Kimi snabbast efter första gemensamma testet på Barcelona.

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Kimi snabbast efter första gemensamma testet på Barcelona.

Inlägg av Jari »

Om man håller sig till årets bilar i form av MP4-20, C24 och F2004M och bortser från fjolårsbilarna som genererar betydligt mer downforce ännu så länge, så gick McLarens första tester över förväntan. Juan och Kimi körde en störningsfri test på närmare fyra racedistanser med en snabbaste tid för Kimi på 1.15,5.
Under slutet av veckan och i helgen har Schumacher manglat på med en originell framvingskonstrulktion på F2004M-bilen, som man startar årets säsong med. Man har tack vare Schumis kvalitéer som förare lyckats komma så nära som 1.15,902 under lördagen. På fredagen nådde han 1.15,995 och söndagens tester, som fick avslutas tidigare på grund av en häftig krasch av Villneuve nådde han 1.15,970.
Villneuves snabbaste tid från veckan som gick var 1.18,109 medan Massa kommit ner på 1.17,488.
Juans tider i jämförelse mot Kimi håller ganska bra som förväntat med 1.16,543.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Det har börjat bra. Allt verkar fungera tipp topp. :up:

Undra vad Guubens mormor hört om den nya bilen?
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Wow! :o
Användarens profilbild
weckri

Inlägg av weckri »

1.15.5?
Fan det hade han varit 2:a i kvalet med förra året....

Trodde att de nya reglerna (med vingar etc.) skulle få upp varvtiderna, uppenbarligen inte.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Behöver man påminna om att tester är .... just tester?

Noterade att Coulthard häromdagen var snabbast på Barcelona i RBR....
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Tester säger ingenting. Det är bara skarpt läge som gäller och där har Kimi visat sig värst av alla. Definitivt den högsta alkoholhalten i blodet av alla.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Kimi - flest poäng per promille?
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Såja pojkar. Tänk på att Kimi trots allt kom sjua förra året, i ett av de bästa stallen genom tiderna. Man får inte klanka ned för mycket på honom. Han har helt enkelt inte mer fart i sig...

Man måste ju tänka på att Kimi trots allt ställs mot snabba killar som MS, Rubens, Juan Pablo, Ralf, Jenson m fl... han ska inte skämmas för att de är snabbare än honom.

Nu kan man ju bara spekulera i var Kimi EGENTLIGEN skulle ha hamnat om han inte haft DC som ställde upp, men en tiondeplats skulle han kanske ha klarat. Raffe hade ju tagit honom om det inte var för olyckan, så Kimi klarar ju ändå att vara bland de bättre 50%. MEN, med tanke på att han sitter i en toppbil så är hans körförmåga i verkligheten kanske motsvarande plats 15-16...

Hoppas Kimi är medveten om att skolan börjar snart, och läraren Juan Pablo kommer att vara sträng.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag vet inte om Montoya kommer att vara så sträng.

Däremot kommer han att vara nykter, vilket ju kan bli en överraskning för Kimi. Han är ju van vid ett mer, ska vi säga påverkat, sällskap.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

LuckyStrike1 skrev:Jag vet inte om Montoya kommer att vara så sträng.

Däremot kommer han att vara nykter, vilket ju kan bli en överraskning för Kimi. Han är ju van vid ett mer, ska vi säga påverkat, sällskap.
Coulthard har mig veterligen aldrig uppträtt packad under GP-helger. Men det kanske finns fördomar om honom eftersom han är skotte och därmed säkerligen blivit ammad på whisky.

McLarens testtider är betydelsefulla när dom är bra.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Är det bara jag som tycker det är trist med F1-förare som alltid ska vara nyktra?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Särskilt när dom kör :D
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Felipe Massa kan omöjligen vara nykter när han tävlar.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Felipe och Kimi då
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Kimi kör bra full också då.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Kör han bra när han är full eller kör han när han är bra full?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Fanns det inte en fylletopik redan?
Är svensken verkligen så småsint?
Användarens profilbild
FZ

Inlägg av FZ »

EnzoF1 skrev:Såja pojkar. Tänk på att Kimi trots allt kom sjua förra året, i ett av de bästa stallen genom tiderna. Man får inte klanka ned för mycket på honom. Han har helt enkelt inte mer fart i sig...

Man måste ju tänka på att Kimi trots allt ställs mot snabba killar som MS, Rubens, Juan Pablo, Ralf, Jenson m fl... han ska inte skämmas för att de är snabbare än honom.

Nu kan man ju bara spekulera i var Kimi EGENTLIGEN skulle ha hamnat om han inte haft DC som ställde upp, men en tiondeplats skulle han kanske ha klarat. Raffe hade ju tagit honom om det inte var för olyckan, så Kimi klarar ju ändå att vara bland de bättre 50%. MEN, med tanke på att han sitter i en toppbil så är hans körförmåga i verkligheten kanske motsvarande plats 15-16..

Hoppas Kimi är medveten om att skolan börjar snart, och läraren Juan Pablo kommer att vara sträng.
Har huvet trillat av på dig eller försöker du bara verka rolig... :quest: :quest:
Användarens profilbild
FZ

Inlägg av FZ »

Jari skrev:Fanns det inte en fylletopik redan?
Är svensken verkligen så småsint?
Tja... svensken super mer än någonsin nu för tiden, faktiskt dricker man mer per capita än vad man gjorde i "the good ol´days" då Sverige låg i centrum av vad som kallades Brännvinsbältet.

Så om det är småsint eller bara omdömeslöst att racka ner på en toppidrottsman med toppfysik när man själv sitter hemma i soffan och vräker i sig chips och sprit i mängder, kan man ju fundera över...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Nå, nog sitter huvet kvar och visst försöker jag vara rolig också... men allt stämmer ju ändå...

Eller för att uttrycka det enkelt: hade Kimi varit så d-a duktig som vissa påstår hade han levererat nu. Han har två ynkliga segrar varav minst en tillkom under mycket dubiösa former. Visst det är en seger, men lika mycket värd som vissa A1-ring-uppkörningar. Skillnaden är att den ena av Kimis segrar var regelvidrig. Men det spelar ingen roll... 2 segrar på vad är det, över 70 lopp. varav minst 50 i ett toppstall.

Vad blir det efter i år, 3 segrar efter över 90 lopp... är det verkligen killen som ska "ta över". Efter i år har han kanske inte ens nån styrning.

Inte ens Finland tror ju på honom längre nu när de ska sluta sända F1 på tv...
FZ skrev:
EnzoF1 skrev:Såja pojkar. Tänk på att Kimi trots allt kom sjua förra året, i ett av de bästa stallen genom tiderna. Man får inte klanka ned för mycket på honom. Han har helt enkelt inte mer fart i sig...

Nu kan man ju bara spekulera i var Kimi EGENTLIGEN skulle ha hamnat om han inte haft DC som ställde upp, men en tiondeplats skulle han kanske ha klarat. Raffe hade ju tagit honom om det inte var för olyckan, så Kimi klarar ju ändå att vara bland de bättre 50%. MEN, med tanke på att han sitter i en toppbil så är hans körförmåga i verkligheten kanske motsvarande plats 15-16..

Har huvet trillat av på dig eller försöker du bara verka rolig... :quest: :quest:
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Razor skrev:Kör han bra när han är full eller kör han när han är bra full?
Jag tippar 1 X 2
Användarens profilbild
FZ

Inlägg av FZ »

Var det en eller två poäng som fattades för att han skulle blivit världsmästare första året i McLaren?

Duger inte det som värdemätare?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag helgarderar också.

Han kör bra full och kör bra full. Nu är Johnnie Walker på gång som huvudsponsor till McLaren också. Det kan bli en intressant kombination av Kimi och en dryckesflaska i whiskytillverkarens färger :D
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

FZ skrev:Var det en eller två poäng som fattades för att han skulle blivit världsmästare första året i McLaren?

Första året i McLaren slutade han väl bakom stallkamraten Coulthard i mästerskapet? Han vann inte heller ngt lopp första året i stallet.

Andra året tog han en seger, tredje året tog han också en seger. Det blir väl en seger i år också.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

LuckyStrike1 skrev:Första året i McLaren slutade han väl bakom stallkamraten Coulthard i mästerskapet? Han vann inte heller ngt lopp första året i stallet.
Stämmer, 41 mot 24 poäng och sexa i mästerskapet...
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
FZ

Inlägg av FZ »

LuckyStrike1 skrev:
FZ skrev:Var det en eller två poäng som fattades för att han skulle blivit världsmästare första året i McLaren?

Första året i McLaren slutade han väl bakom stallkamraten Coulthard i mästerskapet? Han vann inte heller ngt lopp första året i stallet.

Andra året tog han en seger, tredje året tog han också en seger. Det blir väl en seger i år också.
Förlåt, fel av mig...

Jag har ofrivilligt tappat intresset för F1 de senaste åren, därför är jag ingen kalenderbitare.

Dock... hoppet är det sista som överger en, så jag försöker intressera mig.

Går kanske inte så bra för tillfället.

Nytt försök.

Kimi blev tvåa i VM ett år. Är det värt något?
Gösta

Inlägg av Gösta »

FZ skrev:
Kimi blev tvåa i VM ett år. Är det värt något?

"First among loosers, noone lost ahead of him" :D
Användarens profilbild
FZ

Inlägg av FZ »

Gösta skrev:
Ja, eller som den ryska tidning som testade en amerikansk och en rysk bil konstaterade:

"Den ryska bilen blev värdig tvåa i testet, medan den amerikanska kom näst sist..." :D
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

haha lysande :lol: :up:
Gösta

Inlägg av Gösta »

FZ skrev:
Gösta skrev:
Ja, eller som den ryska tidning som testade en amerikansk och en rysk bil konstaterade:

"Den ryska bilen blev värdig tvåa i testet, medan den amerikanska kom näst sist..." :D

Så kan man uttrycka det. Men faktum kvarstår, dessa herrar är så oerhört tävlingsinriktade att en andraplats ses som en förlust. Vem minns en tvåa? (mer än Jari) Sen dess har det gått nerför för fyllot. Inte blir det bättre i år. JPM kommer att (om inte Kimi kör på honom i fyllan och villan) köra i åttor kring Kimi. :D
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Gösta skrev:JPM kommer att (om inte Kimi kör på honom i fyllan och villan) köra i åttor kring Kimi. :D
Inte loopings då?

Äntligen!
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Fantastiskt vilken tilltro vissa har fått till Montoyas körkapacitet. :o Colombianens fanclub har växt med rasande fart sedan han joinat McLaren. :up:
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Hmm, min tro på Montoyas kapacitet har inte växt, men han får lite lättare motstånd nu än tidigare. Raffe var i sina bästa stunder mycket snabb och en hård nöt för Juan... Kimi kommer att bli en munsbit...

Sami skrev:Fantastiskt vilken tilltro vissa har fått till Montoyas körkapacitet. :o Colombianens fanclub har växt med rasande fart sedan han joinat McLaren. :up:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag torr inte någon av dem kommer att köra i åttor runt varandra (om inte Kimi av dryckesrelaterade orsaker snurrar i åttor ...) - men jag räknar med att det kommer att vara jämnt dem emellan, och att Kimi under ialla fall första halvan av säsongen har ett litet övertag.

Med tanke på att han har varit i stallet i tre säsonger, känner teamet runt honom, hur stallet arbetar o.s.v så borde han vara snäppet före i början.

Däremot med sådana här uttalanden (fritt citerat) från Kimi:
I will work in my side of the garage, and he will work in his side
samtidigt som Montoya pratar om vikten av samarbete för stallets bästa, vilket gynnar båda så undrar man lite om Kimi och det här med samarbetsviljan ....
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jag tror dessutom att McLaren som stall passar Montoya bättre än vad Williams gjorde och det verkar ju redan som att Montoya har skärp sig ett eller ett par snäpp.

Äntligen!
Budo

Inlägg av Budo »

Har länge tyckt att Kimi är väldigt överskattad/överreklamerad förare. Undrar bara hur mycket överksattad JPM är?
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

LuckyStrike1 skrev:Jag torr inte någon av dem kommer att köra i åttor runt varandra (om inte Kimi av dryckesrelaterade orsaker snurrar i åttor ...) - men jag räknar med att det kommer att vara jämnt dem emellan, och att Kimi under ialla fall första halvan av säsongen har ett litet övertag.

Med tanke på att han har varit i stallet i tre säsonger, känner teamet runt honom, hur stallet arbetar o.s.v så borde han vara snäppet före i början.

samtidigt som Montoya pratar om vikten av samarbete för stallets bästa, vilket gynnar båda så undrar man lite om Kimi och det här med samarbetsviljan ....
Är du snäll översätter någon den här http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml?346692
Då kan du ta ditt lösryckta citat och stoppa upp någonstans tillsammans med hallonsylt och en äggklocka.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Budo skrev:Har länge tyckt att Kimi är väldigt överskattad/överreklamerad förare. Undrar bara hur mycket överksattad JPM är?
Är det något särskilt som leder fram till ditt tyckande eller är det bara en känsla du har?
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

http://www.motorsport.com/news/series.asp?S=F1
och Turunsanomat är källorna...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jari skrev:
LuckyStrike1 skrev:Jag torr inte någon av dem kommer att köra i åttor runt varandra (om inte Kimi av dryckesrelaterade orsaker snurrar i åttor ...) - men jag räknar med att det kommer att vara jämnt dem emellan, och att Kimi under ialla fall första halvan av säsongen har ett litet övertag.

Är du snäll översätter någon den här http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml?346692
Då kan du ta ditt lösryckta citat och stoppa upp någonstans tillsammans med hallonsylt och en äggklocka.
Kan inte den där ryskan. Däremot kan jag engelska, och citatet yttrades i en intervju på engelska gjord av Autosport tror jag det var. Kimis kommentar var just den jag citerade, och det var hans kommentar till att Montoya var klar för McLaren 2005.

Så särskilt lösryckt var det inte - det var faktiskt så gott som ordagrant citerat. Vi vet ju att Kimi inte brukar säga så mycket, så det där var väl i princip det enda han mäktade med att mumla fram innan orden tröt och nattklubben lockade :D
Budo

Inlägg av Budo »

Jari skrev:
Budo skrev:Har länge tyckt att Kimi är väldigt överskattad/överreklamerad förare. Undrar bara hur mycket överksattad JPM är?
Är det något särskilt som leder fram till ditt tyckande eller är det bara en känsla du har?
Både och faktiskt. Men nu i år får vi väl dom flesta svar hoppas jag.
Är lite på Luckys linje, för trots allt så har dom bägge, Kimi och JPM, suttit i en toppstalls bil. Förväntningar var höga och resultatet uteblev.
Andraplatsen 2003 du nämner så ofta var ju inte så imponerande med tanke på att bilen det året var enav utav dom bästa om inte bäst sett över hela sesöngen.
Det är nog lite på det viset att, kör man för ett toppstall så får man leverera resultat annars så är risken stor att man ses som övervärderad.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Jari skrev:

Jari, här skriver man att Kimi är dopad. Jag läste det nu i morse efter att jag läst din hänvisning till den Finska länken.

μұ¦Ö÷³ÖÕÙ¿ª×ù̸»á Õ÷Çó¶ÔÕþ¸®¹¤×÷±¨¸æÒâ¼û(02/01/05)

£±Ô£²£µÈÕÖÁ£²Ô£±ÈÕ£¬¹úÎñÔº×ÜÀíμұ¦ÔÚÖÐÄϺ£Ö÷³ÖËÄ´Î×ù̸»á£¬Õ÷Çó¶Ô¼´½«ÌáÇëÊ®½ìÈ«¹úÈË´óÈý´Î»áÒéÉóÒéµÄ¡¶Õþ¸®¹¤×÷±¨¸æ¡·£¨Õ÷ÇóÒâ¼û¸å£©µÄÒâ¼û¡£¸÷ÃñÖ÷µ³ÅÉÖÐÑ롢ȫ¹ú¹¤ÉÌÁª¸ºÔðÈ˺ÍÎÞµ³ÅÉÈËÊ¿£¬¾­¼ÃÉç»áÁìÓòר¼ÒѧÕߣ¬¿Æ¼¼¡¢½ÌÓý¡¢ÎÀÉú¡¢ÎÄ»¯¡¢Ìå...

¹ú¼Ò²ÆÕþ²¦227ÒÚ 1600ÍòƶÀ§Éú½«Ãâ½»Êé·ÑÔÓ·Ñ(02/01/05)
´Ó½ñÄê´º¼¾Ñ§ÆÚ¿ªÊ¼£¬ÖÐÑëÕþ¸®½«¶Ô£µ£¹£²¸ö¹ú¼Ò¼¶Æ¶À§ÏØÔ¼£±£¶£°£°ÍòÃûÅ©´åÒåÎñ½ÌÓý½×¶Î¼ÒͥƶÀ§µÄÖÐСѧÉú£¬È«²¿Ãâ·ÑÌṩ½Ì¿ÆÊ飬ÃâÊÕÔÓ·Ñ£¬Í¬Ê±...
ÎÀÉú²¿·¢³ö½ô¼±Í¨Öª ÒªÇó¼ÓÇ¿Á÷ÄÔÔ¤·À¿ØÖƹ¤×÷(02/01/05)
°²»Õ²¿·ÖµØÇø·¢Éú¾Ö²¿Á÷ÄÔÒßÇé[×éͼ] ×îÐÂÒßÇ鱨µÀ£º ¡¤°²»Õ11Êз¢Éú¾Ö²¿Á÷ÄÔÒßÇé 60¶àÈ˸ÐȾ8ÈËËÀÍö ¡¤½­ËÕ±±²¿³öÏÖ6ÀýÁ÷ÄÔ²¡Àý ÁíÓÐÒ»ÀýÒÉËÆ ¡¤...

ÖмÍί¼à²ì²¿¡°108½«¡±´ó»»¸Ú ÌåÏָ߲㷴¸¯¾öÐÄ(02/01/05)
ÖйúפÃÀʹ¹ÝΪÁìÑøÖйú¶ùͯµÄÃÀ¹ú¼ÒÍ¥¾ÙÐÐÁª»¶»á(01/31/05)
2005ÄêÖÐÑë¡°Ò»ºÅÎļþ¡±¸øÓèÖйúÅ©Ãñ¸ü¶àʵ»Ý(01/31/05)
ÖйúµØ·½Õþ¸Ä͹ÏÔ£ºÃñÖ÷ ¹«¿ª ЧÄÜ ¼à¶½ ·þÎñ(01/31/05)
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Är det ni som varit framme igen, å du store finlandsvän?
Gösta

Inlägg av Gösta »

Du verkar ha tillgodogjort dig lika mycket som jag, å du store sverigehatare.
Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

Vilket tjafs om Kimi det var då. Hur många ggr gick hans McLaren sönder förra säsongen, jag kan inte ens räkna med mina fingrar och tår hur många poäng han tappade pga det. Ändo blev han bättre än Coulthard. Första säsongen i McLaren kom han 2:a i totala Världmästerskapet just efter Schumacher. Dussinförare? Nej.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Kuopio skrev:Första säsongen i McLaren kom han 2:a i totala Världmästerskapet just efter Schumacher. Dussinförare? Nej.
Nej, han kom sexa det året... 17 poäng efter Coulthard

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Första säsongen i McLaren kom han sexa eller sjua i mästerskapet - bakom Coulthard - faktiskt. Tror det har avhandlats tidigare i topicen.

2003 - hans andra år i stallet - kom han däremot tvåa i mästerskapet. Då med en seger i bagaget. Han tog visst sin andra seger i karriären 2004.
Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

My wrong,

Duktig är han iaf :wink:
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Visst är han duktig, det är alla som kör F1. Men han är inte nåt speciellt i det sällskapet utan en i mittfältet...
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:Juan och Kimi körde en störningsfri test på närmare fyra racedistanser med en snabbaste tid för Kimi på 1.15,5.
Eftersom jag inte fick något vettigt svar på det första stället jag frågade så ställer jag frågan här...

Var kan man hitta Kimis tider med MP4-20 från Barcelona (förutom hos Turun Sanomat)?
Hos F1-sidorna finns inga tider alls från Kimis tester med nya bilen och det vore intressant att få se tiderna på en sida som även en stackars svenne som jag kanläsa och förstå

Äntligen!