Schumi Skänker 10 miljoner!
-
Schumi Skänker 10 miljoner!
Schumi skänker tio miljoner Dollar till de behövande i Asien läste jag på fyrans texttv igårkväll, det vore trevligt om fler överbetalda idrottsmän kunde följa det exemplet.
Jag menar 10 miljoner för dem är väl som liter i havet...
Jag menar 10 miljoner för dem är väl som liter i havet...
-
säga vad man vill om MS men när en person skänker 68 miljoner i svensk valör, det är stort tycker jag
Meningen med livet: Att ha jävligt skôjj!!!
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
-
-
- Varnad
-
-
- Varnad
Vet inte. Han brukar inte skicka ut pressmeddelanden om sånt eller glida in i tv-studios med 1m x 1.80m checkar med siffror stora som katter på beloppen.
Om du anser att det är ett mått på hur bra han är som person kanske jag kan fråga nån gång?
För mig är sånt där individuellt och i vissa fall till och med privat. Jag personligen skulle skämmas om jag gick omkring och skröt med hur mycket jag gett. Å andra sidan vinner självklart en kille som Schumacher en massa goodwill både för sig själv och för hela sporten F1 med sitt bidrag och jag säger ingenting om det, men jag förstår precis lika bra de som vill förbli anonyma.
I Sverige kommer en debatt blossa upp om huruvida bidrag skall vara avdragsgilla som de är i vissa länder och därför är det bra om man namngett sitt bidrag så att det går att spåra. För mig är det likadant i det fallet. Jag tycker det är bra att de gett. Jag är inte säker på att gesten är lika fin om man vill ha tillbaks pengarna på skattsedeln, för då är det ju egentligen vi som gett en gång till, eller hur?
Om du anser att det är ett mått på hur bra han är som person kanske jag kan fråga nån gång?
För mig är sånt där individuellt och i vissa fall till och med privat. Jag personligen skulle skämmas om jag gick omkring och skröt med hur mycket jag gett. Å andra sidan vinner självklart en kille som Schumacher en massa goodwill både för sig själv och för hela sporten F1 med sitt bidrag och jag säger ingenting om det, men jag förstår precis lika bra de som vill förbli anonyma.
I Sverige kommer en debatt blossa upp om huruvida bidrag skall vara avdragsgilla som de är i vissa länder och därför är det bra om man namngett sitt bidrag så att det går att spåra. För mig är det likadant i det fallet. Jag tycker det är bra att de gett. Jag är inte säker på att gesten är lika fin om man vill ha tillbaks pengarna på skattsedeln, för då är det ju egentligen vi som gett en gång till, eller hur?
-
-
- Varnad
-
Det är förstås bra att Schumi skänker en massa pengar, dels för pengarnas skull och kanske även för att det kan verka som en maning till andra svinrika att göra likadant.
Men sådär superjätteädelt vet jag inte om jag tycker att det är. Då är jag mer imponerad av sådana som t.ex. offrar halva sommarjobbslönen, eller dyligt, eftersom de har mycket mindre kvar efteråt. Om man får klara sig på 430 miljoner eller 490 miljoner under ett år, har nog mindre betydelse.
Om ni hade lika vansinnigt mycket pengar, skulle ni inte skänka bort en hel del då? Man kan ju inte göra av med hur mycket som helst på personlig konsumtion.
Å andra sidan finns det ju miljardärer som lägger ned hur mycket pengar som helst på att samla på konst, juveler, klockor, bilar, etc. som de knappt har tid att titta på.
Men sådär superjätteädelt vet jag inte om jag tycker att det är. Då är jag mer imponerad av sådana som t.ex. offrar halva sommarjobbslönen, eller dyligt, eftersom de har mycket mindre kvar efteråt. Om man får klara sig på 430 miljoner eller 490 miljoner under ett år, har nog mindre betydelse.
Om ni hade lika vansinnigt mycket pengar, skulle ni inte skänka bort en hel del då? Man kan ju inte göra av med hur mycket som helst på personlig konsumtion.
Å andra sidan finns det ju miljardärer som lägger ned hur mycket pengar som helst på att samla på konst, juveler, klockor, bilar, etc. som de knappt har tid att titta på.
-
-
- Varnad
-
-
-
Så är det i allas värld som lever enligt Lars Ohly´s ideal. Varför skulle ANFRAN vara av annan åsikt än sina läromästare Lars och Gudrun?Pepparkvarnen skrev:I ANFRANS idealvärld så betalar man allt man tjänar i skatt, sen får man ut exakt så mycket matkuponger som behövs för att man ska kunna överleva.
-
- Varnad
-
- Utvisad
Spelar det nån roll om det är ädelt då? 10 MUSD lär garanterat komma till en hel del nytta och det är väl huvudsaken.
Självklart blir det en del goodwill också, ja förutom de trångsynta individer som inte kan uppskatta nåt som Schumacher gör då, men resten av världen tycker nog det är ganska OK ändå.
Jag tycker gång på gång man ser att Schumacher faktiskt försöker göra en del för omvärlden och det är trist att han varje gång kritiseras för det. Det kanske är andra som ska rannsaka sig själv lite. Jag kan då säga att jag inte gett 10% av min lön till Asienkatastrofen. Det närmaste jag kommit var väl att stödköpa Kruger-Rand i början av 90-talet för att stödja den vita minoritetsregimen i Sydafrika...
Kort sagt, oavsett om Schumi gjorde detta av sitt goda hjärta eller om han är en cyniker som räknar med avv få större avkastning så kommer som sagt pengarna till nytta, och det är ju det viktiga.
Jag misstänker att vissa här skulle jubla högt om det framgick att Kimi eller Montoya gett så lite som 100 dollar... då hade det varit en oerhört ädel och symbolisk gest som verkligen visar att de tänker på de drabbade...
Självklart blir det en del goodwill också, ja förutom de trångsynta individer som inte kan uppskatta nåt som Schumacher gör då, men resten av världen tycker nog det är ganska OK ändå.
Jag tycker gång på gång man ser att Schumacher faktiskt försöker göra en del för omvärlden och det är trist att han varje gång kritiseras för det. Det kanske är andra som ska rannsaka sig själv lite. Jag kan då säga att jag inte gett 10% av min lön till Asienkatastrofen. Det närmaste jag kommit var väl att stödköpa Kruger-Rand i början av 90-talet för att stödja den vita minoritetsregimen i Sydafrika...
Kort sagt, oavsett om Schumi gjorde detta av sitt goda hjärta eller om han är en cyniker som räknar med avv få större avkastning så kommer som sagt pengarna till nytta, och det är ju det viktiga.
Jag misstänker att vissa här skulle jubla högt om det framgick att Kimi eller Montoya gett så lite som 100 dollar... då hade det varit en oerhört ädel och symbolisk gest som verkligen visar att de tänker på de drabbade...
AndersF1 skrev:Det är förstås bra att Schumi skänker en massa pengar, dels för pengarnas skull och kanske även för att det kan verka som en maning till andra svinrika att göra likadant.
-
-
-
- Utvisad
-
- Utvisad
Alla bidrag är som sagt välkomnade och oavsett om MS hade haft råd att ge 10 gånger så mycket utan att behöva sälja hus och hem så är 10 MUSD som sagt fortfarande en d-a massa pengar som förhoppningsvis kommer till god nytta. Det är bara så trist att vissa inte kan uppskatta detta fullt ut utan att försöka misskreditera honom på nåt sätt... hatet sitter djupare än man tror...
LuckyStrike1 skrev:Mycket fint av Schumacher Dessutom ... 10MUSD .... det är svindlande mkt¨i donation även när man har en miljardlön ...
Själv bidrog jag med 1,4% av min månadslön, brutto, eller 2,6% av min måandslön netto.
-
- Varnad
-
Schumacher har väl rätt länge varit engagerad i välgörenhet. Han är väl med och spelar fotbollsmatcher varje år för ganska välfyllda läktare och där pengarna går till välgörenhet.
Schumacher betalar i vart fall mer skatt än de som gömmer sig i Monaco... och det är en hel del välbetalda idrottsstjänor som bor där.
/Anders
Schumacher betalar i vart fall mer skatt än de som gömmer sig i Monaco... och det är en hel del välbetalda idrottsstjänor som bor där.
/Anders
-
jAsO: Schweiz där Schumacher bor är ju inte direkt kända för höga skatter, snarare för att ha bland de lägsta skatterna.
Schweiz har liksom Monaco 0% i skatt för inflyttade och rika själar, så Schumacher betalar nog inte mer i skatt än idrottsmännen som bor i andra skatteparadis (Monaco, Andorra etc ...)
Schweiz har liksom Monaco 0% i skatt för inflyttade och rika själar, så Schumacher betalar nog inte mer i skatt än idrottsmännen som bor i andra skatteparadis (Monaco, Andorra etc ...)
-
- Varnad
Schumi betalar skatt på de pengar Schumi tjänar i Schweiz och eftersom racing är förbjudet där så blir det inte så mycket. MS har dessutom bott i MOnaco, men tyckte det var för dyrt...jAsO skrev:Schumacher har väl rätt länge varit engagerad i välgörenhet. Han är väl med och spelar fotbollsmatcher varje år för ganska välfyllda läktare och där pengarna går till välgörenhet.
/Anders
-
- Utvisad
Nu ska man skilja på privatekonomi och företagens ekonomi. Jag tror knappast att nån av förarna tar ut hela sin ersättning som lön. En hel del stannar nog i diverse företag.
En annan fråga: är Kimi fortfarande skriven och skattskyldig för sig och sina bolag i Finland eller har han flyttat sig och dem till andra "billigare" länder?
Jag misstänker att alla förare gör sitt yttersta för att få behålla så mycket som möjligt. Odiskutabelt är dock att Schumacher är den förare som gör allra mest för andra människor - jag har ännu inte sett bevis på motsatsen.
En annan fråga: är Kimi fortfarande skriven och skattskyldig för sig och sina bolag i Finland eller har han flyttat sig och dem till andra "billigare" länder?
Jag misstänker att alla förare gör sitt yttersta för att få behålla så mycket som möjligt. Odiskutabelt är dock att Schumacher är den förare som gör allra mest för andra människor - jag har ännu inte sett bevis på motsatsen.
Jari skrev:Schumi betalar skatt på de pengar Schumi tjänar i Schweiz och eftersom racing är förbjudet där så blir det inte så mycket. MS har dessutom bott i MOnaco, men tyckte det var för dyrt...jAsO skrev:Schumacher har väl rätt länge varit engagerad i välgörenhet. Han är väl med och spelar fotbollsmatcher varje år för ganska välfyllda läktare och där pengarna går till välgörenhet.
/Anders
-
-
jAsO: Schweiz konstitution kanske? Schweiz är lika mkt ett skatteparadis som Monaco. Om jag kommer ihåg det rätt, så är inkomst skattefritt i Schweiz mot att man placerar X % av sin förmögenhet i banksystemet i landet. En praktiskt uppgörelse, och en person med en förmögenhet som Schumacher (som nog är rätt blygsam i Schweiz) får nog ändå en bra separat uppgörelse emd schweiziska staten.
Enzo: Jag såg någon diskussion någonstans om det där med förarnas ersättningar och hur de tas ut. I princip alla fall verkar det som om förarna är anställda, och därmed får lön, av stallen. Det är för att stallens försäkringar för förarna ska gälla, vilket inte skulle vara fallet om förarna istället var "konsulter" via egna företag. Så förarna måste vara anställda av stallen.
Däremot misstänker jag att de ersättningar många förare får av sponsorerna (Schumacher sägs ju t.ex. få en stor del av sin årliga ersättning direkt från Marlboro) går in via företag istället, och div. pensionsfonder och dylikt.
Enzo: Jag såg någon diskussion någonstans om det där med förarnas ersättningar och hur de tas ut. I princip alla fall verkar det som om förarna är anställda, och därmed får lön, av stallen. Det är för att stallens försäkringar för förarna ska gälla, vilket inte skulle vara fallet om förarna istället var "konsulter" via egna företag. Så förarna måste vara anställda av stallen.
Däremot misstänker jag att de ersättningar många förare får av sponsorerna (Schumacher sägs ju t.ex. få en stor del av sin årliga ersättning direkt från Marlboro) går in via företag istället, och div. pensionsfonder och dylikt.
-
I schwiez kan man ingå uppgörelser med kantonen man är skriven i och staten - dvs det är ingen slump att Schumacher bor nästan granne med kamprad nära Lausanne i kantonen Vaud (? Rätta mig gärna om jag har fel).
Där kan man relativt lätt göra upp om att betala X antal miljoner nästa år - så behöver man inte bekymra sig så mycket med att tänka på att eftertaxeras etc. Schumacher betalar emellertid bra mycket mer i skatt än om han hade bott i tex Monaco.
Där kan man relativt lätt göra upp om att betala X antal miljoner nästa år - så behöver man inte bekymra sig så mycket med att tänka på att eftertaxeras etc. Schumacher betalar emellertid bra mycket mer i skatt än om han hade bott i tex Monaco.
...
-
Jag har en kompis som bor inte allt för långt ifrån Schumacher och jag har för mig att han sa att han betalar 14% i skatt, vilket inkluderar nåt litet avdrag för att han är husägare(!?). Nu tjänar han inte i närheten av Schumacher utan kanske kring en miljon svenska sekiner, men deras kanton tillhör tydligen en av de med lägst skatt. Kamprad och Rausing bor t.ex. inte heller långt därifrån. Om man är tillräckligt rik så kan man förhandla med den pragmatiska schweiziska staten om vilken skatt man skall betala och ingen av parterna får sedan avslöja hur mycket man kommit överrens om, varför det är lite svårt att säga hur mycket man verkligen kan komma ned i.
-
-
- Utvisad
Avdrag för att man bor i hus?!?!? Ja, det borde man kanske ha i Sverige också. Med tanke på allt extraarbete man får då och alla extrakostnader i form av utrustning och underhåll etc... men neehheeeheejjj då, I sverige pungslås man med några tusen extra i månaden i skatt...
I Sverige är det väl bara fackpamparna som kan köpslå med staten om lägre skatt...
I Sverige är det väl bara fackpamparna som kan köpslå med staten om lägre skatt...
AndersF1 skrev:Jag har en kompis som bor inte allt för långt ifrån Schumacher och jag har för mig att han sa att han betalar 14% i skatt, vilket inkluderar nåt litet avdrag för att han är husägare(!?). Nu tjänar han inte i närheten av Schumacher utan kanske kring en miljon svenska sekiner, men deras kanton tillhör tydligen en av de med lägst skatt. Kamprad och Rausing bor t.ex. inte heller långt därifrån. Om man är tillräckligt rik så kan man förhandla med den pragmatiska schweiziska staten om vilken skatt man skall betala och ingen av parterna får sedan avslöja hur mycket man kommit överrens om, varför det är lite svårt att säga hur mycket man verkligen kan komma ned i.
-
- Utvisad
-
- Varnad
-
Som sagt .. ser fint ut när man glider in med checkar stora som ett soffbord.
Minns inte riktigt hur många miljoner Senna skänkte till gatubarn och annan välgörenhet hemma i Brasilien. Skillnaden var väl att Senna ställde som villkor att mottagarna aldrig under några omständigheter fick berätta att det var Senna som skänkt pengarna.
Minns inte riktigt hur många miljoner Senna skänkte till gatubarn och annan välgörenhet hemma i Brasilien. Skillnaden var väl att Senna ställde som villkor att mottagarna aldrig under några omständigheter fick berätta att det var Senna som skänkt pengarna.
Magic Senna - May 1st 1994 - R.I.P.
-
LuckyStrike1,
"Schweiz konstitution kanske?"
Vet inte om du var sarkastisk eller något, men inte fasen har väl något västland sina skatteregler i konstitutionen?
"Om jag kommer ihåg det rätt, så är inkomst skattefritt i Schweiz mot att man placerar X % av sin förmögenhet i banksystemet i landet".
Men detta har ju inget att göra med att Schweiz generellt skulle avstå att beskatta inkomster som är intjänade utomlands? Dessutom låter det otroligt rent allmänt. Jag vet ju inte hur bra minne du har och således svårt för mig att bedöma om du kommer ihåg rätt... du har inte någon källa till det så jag slipper utröna din minneskapacitet?
"Schweiz konstitution kanske?"
Vet inte om du var sarkastisk eller något, men inte fasen har väl något västland sina skatteregler i konstitutionen?
"Om jag kommer ihåg det rätt, så är inkomst skattefritt i Schweiz mot att man placerar X % av sin förmögenhet i banksystemet i landet".
Men detta har ju inget att göra med att Schweiz generellt skulle avstå att beskatta inkomster som är intjänade utomlands? Dessutom låter det otroligt rent allmänt. Jag vet ju inte hur bra minne du har och således svårt för mig att bedöma om du kommer ihåg rätt... du har inte någon källa till det så jag slipper utröna din minneskapacitet?
-
-
Hur kommer det sig att du vet att han skänkte pengar till gatbarnen då?Smeddie skrev:Som sagt .. ser fint ut när man glider in med checkar stora som ett soffbord.
Och vad spelar det för roll om omvärlden vet vem som skänkte pengarna?
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Varnad
Kimi skänkte 34 600€ i går till SOS barnbyar vid en liten ceremoni på VM Karting, en gokartanläggning i Helsingfors.
Jag tror att det även är för SOS barnbyar han brukar arrangera arrangemang på sin båt under Monacos GP och då brukar nog siffrorna vara av en annan kaliber.
Mig veterligt stödjer han både den finska och en baltisk version av SOS barnbyar.
Jag tror att det även är för SOS barnbyar han brukar arrangera arrangemang på sin båt under Monacos GP och då brukar nog siffrorna vara av en annan kaliber.
Mig veterligt stödjer han både den finska och en baltisk version av SOS barnbyar.
-
-
.
Om han skänker det han skänkte (ca 311.400 SEK) 225 ggr till så kommer han upp i Michaels nivå. Men det kan man inte begära av ett fyllo!
Vilken kaliber brukar det vara på siffrorna i Monaco? Du har säkert tillgång till räkneskaperna. Dom kommer hem till dig tilsammans med bevisen för Ferraris fusk!
Då har han skänkt ca 69.688.600 SEK mindre än Schumacher.Jari skrev:Kimi skänkte 34 600€ i går till SOS barnbyar vid en liten ceremoni på VM Karting, en gokartanläggning i Helsingfors.
Om han skänker det han skänkte (ca 311.400 SEK) 225 ggr till så kommer han upp i Michaels nivå. Men det kan man inte begära av ett fyllo!
Vilken kaliber brukar det vara på siffrorna i Monaco? Du har säkert tillgång till räkneskaperna. Dom kommer hem till dig tilsammans med bevisen för Ferraris fusk!
-
-
-
- Varnad
Nåja, det var arrangören VM Karting som tillkännagav nyheten och inte Kimi som klev in i nationell TV på bästa sändningstid med en check stor som gästernas soffa.LuckyStrike1 skrev:Det där var lite roligtRazor skrev:Borde Kimi skämmas nu?Jari skrev:Jag personligen skulle skämmas om jag gick omkring och skröt med hur mycket jag gett.
Detta är bara en donation som jag vet att han gjort och anledningen till att jag postar den är att jag blivit tillfrågad om Kimi ger något överhuvudtaget.
Förresten, eftersom vi har en massa matematiker här:
Hur stor del av Kimis respektive Schumis förmögenheter har man egentligen skänkt nu?
-
- Utvisad
Ja Schumi har ju i detta fall gett 225 gånger mer och han lär inte ha mer än 10 ggr Kimis pengar.
Med andra ord är Schumi minst 22,5 ggr så generös som Kimi. Dessutom föregick Schumi med gott exempel och var ingen härmapa som Kimi.
När Kimi ger nånting först nästa gång kan man komma, inte när han befinner sig bland eftersläntrarna och dessutom framstår som en riktig snåljåp.
Kimi kanske vet nåt som vi inte vet och vill spara sina pengar. Han har ju inget säkert jobb nästa år.
Med andra ord är Schumi minst 22,5 ggr så generös som Kimi. Dessutom föregick Schumi med gott exempel och var ingen härmapa som Kimi.
När Kimi ger nånting först nästa gång kan man komma, inte när han befinner sig bland eftersläntrarna och dessutom framstår som en riktig snåljåp.
Kimi kanske vet nåt som vi inte vet och vill spara sina pengar. Han har ju inget säkert jobb nästa år.
Jari skrev:Nåja, det var arrangören VM Karting som tillkännagav nyheten och inte Kimi som klev in i nationell TV på bästa sändningstid med en check stor som gästernas soffa.LuckyStrike1 skrev:Det där var lite roligtRazor skrev: Borde Kimi skämmas nu?
Detta är bara en donation som jag vet att han gjort och anledningen till att jag postar den är att jag blivit tillfrågad om Kimi ger något överhuvudtaget.
Hur stor del av Kimis respektive Schumis förmögenheter har man egentligen skänkt nu?
-
- Varnad
-
Det var inte Schumacher som tillkännagav nyheten - det var Willi Weber som på en TV-gala för insamling till flodvågens offer gjorde bidraget.Jari skrev:Nåja, det var arrangören VM Karting som tillkännagav nyheten och inte Kimi som klev in i nationell TV på bästa sändningstid med en check stor som gästernas soffa.LuckyStrike1 skrev:Det där var lite roligtRazor skrev: Borde Kimi skämmas nu?
Hur mycket skäms Kimi?
-
LuckyStrike1 skrev:Det var inte Schumacher som tillkännagav nyheten - det var Willi Weber som på en TV-gala för insamling till flodvågens offer gjorde bidraget.Jari skrev:Nåja, det var arrangören VM Karting som tillkännagav nyheten och inte Kimi som klev in i nationell TV på bästa sändningstid med en check stor som gästernas soffa.LuckyStrike1 skrev: Det där var lite roligt
Hur mycket skäms Kimi?
Har Jari sagt att det var Michael så är det så. Jag tror på Jaris vattentäta bevisning i frågan. Han har tillgång till information som han förser TT, Reuters och andra nyhetsbyråer med. Dessutom sitter han inne med all bevisning gällande Ferraris fusk. Du är bara en simpel amatörsupporter till F1 som hämtar din information från kunnskapens källa som i detta fall heter Jari.
-
- Utvisad
OK då, vi säger att Schumi har 50 gånger mer pengar än Kimi, som du säger. Nu stämmer väl inte det, men du får denna fördel.
MS är ändå minst 5 ggr så generös som Kimi...
Han råkar dessutom vara mer än 5 ggr så framgångsrik också, så det hänger väl ihop...
Jag e inte bitter...
MS är ändå minst 5 ggr så generös som Kimi...
Han råkar dessutom vara mer än 5 ggr så framgångsrik också, så det hänger väl ihop...
Jag e inte bitter...
Jari skrev:Mattegeniet har talat. Hur man får ihop ekvationen begriper inte jag. Schumi har tjänat i snitt mer än fem gånger så mycket per år och har kört tio år längre. Hur får du det till tio gånger pengarna?
-