Ferrari till 2012

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Ferrari till 2012

Inlägg av LuckyStrike1 »

https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&dept=F1&id=5250

Ferrari har skrivit på ett nytt Concordeavtal, och blir kvar i F1 i minst 8 säsonger till.

Det var ju om inte annat ett effektivt svar på de andra stallens överenskommelse om färre tester per år i F1 :D

8 säsonger till, Schumacher är då 44. Kan man vara 15-faldig världsmästare vid 44 års ålder månntro ....

Det här betyder väl att kistan för GPWC nu slutligen är i slutfasen av sitt färdigställande.
Användarens profilbild
Salo

Inlägg av Salo »

Avtal är till för att brytas och i värsta fall så klarar sig GPWC utan Ferrari allt blir ju liksom enklare då :roll:
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Gösta

Inlägg av Gösta »

Salo skrev:Avtal är till för att brytas och i värsta fall så klarar sig GPWC utan Ferrari allt blir ju liksom enklare då :roll:
Klart det blir enklare utan kompetent motstånd. Titta bara på DTM, enda anledningen till att Scuderia Ferrari inte vinner är att dom inte är med. Så nu vann ett pizzabagarmärke i stället. :up:
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Kör pizzabagare Audi :o
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Salo

Inlägg av Salo »

Så nu vann ett pizzabagarmärke i stället. :up:
DTM och Pizzabagarmärke?? Vad har DKW med med Pizzor att göra.
Däremot så var det väll ett Pizzabagarmärke som vann F1 men det har nog de flesta redan glömt :lol:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Salo skrev:
Däremot så var det väll ett Pizzabagarmärke som vann F1 men det har nog de flesta redan glömt :lol:
Tror de flesta kommer ihåg att Ferrari är regerande världsmästare ;)

Ett F1 med bara Ferrari ... som idag då ungefär.
Användarens profilbild
Salo

Inlägg av Salo »

LuckyStrike1 skrev:Tror de flesta kommer ihåg att Ferrari är regerande världsmästare ;)
Ok då kanske några, men oavsett vilket så är det historia nu :hump:
Gösta

Inlägg av Gösta »

Salo skrev:
Det finns väl inte en pizzabagare med självrespekt som inte har Audi, Mercedes eller BMW högst på sin önskelista. Under tiden man kränger pizzor svart i väntan på att samla ihop tillräckligt mycket så köper man sig en 400 grams guldkedja och en beg Opel. Där har ni DTM i ett nötskal!

Salo, allt är historia tills det å nyo upprepas! :lol:
Användarens profilbild
Salo

Inlägg av Salo »

Gösta skrev:Salo, allt är historia tills det å nyo upprepas! :lol:
Det kommer att dröja många år, möjligen när de tävlar själv i F1 och de övriga i GPWC :youpi:

Opel och guldkedja det går utför för Pitzzabagarna i huvudstaden :roll:
Men där e litta Pitzzabagar i daj oså, VW och Audi hör ju liksom ihoppa :wave:
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jag tycker det är sött när alla finner varandra så bra fast jag och Gösta är nybörjare här.
Jag skulle gärna vilja säga ett par ord om Ferraris sätt att föra samtal med GPWC och faktiskt vara en av de drivande krafterna i utbrytandet från slavavtalen med Bernie och samtidigt skriva avtal med självaste hin håle och hans skitiga hantlangare för ett decennium till.
Nåja, det finns väl någon ny extraklausul om extra bonus för Ferrari för att de är gamla i gamet?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Självklart gör finns det. Det är väl liksom inte F1 antar jag, om inte de övriga stallen ska betala Ferrari en Robinson-skatt för att de finns.

Det är ju verkligen bra att Ferrari får extra pengar av de andra stallen. Jag som trodde att samtliga stall själva skulle dra ihop sin budget - inte att ett stall dessutom skulle få pengar av de andra stallen bara för att det finns.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Är man i det närmaste definitionen på F1 så får man begära licensavgift, kanske?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Som TV-licensen alltså fast med den skillnaden att alla betalar? :D
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Det är väl bra att Ferrari finns... så har de andra stallen en morot. Ung. som hundkapplöpningar. Kaninen vinner alltid.

Men vi kommer ju ned till kärnproblemet. Det är inte stallen och bilarna det är fel på. Konkurrenterna väljer inte tillräckligt bra förare. T.ex. skulle en 5-6 förare på gridden blivit världsmästare i förra årets McLaren. Det handlar om rätt kombination av bil och förare. Så länge vissa stall väljer förare grundat på nationalitet och inte på kompetens så blir det så här, utom några enstaka år då bilen är så överlägsen att närapå vem som helst skulle vinna.

Nu hoppas jag iofs att JPM kan ge mästerskapet lite spänning nästa år och att han, Ralf och Button kan utmana Maestro. Den lille hese kommer väl mest att fungera som mobilt bromsmärke... det blir bara intressant att se vem som ersätter honom till 2006. Med lite flyt så kanske Heikki får chansen, han har ju visat gott gry och verkar ju kunna leverera, förhoppningsvis utan att ge sig på funktionärer när han klantar sig...
Gösta

Inlägg av Gösta »

Salo skrev: Men där e litta Pitzzabagar i daj oså, :wave:
Underbart, jag riktigt hör den ooooootroligt vackra Skånska stämman inom mig när jag läser ditt inlägg. TACK. :up:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Alla stall är jämlika, utom Ferrari som är lite mer jämlika än andra
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Ferrari har ju blivit ett överlägset stall..men det är konstigt hur fort alla glömmer hur dåligt och illa det stallet var från sisådär slutet av 1970-talet fram till slutet av 1990-talet. Ferrari är inte F1 själva även om de är en naturlig del av F1.
GMD

Inlägg av GMD »

Instämmer.
Användarens profilbild
FZ

Inlägg av FZ »

Den bäste pizzen när ja budde hemme jorde man på Byssan, å han körde Honda GoldWing... :D
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Att Ferrari kommit överens med FOM, mer eller mindre bakom ryggen på Ron Dennis och Frank Williams lär inte göra det lättare att komma överens. Jag tror att både Ron och Frank (även om det nu är BMW som representerar Williams i GPWC) kommer att sätta sig ännu mer på tvären än tidigare.

Varför skulle de krypa till korset och skriva på? Vad har Ecclestone? Ferrari och möjligen ett par b-stall som inte har en suck att konkurrera med Ferrari. Kom ihåg att detta också ger bränsle åt den gamla fejden som handlar om att Ferrari favoriseras av FIA. Men Eccelstone kommer inte att kunna göra några eftergifter, inte utan att förarga Ferrari.

Jag tror inte att vi kom ett dugg närmre en lösning på F1:s framtid. Snarare liknar det mer ett desperat utspel från Ecclestone, ett utspel som visserligen stärker hans egen position - för tillfället - men som riskerar att skapa ett nytt NHL av F1. Ett dödläge som inte kan lösas.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Gösta

Inlägg av Gösta »

JTarnstrom skrev: stärker hans egen position - för tillfället - men som riskerar att skapa ett nytt NHL av F1. Ett dödläge som inte kan lösas.

Tärnström

Jag tror inte Eccelstone bryr sig om vad som händer om 2-8 år. Han lever inte så länge. Han är mer intresserad av "för tillfället"
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Gubbjäveln kanske vill ta F1 med sig i graven?

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
FZ

Inlägg av FZ »

JTarnstrom skrev:Gubbjäveln kanske vill ta F1 med sig i graven?
Ja-aa, va skönt det skulle va kan man tycka rent spontant.

Men frågan är om F1 hade haft den status det har idag utan Ecclet, för rent sportsligt är det inte mycket att hurra över för tillfället...
Gösta

Inlägg av Gösta »

FZ skrev: rent sportsligt är det inte mycket att hurra över för tillfället...
Inget du känner att du vill utveckla?

Vari består det "osportsliga" ?

Nu vill jag inte jämföra med fopoll. Men får alla klubbar lika betalt? Kan det vara så att några klubbar attraherar mer pöbel än andra?

Om Tiger Woods ställer upp i en golftävling, så får han ofta mer betalt för att ställa upp än segraren i tävlingen får!

Marknadsvärde, är det ett begrepp du vill kännas vid?

F1 stall är affärsrörelser inga ideella idrottsföreningar.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Frågan är också vad Ferrari har fått för att redan nu skriva på ett avtal som skall gälla ifrån 2008?
De andra stallen verkar ju tro att Ferrari har fått en ganska rejäl ekonomisk ersättning men vet tydligen inte hur stor den är och enligt vilka premisser. Kan de leva med den uppgörelsen när de väl får veta vad den är, om de själva får en mycket sämre deal?

Även lite farligt för Williams att företrädas av BMW, eftersom biltilverkarna, till skillnad ifrån t.ex. Ferrari, inte är jätteberoende av F1. För företag som omsätter 100-tals miljarder per år är det ju inte hela världen att kanske bli av med en miljard om man lägger ned F1-verksamheten, bara man tror att man tjänar på det i längden. Det är ju inte deras huvudverksamhet utan bara en del av deras marknadsföringsbudget. För Scuderia Ferrari är ju F1 nästan hela verksamheten och de kan ju inte gärna gå till någon annan serie, eller köra en Ferrari Challenge för formelbilar, och samtidigt behålla i närheten av nuvarande nivå på företaget.

Bernie har dessutom sagt en del mindre positiva saker om biltillverkarnas roll i F1, så han kanske vill ha bort dem, bara de inte startar en konkurrerande serie? Med Ferrari hos sig, så kanske han tror att det minskar risken för GPWC:s igångsättande, även om det inte precis glädjer Mercedes och BMW? Speciellt inte om de tror att de har ännu sämre chans att vinna pga att Ferrari har fått ytterligare fördelar. Men, vem vet, Bernie kanske inte gråter om de försvinner?

När det främst var stallen själva som bestämde och motortillverkarna kom och gick samt levererade ofta till flera olika stall, om än inte alltid under samma år, så måste Bernie haft en mycket lättare förhandlingsposition eftersom stallen var betydligt mer beroende av F1 än vad biltillverkarna är.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Jag tycker F1-direktörerna beter sig som småglin. Hur omogna får man vara? Fattar inte Ferrari och Bernie att det behövs sammanhållning och inte krig mellan stallen? :down: :cplain:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Om de andra stallen inte skriver på det nya avtalet, och det bara blir Ferrari kvar i F1 efter 2007: måste Ferrari då ställa upp med 20 bilar? 1 till Schumacher och 19 till stallkamrater som ska släppa fram Schumacher.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

LuckyStrike1 skrev:Om de andra stallen inte skriver på det nya avtalet, och det bara blir Ferrari kvar i F1 efter 2007: måste Ferrari då ställa upp med 20 bilar? 1 till Schumacher och 19 till stallkamrater som ska släppa fram Schumacher.
Undrar om det blir några fler än Gösta och Enzo som tittar då?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Bernie och Max tittar nog också med förtjusning :D
Användarens profilbild
FZ

Inlägg av FZ »

Gösta skrev:
FZ skrev: rent sportsligt är det inte mycket att hurra över för tillfället...
Inget du känner att du vill utveckla?

Vari består det "osportsliga" ?
Jag var tydligen något vag i mitt yttrande.

Byt ut ordet sportslig mot "underhållande som sport beträffat".

Regelverket finns där för alla att tillämpa, det enda "osportsliga" med det är att inte alla stall har ekonomi till att utnyttja det till fullo.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Så länge det är Maestro som kör och radar upp titlar så...
AndersF1 skrev:
LuckyStrike1 skrev:Om de andra stallen inte skriver på det nya avtalet, och det bara blir Ferrari kvar i F1 efter 2007: måste Ferrari då ställa upp med 20 bilar? 1 till Schumacher och 19 till stallkamrater som ska släppa fram Schumacher.
Undrar om det blir några fler än Gösta och Enzo som tittar då?
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Det verkar ju i alla fall ha fått Honda och Toyota att ansluta sig till GPWC-lägret så lite fart blev det tydligen i och med Ferraris undertecknande.

Skulle GPWC:s planer stå sig och det blir en verklighet med BAR, Renault, Toyota, Williams och McLaren så blir det helt säkert den starkaste serien, men det blir nog en betydligt svagare serie än dagens F1, dels pga splittring men även varunamnet Formula 1 som de inte får med sig. Ferrari följer säkert med, eftersom de inte har något realistiskt val, om de inte vill gå i konkurs. Å andra sidan kanske det blir ett högst temporärt namnbyte då värdet på FOA, eller vad bolaget nu heter som äger rättigheterna, lär rasa i botten och kanske kan köpas upp av GPWC. Så går allt tillbaks till det vanliga förutom att det är GPWC som bestämmer och inte Bernie.

Jag har svårt att tro att biltillverkarna bara skulle bluffa, så dåliga förhandlare är de nog inte. Men troligen vet väl Bernie det också, så det blir väl någon kompromiss till slut.
Goran

Inlägg av Goran »

Vad står GPWC för?
Gösta

Inlägg av Gösta »

Grand Prix World Championship! :o