BW, Webber och Klien

Kungaklassen av motorsport...
HASSE
Inlägg: 106
Blev medlem: sön jan 25, 2004 15:39

BW, Webber och Klien

Inlägg av HASSE »

Om det stämmer det ÖW påstår att Jaguar motarbetede BW eftfgersom Kliens sponsor krävt det för att rädda skinnet på Klien så är frågan om intre Webber är lite överskattad för han har ju inte varit så himla mycket snabbare än Klien. Tänk en ärlig match mellan alla tre.Jag tycker BW gör rätt om han väljer Cart för det är inte så mycket (red) Bull shit där som i F1.Dessutom så satsar F1 nästan bara på de som är inne i systemet, återväxten är dålig.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Jag tror tyvärr att Örnulf är för partisk för att man ska kunna lita på alla hans uttalanden. Han kan alltid skylla på något, men fakta kvarstår: Björn var för långsam för att verka intressant för andra stall, så enkelt är det. Sedan får man skylla på däck, bensin och vad tusan som helst.
Användarens profilbild
Firestoned
Inlägg: 69
Blev medlem: lör jan 11, 2003 01:00
Ort: gbg

Inlägg av Firestoned »

Hoppas verkligen att han går till CART ! Kan man få lite bra rcing i svensk TV igen. Formel1 har grävt sin egen grav i jakt på pengar och glömt äran. I en sån miljö blir man inte förvånad av att stora bolag som red bull har sista ordet !
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jag tror inte att det hade spelat nån roll om Björn hade varit snabbare eller inte. Davidson har varit kanonsnabb hela året, liksom Zonta. Zonta fick ju visserligen chansen att köra ett par lopp men inför nästa säsong ser det trögt ut. Detsamma gäller för Davidson. I dag finns det alldeles för få lediga sitsar. Så få att man faktiskt kan vara den största talang som har skådats utan att få en sits. Hade det varit 1990 i stället för 2004 hade Björn defintivt fått chansen att visa vad han går för under tävlingsmässiga förhållanden. Då fanns det plats.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

I vilka stall fanns det plats 1990 som dels inte krävde sponsorspengar och dels var tillräckligt intressanta för att överväga?

Stall som var med 1990 som inte är med idag:

Tyrrell
Lola-Lamborghini
Leyton House-Judd
Lotus-Lamborghini
Brabham-Judd
Arrows-Ford
Osella-Ford
AGS-Ford
Dallara-Ford
Ligier-Ford

Alla dessa stall utom Tyrrell som hade lite flyt det året var riktiga skitstall. För samtliga dessa stall, som får dagens Minardi att framstå som rena världsmästarna, var talang helt oväsentligt i valet av förare - det enda som räknades för dem för att ens överleva premiärloppet var plånböckernas storlek hos förarnas sponsorer.

Björn Wirdheim hade haft lika små chanser 1990 som han hade haft idag - inga sponsorspengar, ingen sits om man inte sedan tidigare har en bilfabrikant eller stor sponsor eller ett toppstall i ryggen, alternativt en sabla tur. 9 av 10 snabba, unga talangfulla förare har inte det och kommer därför inte in i F1 eller i CART/IRL.

Björn Wirdheim hade kunnat landa en sits hos Jordan eller Minardi eller t.o.m. Jaguar i år om han hade haft en stor sponsor - precis som det hade varit 1990. Nu krävs det kanske mer pengar, men man får också mer för pengarna. En Jaguar eller Jordansits i ett startfält av 20 bilar är onekligen mer värt än en sits hos Osella eller Lola i ett startfält av 28 bilar.
HASSE
Inlägg: 106
Blev medlem: sön jan 25, 2004 15:39

Inlägg av HASSE »

Jag tror att Red Bull trodde de hittat en egen Kimi eller Jameson i Klien och tog honom från en lägtre klass.Han borde igentligen inte fått licens tycker jag för det var lite som om allsvenskan plockar upp ett div2 lag och inte ett från Superettan.Undrar var Klien hamnar. inte bra när man hamnar i F1 fölr fort heller.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Jag hoppas och tror att Klien är rökt. Även om ett företag (Red Bull) har bestämnt sig för att satsa på en förare, så måste man kunna ändra sig när man ser att talangen inte var så pass bra som man hoppats på.

F1 passar helt enkelt inte alla förare. Ta Zonta, jag tror det är något med F1 som gör att han misslyckas. Motsatsen är Michael Schumacher, en ganska medioker förare i Mercedes standardvagnar (H.H-Frentzen var bättre) för att sedan blomma ut i sitt första F1-lopp.
HASSE
Inlägg: 106
Blev medlem: sön jan 25, 2004 15:39

Inlägg av HASSE »

Chansen i F1 har du i under dina 5 första loppen och sedan är det oftast kört.Hade Jaguar haft samma bedömningsmall av Klien som av Pizzonia så hade han fått sparken efter 5-6 lopp.Nu fanns det 1972 en annan ung Österikare i samma stall som Ronnie dvs March som hade betalt in sig och då blev klassad som en riktig nolla. Gissa vem jag tänker på? Han tog sedan efter detta år ett år hos BRM därdet gick lite bättre innan det konstigt nog blev Ferrari och han blommade upp.Svar:Niki Lauda.
Senast redigerad av HASSE den lör okt 30, 2004 11:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Nigel Mansell är ett annat exempel på en förare som hade blivit fullkomligt nedskriven av F1-fans om internet hade funnits då. Hans första 100 lopp eller så var inga höjdare, men sen gick han och blev en av sportens stora stjärnor.

Vissa tar tid på sig att blomma ut i F1, men när de blommar så kan det bli fantastiskt bra. Tyvärr får man sällan den tiden på sig. De första 5 loppen ger förare en stämpel de får dras med resten av sin karriär - tyvärr är det så kortsiktigt många gånger.

Takuma Sato är väl också ett exempel på en förare som tar lite tid på sig, men nu är på rätt väg. Eller Jenson Button för den delen ...
HASSE
Inlägg: 106
Blev medlem: sön jan 25, 2004 15:39

Inlägg av HASSE »

Jag tror BW är en som skulle behöva lite tid för han bygger upp varvtider hela tiden och blir bättre och bättre varv för varv och förivrar sig sällan.Mika hade två läroår i Lotus och sedan nästan en hel säsong som testförare i McLaren inan han fixk chansen på riktigt.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Håller med om att förare bedöms en aning orättvist och en medioker inledning på F1-karriären kan förfölja en förare för lång tid framöver. Då är det skillnad med killar som Montoya som behöver lite längre tid på sig för att bevisa sin oduglighet ;)

Lucky, jag tror att du generaliserar lite väl mycket när det gäller fansens benägenhet att snabbt såga förare på internet. Jag håller inte med om att Mansell hade blivit så nedsablad. Jag tror att de flesta kände på sig att han inte var av samma kaliber som Senna och Prost men att han under rätt omständigheter skulle kunna utmana dem bägge. Sina fem första säsonger avverkade Mansell i Lotus, ett stall som inte alls var att jämföra med var det var under framgångsåren på 60- och 70-talet. Från och med säsongerna -85 och -86 tror jag inte att det var någon som tvivlade på att Mansell skulle kunna ta hem titeln. Hade internet funnits då tvivlar jag starkt på att han hade blivit så nedsablad som du påstår.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Jag tycker nog mer att den gamla tesen om att du är inte bättre än ditt förra lopp. Gäller idag.... Kolla på en kille som Button som för någon säsong ansågs knappt hålla F1-klass, medan han idag anses(igen!) vara en av dom stora framtida världsmästarna.


Montoya påminner förövrigt en hel del om tjockisen Mansell.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Haha, garevar åt jämförelsen med Mansell... Själv har jag llatid hålloit Button högt. Hans första säsong i Williams var gravt underskattad, inte minst av Patrick och Frank själva.. De var ju till och med mnissnöjda med Damon Hill trots att han blev msötare till slut. Willliams levde alltöfr mytcket kvar i fralmgångsåren i slutet at 80-talet och början av 90-talet för att till fullo kunna uppskatta Buttons kapacitet.

Stavar jag illa beror det på att jag är på arslet.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Williams var mycket nöjda med Buttons debutsäsong för dem 2000 - det var inte alls underskattad av dem så det vet jag inte var du har fått ifrån.

Det är till stor del hans debutsäsong 2000 som gör att man var beredd att chansa på att rycka honom från BAR efter den här säsongen.

Problemet var bara att det inte förrän till nästa säsong har funnits någon plats för Button hos Williams.

Montoya var redan klar för 2001 när Button skrev på kontraktet för 2000.

Ralfs kontrakt omförhandlades under 2001 då det löpte ut för ytterligare tre år: 2002,2003 och 2004.

Montoyas kontrakt med stallet var på 2+2 år och sträckte sig också t.om. 2004. Så enda chansen för Button att få en plats hos Williams före 2005 var dels att någon av Ralf och Montoya skulle lämnat Williams innan deras kontrakt gick ut (aldrig aktuellt eftersom Williams ville behålla Montoya och ha kvar Ralf dock med en tredjedel av hans nuvarande lön) och att Button var ledig.

Button var fri att gå till Williams endast när han körde för Benetton där han fortfarande var kontrakterad av Williams, men utlånad till Flavio. När han skrev kontrakt med BAR krävde DAvid Richards samtidigt att kontraktet med Williams upphävdes. Det gick Williams med på eftersom han ville att Button skulle tävla men själv inte kunde ge britten någon plats.

Williams uppskattade till fullo Buttons kapacitet 2000, uppskattar den till fullo idag och tyckte som många andra att han fokuserade på fel saker (nya managers, gula Ferraris och stora lyxbåtar i Monacos bästa läge) när han kvalade in som 19:E förare för Benetton 2001 och 2002 .....

Buttons stora svaghet är att han låter framgångarna distrahera honom alltför mycket: lyxbilar, byter managers (nu ska han byta för tredje gången sedan 2000!), pappa alltid med i depån, lånar ut huset till Ali-G, går på premiärer, köper lyxbåtar, försöker bryta kontrakt ... helt enkelt gör saker en redan klar världsmästare kan kosta på sig, trots att han ännu inte har vunnit något lopp eller varit särskilt nära att göra det.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Williams uppskattade tydligen Ralf Schumacher mer än Jenson Button. Det kan ju inte stämma att det inte har funnits plats för Button i Williams. De gånger de har omförhandlat kontraktet med Ralf Schumacher har de ju haft möjlighet att ge platsen till Button, eller? I stället valde de att betala Ralf Schumacher en jättelön vilket också understryker att de har värderat Ralf högre än Button. De hade ju förmodligen inte behövt betala Button en bråkdel av vad Ralf krävde och fick.

Tärnström
Senast redigerad av JTarnstrom den sön okt 31, 2004 12:38, redigerad totalt 1 gång.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Eller man uppskattade Ralf tillräckligt mycket för att inte bryta kontraktet innan det löpte ut och sparka honom ....

Ralf hade kontrakt t.om. 2001, Montoya var klart för 2+2 år från och med 2001. Ralf hade ännu inte bevisat då det han har bevisat idag: att 2001 var året då han nådde toppen av sin förmåga och slutade utvecklas.

Det skulle nog mycket till för att Williams skulle bryta kontraktet och sparka Ralf efter 2000 - Williams har inte för vana att spraka förare innan deras kontrakt löper ut för det kostar för mycket. Zanardi är väl det enda undantaget från det på många år
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Nej, jag tror inte att Button övertygade tillräckligt mycket på Head och Williams. Att de har visat intresse för Button igen tror jag enbart beror på vad han har presterat i år. Hade Williams varit tillräckligt intresserade av Button hade de aldrig släppt honom. Jämför med Montoya. Där gjorde de allt för att knyta upp colombianen och såg också till att han till slut fick en plats.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

De släppte ju aldrig Button, de hade bara inte plats åt honom.

Precis som att man lånade ut Montoya till Ganassi i två år för att det inte fanns plats i Williams för honom 1999 så lånade man ut Button i två år till Benetton för att det inte fanns plats hos Williams.

Buttons två år hos Benetton var allt annat än imponerande - kasst är ett ord som man kan ta till.

Inför 2003 hade Williams kontrakt med Ralf och Montoya som det hade kostat massor av pengar att lösa. Dessutom var både Montoya och Ralf ganska kompenteta förare, och det fanns inget som tydde på att ett byte till Button istället för någon av dem skulle ha varit bättre.

Jag vet att du förstås tycker att man kunde ha sparkat Montoya efter 2002 och köpt ut colombianen och satt Button i hans plats istället. Frank och Patrick har dock inte samma insikt och insåg inte det ....

Williams var i ett dilemma - man hade kontrakt med tre förare och bara två platser. BAR ville ha Button, och ställde ett ultimatum till Williams: Vi tar Button, men på eget kontrakt och inte på låns av er. Williams skrev om kontraktet med Button, och släppte honom till BAR. Det nya kontraktet mellan Button och Williams blev att Williams har första rätt på Button så fort han inte längre har ett giltigt kontrakt med BAR (eller ngt annat stall)

När det gäller Montoya så hade Williams och Petrobas investerat ganska mycket pengar i honom för hans två säsonger i F3000, och det var en investering man inte bara ville släppa hur som helst. Helst ville man ha in Montoya i F1 1999 men vågade inte chansa på två som man såg oerfarna förare som Ralf och Montoya då. Inför 2000 försökte man få Ganassi att släppa Montoya så han kunde ta Zanardis plats, men Ganassi vägrade släppa Montoya eftersom han hade ett tvåårigt låneavtal med Williams. Man skrev då ett 2+2 årskontrakt med Montoya för 2001 för att inte tappa honom.

Button (eller Junquiera) fick bli deras nödlösning, och Button imponerade så pass mycket att han än idag har ett kontrakt med Williams.
Användarens profilbild
Freddan
Inlägg: 290
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Freddan »

Pastis skrev: Björn var för långsam för att verka intressant för andra stall, så enkelt är det. Sedan får man skylla på däck, bensin och vad tusan som helst.
Det är ju det här som är fel. Att förarna inte kan få likadana förutsättningar. Tro f-n att en förare är snabbare om han får lite bensin, purfärska däck och uppdaterad mjukvara medans en annan får fulltankad bil, med slitna hockeypuckar och mjukvara från 2003. Hur resonerar du? Björn fick kanske aldrig chansen att visa vad han gick för?

När han körde F3000 vann han tre gånger, sex andra platser, fem pole position och sju gånger satte han snabbaste varvet. Alla kör med likandant chassi och motor. Vissa stall har lite mer pengar och har således en fördel. De kan anställa duktigare depå personal, dyrare utrustning mm. Det jag vill säga är att med likadant material piskar BW både sin stallkompis och andra förare.

:smash: :smash: :bang: :smash: :bang: :smash: :bang:
-Red Bull Racing
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Freddan skrev:Det är ju det här som är fel. Att förarna inte kan få likadana förutsättningar.

Det jag vill säga är att med likadant material piskar BW både sin stallkompis och andra förare.
Möjligt. Men livet, och i synnerhet F1, är inte rättvist. För att få en gratis styrning i F1 måste man vara exceptionellt snabb. Och det kan väl inte ens hans största beundrare påstå att han varit?
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Jag är ingen Wirdheim fanatiker på något sätt, men jag hoppas det går bra för honom givetvis..och med tiden hoppas jag han gör bra ifrån sig.

Det är så jävla trist rent ut sagt att det är så få platser och att CART-serien är lite på dekis. Kanske är det ändå rätt att ta chansen i CART-serien för Björn..han är grymt duktig och jag tror han kan imponera. Frågan är - vad hjälper det..? Så länge F1-stallen satsar på gamla tråkkort eller töntar med lite pengar från Red Bull?

Björn är troligen en betydligt bättre, mer taktisk, vassare, skickligare förare än t.ex. Button, Sato, Webber, Klien, Fisichella, Ralf, Trulli, Coulthard osv..jag säger inte det för att jag är fanatiker..jag tror verkligen det. Björn var grym i F3000 och har visat en taktisk kyla som påminner snarare om Ralfs bror än Ralf..

Det är skandal att han inte får någon vettig chans i F1. Det visar på exakt hur korkade teamcheferna är.
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Vill härmed återigen påminna om min inställning..att Button är en sopa och är F1:s egen version av kejsarens nya kläder.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Då är Liuzzi änny grymmare då, med tanke på att han var ännu mer överlägsen i F3000?

Att han inte har en F1-sits är också en skandal
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

Att såpass många av F3000-mästarna på senare år inte platsat i F1 är nog det yttersta beviset på att F1 är på dekis, för att låna en benämning på en annan serie från El Scorcho. Snarare är det så att det F1 har framför sig är det stålbad som CART, numer Champ Car tvingats gå igenom.

Fler bevis på att F1 tappar position är etableringen av andra serier som är frikopplade från F1 och dess instegsserierna och mer eller mindre kopierar Champ Cars modell på enhetsbilar. Exempel på detta är t.ex A1GP och Formula Superfund (fd Euro 3000).

/Jan
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

A1 GP - en serie som enbart ska köras på vintern och som är att jämföras med en nedtrimmad vinterserie av F3000 ....

Formula Superfund som är ett försök att återuppväcka spillrorna av fiaskot PermierGP eller vad fotbollsracingserien skulle heta.

Ser inte att enhetsserier i F3000-nivå ska kunna hota F1 på något sätt. Hitills har inte F3000 lyckats dra mer publik än F1 ialla fall så det verkar som intresset finns kvar hos F1 ännu ett tag ....

Däremot förstör det nog tyvärr förarmarknaden en del då det inte finns underlag för så många olika enhetsklasser på samma nivå under F1. Det blir svårare att särskilja talangerna från medelmåttorna när så många är utspridda på så många olika ställen.

Intressant för övrigt hur även en Wirdheim-tråd kan locka fram olyckskorparna som sjunger om F1:s död :)

Sen är det väl en klar majoritet av F3000-mästarna de senaste 10, eller t.om.m 20, åren som kommit in i F1. Väl där har några hållt sig kvar, medan andra har slagits ut. Så på så sätt har F3000 fungerat att tillsammans med brittiska och tyska, numera europeiska F3, vara de främsta underkategorierna för förare med F1-ambitioner.
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

Formula superfund har inget gemensamt med den där fotbollsserien som LuckyStrike1 skriver om. Det är Euro 3000 som utvecklar formatet och byter namn. Och har inte A1GP-bilen fler hästar och väger mindre än dagens F3000? Så det där med nedtrimmad stämmer väl inte?

Och visst så har en majoritet - om nu utslaget på 10 till 20 år är intressant - av vinnarna i F3000 tagit plats i F1. Men det var inte det tidspannet den här olyckskorpen hade i åtanke. Det var snarare de tre senaste åren.

Men likväl, för återgå, färre toppförare kommer att söka sig till F1. På grund av att det inte finns ett fungerande urvalssystem och att det finns konkurrenskraftiga alternativ där förarna kan tjäna pengar istälet för att behöva betala för en sits.

/Jan
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

I Superfund serien använder man de bilar som skulle ha använts i fotbollsracerserien. Man byter ut de gamla Euro300-bilarna mot de bilar som nu står och samlar damm efter att PremierGP aldrig blev av. I och för sig kul att bilarna använts till något - och i jämförelse med GP2, F1, Champ Car, ja t.o.m. IRL tror jag så är de lite nedtrimmade.

Euro3000 var aldrig någon hit och Superfund tvivlar jag blir någon hit den heller.

De tre senaste åren utgör ju inte mycket till ett underlag. Men visst - Tomas Enge fick några race i F1 men sen så lyckades han ju röka bort sina chanser i ett marijuanamoln. Men körde F1, det gjorde han - tre lopp. Vnn F3000 2002 på banan, förlorade till Bourdais i domstolen. Björn Wirdheim, mästare 2003, var som bekant Jaguars tredjeförare i år så han fick in en fot i F1. Justin Wilson, F3000-mästare 2001, körde en hel säsong i F1, men var för långsam och fick inget nytt förtroende. Det var väl de senaste tre årens F3000-mästare det? En majoritet av dem kom in i F1. Av olika anledningar är de inte kvar.

Vitantonio Liuzzi har tyvärr inte hittat någon plats, men mycket verkar tyda på att han blir Ferraris testförare vilket inte är så illa det för en första chans i F1. Vilka fler F3000-mästare har vi?

Precis som i IRL och Champ Car är det tyvärr lite ont om förarplatser - som vanligt är utbudet av förare större än efterfrågan.

Färre toppförare kommer att söka sig till F1? Det var nog det märkligaste jag har hört? Stjärnorna står inte precis på rad för att få en sits i IRL eller Champ Car .....

Ett fungerade urvalssystem för F1 finns: Majoritet av F3000-mästarna kommer in i F1 och brittiska och Euro-F3 serierna är naturliga serier F1-stallen plockar förare från.

Vad är de naturliga urvalssystemen för Champ Car? Ingen juniorserie finns ialla fall. Verkar mest bestå av Toyota Atlantic förare som inte vill lämna amerikanska kontinenten, betalande mexikanare, avdankade F1-förare och enstaka F3000-förare F1-stallen inte bedömmer som tillräckligt bra. MEnar du att förare i Champ Car inte behöver ha sponsorer med sig för sina sitsar? Vad jag har förstått är det lika vanligt där som i vilken annan serie som helst. Även i IRL finns det flera förare som har sina platser köpta av sponsorer. F3000, GP2, Euro3000, Superfund, Formula Nissan Dallara, F3 .... där krävs det sponsorer för samtliga platser. Så vilka serier menar du är det konkurrenskraftiga alternativet där man inte behöver betala för en plats och kan tjäna pengar?

Vilka förare betalar för sina sitser mha sponsorer i F1? Minardiförarna, en Jordanförare och Christian Klien. Det är väl de enda. Så en klar majoritet av F1-förarna har inte med sig sponsorer till sina stall .... det du!
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

Byggdes Premier 1:s bilar av Force 10?
/Jan
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Reynard har jag för mig.

Autosport hade en artikel om det där för någon månad sen, där bilarna från Premier1 serien utgör underlag för den nya Superfund-serien.

Det är en märklig blandning av serier nästa år:

GP2 som är officiella ersättaren till F3000, naturliga steget under F1 i Europa och stöttad av Renault.

Superfund som är en utveckling av EuroF3000 och som blir ungefär lika snabbt som GP2 om än med sämre förare - ungefär som förhållande F3000/EuroF3000 tidigare.

FOrmula Nissan Dallara World Series som blir ungefär som idag prestandamässigt. Formel REnault V6 försvinner. Stöttad av Renault.

A1GP som mest är ett litet kul vinterjippo för att promota racing i Mellan-Östern.

Sen kommer F3 som vanligt och under det Formel Renault och FFord.

Jag har svårt att se att det i dessa tider finns underlag ekonomiskt för GP2, Superfund, World Seriens och A1GP. De sistnämnda har en fördel av att köra när inga andra racingserier körs. Men av de andra tre tror jag World Series och Superfund får det mycket tufft.

Christan Horner är tveksam till Superfund. HAn har sagt att timingen är fel och att marknaden är mättad av för många serier redan som det är.
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

Då är autosport felunderättade. Superfunds nya chassi är byggt av Force 10 som består av fd Penske och Lola-designers som byggt en helt ny kärra.
/Jan
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Tja, Autosport är ju lite av branschbibeln så det kanske är troligare att jag kommer ihåg fel från artikeln .....

Hur som helst - ambitiöst projekt, troligen dödsdömt från början.

Däremot ser jag fram emot att se hur GP2 kommer att arta sig :up: samt om Wirdheim får en plats i Champ Car nästa säsong så man får möjlighet att följa det på TV och inte via taskig streaming på nätet.
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

Sen undrar jag bara, gick verkligen Tomas Enges fall till domstol? Minns du fel där också?
/Jan
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

FIA:s inofficiella ialla fall ... ärendet avgjordes visserligen av FIA men ordvalet domstol underströk mitt retoriska knep i att lansera den inte helt revolutionerande tanken om att Tomas Enge var den bästa föraren på banan ....

En åsikt som visst stöddes av förare som delade bana med de två titelkombatanterna det året.


Sen - hur var det nu med de tre senaste årens F3000-mästare? Eller senaste tio årens? Eller t.o.m. senaste knappa tjugo årens?
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

En besvärsinstans eller skiljenämnd är ingen domstol.
Av de tre senaste F3000-mästarna är det ingen som tävlat en hel säsong i F1.
/Jan
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Justin Wilson? Körde en hel säsong i F1 och han vann titeln i F3000 2001. Körde hela 2003 i F1. Fast det går väl utanför din fina treårsspärr förstås :)

Hur var det med urvalet till Champ Car? Är Toyota Atlantic serien att köra i ....
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

Toyota Atlantic är lite som USA:s F3, glappet blir därför lite för stort som oftast för att kliva upp till Champ Car direkt, sedan Indy Lights försvann. Men en och annan tar klivet, nu senast AJ Allmendinger och i nästa lopp ska visst Michael Valiante få chansen i Mexico. Men det kan vi gärna ta någon annan gång, nu var det visst F1 vi diskuterade.
/Jan
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

jajo skrev:Då är autosport felunderättade. Superfunds nya chassi är byggt av Force 10 som består av fd Penske och Lola-designers som byggt en helt ny kärra.
/Jan
Det är väl Raceprep som bygger Superfund-kärran: www.raceprep.co.uk
Däremot verkar den vara designad av John Travis, f.d. Penske.

Från början sas det dock att den skulle byggas på Premier1-kärrorna, men så blev det tydligen inte.
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

Force 10 består av John Cherry, fd. Lola och Paul Travis fd. Penske som designat bilen. Det är korrekt att Raceprep står för byggandet. Det ryktas att den kärran kommer att stå som förebild för Champ Car när det nya reglementet införs 2006.
/Jan
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Problemet är att Champcar inte syns i någon vettig kanal..varken här eller i USA..rätta mig om jag har fel..syns de inte finns de inte..visst..ni och jag vet att de finns men inte allmänheten. Produkten Champcar kan bli vad den var men då krävs 1) exponering 2) kända förare och då menar jag inte Paul Tracy som iofs är sevärd och bra men de behöver gå in och ta tillbaka något team från IRL och vara rent ut sagt lite jävliga på marknadsföring..varför inte satsa på att få med F1 förare..?

Ärligt talat..de där sportvagnsserierna eller vad det är intresserar ju ingen..Champcar siktar för lågt..hela tiden siktar de för lågt.

IRL har vunnit slaget..nästa år kör de två vanliga banor och snart är Champcar borta ifall de inte aktar sig. Sorgligt nog verkar traktorerna i IRL locka mer pengar än snygga graciösa Champcar-bilar.
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

Nästa år ska du kunna se Champ Car på Eurosport igen om de rykten jag hör stämmer. Jag har för övrigt sett samtliga Champ Car-lopp utom ett på MotorsTV som frivisas på Eurobird satelliten. Ryktena säger också att Champ Car är tillbaks på CBS med minst sex, kansek sju lopp nästa år och de övriga ska visas på Speed TV eller Fox sports.
Och nej, IRL har inte vunnit slaget om amerikansk formelbilsracing. De saknar nämligen inte en viktig komponent - fansen!

Men detta diskuteras bäst i CART/IRL-forat.
/Jan
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

jajo skrev:Nästa år ska du kunna se Champ Car på Eurosport igen...
Brukar det inte låta så inför varje säsong... :wink:
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

Jo, fram till eurosport inser att de måste betala för det också....
Fp730a
Inlägg: 380
Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
Ort: Västerås - Sweden

Inlägg av Fp730a »

BW ska köra nu på fredag. Vet ni om han kommer "få testa avgassystem" eller om han kommer få köra för fullt?

Han Klien och den där italienaren ska få köra på fredag. Tror ni han har en chans att knipa någon sits? Kanske en testsits igen.. Med lite mer pengar kanske Jaguar kan få till trebilarstester som de andra stallen och på så vis får ju BW visa upp vad han går för..
Vad tror ni om testet?
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

jag tror det är dags att slänga all försiktighet överbord och köra järnet..och vara psykologiskt elak mot de andra förarna..göra allt som går för att visa vem som är bäst
HASSE
Inlägg: 106
Blev medlem: sön jan 25, 2004 15:39

Inlägg av HASSE »

Det toh slut men lika bra det.Tror inte Red Bull hade varit någon framtid ändå.
Fp730a
Inlägg: 380
Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
Ort: Västerås - Sweden

Inlägg av Fp730a »

Tror inte dom hade erbjudit honom någon sits ändå och vem vill åka runt och testa differentialer eller något annat och se långsam ut..
HASSE
Inlägg: 106
Blev medlem: sön jan 25, 2004 15:39

Inlägg av HASSE »

Att vara testförare för ett B jag menar C-team kan inte vara någon höjdare.
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Björn spolade Red Bull, ett mycket bra beslut. Bilracing är så mycket mer än bara Fomel 1!

Varför krypa för ett sånt j-la "MickeyMouse"-team?

Och för att spinna vidare på detta... förr gjorde leksaksbil-tillverkare modeller och kopior av riktiga racerbilar. Tittar man på "RB-forden" så verkar det nästan tvärtom... :wink:
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Vad är det en kopia av då?
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

En leksak.