Jepp, F1 kör på den i 2006.
/Jan
Ingen aning, kan egentligen noll om arkitektur. Vet som sagt bara att symmetri är ofta betraktat som skönhet. Titta på dig själv i spegelnjajo skrev:Med arkitektreferenser så undrar jag om inte Tilke är ett Oscar Nimeyer-fan? Niemeyer var den arkitekten som ritade bl.a. Brasilia. Mycket symmetri och grundformer samt en slags postfunktionalism med inspiration från Vällingby centrum och Moskvas förstäder. (NB, ingen smiley)
Fast alla banor han designat hitills har visat sig bjuda på fantastiskt bra racing så något rätt gör hanjajo skrev:Ja, det är en fullständigt sinnesjuk skapelse. Jag försöker få grepp på Tilke och hur han tänker - som arkitekt - och vilket förhållande han har till racing samt underhållningsbranchen. Måste nog fundera ett tag till där.
En lång raka är bra att ha, det behövs fler i världen. Innanför ovalens läktare kan han inte göra mycket i höjdled, där måste det vara ganska platt förutom i tunnlarna under ovalen. Men på den södra och sydöstra delen (om nu kartan är ritad i nord-syd) så borde kan kunna leka lite med höjder.jajo skrev:Det verkar finnas någon slags höjdskillnad - dock mycket begränsad - då han placerat en lång raksträcka mellan två hårnålar under banan. Hur kul kommer den att vara? Finns det inte utrymme att utveckla detta parti?
Jag råkade åka förbi Folkets Park i Viskan för ett litet tag sedan och där kunde man en gång i tiden full som en alika stå i en tvärbrant lerslänt och lyssna på storheter som Runaways (brukade inte så sällan sluta med att hälften låg i en hög framför scenen täckta av lera). Visserligen kul då, men jag vete tusan om jag sörjer att det stängt sedan många år tillbaks. Så lite likadant känns det med många av de gamla banorna och de nya förutsättningarna också, passade då med toksnabba långa banor med svåra högfartskurvor och skymda krön, men skulle nog mest resultera i en enda lång kökörning med dagens F1:or, samt svåra högfartsolyckor.jajo skrev:Det är nog snarar frånvaron av engagemang och känslan av att något har blivit bättre. Det kanske har blivit bättre, om man anser att en utveckling från Folkets Park till Sommarland är utveckling.LuckyStrike1 skrev:Vad är det för känsla du pratar om då? .
/Jan
I så fall är vi två som är konspiratoriska...El Scorcho skrev:Inget fel på nya bra banor..som kan ersätta sämre alternativ men ifall man vill vara lite konspiratorisk så verkar dagens F1-ledning vara väl angelägna om att slänga bort banor med tradition mot nya. De tänker för mycket på nya marknader utan att vårda de existerande värdena i sporten.