ligger till grund för de beslut vi fattar. Alltså har reklamen en inverkan på de beslut vi fattar. Det finns nog siffror på hur många fler som har börjat röka på grund av reklamen. Däermot är det nog svårt att hitta någon som på direkt uppmaning av reklamen har börjat röka. (Förstår inte att man ska behöva förklara den ståndpunkten hela tiden)
Tärnström
Tärnström
-
Varför tror du företag gör reklam för då, om det inte har någon påverkan?Shoestring skrev: Hård debatt om lämpliga sponsorer tydligen.
Kul sätt att bränna lite pengar på ...?
-
- Moderator
För de som är intresserade hittade jag en utmärkt 10-poängsuppsats på nätet. Den sammanfattar ganska väl hur reklamen fungerar. Den tar upp teorier både från ett psykologiskt- och ett marknadsföringsperspektiv. Om Pepparkvarnen, Jari och Shoestring fortsätter att vidhålla sina åsikter efter att ha läst denna sågar de inte bara det fundament varpå reklmabranschen vilar utan också stora delar av den socialpsykologiska teoribildningen.
http://theses.lub.lu.se/archive/sob/psy ... Y02001.pdf
Kom igen, överraska mig nu och läs den! Kom igen efter det, så ska vi diskutera lämpligheten i alkoholsponsring inom motorsporten. Om jag har rätt eller fel i den frågan, det kan diskuteras (vilket var mitt syfte) men jag är trött på att göra det utifrån en argumentation som inte bygger på något annat än hemvävda tyckanden och önskningar.
Dessutom, och det är intressant, så har ju F1 velat bryta ny mark in Asien där tobaksreklam ännu inte är förbjuden. Där finns inte den upplysning vi har tillgång till och människor är i ännu högre utsträckning sårbara för reklamens verkningar. Själv tycker jag att varje sport borde agera för att motverka skadeverkningar av vilket slag det än vara månde. Så varför motorsporten ska vara mer cynisk än annan sport, det begriper jag inte. Motorsportens goodwill är inte den bästa redan innan kontroversiella sponsorbelsut.
Tärnström
http://theses.lub.lu.se/archive/sob/psy ... Y02001.pdf
Kom igen, överraska mig nu och läs den! Kom igen efter det, så ska vi diskutera lämpligheten i alkoholsponsring inom motorsporten. Om jag har rätt eller fel i den frågan, det kan diskuteras (vilket var mitt syfte) men jag är trött på att göra det utifrån en argumentation som inte bygger på något annat än hemvävda tyckanden och önskningar.
Dessutom, och det är intressant, så har ju F1 velat bryta ny mark in Asien där tobaksreklam ännu inte är förbjuden. Där finns inte den upplysning vi har tillgång till och människor är i ännu högre utsträckning sårbara för reklamens verkningar. Själv tycker jag att varje sport borde agera för att motverka skadeverkningar av vilket slag det än vara månde. Så varför motorsporten ska vara mer cynisk än annan sport, det begriper jag inte. Motorsportens goodwill är inte den bästa redan innan kontroversiella sponsorbelsut.
Tärnström
Senast redigerad av JTarnstrom den tis mar 01, 2005 23:12, redigerad totalt 1 gång.
LuckyStrike1 skrev:Varför tror du företag gör reklam för då, om det inte har någon påverkan?Shoestring skrev: Hård debatt om lämpliga sponsorer tydligen.
Kul sätt att bränna lite pengar på ...?
Varför bränner vissa människor pengar på värdelösa tvättmedel etc.
Att olika företag väljer att marknadsföra sina produkter via f1 så ok för mig
F1 tvingar mig inte att röka (jag röker inte)
F1 tvingar mig inte att supa (hmm jag dricker ibland)
Varför denna moralpanik ?
-
- Moderator
Är det Jari med ett annat nick? Vem har pratat om moralpanik? Jag drog igång diskussionen med anledning av att jag ser en del faror med alkoholsponsring inom motorsport, faror som finns oavsett mina egna privata åsikter om lämpligheten i detta.
Jag har försökt basera mina argument på mina kunskaper i ämnet socialpsykologi där jag har ett antal poäng. Socialpsykologin är ett av fundamenten inom reklambranschen.
Vem lider av moralpanik? Är det så jäkla svårt att förstå vad jag skriver? Dina inlägg, Shoestring, är rena goddag yxskaft. Det är inte ens samma diskussion.
Tärnström
Jag har försökt basera mina argument på mina kunskaper i ämnet socialpsykologi där jag har ett antal poäng. Socialpsykologin är ett av fundamenten inom reklambranschen.
Vem lider av moralpanik? Är det så jäkla svårt att förstå vad jag skriver? Dina inlägg, Shoestring, är rena goddag yxskaft. Det är inte ens samma diskussion.
Tärnström
Jag ser det du skriver .JTarnstrom skrev:Är det Jari med ett annat nick? Vem har pratat om moralpanik? Jag drog igång diskussionen med anledning av att jag ser en del faror med alkoholsponsring inom motorsport, faror som finns oavsett mina egna privata åsikter om lämpligheten i detta.
Tärnström
jobba på
Varför inte skaffa sig ett jobb där man man förtjänar sitt eget uppehälle.
Dina socionomkunder lär supa sig döda fortare än det att du säger F1 !
Det är förmodligen en otrolig självkänsla men allt kommer till ett slut.
F1 är f1 men nu börjar allt igen .
-
- Moderator
Är du helt jävla dum i huvudet? Om du inte förstår inläggen, ge då fan i att svara på dem i stället för att komma med slutsatser som är helt uppåt väggarna. Vadå socionomkunder? Tror du att jag jobbar som en sådan? Bildningsförakt kallas det du bär på, bara en av många fördomar många bär på. Inte bättre än någon annan. Fortsätt med skygglapparna på.
Tärnström
Tärnström
-
- Moderator
Bara att konstatera att vårt forum lockar allsköns idioter. Det går inte att diskutera nånting utan att påhoppen börjar. Jag har försökt hålla en diskussion som har utgått från sportens perspektiv och de möjliga konsekvenserna av alkoholsponsring. Trots det dyker den ena kretinen efter den andra upp och tillskriver mig uttalanden och åsikter jag överhuvudtaget inte ens har diskuterat. Det är inte mig ni ska ställa till svars vad gäller eventuella problem med alkosponsring, det är antialkohollobbyn ni ska attackera. Jag företräder inte deras åsikter i den här diskussionen.
Tärnström
Tärnström
-
Tärnström, jag står helt och hållet på din sida i det här. Har läst en hel del poäng marknadsföring själv (men saknar tyvärr den socialpsykologiska bildningen). Reklamen lever mycket på att många tror att de är "onåbara" och att reklamen finns där för alla andra. Vad den gör är att skapa associationer, så att vi tror att vi måste äga saker för att vara på ett visst sätt.
-
- Moderator
Tack,
nu är det ju inte nödvändigt att man håller med mig, men det blir lite märkligt, för att inte säga omöjligt, att diskutera från så olika utgångspunkter som en del gör. Att påstå att man själv inte har börjat röka på grund av reklam utgör ju inget argument. Det utesluter inget, det bevisar inget. det tillför inte diskussion ett smack. Uppenbarligen rör detta upp en del känslor hos en del. Det blir en ryggmärgsreaktion. Lite rättshaveristsymptom... De klarar inte att hålla diskussionen på ett annat plan än det personliga.
Tärnström
nu är det ju inte nödvändigt att man håller med mig, men det blir lite märkligt, för att inte säga omöjligt, att diskutera från så olika utgångspunkter som en del gör. Att påstå att man själv inte har börjat röka på grund av reklam utgör ju inget argument. Det utesluter inget, det bevisar inget. det tillför inte diskussion ett smack. Uppenbarligen rör detta upp en del känslor hos en del. Det blir en ryggmärgsreaktion. Lite rättshaveristsymptom... De klarar inte att hålla diskussionen på ett annat plan än det personliga.
Tärnström
-
- Varnad
Jo, nu börjar vi komma till pudelns kärna. Behöver vi fler förbud eller borde vi se oss om efter förebilder utomlands, där man lyckats med sina alkoholvanor bättre än vi i Sverige?Golfkillen skrev:Den nivån var hos någon som har skrivit hela tre inlägg sammanlagt.Jari skrev:Sammanfattningsvis:
Nivån var den här:Jag försökte påpeka att jag inte såg vart FW och RD visat någon sorts oro över reaktionerna när ur djupet av all socialdemokratisk folkhemsfostran (ur den slagna skåpsupande hemmafruns synvinkel) Tärskrom undervisar:det ända som fattas nu är en stripp klubb så är Kimi’s lycka fullständig.Jag försökte då påpeka att alkoholreklam utomlands inte alls är lika ajjabajja som här, att de faktiskt hållit på med det i massor av år, men näääärå. Nu ska finnens huvud rulla...Att inte se att det finns en association som kan göras mellan alkoholsponsring och motorsport å ena sidan, och alkohol och bilkörning å den andra är ju rätt korkat. Reklam och marknadsföring bygger ju i hög grad på att skapa associationer.
Så för att alkoholreklam utomlands inte är lika restrektiv som här, så är den okej? Det var inte längesen cigarett-reklam var okej överallt. Precis som någon annan har skrivit innan så förändras attityder gentemot saker och ting. Det dröjer nog inte länge innan alkohol-reklamen kommer ses över utomlands.
Är det nödvandigtvis bra att förbjuda bransch efter bransch som vill sponsra F1?
-
- Varnad
Nej, men du backar upp det teoretiska fundament på vilka de också baserar sina kunskaper. Det och förbannad statistik.JTarnstrom skrev:Bara att konstatera att vårt forum lockar allsköns idioter. Det går inte att diskutera nånting utan att påhoppen börjar. Jag har försökt hålla en diskussion som har utgått från sportens perspektiv och de möjliga konsekvenserna av alkoholsponsring. Trots det dyker den ena kretinen efter den andra upp och tillskriver mig uttalanden och åsikter jag överhuvudtaget inte ens har diskuterat. Det är inte mig ni ska ställa till svars vad gäller eventuella problem med alkosponsring, det är antialkohollobbyn ni ska attackera. Jag företräder inte deras åsikter i den här diskussionen.
Tärnström
Jag köper inte dessa luddiga teorier rakt av, dels för att jag vet alldeles för lite om dem, dels för att jag inte sett ett enda beslut fattat baserat på liknande teorier som de facto blivit lyckat och bra.
Försök acceptera att det finns en annan åsikt än din Tärnström, hur bildad du än anser dig vara på området.
-
- Varnad
En marknadsundersökning före och efter en reklamfilm (t.ex) ger er säkert rätt. Det är hela idén med exempelvis TV-Shop.Golfkillen skrev:Tärnström, jag står helt och hållet på din sida i det här. Har läst en hel del poäng marknadsföring själv (men saknar tyvärr den socialpsykologiska bildningen). Reklamen lever mycket på att många tror att de är "onåbara" och att reklamen finns där för alla andra. Vad den gör är att skapa associationer, så att vi tror att vi måste äga saker för att vara på ett visst sätt.
Å andra sidan tror jag fortfarande majoriteten av alla tittare ser en bit längre, än att associera motorsport med alkoholdrickande. Vad som är dåligt med det ena eller det andra vet inte jag. Det är bara en samtida kombination som är förkastlig, men det kanske går att bevisa att man skall göra allt samtidigt för att uppnå denna nirvana/association?
-
- Moderator
Det är vad DU tycker är pudelns kärna. Varför skulle du ställa mig, och även andra på forumet, till svars för det? Det var inte vad diskussionen gällde. Det var det som gjorde att disukssionen gick snett.Jari skrev: Jo, nu börjar vi komma till pudelns kärna. Behöver vi fler förbud eller borde vi se oss om efter förebilder utomlands, där man lyckats med sina alkoholvanor bättre än vi i Sverige?
Tärnström
-
- Moderator
Vadå backar upp det fundamentet? Vilket fundament ska användas? Ett religiöst? Eller ett som bara är sprunget ur en magkänsla? Det är det fundament som marknadsförarna använder sig av.Jari skrev: Nej, men du backar upp det teoretiska fundament på vilka de också baserar sina kunskaper. Det och förbannad statistik.
Du får väl fråga killarna på Coca Cola, eller McDonalds om de är nöjda med sina beslut som de har fattat genom åren.Jari skrev: Jag köper inte dessa luddiga teorier rakt av, dels för att jag vet alldeles för lite om dem, dels för att jag inte sett ett enda beslut fattat baserat på liknande teorier som de facto blivit lyckat och bra.
Återigen, det var inte min åsikt om alkoholens eventuella skadeverkningar som var intressant i den diskussion som jag försökte väcka. Det var frågan om alkosponsring skulle kunna leda till ett eventuellt problem för sporten. Det tror jag att det kan göra och det är helt oberoende av vad jag själv tycker om saken.Jari skrev: Försök acceptera att det finns en annan åsikt än din Tärnström, hur bildad du än anser dig vara på området.
Det är som att prata med en vägg. Är du så här korkad eller har du bara svårt att erkänna när du har gått in i en vägg?
Tärnström
-
- Moderator
Jari,
din diskussion: Kan alkosponsring leda till ökade alkoholrelaterade problem bland befolkningen?
min diskussion: kan alkosponsring leda till problem för sporten.
Hur jävla svårt kan det vara att göra skillnad på dessa två? Du, och de två andra idioterna, Pepparkvarnen och Shoestring, har försökt dra in mig i din diskussion hela tiden. Ni kan för fan inte läsa innantill. Fattar du verkligen inte att det är två olika diskussioner?
Tärnström
din diskussion: Kan alkosponsring leda till ökade alkoholrelaterade problem bland befolkningen?
Hur jävla svårt kan det vara att göra skillnad på dessa två? Du, och de två andra idioterna, Pepparkvarnen och Shoestring, har försökt dra in mig i din diskussion hela tiden. Ni kan för fan inte läsa innantill. Fattar du verkligen inte att det är två olika diskussioner?
Tärnström
-
- Moderator
Tidigare antogs det att konsumenten gjorde sina val rationellt och medvetet. Under 60-
talet kom dock allt fler psykologer att intressera sig för konsumentbeteende och det framkom allt
mer indikationer på att konsumentens val inte endast styrdes av rationella kognitiva processer.
Detta gällde framförallt snabbrörliga konsumentprodukter. Känslor, emotioner och omedvetna
motiv började tas i beaktning för att förstå skilda aspekter av konsumentens val av en produkt
(Maison, Greenwald & Bruin, 2001).
Maison,
Greenwald & Bruin (2001) menar att när det gäller reklam är människor generellt inte medvetna
om till vilken utsträckning den påverkar deras attityder och beteende. I regel påverkar reklam
individens märkeskännedom samt konsumentens uppfattning om varumärkets image. Ett
märkes image påverkar sällan konsumenten medvetet i ett val men den påverkar perceptionen av
en produkt och kan därmed influera ett produktval. Detta har påvisats i blindtester respektive
öppna tester av produkter och bedömning av deras komparativa fördelar.
David Martin (1989) (som citeras i Forsyth, 1995) anser att den effektivaste reklamen riktar
in sig på konsumentens känslor. Information som påverkar oss känslomässigt behandlas inte
djupt och rationellt utan mer på en ytlig nivå som inte kräver lika stor kognitiv ansträngning. Vi
låter de positiva känslorna som väckts av reklam styra attityden till produkten och dess märke,
istället för att analysera och tänka igenom för- och nackdelar med hur produkten egentligen kan
göra oss lyckligare. Negativa känslor kan också skapa och förändra attityder. Rädsla, skam och
fasa är några av de emotioner som reklammakarna utsätter individen för när de vill varna för något,
t.ex. alkohol och bilkörning, rökning vid graviditet eller oskyddat sex.
Intressant avrundning där. Man kan på ganska goda grunder anta att alkosponsring av motorsport skulle kunna skapa en positiv känsla runt associationen alkohohol och bilkörning.
Då en viss känsla uppstår hos individen förväntas oftast att agerandet och tankarna skall stämma överens med den känslan. Likaledes bör ett visst agerande matcha det
kognitiva tänkandet samt de känslor som berörs av just detta beteende. Vissa teoretiker menar att för att uppnå harmoni mellan pusselbitarna
så måste någon del ibland modifieras (Abelson 1983 som citeras i Forsyth, 1995).
Återigen, sista meningen; det är detta reklam och marknadsföring försöker att bearbeta; att förändra våra känslor för att på så sätt ändra vårt beteende. Det är därför reklam sällan utformas som rena köpuppmaningar - folk är för smarta.
Ok, nu har jag gjort lite av jobbet åt sofftyckarna. Det är den här typen av teorier som antialkolobbyn kommer att använda sig av för att trycka till motorsporten. Samma teorier vederlägger också mindre välgrundade inlägg av den typ som tillskriver människor en alltför hög grad av rationalitet i sitt beslutsfattande. Vi är alla, i högsta grad påverkansbara. Det är i själva verket en förutsättning för att vi ska ha några beslut att fatta öht.
Tärnström
talet kom dock allt fler psykologer att intressera sig för konsumentbeteende och det framkom allt
mer indikationer på att konsumentens val inte endast styrdes av rationella kognitiva processer.
Detta gällde framförallt snabbrörliga konsumentprodukter. Känslor, emotioner och omedvetna
motiv började tas i beaktning för att förstå skilda aspekter av konsumentens val av en produkt
Maison,
Greenwald & Bruin (2001) menar att när det gäller reklam är människor generellt inte medvetna
om till vilken utsträckning den påverkar deras attityder och beteende. I regel påverkar reklam
individens märkeskännedom samt konsumentens uppfattning om varumärkets image. Ett
märkes image påverkar sällan konsumenten medvetet i ett val men den påverkar perceptionen av
en produkt och kan därmed influera ett produktval. Detta har påvisats i blindtester respektive
öppna tester av produkter och bedömning av deras komparativa fördelar.
David Martin (1989) (som citeras i Forsyth, 1995) anser att den effektivaste reklamen riktar
in sig på konsumentens känslor. Information som påverkar oss känslomässigt behandlas inte
djupt och rationellt utan mer på en ytlig nivå som inte kräver lika stor kognitiv ansträngning. Vi
låter de positiva känslorna som väckts av reklam styra attityden till produkten och dess märke,
istället för att analysera och tänka igenom för- och nackdelar med hur produkten egentligen kan
göra oss lyckligare. Negativa känslor kan också skapa och förändra attityder. Rädsla, skam och
fasa är några av de emotioner som reklammakarna utsätter individen för när de vill varna för något,
t.ex. alkohol och bilkörning, rökning vid graviditet eller oskyddat sex.
Intressant avrundning där. Man kan på ganska goda grunder anta att alkosponsring av motorsport skulle kunna skapa en positiv känsla runt associationen alkohohol och bilkörning.
Då en viss känsla uppstår hos individen förväntas oftast att agerandet och tankarna skall stämma överens med den känslan. Likaledes bör ett visst agerande matcha det
kognitiva tänkandet samt de känslor som berörs av just detta beteende. Vissa teoretiker menar att för att uppnå harmoni mellan pusselbitarna
så måste någon del ibland modifieras (Abelson 1983 som citeras i Forsyth, 1995).
Återigen, sista meningen; det är detta reklam och marknadsföring försöker att bearbeta; att förändra våra känslor för att på så sätt ändra vårt beteende. Det är därför reklam sällan utformas som rena köpuppmaningar - folk är för smarta.
Ok, nu har jag gjort lite av jobbet åt sofftyckarna. Det är den här typen av teorier som antialkolobbyn kommer att använda sig av för att trycka till motorsporten. Samma teorier vederlägger också mindre välgrundade inlägg av den typ som tillskriver människor en alltför hög grad av rationalitet i sitt beslutsfattande. Vi är alla, i högsta grad påverkansbara. Det är i själva verket en förutsättning för att vi ska ha några beslut att fatta öht.
Tärnström
-
Nu kan man ju säga att det jakande svaret på den första frågan är vad som kommer att ställa till det i den andra frågan.JTarnstrom skrev:Jari,
Tärnström
Om det enbart handlade om någon extremistgrupp som inte gillar alkohol pga några religiösa/moraliska uppfattningar så skulle det vara ett mindre problem, men eftersom alkoholen ger så enorma problem som den gör och att reklamen självklart underblåser ökad användning, så kommer det att innebära problem för F1. Speciellt pga associationen mellan bilkörning och alkohol, men även den allmänna känsla alkoholreklamen i F1 kommer att ge.
De som gör reklam för tobak och alkohol är troligtvis bland de allra skickligaste marknadsförarna, eftersom de produkterna är så väldigt beroende av vad konsumenternas magkänsla säger, då det är svårt att hitta rationella skäl till att börja röka. Tvättmedel och annat kan man åtminstone påstå har en bra effekt.
-
Definera lyckats?Jari skrev:
Behöver vi fler förbud eller borde vi se oss om efter förebilder utomlands, där man lyckats med sina alkoholvanor bättre än vi i Sverige?
Är det nödvandigtvis bra att förbjuda bransch efter bransch som vill sponsra F1?
Jag tror inte att t.ex. franska sjukvårspolitiker tycker att deras förhållande till alkohol är bättre än vår... Eller alla de som portugiser som drabbas av den omfattande fyllekörningen.
F1 får skylla sig själva när de använder sig av reklamköpare som få andra sporter vill ta i med tång. Vad är egentligen problemet? Ingen alkohol- eller tobaks-reklam innebär bara att det totala omsättningen kommer ned en bit, och det ytterst marginellt, vilket knappast innebär att F1 på nåt sätt blir tråkigare att titta på. Däremot är det diskutabelt om man kan kräva av enstaka stall att de ensamma skall avstå ifrån alkoholreklam när andra har det. Bättre att de gemensamt bestämde att all tobaks- och alkohol-reklam förbjöds inom sporten.
-
- Moderator
Jag skulle kanske ha varit tydligare. Det stämmer som du säger, AF1, men för att den andra frågan ska bli aktuell kommer det med säkerhet att hävdas att sambandet finns och man kommer kanske till och med gå så långt att man skjuter in sig på kopplingen mellan bilkörning och alkohol. Det var ju så att säga premisserna för själva diskussionen. Jag tycker bara att det blir konstigt när jag blir måltavla för något som jag inte företräder, bara vill diskutera. När jag sedan försöker redogöra varför, ja då blir jag påhoppad och bemött med irrelevanta argument.
Tärnström
Tärnström
-
AF1 och JT, ni är bara bittra och inåtvända.
Klart som fan att Whiskeyföretaget sponsrar dom som en good will. Dom ätr inte alls ute efter att sälja mer av sin produkt. Tvärt om. Dom vill inte sälja rusdrycker alls, dom vill att folk skall dricka mindre Whiskey, och helst av allt minst av det egna varumärket. Det är därför dom betalar milioner dollar.
Klart som fan att Whiskeyföretaget sponsrar dom som en good will. Dom ätr inte alls ute efter att sälja mer av sin produkt. Tvärt om. Dom vill inte sälja rusdrycker alls, dom vill att folk skall dricka mindre Whiskey, och helst av allt minst av det egna varumärket. Det är därför dom betalar milioner dollar.
-
- Varnad
Bra Gösta!
Jag håller med dig om att de verkar riktigt bittra och inåtvända just nu, för deras skivor har fullständigt hakat upp sig och håller vi inte med är vi idioter allihopa.
Han har minsann läst både sociologi och psykologi, så han kan s4e rakt igenom oss och tala om hur vi tänker egentligen. Tja, förutom jag då som har nån jävla vägg i vägen.
Självklart vill Johnnie Walker stärka sin "brand". Bland F1-tittarna finns till en mycket stor majoritet vuxna människor som alla får köpa sprit när helst han behagar, förutom vi i Sverige då, som är låsta till speciella utskänkningsställen som bara har öppet kontorstid. (Har blivit lite bättre nu i och för sig).
Jag (som hör till dem som inte kan tänka mig köra bil på fyllan) har börjat fundera på om Johnnie Walker har någon drickbar whisky bland alla sina terpentiner (anledningen till att de kanske vill stärka sin "brand"?) och således har reklamen fungerat.
Nästa gång jag provar en Johnnie Walker Whisky gör jag det pga kopplingen de har med F1 och McLaren och jag tror att jag i och med detta beter mig precis så, som marknadsundersökarna hade kunnat hoppas.
Vad ni kommer påstå, nästa gång en F1-fantast åker dit för rattfylla är att han är ett offer för den förkastliga alkoholreklamen och att dem genast borde förbjudas.
Killar, jag har all respekt för era kunskaper och teorier, men slå igen böckerna och lukta på den riktiga världen ett tag nu, va?
Jag håller med dig om att de verkar riktigt bittra och inåtvända just nu, för deras skivor har fullständigt hakat upp sig och håller vi inte med är vi idioter allihopa.
Han har minsann läst både sociologi och psykologi, så han kan s4e rakt igenom oss och tala om hur vi tänker egentligen. Tja, förutom jag då som har nån jävla vägg i vägen.
Självklart vill Johnnie Walker stärka sin "brand". Bland F1-tittarna finns till en mycket stor majoritet vuxna människor som alla får köpa sprit när helst han behagar, förutom vi i Sverige då, som är låsta till speciella utskänkningsställen som bara har öppet kontorstid. (Har blivit lite bättre nu i och för sig).
Jag (som hör till dem som inte kan tänka mig köra bil på fyllan) har börjat fundera på om Johnnie Walker har någon drickbar whisky bland alla sina terpentiner (anledningen till att de kanske vill stärka sin "brand"?) och således har reklamen fungerat.
Nästa gång jag provar en Johnnie Walker Whisky gör jag det pga kopplingen de har med F1 och McLaren och jag tror att jag i och med detta beter mig precis så, som marknadsundersökarna hade kunnat hoppas.
Vad ni kommer påstå, nästa gång en F1-fantast åker dit för rattfylla är att han är ett offer för den förkastliga alkoholreklamen och att dem genast borde förbjudas.
Killar, jag har all respekt för era kunskaper och teorier, men slå igen böckerna och lukta på den riktiga världen ett tag nu, va?
-
Synd att jag inte kan säga detsamma, Jari, eftersom dina kunskaper verkar vara noll. Om du har kört i fyllan och tappat körkortet, aldrig druckit, aldrig kört bil, endast cyklat, eller vad tusan som helst har inget som helst med saken att göra. Att jag aldrig köpt en Red Bull betyder inte att Red Bulls reklam är verkningslös. Är det verkligen så in i helskotta svårt att fatta?Jari skrev:
Eller vi kanske skall ersätta forskning med tyckande efter en persons egna begränsade erfarenheter? Det är ju fullständigt ointressant vad du tror att du påverkas av det här.
Vad har förresten ditt ev. fyllekörande med Tärnströms frågeställning angående de för F1 negativa konsekvenserna att göra?
-
Ett äpple som åkte förbi mitt fönster igår åkte uppåt, så jag skiter i vad Newtons överlästa tillbedjare tycker, han har fel. Stäng böckerna och kom ut i verkligheten så får ni se vad som egentligen gäller, överallt i alla situationer.
Detta inlägg är ytterst relevant för detta ämne.
Jag tycker för övrigt att korven skall ha fler än två ändar och därför är det vad som egentligen gäller, överallt.
Detta inlägg är ytterst relevant för detta ämne.
Jag tycker för övrigt att korven skall ha fler än två ändar och därför är det vad som egentligen gäller, överallt.
-
-
- Varnad
-
- Varnad
Synd att du inte läste resten av posten...AndersF1 skrev:Synd att jag inte kan säga detsamma, Jari, eftersom dina kunskaper verkar vara noll. Om du har kört i fyllan och tappat körkortet, aldrig druckit, aldrig kört bil, endast cyklat, eller vad tusan som helst har inget som helst med saken att göra. Att jag aldrig köpt en Red Bull betyder inte att Red Bulls reklam är verkningslös. Är det verkligen så in i helskotta svårt att fatta?Jari skrev:
Eller vi kanske skall ersätta forskning med tyckande efter en persons egna begränsade erfarenheter? Det är ju fullständigt ointressant vad du tror att du påverkas av det här.
Vad har förresten ditt ev. fyllekörande med Tärnströms frågeställning angående de för F1 negativa konsekvenserna att göra?
-
- Moderator
Jari,
du har inte bara gett ordet patetisk ett ansikte utan även alla dess synonymer. Är det inte dags att ge sig nu, i stället för att komma med en massa nonsensinlägg.
Tärnström
du har inte bara gett ordet patetisk ett ansikte utan även alla dess synonymer. Är det inte dags att ge sig nu, i stället för att komma med en massa nonsensinlägg.
Tärnström
-
-
- Varnad
Jasså, fick du tunghäfta nu?JTarnstrom skrev:Jari,
Tärnström
Jag gör gärna inga personliga attribut på min motdebattör, men du får lägga ifrån dig holken ett tag nu...
-
Du har rätt till din åsikt.
Att kalla mig för idiot med tanke på hur vuxet du själv beter dig är underhållande, kanske.
Då jag själv bevittnat ett antal F1 lopp så undrar jag vad moralpaniken består av ?
Det finns inget värre än självgoda skithögar som berättar hur andra ska tänka och leva.
Jag förstår att J.W kommer öka sina marknadsandelar genom Mclaren men individen har ett val.
Citera hur mycket skit du vill men detta är ett f1 forum sist jag tittade men du kanske har ändrat på det .
Om jag är idiot så lär du vara en av världens mest naiva dårar !
-
Du har rätt till din åsikt.
Att kalla mig för idiot med tanke på hur vuxet du själv beter dig är underhållande, kanske.
Då jag själv bevittnat ett antal F1 lopp så undrar jag vad moralpaniken består av ?
Det finns inget värre än självgoda skithögar som berättar hur andra ska tänka och leva.
Jag förstår att J.W kommer öka sina marknadsandelar genom Mclaren men individen har ett val.
Citera hur mycket skit du vill men detta är ett f1 forum sist jag tittade men du kanske har ändrat på det .
Om jag är idiot så lär du vara en av världens mest naiva dårar !
-
-
- Moderator
Jag skiter uppriktigt sagt i vilket. Ni är helt enkelt för korkade för att kunna föra en vettig diskussion med. Jag har velat diskutera faran med att alkosponsringen kopplas samman med motorsport och den faran består i att det faktiskt existerar ett motstånd mot detta. Jag har försökt redogöra på vilka grunder detta motstånd baseras. Det betyder inte att jag tycker samma sak som alkomotsåndarna men det har ni tre inte fattat. Och även om jag skulle tycka detsamma så är det irrelevant för diskussionen i sig. Denna diskussion är i sig relevant för detta forum eftersom det handlar om sportens fortlevnad. Om och om och om igen har jag försökt förklara detta men till ingen nytta. Ni kommer med motfrågor som är helt irrelevanta - om jag tror att någon köper whisky för att det görs reklam... Det spelar ingen roll vad jag tycker. Vad som spelar roll är vad antialkohollobbyn tycker och tänker, det är de som kommer at driva en kampanj mot motorsporten, inte jag.
Sen kommer du och hoppar in i den här diskussionen med ytterligare inlägg av samma karaktär och du blir förvånad över att jag reagerar. Läs tråden ordentligt innan du ger dig in iden. Ditt inlägg var fan i mig inte mindre oförskämt än mina. Vad var det för ett jävla påhopp om att jag ska skaffa mig ett riktigt jobb? Du ska väl för fan ointe komma här och tala om för mig hur jag ska leva mitt liv, din självgoda skithög!
Tärnström
Sen kommer du och hoppar in i den här diskussionen med ytterligare inlägg av samma karaktär och du blir förvånad över att jag reagerar. Läs tråden ordentligt innan du ger dig in iden. Ditt inlägg var fan i mig inte mindre oförskämt än mina. Vad var det för ett jävla påhopp om att jag ska skaffa mig ett riktigt jobb? Du ska väl för fan ointe komma här och tala om för mig hur jag ska leva mitt liv, din självgoda skithög!
Tärnström