Varför körs ingen F1 i sverige?

Kungaklassen av motorsport...
norton

Varför körs ingen F1 i sverige?

Inlägg av norton »

Jag skulle vilja veta vad som gjör att F1 inte körs i sverige sedan 80talet.
Racing borde alla prova.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Tobaksreklam är förbjudet i Sverige. I F1 håller man på att i stilla takt vartefter kontrakten löper ut fasa ut banor i de länder där det råder förbud mot tobaksreklam, och ersätter det med nya banor i länder där tobaksreklam är tillåtet.

Det finns inga i Sverige som verar vara intresserade av att skjuta till de pengar som krävs för att anordna ett F1-lopp.

Det finns inga banor i Sverige som är ens i närheten av att uppfylla FIA:s krav vad gäller säkerhet, garage, faciliteter och anläggninar för publik, press, stall och förare.
Fp730a

Inlägg av Fp730a »

Skulle väll behöva byggas en hel del facilliteter.. Är väll mest där det ligger. Att det inte finns någon" F1" bana i Sverige.
Tifosipower

Inlägg av Tifosipower »

Hedemora I dalarna va ju på gång att bygga för 2 års sedan, dom hadde till ock med ritningarna klara hur allt skulle se ut, men vete fasiken vart den iden tog vägen sen :(
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

... och hemma på Kalkstens-Hawaii byggs en 6,5 km lång slinga med tillräcklig bredd och riktiga avåkningszoner bl.a.

Vet inte om layouten håller måttet dock, men man kan ju drömma lite...

http://www.gotlandring.com/
Användarens profilbild
herr v

Inlägg av herr v »

läste att de inte skulle försöka dra till sig f1, men "andra större tävlingar"
Fp730a

Inlägg av Fp730a »

Hmm.. Jag kollde på övervys bilden .Den såg inte speciellt lång ut? Inte speciellt rolig heller :-?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Den längsta slingan är 6,5 km vilket är långt för en GP-bana. Spa är t.ex. 6,9 km som är den längsta F1-banan...

De som har kört där säger att den är väldigt rolig och tekniskt utmanande, kuperad med flera intressanta och häftiga kurvkombinationer. Banan tror jag är en höjdare.
Fp730a

Inlägg av Fp730a »

Okok .. :) Kanske var för att man så såg den så långt uppifrån som den såg så tanig ut.

Kuperingen vet jag inget om men verkade bara vara samma typ av kurvor hela tiden. Jag tycker personligen om när det är lite mer varierat. Men om man inget om lutningen vet så..

Dessutom kör jag inte så mycket racingbil förutom fars v70 i småsmyg :)!
Uffe

Inlägg av Uffe »

I senaste nummret får Bernie frågan om sverige kommer att få chansen att arrangera ett F1 lopp, på det svarar han bara "Knappast!".

Det tycker jag säger allt, tyvärr.
Det behövs inga fler ord :(
Paintball, The ultimate adrenalinerush sport in the world!
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

I senaste numret av vaddå?
Fp730a

Inlägg av Fp730a »

Det finns två personer man skulle vilja bli av med. Den ena är Bernie den andra är Göran Persson
HASSE

Inlägg av HASSE »

Det sista F1 loppet i Sverige kördes på Anderstorp Juni 1978 med Niki Lauda som segrare, Patrsee 2:a efter att han stängt Ronnie som blev trea efter en makalös uppkörning efter en punktering. Efteråt gick det vissa ryktem om att Ronnie skulle få segern eftersom Nikis bil var regelvidrig med en fläktl som sopade bort luften under bilen och detta var ända loppen den ficxk köra i och Patreses Arrows var igenligen byggd på knyckta ritningar från Shadows som konstruktören lämnat.Arrows blev senare tvungna att bygga en helt ny bil. Tilläggas var att Arrowsstallets försteförare var det tänkt att Gunnar Nilsson skulle vara men han blev sjuk på hösten i1977 i Cancer och dog sedan 1978 på hösten ett par månader efter Ronnies död.
Senast redigerad av HASSE den tis sep 07, 2004 22:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

jajo skrev:I senaste numret av vaddå?
Bernies nummer, antar jag? Med vem, vete tusan? Kanske postaren?
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Fp730a skrev:Det finns två personer man skulle vilja bli av med. Den ena är Bernie den andra är Göran Persson
Inte Lejonkungen då?
Fp730a

Inlägg av Fp730a »

Nej.. Jag brukar inte räkna teknade lejon som.. Personer..

Annars var iden god.