Montoya och Ralf kör faktiskt med väldigt lika inställningar, och Sam Michael har faktiskt vid ett flertal tillfällen sagt vilken fördel det är för stallet.
Under tävlingshelger och under tester kan de testa olika delar, och är den ena nöjd så kommer det även att fungera för den andra föraren också.
Alltså har det hänt flera gånger att de har kunnat "låna" inställningar av varandra och fått till bra inställningar.
Körstilarna kanske är olika de två emellan, men när det gäller inställningar så har de väldigt lika preferenser.
japans GP - Jag vet bäst
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Jag snackar inte skit, jag citerar bland annat Sam Michael och Dr Mario Theissen. Bara för det inte passar din smak, så ska du inte kalla det för skitsnack! Man kan ha olika körstilar men ändå samma primisser på bilens inställningar. Det händer oftare än man tror att förare kör med samma grundbalans på bilen. Och enligt ovanstående och andra källor inom BMW-Williams så har Montoya oftast fått ta Ralf inställningar än tvärtom.JG skrev:Vilket fullständigt skitsnack som föregår här då! Men, föga överraskad blir man ju inte på denna sajt.
Pastis:Har du belägg för detta? Jag finner det påståendet helt taget ur luften, främst för Montoya och Ralf har helt olika körstilar, dels för de knappt säger hej till varandra.Det kom även fram att JPM oftast fick ta Ralf inställningar för att hitta rätt i deras svårkörda bil. Utan Ralf så har JPM varit totalt borta (med något undantag) och stallets formkurva gått brant nedåt.
Sedan var det snack om vem som är jämnaste föraren, av Ralf och Monty.. Vad som är patetiskt är att en del är övertygade att Ralf är den jämnaste föraren och den som har motivation uppe hela säsongen.. Ni måste ha missat SAMTLIGA år då Ralf kört.
Det är uppenbart att Ralf har en viss talang, långt ifrån sin storbror dock, och kan glänsa ordentligt i kanske 1-2 lopp per år, men sedan kan han vara hur dålig som helst under större delen av säsongen. Han har en betydligt sämre sämsta nivå än t ex Montoya.
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ralf är ju också på väg därifrån .....
Det där är ju för övrigt inte så konstigt - hos Ferrari har det hänt titt som tätt att Schumacher har lånat inställningar av Rubens. Hos McLaren har det varit vanligt att både Mika och Kimi lånat inställningar av Coulthard, Ronnie Petersson lånade inställningar av alla sina stallkamrater efter att ha förstört sina egna fullkomligt.
Hos Renault har Trulli och Alonso bytt inställningar med varandra som 10-åringar byter fotbollsbilder eller Pokemon-kort med varandra. Och så kan man hålla med i flesta stall och för de flesta förarpar både nu och då.
Det lite lustiga i det hela är att det i Montoyas fall underförstått används som en kritik mot honom som förare etc. Det är samma tendens som att när Montoya ligger bakom en annan bil och pga det tappar downforce på framvingen och får understyrning läggs märke till av alla. När det inträffar för andra förare kommenteras det inte av någon, trots att alla vet att det i F1 idag är ett vanligt förekommande fenomen - och något som också gör det svårt att skapa den täta racing som många vill ha.
Med samma resonemang skulle t.ex. Coulthard vara bättre än Mika och Kimi för att det är Coulthard som är "duktigast" på att plocka fram inställningar på bilen. Men ännu duktigare är Wurz som ofta har stått för mycket av arbetet med inställningarna åt raceförare. Man ser dock bara inte de argumenten så ofta minst sagt.
Det där är ju för övrigt inte så konstigt - hos Ferrari har det hänt titt som tätt att Schumacher har lånat inställningar av Rubens. Hos McLaren har det varit vanligt att både Mika och Kimi lånat inställningar av Coulthard, Ronnie Petersson lånade inställningar av alla sina stallkamrater efter att ha förstört sina egna fullkomligt.
Hos Renault har Trulli och Alonso bytt inställningar med varandra som 10-åringar byter fotbollsbilder eller Pokemon-kort med varandra. Och så kan man hålla med i flesta stall och för de flesta förarpar både nu och då.
Det lite lustiga i det hela är att det i Montoyas fall underförstått används som en kritik mot honom som förare etc. Det är samma tendens som att när Montoya ligger bakom en annan bil och pga det tappar downforce på framvingen och får understyrning läggs märke till av alla. När det inträffar för andra förare kommenteras det inte av någon, trots att alla vet att det i F1 idag är ett vanligt förekommande fenomen - och något som också gör det svårt att skapa den täta racing som många vill ha.
Med samma resonemang skulle t.ex. Coulthard vara bättre än Mika och Kimi för att det är Coulthard som är "duktigast" på att plocka fram inställningar på bilen. Men ännu duktigare är Wurz som ofta har stått för mycket av arbetet med inställningarna åt raceförare. Man ser dock bara inte de argumenten så ofta minst sagt.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vad gäller att tappa luft på framvingen så var det så att Montoya på två av varndra påföljande varv lägger sig för nära (Jpans GP). Det hade väl räckt med en gång?
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Eftersom Trulli (det var väl Trulli som låg farmför? ) såg ut att bromsa väldigt tidigt inför Spoon och inte hade samma grepp som JPM och Rubens bakom så var det nog inte så lätt att bedöma hur tidigt Trulli skulle bromsa.
Men det lustiga är som sagt att det bara kommer upp till diskussion när Montoya gör det - men inte när det sker några andra förare och det är ju inte direkt ovanligt i F1 att det sker. Några måste verkligen ha fantastiskt mycket högre förväntningar på Montoya än någon annan förare
Noterade för övrigt att Ralfs andraplats på Suzuka - som här lyfts fram som en fantastisk balanserad prestation o.s.v. - är hans sjunde i karriären. Montoya har visst närmast dubbelt så många andraplatser, men de andraplatserna ligger det nog riktigt kassa prestationer och mycket tur bakom
Men det lustiga är som sagt att det bara kommer upp till diskussion när Montoya gör det - men inte när det sker några andra förare och det är ju inte direkt ovanligt i F1 att det sker. Några måste verkligen ha fantastiskt mycket högre förväntningar på Montoya än någon annan förare
Noterade för övrigt att Ralfs andraplats på Suzuka - som här lyfts fram som en fantastisk balanserad prestation o.s.v. - är hans sjunde i karriären. Montoya har visst närmast dubbelt så många andraplatser, men de andraplatserna ligger det nog riktigt kassa prestationer och mycket tur bakom
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Så här stod det i F1Racing med anledning av att Ralf var borta från stallet pga sin skada. Orden är Sam Michaels:
Sen med tanke på hur Montoya hypats genom åren så får hans fans finna sig i att han blir synad i sömmarna extra mycket när han inte levererar. Visst är JPM den större talangen av honom och Ralf, men någon komplett förare är han knappast.Vi kommer att sakna Ralf Schumacher, på grund av den tekniska input han kom med angående bilens set-up och däcken avgjorde vilka val teamet skulle göra. Den sortens vägledning har vi inte just nu.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Inlägg: 437
- Blev medlem: lör sep 18, 2004 15:25
-
- Inlägg: 223
- Blev medlem: tor dec 11, 2003 14:12
Kuopio skrev:Citerar Ross Brawn:
"JPM är en fantastisk förare, han är alltid i toppen och han är en dröm att ha i varje stall. Synd att han inte har haft sånt stort motstånd av hans stallkamrat, enda gången han hade nåt motstånd i samma material var av Antonio Pizzonia"
Det citatet vill jag ha källan till !!
Tror inte att Ross har sagt det
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Jag tycker det är relevant om han ska bli en världsmästare. Ska Montoya klara av det, så måste han själv kunna det här med att ställa in bilen. Även om många tidigare världsmästare lånat från sina stallkompisar så verkar Montoya helt borta när Ralf var borta. Killen och stallet sjönk som en gråsten då och det är anmärkningsvärt att Ralf betydde så mycket för bilens körbarhet.LuckyStrike1 skrev:Det lite lustiga i det hela är att det i Montoyas fall underförstått används som en kritik mot honom som förare etc. Det är samma tendens som att när Montoya ligger bakom en annan bil och pga det tappar downforce på framvingen och får understyrning läggs märke till av alla. När det inträffar för andra förare kommenteras det inte av någon, trots att alla vet att det i F1 idag är ett vanligt förekommande fenomen - och något som också gör det svårt att skapa den täta racing som många vill ha.
Jag säger dock inte att Ralf är en bättre förare än Montoya, men han verkar enligt källor inom BMW-Williams vara bättre på att hitta skapliga inställningar. Men både Ralf och Montoya är alldeles för ojämna för att vara världsmästarkandidater. Montoya är dock den roligaste av dem för det händer ofta saker kring honom. Vi behöver fler vildhjärnor inom F1, men jag tycker vi alla ska tona ner förväntningarna på Montoya. Killen är ibland lysande och snabb, men alldeles för ofta faller han på eget grepp. För mycket testosteron och för liten hjärna enligt mig...
Men Motoya har i alla fall en personlighet, något som helt och hållet verkar saknas hos Ralf...