Johnnie Walker klar för McLaren
-
- Moderator
Jari, jag har inte ens läst Forzas version av den nyheten. Jag läste den på Atlas innan den hamnade här.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
Williams, whose team are sponsored by Budweiser beer, said: "It could cause them problems or leave them prone to criticisms. But it doesn't seem to have affected (McLaren's engine partner) Mercedes-Benz."
A spokesman for Alcohol Concern, the alcohol misuse agency, was quoted by The Guardian as saying: "If it's the start of a trend for alcohol to fill the role of tobacco in Formula One advertising, then it's something we would be very concerned about."
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
-
-
- Varnad
Jamen herregud, läs innantill då!
Williams säger att de kan bli "prone to critisism" men att Mercedes inte verkar bry sig. Det andra uttalandet kommer från en organisation som jobbar med alkoholproblem som inte pekar finger men säger "if this is a trend..." för alkohol att fylla gapet efter tobakssponsorerna så skulle de bli oroliga. Precis som de ölsponsorer inte redan gör reklam för alkohol sen 20(?) år tillbaks.
Jag ser ingen oro i dessa citat från Rons sida, eller för den delen FWs heller.
Williams säger att de kan bli "prone to critisism" men att Mercedes inte verkar bry sig. Det andra uttalandet kommer från en organisation som jobbar med alkoholproblem som inte pekar finger men säger "if this is a trend..." för alkohol att fylla gapet efter tobakssponsorerna så skulle de bli oroliga. Precis som de ölsponsorer inte redan gör reklam för alkohol sen 20(?) år tillbaks.
Jag ser ingen oro i dessa citat från Rons sida, eller för den delen FWs heller.
-
Dennis said: "There are going to be questions asked of this relationship. We are not going to move or shy away from it. We hide from nothing and we are upfront about it."
Williams, whose team are sponsored by Budweiser beer, said: "It could cause them problems or leave them prone to criticisms. But it doesn't seem to have affected (McLaren's engine partner) Mercedes-Benz."
A spokesman for Alcohol Concern, the alcohol misuse agency, was quoted by The Guardian as saying: "If it's the start of a trend for alcohol to fill the role of tobacco in Formula One advertising, then it's something we would be very concerned about."
-
-
blir man sugen då , .............. DÅ ska man nog se över sina alkoholvanorSami skrev:Nog kan det vara allt stötande med alkoholreklam. Jag menar det är ju ingen höjdare om man suttit hela natten och druckit Kursk ( Pripps blå spetsat med dunkvatten). För att sedan på söndagen apbakis krascha i soffan och se en massa spritreklam åka omkring på banan.
-
- Varnad
Okej, jag glömde; Dennis said: "There are going to be questions asked of this relationship.LuckyStrike1 skrev:Dennis said: "There are going to be questions asked of this relationship. We are not going to move or shy away from it. We hide from nothing and we are upfront about it."
Williams, whose team are sponsored by Budweiser beer, said: "It could cause them problems or leave them prone to criticisms. But it doesn't seem to have affected (McLaren's engine partner) Mercedes-Benz."A spokesman for Alcohol Concern, the alcohol misuse agency, was quoted by The Guardian as saying: "If it's the start of a trend for alcohol to fill the role of tobacco in Formula One advertising, then it's something we would be very concerned about."
-
-
- Moderator
Att inte se att det finns en association som kan göras mellan alkoholsponsring och motorsport å ena sidan, och alkohol och bilkörning å den andra är ju rätt korkat. Reklam och marknadsföring bygger ju i hög grad på att skapa associationer. Därför har högteknologiska företag gärna velat förknippas med motorsport. Ta alla klocktillverakre som exempel. Eller Allianz som har använt kopplingen mellan motorsporten och trafiksäkerheten som ett argument för att sponsra. Precis lika självklart kan det göras negativa associationer. För det enskilda stallet behöver det inte betyda något negativt på kort sikt. På lång sikt kan det drabba sporten som helhet och då också det enskilda stallet. Synd att FIA inte har varit mer försigkomna nör det gäller att möta den hör problematiken.
Tärnström
Tärnström
-
Ja det var ju det som var hela grejen med den här diskussionen - att det kommer att ifrågasättas, och att det är rätt att det ifrågasätts, och att Ron både vet och är beredd på att det ifrågasätts. Men han tillräckligt med betalt för att ta diskussionen.Jari skrev:Okej, jag glömde; Dennis said: "There are going to be questions asked of this relationship.LuckyStrike1 skrev:Dennis said: "There are going to be questions asked of this relationship. We are not going to move or shy away from it. We hide from nothing and we are upfront about it."
Williams, whose team are sponsored by Budweiser beer, said: "It could cause them problems or leave them prone to criticisms. But it doesn't seem to have affected (McLaren's engine partner) Mercedes-Benz."A spokesman for Alcohol Concern, the alcohol misuse agency, was quoted by The Guardian as saying: "If it's the start of a trend for alcohol to fill the role of tobacco in Formula One advertising, then it's something we would be very concerned about."
Jag tycker det är helt rätt att det diskuteras, ifrågasätts och tas upp. Alkohol och bilkörning är inte en naturlig koppling, och motorsport och alkohol är det definitivt inte. Ölsponsring kan diskuteras redan det - spritsponsring ska defintivt diskuteras.
-
- Varnad
Jag tycker det diskuteras alldeles för mycket redan om vad som är politiskt korrekt och etiskt riktigt. Alla jävla moraltanter borde få sig sina årliga skjut så de slipper vara bittra och inåtvända mot allt och alla som har roligare än de själva.
Mitt tips till dem är; som man raggar får man ligga.
Ron sa faktiskt också:
We hide from nothing and we are upfront about it.
Vilken vettig människa som helst begriper ju att de inte har Johnnie Walker i vattenflaskan medan de kör och att bussiness är bussiness.
Mitt tips till dem är; som man raggar får man ligga.
Ron sa faktiskt också:
We hide from nothing and we are upfront about it.
Vilken vettig människa som helst begriper ju att de inte har Johnnie Walker i vattenflaskan medan de kör och att bussiness är bussiness.
-
-
- Varnad
-
Min enda syn är att det är rätt att frågan ställs, och att diskussionen tas upp. Det tycker ju till och med Ron Dennis, som är beredd och redo på både frågan och diskussionen.
Längre än så är den inte - det har ingenting med politisk korrekthet att göra. Jag tror inte ens du vet vad termen betyder, så som du slänger dig med den jämt och ständigt i alla möjliga sammanhang.
Längre än så är den inte - det har ingenting med politisk korrekthet att göra. Jag tror inte ens du vet vad termen betyder, så som du slänger dig med den jämt och ständigt i alla möjliga sammanhang.
-
- Moderator
Antingen är det en plattityd, för hur ska man kunna gömma sig från något så uppenbart när reklamen sitter på en av de mest exponerade bilarna i världen. Alternativet, och det är väl den tolkning jag gör, är att Ron inte gömmer sig för den eventuella diskussion som kan uppstå på grund av detta. För min del spelar det ingen roll vad Ron har att säga. Hans agerande är korkat och visar hur lite han bryr sig om sporten.Jari skrev: We hide from nothing and we are upfront about it.
Fattar uppriktigt sagt inte vad du tolkar in i vad Ron säger.
Tärnström
-
Det finns inte en ända människa på den planeten som börjar köra bil onykter bara för att dom har sett spritreklam på en racerbil.
Därimot så finns det människor som tycker att dom är bättre människor än dom lägre stående individerna i "den grå massan".
Dessa högt stående individer har som livsuppgift att propagera så att "den grå massan" är skyddad mot saker som dom själva inte anser sig behöva skydd imot.
Därimot så finns det människor som tycker att dom är bättre människor än dom lägre stående individerna i "den grå massan".
Dessa högt stående individer har som livsuppgift att propagera så att "den grå massan" är skyddad mot saker som dom själva inte anser sig behöva skydd imot.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Moderator
Jag förstår att du är av den åsikten. Du lärde dig inte att stava trots att din lärare försökte (det heter "enda", inte "ända") så varför skulle reklam ha någon påverkan på människors attityder.
Tärnström
Tärnström
-
Jag har aldrig skrivit att reklam inte har någon påverkan på människors attityder, jag skrev att ingen människa kommer någonsin att börja köra bil onykter för att dom har sett spritreklam på en racerbil.JTarnstrom skrev:så varför skulle reklam ha någon påverkan på människors attityder.
Skulle du göra det?
Det enda resultatet Johnnie Walkers reklam på Macarna är att ett större antal människor kommer att välja Johnnie Walker nästa gång dom går till affären för att köpa wirre.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Moderator
Nej, men så simpel är inte reklam heller. Du underskattar omvärlden om du tror att det finns någon som tror att att reklam fungerar som ett kommando. Det handlar om en uppluckring av värderingar som på sikt kan förändra folks attityder till bilkörning och alkohol. Och det ör just det som kritikerna kommer att skjuta in sig på. Och jag är böjd att tro att det faktiskt finns ett samband.
Tärnström
Tärnström
-
Nej, reklam på bilarna kommer inte att få människor att tycka det är tufft att köra bil fulla.JTarnstrom skrev:Nej, men så simpel är inte reklam heller. Du underskattar omvärlden om du tror att det finns någon som tror att att reklam fungerar som ett kommando. Det handlar om en uppluckring av värderingar som på sikt kan förändra folks attityder till bilkörning och alkohol. Och det ör just det som kritikerna kommer att skjuta in sig på. Och jag är böjd att tro att det faktiskt finns ett samband.
Tärnström
Du tror det för att du anser dig vara en bättre människa än "den grå massan".
(det heter "är", inte "ör")
-
- Moderator
Du får väl fråga de som sysslar med att mäta attitydförändringar vilken betydelse reklam har, inte bara när det gäller den annonserade produkten, utan också i de associationer som kan göras mellan produkt och den miljö/objekt som produkten exponeras i. Att tro att det inte skulle kunna uppstå en attitydförändring vad gäller sambandet mellan bilkörning och alkohol i en negativ riktining som följd av att alkoholproducenter ger sig in i Formel 1 är jävligt korkat. Det har inte ett jävla dugg med att göra att jag anser mig vara förmer än någon annan. Jag, och alla andra (du är ju ett undantag som alltid) kan förändra våra attityder som en konsekvens av påverkan utifrån. För mig räcker det att det är på det viset för att jag ska tycka att det är dumt att alkoholen gör ett så starkt intåg inom motorsporten. speciellt som tobaksreklamen, enligt min mening, har hämmat den ekonomiska utvecklingen i F1.
Tärnström
Tärnström
-
- Varnad
-
-
Formel1 är varken samma miljö eller objekt som vanlig bilkörning.JTarnstrom skrev:Du får väl fråga de som sysslar med att mäta attitydförändringar vilken betydelse reklam har, inte bara när det gäller den annonserade produkten, utan också i de associationer som kan göras mellan produkt och den miljö/objekt som produkten exponeras i.
-
- Moderator
All alkoholreklam i samband med motorsport bidrar, fortfarande enligt min mening, till en upplucklring av det värdesystem som ligger till grund för de beslut vi fattar i vår vardag. Det finns en mängd andra faktorer som motverkar detta, liksom det finns ytterligare en mängd faktorer som bidrar till ytterligare uppluckring. Jari och Pepparkvarnen är förmodligen de enda i världen som fattar beslut helt utan påverkan utifrån.
Tärnström
Tärnström
-
Hela ditt resonemang lever på att du nervärderar "den grå massan".JTarnstrom skrev:All alkoholreklam i samband med motorsport bidrar, fortfarande enligt min mening, till en upplucklring av det värdesystem som ligger till grund för de beslut vi fattar i vår vardag. Det finns en mängd andra faktorer som motverkar detta, liksom det finns ytterligare en mängd faktorer som bidrar till ytterligare uppluckring. Jari och Pepparkvarnen är förmodligen de enda i världen som fattar beslut helt utan påverkan utifrån.
Tärnström
-
- Moderator
Nej, inte den grå massan, bara dig.
Skulle uttryck för kunskap utgöra ett förakt? I så fall drar du hela vetenskapen över en kam. Alla som vet något nedvärderar de som inte vet. Jag har läst tillräckligt med socialpsykologi, psykologi, inlärningsteori och neuropsyjologi för att ha ett hyggligt grepp om hur det mänskliga psyket fungerar. Det är också en kunskap som utnyttjas av de som gör reklam. Själv tror jag inte att kunskapen skyddar en fullständigt mot påverkan (utbildning och den kunskap som förmedlas där är ju i sig en påverkansfaktor), därför nedvärderar jag inte den grå massan, faktum är att jag inte ens vet vad du menar med den grå massan (snacka om att dela upp världen i vi och dem), faktum är att jag tror mig vara ungefär lika lättpåverkad som någon annan.
Tärnström
Skulle uttryck för kunskap utgöra ett förakt? I så fall drar du hela vetenskapen över en kam. Alla som vet något nedvärderar de som inte vet. Jag har läst tillräckligt med socialpsykologi, psykologi, inlärningsteori och neuropsyjologi för att ha ett hyggligt grepp om hur det mänskliga psyket fungerar. Det är också en kunskap som utnyttjas av de som gör reklam. Själv tror jag inte att kunskapen skyddar en fullständigt mot påverkan (utbildning och den kunskap som förmedlas där är ju i sig en påverkansfaktor), därför nedvärderar jag inte den grå massan, faktum är att jag inte ens vet vad du menar med den grå massan (snacka om att dela upp världen i vi och dem), faktum är att jag tror mig vara ungefär lika lättpåverkad som någon annan.
Tärnström
-
Så du menar att det finns en risk att du kommer att börja köra onykter bara för att du får se alkoholreklam på F1bilarna?JTarnstrom skrev:faktum är att jag tror mig vara ungefär lika lättpåverkad som någon annan.
-
-
- Moderator
Ja, och jag hoppas vid gud att du kommer att hamna i vägen för mig.Pepparkvarnen skrev:Så du menar att det finns en risk att du kommer att börja köra onykter bara för att du får se alkoholreklam på F1bilarna?JTarnstrom skrev:faktum är att jag tror mig vara ungefär lika lättpåverkad som någon annan.
Tärnström
-
1.Pepparkvarnen skrev:[1.] jag skrev att ingen människa kommer någonsin att börja köra bil onykter för att dom har sett spritreklam på en racerbil.JTarnstrom skrev:så varför skulle reklam ha någon påverkan på människors attityder.
[2.]Det enda resultatet Johnnie Walkers reklam på Macarna är att ett större antal människor kommer att välja Johnnie Walker nästa gång dom går till affären för att köpa wirre.
Hur i hela världen vet du det?
Om reklamens budskap är att framställa whisky som lite häftigt genom att sammanknippa det med motorsport, varför kan inte det leda till att några minskar sin spärr mot att köra i fyllan?
Spärren mot fyllekörning är ju helt upp till vilken attityd man själv och den omgivning man har lever efter och inget som är ristat i sten. I min ungdom på den norrländska obygden var det inte precis klandervärt att köra i fyllan och knappt någon reagerade om folk körde hem till skogen fast de knappt kunde gå. Det fick sig väl nån törn då och då, som när en bekant blev ihjälkörd av sin farsas suparkompisar, men det var mest otur, fel tid på dygnet. Nu skulle jag aldrig få för mig att köra bil i fyllan och det beror enbart på ändrad attityd till att alkohol och bilkörning inte hör ihop. Men likväl inser jag att det lika gärna kan svänga tillbaks igen om jag hamnar i en omgivning där alla tycker att det är OK att köra bil full. Därför är jag övertygad om att en omfattande spritreklam i samband med motorsport kan få några att tappa spärren och se det som att det hör ihop.
Sedan är frågan hur många det är och det är förstås svårare att svara på. Kanske försvinnande få, kanske inte? Men även en tio-örings sänkning av mjölkpriset får folk att köpa mer mjölk, trots att jag inte kan tänka mig att det skulle påverka mig. Liksom reklam naturligtvis har en påverkan på attityder och köpbeteende, annars skulle det inte förekomma.
2.
Det här är ju klassisk tobaks- och alkoholproducenters propaganda och om något så visar det hur effektiv den propagandan är.
Hur i helskotta kan man tro på att reklam enbart vänder sig till den grupp som redan nu dricker whisky eller röker, men inte till de som ännu inte börjat? Vad i reklamen är det som har denna begränsande verkan?
Tobaksreklam har ju i mycket velat framställa en "outdoor"-stämning med Marlboro-man, Camel adventures, häftiga människor, kläder, atmosfärer, etc. och alkohol är lite mer inriktat på party och att man inte skall vara en hemmasittande tråkmåns, utan glad och sofistikerad festprisse, etc.. Om man redan rökte Camel eller om man redan drack whisky så skulle knappast den reklamen riktigt nå sitt syfte eftersom man redan bör förknippa sig med att vara en äventyrslysten festprisse.
Reklamen vänder sig uppenbarligen främst till nya konsumenter, eftersom det är de som är de viktigaste att nå om inte branscherna skall dö ut. Jag tror knappast att Johnnie Walker enbart hade tänkt sig ta kunder som redan drack nåt annat whiskymärke. Känns som enrelativt liten grupp av dem är påverkansbara till att byta till Red Label, för att det skall motivera kostnaderna för F1-reklamen.
Om du är en representant för den grå massan i den här frågan så måste jag säga att den grå massan är ganska lättlurade och inte särskilt kritiskt tänkande. Man bör åtminsone inse att man själv är påverkansbar. Eller tror du att reklammakarna tjänar pengar på att påverka andra och att du står över de andra idioterna eftersom du vet bättre?
-
- Varnad
-
- Moderator
Det var precis det jag skrev. Vilket ord är det du inte förstår, associationer?Pepparkvarnen skrev:Formel1 är varken samma miljö eller objekt som vanlig bilkörning.JTarnstrom skrev:Du får väl fråga de som sysslar med att mäta attitydförändringar vilken betydelse reklam har, inte bara när det gäller den annonserade produkten, utan också i de associationer som kan göras mellan produkt och den miljö/objekt som produkten exponeras i.
Tärnström
-
- Varnad
Kan vi nånstans enas om att vi redan från dagis fostras till samhällsbärande normhållare, och att vi i de fall det blir socialdemokratiska eller kommunistiska värderingar gör rätt i att någon gång börja ifrågasätta dessa normer?
Eller ska vi ha den här jävla niveamannen till statsminister resten av våra patetiska liv?
Associera det, tärskrom!
Eller ska vi ha den här jävla niveamannen till statsminister resten av våra patetiska liv?
Associera det, tärskrom!
-
-
- Moderator
Till vadå, Jari? Dina inlägg är mer än lovligt förvirrade. Vad är det egentligen för fråga du diskuterar? Du låter bitter. Själv är jag inte så säker på att det är Göran Persson som gör att du känner att ditt liv är patetiskt.
Tärnström
Tärnström
-
- Varnad
-
- Varnad
-
- Moderator
Har inte heller gått på dagis, gör det mig mer vidsynt? Visste inte att man sysslade med universitetsundervisning på dagisen. Det kanske kan förklara varför jag alltid har känt mig akademiskt handikappad. För jävligt att de lär ut sån skit där.
Tärnström
Tärnström
-
- Varnad
-
- Moderator
Det brukar man kunna göra när man har ptresenterat en poäng. Kan inte se att du har gjort det.
Tärnström
Tärnström
-
-
- Moderator
Din avatar passar ditt intellekt.
Tärnström
Tärnström
-
-
- Moderator
För första gången är jag böjd att hålla med dig.
Tärnström
Tärnström
-
- Utvisad
Ska man vara riktigt noga (som ni ju verkar vara), så heter det inte heter, utan stavas!Pepparkvarnen skrev:(det heter "presenterat", inte "ptresenterat ")JTarnstrom skrev:Det brukar man kunna göra när man har ptresenterat en poäng. Kan inte se att du har gjort det.
Tärnström
Ska vi ha varsitt täcke Pepparkvarnen, eller ska vi dela?
/E
-