Cancun
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ferrari har ju ganska nyligen sagt att de vill ha en större del av kakan, vilket ledde till nåt ordbråk med Bernie, så att biltillverkarna och därmed de dominerande stallen skulle vilja ge bort pengar till de mindre stallen frivilligt tvivlar jag starkt på. Det är ju inte mängden TV-pengar som stallen har till godo som är problemet, utan fördelningen. Så länge den ser ut som den gör är det ointressant om Bernie får 60% eller 10%. Om kakan skulle bli större till stallen så skulle det snarare bli mer bråk över fördelningen, eftersom den blir viktigare.
Det bästa vore kanske att GPWS belv verkligehet som fristående serie och F1 fortsatte på egen hand med de stall som blir kvar, plus t.ex. Arden, etc.. Inom 5 år kommer GPWS ha lagt ned och då kan F1 börja blomstra igen på sina villkor. Både Max och Bernie har uttalat sig väldigt kritiskt över biltillverkarnas deltagande så omöjligt är det inte, om än knappast troligt. Det troliga är ändå att det fortsätter som förut, men med mer makt till biltillverkarna.
Det bästa vore kanske att GPWS belv verkligehet som fristående serie och F1 fortsatte på egen hand med de stall som blir kvar, plus t.ex. Arden, etc.. Inom 5 år kommer GPWS ha lagt ned och då kan F1 börja blomstra igen på sina villkor. Både Max och Bernie har uttalat sig väldigt kritiskt över biltillverkarnas deltagande så omöjligt är det inte, om än knappast troligt. Det troliga är ändå att det fortsätter som förut, men med mer makt till biltillverkarna.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
JTarnstrom skrev:Varför finns det bilfabrikanter som så gärna är med och levererar motorer till andra serier? Dessutom behövs inte de stora biltillverkarna för att få fram motorer. Det finns andra leverantörer som skulle kunna vara intresserade om priset vore det rätta.
Nu pratar vi egentligen om två olika saker som inte utesluter varandra.Jag tror inte det fungerar att "slänga ut" eller tvinga biltillverkarna att sälja och sen tro att det ska komma tillbaka till samma serie som tvingat ut dem. Det finns som du säger andra serier i så fall ....
Förstår inte vad du vill säga med att ingen vill ge pengar till någon annan - förutom det jag just har försökt påpeka - att det är egenintressena som styr. Därför ska inte stallen vara med och bestämma om det.
Ser heller inte vad ditt fördelningssystem skulle åstadkomma som inte dagens system redan gör. Det är inte den totala summan med pengar som avgör hur pass bra sporten mår, det är den inbördes skillnaden mellan stallen som avgör. De kommer alltid att göra av med varenda krona de får in. Så fungerar sporten och så kommer den alltid att fungera. Därför måste kostnadssidan regleras och ska det fördelas intäkter bör det i stället ske i omvänd proportion mot resultatet annars kommer gapet ständigt att vidgas.
Vad jag tror att ett fördelningssystem liknande det jag skissade på kan åstadkomma är att ge alla stallen mer pengar från sporten, inte externasponsorer. Det är en sundare intäktsbas. Dessutom kommer ett sådant system att ge alla mer pengar, men relativt sett kommer de små stallen att få mer pengar än vad de får idag. Jag menar att klyftan minskar.
Sen kommer kostnadesbiten in efter det. Stallen får mer pengar från sporten än idag. Det mår de bättre av, de små stallen får dessutom relativt sett mer pengar och kommer på lite grönare kvist. Biltillverkarna vill sänka kostnaderna, de tycker det är för dyrt idag så där finns redanviljan.
Vad man bör göra är att ta bort fördelen av att spendera mer pengar. Färre tester a lá CART/IRL eller DTM med ett antal schemalagda tester per år för samtliga stall, en däckstillverkare, standardkomponter i bilar och motorer till viss del. Den typen av åtgärder som gör att Ferrari fortfarande kan ha 900 anställda och lägga ner miljarder ... men utan att de tjänar något på det. Då finns det ingen anledning för dem att göra det.
Det här tillsammans är två åtgärder som 1: har gett stallen mer pengar fårn sporten och ett mindre beroendeförhållande till rika biltillverkare och sponsorer och 2: gjort F1 billigare genom att ta bort många fördelar av att spendera mycket.
Bernie är emot punkt 1 och Bernies Concorde-avtal gör punkt 2 oändligt svår att genomföra och FIA:s hattande gör också att punkt 2 verkar svårt för dem att förstå.
Dinainlägg? (jag tycker egentligen om dig också) Du vill att biltillverkare ska leverera motorer till F1 men inte äga stall? Du vill sänka kostnaderna. Jag försöker bara förstå om Christian Horner ska betala för sina motorer eller ej, om det finns biltillverkare som ens är intresserade av att vara med i F1. Om det inte finns några som är särskilt intresserade av det F1 du skissar på så är vi ju i praktiken tillbaka till 60-talet: en eller ett par privata motortillverkare som bygger motorer till små privatstall.Du vill gärna lägga ord i min mun. Jag har inte pratat om att skapa en serie som påminner om 60-talet. Jag har heller inte påstått att någon ska ge Christian Horner gratis motorer. Var får du allt ifrån?
Jag tror inte att receptet till framgång här är att titta bakåt utan framåt. Tyrrell, Lotus, Brabham ... de är försvunna för länge sen. Idag handlar F1 om biltillverkare i en eller annan omfattning. Jag tror inte att det går att få F1 till en serie av mindre privatstall längre för den tiden har varit här och passerat för länge sen.Jag förstår inte varför du tror att en serie med stall som heter BMW, Mercedes, Toyota ska locka så många fler åskådare. Det är inte många år sedan stallen hette Jordan, Brabham, Lotus och Tyrrell, en tid som jag tror att de flesta minns som betydligt roligare än dagens urvattnade soppa. Vad händer när en av biltillverkarna drar ur pluggen? Vad händer med förarrekryteringen? Den kommer alltmer att riktas in på förare som säljer bilar. Killar som Wirdheim kommer att ha ännu mindre chans att få en sits i din drömvärld. F1 ska drivas av team, inte koncerner.
Tärnström
Om biltillverkarna drar ut ur pluggen och självmant försvinner manngrant, ja då kan det vara lösningen. Men jag ser inte att de vill göra det, utan de vill istället fortsätta vara involverade under förutsättning att de, eller rättare sagt stallen, får mer pengar av Bernie än idag och att det blir billigare att delta.
Vad är det för skillnad på förare som säljer bilar än på förare som säljer cigaretter/läkemedel/hamburgare/läsk/energidrycker? Förare har alltsedan reklamen kommit in i motorsporten varit reklampelare och försäljare, det är bara produkterna de säljer som har ändrats.
Bilracing har med bilar att göra, och jag tror det är lättare att få folk att identifiera sig med Mercedes eller Toyota eller Ferrari än det är att identifiera sig med Arden, DAMS eller Pons. En gång var det kanske inte så, men det var innan biltillverkarna kom in i bilden. Nu är de här, och då kan man välja att titta tillbaka på svunna tider eller titta framåt och se hur vi kan skapa en lyckad situation av det.
F1 drivs än idag av stall - vissa av stallen ägs helt eller delvis av biltillverkare. De kan komma eller gå, just nu är de här och verkar vilja vara här på lång sikt och de ekonomiska förutsättningarna förbättras. Jag vill att F1 ska drivas av stallen, att stallen ska få mer pengar från sporten och att det ska bli billigare för stallen att delta. Om de sen ägs av biltillverkare, privatpersoner, cigarettbolag, hamburgerkedjor, länder eller av stiftelser gör egentligen detsamma. Det är deras ensak och att låta en myndighet bestämma vilka som har rätt resp. inte rätt att äga stallen känns inte rätt.
Frank Williams äger tillsammans med Head hela sitt stall, Ron Dennis har sålt 40% till MB och äger resten själv tillsammans med Mansour Ojjeh. Eddie Jordans stall ägs av riskkapitalister, Peter Sauber äger sitt stall, Paul Stoddart äger sitt, Ferrari ägs av FIAT, BAR ägs av BAT, Toyota ägs av Toyota ..... det är faktiskt fler stall som inte ägs av biltillverkare än vad som ägs av biltillverkare idag, så jag tror inte problemet ligger i ägandeformen.
Problemet ligger snarare i de höga kostnaderna och Bernies järngrepp om den kommersiella biten. FIA kan lösa det första tillsammans med stallen, Bernie kan lösa det sista tillsammans med stallen. Inget går att lösas av tvång och enkelriktade krav.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vad gjorde Bernie och Mosley och biltillverkarna för tio år sedan? Tittade de bakåt? Nej, de tittade framåt. Att framåt inte alltid är av godo är en annan sak, det ser vi ju idag. Det är att förenkla debatten om man gör detta till en fråga om bakåt- eller framåtsträvan. Att vara för en annan åsikt gör en inte per automatik till bakåtsträvare men det är ett bekvämt retoriskt trick för den som tycker sig stå för utveckling att tillvita sina meningsmotståndare sådana egenskaper.
Jag tittar också framåt, tro inget annat.
Tärnström
Jag tittar också framåt, tro inget annat.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det var inte ett retoriskt trick - det var min ärliga uppfattning om din åsikt att det är bara skit nu och det blir dessutom värre och det var bättre förr, ju förr dess bättre. Rätt eller fel, det är den bild jag får av det du skriver här.JTarnstrom skrev:Vad gjorde Bernie och Mosley och biltillverkarna för tio år sedan? Tittade de bakåt? Nej, de tittade framåt. Att framåt inte alltid är av godo är en annan sak, det ser vi ju idag. Det är att förenkla debatten om man gör detta till en fråga om bakåt- eller framåtsträvan. Att vara för en annan åsikt gör en inte per automatik till bakåtsträvare men det är ett bekvämt retoriskt trick för den som tycker sig stå för utveckling att tillvita sina meningsmotståndare sådana egenskaper.
Jag tittar också framåt, tro inget annat.
Tärnström
Säger du att det inte är så, så är det väl så.
Att formel 1 handlar mycket om pengar har knappast undgått någon.
I denna topic så nämns biltillverkare på samma sätt som tobaksproducenter.
Jag föredrar rent moraliskt att biltillverkare tar marknadsandelar inom F1 före tobak.
Vilken som dödar mest globalt vet jag inte men fundera lite på det .
Varumärket F1 är knappast något som dör ut av sig själv.
Bernie har för stort inflytande på Fia (Max Mosley) enligt mig och Fia som intresseförening samt regelverk för motorsport är värdelös då de alltid går Ferraris ärenden.
En ny serie som slipper korruptionen inom F1 kanske är bra men till Bernies försvar måste sägas att de flesta som läser detta inlägg skulle aldrig läst det utan Bernie.
I denna topic så nämns biltillverkare på samma sätt som tobaksproducenter.
Jag föredrar rent moraliskt att biltillverkare tar marknadsandelar inom F1 före tobak.
Vilken som dödar mest globalt vet jag inte men fundera lite på det .
Varumärket F1 är knappast något som dör ut av sig själv.
Bernie har för stort inflytande på Fia (Max Mosley) enligt mig och Fia som intresseförening samt regelverk för motorsport är värdelös då de alltid går Ferraris ärenden.
En ny serie som slipper korruptionen inom F1 kanske är bra men till Bernies försvar måste sägas att de flesta som läser detta inlägg skulle aldrig läst det utan Bernie.
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
jajo skrev:Tilke verkar ha fler banor på gång:
http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_ ... t_id=22793
/Jan
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Det lutar åt bakslag för Bernie och hans ollonbana i Cancun. Gerry Forsythe som försökt få till ett Champ Car lopp i Cancun säger: "I'll believe it when I see it," said Forsythe. "That city couldn't come up with $3 million for us, how can they afford F1? You know Bernie (Ecclestone) isn't spending any money."
Nu ska visst den nya banan kosta 70 miljoner dollar och ligga utanför stadsgränsen, nära flygplatsen. Hur ska de lura de amerikanske turisterna till en bana såpass lång bort från deras hotell och badstränder?
Sedan hör jag visst att den ende investorn av detta projekt verkar dra öronen åt sig. Ja, det är bara en investor och inte ett samriskprojekt som brukligt. Verkar mycket tveksamt att detta projekt ros i land.
/Jan
Nu ska visst den nya banan kosta 70 miljoner dollar och ligga utanför stadsgränsen, nära flygplatsen. Hur ska de lura de amerikanske turisterna till en bana såpass lång bort från deras hotell och badstränder?
Sedan hör jag visst att den ende investorn av detta projekt verkar dra öronen åt sig. Ja, det är bara en investor och inte ett samriskprojekt som brukligt. Verkar mycket tveksamt att detta projekt ros i land.
/Jan
ANFRAN skrev:Nä, och hade Forza Motorsport hetat Forza F1 hade vi nog inte heller läst inlägget vid det här laget.Shoestring skrev:En ny serie som slipper korruptionen inom F1 kanske är bra men till Bernies försvar måste sägas att de flesta som läser detta inlägg skulle aldrig läst det utan Bernie.
Du har rätt !
Jag borde skjuta mig själv och sluta med att ha åsikter om F1
Du vet bäst Anfran !
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: sön nov 16, 2003 20:20
jajo skrev:Det lutar åt bakslag för Bernie och hans ollonbana i Cancun. Gerry Forsythe som försökt få till ett Champ Car lopp i Cancun säger: "I'll believe it when I see it," said Forsythe. "That city couldn't come up with $3 million for us, how can they afford F1? You know Bernie (Ecclestone) isn't spending any money."
Nu ska visst den nya banan kosta 70 miljoner dollar och ligga utanför stadsgränsen, nära flygplatsen. Hur ska de lura de amerikanske turisterna till en bana såpass lång bort från deras hotell och badstränder?
Sedan hör jag visst att den ende investorn av detta projekt verkar dra öronen åt sig. Ja, det är bara en investor och inte ett samriskprojekt som brukligt. Verkar mycket tveksamt att detta projekt ros i land.
/Jan
Den banan verkar ändå precis lika tråkig som Tilkes andra banor. Personligen så tycker jag att F1 klarar sig alldeles utmärkt utan en till bana designad av honom. Den bästa banan på F1 kalendern idag är Spa. Jag tror heller inte att problemet ligger i banorna utan i bilarna och Bernies girighet som stoppar flera stall från att komma in i F1.
BW och AD till F1!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Jag tror du skulle behöva uppsöka din hudläkare en sväng.ANFRAN skrev:Ser ut som ett ollon.
Det kommer bli vansinniga farter genom, öh, ollontoppen liksom. Verkar farligt.
Fast en resa till Cancun skulle lätt kunna exaltera både mig och min fru och som det ser ut, får vi lite tid att spara ihop till resan också.
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Åh tack!
Tycker nog att 70 millar låter grymt billigt och man kanske inte bara vill ha amerikanska turister, uten även såna som har råd med flygbiljett?Nu ska visst den nya banan kosta 70 miljoner dollar och ligga utanför stadsgränsen, nära flygplatsen. Hur ska de lura de amerikanske turisterna till en bana såpass lång bort från deras hotell och badstränder?
-
- Inlägg: 249
- Blev medlem: tor feb 28, 2002 01:00
- Ort: Piteå