Ferrari kallar Salo till tester...

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Ferrari kallar Salo till tester...

Inlägg av Jari »

Ferrari kallar Mika Salo till tester med en F1-bil inom kort, trots att Salo inte kört F1-bil på över två år och knappast har tränat för uppgiften. Å andra sidan har Mika varit anställd som raceförare inom Maseratidelen i deras GT1-satsning.
Det är också för att det i hans kontrakt står att han minst en gång per år skall få testa en F1-bil som en del av hans träning och uppladdning inför GT-säsongen.
Även i fortsättningen kommer huvuddelen av testförarrollerna skötas av Luca Badoer och Marc Gene.

Apropå GT1-satsningen förresten; det är inte säkert att man kör FIA GT eftersom Maserati egentligen har tre huvudmål med Maeratimärket för året. En del är Le Mans 24-timmarslopp, en del är FIAs GT1-klass, men man skulle i princip också kunna hamna i den amerikanska Le Mans-serien som i fjol vanns av JJ Lehto.
Mika Salo och Bertolini önskar själva att det blir som fabriksstall i USA man kommer att köra.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Satt och tänkte på en sak...Är det inte lite skumt at Ferrari anställer Marc Gene, hade de inga andra namn att tillgå eller?
Visst, Gene är väl bra, men det finns väl andra duktiga förare...Kanske försökte de få information från hans tid i Williams?

Gott nyt år på er alla Föresten!
Corsa

Inlägg av Corsa »

Crazy F1 skrev:Satt och tänkte på en sak...Är det inte lite skumt at Ferrari anställer Marc Gene, hade de inga andra namn att tillgå eller?
Visst, Gene är väl bra, men det finns väl andra duktiga förare...Kanske försökte de få information från hans tid i Williams?

Gott nyt år på er alla Föresten!
I en analys över testförare som gjordes för ett tag sedan ansågs MG vara den bästa testföraren. Inte så konstigt att Ferrari vill ha honom då. Sen är det naturligtvis lite bonus att få veta lite om vad andra team funderar över....
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jasså, det kände jag inte till. Då förstår jag dem till fullo.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Apropå Salos tester med Ferrari. Ferrari förnekade ju dessa i går och på en direkt fråga som MTV3 nu gjort till Salo, (som var källan till nyheten i början) får han inte kommentera saken överhuvudtaget.

Vad tror ni;
Får han köra F1-bilen om han håller tyst om det, eller har han retat upp Ferrari genom att uttala sig om något de skulle varit tyst om så han slipper?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag tror att Salo, som tidigare rapporterats, blev lovad ett test i Ferraris F1:a som en del av GT-kontraktet med Maserati. Inget annat - att han skulle vara testförare tror jag aldrig varit aktuell, då de har både Badoer och Gene under kontrakt som heltidstestförare.

Sen blev det hela lite för uppblåst och överdrivet, och då la Ferrari locket på.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Precis så tror jag också att det var. Jag tror heller inte att varken Salo eller den finska källan till nyheten påstått något annat än att det rörde sig om ett "one off"-test.