Nya regler 2006=början på slutet för F1?

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
weckri

Nya regler 2006=början på slutet för F1?

Inlägg av weckri »

Fan vad de håller på....FIA alltså.
2006 blir det 2,4 liters V8:or med endast 4 ventiler/cyl.
Slut på det karakteristiska F1-motorljudet?
Har ingen aning om det är spikat, men om det blir så så...

Var ska det sluta? 1,1 liters Fiesta motorer?
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Kunde man köra med V6:or och V8:or på 1,5 liter så kan man köra med V8:or på 2,4 liter också.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Vad är karaktäristiskt F1-ljud? Frågar du en som såg F1 på 70-talet så kan jag tala om att det i mina öron lät fan så mycket bättre än dagens symaskiner.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
weckri

Inlägg av weckri »

Razor> har aldrig sagt att man ej kan köra på dessa motorvolymer, djävligt tråkigt att de går ner från 3.0 till 2.4 var det jag menade med tanke på effektuttag etc.

JTarnstrom> Ett ljud är naturligtvis subjektivt. HD har väl patent på sitt, innebär inte att vi uppfattar HD-ljudet likadant. När jag skriver i mitt inlägg "karakteristiska" är det ju min uppfattning, eftersom det är jag som skriver inlägget. Det hade naturligtvis varit roligt att höra 70-tals ljuden, men då låg man ju i mammas mage ;-
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

weckri skrev:har aldrig sagt att man ej kan köra på dessa motorvolymer, djävligt tråkigt att de går ner från 3.0 till 2.4 var det jag menade med tanke på effektuttag etc.
Nej, jag tolkade det inte heller som att det inte skulle kunna gå att köra med slagvolymer under tre liter.
Vad kommer man initialt att kunna ta ut ur motorerna med detnya reglementet? 800 eller 750 Hk?

Det är vad man tog ut ur trelitersmotorerna för inte allt för länge sedan och snart börjar nog effektuttaget klättra upp mot dagens nivåer igen.

Beträffande ljudet så kan jag bara hålla med Tärnström; en F1:a från 70-talet låter mycket häftigare än dagens högvarvsmonster.
Olika eror har olika ljudbilder; en F1:a från turboeran låter annorlunda än en från 2004, en F1:a utan TC låter annorlunda än en med, o s v...

Det lär bli annorlunda, men inte nödvändigtvis sämre
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

JTarnstrom skrev:Vad är karaktäristiskt F1-ljud? Frågar du en som såg F1 på 70-talet så kan jag tala om att det i mina öron lät fan så mycket bättre än dagens symaskiner.

Tärnström
Det räcker att gå tillbaka till 1994 för att höra trevligare F1-ljud.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

weckri skrev:Det hade naturligtvis varit roligt att höra 70-tals ljuden, men då låg man ju i mammas mage ;-
Då tycker jag att du ska försöka besöka något evenemang där man kör med gamla F1:or; t ex Goodwood festival of speed... jag lovar att du får ståpäls, som Gunde sa :up:

Bara att höra Sennas gamla Lotus, som Berger cruisade runt med på Imola förra året, var en upplevelse

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Det kan jag intyga...
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

BRM V16...

(även små motorer kan låta...)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Forna tiders motorer sjöng, något dagens högvarviga motsvarigheter inte gör. Som att jämföra Aretha Franklin med en kastratsångare.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Frågan är om man ska jämföra dem?

Både Aretha Franklin och en kastratsångare kan ha sina tjusigheter.

Den ena behöver inte vara bättre än den andra - kanske är de bara olika.

Själv ser jag en tjusning i motorljudet från de flesta F1:orna .... en högtrimmad racingmotor oavsett cylindrar och slagvolym kan enligt min mening inte vara fel.
Användarens profilbild
Kim

Inlägg av Kim »

En fiskebats tandkule motor kan lata underbart i ratt samanhang. Men Vist ar det underbart att lyssna live pa en V10 F1 a som presar max bara nagra meter ifran en. Even om man har pluggar i oronen :D
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Får jag fråga var herrarna har hört kastratsångare?
Innan de förbjöds i början på förra århundrandet så ansågs väl de vara höjdare? :)
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

En countertenor kommer ganska nära....
/Jan
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Jag såg programmet "Klassiska typer" som i ett avsnitt handlade om kastratsångare och där förstod jag det som att de inte var riktigt lik någon annan typ av sångare, utan hade unika stämband. Lite info: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=21975&a=280566
* Kastratsångare användes av allt att döma i kyrkan i 1.500 år (åren 400-1900). Under denna period kastrerades i snitt 1.000 pojkar per år.
* Av dessa dog 20-50% av sviterna (uppskattningar gjorda av medicinhistoriker).
* Av återstående 250-800 pojkar hade 5-10% förutsättningar att bli professionella sångare.
Här är en länk till en av de endast två kända inspelningarna av klassiskt europeiska kastratsångare:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=21975&a=280801
Detta anonyma musikstycke sjungs av Alessandro Moreschi och är antagligen så nära vi någonsin kan komma hur sång lät i kyrkan på 1600-talet. Spelades in i Vatikanen 1904.
Användarens profilbild
k.k

Inlägg av k.k »

Som sagt är det upp till var och en om hur en motor ska låta. De före turboeran gillar jag inte, låter för mycket som dammsugare. Turbomonstrena och dagens V10:or är dock för härliga!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Det finns väl en del som pga sjukliga förändringar är naturliga kastrater? Har för mig att det finns en japan av svårbestämt kön som ger ut skivor.

Tärnström

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Aha, jo så är det nog.
Men tveksamt om urvalet blir så stort bland dem.
Den katolska kyrkan kastrerade ju tydligen 1000 lovande pojkar per år och ändå fick de bara ut nåt hundratal som var tillräckligt bra, varav endast nån enstaka blev stjärnor.

Skapligt grymt att kastrera 1000 st. per år bara för att man ville få fram en typ av sångare man gillade. Speciellt när uppemot hälften dog av det. Nu verkar de katolska prästerna nöja sig med att våldta de unga korgossarna, så utveckligen kanske går framåt? ;)
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

JTarnstrom skrev:Det finns väl en del som pga sjukliga förändringar är naturliga kastrater?
Som Peter Jöback t ex? :crazy:

Äntligen!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jöback är att jämföra med en 1.6-liters fyra i det här sammanhanget.

Tärnström

Användarens profilbild
Jepson

Inlägg av Jepson »

Tycker de senaste årens hutlösa regeländringar som enligt 'FIA med knuff' skulle göra stallen mer jämlika och höja säkerheten samt minska utgifterna. Det här med motorer som ska hålla två race å inga däcksbyten under depåstoppen...*sucka* Som jag ser det så ligger Minardi fortfarande sist å näst sist mest hela tiden, men visst har det ändrat sig i toppen. Däcksbyten.?? ju fräschare däck desto större chanser för omkörningsförsök anser ju jag iaf... och om nu mptorn ska hålla så skiter man nog i omkörningar oxå.. å det var ju jääääättemånga såna redan innan.. usch. kan ju vara farligt... Snart kommer nog regelverket ändras till att endast en bil får köra race åt gången och så jämför dom tiderna istället å den som körde snabbast utan att röra curbsen vinner....

*En som lagt ner verksamheten tills nåt vettigt händer*
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Hej då'ra :)

Se det positivt - nu kan du vara ute i solen och det sköna vädret på söndagarna istället för att sitta inne framför TV:n i två timmar
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Apropå kastratsångare så är det Darkness på TV:n just nu.

Angående topicämnet så verkar det svårbestämt var det skall sluta.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jag kan inte minnas att jag har skrivit mina egna inlägg ovan. Märkligt...

Tärnström