TV4

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Hood

TV4

Inlägg av Hood »

Jag satt bara precis så här på morgonen med första koppen kaffe i handen och ungarna stormande runtomkring framför datorn för att se när (om) TV4 sänder kvalet. TV4+ sänder.

Är det inte helt underbart vad TV4 har förbättrat sig sedan De startade med sin F1 sändningar? Förut fick man vara nöjd med ett sammandrag på 20 effektiva F1 minuter när racen inte var i Europa, och nu sänder De även kvalet live. De har också lyssnat på oss tittare (?) och bytit ut mindre bra kommentatorer till De två vi har idag som i mitt tycke sköter sig mycket bra. Blomman har "rättat till" reklamavbrotten i den utsträckning han kan/får(?) så att avbrottet stör så lite som möjligt.

Sen finns det naturligtvis saker som kan förbättras. Det kan det alltid. Jag gillade inför-studion som De hade ett litet tag. Den saknar jag. Och om man fick önska så skulle jag vilja ha en liten titt till på Wirdheim precis som de gjorde när de sände från 1:a racet i år.

Tilläggas kan att jag aldrig hade möjlighet att se supersignalen, så jag har svårt att jämföra med den typen av sändning.

Men i alla fall: Bra jobbat TV4.
Och plötsligt är FERRARI/ACER ett favoritstall...
// Hood.
The Dude

Inlägg av The Dude »

Precis vad jag tänkte häromveckan, enorm skillnad mot när virrhjärnan Ringart (stavning?) satt och förstörde med dumma påpekanden och kommentarer. IHMO gör Eje och speciellt Janne ett superbt jobb och detta är inte menat som rövslickeri utan mina ärliga åsikter!

edit: stavfel.
-- The Dude
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Janne och Eje är super! Fast igår satt TV4:s ljudtekniker och sov. Det var rent ut sagt uselt.

Å, det får mig att minnas Christer Andersson och Canal Digitals F1-sändningar. Han är själv mycket intresserad av F1 och en mycket kunnig ljudtekniker. Han satt och rattade och småjusterade ljudet hela F1-helgerna. Jag som hade förmånen att vara med där själv som redaktör och kunde bara njuta av ljudet, bilderna och Jannes / Ekbloms kommentarer.

Bild
Christer Andersson och Pastis i studion.

Bild
Janne Blomqvist och Fredrik Ekblom
Ricky

SuperSingnal

Inlägg av Ricky »

Själv tycker jag att på supersingalens tid så var det oslagbart med först Fredrik af Pedersens prat på lördagsmorgonen och före racet, sen med Janne och Fredrik Ekblom.
Det var tider det... :roll:
Användarens profilbild
westerberg

Inlägg av westerberg »

Håller med helt att Canal-digitals sändningar var suveräna. Apropå ljudtekniker,var det ni som lade ut ljudet inför(jag har för mej att det var kvalet) i Belgien-02, där en fyllsjuk afPetersens blev tillfrågad av Ekblom, "hur fan är det äter dom kräftor dom där utlänningarna?", en klassiker :D
Användarens profilbild
Freddan

Inlägg av Freddan »

Jag tycker att det funkar bra med F1 sändningarna på fyran. Förut kunde man bara drömma om att få se GP lopp från USA direkt.

En grej har jag tröttnat på och det är Jannes nedlåtande kommentarer om Minardis prestation/vara eller inte vara i F1. Med en så liten budget får man vara glad att bilen rullar. Hade varit kul och se om Ferrari hade presterat lika bra med Minardis "hushållskassa"?

Någon som hört om Minardi får köpa "Årets bil"?
-Red Bull Racing
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Jag är fan den enda som försvarat Minardis förekomst i F1, däremot har vi påpekat flera ggr att Minardi inte har dom pengar som behövs för att köra i F1. Att köra runt med ett TRE år gammalt chassi talar sitt tydliga språk.
Att Minardi är ett team som slussat in många bra förare i F1 råder det inget tvivel om men behovet av pengar är just nu så stort att man inte har råd att ta in talanger med lite pengar utan bara förare (ej talanger) med mycket pengar.

Så det så.....

JB
Användarens profilbild
Freddan

Inlägg av Freddan »

Tydligen tryckte jag på en öm punkt. Visst har du flera gånger sagt att Minardi fungerar som en "inkörsport" till F1. Klarar man av dem så borde man kunna köra en "bättre" bil.
Jag vidhåller dock det jag sagt. Du har inte dissat dem på senare tid men nog fasen slängde du ur dig en och annan förut. Eller?
-Red Bull Racing
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Inget som dom inte förtjänade........stortån är stor o öm.

Förresten, vad ska man säja om Minardi egentligen? Dom imponerar ju inte direkt. Du kanske har sett nåt som jag inte har......

JB
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

"Det viktiga är inte att vinna utan att delta"? :angel:
GMD

Inlägg av GMD »

Och hur definierar man "imponera" egentligen? Om Kimi imponerar med att vinna ett lopp under en säsong och om Barrichello imponerar genom att vinna två lopp av hittills 15 i en bil som är totalt jävla överlägsen så borde väl Minardis enstaka poäng i USA vara imponerande. Eller?
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Jag har alltid försvarat Minardi och tyckt de har en själ för Formel 1 och beundrat deras hängivenhet. Men de sista två åren har varit patetiska och de är nu så dåliga att de egentligen inte har något där att göra. Köra med flera år gamla chassin och motorer är inte Formel 1.

Ett av mina favoritstall Jordan är på samma väg, men har en liten bit kvar till botten, men de närmar sig med stormsteg...
Fp730a

Inlägg av Fp730a »

Jag tycker att Minardi är roligt att dom kämpar vidare. Någon gång måste det ju vända.

Sen nu när renault också verkar försvinna (rykten).. så..
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

westerberg skrev:Håller med helt att Canal-digitals sändningar var suveräna. Apropå ljudtekniker,var det ni som lade ut ljudet inför(jag har för mej att det var kvalet) i Belgien-02, där en fyllsjuk afPetersens blev tillfrågad av Ekblom, "hur fan är det äter dom kräftor dom där utlänningarna?", en klassiker :D
Hehe, det hände några sådana misstag när andra än Christer fick rycka in som ljudtekniker.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Pastis skrev:Jag har alltid försvarat Minardi och tyckt de har en själ för Formel 1 och beundrat deras hängivenhet. Men de sista två åren har varit patetiska och de är nu så dåliga att de egentligen inte har något där att göra. Köra med flera år gamla chassin och motorer är inte Formel 1.

Ett av mina favoritstall Jordan är på samma väg, men har en liten bit kvar till botten, men de närmar sig med stormsteg...
Jo, det är faktiskt just det F1 är. Med dagens kostnader så är det precis vad F1 är för de stall som inte har en stor biltillverkare i ryggen. Sådan är utvecklingen
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

En utveckling som enligt mig inte är bra. Jag skulle vilja komma tillbaka till den tiden då biltillverkarna bara levererade motorer och racingintresserade styrde stallen (med ett historiskt undantag, Ferrari).

Nu är det bara business och marknadsföring som gäller för bilföretagen och de skiter fullständigt i fansen och F1-historien, bara de kan sälja bilar...

Att driva racingstall med 800-900 anställda är ett vansinne! Max 50-100 borde det vara för stallet och chassiutvecklingen plus anställda för motorutvecklingen (internt/externt).
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Pastis skrev:En utveckling som enligt mig inte är bra. Jag skulle vilja komma tillbaka till den tiden då biltillverkarna bara levererade motorer och racingintresserade styrde stallen (med ett historiskt undantag, Ferrari).

Nu är det bara business och marknadsföring som gäller för bilföretagen och de skiter fullständigt i fansen och F1-historien, bara de kan sälja bilar...
Det speglar väl bara den "globaliserade" världen i övrigt. (Nej, topicen börjar inte handla om politik nu - det gjorde den redan.)
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Är det vi som börjar bli gamla, för talesättet "det var bättre förr" stämmer in mer och mer i denna vridna värld.

Egentligen borde jag inte skriva detta (för det är väl politik), men enligt mig och många är det civilekonomernas fel. Jag är själv egenföretagare och har en mängd bekanta som också är företagare för mindre firmor som aldrig skulle anställa en civilekonom. En polare till mig med en liten större målarfirma fick sparka ut sin civilekonom eftersom han tyckte att firman kunde tjäna mera pengar på andra aktiviteter än kärnverksamheten och hela skiten höll på att gå på tok. Det sistnämnda är ett växande problem i världen idag och gäller i högsta grad även för Formel 1, nu när storföretagen tagit över...
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Pastis skrev:Egentligen borde jag inte skriva detta (för det är väl politik), men enligt mig och många är det civilekonomernas fel.
Jag fattar ingenting. Vad har det med civilekonomer att göra?
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

De tänker lika långt som näsan och det handlar bara om money, money och money...
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Pastis skrev:De tänker lika långt som näsan och det handlar bara om money, money och money...
Civilekonom är ju bara en titel som säger nåt om vilken utbildning du har och att man därmed endast tänker på pengar är nonsens. Som att jag som ingenjör bara skulle tänka på teknik?

Sen är det ett faktum att pengar styr det mesta av vår tillvaro och är drivkraften för hela näringslivet. Alla bolags uppgift att tjäna pengar. Finns det mycket pengar att tjäna i någon nisch eller bransch så satsas (investeras) det därefter. Därför har det blivit som det blivit med F1. Samma sak gäller för övrigt andra toppidrotter.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det finns civilingenjörer som fått sparken för att de tycker det finns en massa nya häftiga tekniska lösningar att göra. Problemet är bara att de inte går att sälja och kostar en massa pengar ....

Det låter lite överdrivet att dra en hel utbildningsgrupp över samma kam, lite grann som när Gudrun vill att alla män ska straffbeskattas för att det finns hustrumisshandlare .... Det finns kompetent och inkompetent personal inom alla yrkesgrupper och utbildningsgrupper, ingen nämnd och ingen glömd.

Det var inte bättre förr i F1, det var bara annorlunda. Stall som går i konkurs och försvinner är ju inte direkt något nytt. Varje serie biltillverkare har varit kraftigt involverade i har kostnaderna skjutit i höjden förr eller senare och mindre stall utan fabrikssatsning stötts ut. F1 har ett problem i att kostnaderna är skyhöga nu, vilket tvingar ut privatstall och en del fabriksstall som inte kan slåss i toppen.

Man har låst fast sig vid 20 bilar och allt under det har man tillåtit betraktas som kris. Men kanske är kvalitet bättre än kvantitet? På sikt tror jag det är bra om dagens problem i F1 leder till en ny "revolution" som skedde i början av 80-talet. Nu, precis som under krisen för 20 år sen, är F1 i behov av rejäla förändringar. Det är dags för ett nytt styresätt, nya styrande och en ny riktning. Bernie i all ära för mycket bra saker han har gjort i F1, men nu har han nått ändstationen och det är dags att lämna över till en ny F1-ledning med en ny vision och plan.

Samma gäller för Max Mosley - tiden har runnit iväg för honom. Han har gjort mycket bra på sporten, men nu ägnar han sig mest åt att släcka bränder med panikartade åtgärder. Även hans roll är uttjänad, det krävs nya personer även där med nya fräscha idéer för sporten.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

LuckyStrike1 skrev:Det låter lite överdrivet att dra en hel utbildningsgrupp över samma kam, lite grann som när Gudrun vill att alla män ska straffbeskattas för att det finns hustrumisshandlare .... Det finns kompetent och inkompetent personal inom alla yrkesgrupper och utbildningsgrupper, ingen nämnd och ingen glömd.
Visst, men jag ville antyda att våra kära civilekonomer har fått för mycket att säga till om idag. De behövs för att hålla ordning på ingenjörer och forskare, men idag bestämmer de för mycket. Det är min och många av mina vänners åsikt.
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Flickor, rullbilder på MP4-20 i sporten plus 21.30 ikväll......några kortkommentarer från förarna oxå men framförallt lite fräna åkbilder.

Notera gärna Kimi välartikulerade kommentar :wink:

JB
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Är Kimis kommentarer yttrade på förfesten inför nattklubbsbesöket? ;)

Tackar för infon :up:
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Man kan fan tro det.....han mumlar nå grymt...

JB
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Pestosnäckorna ligger i ugnen och beräknas vara klara till lagom när ölen är kall...