Troja-Ljungby

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
jajo

Troja-Ljungby

Inlägg av jajo »

Biltillverkaren Ferrari har tydligen anmält hockeyklubben Troja-Ljungby till Patent och Registreringsverket.
Anledningen är att föreningen använder en stegrande häst i sin logotyp.
/Jan
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

Det finns bara ett hockelag som har rätt att använda en häst i logan.

http://www.hastenhockey.com/

GLÖM ALDRIG BORT DET!!!
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Om Ferrari ska överhuvudtaget ges någon som helst möjlighet att invända mot andra företags eller föreningars rätt att använda hästar, stegrande eller ej i logotyper. Så tycker jag nog att de ska börja med Ford först och deras Mustang. De härbergerar i alla fall i samma produktkategori.
/Jan
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Pepparkvarnen skrev:Det finns bara ett hockelag som har rätt att använda en häst i logan.

http://www.hastenhockey.com/

GLÖM ALDRIG BORT DET!!!
Finns de fortfarande ... !!??? :o

Det var värst. Heja Hästen då

För övrigt håller jag på Ferrari - Troja/Ljungby ska inte snylta på den stegrande hästen, och lika lite ska Ford göra det. Forza Ferrari!
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Har de haft det där märket i 56 år, så får nog Ferrari svårt att göra något åt det. Har man inte gjort nåt för att försvara sin logga på så lång tid så har man nog svårt att göra det nu. När bildades förresten företaget Ferrari och när fick de sin skrämda åsna?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Enzo Ferrari grundade racingstallet 1929 och prydde då sina racingbilar med den stegrande hästen, en symbol han hade på sitt jaktplan under första världskriget tror jag det var. 1940 bildas bilföretaget Auto Avio Construzioni Ferrari, i början tillverkade man maskindelar. 1947 vinner man sin första racertävling som egen biltillverkare.

Även om han i början inte byggde sina egna bilar utan tävlade med Alfa Romeos så drevs de bilarna i stallet Scuderia Ferrari med hästen som symbol. Det är väl 75 år sen nu .... om varken Troja/Ljungby eller Ferrari har varumärkesskyddat sin häst så får nog Troja svårt att behålla den hur som helst. Dessutom tror jag Ferrari har varumärkesskyddat sin häst - att det har tagit tid för dem att göra något åt Troja kan ju bero på att de inte upptäckt Troja förrän nu. Det finns säkert många som inte har upptäckt Troja ännu :D
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Ja det här med varumärken är komplicerat. Tro mig...
Ankan

Inlägg av Ankan »

Jag tror jag såg en Enzo igår :D Den va riktigt fet iaf :) inte dock 100% säker men nästan :P
wazzA

Inlägg av wazzA »

Ja usch för Troja, Mörrum ska det va! :P

Hade för mig att Växjö lakers var inblandat i ett liknade fall rörande namnet med LA Lakers förra året...

Tycker dock att det är lite väl magstarkt att troja ska behöva byta trots att man inte gillar dom... :lick:
FORZA MINARDI
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Det låter som en bra beskrivning av mig ja... ;)
Ankan skrev:Jag tror jag såg en Enzo igår :D Den va riktigt fet iaf :) inte dock 100% säker men nästan :P