Det är synd om Toyota
-
- Inlägg: 749
- Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
- Ort: Mölndal
Det är synd om Toyota
Nu när det är officiellt klart att Ralf S ska köra för Toyota nästa säsong kan jag inte låta bli att tycka synd om Toyota. Vad tusan ska RS tillföra Toyota, tror RS alltid behöver ett "dukat bord" för att lyckas och det har han inte här. Det är synd om Toyota som får betala stora pengar för en överreklamerad förare. Förhoppningsvis får Ricardo Zonta den andra styrningen och vi får en häftig förare att titta på, har för mig att det är lite Sato över Zonta.
Senast redigerad av SunnyRikard den mån sep 20, 2004 15:42, redigerad totalt 1 gång.
Meningen med livet: Att ha jävligt skôjj!!!
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
-
- Inlägg: 380
- Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
- Ort: Västerås - Sweden
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
-
- Inlägg: 380
- Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
- Ort: Västerås - Sweden
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 380
- Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
- Ort: Västerås - Sweden
Jag personligen tycker det är mer av relevans att se hur man kvalar / slutar i loppen jämte sin stallkamrat. Både Montoya och Räkan är erkännt duktiga förare (snabba) Coulthard har KLART vunnit den matchen i år. Då han lyckats lotsa in Mclaren vraket (Jag är mclaren fan )Granis skrev:Huh, RS har ju konsekvent kvalat battre an DC hela sasongen och dessutom tagit en pole position. Nu kan det till viss del tillskrivas McLaren, men om man konsekvent ar 0.5-1 sekund snabbare sa ar man ju atminstone inte samre pa att kvala.
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 106
- Blev medlem: sön jan 25, 2004 15:39
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 105
- Blev medlem: sön sep 28, 2003 21:05
- Ort: Luleå
Jag kan på rak arm presentera två förare som hade varit ett bättre val än Ralf (dock ej Trulli), Panis och Damatta . Jag kan inte fatta att Toyota tar in stolpskottet RS och dessutom betalar honom 200? miljoner per år.
Om nu Toyota ska envisas med att byta ut både Damatta och Panis, så hade jag kunnat rekommendera exempelvis DC, Nick Heidfeld, eller varför inte nån ung talang typ Liuzzi eller Björn. Men David eller Nick tycker jag hade varit klart bättre val än Ralf.
Om nu Toyota ska envisas med att byta ut både Damatta och Panis, så hade jag kunnat rekommendera exempelvis DC, Nick Heidfeld, eller varför inte nån ung talang typ Liuzzi eller Björn. Men David eller Nick tycker jag hade varit klart bättre val än Ralf.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag tror att nästa säsong kommer att bli den säsong som sänker Montoyas karriär fullständigt. Först kommer han att få spö av Räikkönen så det sjunger om det. Sedan har vi det intressanta lilla scenariot i Toyota... RS har enligt min mening visat att Montoya inte är den superstjärna som han själv tycks tro att han är. Och vad händer då, när Trulli förmodligen kommer att spöa RS? Ska vi tro att Trulli är lika bra som Montoya? Kanske, kanske inte, men det kommer att visa att om Montoya hade varit så ini helvete bra, då hade han tvålat till RS mer än vad Trulli kommer att förmå.
RS är ingen dålig förare. Han har svårt att prestera konsekvent, men det har även Montoya. Både Trulli och RS betraktar jag som bättre förare än både Da Matta och Panis.
Tärnström
RS är ingen dålig förare. Han har svårt att prestera konsekvent, men det har även Montoya. Både Trulli och RS betraktar jag som bättre förare än både Da Matta och Panis.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Men visst, Heidfeld hade nog varit ett bättre alternaitv. I förhållande till RS så har vi aldrig fått se om han skulle kunna utvecklas mer i en bättre bil. RS har nog nått sitt optimum. Och Coulthard hade nog också varit ett bättre alternativ, även om skotten kanske är lite väl långsam mellan varven. Annars är han ju en lagarbetare som få.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Men alltså, innan du uttalar dig så där kategoriskt om Montoyas framtid så kan du väl kolla in dessa länkar:JTarnstrom skrev:Jag tror att nästa säsong kommer att bli den säsong som sänker Montoyas karriär fullständigt.
http://www.formulaone.free-online.co.uk ... index.html
http://www.formulaone.free-online.co.uk ... index.html
/Jan
-
- Inlägg: 380
- Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
- Ort: Västerås - Sweden
jajo skrev:Men alltså, innan du uttalar dig så där kategoriskt om Montoyas framtid så kan du väl kolla in dessa länkar:JTarnstrom skrev:Jag tror att nästa säsong kommer att bli den säsong som sänker Montoyas karriär fullständigt.
http://www.formulaone.free-online.co.uk ... index.html
http://www.formulaone.free-online.co.uk ... index.html
/Jan
Vad är det för imponerande med de siffrorna. Om något tycker jag att RS siffror är finare än montoyas? Frånsätt att han vunnit CART då.. Men i F1 har ju RS presterat mer och det är trots allt F1 det här handlar om.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Montoya har faktiskt presterat mer än Ralf i F1 såvitt jag kan se. Fler vinster per lopp, fler poäng per lopp, fler pole per starter, bäst kvalresultat mellan de två. Bästa placering i förarmästerskapet (trea)
Bästa Williamsförare har Montoya varit de senaste tre säsongerna, endast när JPM var F1-rookie lyckades Ralf vara den bästa av de två och då inte särskilt övertygande.
Under perioden 2001-2004 (Montoyas F1-karriär) så har väl ändå JPM varit den bästa av de två? Det betyder inte att Montoya är perfekt, bara att han är bättre än Ralf.
Vad nu det har med Toyota att göra ...?
Bästa Williamsförare har Montoya varit de senaste tre säsongerna, endast när JPM var F1-rookie lyckades Ralf vara den bästa av de två och då inte särskilt övertygande.
Under perioden 2001-2004 (Montoyas F1-karriär) så har väl ändå JPM varit den bästa av de två? Det betyder inte att Montoya är perfekt, bara att han är bättre än Ralf.
Vad nu det har med Toyota att göra ...?
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Om Trulli slår Ralf, betyder det då att Trulli är bättre än Ralf? Ja, kanske. Montoya har slagit Ralf, så då betyder väl det att Montoya är bättre än Ralf?
För att gå tillbaka till Toyota, som är ämnet...
Jag tycker att de för första gången i F1 har ett logiskt, naturligt och bra förarval. Varken Panis, da Matta, McNish eller Salo tycker jag var särskilt bra val.
Trulli och Ralf var de i särklass bästa alternativen på förarmarknaden tillsammans med Webber och Fisichella. Webber och Fisichella var aldrig riktigt några alternativ, och Coulthard tror jag tyvärr har nått sin topp.
Kvar återstår Ralf och Trulli, båda förare som har vunnit lopp och är duktiga på att ställa in bilen samt pensionärerna Häkkinen och Villeneuve. Dessutom har både Ralf och Trulli den fördelen att de båda tidigare arbetat ihop med Mike Gascoyne som gillar de båda. Samarbetet mellan förarna och chefsdesignern bör kunna starta ganska smärtfritt och snabbt.
Om Toyota får till en bra bil till nästa år, så har de förare som kan leverera resultat, och det behöver Toyota om deras ägare snart inte ska "göra en Ford"
För att gå tillbaka till Toyota, som är ämnet...
Jag tycker att de för första gången i F1 har ett logiskt, naturligt och bra förarval. Varken Panis, da Matta, McNish eller Salo tycker jag var särskilt bra val.
Trulli och Ralf var de i särklass bästa alternativen på förarmarknaden tillsammans med Webber och Fisichella. Webber och Fisichella var aldrig riktigt några alternativ, och Coulthard tror jag tyvärr har nått sin topp.
Kvar återstår Ralf och Trulli, båda förare som har vunnit lopp och är duktiga på att ställa in bilen samt pensionärerna Häkkinen och Villeneuve. Dessutom har både Ralf och Trulli den fördelen att de båda tidigare arbetat ihop med Mike Gascoyne som gillar de båda. Samarbetet mellan förarna och chefsdesignern bör kunna starta ganska smärtfritt och snabbt.
Om Toyota får till en bra bil till nästa år, så har de förare som kan leverera resultat, och det behöver Toyota om deras ägare snart inte ska "göra en Ford"
-
- Inlägg: 749
- Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
- Ort: Mölndal
Trulli tycker jag är helt okej val. Men nog finns det en hel del förare som är bättre än Ralf eller som är på väg att bli bra. De flesta är nämda i posterna ovan.LuckyStrike1 skrev:Av de förare som var lediga på förarmarknaden inför 2005, hade Toyota kunnat göra ett bättre val än Ralf och Trulli?
Meningen med livet: Att ha jävligt skôjj!!!
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Grejen är ju att RS aldrig har utmålats som ett världsmästarämne. Montoya däremot... Trulli har heller aldrig utmålats som ett världsmästarämne. Om nu även Trulli lyckas spöa RS så får ju det RS att se än mer medioker ut, Montoya borde ha dominerat RS under sina år i Williams. Det lcyckades han aldrig med. Kontentan av nästa säsong kommer att vara denna: Montoya kommer att se väldigt medioker ut, speciellt i förhållande till sitt rykte. Trulli kommer att lika bra ut som Montoya, vilket är bättre än hans rykte. Slutligen kommer RS att se precis så hygglig ut som han faktiskt är. Den stora förloraren i den här soppan är - Fisichella. Hur går det ihop? Fundera ett tag! Tyvärr går det ju inte att läsa resultatlistorna för att få fram vem som är bäst. Förare kan bara jämföras med sina stallkamrater numer. Så pissig har sporten blivit. Nu är det dags att jag lägger av innan jag framstår som en sån där rättshaverist som sätter upp tre, fyra handskrivna A4-sidor om hur myndigheterna förföljer mig.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Coulthard, Panis, da Matta, Wirdheim, Pantano, Heidfeld, Davidson, Häkkinen, Villeneuve?SunnyRikard skrev: Trulli tycker jag är helt okej val. Men nog finns det en hel del förare som är bättre än Ralf eller som är på väg att bli bra. De flesta är nämda i posterna ovan.
Jämfört med Ralf med 6 segrar?
Jag tycker nog Ralf är ett helt ok val - precis som Montoya tror jag att han i sitt nya stall för 2005 kan få en mycket välbehövlig nytändning.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det där är väl mer en mediagrej?JTarnstrom skrev:Grejen är ju att RS aldrig har utmålats som ett världsmästarämne. Montoya däremot... Trulli har heller aldrig utmålats som ett världsmästarämne.
Tärnström
Media bestämmer sig för att hypa en viss förare till skyarna, varpå förväntningarna på den föraren blir skyhöga. Utan hypen tror jag nog fler hade tittat på Montoyas första 4 år i F1 och konstaterat att det inte tog killen mer än mindre än första säsongen att vara bättre än sin betydligt mer erfarna och etablerade stallkamrat. Montoya har varit ganska klart den bästa Williamsföraren 2001-2004 tycker jag, också den som varit närmast en förartitel av de båda. Ralf har väl aldrig riktigt varit med i VM-fighten någon säsong pga sina usla avslutningar.
Trulli - har han någonsin varit klart bättre än en stallkamrat?
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Montoya har alldeles för mycket talang för att hans karriär ska "sänkas" oavsett vad vi tycker. Han ska vara en bit efter Räikkönen under nästa säsong egentligen - helt naturligt. Men Montoya är extremt bra när han får en utmaning och har en otrolig talang så vem vet. Sen kan man ju tycka illa eller bra om honom men vad mig beträffar behöver inte Montoya bevisa ett dugg i F1. Jag har sett tillräckligt i F3000, Champcars, Indy500 och det han har presterat i F1 och hans talang är utöver det vanliga. I alla fall tycker jag det.
McLaren har helt klart de två mest intressanta förarna nästa säsong och jag gillar båda två. Båda är fantastiska talanger. Kanske kan de inspirera varandra och göra sport av F1 igen.
Jag tycker Ralf har fått alldeles för många chanser. Han har aldrig varit bra annat än när bilen var perfekt förra året och Williams gav bort en given VM-titel till Ralfs bror.
Trulli däremot är intressantare men jag tycker ändå att Toyotas frånvaro av fantasi och kreativitet belyses i valet av sina förare.
Tydligen hade några här lika begränsad fantasi.
McLaren har helt klart de två mest intressanta förarna nästa säsong och jag gillar båda två. Båda är fantastiska talanger. Kanske kan de inspirera varandra och göra sport av F1 igen.
Jag tycker Ralf har fått alldeles för många chanser. Han har aldrig varit bra annat än när bilen var perfekt förra året och Williams gav bort en given VM-titel till Ralfs bror.
Trulli däremot är intressantare men jag tycker ändå att Toyotas frånvaro av fantasi och kreativitet belyses i valet av sina förare.
Tydligen hade några här lika begränsad fantasi.
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Toyota köper namnet Schumacher..ungefär som någon som är nervös över att inte passa in köper en märkeströja. Och de letar bara bland förare som redan har sitsar i andra stall.
Möjligen skulle de behållt Da Matta som har potential - jag har ingen aning, men ifall de har kvar Panis som testförare så skulle de ha råd att ta upp yngre talanger som är hungriga och som kan skapa en ny historia.
Möjligen skulle de behållt Da Matta som har potential - jag har ingen aning, men ifall de har kvar Panis som testförare så skulle de ha råd att ta upp yngre talanger som är hungriga och som kan skapa en ny historia.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Men vem är bättre än Ralf av de lediga förarna?
Panis 38 år som inte har uträttat särskilt mycket under sina två år i stallet?
da Matta som varit en av de blekare CART-importerna i F1. Vad har han gjort?
Wirdheim, med ett enda testår bakom sig?
Davidson som testat för BAR i tre år och inte verkar ha en god chans att få en racesits hos BAR?
Coulthard som krossats av Kimi, och har mentala problem med kvalen?
Häkkinen, som inte verkar vilja köra F1 längre trots alla rykten ....?
De enda alternativet till Ralf som jag kan se är Heidfeld och Zonta, två oprövade kort som jag ärligt talat inte tror kan göra så mycket mer än Ralf. Sen ska man inte underskatta det faktum att Ralf Schumacher är ett mycket starkare namn i F1 PR- och marknadsföringsmässigt. För en stor biltillverkare som är i F1 enbart för att sälja bilar, deras kärnverksamhet, är det inte ett oväsentligt argument.
Tack vare Ralf tror jag försäljingen av Toyota och Lexus på den stora tyska marknaden kommer att stiga ganska kraftigt - vilket är Toyotas enda riktiga mål med att vara i F1 till att börja med: sälja mer bilar. Heidfeld tror jag inte man säljer mycket bilar på ....
Ralf är som jag ser det den bästa kombinationen av Pr-verktyg och racerförare Toyota hade tillgång till för 2005. De är ju dessutom inte särskilt säkra på valet, eftersom det sägs finnas klausuler i kontraktet där man kan sparka Ralf efter halva säsongen om man inte är nöjda med hans resultat.
Panis 38 år som inte har uträttat särskilt mycket under sina två år i stallet?
da Matta som varit en av de blekare CART-importerna i F1. Vad har han gjort?
Wirdheim, med ett enda testår bakom sig?
Davidson som testat för BAR i tre år och inte verkar ha en god chans att få en racesits hos BAR?
Coulthard som krossats av Kimi, och har mentala problem med kvalen?
Häkkinen, som inte verkar vilja köra F1 längre trots alla rykten ....?
De enda alternativet till Ralf som jag kan se är Heidfeld och Zonta, två oprövade kort som jag ärligt talat inte tror kan göra så mycket mer än Ralf. Sen ska man inte underskatta det faktum att Ralf Schumacher är ett mycket starkare namn i F1 PR- och marknadsföringsmässigt. För en stor biltillverkare som är i F1 enbart för att sälja bilar, deras kärnverksamhet, är det inte ett oväsentligt argument.
Tack vare Ralf tror jag försäljingen av Toyota och Lexus på den stora tyska marknaden kommer att stiga ganska kraftigt - vilket är Toyotas enda riktiga mål med att vara i F1 till att börja med: sälja mer bilar. Heidfeld tror jag inte man säljer mycket bilar på ....
Ralf är som jag ser det den bästa kombinationen av Pr-verktyg och racerförare Toyota hade tillgång till för 2005. De är ju dessutom inte särskilt säkra på valet, eftersom det sägs finnas klausuler i kontraktet där man kan sparka Ralf efter halva säsongen om man inte är nöjda med hans resultat.
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
ifall man enbart ser det pr-mässigt så har du en poäng. jag tänker mer sportslig och anser att Ralf har haft alla chanser i F1 och att sporten inte längre behöver honom. Jag tycker det vore bättre med en yngre förmåga som Björn eller någon annan - visst. Eller Bourdais..m.m eller någon med talang som kommer nån annanstans ifrån. Någon som är lite spännande.
F1 idag är ju en klubb som är nästan omöjlig att komma in i..och svår att sparkas ut ur. Hur ska man då veta om förarna är bra..?
F1 idag är ju en klubb som är nästan omöjlig att komma in i..och svår att sparkas ut ur. Hur ska man då veta om förarna är bra..?
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Konstaterar bara att Montoya väldigt snabbt hittade sin nivå i F1. Efter det har hans utvecking inte varit speciellt imponerande. Vad hans CART-karriär anbelangar så blev han visserligen mästare men han jagades hårt av Franchitti som bara var nån pinne efter i sammandraget. Och handen på hjärtat - har Franchitti gjort succé i F1? Faktum är att av de förare som var med 1999 var många på väg utför, andra har än i dag inte visat några jätteresultat och killar som Castroneves och Da Matta var ännu inte färdigutvecklade. Året efter blev Montoya nia i mästerskapet. Spöad av bland annat Kenny Bräck. Jag är övertygad om att Montoya kom in i Target-Ganassi vid rätt tidpunkt och kunde rida på deras enorma framgångsvåg. Det ligger inte långt borta att fundera över Alex Zanardis år i Williams. Trots att han var flerfaldig mästare i CART gick det åt h-e. Jag tror att resultat från andra kategorier än F1 är förhållandevis irrelevanta när det gäller framgångspotentialen i F1. Det var inte Montoyas resultat från CART som gav honom sitsen. Han hade kunnat köra hundkoja i nån nationell serie och varit lika aktuell för Williams. De visste hans kapacitet, att han kunde köra en F1:a och snabbt komma ner i konkurrenskraftiga tider. Däremot visste de ingenting om hans utvecklingspotential och det tycker jag har visat sig att han inte håller måttet.
Må jag behöva äta upp dessa ord!
Må jag behöva äta upp dessa ord!
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Apropå Montoyas andra säsong i CART så var han den förare som ledde flest antal varv, och också tog flest antal segrar vad jag kommer ihåg.
Problemet var bara att det var Toyotas första år med Ganassi och motorerna sprängdes på löpande band. Men du kanske menar att Montoya stod för det .....
Apropå Franchitti och Montoya: Montoya slog Franchitti i sin första säsong i CART som rookie. Han vann också på ovalbanor - något som det tog den mer erfarne Franchitti ytterligare flera säsonger att lyckas med.
Apropå utvecklingen i F1 så tycker jag nog han utvecklats varje säsong. För varje säsong har han ökat luckan till Ralf, och också blivit jämnare och jämnare i sina resultat. Dvs den ojämnheten han hade i början har han slipat bort. F1 är ju nu en sport där materialet fäller ett större avgörande än föraren, det är egentligen väldigt lite av en förarsport längre. Har han utnyttjat Williams fulla potential? Svårt att säga, det går bara att spekulera i det. Personligen tror jag inte att Williams har varit bättre än de har visat de senaste 4 säsongerna, och Frank Williams ville ju helst behålla Montoya vilket bör säga en del om vad de anser om honom ....
Montoya kanske hittade sin nivå snabbt i F1, det gjorde ju Schumacher också. Sen är det ju den där lilla frågan om vilket material man har .... Montoya visade ju ifjol vad han kan göra med ett vinnande material även i F1. Tyvärr har Williams sedan 1997 varit ett väldigt vilset och förvirrat stall - ett stall som verkar ha stannat helt i utvecklingen. Men det är nog Montoyas fel det också ....
PS: Kul intervju i senaste F1 Racing för övrigt med Jean Todt. Ferraris stallchef blir så sur att han t.o.m. börjar svära över i hans mening felaktiga påståenden att Schumacher styr det stallet.
[/img]
Problemet var bara att det var Toyotas första år med Ganassi och motorerna sprängdes på löpande band. Men du kanske menar att Montoya stod för det .....
Apropå Franchitti och Montoya: Montoya slog Franchitti i sin första säsong i CART som rookie. Han vann också på ovalbanor - något som det tog den mer erfarne Franchitti ytterligare flera säsonger att lyckas med.
Apropå utvecklingen i F1 så tycker jag nog han utvecklats varje säsong. För varje säsong har han ökat luckan till Ralf, och också blivit jämnare och jämnare i sina resultat. Dvs den ojämnheten han hade i början har han slipat bort. F1 är ju nu en sport där materialet fäller ett större avgörande än föraren, det är egentligen väldigt lite av en förarsport längre. Har han utnyttjat Williams fulla potential? Svårt att säga, det går bara att spekulera i det. Personligen tror jag inte att Williams har varit bättre än de har visat de senaste 4 säsongerna, och Frank Williams ville ju helst behålla Montoya vilket bör säga en del om vad de anser om honom ....
Montoya kanske hittade sin nivå snabbt i F1, det gjorde ju Schumacher också. Sen är det ju den där lilla frågan om vilket material man har .... Montoya visade ju ifjol vad han kan göra med ett vinnande material även i F1. Tyvärr har Williams sedan 1997 varit ett väldigt vilset och förvirrat stall - ett stall som verkar ha stannat helt i utvecklingen. Men det är nog Montoyas fel det också ....
PS: Kul intervju i senaste F1 Racing för övrigt med Jean Todt. Ferraris stallchef blir så sur att han t.o.m. börjar svära över i hans mening felaktiga påståenden att Schumacher styr det stallet.
[/img]
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nej, jag menar inte att det var Montoyas fel att motorerna gick sönder. Det jag vill göra är att sätta hans tidigare framgångar i ett annat perspektiv. Att framgångar i en serie med nödvändighet inte behöver betyda något för framgångar i F1. Jag anser ju naturligtvis inte att Montoya är en dålig förare, inte på något sätt, men jag tror inte att han har vad som behövs för att bli mästaer i F1. Han hade problem med att hantera Ralf och det var inte bara ute på banan... Tro mig, han kommer att få ännu större problem med Räikkönen både på och vid sidan av banan.
Vem som helst som såg Montoya i CART trodde ju naturligtvis att han var ett världsmästarämne. Det trodde jag med. Jag gör det inte längre, just för att Ralf Schumacher har varit så pass nära Montoya resultatmässigt. Dels gör jag det också för att Montoya har visat sig oerhört känslig för motgångar och han är heller inte tillräckligt smart bakom ratten.
Ralf Schumacher imponerade faktiskt på mig redan från början. Han var snabb men vild under sin första säsong i F1. Sedan 1997 ser Rafs statistik mot sina motståndare ut så här (Ralfs siffror först):
********************Avg Grid****Avg time***Head to head
1997 Fisichella 8,9-8,6 - 0.047 7-10
1998 Hill 8,8-8,9 +0,136 10-6
1999 Zanardi 9,8-13,4 +0,493 11-5
2000 Button 8,5-11,8 +0,404 11-6
2001 Montoya 3,4-5,4 +0,290 11-6
2002 Montoya 3,5-2,9 +0,048 8-9
2003 Montoya 6,0-4,3 -0,009 9-6
2004 Montoya 6,4-4,6 -0,089 1-8
Inbördes kvalsegrar: Ralf - Montoya 28-29
Segrar: Ralf-Montoya 6-3
Laps led: 386-335
Placering i VM
****************************Poäng
2001 4. Ralf 6. Montoya 49-31
2002 4. Ralf 3. Montoya 42-50
2003 5. Ralf 3. Montoya 58-82
2004 ? 12-41
Vet inte om jag tycker att Montoyas prestation är i nivå med vad man kan förvänta sig av en potentiell världsmästare. Eftersom jag är fullständigt övertygad om att Räikkönen är en bra mycket bättre förare än Ralf Schumacher är jag precis lika övertygad om vad som väntar Montoya i framtiden.
Statistiken visar också att Ralf Schumacher trots allt är en mycket bra förare. Med undantag för debutåret har han fram till i dag, när Montoya till slut har kommit ikapp, haft plusstatistik på samtliga motståndare i kvalen.
Tärnström
Vem som helst som såg Montoya i CART trodde ju naturligtvis att han var ett världsmästarämne. Det trodde jag med. Jag gör det inte längre, just för att Ralf Schumacher har varit så pass nära Montoya resultatmässigt. Dels gör jag det också för att Montoya har visat sig oerhört känslig för motgångar och han är heller inte tillräckligt smart bakom ratten.
Ralf Schumacher imponerade faktiskt på mig redan från början. Han var snabb men vild under sin första säsong i F1. Sedan 1997 ser Rafs statistik mot sina motståndare ut så här (Ralfs siffror först):
********************Avg Grid****Avg time***Head to head
1997 Fisichella 8,9-8,6 - 0.047 7-10
1998 Hill 8,8-8,9 +0,136 10-6
1999 Zanardi 9,8-13,4 +0,493 11-5
2000 Button 8,5-11,8 +0,404 11-6
2001 Montoya 3,4-5,4 +0,290 11-6
2002 Montoya 3,5-2,9 +0,048 8-9
2003 Montoya 6,0-4,3 -0,009 9-6
2004 Montoya 6,4-4,6 -0,089 1-8
Inbördes kvalsegrar: Ralf - Montoya 28-29
Segrar: Ralf-Montoya 6-3
Laps led: 386-335
Placering i VM
****************************Poäng
2001 4. Ralf 6. Montoya 49-31
2002 4. Ralf 3. Montoya 42-50
2003 5. Ralf 3. Montoya 58-82
2004 ? 12-41
Vet inte om jag tycker att Montoyas prestation är i nivå med vad man kan förvänta sig av en potentiell världsmästare. Eftersom jag är fullständigt övertygad om att Räikkönen är en bra mycket bättre förare än Ralf Schumacher är jag precis lika övertygad om vad som väntar Montoya i framtiden.
Statistiken visar också att Ralf Schumacher trots allt är en mycket bra förare. Med undantag för debutåret har han fram till i dag, när Montoya till slut har kommit ikapp, haft plusstatistik på samtliga motståndare i kvalen.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Lucky Strike sa egentligen allt om Montoya och CART. Han dominerade ju fullständigt sin andra säsong i CART men motorerna gav upp hela tiden. Men allvarligt..jag tittar inte bara på statistik. Jag tycker Montoya är en fantastisk förare och han har visat det gång på gång - även i F1.
I år har Williams haft en riktigt dålig bil. Jag tycker det är förlåtligt ifall Montoya inte kör järnet hela tiden i en dålig bil när säsongen var över redan i halvtid.
När det gäller Champcar och säsongerna 1999 och 2000 så var de fortfarande i topp konkurrensmässigt - likaväl som de var 2001..sen gick det utför med konkurrensen men jag tycker det är väl kort minne ifall man redan har glömt hur hög status den serien hade.
Men som sagt..F1 idag handlar inte alltid om bilkörning längre. Det handlar ibland om att köra som en dator runt ett varv med en bil som är totalt optimerad och inställd och som inte tål minsta avvikelse/sladd från den racingline som teamet och däcksleverantörerna har tänkt sig. Då är det inte alltid att förarens kvaliteter på banan är det viktigaste. Det är teamet - utvecklingen - arbetet i depån m.m. som spelar stor roll. Men trots allt..får Montoya sitta i en bil närmare täten..så är han alltid konkurrenskraftig. När det gäller skicklighet och pondus nästa säsong så kommer Michael Schumacher, Räikkönen, Montoya och möjligen Alonso vara i en klass för sig. Villeneuve har samma inställning men för dålig bil. Andra förare kommer bara stå med mössan i hand och bocka och buga är de blir omkörda.
I år har Williams haft en riktigt dålig bil. Jag tycker det är förlåtligt ifall Montoya inte kör järnet hela tiden i en dålig bil när säsongen var över redan i halvtid.
När det gäller Champcar och säsongerna 1999 och 2000 så var de fortfarande i topp konkurrensmässigt - likaväl som de var 2001..sen gick det utför med konkurrensen men jag tycker det är väl kort minne ifall man redan har glömt hur hög status den serien hade.
Men som sagt..F1 idag handlar inte alltid om bilkörning längre. Det handlar ibland om att köra som en dator runt ett varv med en bil som är totalt optimerad och inställd och som inte tål minsta avvikelse/sladd från den racingline som teamet och däcksleverantörerna har tänkt sig. Då är det inte alltid att förarens kvaliteter på banan är det viktigaste. Det är teamet - utvecklingen - arbetet i depån m.m. som spelar stor roll. Men trots allt..får Montoya sitta i en bil närmare täten..så är han alltid konkurrenskraftig. När det gäller skicklighet och pondus nästa säsong så kommer Michael Schumacher, Räikkönen, Montoya och möjligen Alonso vara i en klass för sig. Villeneuve har samma inställning men för dålig bil. Andra förare kommer bara stå med mössan i hand och bocka och buga är de blir omkörda.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Tärnström
Ok, mina synpunkter på Montoya som en potentiell mästare baserar sig faktiskt inte alls så mycket på statistiken som på mina iakttagelser. Snarare har jag sett Montoya göra alltför många misstag ute på banan. Jag tycker också att han är begränsad i sin omkörningsförmåga. Han har bara ett recept - do or die! Spektakulärt men i längden ineffektivt. Montoya saknar exemplevis Alonsos förmåga att kunna finta upp motsåndaren på läktaren. Sedan har Montoya en förmåga att ibland förvsinna under loppen. I Malaysia försökte han inte ens utmana Barrichello. Han gav upp. Lägg därtill hans labila temperament som jag inte alls tror går hem hos McLaren...
Visst blev Montoya CART-mästare men han vann faktiskt bara med en pinne före Franchitti.
Tärnström
Visst blev Montoya CART-mästare men han vann faktiskt bara med en pinne före Franchitti.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Hm, faktiskt slutade de bägge på samma poäng - 212.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Man har sina olika favoriter..jag tror bara helt enkelt att Montoya har mycket kvar att ge i F1..jag tycker också han har utvecklats..jag tycker de poles han satte 2002 var sensationellt bra..jag tror han hade vunnit VM i fjol om Williams hade haft något som liknade teamorder i slutet på säsongen..I år har de kört gaffeltruck och den fungerade inte..
Montoya gör också något så ovanligt som omkörningar som man kommer ihåg..massor..jag kommer inte ihåg en enda av Alonsos omkörningar mer än den han gjorde på Ralf i tunneln.
Montoya gör också något så ovanligt som omkörningar som man kommer ihåg..massor..jag kommer inte ihåg en enda av Alonsos omkörningar mer än den han gjorde på Ralf i tunneln.
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Re: Tärnström
Framför allt har inte Montoya lärt sig att man inte ska köra om i F1. Annat än i samband med depåstopp förstås...JTarnstrom skrev:Jag tycker också att han är begränsad i sin omkörningsförmåga. Han har bara ett recept - do or die! Spektakulärt men i längden ineffektivt.
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago