SPA-Tippa resultatet

Kungaklassen av motorsport...
Crazy F1

SPA-Tippa resultatet

Inlägg av Crazy F1 »

Ja, så var det dags för den klassiska motorbanan i Belgien som många av förarna håller som sin favoritbana.
Schumacher har som bekant vunnit här inte mindre än fyra gånger(har jag för mig iaf)och mycket talar för att han ska ta sin femte vinst och sin sjunde titel på söndag.
Jag har personligen saknat denna banan och det ska bli J****gt kul att se bilarna genom "en viss kurva" igen.

Personligen tror jag och hoppas på ett tight Race med många omkörningar, vilket faktiskt kan förekomma på SPA.

Sato lär väl sätta både en och annan bil i Eu Roughe :) och det ska bli mycket intressant att se vad BAR och Renault kan göra här.
MacLaren verkar även de vara i bra form och kan de bara få Kimis bil att hålla hela vägen i mål så kan vi säkert få se en bra figh mellan Schumi och honom.

Mitt tipps:
1.M Schumacher
2.Kimi
3.Rubens Barichello
4.Jenson Button
5.Fernando Alonso
6.Juan-pablo Montoya
7.Jarno Trulli
8.Fernando Alonso

mvh Markus
Racer-boy

Inlägg av Racer-boy »

När det gäller Eau Rouge-kurvan verkar det som att i alla fall Bräck tycker att den inte är lika tuff som kurvorna på Indy-banan, eftersom det går betydligt fortare på Indy. Men det handlar väl om olika smak förstås. :wink:
Ankan

Inlägg av Ankan »

Dubbelt Ferrari säger jag.

1: MS.
2: Rubens

3: lång efter.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jag vet inte om Bräck har varit på SPA, men har han gått banan och sett Eu Roughe i verkligenheten så skulle han nog inse vilken otrolig kurva det är....TV-bilderna är väldigt missvisande, när jag såg kurvan första gången trodde jag inte att det var samma kurva överhuvudtaget...Lutningen är helt enorm och att bilarna kör med platan i mattan där är helt sinnessjukt!
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

Crazy F1 skrev:Jag vet inte om Bräck har varit på SPA
Han borde väl ha kört F3000 där.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Hehe, jo Bräck har nog kört på Spa några gånger. Annars hande han väl knappast vart klassificerad att uttala sig i frågan. Alla som gillar F1 anser ju att Eau Rouge är det hårigaste håriga men att komma i full snurr på Indy är nog inte helt odramatiskt det heller. Jag tror att Lill-Lövis kommenterade just det och sa att det tar en stund innan man vågar hålla fullt hela varvet runt, man måste förbi en spärr och inte ha tillstymmelsen till överstyrning, typ.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Glömde ju att berätta att Hill å han dvärgen från Kanada fick putta upp sin bil gamla bil för backen i Eau Rouge på förarparaden. Jag tror det var då dom tjackade Mercalastbilen istället för att åka veteranbil :wink:
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Bräck har kört på Spa i flera olika serier - även F3000 tror jag. Han har kört europeiska Renault Clio Cup race där också ... så han känner nog till den kurvan rätt väl.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Det Bräck sa var mer att Eau Rouge kommer en gång på en och en halvminut medan lika svåra kurvor kommer var 5-6 sekund på Indianapolis eller en oval.

Jag tänker inte kolla på Spa i helgen för antingen blir det lika trist som vanligt eller så blir det en massa trista krascher i leksaksbilar och förare som inte klarar av Spa längre.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

LuckyStrike1 skrev:Bräck har kört på Spa i flera olika serier - även F3000 tror jag. Han har kört europeiska Renault Clio Cup race där också ... så han känner nog till den kurvan rätt väl.
Men det är skillnad på F3000 och F1. Tänk på g-krafterna och nackmusklerna!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

F3000 är väl som IRL ungefär ;) och Kenny jämför Indy där han kört IRL med Spa där han kört F3000 .. så jämförelsen funkar ;)
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Kenny var/är en otroligt smart och analytiska förare som vet mer om att köra racerbil än alla i F1 - minus M. Schumacher.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Okej, jag glömde att han åkt där i F-3000...Klantigt av mig...

Jag tror faktiskt att det blir ett kul lopp, jag har en sådan skum känsla i magen som ja gfår ibland och den brukar stämma under f1-helgerna.
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Jag vet inte riktigt varför, men jag tror att de där röda cigarettpaketen har en god chans att vinna i helgen... :zz:
HASSE

Inlägg av HASSE »

1. M.S
2.Ruben
:zz: :zz: :zz:
3, Buttom
4.Kimi
5.Alfonzo
6.Zonta (sensation)
7. Montoya
8. Webber
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Wirdheim gjorde en kanonbra första träning och var fyra..långt före sina teamkompisar i Jaguar..han hade bara Davidson och de två cigarettpaketen framför sig.. :wor:
HASSE

Inlägg av HASSE »

Wirdheim borde få chansen men F1 är inte rättvis. Klein har fortfarande pengar som stöd men enligt vissa källor så har Red bull övergett honom.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

El Scorcho skrev:långt före sina teamkompisar i Jaguar
Tretton hundradelar.

Det är kortare tid än det tog att läsa det där.
Speedster

Inlägg av Speedster »

ANFRAN skrev:
El Scorcho skrev:långt före sina teamkompisar i Jaguar
Tretton hundradelar.

Det är kortare tid än det tog att läsa det där.
Med en motor som redan kört ett helt lopp och kanske är lite tröttare än de andra förarnas? :wink:

En bedrift helt klart!
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Synd att det inte började regna mera på slutet av kvalet. Nu är risken stor för att det åter blir Schumi-show. "Vårt" hopp står till Renault denna gång. Alla andra ser ut att vara för långt bak.
Ankan

Inlägg av Ankan »

Jag tror MS tar detta om det blir torrt. Sen får vi ser vad rubens kan göra och Trulli.
Transalp

Inlägg av Transalp »

Ska kolla på när färg torkar i morrn så jag kan inte se loppet.. Men det blir nog som vanligt.. MS kör om trulli i depån..
HASSE

Inlägg av HASSE »

Zonta sist, där rök hans chans att få köra Toyota nästa år.
Kostigt en som är så snabb när det inte gäller något, är nog en mental blockering.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Ja tyvärr så verkar Zonta vara mentalt klen när det gäller F1.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Jag tror att Schumacher blir tvåa och blir världsmästare även om Barrichello blir trea. Och TV4 visar reklam när Ferrari firar.
Fp730a

Inlägg av Fp730a »

KIMI KIMI KIMI! Mclaren! Ferrari världsmästare.. Vem bryr sig? Mclaren ohhlalala! :lick: :puss: :hug: :wor: :wor: :wor: :wor: Mclaren :wor: :wor: :wor: :up: :up:
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Mycket roligt lopp. Med en mycket bra segrare.

Lite synd om Zonta som fick bryta när han låg så pass bra till. Det är bra att Montoya kör för McLaren nästa år. För då kan han vända runt Michael så att Kimi Kan vinna i lugnan ro :wink:
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Hmm, tyckte Schumi såg blek ut efter loppet på presskonferensen. Tänk om det vore så här att Jarno Trulli är klar för Ferrari 2005 och Schumi överraskande slutar? Kanske är det därför som Trulli inte kan säga något om sin plats för 2005?

Visst, en vild spekulation, men visst skulle det vara en kittlande nyhet!
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Jag satt och väntade på att han skulle säga nåt sånt. Men nu har jag redan slutat hoppas.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Michael slutar och Rubens går till Toyota. Jarno Trulli och Jacques Villeneuve blir sensationellt Ferraris nya föraruppsättning!
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Sami skrev:Michael slutar och Rubens går till Toyota. Jarno Trulli och Jacques Villeneuve blir sensationellt Ferraris nya föraruppsättning!
Inte mig emot! :D
Ankan

Inlägg av Ankan »

Jävla lopp allså, Michelins däck e ju katastrof, komme rju hända nåt allvarligt snart, Monza lär ju inte kännas tryggt för dom.
Räkan klarade segern tack vare SC bilen annars undrar jag om han klarat det....
Bra lopp i övrigt, ruben e lika usel som vanligt. ja, finns ju inte mkt o säga.
HASSE

Inlägg av HASSE »

Nä inte törs jag köpa Michelindäck tilll min Toyota efter detta :smash:
Fp730a

Inlägg av Fp730a »

Ankan skrev:Jävla lopp allså, Michelins däck e ju katastrof, komme rju hända nåt allvarligt snart, Monza lär ju inte kännas tryggt för dom.
Han ledde välla med 12 sekunder? :O.. Om ... Inte någon SC kommit ut hade skumme varit tvungen att köra ifatt 12s .. Det är tungt även för en mästare.
ducati

Inlägg av ducati »

Är det nån som vet varför monty parkera?
Kan väl inte bara vara för punkan, hade inte han chans på en pinne eller var han för lång efter!?!

Kan det vara en motivationsfråga...

Coolt race förresten
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

det där med Björn och långt före var på första fria och då var det nån sekund har jag för mig..Kimi är fantastisk..Michelin borde skämmas..Button hade tur och fick hjälp av Baumgartner så att han inte gjorde en Greg Moore.

På trean var det en b-dramadokumentär om Osmonds..och den lockade nästan mer än F1..och så gick man ut en stund..och sen såg jag lite i slutet av loppet.. :)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

ducati skrev:Är det nån som vet varför monty parkera?
Kan väl inte bara vara för punkan, hade inte han chans på en pinne eller var han för lång efter!?!

Kan det vara en motivationsfråga...

Coolt race förresten
Punkteringen på bakdäcket förstörde bakvingen och fjädringen och bilen gick inte att fortsätta köra. Både Sam Michael och Mario Theissen sa det efteråt, ett beslut av stallet efter att de såg hur stora skador de exploderade däcket hade orsakat på bilen.
Ankan

Inlägg av Ankan »

Fp730a skrev:
Ankan skrev:Jävla lopp allså, Michelins däck e ju katastrof, komme rju hända nåt allvarligt snart, Monza lär ju inte kännas tryggt för dom.
Han ledde välla med 12 sekunder? :O.. Om ... Inte någon SC kommit ut hade skumme varit tvungen att köra ifatt 12s .. Det är tungt även för en mästare.
12sek? nee, det va ju nere i typ 1-2sek innan SC kom ut sista gången.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Min tippning var rätt bra, hade jag bytt plats på Kimi och MS så hade jag i af satt pallen rätt.
Goran

Inlägg av Goran »

Ankan skrev:
Fp730a skrev:
12sek? nee, det va ju nere i typ 1-2sek innan SC kom ut sista gången.
Men före SC kom ut andra gången, då button krachade, så ledde Kimi med 12-13 sekunder!
Användarens profilbild
Mad Mako

Inlägg av Mad Mako »

Det var ju ett riktigt hyfsat rejs! Jag blev nästan lite besviken för jag hade annat planerat efter starten men nu blev man ju tvungen att kolla hela loppet!
Michelin får tamejtusan skärpa till sig ordentligt. Det är inte första gången de har problem med hållbarheten, om jag inte minns fel? Jag undrar om det här däckkriget verkligen är nödvändigt? Visserligen utvecklas ju ytterst potenta däck men är det det sporten behöver? Hastigheterna ökar hela tiden och som i Michelins fall blir däcken till och med farliga. Vore det inte bättre att ha en leverantör som levererar ett däck till alla stall och som är neutralt utvecklat, så alla får samma förutsättningar på åtminstone den fronten? Aja... bara mina 2 kopek.
Användarens profilbild
Slusk

Inlägg av Slusk »

Är det inte på sin plats att ge Montoya en prick/varning för sitt IDIOT omkörningsförsök på Trulli?
Eller är han förlåten för att han bröt rejset?

/S
"All bleeding eventually stops."
Användarens profilbild
Hood

Inlägg av Hood »

Ja hur blev det med "utredningen" - "incident with car... under investigation" som skulle göras?
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Pastis skrev:Hmm, tyckte Schumi såg blek ut efter loppet på presskonferensen. Tänk om det vore så här att Jarno Trulli är klar för Ferrari 2005 och Schumi överraskande slutar? Kanske är det därför som Trulli inte kan säga något om sin plats för 2005?

Visst, en vild spekulation, men visst skulle det vara en kittlande nyhet!
Kan man hoppas på att Schumis presskonferens imorgon på Monza bekräftar min spekulation?
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Jaha, var det dags nu ändå? Vad konstigt det kommer bli. Eller så ska han bara prata om de senaste Vodafoneabonnemangen och hans favorit-Marlborocigaretter.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Hood skrev:Ja hur blev det med "utredningen" - "incident with car... under investigation" som skulle göras?
Det vette tusan. Någon som läst vad man kom fram till?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det bidde ingen utredning - om det var för att han bröt elelr om man bara struntade i det för att man bedömde det vara en racingincident ska jag låta vara osagt. Har inte hittat något pressmeddelande från FIA ännu. Men det är ju inte helt osannolikt att det bedöms som en racingincident helt enkelt ... shit happens.

Nu utreds väl allt som händer på banan mellan två bilar - även Sato/Webber incidenten i Eau Rouge tror jag var under utredning men där kom det inte heller några ytterligare besked.
Budo

Inlägg av Budo »

Slusk skrev:Är det inte på sin plats att ge Montoya en prick/varning för sitt IDIOT omkörningsförsök på Trulli?
Eller är han förlåten för att han bröt rejset?

/S
Håller med dig fullständigt där. Det är inte första gången han gör idiotförsök!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

FIA verkar inte hålla med er, och inte ens Briatore, Trulli eller någon annan i Renault har sagt ett knyst om saken efteråt heller.
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

LuckyStrike1 skrev:Nu utreds väl allt som händer på banan mellan två bilar
Ja, visst är det irriterande med såna här incidenter? Fattar inte förarna att de ska hålla avstånd ute på banan? Vill de ta sig förbi framförvarande får de ta mig tusan göra detta i samband med depåstoppen. Annars blir det för farligt.

Det är ju faktiskt för strategi och taktik vi tittar på F1, inte för att se löjliga omkörningsförsök!