F1, Formel 1 etc. ... inte så skyddat som Bernie kanske tror

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

F1, Formel 1 etc. ... inte så skyddat som Bernie kanske tror

Inlägg av LuckyStrike1 »

Intressant artikel på Atlas för de som kan läsa Atlas

http://www.atlasf1.com/news/report.php/id/15321/.html

Biltillverkarnas planerade serie, GPWC, kan ha rätten att använda namnet Formel 1 (fast på utrikiska då) på en eventuell egen serie.

De namnen är inte varumärkesskyddade och står fritt att använda av den som vill det, enligt varumärkesexperter.

Det Bernies bolag köpte 2000 för 100 år framåt var rätten till "The FIA Formula One World Champion Ship"

Så Bernie som hotat alla möjliga inkl många websajter om att använda F1 i sitt namn kan ha varit helt fel ute. Det ger också GPWC ännu en starkare position. De kanske kan klara sig utan Bernie.

De kan bara starta en egen serie som heter F1, och låta Bernie stå där med Ferrari som enda stall under nya Concordeavtalet. I nuläget är 9 av 10 stall överens om en hel del gällande sportens framtid.

Själv hoppas jag mer och mer att Bernie, och Max Mosley, sätts åt riktigt ordentligt åt det här. Dessutom kan Ferrari riskera att stå med Svarte Petter i handen .... Sista ordet är nog inte sagt i det här, men GPWC växer sig starkare.

Det här kan också betyda att sajter som t.ex. Forza skulle kunna ha namnet F1. Bernie har tidigare ställt krav/tagit betalt för det. Få undantag som F1racing.net (som troligen inte har sitt namn förankrat men klarat sig undan åtgärder), PlanetF1 och AtlasF1 har tillhört undantagen. AtlasF1 är enda sajten jag känner till som har haft det förankrat hos Bernies bolag att använda F1 i sitt namn.

Jag hoppas vi nu börjar se slutet på Bernie & Max-eran.
Martin Sohlberg

Re: F1, Formel 1 etc. ... inte så skyddat som Bernie kanske

Inlägg av Martin Sohlberg »

LuckyStrike1 skrev:Intressant artikel på Atlas för de som kan läsa Atlas

Det Bernies bolag köpte 2000 för 100 år framåt var rätten till "The FIA Formula One World Champion Ship"

Det där champion skeppet har i alla fall inte jag sett en enda gång under mina 11 år som F1 freak 8)
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Äntligen!
Å andra sidan måste vi ju se till att vi inte hamnar i ett vacuum mellan en sten och ett hårt ställe.
Vad jag menar är att alternativet måste ge de fördelar vi inte fått med det nuvarande systemet med FIA(t) ifråga om sportsliga värderingar, utveckling av tekniken som F1 så långt är förknippad med och att de medel som sporten genererar verkligen går till att utveckla sporten, och inte i någon enskilds gnidna pengapung.

Den högsta instansen skall förbinda sig till opartiskhet och sporstliga värderingar och domarkåren skall vara den bästa som går att få för pengar och konsekvenserna av samtliga bedömningar skall kunna tolkas för riktighet enligt reglementet i alla lägen.
Regelverket för bilarna skall göras enklare, men å andra sidan betydligt tydligare och helst skall utveckling släppas fritt så länge en viss form på bilen uppfylls och att det fortfarande är upp till förarnas kvalitéer att framföra fordonet och inte det mest avancerade elektroniska systemet för gas, växlingar eller antispinnsystemet någon kunde hitta på.
Fick jag bestämma skulle brytarna och tändstiften och förgasarna komma tillbaks.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Det ironiska är att det verkar ha uppdagats i samband med att Bernie har förstökt skaffa varumärkesrättigheter till benämningen "Grand Prix", vilket bl.a. skulle ha gjort det besvärligt för GPWC. :D
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Re: F1, Formel 1 etc. ... inte så skyddat som Bernie kanske

Inlägg av LuckyStrike1 »

Martin Sohlberg skrev: Det där champion skeppet har i alla fall inte jag sett en enda gång under mina 11 år som F1 freak 8)
Jag fick till en ganska schysst och härlig särskrivning där, eller hur? ;)

AndersF1: ibland är världen så underbart ironisk. :D
JG

Inlägg av JG »

Har inte tillgång till AtlasF1, men jag vet att F1 rättighterna ägs av Berines Bolag (FOCA)
Formula One, F1, FIA Formula One World Championship And Translations There Of Are Trademarks of Formula One Licencing BV.
De har dessutom alla rättigheter för alla bilder/TV sändningar från 1981 och framåt (100 år).
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

JG skrev:Har inte tillgång till AtlasF1, men jag vet att F1 rättighterna ägs av Berines Bolag (FOCA)
Formula One, F1, FIA Formula One World Championship And Translations There Of Are Trademarks of Formula One Licencing BV.
De har dessutom alla rättigheter för alla bilder/TV sändningar från 1981 och framåt (100 år).
Nja, det är just det artikeln hävdar att han inte har. HAn har rättigheterna till "FIA Formula One World Championship" för de närmsta 100 åren.

Men F1, Formula One, F One o.s.v är inte varumärkesskyddat och det står vem som helst fritt att använda det.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Frank verkar ju sur på Mosley, liksom Dennis nästan alltid varit. Så frågan är om GPWC verkligen vill lyda under FIA? FIA är ju ingen myndighet och det finns inga samhälleliga krav på att man enbart får tävla under FIA-flagg.