Depå stopp??

Kungaklassen av motorsport...
Ankan
Inlägg: 797
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: 08 land :)

Depå stopp??

Inlägg av Ankan »

"depåstopp för däcksbyten är förbjudna"

Läste detta på nyss. Vad händer om det regnar då? annars kommer det ju inte påverka så mkt. Sällan man ser bilar som bara byter däck eller har jag fel?
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det är precis så - depåstopp för att byta däck är inte tillåtet från och med i år. Ett set däck för både kval och lopp.

Vet inte hur de tänkt sig lösa det vid regnväder, men tror att byte till regndäck under loppet blir tillåtet när tävlingsledningen förklarar det för att vara ett "wet race". Då får man byta däck, men enbart till regndäck och inte till nya torrdäck.

Regeln kommer nog att påverka väldigt mycket - de stall som bygger bilar som är snälla mot däcken, och de förare som är duktiga på att ta hand som sina däck kommer att ha en klar fördel. Ja, det är sällan man går i depå enbart för att byta däck. Men hitills har man ju i princip alltid bytt däck när man gått i depå eller hur? Det är inte tillåtet nu, så hårdare däck med sämre grepp och längre livslängd blir melodin i år. Depåstopp kommer ev. bara att ske för att tanka. Jag skulle tro att man gör ett tidigt bränslestopp i loppet och då tankar upp för en extremt lång andra stint, men vi får se.

Förhoppningsvis betyder det här att det kan komma att ske en del omkörningar i slutet av loppet, när vissa har kört slut på sina däck och andra har sparat mer på däcken.
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Som jag läser Ankans inlägg så trodde han att det var depåstopp för att byta däck utan att tanka som förbjudits, men så är det ju inte...
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Kan det inte vara så att man får använda en uppsättning torrdäck och en uppsättning regndäck och så får teamen själva bedömma när/om man ska byta till regndäck. Det är ju ingen idé att byta däck om det inte regnar, de slits ju rätt fort då och därmed behöver ju inte tävlingsledningen bedömma om det är "wet race". När det torkar upp får man antagligen byta tillbaka till de gamla torrdäcken.
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Bopper skrev:Som jag läser Ankans inlägg så trodde han att det var depåstopp för att byta däck utan att tanka som förbjudits, men så är det ju inte...
Depåstopp för att byta däck, oavsett om man också tankar eller inte, är förbjudet.

Som jag har förstått reglerna, så är det tävlingsledningen som i år avgör om det är tillåtet att byta till regndäck eller inte, inte stallen.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Jag tycker det är åt helvete att man inte får byta däck, snart lär de ju ta bort depåstoppen under racet också, och jag tycker personligen att det är intressant att följa när bilarna går i depå för då "händer" det iaf lite.

Visst, det är bra att omkörningar sker ute på banan, men det är lite tjusning med att kunna fibbla med olika strategier.
Hur blir kvalformatet i år?
Användarens profilbild
Boxerman
Inlägg: 249
Blev medlem: tor feb 28, 2002 01:00
Ort: Piteå

Inlägg av Boxerman »

Dom (däcktillverkarna) är ju nu vana med att göra däck som ska hålla iallafall en stint med "bra fäste" hur blir det nu tro med säkerheten när dom ska hålla ett helt lopp , innan dom kommit fram till en blandning som håller :quest: eller vad säger ni :quest:
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Crazy F1 skrev:Jag tycker det är åt helvete att man inte får byta däck, snart lär de ju ta bort depåstoppen under racet också, och jag tycker personligen att det är intressant att följa när bilarna går i depå för då "händer" det iaf lite.

Visst, det är bra att omkörningar sker ute på banan, men det är lite tjusning med att kunna fibbla med olika strategier.
Hur blir kvalformatet i år?
Kvalet har blivit en sådan soppa att jag inte orkar bry mig on eländet längre. Kommer nog inte att se många kval i år, för de har helt förstört vitsen med det. För min skull skulle de lika gärna kunna starta loppen efter ställningen i mästerskapet.

Det förslag som ligger är två kvalsessioner - ett på lördagen och ett på söndagen och sen ska sammanslagna tiderna gälla för slutlig startposition. Som jag har fattat det kan man under lördagskvalet kvala med valfri mängd bränsle, men man får inte tanka mellan söndagens kval och loppet. Parc fermé fortsätter gälla.

Det är bara ett inte så litet problem med det här förslaget: inga TV-bolag vill sända kvalet på söndagen, för inga TV-bolag har plats för både F1-kval och F1-lopp samma dag. Alltså kommer stallens, och sponsorernas, expoering att minska. Så nu vill man ha ett nytt förslag istället ..... en jäkla soppa helt enkelt.

Jag förstår inte varför man inte går tillbaka till det ursprungliga systemet: ett lördagskval, 12 varv per förare, kvalinställningar. Bästa tid=pole. Man har fibblat runt med kvalen nu i ett par år, utan att det har blivit bättre utan enbart sämre. Dags att ge upp, och konstatera att det man hade fungerade bäst ... Mina fem öre.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Boxerman skrev:Dom (däcktillverkarna) är ju nu vana med att göra däck som ska hålla iallafall en stint med "bra fäste" hur blir det nu tro med säkerheten när dom ska hålla ett helt lopp , innan dom kommit fram till en blandning som håller :quest: eller vad säger ni :quest:
Tror inte det är några problem, och däckstillverkarna ser inga problem med det. Både Bridgestone och Michelin har sagt att de kan göra hårdare däck, som håller ett helt lopp om det är vad som krävs.

Michelin har också sagt att för deras del behövs det inte några däckstester alls. De har tillräckligt med data för att veta vad som krävs, och att däckstester är inte något däckstillverkarna behöver.
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

LuckyStrike1 skrev:Som jag har förstått reglerna, så är det tävlingsledningen som i år avgör om det är tillåtet att byta till regndäck eller inte, inte stallen.
Känns som det kommer bli en massa tjafs och trubbel med det där.
När bedömde tävlingsledningen om det var tillåtet att byta däck? Var det nån som bytte för tidigt? Signalen måste komma vid en lämplig tidpunkt så att inte halva startfältet passerat depåinfarten. Kommunikation mellan tävlingsledning - depåpersonal - förare måste fungera m.m. :roll: :down:

Får man använda valfria däck på tidsträningarna på fredag och lördag? För de har väl inte strukit fredagsträningen än eller hur var det?
Får man använda valfria däck på lördagskvalet?
Keep on Boppin´
Ankan
Inlägg: 797
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: 08 land :)

Inlägg av Ankan »

azzå, man börjar ju undra vad det e för dårar som styr F1. Säger som nån över mig sa. tillbaka med det gamla kvalet. 12 varv. :) det va tider det :D
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Jag håller helt med, vill ha tillbaka det gamla kvalet, tjusningen med kvalen har helt fösvunnit...visst vid något enstaka tillfälle har väl detta formatet skapat lite dramatik, men som sliverstone när ingen ens vill åka snabbt så visar det ju sig vara löjligt!


Jag minns 2000 på suzuka vilket kval det var och kvalet till Jerez-97 TRE förare på samma tusendel!