Silly season startar tidigt
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
Silly season startar tidigt
Enligt en artikel i GrandPrix.com http://www.grandprix.com/ns/ns13136.html sa lar Williams vara ute efter att fa over Webber tidigare an efter slutet av den har sasongen.
Ralf skall ju anda ersattas (troligtvis for rasten av sasongen) och varfor inte kopa ut nasta ars forare i fortid fran Jaguar som behover pengar?
Vem kor for Jaguar om Webber forsvinner? Enligt GrandPrix sa ar det tydligen inte sakert att det blir Wirdheim.
Ralf skall ju anda ersattas (troligtvis for rasten av sasongen) och varfor inte kopa ut nasta ars forare i fortid fran Jaguar som behover pengar?
Vem kor for Jaguar om Webber forsvinner? Enligt GrandPrix sa ar det tydligen inte sakert att det blir Wirdheim.
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
Jo, fast sist Mansell forsokte sig pa F1 sa var han val for tjock for att komma ner i sittbrunnen.
Min fraga med posten var om inte Wirdheim skall kora om Webber forsvinner fran Jaguar. Skall han inte gora det i.o.m. test-/tredjeforarrollen eller kan Jaguar ha nagon kontraktshabrovink och ersatta en forsteforare men nagon annan utifran?
Min fraga med posten var om inte Wirdheim skall kora om Webber forsvinner fran Jaguar. Skall han inte gora det i.o.m. test-/tredjeforarrollen eller kan Jaguar ha nagon kontraktshabrovink och ersatta en forsteforare men nagon annan utifran?
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Kontraktfrågor kan vi bara spekulera i. Det är ett fåtal i hela världen som har insyn och kunskap angående F1-förares kontrakt. Många "experter" tror sig veta så himla mycket, men det är verkligen bara spekulationer.
Jordan har tagit fram skärbrännaren, för Mansell ska ju köra en Jordan F1:a inne i London.
Se: http://www.f1jordan.com/Html/News/News/ ... ansell.asp
Jordan har tagit fram skärbrännaren, för Mansell ska ju köra en Jordan F1:a inne i London.
Se: http://www.f1jordan.com/Html/News/News/ ... ansell.asp
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag tror vi kan vara väldigt säkra på att Jaguar kan ta in vem som helst som är ledig till att ersätta Webber om han ev. skulle lämna Jaguar innan säsongens slut. Å andra sidan tror jag inte ett dugg på att Jaguar släpper Webber före säsongens slut. De ligger nu näst sist i mästerskapet vilket om det skulle stå sig innebär massor av miljoner i uteblivna TV-intäkter nästa år. Därför behöver de en erfraen förare, väl insatt i stallet, de kan förlita sig på ta de livsviktiga poängen om bilen är bra nog för det.Granis skrev:Jo, fast sist Mansell forsokte sig pa F1 sa var han val for tjock for att komma ner i sittbrunnen.
Min fraga med posten var om inte Wirdheim skall kora om Webber forsvinner fran Jaguar. Skall han inte gora det i.o.m. test-/tredjeforarrollen eller kan Jaguar ha nagon kontraktshabrovink och ersatta en forsteforare men nagon annan utifran?
All heder åt Klien/Wirdheim kombinationen men jag tror det skulle vara väldigt tufft för de två att kunna uträtta lika mycket eller mer som kombinationen Webber/Klien.
-
- Inlägg: 37
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:54
Re: Silly season startar tidigt
Å så skönt att redan nu bli av med half Schumacher!Granis skrev: Ralf skall ju anda ersattas (troligtvis for rasten av sasongen) och varfor inte kopa ut nasta ars forare i fortid fran Jaguar som behover pengar?
Jag har inte varit såhär glad sedan Silverstone -99!
We will miss you...........................Cora!
'Mansell is slowing it down, taking it easy. Oh no he isn't! It's a lap record.' - Murray Walker
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
Hur manga miljoner kan det tankas vara? Om det ar nara det antal miljoner som Williams kan tankas betala sa gar det pa ett ut.LuckyStrike1 skrev: ...
Å andra sidan tror jag inte ett dugg på att Jaguar släpper Webber före säsongens slut. De ligger nu näst sist i mästerskapet vilket om det skulle stå sig innebär massor av miljoner i uteblivna TV-intäkter nästa år.
...
-
- Inlägg: 37
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:54
Tja, om nu Half är borta halva säsongen så kan ju Williams pröjsa halva hans lön (dom slipper betala den om han inte kör, försäkringsbolagen tar smällen). Hur mycket är halften av Half's årslön? 8-9 MUSD kanske.....
'Mansell is slowing it down, taking it easy. Oh no he isn't! It's a lap record.' - Murray Walker
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Vad är säkerhet? Det är inte alltför lätt att offentligt hitta exakta källor.
Men 2003 fick Minardi uppskattningsvis 72 Mkr, Jordan 81 Mkr och Sauber 87 Mkr från Concorde-avtalet vilket är TV-intäkter. Med dagens dollarkurs bör det då ligga på över 10 MUSD för att hamna på plats 8-10 i WCC ... dvs mycket mer än vad Ralf ev. har betalt idag från Williams.
Om de siffrorna stämmer så skulle Jaguar i nuläget alltså få drygt 10 MUSD nästa år i TV-pengar för sin niondeplats i WCC. Skulle de ta ytterligare en placering i WCC genom att ta ikapp de två poäng Jordan ligger före dem med, så innebär det ytterligare upp mot 1-2MUSD i nästa års budget.
Är det någon som tror att Williams är beredda att nu betala 1-2MUSD för att få loss Webber, när de kan vänta 6 månader och få loss honom för 0 kr? Jag tror det inte - Frank Williams är inte direkt känd för att vilja betala andra stall för förare, och betala för något han kan få gratis kort tid efter. De har fortfarande Montoya, och kan välja mellan Villeneuve, Gené och Pizzonia för andrasitsen tills Ralf är tillbaka.
Som jag ser det behöver Williams Webber först nästa år. Jaguar däremot behöver Webber i år, för Webber är deras bästa chans att ta så mycket poäng de kan och poäng=pengar
Men 2003 fick Minardi uppskattningsvis 72 Mkr, Jordan 81 Mkr och Sauber 87 Mkr från Concorde-avtalet vilket är TV-intäkter. Med dagens dollarkurs bör det då ligga på över 10 MUSD för att hamna på plats 8-10 i WCC ... dvs mycket mer än vad Ralf ev. har betalt idag från Williams.
Om de siffrorna stämmer så skulle Jaguar i nuläget alltså få drygt 10 MUSD nästa år i TV-pengar för sin niondeplats i WCC. Skulle de ta ytterligare en placering i WCC genom att ta ikapp de två poäng Jordan ligger före dem med, så innebär det ytterligare upp mot 1-2MUSD i nästa års budget.
Är det någon som tror att Williams är beredda att nu betala 1-2MUSD för att få loss Webber, när de kan vänta 6 månader och få loss honom för 0 kr? Jag tror det inte - Frank Williams är inte direkt känd för att vilja betala andra stall för förare, och betala för något han kan få gratis kort tid efter. De har fortfarande Montoya, och kan välja mellan Villeneuve, Gené och Pizzonia för andrasitsen tills Ralf är tillbaka.
Som jag ser det behöver Williams Webber först nästa år. Jaguar däremot behöver Webber i år, för Webber är deras bästa chans att ta så mycket poäng de kan och poäng=pengar
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
Jaguar skulle i princip kunna byta sakra pengar mot 'kanske placeringar' och mer TV-pengar om 'forsaljningen' av Webber hade gatt jamt upp.
Fast jag tankte inte pa att snaljapen Frank Williams kunde bli inblandad.
Hmm, tank om Frank skulle kunna ge Villeneuve ett par gratiskorningar nu nar aven Montoya har ont i nacken. Det ar nog inte helt omojligt att han skulle kunna skrapa ihop mer poang an Pizzonia. Publicitet lar Villeneuve och Williams fa iallafall.
Fast jag tankte inte pa att snaljapen Frank Williams kunde bli inblandad.
Hmm, tank om Frank skulle kunna ge Villeneuve ett par gratiskorningar nu nar aven Montoya har ont i nacken. Det ar nog inte helt omojligt att han skulle kunna skrapa ihop mer poang an Pizzonia. Publicitet lar Villeneuve och Williams fa iallafall.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Frank Williams kommentar idag ang. vad det kostar att inte ta tillräckligt med poäng i WCCWithout Ralf we are slipping down and down the Constructors' Championship," said team principal Frank Williams. "If you go from second to third in the Constructors' Championship it costs about 2.5 million dollars (in prize money).
"Third to fourth is about two (million dollars) and fourth to fifth about 1.5 (million dollars) and so on, so as Mario said we do need to have Ralf in the car."
-
- Inlägg: 958
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Fagersta
-
- Inlägg: 52
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 15:43
- Ort: Vasa
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag gillar Villeneuve - förklaring nog?
Vi Villeneuvefans, de flesta av oss ialla fall, har inga problem med att han lämnade BAR (och tyvärr F1 ) ... men sättet han fick lämna BAR på och sättet Richards skötte det på däremot.
Hoppas att Richards får några riktigt svettiga samtal med Honda här framöver
Vi Villeneuvefans, de flesta av oss ialla fall, har inga problem med att han lämnade BAR (och tyvärr F1 ) ... men sättet han fick lämna BAR på och sättet Richards skötte det på däremot.
Hoppas att Richards får några riktigt svettiga samtal med Honda här framöver
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Jag förstår inte det här!
Visst, rent prestigemässigt är det bättre att köra för Williams än BAR, men rent snabhetsmässigt så har ju Williams inte en chans för tillfället och det känn inte direkt som de har ett jättelyft att vänta till nästa säsong bara för att de ska lägga ner några hundra mijoner, det gör väl alla teamen i stort sett...
Jag undrar vad Button har tänkt sig egentligen...
Visst, rent prestigemässigt är det bättre att köra för Williams än BAR, men rent snabhetsmässigt så har ju Williams inte en chans för tillfället och det känn inte direkt som de har ett jättelyft att vänta till nästa säsong bara för att de ska lägga ner några hundra mijoner, det gör väl alla teamen i stort sett...
Jag undrar vad Button har tänkt sig egentligen...
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Williams har över 20 år bakom sig som toppstall. BAR har endast 2004 som topp 4 stall. På lång sikt är Williams utan tvekan ett bättre alternativ och det är nog så Button har tänkt sig.Crazy F1 skrev:Jag förstår inte det här!
Visst, rent prestigemässigt är det bättre att köra för Williams än BAR, men rent snabhetsmässigt så har ju Williams inte en chans för tillfället och det känn inte direkt som de har ett jättelyft att vänta till nästa säsong bara för att de ska lägga ner några hundra mijoner, det gör väl alla teamen i stort sett...
Jag undrar vad Button har tänkt sig egentligen...
BAR verkar ha ett lite skakigt förhållande med Honda, medan Williams och BMW verkar mycket närmare varandra och mer långsiktiga.
Williams har inte en tobakssponsor på bilen, och en av de största budgetarna. BAR ägs av ett tobaksbolag ... var har BAR för pengar om två år ..??? Idag har de en mindre budget än Williams, och snar förbjuds tobaksreklam.
Kom ihåg Jordan-Honda 1999 som såg ut att ha slagit igenom - nu ett par år senare är de ett bottenstall. Det är för mycket osäkerhet och frågetecken kring BAR och mer säkerhet och utropstecken kring Williams. Valet borde ha varit ganska enkelt för Button.
När det gäller snabbhet för tillfället: Se på McLaren i år. För två månader sen kunde man döma ut det stallet. Nu fungerar nya bilen lysande, och de utmanar faktiskt Ferrari i loppen... stall som McLaren och Williams har bara tillfälliga svackor och erfarenhet samt kunskap och resurser att ta sig ur de svackorna mitt under en säsong.
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Det ska bli intressant att höra vad Dave Richards tänker göra ikväll:
"David Richards will be making a further statement at 07:45 today."
http://www.sportnetwork.net/main/s169/st56402.htm
/Jan
"David Richards will be making a further statement at 07:45 today."
http://www.sportnetwork.net/main/s169/st56402.htm
/Jan
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Williams har ju tappat stinget totalt..först släpper de Montoya..sen signar de Webber..mycket tveksamt om han har nåt att ge
men så signar de Button..när de kunde ha fått en 100% revanschsugen Villeneuve..skit också..Button är en primadonna som aldrig vinner VM och som nu visar att han inte har någon känsla för moral också.
Nästa år blir en kamp mellan Ferrari och McLaren..
men så signar de Button..när de kunde ha fått en 100% revanschsugen Villeneuve..skit också..Button är en primadonna som aldrig vinner VM och som nu visar att han inte har någon känsla för moral också.
Nästa år blir en kamp mellan Ferrari och McLaren..
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag tycker att det är lite lustigt med Richards höga hästar om moral och lojalitet. Om BAR inte hade trott på en framtid för Button utan istället haft någon annan toppförare inom räckhåll, som man trott mer på, så hade de dumpat Button så snart de kunnat. Så varför skall inte Button få göra samma sak, om inte han tror på BAR utan ser en bättre framtid hos Williams? Så himla moraliskt jätteschysst behandlade han väl t.ex. inte Villeneuve? Löjligt!
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Jo visst, om man tänker på lång sikt så kanske det är bättre för Button att gå till Williams, men då kunde han väl väntat ett år eller så...
Precis som du säger LS så har Williams alltid varit med i toppen under de senaste åren, men sedan kan man också säga att de har haft ett bra tag på sig att skapa en bra bil och en bra miljö för tekniker, maekaniker, förare etc...BAR är relativt nya och har inte alls den erfarenheten som Williams har, trots detta är de med och fightas i toppen...
Angående Jordans fall så har det väl att göra med att man släppte ifrån sig viktiga designers till bilen, var det inte Mike Gasqogne eller hur det stavas som försvann och efter det gick det åt skogen...
Precis som du säger LS så har Williams alltid varit med i toppen under de senaste åren, men sedan kan man också säga att de har haft ett bra tag på sig att skapa en bra bil och en bra miljö för tekniker, maekaniker, förare etc...BAR är relativt nya och har inte alls den erfarenheten som Williams har, trots detta är de med och fightas i toppen...
Angående Jordans fall så har det väl att göra med att man släppte ifrån sig viktiga designers till bilen, var det inte Mike Gasqogne eller hur det stavas som försvann och efter det gick det åt skogen...
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
Om ett år eller så, kanske Williams har 2 duktiga förare som de är jättenöjda med och då kanske det inte är så lätt att komma in hos Williams för Button. Nu kanske var precis rätt tillfälle, när båda deras förare skall bytas ut.Crazy F1 skrev:Jo visst, om man tänker på lång sikt så kanske det är bättre för Button att gå till Williams, men då kunde han väl väntat ett år eller så...
Keep on Boppin´
-
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Göteborg
Det finns aldrig en tid när det är exakt rätt att byta.
Kolla bara på Mika. Han skulle slutat efter 1999 år säsong men stannade ett tag till.
Om Button tycker han har bättre chans med Williams så so what. Historiskt sett är Williams bättre val.
Hoppas att BW får en plats i Hondan nästa år
Kolla bara på Mika. Han skulle slutat efter 1999 år säsong men stannade ett tag till.
Om Button tycker han har bättre chans med Williams så so what. Historiskt sett är Williams bättre val.
Hoppas att BW får en plats i Hondan nästa år
-Red Bull Racing
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
-
- Inlägg: 89
- Blev medlem: fre maj 17, 2002 02:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
CRB ska avgöra vilket kontrakt som är giltigt under oktober månad
Om det är kontraktet med BAR som anses gälla, så följer nogn beroende förhandlingar och ev. stämning i civil domstol för att reda ut alla turer. BAR kommer då också att kräva ekonomisk ersättning för att släppa Button till Williams. BAR kan också göra Button till F1:s första ettårsfall och vägra honom plats i BAR och vägra en övergång till Williams.
Anser CRB att Buttons kontrakt med Williams är det giltiga har BAR inte så mycket alternativ.
Jag tror att det oavsett utgång i CRB inte förändrar något i sak: Button kör för Williams nästa säsong. Mellan BAR och Williams kan det då ta upp mot flera år innan de har kommit överens om allt.
Om det är kontraktet med BAR som anses gälla, så följer nogn beroende förhandlingar och ev. stämning i civil domstol för att reda ut alla turer. BAR kommer då också att kräva ekonomisk ersättning för att släppa Button till Williams. BAR kan också göra Button till F1:s första ettårsfall och vägra honom plats i BAR och vägra en övergång till Williams.
Anser CRB att Buttons kontrakt med Williams är det giltiga har BAR inte så mycket alternativ.
Jag tror att det oavsett utgång i CRB inte förändrar något i sak: Button kör för Williams nästa säsong. Mellan BAR och Williams kan det då ta upp mot flera år innan de har kommit överens om allt.
-
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Göteborg
-
- Inlägg: 749
- Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
- Ort: Mölndal
Åsså gick det ett rykte i Japan om Barrichello till BAR , men det är förstås inte sant www.f1racing.net/en/news.php?newsID=66154 eller....
Meningen med livet: Att ha jävligt skôjj!!!
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm