Johnnie Walker klar för McLaren
-
Johnnie Walker klar för McLaren
Offentliggjordes idag,loggan ska tydligen sitta på bilen från Turkiets GP i augusti. Kimi är nog lycklig,både öl(Warsteiner) och nu Whisky,synd att man inte lyckades behålla Schweppes&Finlandia
-
-
- Moderator
Nu väntar vi bara på att Red Bull sponsras av nån vodkafabrikant...
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
-
-
- Moderator
Ja, inte fan gör sig motorsporten sig själv en tjänst genom att släppa in spritsponsorerna. Jag tror också att det leder till att man fjärmar sig från sponsorer på andra marknader som inte vill associeras med sprit. Och kopplingen mellan alkohol- och bilkörning är inte bra ur ett politiskt perspektiv. Tobaken var illa nog, men mellan bilkörning och rökning finns ingen negativ association i sig som kan göras.
Tärnström
Tärnström
-
-
- Varnad
Ni är så otroligt svenska att det nästan gör ont.
Man får ingen alkoholintox av pengar och går spritbolagen bra får de gärna dela med sig av sina pengar.
Att den svenske mannen (och kanske en hel del finska också) inte kan hantera att dricka alkohol är knappast skäl nog att inte göra reklam globalt. Förresten tror jag inte att de genom att göra reklam får någon att bli alkis. Däremot kanske fler väljer deras sort att bli det på.
Och kopplingen alkohol och bilkörning....
Allvarligt talat , så bitter och inåtvänd kan väl knappast en svensk ens vara?
Till och med fyraåringar begriper att det är bussiness och inte uppmaningar.
Man får ingen alkoholintox av pengar och går spritbolagen bra får de gärna dela med sig av sina pengar.
Att den svenske mannen (och kanske en hel del finska också) inte kan hantera att dricka alkohol är knappast skäl nog att inte göra reklam globalt. Förresten tror jag inte att de genom att göra reklam får någon att bli alkis. Däremot kanske fler väljer deras sort att bli det på.
Och kopplingen alkohol och bilkörning....
Allvarligt talat , så bitter och inåtvänd kan väl knappast en svensk ens vara?
Till och med fyraåringar begriper att det är bussiness och inte uppmaningar.
Senast redigerad av Jari den ons feb 23, 2005 15:39, redigerad totalt 1 gång.
-
Liksom tobaksbolagen har de ju svårt att göra reklam överallt, så därför är de väl beredda på att lägga upp en himla massa pengar. Men frågan är hur länge de tillåts göra reklam och om det kan gå samma väg som för tobaken?
Samhället har ju lite svårt att acceptera att folk dör i förtid och det gör bevisligen stora mängder människor av både tobak och alkohol. Cancer sägs snart vara näst intill totalt botbart, om det upptäcks i tid och det finns visst hopp om diabetes också. Så då ligger nog alkohol och tobak, samt övervikt bra till för nästa kamp. Trafiken ligger också dåligt till, men en kompis som jobbar med automatisk tvångsstyrning av hastighetsgränserna säger att det mest är en politisk fråga om man vill införa ett system som ser till att bilar inte kan gå fortare än hastighetsbegränsningen. Tekniskt är det inga stora problem.
Frågan är vad man skall kunna hitta på då för att dö ung?
Är det BAR och Ferrari som är mest beroende av tobaksreklam nu?
Samhället har ju lite svårt att acceptera att folk dör i förtid och det gör bevisligen stora mängder människor av både tobak och alkohol. Cancer sägs snart vara näst intill totalt botbart, om det upptäcks i tid och det finns visst hopp om diabetes också. Så då ligger nog alkohol och tobak, samt övervikt bra till för nästa kamp. Trafiken ligger också dåligt till, men en kompis som jobbar med automatisk tvångsstyrning av hastighetsgränserna säger att det mest är en politisk fråga om man vill införa ett system som ser till att bilar inte kan gå fortare än hastighetsbegränsningen. Tekniskt är det inga stora problem.
Frågan är vad man skall kunna hitta på då för att dö ung?
-
- Varnad
-
Japp - det måste det vara. Men BAT är ju på väg att sälja ut sin andel till Honda. Enligt ryktena ska det vara så gott som klart.AndersF1 skrev:
Då är det bara Ferrari kvar, men där sägs ju Marlboro starkt överväga att stanna kvar även efter reklamförbudet mot tobak. Dessutom ligger Vodafone i bakgrunden och skramlar.
-
-
- Moderator
Jari, jag konstaterar att Ron Dennis och Frank Williams också är svenska. Bägge medger att det finns en problematik runt alkosponsring. Och om du inte ser associationen mellan bilkörning och alkohol när en F1-bil är sponsrad av ett destilleri... ja, då är du nog mer blind än vad Johnny Walker är. Det är inte så att du är sponsrad av någon träspritstillverkare? Jag säger ingenting om vad jag själv anser om spritreklam i sig, men att det finns ett potentiellt problem för sporten, det går inte att blunda för.
Tärnström
Tärnström
-
Det är vad det sägs - Ferrari sägs rycka i Petronas sedan något år tillbaka. Kanske att Petronas och Ferrari blir ett par, om Sauber får BMW-motorer och, får man förmoda, BMW:s huvudleverantör Castrol.Razor skrev:Vet någon hur det är med Shell? Jag har för mig att jag läste någonstans att de eventuellt var på väg bort från Ferrari?
-
- Varnad
Vart vill du dra gränsen då, för så länge jag kan minnas har ett champagnemärke prytt prispallens omgivningar och det är väl alkohol det också.JTarnstrom skrev:Jari, jag konstaterar att Ron Dennis och Frank Williams också är svenska. Bägge medger att det finns en problematik runt alkosponsring. Och om du inte ser associationen mellan bilkörning och alkohol när en F1-bil är sponsrad av ett destilleri... ja, då är du nog mer blind än vad Johnny Walker är. Det är inte så att du är sponsrad av någon träspritstillverkare? Jag säger ingenting om vad jag själv anser om spritreklam i sig, men att det finns ett potentiellt problem för sporten, det går inte att blunda för.
Tärnström
Att tobaksbolagen inte vill betala för att ändå inte få synas är en grej. Vad FW och RD anser om reklam för alkohol tror jag du övertolkat. Fanns det problematik runt den skulle inte båda göra sig skyldig till att ha dem som sponsorer.
-
- Moderator
Övertolkat? Näe, det tror jag inte. Bägge säger att det kan bli problem men min tolkning är att de skiter i det. "At least we're upp front with it" som Dennis säger. Vad han menar med det vet jag inte. Kanske att de kommer att stå långt fram på griden med sin reklam... Det visar återigen på ett bristande ansvar för sporten i sig. Visserligen är det inte Dennis ansvar att vårda sporten men ett mer långsiktigt perspektiv hade kanske varit mer egennyttigt än att dra in några extra miljoner i år. Tycker det är en tråkig utveckling. Williams har ju legat långt framme när det gäller att locka sponsorer som har sin verksamhet på annat håll än tobaksbranschen. Med för mycket spritreklam tror jag att många företag kommer att skygga för att ge sig in i F1
Tärnström
Tärnström
-
- Varnad
Jag kan informera dig om att resten av världen inte ser sprit som ett lika stort problem som svenskarna gör. I ett par år har man snart skrikit sig hes från experthåll att vi måste sänka skatten på alkohol för att behålla kontrollen över spritförsäljningen i landet. I dag är den kampen förlorad för att man inte agerat i tid. Alla kan köpa sin sprit fritt idag oavsett ålder och det är snart nästan bara såna som jag som går på systemet. Detta är egentligen en alldeles för lång story till att beskriva vad jag menar med "moralpanik i Sverige när det gäller alkoholreklamen utomlands (som funnits där i alla tider)"
kontra
-Vi kan inte ha för bråttom med att sänka priserna bara för att folket snart smugglar mer än hälften av vad som säljs överhuvudtaget. Vui tjänar ju pengar på det här. (Utan att se varken skadan det gör, eller att jobben är i fara för ett antal tusen) Sen är det ju det där med folkhälsan som är så viktig i andra sammanhang.
Up front betyder, inget smussel, rak och ärlig, inga hemlisar.
kontra
-Vi kan inte ha för bråttom med att sänka priserna bara för att folket snart smugglar mer än hälften av vad som säljs överhuvudtaget. Vui tjänar ju pengar på det här. (Utan att se varken skadan det gör, eller att jobben är i fara för ett antal tusen) Sen är det ju det där med folkhälsan som är så viktig i andra sammanhang.
Up front betyder, inget smussel, rak och ärlig, inga hemlisar.
-
- Moderator
Nej, synen på alkoholen är inte densamma världen över, men det var den inte när det gällde rökningen heller - och dem förändringen har inte tagit speciellt många år. Tycker inte att det verkar speceillt smart av F1 att köra in i en ny tobaksgränd. Jag tror att synen på alkohol kommer att förändras. Det kommer aldrig att bli som med tobaken, men alkoholens skadeverkningar kommer definitivt att komma upp på WHO:s, EU:s och andra institutioners agendor.
Själv tycker jag om sprit, dricker mer än vad som faktiskt är nyttigt för min sargade kista, men jag blundar inte för skadeverkningarna för det. Alkoholen kostar samhället enorma summor. Får vi inte in de summorna via skatt på spriten så hamnar notan till slut ändå på skattsedeln. Tycker faktiskt att det är ett rätt bra system att beskatta spriten.
FIA har ju arbetat hårt för att öka motorsportens goodwill, bland annat genom att skapa en fond för att främja trafiksäkerhet. Man har ju även, bokstavligen, plöjt ned pengar i plantering av skog i regnskogsområden. Motorsporten har redan från början ett problem att motivera sin existens. Därför är den typen av satsningar viktiga för att höja sportens anseende.
Vad skulle Dennis ha hållt hemligt? Reklamen? Sitt eget alkoholmissbruk? Jag vet inte, jag tycker att uttalandet inte säger ett enda dugg.
Tärnström
Själv tycker jag om sprit, dricker mer än vad som faktiskt är nyttigt för min sargade kista, men jag blundar inte för skadeverkningarna för det. Alkoholen kostar samhället enorma summor. Får vi inte in de summorna via skatt på spriten så hamnar notan till slut ändå på skattsedeln. Tycker faktiskt att det är ett rätt bra system att beskatta spriten.
FIA har ju arbetat hårt för att öka motorsportens goodwill, bland annat genom att skapa en fond för att främja trafiksäkerhet. Man har ju även, bokstavligen, plöjt ned pengar i plantering av skog i regnskogsområden. Motorsporten har redan från början ett problem att motivera sin existens. Därför är den typen av satsningar viktiga för att höja sportens anseende.
Vad skulle Dennis ha hållt hemligt? Reklamen? Sitt eget alkoholmissbruk? Jag vet inte, jag tycker att uttalandet inte säger ett enda dugg.
Tärnström
-
- Varnad
Han säger att det inte finns något att hymla om när de tar sig an en sponsor som Johnnie Walker och insåg att det finns såna som har problem med det. Han har inte det, och inte jag heller, men det finns andra med olika åsikter, som det alltid funnits. Frågan är om vi ska låta såna skrika tills vi får fler förbud eller om vi andra skall skrika tillbaks och säga att vi inte har några problem med det.
Det är bara den sprit som säljs på systemet som vi får in skatt på och jag tror att siffran är under 50% av hela försäljningen i Sverige. Ser du inga problem med att det är rysk maffia som håvar in vinsterna och att förmodligen få av dem bryr sig om de säljer till en tolvåring?
Det är bara den sprit som säljs på systemet som vi får in skatt på och jag tror att siffran är under 50% av hela försäljningen i Sverige. Ser du inga problem med att det är rysk maffia som håvar in vinsterna och att förmodligen få av dem bryr sig om de säljer till en tolvåring?
-
- Moderator
Jo, visst ser jag att det är ett problem. Därför vore det bättre att ta ut skatten i producentledet i stället. Hembrännare kommer alltid att finnas, liksom tobakssmugglare men omfattningen på det skulle bli mer hanterbar om samhället inte behövde lägga resurser på att jaga spritsmugglare som säljer legalt producerad sprit.
Tärnström
Tärnström
-
-
Vad snällt att RD bryr sig om oss svenskar. Eftersom du säger att resten av världen har en annan syn på alkohol än oss svenskar som drabbas av moralpanik så måste det ju vara oss svenskar han tänker på.
Är det rätt att göra alkoholreklam överhuvudtaget? En 12-åring dricker kanske för att det är tufft och snyggt att dricka Baileys, då får man ju kyssa flickorna.
Är det rätt att göra alkoholreklam överhuvudtaget? En 12-åring dricker kanske för att det är tufft och snyggt att dricka Baileys, då får man ju kyssa flickorna.
Jari skrev:Han säger att det inte finns något att hymla om när de tar sig an en sponsor som Johnnie Walker och insåg att det finns såna som har problem med det. Han har inte det, och inte jag heller, men det finns andra med olika åsikter, som det alltid funnits. Frågan är om vi ska låta såna skrika tills vi får fler förbud eller om vi andra skall skrika tillbaks och säga att vi inte har några problem med det.
-
- Varnad
Nej, det enda sättet att komma runt smugglingen är att släppa monopolet och sänka skatten rejält. Har man inget förtroende för vanligt hederligt folk med butiker, att de inte säljer till minderåriga mer än att bibehålla ett system där de anställda dömts till mutor på löpande band och att vi bara sett toppen på isberget?
Jag inser till och med att vi aldrig kommer få en kliniskt ren hantering av sprit, men det har vi ju inte med något annat heller.
Kan dom, så kan vi. Vad säger att det bara är dom som skall få sko sig?
Jag inser till och med att vi aldrig kommer få en kliniskt ren hantering av sprit, men det har vi ju inte med något annat heller.
Kan dom, så kan vi. Vad säger att det bara är dom som skall få sko sig?
-
Inte för att lägga några värderingar i själva monopolet, men att "vanligt hederligt folk som har butiker" säljer till minderåriga har väl bevisats när det gäller folkölen.
Skulle då butikspersonal helt plötsligt handla annorlunda och sluta sälja till folk som egentligen inte borde få köpa så fort det gäller starkare saker än folköl?
Skulle då butikspersonal helt plötsligt handla annorlunda och sluta sälja till folk som egentligen inte borde få köpa så fort det gäller starkare saker än folköl?
-
- Moderator
Vem är det som skor sig? Jag tjänar inte på att spriten flödar fritt. Förmodligen är det tvärtom. Dricks det mer kommer jag att få betala mer för skadeverkningarna via skattsedeln. De ensa som skor sig är alkoholproducenterna. I och med att vi är med i EU riskerar vi också att få ta notan för övriga länders alkoholbeteende. Dyra droppar, det här.
Tärnström
Tärnström
-
- Varnad
Och för att svara på alla andra frågor samtidigt;LuckyStrike1 skrev:Synen på prostituion, droger, diktatur, hedersmord och annat smått och gott är inte heller detsamma världen över. Det betyder ju inte att vi ska undvika förbud mot detsamma bara för att andra inte thar förbud mot det.
Visst har vi lite av allting på din lista oavsett?
-
- Varnad
Hur menar du att vi får ta upp notan för överiga länders alkoholbeteende? Är det inte vi nordbor som har de största problemen med spriten??JTarnstrom skrev:Vem är det som skor sig? Jag tjänar inte på att spriten flödar fritt. Förmodligen är det tvärtom. Dricks det mer kommer jag att få betala mer för skadeverkningarna via skattsedeln. De ensa som skor sig är alkoholproducenterna. I och med att vi är med i EU riskerar vi också att få ta notan för övriga länders alkoholbeteende. Dyra droppar, det här.
Tärnström
-
- Varnad
Det går att köpa folköl under 18 år i butiker och det gick att köpa sprit på systemet innan man fyllde 20 också. Man kunde gå på krogen innan man blev arton och man kunde köra moppe innan man fyllt 15. Vissa av brotten mot att sälja till minderåriga till exempel är straffbara.Golfkillen skrev:Inte för att lägga några värderingar i själva monopolet, men att "vanligt hederligt folk som har butiker" säljer till minderåriga har väl bevisats när det gäller folkölen.
-
- Moderator
Det är möjligt att finländarnas konsumtion drar upp genomsnittet för Norden, men principen är densamma - jag vill inte betala för deras missbruk heller.
Annars är jag rätt så övertygad om att fransmännens leverskador ligger på en betydligt högre nivå än vår. Dessutom gissar jag att vi inte säljer lika mycket till kontinenten som tvärtom. Därigenom har vi inga inkomster till staten vad gäller produktionen heller.
Som sagt, jag är övertygad om att frågan kommer att komma upp i EU. Kostnaderna är alldeles för höga för att kunna ignoreras.
Tärnström
Annars är jag rätt så övertygad om att fransmännens leverskador ligger på en betydligt högre nivå än vår. Dessutom gissar jag att vi inte säljer lika mycket till kontinenten som tvärtom. Därigenom har vi inga inkomster till staten vad gäller produktionen heller.
Som sagt, jag är övertygad om att frågan kommer att komma upp i EU. Kostnaderna är alldeles för höga för att kunna ignoreras.
Tärnström
-
Vad som än sägs och vad som än påstås så är alkohol ett hett ämne i detta land. För att inte säga tabubelagt.
Men... den stora massan häver i sig som aldrig förr och det innan vi har sett någon större reklamoffensiv än. Skulle det bli värre med JW-reklam på en formel 1-bil? Knappast.
Och vad gäller lättpåverkade 12-åringar som tycker det är häftigt att dricka Baileys...
Det är snarare föräldrarnas beteende de i sånt fall imiterar och det kan ju va skönt för dessa föräldrar att ha nåt att skylla på då deras annars så oförvitliga telingar raglar omkring på stan. Så reklam är väl inte bara utav ondo då, eller...?
Men... den stora massan häver i sig som aldrig förr och det innan vi har sett någon större reklamoffensiv än. Skulle det bli värre med JW-reklam på en formel 1-bil? Knappast.
Och vad gäller lättpåverkade 12-åringar som tycker det är häftigt att dricka Baileys...
Det är snarare föräldrarnas beteende de i sånt fall imiterar och det kan ju va skönt för dessa föräldrar att ha nåt att skylla på då deras annars så oförvitliga telingar raglar omkring på stan. Så reklam är väl inte bara utav ondo då, eller...?
-
I detta land?FZ skrev:Vad som än sägs och vad som än påstås så är alkohol ett hett ämne i detta land.
Det är möjligt, men vad har det saken att göra då vi har konstaterat att
- Nykterhetslobbyn snart kommer att gasta (den finns ju överallt, inte bara i Sverige)
- Ron Dennis och Frank Williams har sagt att det finns viss problematik med spritreklam på bilarna
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
Det sägs att toksupandet a la norden har ökat bland ungdomen i många av medelhavsländerna, så det internationella verkar vara att vi lägger till deras vanor och de våra...
Annars är det fascinerande att se att det verkar vara några som tror på tobaks- och alkoholproducenternas svammel om att just deras reklam endast attraherar konkurrenternas kunder och inte alls några nya kunder. Jo, säkert...
Eller t.o.m. att reklamen inte har någon verkan!! Så de lägger ut mångmiljonbelopp per år på F1 utan att det ger fler kunder?! Varför då lägga ut pengarna? För att de är snälla och gillar F1?
Jag är inte nykterist, men jag kan ändå erkänna att alkohol är ett stort problem och att det medför enorma kostnader för samhället. Varför blunda för det?
Sedan kan man göra ett val om man tycker att det egna kravet på att få köpa billig alkohol är värt priset av ökat lidande och kostnader.
Annars är det fascinerande att se att det verkar vara några som tror på tobaks- och alkoholproducenternas svammel om att just deras reklam endast attraherar konkurrenternas kunder och inte alls några nya kunder. Jo, säkert...
Eller t.o.m. att reklamen inte har någon verkan!! Så de lägger ut mångmiljonbelopp per år på F1 utan att det ger fler kunder?! Varför då lägga ut pengarna? För att de är snälla och gillar F1?
Jag är inte nykterist, men jag kan ändå erkänna att alkohol är ett stort problem och att det medför enorma kostnader för samhället. Varför blunda för det?
Sedan kan man göra ett val om man tycker att det egna kravet på att få köpa billig alkohol är värt priset av ökat lidande och kostnader.
-
-
-
- Varnad
Bra FZ och westerberg.
Att alkoholskador finns nästan i hela världen är ingen hemlighet.
Vad F1 har med dessa att göra är nog högst marginellt. Om tobaksindustrin och andra luckrativa industrier vill ha global visualitet är F1 ett mer pk alternativ än till exempel OS i friidrott.
Jag menar bilarna är ämnade att framföras i hastigheter som lätt kan inspirera i brott hos tittarna med massor av kostsamma olyckor som följd. Dessa kostnader tror jag är lika stora som de som nu inspireras att dricka alkohol och i framtiden enbart pga detta utvecklar så omfattande skador för att Johnnie Walker har en logga på bil nummer 9 och 10.
Det snackas så mycket skit så fort det gäller alkohol i det här landet att ni skrämmer mig med hur mycket ni gått på av såssarnas skrämselpropaganda.
De största problemen med alkohol finns i missbrukarleden och deras fruar/män/familjer, generation efter generation.
Att alkoholskador finns nästan i hela världen är ingen hemlighet.
Vad F1 har med dessa att göra är nog högst marginellt. Om tobaksindustrin och andra luckrativa industrier vill ha global visualitet är F1 ett mer pk alternativ än till exempel OS i friidrott.
Jag menar bilarna är ämnade att framföras i hastigheter som lätt kan inspirera i brott hos tittarna med massor av kostsamma olyckor som följd. Dessa kostnader tror jag är lika stora som de som nu inspireras att dricka alkohol och i framtiden enbart pga detta utvecklar så omfattande skador för att Johnnie Walker har en logga på bil nummer 9 och 10.
Det snackas så mycket skit så fort det gäller alkohol i det här landet att ni skrämmer mig med hur mycket ni gått på av såssarnas skrämselpropaganda.
De största problemen med alkohol finns i missbrukarleden och deras fruar/män/familjer, generation efter generation.
-
- Varnad
-
Vilka konstiga slutsatser du drar av att vi endast konstaterar dels vad som sagts och dels att det säkerligen kommer att bli tjiv om det även utomlands?Jari skrev:Det snackas så mycket skit så fort det gäller alkohol i det här landet att ni skrämmer mig med hur mycket ni gått på av såssarnas skrämselpropaganda.
Personligen har jag inga problem med Johnnie Walker som sponsor, eller något annat spritmärke heller för den delen, men jag kan mycket enkelt föreställa mig att vissa grupper (utländska) börjar hojta eftersom dessa grupper alltid brukar hojta i liknande sammanhang.
Vad är det som är så äckligt svenskt med att konstatera att ett ämne lär bli kontroversiellt utomlands?
Ja, det ligger ju liksom i ordet "missbruk"De största problemen med alkohol finns i missbrukarleden och deras fruar/män/familjer, generation efter generation.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
- Varnad
Ja, jag tror helt enkelt att vi med vårt inprogrammerade socialdemokratiska"arvssynds-förhållande" till sprit lätt kan bli glaset i vilken stormen skall äga rum medan den rollen utomlands tas av ultrareligiösa grupper, kvinnosaksorganisationer och andra aktivistfraktioner.
Jag avvaktar tills stormen faktiskt börjar ta fart för att analysera den först då.
Jag avvaktar tills stormen faktiskt börjar ta fart för att analysera den först då.
-
- Moderator
Jari,
du gör misstaget att blanda ihop vad vi har för persnoliga åsikter i frågan och vad vi tror att saken har för betydelse. Oavsett min personliga ståndpunkt, jag hade kunnat tycka tvärtom, så står jag fast vid att det för motorsporten kan vara negativt.
Tärnström
du gör misstaget att blanda ihop vad vi har för persnoliga åsikter i frågan och vad vi tror att saken har för betydelse. Oavsett min personliga ståndpunkt, jag hade kunnat tycka tvärtom, så står jag fast vid att det för motorsporten kan vara negativt.
Tärnström
-
- Varnad
-
Du får väl fråga varför Ron och Frank befarar att det kan bli problem nu då, eftersom du inte håller med.
Det gjordes reklam för tobak i F1 under massor av år också, men snart är det förbjudet. Varför tror du att uppfattningar gäller för evigt?
Har du aldrig upptäckt att attityder och åsikter förändras genom åren, i många fall pga ökad upplysning.
Biltrafik ansågs ju i början av förra seklet som en renande räddare av luften i vissa städer, vilket inte precis är fallet längre. Nu när vi bättre vet följderna.
Jag har förresten inte så svårt att förstå nykterister som inte är så jättesugna på att samhället skall betala miljarder för något de själva inte har några fördelar av.
Vad det gäller att det enbart är missbrukare som drabbas av alkoholskador så är det tusentals som dör i Europa varje år i olyckor orsakade av alkohol, t.ex. andras rattfylla.
Bara för att man själv har en viss åsikt måste man ju kunna inse att andra människor kan ha en annan syn på saker och ting. Jag känner tom några fransmän som är kraftigt emot sitt lands lättsama hantering av alkohol och tycker att det är ett jätteproblem, så det är knappast enbart i Sverige som det finns de som vill minska alkoholförtäringen.
Om man satsar t.ex. en halv miljard på alkoholreklam så hoppas och tror naturligtvis företaget att det skall ge en ökad försäljning på det mångdubbla, än om de inte genomfört marknadsföringen. Så det är helt klart att det har betydelse för förbrukningen om man gör reklam eller inte.
Det gjordes reklam för tobak i F1 under massor av år också, men snart är det förbjudet. Varför tror du att uppfattningar gäller för evigt?
Har du aldrig upptäckt att attityder och åsikter förändras genom åren, i många fall pga ökad upplysning.
Biltrafik ansågs ju i början av förra seklet som en renande räddare av luften i vissa städer, vilket inte precis är fallet längre. Nu när vi bättre vet följderna.
Jag har förresten inte så svårt att förstå nykterister som inte är så jättesugna på att samhället skall betala miljarder för något de själva inte har några fördelar av.
Vad det gäller att det enbart är missbrukare som drabbas av alkoholskador så är det tusentals som dör i Europa varje år i olyckor orsakade av alkohol, t.ex. andras rattfylla.
Bara för att man själv har en viss åsikt måste man ju kunna inse att andra människor kan ha en annan syn på saker och ting. Jag känner tom några fransmän som är kraftigt emot sitt lands lättsama hantering av alkohol och tycker att det är ett jätteproblem, så det är knappast enbart i Sverige som det finns de som vill minska alkoholförtäringen.
Om man satsar t.ex. en halv miljard på alkoholreklam så hoppas och tror naturligtvis företaget att det skall ge en ökad försäljning på det mångdubbla, än om de inte genomfört marknadsföringen. Så det är helt klart att det har betydelse för förbrukningen om man gör reklam eller inte.
-
-
Du får väl stödja Diageo genom att dricka nån annan av deras produkter då.Razor skrev:Lite smaklöst av McLaren att välja Johnnie Walker som sponsor
Jälans dussinwhisky... de kunde åtminstone ha valt något mer stilfullt som t ex Ardbeg eller Lagavulin
Kanske en Smirnoff, eller en Guinness?
Eller varför inte en Christer Pettersson på enbart Diageo-produkter? (även om det väl egentligen skall vara Explorer och inte Smirnoff)
Titta vad mycket reklam Diageo har fått redan världen över, utan att bilen ens kört ett enda lopp.
-
-
-
-
-
- Varnad
Jo, AndersF1. Det finns alkoholskador runt om i världen, men något måste ju människan dö i om vi skall kunna fortsätta som ras.
Att Tärnström, som jag misstänker skrivit nyheten om Rons och Franks oro, inte riktigt talar "Ron-speak" har vi begripit sen tidigare och när jag granskar de eventuella källor man använt sig av för nyheten så kommer jag inte fram till att de skulle vara oroliga på det sätt som ni framför här.
Världen är inte heller rättvis och vi har inte separata konton hos skattemyndigheterna där vi pytsar in till enbart våra behov. Inte ens i Sverige verkar solidaritet ligga högt i kurs när man lyfter på den sten du är på nu.
Jo förresten, jag känner svenskar som vill ha statliga bordeller.
Att Tärnström, som jag misstänker skrivit nyheten om Rons och Franks oro, inte riktigt talar "Ron-speak" har vi begripit sen tidigare och när jag granskar de eventuella källor man använt sig av för nyheten så kommer jag inte fram till att de skulle vara oroliga på det sätt som ni framför här.
Världen är inte heller rättvis och vi har inte separata konton hos skattemyndigheterna där vi pytsar in till enbart våra behov. Inte ens i Sverige verkar solidaritet ligga högt i kurs när man lyfter på den sten du är på nu.
Jo förresten, jag känner svenskar som vill ha statliga bordeller.
-