Brasiliens GP ... Tärnström vet bäst
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Brasiliens GP ... Tärnström vet bäst
Skönt att få bekräftat vad jag redan visste:
* att Ralf Schumacher håller klass. Han kommer verkligen att kunna tillföra Toyota en hel del.
* att Montoya är en sopa. Varje gång jag sätter på TV:n är han där och gör omogna misstag. Innan han gjorde sitt avgörande misstag och bromsade på sig i chikanen körde han klantigt.
* att tvärtemot vad många hävdar så är det inga problem för dagens F1-bilar att ligga tillräckligt nära varandra för att kunna göra omkörningar. I början på 90-talet var problemet mycket värre. Det är alltså fullständigt missriktat att ägna energi åt ett icke-problem. F1:s problem ligger i andra faktorer.
Tärnström
Det var visst mera också - vansinnesomkörningar, Kimi sopa banan, ej leverera under press och sen avslutande att F1 håller på att dö och att Montoya är en sopa rent generellt.
Tärnström kommer säkert att utveckla ämnet här.
* att Ralf Schumacher håller klass. Han kommer verkligen att kunna tillföra Toyota en hel del.
* att Montoya är en sopa. Varje gång jag sätter på TV:n är han där och gör omogna misstag. Innan han gjorde sitt avgörande misstag och bromsade på sig i chikanen körde han klantigt.
* att tvärtemot vad många hävdar så är det inga problem för dagens F1-bilar att ligga tillräckligt nära varandra för att kunna göra omkörningar. I början på 90-talet var problemet mycket värre. Det är alltså fullständigt missriktat att ägna energi åt ett icke-problem. F1:s problem ligger i andra faktorer.
Tärnström
Det var visst mera också - vansinnesomkörningar, Kimi sopa banan, ej leverera under press och sen avslutande att F1 håller på att dö och att Montoya är en sopa rent generellt.
Tärnström kommer säkert att utveckla ämnet här.
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Hehe, ska bli roligt att höra hans kommentarer!
Montoya gjorde sitt bästa lopp på mycket, mycket länge. Han bjöd även på sig själv när han nämnde sin miss i den andra krokiga sektorn när Kimi närmade sig så mycket. Lite mera sådant och hans kanske kan bli något...
Ska bli mycket intressant att följa McLaren under vintern och 2005!
Montoya gjorde sitt bästa lopp på mycket, mycket länge. Han bjöd även på sig själv när han nämnde sin miss i den andra krokiga sektorn när Kimi närmade sig så mycket. Lite mera sådant och hans kanske kan bli något...
Ska bli mycket intressant att följa McLaren under vintern och 2005!
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Jag var helt jävla säker att finnpajsaren skulle ta sig förbi Montoya - men icke! Med denna säsongsavslutning som inledning på deras stallkamratskap ska det bli ruggigt intressant att se hur de kommer att fungera ihop under nästa säsong i McLaren.
Om vi säger så här: Montoya kunde nog inte få bättre start i McLaren än så här.
/Jan
Om vi säger så här: Montoya kunde nog inte få bättre start i McLaren än så här.
/Jan
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Lite mer klockrena analyser som på ett väl sätt även förklarar dagens lopp:
Montoya och taktik:
Montoya och taktik:
Montoya och Kimi:Fullständigt ointressant hur många positioner Montoya körde in. Han klarar inte av att göra bra taktiska bedömingar.
Montoyas allmäna kompetens:I förhållande till hur hajpad Montoya har varit jämfört med Ralf borde combianens tunga vara rejält brun vid det här laget. Nästa säsonge kommer han att få smaka på finländskt.
Montoya är inget världsmästarämne. Punkt slut!
Jag förstår uppriktigt talat inte hur det finns dem som kan förbise med Montoyas ständiga misstag ute på banan. Bara för att han lyckas med ett eller annat spektakulärt kamikaze-uppdrag kan man inte bortse från alla de misstag han gör under ett lopp - stora som små.
Ordspråket om indianen som stoppar tåg med händerna belyser exakt vad jag menar.
Att Montoya inte är motiverad är i sig en brist. En riktigt bra förare låter inte en svacka i motivationen gå ut alltför mycket över sina prestationer. Montoyas svackor syns ju tydligt ute på banan.
-
- Inlägg: 3381
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3381
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Censur på hög nivå.
Schumacher gjorde enl. mig (som ju givetvis vet mer än Ferraris samlade resurser ) misstaget att starta på regn/intermediate däck.
Jag förstår inte varför man inte valde att starta på torrdäck när han nu stod så långt bak och "tjäna" ett depåstopp på de andra.
Nu föll han tillbaka på efter första stoppet liksom Barrichello när Bridgestones torrdäck gick igenom sin period av dåligt grepp de första varv .... sen såg han inte riktigt på hugget ut. Antingen var bilen dåligt inställd eller så gjorde han mkt misstag: det gick på bredden och tvären i flera kurvor och han missade lite spårval och inbromsningar emellanåt.
Hade det varit Montoya hade nog Tärnström vid det här laget dömt ut honom efter noter, särskilt för att visa sådan bristande motivation
Schumacher gjorde enl. mig (som ju givetvis vet mer än Ferraris samlade resurser ) misstaget att starta på regn/intermediate däck.
Jag förstår inte varför man inte valde att starta på torrdäck när han nu stod så långt bak och "tjäna" ett depåstopp på de andra.
Nu föll han tillbaka på efter första stoppet liksom Barrichello när Bridgestones torrdäck gick igenom sin period av dåligt grepp de första varv .... sen såg han inte riktigt på hugget ut. Antingen var bilen dåligt inställd eller så gjorde han mkt misstag: det gick på bredden och tvären i flera kurvor och han missade lite spårval och inbromsningar emellanåt.
Hade det varit Montoya hade nog Tärnström vid det här laget dömt ut honom efter noter, särskilt för att visa sådan bristande motivation
-
- Inlägg: 3381
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Fast Montoya höll ju på att klanta bort ännu en framgång. På första varvet var han så sugen på att ta sig förbi Massa att han först höll på att bli påkörd av Saubern och sedan kom så långt ut i nästa kurva att Button kunde köra förbi. Hade inte Buttons motor gett upp så tidigt hade nog Montoya tappat för mycket tid för att kunna sluta som segrare.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Lika lite som en fluga gör en sommar, lika lite blir Montoya världsmästare för att han ror hem en seger.
Jag står fast vid min kritik. Varför skulle jag inte göra det? Montoya har ju vunnit förut så att han förmår ta en eller annan seger, det förvånar mig inte. Det är snarare så att jag förväntar mig den här typen av körningar av en som ska vara ett mästarämne - och det har han fan i mig inte bevisat med en seger. Fan, ni ryar som om självaste messias har stigit ned på jorden för att Montoya tar en seger... Get a grip!
Tärnström
Jag står fast vid min kritik. Varför skulle jag inte göra det? Montoya har ju vunnit förut så att han förmår ta en eller annan seger, det förvånar mig inte. Det är snarare så att jag förväntar mig den här typen av körningar av en som ska vara ett mästarämne - och det har han fan i mig inte bevisat med en seger. Fan, ni ryar som om självaste messias har stigit ned på jorden för att Montoya tar en seger... Get a grip!
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag missade tyvärr de fem första varven efter en fatal felkörning. Men av Anfrans beskrivning att döma så var det den gamle vanlige Montoya som var i farten.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nej, framför allt var det Montoyas usla prestation den här säsongen som fick mig att gå igång. Om han nu är så jävla bra, vad i helvete har han haft för sig under resten av säsongen? Konstaterar bara att jag är i gott sällskap. Björn Wirdheim tyckte inte Montoya hade bidragit med speciellt mycket den här säsongen.
Om Montoya oftare kunde göra likadana körningar som han gjorde i Brasilien , ja då kan han mycket väl bli världsmästare - inte annars. Och annars är vad jag tror att det blir.
Tärnström
Om Montoya oftare kunde göra likadana körningar som han gjorde i Brasilien , ja då kan han mycket väl bli världsmästare - inte annars. Och annars är vad jag tror att det blir.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Räikkönen har brutit åtta gånger under den här säsongen. Trtos det har inte Montoya tagit mer än några få fjuttpoäng mer än finländaren. Ingen kan komma och påstå att Montoya inte har haft det bättre materialet av de bägge. Han har kort sagt förvaltat sitt pund illa. Ska bli kul att se vad ursäkterna blir efter nästa säsong. Jag menar, då sitter de i likvärdigt material...
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Men var är det usla?
Han har varit klart bättre än alla sina stallkamrater.
Han är till sist femma i en bil som inte var bättre än fyra i WCC.
Ralf var endast bättre än honom två ggr - kanada och japan.
För alla borde det ha framgått vilket misslyckande Williams har designat i år.
Montoya tappade lite motivation efter sommaren - jag tror att han i tankarna redan då var hos McLaren. Särskilt som Williams sin vana trogen inte lät föraren som ska lämna stallet att testa något i år förutom vid två tillfällen. Flerfaldiga världsmästare har också tappat motivation när de har varit alltför långt efter de framför pga av stallets misslyckanden...
Montoya varnade stallet för det som just inträffade - att i Ralfs frånvaro vela med olika förare och inte kunna bestämma sig (Gené och Pizzonia visste aldrig riktigt om de skulle köra och ett tag var Nick H. nära att få köra). Samtidigt byggde man om hela frampartiet på bilen och lät inte den enda ordinarie föraren som fanns att tillgå att testa bilen.
Jag tycker snarare att Montoya har gjort en klart godkänd säsong, mycket bra utifrån förutsättningarna.
Kanske är jag dum eller inte fattar - men vari ligger det usla du säger? Han var klart bästa Williamsföraren, vann ett lopp, och gjorde många bra resultat och säkra körningar trots inte helt lätta förutsättningar.
Han har varit klart bättre än alla sina stallkamrater.
Han är till sist femma i en bil som inte var bättre än fyra i WCC.
Ralf var endast bättre än honom två ggr - kanada och japan.
För alla borde det ha framgått vilket misslyckande Williams har designat i år.
Montoya tappade lite motivation efter sommaren - jag tror att han i tankarna redan då var hos McLaren. Särskilt som Williams sin vana trogen inte lät föraren som ska lämna stallet att testa något i år förutom vid två tillfällen. Flerfaldiga världsmästare har också tappat motivation när de har varit alltför långt efter de framför pga av stallets misslyckanden...
Montoya varnade stallet för det som just inträffade - att i Ralfs frånvaro vela med olika förare och inte kunna bestämma sig (Gené och Pizzonia visste aldrig riktigt om de skulle köra och ett tag var Nick H. nära att få köra). Samtidigt byggde man om hela frampartiet på bilen och lät inte den enda ordinarie föraren som fanns att tillgå att testa bilen.
Jag tycker snarare att Montoya har gjort en klart godkänd säsong, mycket bra utifrån förutsättningarna.
Kanske är jag dum eller inte fattar - men vari ligger det usla du säger? Han var klart bästa Williamsföraren, vann ett lopp, och gjorde många bra resultat och säkra körningar trots inte helt lätta förutsättningar.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
McLaren var under isen i första halvan.JTarnstrom skrev:Räikkönen har brutit åtta gånger under den här säsongen. Trtos det har inte Montoya tagit mer än några få fjuttpoäng mer än finländaren. Ingen kan komma och påstå att Montoya inte har haft det bättre materialet av de bägge. Han har kort sagt förvaltat sitt pund illa. Ska bli kul att se vad ursäkterna blir efter nästa säsong. Jag menar, då sitter de i likvärdigt material...
Tärnström
Williams i andra. Sett över hela säsongen har materialet från McLaren och Williams varit väldigt lika vilket också avspeglar sig i mästerskapstabellen, antal poäng, antal segrar, kvalresultat m.m.
Han har förvaltat sitt pund bra - efter förutsättningarna i stallet mycket bra skulle jag påstå. Kimi var ju helt under isen och grinig när bilen inte gick bra - inga kämpatakter där inte. DC var ju då den bättre av de två. Men när det gäller Kimi är din kritik inte lika kraftig och fylld av bestämda åsikter?
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Fortsätter Montoya i samma stil som i år kommer han inte att bli mästare, så enkelt är det. Blir han mästare betyder inte det att jag har haft fel i min kritik. Då har han åtgärdat sina brister. Han har dock tillräcklig erfarenhet för att han redan skulle ha bättrat på sina svaga sidor därför tror jag inte att han heller kommer att förbättra sina svagheter i framtiden heller.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Men svara på min fråga istället så jag förstår hur du tänker - vilken stil? Vilka misstag är det han gjort i år som gör honom så usel? Vilken prestation i år är det som gör honom så usel? Var han bättre än sina stallkamrater på ett uselt sätt? Var han bättre än Ralf på ett uselt sätt i alla usla lopp utom två usla lopp? Var han en usel femma i VM med en bil som var en briljant fyra i VM? Var han uselt dålig eftersom han inte fick testa för Williams i år utom vid två enstaka tillfällen pga att han redan var klar för McLaren?JTarnstrom skrev:Fortsätter Montoya i samma stil som i år kommer han inte att bli mästare, så enkelt är det. Blir han mästare betyder inte det att jag har haft fel i min kritik. Då har han åtgärdat sina brister. Han har dock tillräcklig erfarenhet för att han redan skulle ha bättrat på sina svaga sidor därför tror jag inte att han heller kommer att förbättra sina svagheter i framtiden heller.
Tärnström
Har du missat hans utveckling varje säsong sedan debuten 2001?
Det är en sak att bara slänga ur sig en massa påstående - en annan att göra det basera på åtminstone någon slags fakta. JAg är genuint intresserad eftersom jag inte ser det du tycker frmagår så klart: den usla prestationen.
Sen är det en kul knorr du får till där: ÄVen om han gör det jag säger att han inte kan göra så betyder det att jag ändå har rätt eftresom han har åtgärdat det jag säger att han inte kan åtgärda. Snyggt jobbat!
Senast redigerad av LuckyStrike1 den mån okt 25, 2004 01:58, redigerad totalt 1 gång.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag har påtalat de misstag jag har sett honom göra i år. Framförallt gjorde han ett riktigt nybörjarmisstag under öppningsvarven på Monza. Att lägga sig i innerspår inför den andra chikanen på halvvåt bana för att blockera är så jävla ointelligent att det inte ska få förekomma på den här nivån. Jag har påtalat hans uppenbara brist på motivation under Mlaysia där han inte ens iddes gå upp och försöka stressa Barrichello. Jag ahr sett honom göra ytterligare ett otal misstag under sin karriär men jag orkar inte gå igenom vartenda eviga lopp. Och vad skulle det hjälpa för att övertyga dig?
Vad gäller Räikkönen är jag inte ett dugg bekymrad. Trots att han har haft motgångar har han visat upp större motivation än Montoya. Dessutom anser jag honom vara en betydligt bättre förare än colombianen. Den bedömningen gör jag utan att titta på resultat och statistik - jag utgår ifrån hur jag har uppfattat deras framfart på banan.
Räikkönen är mer konsekvent, gör färre misstag, är mer motiverad, är snabbare.
Tärnström
Vad gäller Räikkönen är jag inte ett dugg bekymrad. Trots att han har haft motgångar har han visat upp större motivation än Montoya. Dessutom anser jag honom vara en betydligt bättre förare än colombianen. Den bedömningen gör jag utan att titta på resultat och statistik - jag utgår ifrån hur jag har uppfattat deras framfart på banan.
Räikkönen är mer konsekvent, gör färre misstag, är mer motiverad, är snabbare.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Så när Kimi med flit höll kvar gasen i fullt läge med en motor som stallet hade meddelat honom var färdig - då var det ett tecken på Kimis fantastiska motivation som Montoya inte har? Att Kimi var synnerligen välmotiverad att bjuda på Merca-brasa i Bahrain eller något kanske?
Jag utgår också hur jag har uppfattat deras framfart på banan och Montoya har tagit bilen i mål, kört fullt och tagit så mycket poäng det varit möjligt åt stallet i varje lopp. Kimi hade en rejäl svacka i början när Coulthard var den bättre av de två i en dålig McLaren och Kimis motivation kom tillbaka först när McLaren var klara med en ny bil.
Montoya hade en svacka efter sommaren när Williams gjorde precis det han sa att han var rädd de skulle göra: vela med olika ersättare för Ralf. När de sen byggde om frampartiet på bilen men inte lät Montoya testa för han skulle till McLaren - tja, klart att han tröttnade i några lopp då. Vad är det värt?
Jag utgår också hur jag har uppfattat deras framfart på banan och Montoya har tagit bilen i mål, kört fullt och tagit så mycket poäng det varit möjligt åt stallet i varje lopp. Kimi hade en rejäl svacka i början när Coulthard var den bättre av de två i en dålig McLaren och Kimis motivation kom tillbaka först när McLaren var klara med en ny bil.
Montoya hade en svacka efter sommaren när Williams gjorde precis det han sa att han var rädd de skulle göra: vela med olika ersättare för Ralf. När de sen byggde om frampartiet på bilen men inte lät Montoya testa för han skulle till McLaren - tja, klart att han tröttnade i några lopp då. Vad är det värt?
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Sedan kan DU förklara för mig hur man kan bli en vinnare om man gör en massa misstag.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Men vilka misstag är det?
Att dra upp fjanterier som att man inte blockerar innerspåret på en regnblöt bana är bara löjligt. Menar du på allvar att du anser det vara ett så gravt misstag att det betyder att Montoya aldrig blir världsmästare?
När började du titta på F1 egentligen? Du måste ha missat allat nybörjarmisstag förare som Senna, Prost, Häkkinen, Schumacher, Ralf för att nämna ett fåtal gjorde under sina första år. På något sätt verkar du leva kvar i 2001
Att dra upp fjanterier som att man inte blockerar innerspåret på en regnblöt bana är bara löjligt. Menar du på allvar att du anser det vara ett så gravt misstag att det betyder att Montoya aldrig blir världsmästare?
När började du titta på F1 egentligen? Du måste ha missat allat nybörjarmisstag förare som Senna, Prost, Häkkinen, Schumacher, Ralf för att nämna ett fåtal gjorde under sina första år. På något sätt verkar du leva kvar i 2001
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag började kolla på F1 medan du gick i lekis. Det kan kanske förklara att vi har olika syn på den typ av misstag som Montoya gjorde på Monza. För övrigt vill jag bara kolla med dig om du anser att Montoya redan var omotiverad vid säsongens andra lopp?
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Var han omotiverad då?
Han körde ju till sig en säker poängplats.
Hade han försökt utmana Rubens hade du väl gastat om vilka grava misstag och vilka kamikazemanövrar han gör istället för att som Ralf ta bilen i mål på bästa möjliga poängplats ... hur ska du ha det egentligen?
Nej, jag tror inte han var omotiverad då. JAg tror helt enkelt han insåg det du kanske inte insåg - att det inte gick att köra Williamsbilen tillräckligt snabbt för att ha en chans att ta sig förbi Rubens. Bättre då att inte göra några dumma misstag. Eller?
Han körde ju till sig en säker poängplats.
Hade han försökt utmana Rubens hade du väl gastat om vilka grava misstag och vilka kamikazemanövrar han gör istället för att som Ralf ta bilen i mål på bästa möjliga poängplats ... hur ska du ha det egentligen?
Nej, jag tror inte han var omotiverad då. JAg tror helt enkelt han insåg det du kanske inte insåg - att det inte gick att köra Williamsbilen tillräckligt snabbt för att ha en chans att ta sig förbi Rubens. Bättre då att inte göra några dumma misstag. Eller?
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Kritisera gärna, men gör det sakligt. Det verkar som att man bedömer alla förare utifrån en mall förutom Montoya som bedöms utifrån speciella kriterier liksom Schumacher som ibland också får oförtjänt osaklig kritik.
Tärnström säger å ena sidan att Montoya gör klantiga misstag och slänger bort säkra platser Ralf tar. När Montoya låter bli att utmana och istället tar bilen i mål på en säker poängplats bakom en mycket mer dominant bil - då är han omotiverad. Det är sådant jag inte får att gå ihop.
Lika lite som jag får det att gå ihop när Schumacher pga ett misstag på en hel säsong både anses slut, färdig, omotiverad och medlemåttig endast hjälpt av en överlägsen bil.
När Montoya i 3 av 4 säsonger är klart mkt bättre än sin stallkamrat - då är han inte tillräckligt mycket bättre än sin stallkamrat och därför en sopa. STallkamraten i övrigt är så bra att Montoya borde ha något att lära sig av den stallkamraten han slår - men inte slår tillräckligt mycket och därför är en sopa ... ungefär så. Inte kosntigt att man är förvirrad och frågar och frågar utan att få ngt svar tillbaka ...
Tärnström säger å ena sidan att Montoya gör klantiga misstag och slänger bort säkra platser Ralf tar. När Montoya låter bli att utmana och istället tar bilen i mål på en säker poängplats bakom en mycket mer dominant bil - då är han omotiverad. Det är sådant jag inte får att gå ihop.
Lika lite som jag får det att gå ihop när Schumacher pga ett misstag på en hel säsong både anses slut, färdig, omotiverad och medlemåttig endast hjälpt av en överlägsen bil.
När Montoya i 3 av 4 säsonger är klart mkt bättre än sin stallkamrat - då är han inte tillräckligt mycket bättre än sin stallkamrat och därför en sopa. STallkamraten i övrigt är så bra att Montoya borde ha något att lära sig av den stallkamraten han slår - men inte slår tillräckligt mycket och därför är en sopa ... ungefär så. Inte kosntigt att man är förvirrad och frågar och frågar utan att få ngt svar tillbaka ...
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Han försökte inte ens. När han insåg att Barrichello hade kommit ut framför honom efter depåstoppet sket han i att ens försöka, det visar varvtiderna. Han gick från att ha kört på snabbare tider än vad Barrichello körde på till att köra två sekunder långsammare per varv. Det kanske är du som saknar förmåga att se det som många andra såg - att Montoya satt och grinade bakom ratten. Möjligen insåg han själv att han med sitt enda trubbiga vapen, do or die-manövern riskerade att förlora alltför mycket. Med en annan arsenal hade hna kanske kunnat utmana. För sjutton, han släppte ju onödigt mycket. I det läget som han befann sig i ligger man på tills det är över. BArrichello hade kunnat få problem, gjort ett litet misstag... Montoyas körning i Malaysia kan ju inte ens försvaras av ett fan.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Gå in på Atlas och gå igenom varvtiderna från Malaysia och kom sen och påstå igen att BArrichello och hans Ferrari var det snabbare ekipaget.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Hur mycket utmanade Ralf i Kanada? Eller i Japan?
Hur mycket utmanade Kimi idag?
Jag måste nog gå och se Malaysia igen, för jag ser inte det konstiga i det du beskriver. Rubens hade en snabbare bil, och när Montoya inte kom förib i depåstoppet som var hans enda chans så fanns det två alternativ: fortsätta pressa bilen och materialet i förhoppningen om att ... ja i förhoppning om vaddå?
Elller att som han och stallet förklarade efteråt om jag inte minns helt galet: Rubens var så mkt snabbare och luckan ner till närmaste bilen bakom var så stor att man valde att slå av på takten, spara på materialet och säkra poäng istället för att riskera att fresta på materialet för mycket och inte få några poäng alls.
Minns också att det här var i början av säsongen när stallet inte var riktigt säkra på hur den nya regeln om en motor per helg påverkade tillförlitligheten. Det var många som slog av på tempot i loppen och drog ner på varvtal för att inte riskera haverier.
Sen att du på allvar verkar tro att en F1-förare sitter och bölar bakom ratten och är tjurig för att han inte kom förbi i ett depåstopp säger en hel del. Att du dessutom tror det om förare som tidigare visat att de mer än gärna kämpar om placeringar säger ännu mera
Hur mycket utmanade Kimi idag?
Jag måste nog gå och se Malaysia igen, för jag ser inte det konstiga i det du beskriver. Rubens hade en snabbare bil, och när Montoya inte kom förib i depåstoppet som var hans enda chans så fanns det två alternativ: fortsätta pressa bilen och materialet i förhoppningen om att ... ja i förhoppning om vaddå?
Elller att som han och stallet förklarade efteråt om jag inte minns helt galet: Rubens var så mkt snabbare och luckan ner till närmaste bilen bakom var så stor att man valde att slå av på takten, spara på materialet och säkra poäng istället för att riskera att fresta på materialet för mycket och inte få några poäng alls.
Minns också att det här var i början av säsongen när stallet inte var riktigt säkra på hur den nya regeln om en motor per helg påverkade tillförlitligheten. Det var många som slog av på tempot i loppen och drog ner på varvtal för att inte riskera haverier.
Sen att du på allvar verkar tro att en F1-förare sitter och bölar bakom ratten och är tjurig för att han inte kom förbi i ett depåstopp säger en hel del. Att du dessutom tror det om förare som tidigare visat att de mer än gärna kämpar om placeringar säger ännu mera
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ahh underbart - nu kommer väl snart bevis för att Ferrarin i år inte alls har varit överlägsen de andra stallen och att Williams i själva verket har haft den snabbaste bilenJTarnstrom skrev:Gå in på Atlas och gå igenom varvtiderna från Malaysia och kom sen och påstå igen att BArrichello och hans Ferrari var det snabbare ekipaget.
Tärnström
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Japp, har tittat på de där varvtiderna nu. Antingen är jag trött och missar något fullkomligt uppenbart eller så kan jag se att Montoya under loppet är relativt jämn runt 36,0-36,5 medan Barrichello är mer jämn runt 35,5-36,0 ... en viss tidsskillnad alltså som under ett lopp fäller ett stort avgörande.JTarnstrom skrev:Gå in på Atlas och gå igenom varvtiderna från Malaysia och kom sen och påstå igen att BArrichello och hans Ferrari var det snabbare ekipaget.
Tärnström
Deras genomsnittliga tid är inte så långt ifrån varandra, men om man ser varv för varv så ser Rubens liksom Michael ut att vara de snabbaste och jämnaste. Tycker också man kan se rätt tydligt hur Michelindäcken har sin topp i början då Montoya kan matcha Ferraribilarna för att därefter stöta på Michelins ständiga problem i år: graining i brist på ett svenskt ord och då blir det mer svårkört och ojämnare tider. DEt är ju en tendens vi har sett på alla Michelinbilar.
Vad är det konstiga med tiderna från Malaysia som jag har missat och som kan förklara Montoyas inkompetens?
Juan Pablo Montoya - 2nd: "I had a good first few laps and I managed to get in front of Rubens. Then I had quite a smooth race. Towards the end I was trying to catch Michael because I felt my car was just getting better and better. Unfortunately, after my third and last stop I exited the pit lane behind Rubens. I tried to pass him but then I preferred to back off as I did not want to compromise a good second position. I realised at this point that the most important thing was taking home some valuable points for the team and for myself."
Mario Theissen, BMW Motorsport Director: "Compared to the season opener in Melbourne this race marked a considerable improvement, despite Ralf suffering an engine failure. Juan Pablo was able to keep up with Michael's pace over the race distance which is encouraging for the forthcoming Grands Prix. After Juan Pablo found himself behind Rubens and lost some ground on Michael Schumacher he lost his chance to catch up with the leader. At this stage we slightly reduced the engine revs. The engine failure on Ralf's was completely unexpected and was not due to the hot temperatures. We didn't take any big risk either. The failure must have been due to a defective part. We will now have a look at it in Munich in order to identify the part."
TA kontakt med Williams - de kan behöva lite fräsch input de själva inte verkar se ....Sam Michael, Chief Operations Engineer: "The team did a good job today with excellent pit stops. We were happier with our race performance than we were in qualifying. However, we still have a lot of work to do on the chassis, engine and tyres. The whole package needs improving and we will be pushing hard to close the gap in the championship. Juan had a good start and drove a fighting but cool-blooded race. Ralf struggled after the start and then had the engine failure."
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nu är jag snarare ännu mer förvirrad efter att fräschat upp mitt minne av Malaysia att du tar upp det som ett exempel på Montoyas inkompetens.
Eftersom jag inte fattar det här, kanske jag är fullkomligt inkompetent att förstå det här med racing. Malaysia är ju snarare en av hans starkaste prestationer i år ...... inte för att det betyder att han kommer att bli världsmästare. Men var är det usla? Jag ser det inte i varvtiderna, och stallet själva verkar inte så missnöjda med prestationen ... och man verkar ha dragit ner på varvtalen också.
Påverkar inte sådant farten i en bil om den inte varvar ur lika mycket? Om det gör det - borde inte det synas i sämre tider?
Jag måste verkligen ha missat något gravt
Eftersom jag inte fattar det här, kanske jag är fullkomligt inkompetent att förstå det här med racing. Malaysia är ju snarare en av hans starkaste prestationer i år ...... inte för att det betyder att han kommer att bli världsmästare. Men var är det usla? Jag ser det inte i varvtiderna, och stallet själva verkar inte så missnöjda med prestationen ... och man verkar ha dragit ner på varvtalen också.
Påverkar inte sådant farten i en bil om den inte varvar ur lika mycket? Om det gör det - borde inte det synas i sämre tider?
Jag måste verkligen ha missat något gravt
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Efterhandskonstruktioner. Frågan är efter vilket varv de drog ned på varvtalet. Av de fjorton snabbaste varven det loppet hade Montoya fem, Barrichello inget. Det fanns ingen som i det läget visste var gränsen för Barrichellos kapacitet låg. Jag tror att det är fullt möjligt att Williams bestämde sig för att dra ned på varvtalet när de såg att Montoya hade gett upp. Det finns fortfarande möjlighet att varva ur motorn för mycket även om man inte går för fullt.
Dina citat är intressanta men de speglar inte verkligheten. Det var ju så att Montoya var ordenlilgt sur efter loppet och antydde att det inte var någon idé att försöka ta sig om Barrichello. Barrichello drog ju själv ned på tempot, kanske var det det som Montoya blev grinig över. I hans grandiosa hjärna jagade han ju Schumacher i ledningen... Alla citat som jag har läst i samband med detta antyder att varvtalet drogs ned efter att Montoya givit upp sina försök att ta sig om.
"It was a shame I came out of the last pitstop behind Rubens," fumed Montoya, a good friend of the Brazilian, after finishing second for Williams. "I got a bit of a run on him and as soon as I moved he closed the door straight away and his pace backed off."
Asked if he thought Barrichello was guilty of a "dirty move", the Colombian shrugged. "Yeah. As soon as I went to move he moved and there was no point even trying to pass. There were 12 laps to go, I had new tyres so I just backed off and cruised."
Montoya, currently involved in a feud with Williams teammate Ralf Schumacher after the pair clashed at the season-opening race in Melbourne, insisted Barrichello had cost him a legitimate shot at victory.
"At the end we backed off the revs, we backed off everything when Rubens got in the way. I went to pass him and he blocked me," said Montoya, who finished just over five seconds behind race winner Schumacher.
"If I hadn't had Rubens in the last stint, I think we could have been quite a bit closer because at the end I was really cruising."
Intressanta citat. Jag drar slutsatsen att Williams drog ned på varvtalet EFTER att Montoya givit upp att försöka ta sig om Rubens. Det som gör Montoyas uttalanden motstridiga är att han påstår att han kanske hade varit närmre Schumacher om inte Barrichello hade varit i vägen.
Efter detta inlägg orkar jag inte fortsätta debatten med dig, Lucky. Det är inte värt mödan att dammsuga nätet efter ammunition. Jag tvivlar inte på att jag ska hitta den informationen och inte heller på att du ska hitta stöd för dina argument.
Jag har mitt intryck av Montoya och det är grundat på vad jag har sett av honom under hans karriär. Jag har sett stallchefer på lägre nivå än F1 ta sig för pannan när deras adepter har gjort misstag liknande det du kallar för fjanterier. Jag står fast vid min kritik. Senna, Schumacher eller J Villeneuve (i gammal högform) hade åtminstone försökt stressa Barrichello. Ingen av dem hade gett upp. Det handlar om hur Montoya hanterade situationen både på banan och efteråt.
Tärnström
Dina citat är intressanta men de speglar inte verkligheten. Det var ju så att Montoya var ordenlilgt sur efter loppet och antydde att det inte var någon idé att försöka ta sig om Barrichello. Barrichello drog ju själv ned på tempot, kanske var det det som Montoya blev grinig över. I hans grandiosa hjärna jagade han ju Schumacher i ledningen... Alla citat som jag har läst i samband med detta antyder att varvtalet drogs ned efter att Montoya givit upp sina försök att ta sig om.
"It was a shame I came out of the last pitstop behind Rubens," fumed Montoya, a good friend of the Brazilian, after finishing second for Williams. "I got a bit of a run on him and as soon as I moved he closed the door straight away and his pace backed off."
Asked if he thought Barrichello was guilty of a "dirty move", the Colombian shrugged. "Yeah. As soon as I went to move he moved and there was no point even trying to pass. There were 12 laps to go, I had new tyres so I just backed off and cruised."
Montoya, currently involved in a feud with Williams teammate Ralf Schumacher after the pair clashed at the season-opening race in Melbourne, insisted Barrichello had cost him a legitimate shot at victory.
"At the end we backed off the revs, we backed off everything when Rubens got in the way. I went to pass him and he blocked me," said Montoya, who finished just over five seconds behind race winner Schumacher.
"If I hadn't had Rubens in the last stint, I think we could have been quite a bit closer because at the end I was really cruising."
Intressanta citat. Jag drar slutsatsen att Williams drog ned på varvtalet EFTER att Montoya givit upp att försöka ta sig om Rubens. Det som gör Montoyas uttalanden motstridiga är att han påstår att han kanske hade varit närmre Schumacher om inte Barrichello hade varit i vägen.
Efter detta inlägg orkar jag inte fortsätta debatten med dig, Lucky. Det är inte värt mödan att dammsuga nätet efter ammunition. Jag tvivlar inte på att jag ska hitta den informationen och inte heller på att du ska hitta stöd för dina argument.
Jag har mitt intryck av Montoya och det är grundat på vad jag har sett av honom under hans karriär. Jag har sett stallchefer på lägre nivå än F1 ta sig för pannan när deras adepter har gjort misstag liknande det du kallar för fjanterier. Jag står fast vid min kritik. Senna, Schumacher eller J Villeneuve (i gammal högform) hade åtminstone försökt stressa Barrichello. Ingen av dem hade gett upp. Det handlar om hur Montoya hanterade situationen både på banan och efteråt.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Alldeles uppenbart så bedöms M. Schumacher och Montoya efter alldeles särskilda kriterier. Det här "försvaret" av hur dålig Montoya är börjar bli riktigt underhållande. Enligt samma mönster hade man kunnat ironisera över hur slarvig Kimi var som sladdade av vid kval m.m. förra året och på så sätt tappade sin mästartitel..betyder det att han inte heller är ett världsmästarämne? Och M. Schumacher..som har gjort enormt många idiotmanövrar genom åren och körde som en kratta igår..tar man ut enstaka händelser kan man ju tycka vad som helst men som förare har Montoya all den snabbhet som behövs för att bli mästare. Kanske har han flytet och kylan framöver. Både han och Kimi är potentiella framtida mästare..Ralf blir aldrig mästare.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag kan ju ge fan i att försöka argumentera och bara tycka, är det bättre?
Skit samma, det visar sig nästa år. For the record, jag gillar inte ens Räikkönen. Han verkar vara en grinig typ som inte har vett att uppskatta att det finns folk vid sidan om banan som i stort sett jobbar gratis för hans säkerhet.
Tärnström
Skit samma, det visar sig nästa år. For the record, jag gillar inte ens Räikkönen. Han verkar vara en grinig typ som inte har vett att uppskatta att det finns folk vid sidan om banan som i stort sett jobbar gratis för hans säkerhet.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Vänta nu Tärnström - Montoya slutade tvåa i Malaysia, 5 sekunder bakom Schumacher. Rubens var inte en faktor om tätstriden utan hade sitt depåstopp kvar.
Du har tidigare pratat om hans trubbiga do or die-manövrar. I just det här loppet du har tagit upp valde han att inte ta några risker. Rubens var tillräckligt snabb för att göra det svårt för Montoya att ta sig förbi. Tillförlitligheten var en okänd faktor pga de nya reglerna. Det var klart bakåt så andraplatsen var aldrig i någon fara. Tillsammans med stallet tog de beslutet att satsa på tillförlitligheten, dra ner på varvtalet och ta 8 säkra poäng. Nu kritiserar du Montoya för att vara alltför försiktig? Det är det jag inte får att gå ihop. I termer av att vinna mästerskap är det ju dessutom viktigt att ta poäng .... När kom beslutet att dra ner på varvtal och vems var det?
Tja, när Williams insåg att man hamnade bakom Rubens efter depåstoppet var det ju rätt uppenbart att det inte skulle bli lätt att ta sig förbi. Rubens stallkamrat där framme slogs ju om segern med Montoya, och Rubens hade all anledning att för sitt stall göra det svårt för Montoya. Loppet avgjordes här - Schumacher fick den lucka han behövde för att själv kunna slå av på tempot han så ofta gör i slutet av loppen när han leder. Montoya kunde inte ta sig förbi Rubens. Redan 1999 visade ju Schumacher hur relativt enkelt det är på Sepang att bromsa ner bilar bakom sig genom att vara långsam på rätt ställen. Rubens utnyttjade det, och Montoya kunde inte göra mer än vad Mika kunde 1999. Man visste att Rubens hade ett depåstopp kvar så inom några varv skulle han försvinna. Om man kom förbi Rubens några varv tidigare kunde man kanske sätta press på Schumacher. Samtidigt innebar det en risk som troligen var alltför stor för att vara värd att ta. Sannolikheten för att faktiskt kunna utmana Schumacher var dessutom liten om man hade kunnat passera Rubens direkt. Så som så många gånger inom F1 idag valde man det säkra alternativet för det osäkra - det var tidigt på säsongen och 8 poäng var en bra start på en lång säsong. Vad är det som är så fel????
Frankrike 2003, Monaco 2001, Kanada eller Australien 2003, Indy 2003 - hade du tagit upp det som exempel på Montoyas inkompetens som förare då hade jag kunnat förstå vad du kom ifrån. Då hade jag nog också hållt med dig - han var dålig i de loppen. Men Malaysia i år tycker jag var ett av hans bättre lopp, han bärgade ett resultat till stallet tillsammans med stallet som antagligen var bättre än bilen var kapabel till. Jag tror inte Ferrari då insåg vilken överlägsenhet de satt på.
Sen tycker jag inte det är så konstigt att han var sur efteråt. Jag vet inte hur du fungerar men jag funkar så att i stunder när adrenalinet pumpar så säger man ibland saker man annars inte skulle säga. Efter en lång och hård tävling har många idrottsmän sagt saker de normalt inte skulle säga: Montoya tycker att Rubens spärrade honom, Wassberg bad reporten dra åt helvete, Forsberg tyckte domaren skulle ha en fet smäll, Schumacher ansåg att Coulthard utsatt honom för mordförsök o.s.v. Om man bedömer en person utifrån vad de säger då, ja då tror jag man skapar sig en rätt extrem och obalanserad bild av den personen. Det är så jag upplever din kritik mot Montoya - obalanserad. Därför förstår jag den inte - DÄRFÖR ger jag mig in i en sådan här diskussion, för att förstå det.
Du brukar ha mycket insikt och intressanta synpunkter, så jag hoppades jag kanske kunde lära mig något eller se något jag själv har missat.
Du har tidigare pratat om hans trubbiga do or die-manövrar. I just det här loppet du har tagit upp valde han att inte ta några risker. Rubens var tillräckligt snabb för att göra det svårt för Montoya att ta sig förbi. Tillförlitligheten var en okänd faktor pga de nya reglerna. Det var klart bakåt så andraplatsen var aldrig i någon fara. Tillsammans med stallet tog de beslutet att satsa på tillförlitligheten, dra ner på varvtalet och ta 8 säkra poäng. Nu kritiserar du Montoya för att vara alltför försiktig? Det är det jag inte får att gå ihop. I termer av att vinna mästerskap är det ju dessutom viktigt att ta poäng .... När kom beslutet att dra ner på varvtal och vems var det?
Tja, när Williams insåg att man hamnade bakom Rubens efter depåstoppet var det ju rätt uppenbart att det inte skulle bli lätt att ta sig förbi. Rubens stallkamrat där framme slogs ju om segern med Montoya, och Rubens hade all anledning att för sitt stall göra det svårt för Montoya. Loppet avgjordes här - Schumacher fick den lucka han behövde för att själv kunna slå av på tempot han så ofta gör i slutet av loppen när han leder. Montoya kunde inte ta sig förbi Rubens. Redan 1999 visade ju Schumacher hur relativt enkelt det är på Sepang att bromsa ner bilar bakom sig genom att vara långsam på rätt ställen. Rubens utnyttjade det, och Montoya kunde inte göra mer än vad Mika kunde 1999. Man visste att Rubens hade ett depåstopp kvar så inom några varv skulle han försvinna. Om man kom förbi Rubens några varv tidigare kunde man kanske sätta press på Schumacher. Samtidigt innebar det en risk som troligen var alltför stor för att vara värd att ta. Sannolikheten för att faktiskt kunna utmana Schumacher var dessutom liten om man hade kunnat passera Rubens direkt. Så som så många gånger inom F1 idag valde man det säkra alternativet för det osäkra - det var tidigt på säsongen och 8 poäng var en bra start på en lång säsong. Vad är det som är så fel????
Frankrike 2003, Monaco 2001, Kanada eller Australien 2003, Indy 2003 - hade du tagit upp det som exempel på Montoyas inkompetens som förare då hade jag kunnat förstå vad du kom ifrån. Då hade jag nog också hållt med dig - han var dålig i de loppen. Men Malaysia i år tycker jag var ett av hans bättre lopp, han bärgade ett resultat till stallet tillsammans med stallet som antagligen var bättre än bilen var kapabel till. Jag tror inte Ferrari då insåg vilken överlägsenhet de satt på.
Sen tycker jag inte det är så konstigt att han var sur efteråt. Jag vet inte hur du fungerar men jag funkar så att i stunder när adrenalinet pumpar så säger man ibland saker man annars inte skulle säga. Efter en lång och hård tävling har många idrottsmän sagt saker de normalt inte skulle säga: Montoya tycker att Rubens spärrade honom, Wassberg bad reporten dra åt helvete, Forsberg tyckte domaren skulle ha en fet smäll, Schumacher ansåg att Coulthard utsatt honom för mordförsök o.s.v. Om man bedömer en person utifrån vad de säger då, ja då tror jag man skapar sig en rätt extrem och obalanserad bild av den personen. Det är så jag upplever din kritik mot Montoya - obalanserad. Därför förstår jag den inte - DÄRFÖR ger jag mig in i en sådan här diskussion, för att förstå det.
Du brukar ha mycket insikt och intressanta synpunkter, så jag hoppades jag kanske kunde lära mig något eller se något jag själv har missat.
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Klart som fasen man ska tycka..och tycka olika..och gärna argumentera och det är ni många som är bra på.
Jag erkänner - jag gillar Montoya och i år har han totalt inte direkt rosat marknaden så kritiska inlägg om honom är helt berättigade.
Sen kan jag ju argumentera att jag tycker att han inte har varit så misslyckad som vissa tycker. Jag är ganska säker på att när han får sitta i en bil med chans till mästerskapet så kommer han ta hem det. Även om Kimi är hans stallkamrat.
Ifall man vill vara riktigt kritisk kan man med fog hävda att Kimi har haft rätt svag konkurrens i McLaren så det blir väldigt intressant där nästa år.
Jag erkänner - jag gillar Montoya och i år har han totalt inte direkt rosat marknaden så kritiska inlägg om honom är helt berättigade.
Sen kan jag ju argumentera att jag tycker att han inte har varit så misslyckad som vissa tycker. Jag är ganska säker på att när han får sitta i en bil med chans till mästerskapet så kommer han ta hem det. Även om Kimi är hans stallkamrat.
Ifall man vill vara riktigt kritisk kan man med fog hävda att Kimi har haft rätt svag konkurrens i McLaren så det blir väldigt intressant där nästa år.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Tack - du uttryckte i princip på två meningar det jag har försökt uttrycka i långa romaner på hundratals meningar Nu har jag lärt mig någotEl Scorcho skrev: Jag erkänner - jag gillar Montoya och i år har han totalt inte direkt rosat marknaden så kritiska inlägg om honom är helt berättigade.
Sen kan jag ju argumentera att jag tycker att han inte har varit så misslyckad som vissa tycker.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag sågar inte Montoyas insats i övrigt i Malaysia. Toppen! Jättefint kört, men just det avsnittet av loppet som vi talar om, där gjorde han något som jag anser vara ganska belysande för hur han fungerar. Vi har olika uppfattning i sak om vad förutsättningarna i slutskedet var. Jag vet att Eje Elgh var kritisk mot Montoya under kommenteringen, jag vet att även andra var det. Det ger varken dig eller mig mer rätt i frågan, men jag vill ändå visa att uppfattningarna skiljer sig åt på den punkten.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Hmmm jag undrade också vad han höll på med då under loppet ... utan tillgång till all information precis som Eje.
Men efter loppet, när varvtiderna för hela loppet fanns att titta på och kommentarerna, svaren och förklaringarna från de olika personerna var publicerade så kom ju en logisk förklaring (åtminstone tycker jag att den var logisk) till vad som skedde. Det jag inte förstår är att man trots den fakta ändå kan hålla kvar vid den ursprungliga åsikten man hade innan fakta fanns och som inte stöds av dessa fakta ....
Förutsättningarna tycker jag förklarades efteråt på ett fullkomligt förståeligt och rimligt sätt. Många gånger sitter man ju under ett lopp, med den begränsade tillgång till fakta man har då, och tror vissa saker som efteråt inte visar sig stämma. Det är ju också därför incidenter utreds oftast efter loppet t.ex. ellär långt efter att incidenten inträffats när det finns mer fakta att tillgå.
Men efter loppet, när varvtiderna för hela loppet fanns att titta på och kommentarerna, svaren och förklaringarna från de olika personerna var publicerade så kom ju en logisk förklaring (åtminstone tycker jag att den var logisk) till vad som skedde. Det jag inte förstår är att man trots den fakta ändå kan hålla kvar vid den ursprungliga åsikten man hade innan fakta fanns och som inte stöds av dessa fakta ....
Förutsättningarna tycker jag förklarades efteråt på ett fullkomligt förståeligt och rimligt sätt. Många gånger sitter man ju under ett lopp, med den begränsade tillgång till fakta man har då, och tror vissa saker som efteråt inte visar sig stämma. Det är ju också därför incidenter utreds oftast efter loppet t.ex. ellär långt efter att incidenten inträffats när det finns mer fakta att tillgå.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det framgår fortfarande inte av de fakta, eller ska vi säga tolkning av de uttalanden som gjordes av de inblandade efteråt, när neddragningen av varvtalet skedde. Själv tycker jag att JPM:s egna kommentarer säger allt - "Yeah. As soon as I went to move he moved and there was no point even trying to pass. There were 12 laps to go, I had new tyres so I just backed off and cruised." Det uttalandet är inte helt konsekvent med den tolkning du gör. Varför refererar Montoya enbart till sina egna beslut, inte att varvtalet hade dragits ned? Varför säger han "...I decided to back off..." Däremot är uttalandena helt konsekventa med mina slutsatser att Montoya faktiskt, precis som han säger själv, gav upp.
Allt tyder på att man justerade varvtalet efter att Montoya hade gett upp.
Du får gärna ha din åsikt, men gör inte gällande att det är den enda.
Tärnström
Allt tyder på att man justerade varvtalet efter att Montoya hade gett upp.
Du får gärna ha din åsikt, men gör inte gällande att det är den enda.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Allt tyder inte alls på att man justerade varvtalet efter att Montoya "gett upp" - det är din tolkning.
Och jag återkommer till vad jag skrev tidigare: om man enbart bedömer en situation eller en person utifrån uttalanden direkt efter t.ex. en idrottshändelse när adrenalinet pumpar så får man en mkt skev eller obalanserd bild. Det är vad jag tror. I så fall kan vi också konstatera att Schumacher är en hysterika som tror kollegor vill mörda honom (minst två ggr har han väl sagt det), Forsberg förespråkar domarmisshandel, Wassberg anser att reportrar ska fara åt helvete (kan iofs vara sant ...)
Men du kanske tycker att det är korrekta bilder av dem också? ... jag kan ju inte veta det säkert.
Ta med stallets bedömning av situationen och vad de ansåg. De verkade efter loppet nöjda och ansåg inte alls att Montoya hade gett upp. Vad var det Montoya sa direkt efter loppet (du vill ju så gärna ha sådana uttalande som grund för dina bedömningar) ? Han sa att han försökte köra förbi Rubens, Rubens blockerade och han "decided to back off" eller slog av. Slog av .... dra ner på varvtalet. Som du säkert vet kan stallet inte göra det från depån numera utan det sköts av föraren genom att växla tidigare. Så stallet gjorde ingenting förutom att, förmodar jag, säga till Montoya att slå av på tempot och spara på motorn med "only 12 laps left".
Jag förstår fortfarande inte din tolkning. Vid plats framför TV:n hade jag förstått den för jag gjorde samma tolkning då. Men nu efter loppet med alla fakta, uttalande från Montoya direkt efter loppet, i pressreleasen och intervjuer senare. Stallets bedömning av hela loppet och hans prestation. Varvtiderna satta under loppet. vår kunskap om Ferrarin och Michelin vs Bridgestone. Tidigare erfarenhet av Sepang och hur lätt det är att blockera bilar (Schumacher 99) - nej, då förstår jag den inte. Jag tycker du har tolkat helt fel i det här läget.
999 är för övrigt ett bra exempel - Coulthard lyckades då ta sig förbi Schumacher men det krävde en riktig chasning då DC körde om utanför banan i gruset i första kurvan och tryckte sig förbi. Då var McLaren och Ferrari mer jämnspelta än vad Williams och Ferrari är i år och ändå krävdes det en sådan chansning. Det var helt klart en chansning Montoya inte ville göra i år, och det var ett korrekt beslut av honom tycker jag. Det hade varit att riskera andraplatsen alltför mycket - något du inte hade spillt ngn energi på att kritisera honom för för övrigt. JAg tycker det pekar på att Montoya lärt sig mycket av misstagen 2001 och har tagit en mer mogen approach till racing och F1. Han tar riskerna när de är vettiga att ta, men inte när de är ovettiga. Det är en egenskap jag tycker är viktig hos en toppförare och en egenskap Schumacher har förfinat närmast till perfektion.
Montoya är inte där ännu och har en t på väg, men i mina ögon visade Malaysia 2004 att han är på god väg ialla fall. Ett moget beslut och inget onödigt risktagande
Och jag återkommer till vad jag skrev tidigare: om man enbart bedömer en situation eller en person utifrån uttalanden direkt efter t.ex. en idrottshändelse när adrenalinet pumpar så får man en mkt skev eller obalanserd bild. Det är vad jag tror. I så fall kan vi också konstatera att Schumacher är en hysterika som tror kollegor vill mörda honom (minst två ggr har han väl sagt det), Forsberg förespråkar domarmisshandel, Wassberg anser att reportrar ska fara åt helvete (kan iofs vara sant ...)
Men du kanske tycker att det är korrekta bilder av dem också? ... jag kan ju inte veta det säkert.
Ta med stallets bedömning av situationen och vad de ansåg. De verkade efter loppet nöjda och ansåg inte alls att Montoya hade gett upp. Vad var det Montoya sa direkt efter loppet (du vill ju så gärna ha sådana uttalande som grund för dina bedömningar) ? Han sa att han försökte köra förbi Rubens, Rubens blockerade och han "decided to back off" eller slog av. Slog av .... dra ner på varvtalet. Som du säkert vet kan stallet inte göra det från depån numera utan det sköts av föraren genom att växla tidigare. Så stallet gjorde ingenting förutom att, förmodar jag, säga till Montoya att slå av på tempot och spara på motorn med "only 12 laps left".
Jag förstår fortfarande inte din tolkning. Vid plats framför TV:n hade jag förstått den för jag gjorde samma tolkning då. Men nu efter loppet med alla fakta, uttalande från Montoya direkt efter loppet, i pressreleasen och intervjuer senare. Stallets bedömning av hela loppet och hans prestation. Varvtiderna satta under loppet. vår kunskap om Ferrarin och Michelin vs Bridgestone. Tidigare erfarenhet av Sepang och hur lätt det är att blockera bilar (Schumacher 99) - nej, då förstår jag den inte. Jag tycker du har tolkat helt fel i det här läget.
999 är för övrigt ett bra exempel - Coulthard lyckades då ta sig förbi Schumacher men det krävde en riktig chasning då DC körde om utanför banan i gruset i första kurvan och tryckte sig förbi. Då var McLaren och Ferrari mer jämnspelta än vad Williams och Ferrari är i år och ändå krävdes det en sådan chansning. Det var helt klart en chansning Montoya inte ville göra i år, och det var ett korrekt beslut av honom tycker jag. Det hade varit att riskera andraplatsen alltför mycket - något du inte hade spillt ngn energi på att kritisera honom för för övrigt. JAg tycker det pekar på att Montoya lärt sig mycket av misstagen 2001 och har tagit en mer mogen approach till racing och F1. Han tar riskerna när de är vettiga att ta, men inte när de är ovettiga. Det är en egenskap jag tycker är viktig hos en toppförare och en egenskap Schumacher har förfinat närmast till perfektion.
Montoya är inte där ännu och har en t på väg, men i mina ögon visade Malaysia 2004 att han är på god väg ialla fall. Ett moget beslut och inget onödigt risktagande
-
- Inlägg: 437
- Blev medlem: lör sep 18, 2004 15:25
Ge dig tärnström.
"Montoya är dålig blablalbla jag har kollat på f1 sen det skapades"
Tror inte att McLaren skulle anställa en dålig förare, Montoya har bevisat fler ggr om att han är bra, tex. genom att vinna CART och F3000. Jämfört mot dina favorit, baby-schumi, som inte har vunnit någon större mästerskap.
"Montoya är dålig blablalbla jag har kollat på f1 sen det skapades"
Tror inte att McLaren skulle anställa en dålig förare, Montoya har bevisat fler ggr om att han är bra, tex. genom att vinna CART och F3000. Jämfört mot dina favorit, baby-schumi, som inte har vunnit någon större mästerskap.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Kuopio, det var faktiskt på det viset att Lucky ifrågasatte hur länge jag hade tittat på F1. Jag tror inte heller att antalet år avgör om man har rätt eller inte, men jag förbehåller mig faktiskt rätten att ge svar på tal.
För övrigt har McLaren haft för vana att ständigt ha en sämre förare anställd. Det är inte direkt så att Coulthard har rosat marknaden jämfört med Häkkinen och Räikkönen. Montoya kommer att ge Räikkönen en hårdare fajt än vad Coulthard har orkat med, men jag skulle bli mycket förvånad om han spöar Räikkönen.
För övrigt är inte Ralf någon större favorit hos mig. Han är bra, men ingen blivande mästare.
Tärnström
För övrigt har McLaren haft för vana att ständigt ha en sämre förare anställd. Det är inte direkt så att Coulthard har rosat marknaden jämfört med Häkkinen och Räikkönen. Montoya kommer att ge Räikkönen en hårdare fajt än vad Coulthard har orkat med, men jag skulle bli mycket förvånad om han spöar Räikkönen.
För övrigt är inte Ralf någon större favorit hos mig. Han är bra, men ingen blivande mästare.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Kunde Damon Hill och Jacques Villeneuve vinna VM. Så kan nog Montoya också. Han är på inget sett sämre än dom två föredetta världsmästarna som om jag minns rätt hade en fallenhet att göra lite klumpiga grejer då och då. Montoya körde riktigt bra igår och gjorde betydligt färre misstag än t ex den 7 faldig världsmästaren.
Ron Dennis är övetygad om att han kommer att kunna få Montoya att bli en ännu bättre förare och om det är så, då kan Räikkönen få det svettigt.
Montoya har för övrigt imponerat mer än Alonso i år och många verkar ju tro att Alonso är någon kommande superförare.
Ron Dennis är övetygad om att han kommer att kunna få Montoya att bli en ännu bättre förare och om det är så, då kan Räikkönen få det svettigt.
Montoya har för övrigt imponerat mer än Alonso i år och många verkar ju tro att Alonso är någon kommande superförare.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det finns inte någon som är min favorit. Ser bara Räikkönen som den enda som kan hota Schumacher framöver. Om Button kan upprätthålla sin goda form tror jag också att han är en framtidsman, frågan är bara om han är tillräckligt snabb. I övrigt återstår att se om Webber är den man som kan förlösa Williams. Han förefaller vara en duktig chaufför men precis som Button är frågan hur han förmår att förvalta materiell fördel.
Alonso såg ut som en framtidsman men årets säsong lämnar en del frågetecken.
Tärnström
Alonso såg ut som en framtidsman men årets säsong lämnar en del frågetecken.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nisse, Nisse... Tror du verkligen att jag inte minns Senna/Prost-eran?
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tis okt 14, 2003 17:54
- Ort: Växjö
När Montoya kom till F1 var ju föväntningar på honom kanske för höga och då kan man ju lätt tro-tycka att han är "dålig m.m." Det är fan i mig likadant för Kimi. Minns när Ron sa att han skulle göra den yngsta världsmästare i F1 någonsin av Kimi! Det har han fått äta up nu och även kanske i framtiden för hans Kimi har inte mäktat med fler en 2 fjuttiga segrar på 3 år!
Ett lopp räcker ju vanligtvis inte att man ska vara på "top off the game" (i alla fall om man inte heter Ron Dennis) men igår körde Juan ett klockrent lopp och vann framför betydligt bättre bilar.
Nästa år får vi nog många svar!?
Ett lopp räcker ju vanligtvis inte att man ska vara på "top off the game" (i alla fall om man inte heter Ron Dennis) men igår körde Juan ett klockrent lopp och vann framför betydligt bättre bilar.
Nästa år får vi nog många svar!?