RED BULL
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Frågan är vad det betyder för sporten... Egentligen tycker jag att det saknar betydelse om det är biltillverkare eller läskeblaskfabrikanter som äger team - för ingendera utgör biltävlande en del av kärnverksamheten. Och likaså har det en negativ inverkan på urvalet av förare. Det är inte många av de förare som Red Bull har satsat på som jag tror har någon framtid inom F1. Red Bulls satsning går ut över förare som har långt bättre förutsättningar att lyckas - bland dem Björn Wirdheim.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Förvisso, men man kan inte negligera marknadsföringspotentialen i F1 för andra än biltilverkare. Och Benetton hade kanske inte den nyckfulla hållningen som dagens och gårdagens biltillverkare om man nu ska jämföra. Men med fokus på Red Bull så gissar jag att de kommer att försöka plocka poäng på att de sätter en amerikan på gridden, av rent marknadsstrategiska skäl. Det kan bli bra eller dåligt, beroende på vem de väljer.
/Jan
/Jan
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Som det ser ut i dag är det fritt för vem som helst att äga ett team. Skilladen mot när Benetton var involverat är att det nu knappast finns några andra än storföretag som kan starta/äga ett F1-stall. Fortsätter utvecklingen kommer vi snart inte ha ett enda team, med racing som kärnverksamhet, kvar i F1. Vad händer när Red Bull tröttnar? Kommer franchicelicenserna att säljas till höger och vänster?jajo skrev:Förvisso, men man kan inte negligera marknadsföringspotentialen i F1 för andra än biltilverkare. Och Benetton hade kanske inte den nyckfulla hållningen som dagens och gårdagens biltillverkare om man nu ska jämföra.
/Jan
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 177
- Blev medlem: sön jul 06, 2003 09:00
- Ort: Västgöte.
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Det beror lite på hur man ser på ägandet och de risker det medför.
Jag inbillar mig att det är ett större risktagande för till exempel Red Bull i det här fallet att investera i F1 genom köp av Jaguar, även om nu ryktet säger att de får stallet för bara en dollar. Dock med krav på uthållighet, vad och omfattning vet jag inte. Jag antar att Red Bull, likväl som Benetton gjorde en gång i tiden, går in i detta med en förhoppning om att det skall gå med vinst. För något annat har de nog inte råd med. De har inte de plånböcker som biltillverkarna har som kan skriva av en investering i F1 som en ren marknadsföringsåtgärd. Red Bull är förvisso stort, men jag tror inte de har riktigt den budgeten.
Jag gissar att de därmed är mer långsiktiga med sin investering i F1 och för mig känns det bra. Men visst hade det varit bättre om Jaguar kunde drivas vidare av något företag som hade bilsport som kärnverksamhet. Men så ser inte verkligheten inte ut idag.
/Jan
Jag inbillar mig att det är ett större risktagande för till exempel Red Bull i det här fallet att investera i F1 genom köp av Jaguar, även om nu ryktet säger att de får stallet för bara en dollar. Dock med krav på uthållighet, vad och omfattning vet jag inte. Jag antar att Red Bull, likväl som Benetton gjorde en gång i tiden, går in i detta med en förhoppning om att det skall gå med vinst. För något annat har de nog inte råd med. De har inte de plånböcker som biltillverkarna har som kan skriva av en investering i F1 som en ren marknadsföringsåtgärd. Red Bull är förvisso stort, men jag tror inte de har riktigt den budgeten.
Jag gissar att de därmed är mer långsiktiga med sin investering i F1 och för mig känns det bra. Men visst hade det varit bättre om Jaguar kunde drivas vidare av något företag som hade bilsport som kärnverksamhet. Men så ser inte verkligheten inte ut idag.
/Jan
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Var inte Benetton ett storföretag på sin tid när de gick in och köpte Toleman?JTarnstrom skrev:Som det ser ut i dag är det fritt för vem som helst att äga ett team. Skilladen mot när Benetton var involverat är att det nu knappast finns några andra än storföretag som kan starta/äga ett F1-stall. Fortsätter utvecklingen kommer vi snart inte ha ett enda team, med racing som kärnverksamhet, kvar i F1. Vad händer när Red Bull tröttnar? Kommer franchicelicenserna att säljas till höger och vänster?jajo skrev:Förvisso, men man kan inte negligera marknadsföringspotentialen i F1 för andra än biltilverkare. Och Benetton hade kanske inte den nyckfulla hållningen som dagens och gårdagens biltillverkare om man nu ska jämföra.
/Jan
Tärnström
De enda småföretag som gick in i F1 på den tiden var ju sådana småföretag som drevs av racingskurkar. Sådana som kvalade in 20 sekunder efter alla andra och så småningom försvann på flykt undan rättvisan för diverse brott. Sådana önskar man sig ju inte direkt tillbaka i F1...
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Precis - Benetton då var väl ungefär som Red Bull idag relativt sett.
Förarmässigt har ju Red Bull en stor pool av förare de stöttar på olika sätt, så de har ju många duktiga förare att välja mellan. Därför är det nog svårare för förare utanför Red Bull-sfären att få en plats nästa år i Red Bull:s stall om det blir något köp av.
Förarmässigt har ju Red Bull en stor pool av förare de stöttar på olika sätt, så de har ju många duktiga förare att välja mellan. Därför är det nog svårare för förare utanför Red Bull-sfären att få en plats nästa år i Red Bull:s stall om det blir något köp av.
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Scott Speed ser onekligen ut att vara ett löfte men hans stall diskvalificerades under säsongen eftersom bilen inte var helt reglementsenlig. Varje gång jag ser någon vara så pass överlägsen i en mindre klass drar jag öronen åt mig. En liten hästkraftskillnad kan betyda otroligt mycket på den nivån. I brittiska Formel Ford har det länge varit så att motorerna ska vara enligt samma specifikation. Trots det diffar det mellan motorerna och de bästa går till de bästa stallen, som Duckhams exempelvis. Därför vill jag se betydligt mer av Scott Speed innan jag säger något om honom.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 958
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Fagersta
Vad är det för en "tomte" i Redbull som bestämmer vem som dom ska sponsra? Ge Klein ett år till?
Vore det inte bättre om de sponsrade någon som är bra? Så där rent reflexmässigt borde det väl vara som så att de säljer mer av sitt groggvirke om deras förare, och nu stall går bra?
Vi bara måste ha någon expert i den här "panelen" som är utbildad i marknadsföring och kan förklara detta.
Vore det inte bättre om de sponsrade någon som är bra? Så där rent reflexmässigt borde det väl vara som så att de säljer mer av sitt groggvirke om deras förare, och nu stall går bra?
Vi bara måste ha någon expert i den här "panelen" som är utbildad i marknadsföring och kan förklara detta.
Och plötsligt är FERRARI/ACER ett favoritstall...
// Hood.
// Hood.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jaha, då var det i denna döende serie utan framtid helt klart med 10 stall/20 bilar och bekräftade motorer till alla inför nästa säsong. Tidspunkten är mitt i november.
Till 2006 är det närmast klart med två ytterligare sall vilket gör att denna döende serie utan framtid då kan komma att mönstra 12 stall/24 bilar.
Vad ska nu komma härnäst i form av dåliga nyheter i dessa kristider månne?
För övrigt tycker jag inte Klien är en sådan sopa. Det är lätt att glömma att han tog klivet till F1 direkt från EuroF3 där han tillhörde topp 3. Utan att ha kollat närmare tror jag att Klien lyckades lika bra, om inte bättre, i F3 än vad Wirdheim gjorde? Det är logiskt att ge Klien ett andra år, eftersom F1 är för svårt för att greppa på ett år. Däremot kan man starkt ifrågasätta ytterligare chanser om han efter nästa säsong inte kan visa på att han går framåt. Men jag tycker inte han gjorde bort sig i år - däremot tror jag att han i Sverige har ansetts "extra dålig" då han har varit Wirdheims närmaste konkurrent om en raceplats i stallet... [/img]
Till 2006 är det närmast klart med två ytterligare sall vilket gör att denna döende serie utan framtid då kan komma att mönstra 12 stall/24 bilar.
Vad ska nu komma härnäst i form av dåliga nyheter i dessa kristider månne?
För övrigt tycker jag inte Klien är en sådan sopa. Det är lätt att glömma att han tog klivet till F1 direkt från EuroF3 där han tillhörde topp 3. Utan att ha kollat närmare tror jag att Klien lyckades lika bra, om inte bättre, i F3 än vad Wirdheim gjorde? Det är logiskt att ge Klien ett andra år, eftersom F1 är för svårt för att greppa på ett år. Däremot kan man starkt ifrågasätta ytterligare chanser om han efter nästa säsong inte kan visa på att han går framåt. Men jag tycker inte han gjorde bort sig i år - däremot tror jag att han i Sverige har ansetts "extra dålig" då han har varit Wirdheims närmaste konkurrent om en raceplats i stallet... [/img]
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nej, du har fel, Lucky, det är inte tolv stall som kommer att stå på gridden 2006. Det är en läskedryckstillverkare, en tobakstillverkare, en marknadsförings(olje)plattform, ett landslag och ett antal bilkoncerner. Det finns i dagsläget tre stall: Jordan, Minardi och Sauber...
Så länge F1 är beroende av företag vars kärnverksamhet ligger inom andra områden kommer F1 alltid att vara i kris
Tärnström
Så länge F1 är beroende av företag vars kärnverksamhet ligger inom andra områden kommer F1 alltid att vara i kris
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ahh .. jag förstår så allting är ändå bara skit och kommer att gå åt helsike? Lite svårt att ta till mig det, men jag försöker.
Sen är väl så vitt jag vet Williams och McLaren också stall? Frank Williams äger 70% och Patrick Head så 30% av det stallet. BMw är en motorleverantör, inte en ägare. Så nog kan Williams läggas till din lista?
McLaren ägs till 40% av Mercedes, men resterande 60% ägs av Ron Dennis och Mansour Ojjeh så McLaren bör kanske läggas till listan också?
Ferrari? De har väl ägts av FIAT sedan 70-talet så nog kan biltillverkare ha långsiktiga planer också ....
Exkl. Ferrari så är hälften av stallen stall ... eller?
Jordan ska väl för övrigt tas bort? De ägs till närmast hälften av en riskkapitalister. Är det verkligen i överensstämmande med din defition av "riktiga" stall?
Jag har inte riktigt lyckats ta till mig samma pessimistiska syn (som det ska erkännas är en "kul grej" att ha ...) så jag ska fira dagens bekräftelser med en öl.
Jag tycker vi har fått det bevisat idag att:
- det finns köpare av stall, när/om biltillverkare drar sig ut (andra företag som Red Bull eller rika motorsportintresserade som Kalkoven)
- biltillverkare känner ett eget ansvar, och kan hjälpa andra stall när det är verklig kris (Toyota säljer motorer till överkomligt pris till Jordan)
Det är glädjande för F1:s framtid.
Nu vill jag bara se:
- att IRL en gång för alla kraschar, och att Champ Car/OWRS kan bygga vidare.
- att Wirdheim vinner lopp i den serien nästa säsong, som vi kan se på SVT24
- att Citroen blir kvar i WRC, och att Renault och Suzuki presenterar sina WRC-bilar för 2006 ganska snart med P-G i en av Suzukibilarna.
- de två avslutande loppen i NASCAR för säsongen i den faktiskt mycket spännande striden om Nextel Cup. Jag vill se Johnson eller Gordon som segrare efter stallets tragedi för två veckor sen.
Skål
Sen är väl så vitt jag vet Williams och McLaren också stall? Frank Williams äger 70% och Patrick Head så 30% av det stallet. BMw är en motorleverantör, inte en ägare. Så nog kan Williams läggas till din lista?
McLaren ägs till 40% av Mercedes, men resterande 60% ägs av Ron Dennis och Mansour Ojjeh så McLaren bör kanske läggas till listan också?
Ferrari? De har väl ägts av FIAT sedan 70-talet så nog kan biltillverkare ha långsiktiga planer också ....
Exkl. Ferrari så är hälften av stallen stall ... eller?
Jordan ska väl för övrigt tas bort? De ägs till närmast hälften av en riskkapitalister. Är det verkligen i överensstämmande med din defition av "riktiga" stall?
Jag har inte riktigt lyckats ta till mig samma pessimistiska syn (som det ska erkännas är en "kul grej" att ha ...) så jag ska fira dagens bekräftelser med en öl.
Jag tycker vi har fått det bevisat idag att:
- det finns köpare av stall, när/om biltillverkare drar sig ut (andra företag som Red Bull eller rika motorsportintresserade som Kalkoven)
- biltillverkare känner ett eget ansvar, och kan hjälpa andra stall när det är verklig kris (Toyota säljer motorer till överkomligt pris till Jordan)
Det är glädjande för F1:s framtid.
Nu vill jag bara se:
- att IRL en gång för alla kraschar, och att Champ Car/OWRS kan bygga vidare.
- att Wirdheim vinner lopp i den serien nästa säsong, som vi kan se på SVT24
- att Citroen blir kvar i WRC, och att Renault och Suzuki presenterar sina WRC-bilar för 2006 ganska snart med P-G i en av Suzukibilarna.
- de två avslutande loppen i NASCAR för säsongen i den faktiskt mycket spännande striden om Nextel Cup. Jag vill se Johnson eller Gordon som segrare efter stallets tragedi för två veckor sen.
Skål
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag vet inte när han ska testa, men det har ju sagts att det är nu i mitten av november. Jag har inte sett några bekräftelser på det och att det skulle vara ikväll, men desto förr desto bättre.
Han och Klien skulle testa Jaguar nu i december när vintertesterna inleds - frågan är bara vad som sker nu när försäljningen är klar.
Han och Klien skulle testa Jaguar nu i december när vintertesterna inleds - frågan är bara vad som sker nu när försäljningen är klar.
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Inlägg: 115
- Blev medlem: tis okt 14, 2003 20:58
-
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Göteborg
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Scott Speed och Liuzzy ryktas få testa med Red Bull i denna månad. Men Mateschitz tycker att Speed är för oerfaren:
http://www.paddocktalk.com/news/html/mo ... e&sid=3188
/Jan
http://www.paddocktalk.com/news/html/mo ... e&sid=3188
/Jan
-
- Inlägg: 176
- Blev medlem: fre mar 07, 2003 18:38