Hmm... växer ju spindelväv härinne...
-
- Inlägg: 54
- Blev medlem: ons jan 15, 2003 01:00
Hmm... växer ju spindelväv härinne...
Ingen som bryr sig om riktig formelbils racing... nej inte EARL... jag sade ju RIKTIG formelbilsracing...
Så låt mig damma av stället med ett par vassa frågor...
Vad vill Pimpski med sitt initiativ att förena serierna i USA... är Fonda och Yoda på väg ut med sina checkar och säckar fyllda med yen.
Hur är stämningen i EARLs depåer efter det sätt som de sista 7 bilarna i Indy 450 finansierades...
Hur coola är inte Jimmy Vasser och Paul Tracy
Är detta Bourdais år??? Eller skall Junky gnälla sig till titeln i år??? Eller kommer PT att visa vem som är "the man" i år igen???
C ya at Cleveland!!
Så låt mig damma av stället med ett par vassa frågor...
Vad vill Pimpski med sitt initiativ att förena serierna i USA... är Fonda och Yoda på väg ut med sina checkar och säckar fyllda med yen.
Hur är stämningen i EARLs depåer efter det sätt som de sista 7 bilarna i Indy 450 finansierades...
Hur coola är inte Jimmy Vasser och Paul Tracy
Är detta Bourdais år??? Eller skall Junky gnälla sig till titeln i år??? Eller kommer PT att visa vem som är "the man" i år igen???
C ya at Cleveland!!
-
- Inlägg: 749
- Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
- Ort: Mölndal
Det har väl alltid varit lite dött här inne och intresset försvinner ännu mer nu när vi inte kan se racen på TV.n varken Indy eller Champ Car. Nu finns ju Race Directorn men det är ändå inte samma sak, krävs bredband t.ex.
Nja att Honda och Toyota skulle vara på väg ut tror jag inte, men jag tror att de är intresserade av en sammanslagen serie och på det viset sätter press för att komma in i Champ Car.
Stämningen p.g.a finansieringen? Nja jag tror inte stallen bryr sig, hur gick det för de 7 som kom in sist i själva racet?
Paul Tracy WORD Det är Rock'nRoll
det tråkiga är att det är inte många som känner till honom i Sverige, kan tänka mig det är jämförbart med hur många som känner till Räkan i USA.
Vem vinner? Hoppas på Ryan Hunter-Reay (23år)som förresten är född på samma dag som Tracy (17/12) och 12 år yngre. Men vinnare i år blir en annan Kanadensare i Forsythe Championship Racing, Patrick Carpentier.
Nja att Honda och Toyota skulle vara på väg ut tror jag inte, men jag tror att de är intresserade av en sammanslagen serie och på det viset sätter press för att komma in i Champ Car.
Stämningen p.g.a finansieringen? Nja jag tror inte stallen bryr sig, hur gick det för de 7 som kom in sist i själva racet?
Paul Tracy WORD Det är Rock'nRoll
det tråkiga är att det är inte många som känner till honom i Sverige, kan tänka mig det är jämförbart med hur många som känner till Räkan i USA.
Vem vinner? Hoppas på Ryan Hunter-Reay (23år)som förresten är född på samma dag som Tracy (17/12) och 12 år yngre. Men vinnare i år blir en annan Kanadensare i Forsythe Championship Racing, Patrick Carpentier.
Meningen med livet: Att ha jävligt skôjj!!!
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
äh..ingen visar på TV längre..IRL vann..så är det väl tyvärr..säger jag som inbiten CART-fanatiker..IRL är skit
Ifall någon/några av teamägarna kunde gå tillbaka till CART så skulle de starta en TREND som heter duga..jag tror ingen i IRL-serien känner samma entusiasm som när de var i CART-serien..och vem fan vill köra bara på ovaler..? Inga av de bättre och mer namnkunniga förarna i alla fall.
Ifall någon/några av teamägarna kunde gå tillbaka till CART så skulle de starta en TREND som heter duga..jag tror ingen i IRL-serien känner samma entusiasm som när de var i CART-serien..och vem fan vill köra bara på ovaler..? Inga av de bättre och mer namnkunniga förarna i alla fall.
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 54
- Blev medlem: ons jan 15, 2003 01:00
Är du full eller???El Scorcho skrev:..IRL vann..
EARL är närmare slutet än någonsin... Pimpski och Whinedretti gnäller om återförening med OWRS... tittarsiffrorna blir bara sämre och sämre och FTG blåser mekanikerna på deras bonuspengar för att kunna finansiera de sista 7 bilarna i I497.5
Spendera de ca.150 riksdaler som RaceDirector kostar... bara pit-to-car radion mellan PT och hans pitcrew är värt pengarna.
OWRS är på väg upp... the smell of methanol will never go away...
Om du inte tror mig El Scorcho fråga dig själv varför Pimpski och Whinedretti har blivit så kåta på återförening nu, speciellt efter de uttalande de och de andra jönsarna i EARL (KB inkluderad) gjort INNAN ett visst majdatum... uttalandena kommer nu efter det att I497.5 fått sina sämsta tittarsiffror och EARLs, enligt gomerna själva, det andra största loppet fick 0.3 i slutgiltig rating.
Yoda och Fonda är lovade tittarsiffror... Yoda och Fonda är lovade OWRS död och bortgång...
Inget av detta händer och kvar är Chevy utan en egen motor och utan intresse att bli ensam motorleverantör igen.
EARL finns inte efter 2006... troligtvis inte ens efter 2005. Ni läste det här först
PS. Det ryktas om ett Champcarlopp i en inte allt för avlägsen framtid på en ö i Sverige.... sug på den karamellen DS.
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: mån feb 09, 2004 18:19
- Ort: Karlshamn
Personligen är väl jag en av dom som Gillar både IRL och champ Car här inne verkar det som...
Håller nog IRL som strået vassare, men jag tycker att man borde visa mer racing från USA, Canal + hade tydligen varit intresserat av visa nått av det enligt en artikel jag läste någonstans för ett bra tag sedan...
Håller nog IRL som strået vassare, men jag tycker att man borde visa mer racing från USA, Canal + hade tydligen varit intresserat av visa nått av det enligt en artikel jag läste någonstans för ett bra tag sedan...
FORZA MINARDI
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
För de som tvivlar på IRLs problem så kan jag rekommendera den här artikeln: http://www.kansascity.com/mld/kansascit ... 325.htm?1c
Registrering krävs, men det är det värt.
Jag kan tänka mig att de stall som dragit till IRL den senaste tiden, Fernandez, Rahal kommer att känna sig riktigt lurade när IRL lägger sig på rygg.
/Jan
Registrering krävs, men det är det värt.
Jag kan tänka mig att de stall som dragit till IRL den senaste tiden, Fernandez, Rahal kommer att känna sig riktigt lurade när IRL lägger sig på rygg.
/Jan
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
"The truly powerful man is the one who finds a way to share power with others. If Tony George can make that deal within himself, perhaps the common ground that Penske and Champ Car find can help form one open-wheel racing entity again."
http://www.cleveland.com/sports/plainde ... 159080.xml
http://www.cleveland.com/sports/plainde ... 159080.xml
-
- Inlägg: 334
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hemligt
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
No small change
IRL's rapid transformation has some worried about cost
By JIM PEDLEY
The Kansas City Star
“I think the series is on the verge of collapse from (the affordability) standpoint. We are at a critical pass.”
John Barnes Pennzoil Panther Racing team co-owner
The two-story, satellite-dish-encrusted, computer-crammed behemoth of a trailer that rolled into the infield last month at Indianapolis Motor Speedway was more than Chevrolet's new mobile command center.
It was a symbol of the change that is rapidly sweeping through the Indy Racing League.
After giving a tour of the Chevrolet command center and talking about how each car using Chevy engines has its own factory engineer and technical support staff, General Motors representative Rick Voegelin stated the obvious.
“The nature of this series has changed,” Voegelin said.
And many in the IRL garages and shops agree that it will be changing even more in the near future.
What can't be agreed upon, it seems, is the answer to this question: Is the change good or bad?
And is it too rapid?
In March 1994, Indianapolis Motor Speedway president Tony George rocked the American open-wheel racing world when he announced that he was forming a new series — the IRL.
Frustrated by what CART had become, George gave up trying to fix that team-owner-dominated series and opted to go his own way.
His new league was built upon a philosophy — and a set of rules to serve as watchdog over that philosophy.
Cornerstone aspects of the philosophy included such things at creating opportunities for young drivers, nurturing the heritage of racing open-wheel cars on ovals, and — most notably — controlling costs for competitors and sponsors.
Jack Long, executive director and CEO of the IRL at the time, addressed the cost issue of running in the CART series — which in the mid-1990s was employing some very high-tech and expensive equipment — in May 1995.
“One thing we must do in racing is reduce the cost because right now, people don't realize it, but the cost for some of these teams — some have a budget of $8 million to $10 million for each car. We don't think you need that kind of money to have a race car that goes 220 mph and is safe at the Indianapolis Motor Speedway.”
Long added, “Our goal is to keep costs responsibly under control.”
Until the 2002 season, most observers agreed that teams and drivers could go racing in the IRL at relatively bargain prices.
In 2002, Roger Penske, who had helped form CART when that series broke away from USAC years before, announced that he was switching to the IRL.
The news was good for the IRL in that it increased the series' profile. Penske was — and still is — the most-respected owner in major American open-wheel racing.
But it was also a bit ominous: Penske has relatively deep pockets and a reputation for employing cutting-edge (translation: expensive) technology.
The term “the bar has been raised” became a popular one in IRL pits and garages in 2002.
That bar went up again prior to the 2003 season when engine-makers Toyota and Honda decided to exit CART and enter the IRL.
The concern level rose again for some IRL long-timers. They knew that racing was not a hobby for the two Japanese-based companies. They knew Toyota and Honda would raise the bar — and the cost of racing — to another level.
Potentially, to a restrictive level.
The response from IRL officials was that the rules established years before, rules that could be changed instantly if need be, would represent a strong defense against the type of cost explosion that had plagued CART and still plagues Formula One.
George insists that the rules have worked to keep his philosophy intact and will continue to function as designed.
“I think we've done a good job of controlling the cost of key areas that could become very expensive,” he said. “The fact that some of the teams are able to run with larger budgets today, and teams are going to spend money on a variety of things that are not critical to keeping competition close on the track, I think we're trying to live with and manage at this point. But I do think we have done a good job of controlling costs of the major components that have the effect of raising the operating budgets of teams if left to past practice.”
George said that current operating budges for IRL teams are about what they were in the CART series a decade ago. That would be the $8 million to $10 million that Lang mentioned.
And that is acceptable to George.
“If you assume a normal trajectory of escalation of costs and inflation over that period of time,” he said, “you would think a 1994 budget left unmanaged would be much higher than we are experiencing today.”
Many of the current IRL rules designed to keep costs in check concern equipment. They represent a tight rein on what types of parts, developments and technology can be utilized by teams, chassis makers and engine makers.
But there are loopholes involving personnel and facilities.
Serious ones, some say.
John Barnes is co-owner of the Pennzoil Panther Racing team. His team, with Sam Hornish Jr. as driver, won the series championship in 2001 and 2002.
Barnes did it with a one-car team, and most agree that he did it by using as much racing savvy as money.
But Barnes, who is suddenly a mid-pack owner in terms of budget, is worried.
“We have to be very, very careful in the next six months to weed out a lot of the unnecessary technology,” he said. “We are in the entertainment business; we're here to put on a show. It shouldn't matter that somebody has a $22-million budget and you've got an $8-million budget. There is a lot of unnecessary spending that's being done right now that needs to be eliminated.”
Barnes said he has complete confidence in the abilities of IRL senior vice president of racing operations Brian Barnhart and senior technical director Phil Casey.
Barnes calls them “great men.” But, he said, they are outgunned by racing organizations that employ teams of high-salaried engineers.
“We pay millions of dollars to, not circumvent the rules, but take advantage of any loopholes that are there,” Barnes said.
Robbie Buhl, a former driver who currently co-owns the Dreyer and Reinbold team, also said the pressure is on IRL officials.
“You've got to think of the manpower that some of these teams have, as well as the support of some of the manufacturers. From chassis as well as engine manufacturers,” Buhl said. “They want to enhance their team's progress.”
Much of the criticism directed at CART in the days when Toyota and Honda were major engine suppliers to that series concerned engine-leasing programs.
The critics, some of whom moved over to the IRL, contended that having to lease engines from those companies drove up costs. They also contended that the disbursement of engines by the manufacturers was based on favoritism. That is, the manufacturers would pick and chose which teams they wanted to deal with.
Traditionally, IRL teams bought their engines. They would then own their engines and be able to open them up and work on them themselves. Now, however, almost all IRL teams lease engines.
Critics of the IRL say that in this area, the series has become what it set out to abolish.
George disagrees.
“Today, the opportunity (to buy) still exists, but most everybody is happy with the engine-lease programs,” he said. “They feel they are getting, for the most part, equal equipment to everybody else and the reliability and service provided by the manufacturers they work with. I don't think that there are a lot of people up in arms over the fact they can't buy equipment.”
Chevrolet was the last manufacturer to embark on a leasing program. Voegelin said his company had to do it.
“Independent engine builders are out,” he said. “With the arrival of Toyota and Honda, that changed overnight.”
But he's not complaining.
There are benefits — cost benefits — to all involved, which may be debatable.
Not open for debate is the fact that series has changed dramatically over the past couple of years.
The debate centers on whether the changes are for the best or the worst — if the IRL is becoming what it set out to defeat almost a decade ago.
“I think the series is on the verge of collapse from (the affordability) standpoint,” Barnes said. “We are at a critical pass. Which road are we going to take in the near future? I think Tony is going to make some decisions here very quickly that will effect our sport in the future.”
Eddie Cheever Jr., who has been with the series virtually from the beginning as a driver, and is now with it as a team owner, is not as worried as Barnes.
“I think the soul of our message has remained intact,” Cheever said.
George said he will continue to do what he thinks is right for his series and will not let it fall prey to the pitfalls that tripped up CART.
“I feel confident we have control of the series,” he said. “We have good relationships to prove it. Going back to CART, I think the downfall was not being able to manage the relationships. It requires constant attention and refinement. I feel absolutely confident we are in control.”
IRL's rapid transformation has some worried about cost
By JIM PEDLEY
The Kansas City Star
“I think the series is on the verge of collapse from (the affordability) standpoint. We are at a critical pass.”
John Barnes Pennzoil Panther Racing team co-owner
The two-story, satellite-dish-encrusted, computer-crammed behemoth of a trailer that rolled into the infield last month at Indianapolis Motor Speedway was more than Chevrolet's new mobile command center.
It was a symbol of the change that is rapidly sweeping through the Indy Racing League.
After giving a tour of the Chevrolet command center and talking about how each car using Chevy engines has its own factory engineer and technical support staff, General Motors representative Rick Voegelin stated the obvious.
“The nature of this series has changed,” Voegelin said.
And many in the IRL garages and shops agree that it will be changing even more in the near future.
What can't be agreed upon, it seems, is the answer to this question: Is the change good or bad?
And is it too rapid?
In March 1994, Indianapolis Motor Speedway president Tony George rocked the American open-wheel racing world when he announced that he was forming a new series — the IRL.
Frustrated by what CART had become, George gave up trying to fix that team-owner-dominated series and opted to go his own way.
His new league was built upon a philosophy — and a set of rules to serve as watchdog over that philosophy.
Cornerstone aspects of the philosophy included such things at creating opportunities for young drivers, nurturing the heritage of racing open-wheel cars on ovals, and — most notably — controlling costs for competitors and sponsors.
Jack Long, executive director and CEO of the IRL at the time, addressed the cost issue of running in the CART series — which in the mid-1990s was employing some very high-tech and expensive equipment — in May 1995.
“One thing we must do in racing is reduce the cost because right now, people don't realize it, but the cost for some of these teams — some have a budget of $8 million to $10 million for each car. We don't think you need that kind of money to have a race car that goes 220 mph and is safe at the Indianapolis Motor Speedway.”
Long added, “Our goal is to keep costs responsibly under control.”
Until the 2002 season, most observers agreed that teams and drivers could go racing in the IRL at relatively bargain prices.
In 2002, Roger Penske, who had helped form CART when that series broke away from USAC years before, announced that he was switching to the IRL.
The news was good for the IRL in that it increased the series' profile. Penske was — and still is — the most-respected owner in major American open-wheel racing.
But it was also a bit ominous: Penske has relatively deep pockets and a reputation for employing cutting-edge (translation: expensive) technology.
The term “the bar has been raised” became a popular one in IRL pits and garages in 2002.
That bar went up again prior to the 2003 season when engine-makers Toyota and Honda decided to exit CART and enter the IRL.
The concern level rose again for some IRL long-timers. They knew that racing was not a hobby for the two Japanese-based companies. They knew Toyota and Honda would raise the bar — and the cost of racing — to another level.
Potentially, to a restrictive level.
The response from IRL officials was that the rules established years before, rules that could be changed instantly if need be, would represent a strong defense against the type of cost explosion that had plagued CART and still plagues Formula One.
George insists that the rules have worked to keep his philosophy intact and will continue to function as designed.
“I think we've done a good job of controlling the cost of key areas that could become very expensive,” he said. “The fact that some of the teams are able to run with larger budgets today, and teams are going to spend money on a variety of things that are not critical to keeping competition close on the track, I think we're trying to live with and manage at this point. But I do think we have done a good job of controlling costs of the major components that have the effect of raising the operating budgets of teams if left to past practice.”
George said that current operating budges for IRL teams are about what they were in the CART series a decade ago. That would be the $8 million to $10 million that Lang mentioned.
And that is acceptable to George.
“If you assume a normal trajectory of escalation of costs and inflation over that period of time,” he said, “you would think a 1994 budget left unmanaged would be much higher than we are experiencing today.”
Many of the current IRL rules designed to keep costs in check concern equipment. They represent a tight rein on what types of parts, developments and technology can be utilized by teams, chassis makers and engine makers.
But there are loopholes involving personnel and facilities.
Serious ones, some say.
John Barnes is co-owner of the Pennzoil Panther Racing team. His team, with Sam Hornish Jr. as driver, won the series championship in 2001 and 2002.
Barnes did it with a one-car team, and most agree that he did it by using as much racing savvy as money.
But Barnes, who is suddenly a mid-pack owner in terms of budget, is worried.
“We have to be very, very careful in the next six months to weed out a lot of the unnecessary technology,” he said. “We are in the entertainment business; we're here to put on a show. It shouldn't matter that somebody has a $22-million budget and you've got an $8-million budget. There is a lot of unnecessary spending that's being done right now that needs to be eliminated.”
Barnes said he has complete confidence in the abilities of IRL senior vice president of racing operations Brian Barnhart and senior technical director Phil Casey.
Barnes calls them “great men.” But, he said, they are outgunned by racing organizations that employ teams of high-salaried engineers.
“We pay millions of dollars to, not circumvent the rules, but take advantage of any loopholes that are there,” Barnes said.
Robbie Buhl, a former driver who currently co-owns the Dreyer and Reinbold team, also said the pressure is on IRL officials.
“You've got to think of the manpower that some of these teams have, as well as the support of some of the manufacturers. From chassis as well as engine manufacturers,” Buhl said. “They want to enhance their team's progress.”
Much of the criticism directed at CART in the days when Toyota and Honda were major engine suppliers to that series concerned engine-leasing programs.
The critics, some of whom moved over to the IRL, contended that having to lease engines from those companies drove up costs. They also contended that the disbursement of engines by the manufacturers was based on favoritism. That is, the manufacturers would pick and chose which teams they wanted to deal with.
Traditionally, IRL teams bought their engines. They would then own their engines and be able to open them up and work on them themselves. Now, however, almost all IRL teams lease engines.
Critics of the IRL say that in this area, the series has become what it set out to abolish.
George disagrees.
“Today, the opportunity (to buy) still exists, but most everybody is happy with the engine-lease programs,” he said. “They feel they are getting, for the most part, equal equipment to everybody else and the reliability and service provided by the manufacturers they work with. I don't think that there are a lot of people up in arms over the fact they can't buy equipment.”
Chevrolet was the last manufacturer to embark on a leasing program. Voegelin said his company had to do it.
“Independent engine builders are out,” he said. “With the arrival of Toyota and Honda, that changed overnight.”
But he's not complaining.
There are benefits — cost benefits — to all involved, which may be debatable.
Not open for debate is the fact that series has changed dramatically over the past couple of years.
The debate centers on whether the changes are for the best or the worst — if the IRL is becoming what it set out to defeat almost a decade ago.
“I think the series is on the verge of collapse from (the affordability) standpoint,” Barnes said. “We are at a critical pass. Which road are we going to take in the near future? I think Tony is going to make some decisions here very quickly that will effect our sport in the future.”
Eddie Cheever Jr., who has been with the series virtually from the beginning as a driver, and is now with it as a team owner, is not as worried as Barnes.
“I think the soul of our message has remained intact,” Cheever said.
George said he will continue to do what he thinks is right for his series and will not let it fall prey to the pitfalls that tripped up CART.
“I feel confident we have control of the series,” he said. “We have good relationships to prove it. Going back to CART, I think the downfall was not being able to manage the relationships. It requires constant attention and refinement. I feel absolutely confident we are in control.”
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Only George can end open-wheel sputtering
Wednesday, June 30, 2004
Elton Alexander
Plain Dealer Reporter
Yes, there was a meeting. Several power brokers in the land of open-wheel racing met last week offering hope that, somewhere in the future, a near 10-year split between the Indy Racing League and what is now labeled the Open Wheel Racing Series can become one once again.
Can it happen? Hey, anything is possible. Will it happen? Recent history says no way.
From Our Advertiser
Kudos to IRL team owner Roger Penske and the OWRS/Champ Car owners - Paul Gentilozzi, Gerald Forsythe and Kevin Kalkoven - for taking the necessary step of instigating dialogue. They met last week in person, after first having a conference call, for what was essentially a ground-breaking session.
"I thought it was good conversation, but I don't have anything to report," Penske said in published reports. We basically talked philosophy . . . we didn't discuss concessions." He said the spirit of the talks was to "come up with something where no one loses and everyone wins."
However, listen to the major player, IRL President Tony George:
"I am totally out of the loop on this one," George said in a published report over the weekend. "It's hard to conduct negotiations by yourself."
There was no split until George made one, starting the IRL as a grass-roots, cost-conscious oval racing series. There will be no healing until George puts it back together. Perhaps nearly a decade of division has George and Champ Car looking at the sport in a new, albeit much dimmer, light. If so, there is hope.
The consensus has always been that two open-wheel racing series confuse the fans, sponsors and promoters and ultimately send all drifting away from the sport. Inside both camps, drivers, team owners and fans ask for more of what the other series offers. IRL racers want more road and street courses on their menu. Champ Car drivers yearn to have more oval races.
So how to fix it? First, the two sides must want to do so. The Penske meeting indicates maybe they do. What makes this different from past overtures are the men involved.
Understand, after George, the initial IRL power brokers - John Menard, A.J. Foyt, Ron Hemelgarn and several others - have been relegated to being pawns, if not pushed out completely, as George's original grass-roots, hands-on All-American philosophy has gone high finance, corporate and international.
The strongest IRL teams are almost all former members of Champ Car's predecessor, Championship Auto Race Teams. Many, including Penske, were founding fathers of CART. Having lived on both sides of the fence, Penske obviously knows the fundamental strengths and weaknesses of both.
Like Penske, Gentilozzi, Forsythe and Kalkoven have varied business interests outside of racing and understand the art of negotiation and compromise. With reasonable men as part of a reasonable discussion, there is hope the foundation for unification can be found.
But the key player is still George. He has essentially one business - racing - as owner/operator of the Indianapolis 500 and president of the IRL.
The Indianapolis 500 slowly evaporates with fewer and fewer qualifiers every year, once hard-to-find Indy tickets can now be had at discount and TV ratings have fallen. Still, the mammoth Indianapolis Motor Speedway, race and network TV deal George has in his pocket make him the deal breaker.
Does George have the will, the vision and the determination to make unification happen? Does he even want it? Those are the real questions. Even though his crown is officially over the IRL, he has essentially been running all of open-wheel racing the last 10 years. Every deal he makes for the speedway and/or the IRL directly or indirectly affects all of open wheel.
The truly powerful man is the one who finds a way to share power with others. If Tony George can make that deal within himself, perhaps the common ground that Penske and Champ Car find can help form one open-wheel racing entity again.
Wednesday, June 30, 2004
Elton Alexander
Plain Dealer Reporter
Yes, there was a meeting. Several power brokers in the land of open-wheel racing met last week offering hope that, somewhere in the future, a near 10-year split between the Indy Racing League and what is now labeled the Open Wheel Racing Series can become one once again.
Can it happen? Hey, anything is possible. Will it happen? Recent history says no way.
From Our Advertiser
Kudos to IRL team owner Roger Penske and the OWRS/Champ Car owners - Paul Gentilozzi, Gerald Forsythe and Kevin Kalkoven - for taking the necessary step of instigating dialogue. They met last week in person, after first having a conference call, for what was essentially a ground-breaking session.
"I thought it was good conversation, but I don't have anything to report," Penske said in published reports. We basically talked philosophy . . . we didn't discuss concessions." He said the spirit of the talks was to "come up with something where no one loses and everyone wins."
However, listen to the major player, IRL President Tony George:
"I am totally out of the loop on this one," George said in a published report over the weekend. "It's hard to conduct negotiations by yourself."
There was no split until George made one, starting the IRL as a grass-roots, cost-conscious oval racing series. There will be no healing until George puts it back together. Perhaps nearly a decade of division has George and Champ Car looking at the sport in a new, albeit much dimmer, light. If so, there is hope.
The consensus has always been that two open-wheel racing series confuse the fans, sponsors and promoters and ultimately send all drifting away from the sport. Inside both camps, drivers, team owners and fans ask for more of what the other series offers. IRL racers want more road and street courses on their menu. Champ Car drivers yearn to have more oval races.
So how to fix it? First, the two sides must want to do so. The Penske meeting indicates maybe they do. What makes this different from past overtures are the men involved.
Understand, after George, the initial IRL power brokers - John Menard, A.J. Foyt, Ron Hemelgarn and several others - have been relegated to being pawns, if not pushed out completely, as George's original grass-roots, hands-on All-American philosophy has gone high finance, corporate and international.
The strongest IRL teams are almost all former members of Champ Car's predecessor, Championship Auto Race Teams. Many, including Penske, were founding fathers of CART. Having lived on both sides of the fence, Penske obviously knows the fundamental strengths and weaknesses of both.
Like Penske, Gentilozzi, Forsythe and Kalkoven have varied business interests outside of racing and understand the art of negotiation and compromise. With reasonable men as part of a reasonable discussion, there is hope the foundation for unification can be found.
But the key player is still George. He has essentially one business - racing - as owner/operator of the Indianapolis 500 and president of the IRL.
The Indianapolis 500 slowly evaporates with fewer and fewer qualifiers every year, once hard-to-find Indy tickets can now be had at discount and TV ratings have fallen. Still, the mammoth Indianapolis Motor Speedway, race and network TV deal George has in his pocket make him the deal breaker.
Does George have the will, the vision and the determination to make unification happen? Does he even want it? Those are the real questions. Even though his crown is officially over the IRL, he has essentially been running all of open-wheel racing the last 10 years. Every deal he makes for the speedway and/or the IRL directly or indirectly affects all of open wheel.
The truly powerful man is the one who finds a way to share power with others. If Tony George can make that deal within himself, perhaps the common ground that Penske and Champ Car find can help form one open-wheel racing entity again.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Honda och Toyota förlänger sina satsningar på IRL.
De stora stallen stannar kvar i serien även nästa år,och så gör de stora förarnamnen.
Nästa år börjar IRL köra på vanliga banor också.
De privata mångmiljonärerna Kalkhoven och co. har samtidigt svårt att hitta sponsorer till sin serie och några motoralternativ verkar inte heller finnas för den kommande tiden. Snart tröttnar de på att pumpa in egna pengar i serien. Newman-Haas splittras och går åt skilda håll där en gammal skådespelare är den enda kvar i paret som tittar åt CART-hållet.
Gillar det inte, men CART är på väg att dö nu och ligger snart i sina sista dödsryckningar. Inom 3 år är IRL ungefär vad CART var på sin storhetstid i mitten av 90-talet: Enda formelbilsserien på högsta nivån i USA, med starkare bilar och med alla de välkända amerikanska och internationella formelracingnamnen utanför F1 på både ovalbanor, vanliga banor och stadsbanor.
Och vi alla som har tillgång till rätt kanaler kommer att följa serien och njuta av ett formelbilsalternativ till F1 med lite amerikansk "touch" ....
De stora stallen stannar kvar i serien även nästa år,och så gör de stora förarnamnen.
Nästa år börjar IRL köra på vanliga banor också.
De privata mångmiljonärerna Kalkhoven och co. har samtidigt svårt att hitta sponsorer till sin serie och några motoralternativ verkar inte heller finnas för den kommande tiden. Snart tröttnar de på att pumpa in egna pengar i serien. Newman-Haas splittras och går åt skilda håll där en gammal skådespelare är den enda kvar i paret som tittar åt CART-hållet.
Gillar det inte, men CART är på väg att dö nu och ligger snart i sina sista dödsryckningar. Inom 3 år är IRL ungefär vad CART var på sin storhetstid i mitten av 90-talet: Enda formelbilsserien på högsta nivån i USA, med starkare bilar och med alla de välkända amerikanska och internationella formelracingnamnen utanför F1 på både ovalbanor, vanliga banor och stadsbanor.
Och vi alla som har tillgång till rätt kanaler kommer att följa serien och njuta av ett formelbilsalternativ till F1 med lite amerikansk "touch" ....
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Lucy, du är sällsynt illa uppdaterad med hur det är ställt med IRL.
Den serien är snart slut. Inga åskådare, inga tittare, Indy 500 är sedan länge passerat som ett av de större på den amerikanska kontinenten. Roger Penske försöker övertala OWRS till ett sammangående, men får kalla handen både hos OWRS och Tony George som fortsätter slösa bort familjeförmögenheten.
Den serien är snart slut. Inga åskådare, inga tittare, Indy 500 är sedan länge passerat som ett av de större på den amerikanska kontinenten. Roger Penske försöker övertala OWRS till ett sammangående, men får kalla handen både hos OWRS och Tony George som fortsätter slösa bort familjeförmögenheten.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ja, men samtidigt satsar Honda och Toyota vidare, CART eller OWRS har knappt några TV-rättigheter och sjabblade bort Eurosport(kan man se den serien någonstans egentligen ...?) och det ser ut som man snart inte längre har Cosworthmotorer.
Det är som att spela poker - IRL sitter med den stora potten och kan bara vänta ut OWRS. Att Tony George är för korkad för det utan fortsätter satsa alltför mycket pengar när han bara kan sitta och vänta ut OWRS är ju OWRS smala lycka.
Det är som att spela poker - IRL sitter med den stora potten och kan bara vänta ut OWRS. Att Tony George är för korkad för det utan fortsätter satsa alltför mycket pengar när han bara kan sitta och vänta ut OWRS är ju OWRS smala lycka.
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Honda och Toyota är måttligt roade över att serien går så dåligt. Toyota kommer efter 2005 bara att leverera motorer, men kommer inte att ha några fabriksstall. Att Honda orkar fortsätta är fascinerande.
Jag vet inte var du får att Cosworth ska försvinna från Champ Car? "det ser ut som". För det första så äger Champ Car motorn, inte Cosworth. Dessa har försett serien med motorn, så det finns inget uttrymme för tillbakadragande. Förmodligen så tillkommer istället motorleverantörer, allt tyder på det om man lyssnar på OWRS.
Sedan verkar du tro att Tony George har mycket pengar - han har snart inga egna pengar längre. Bara japanska sådana. Men, Gentilozzi, Forsythe och Kalkhoven är snuskigt rika. Men samtidigt så säger de att de inte gör detta för attt ha roligt eller att det är någon slags välgörenhet. De har en affärsplan som de tänker fullfölja för att de tro på att detta är ett bra sätt att tjäna pengar på.
/Jan
Jag vet inte var du får att Cosworth ska försvinna från Champ Car? "det ser ut som". För det första så äger Champ Car motorn, inte Cosworth. Dessa har försett serien med motorn, så det finns inget uttrymme för tillbakadragande. Förmodligen så tillkommer istället motorleverantörer, allt tyder på det om man lyssnar på OWRS.
Sedan verkar du tro att Tony George har mycket pengar - han har snart inga egna pengar längre. Bara japanska sådana. Men, Gentilozzi, Forsythe och Kalkhoven är snuskigt rika. Men samtidigt så säger de att de inte gör detta för attt ha roligt eller att det är någon slags välgörenhet. De har en affärsplan som de tänker fullfölja för att de tro på att detta är ett bra sätt att tjäna pengar på.
/Jan
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Vi får väl se - jag hoppas så klart att jag har fel, men CART/Champcar/OWRS har aldrig varit i så dåligt sick som det är i år. Det känns som en döende serie - gamla begagnade Cosworthmotorer kan de inte köra med hur länge som helst och Cosworth har inte för avsikt att bygga några nya till OWRS än så länge ialla fall. Trampbilar är ju lite tråkigt att titta på i längden
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Lite fakta och llite rykten om IRL när det ändå är uppe på tapeten:
TV-ratings för Richmond föll med 50% sedan förra året. Det sändes på ESPN2 och uppvisade i år en siffra på 0,24 att jämföra med 0,48 förra året. Det är riktight usal siffror för att visas på ESPN2 som är en renodlad sportkanal. Det ligger i partitet med Champ Cars siffror på Spike som inte ens är en sportkanal. Då ska vi nämna att Champ Car har mycket bra siffror utanför USA. Kanada, Mexico och Brasilien samt i Europa där både AB Moteurs och Motors TV visar champ car. IRL siffror i de sammanhangen är obetydliga.
Access motorsport som kör i IRL med Greg Ray som förare ryktas packa ihop och lägga ner. Motorräkningen blev tydligen för dyr till Honda.
/Jan
TV-ratings för Richmond föll med 50% sedan förra året. Det sändes på ESPN2 och uppvisade i år en siffra på 0,24 att jämföra med 0,48 förra året. Det är riktight usal siffror för att visas på ESPN2 som är en renodlad sportkanal. Det ligger i partitet med Champ Cars siffror på Spike som inte ens är en sportkanal. Då ska vi nämna att Champ Car har mycket bra siffror utanför USA. Kanada, Mexico och Brasilien samt i Europa där både AB Moteurs och Motors TV visar champ car. IRL siffror i de sammanhangen är obetydliga.
Access motorsport som kör i IRL med Greg Ray som förare ryktas packa ihop och lägga ner. Motorräkningen blev tydligen för dyr till Honda.
/Jan
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nya motorer är ju "bara" en pengafråga. Det är klart att Cosworth, eller någon annan, tillverkar fler motorer om någon kan betala för dem. Men minimal utvecklingskostnad och enbart tillverkningskostnad så blir nya motorer inte så jättedyra. Problemet är väl att få Ford att subventionera dem, men utan motorer blir de knappast.LuckyStrike1 skrev:Vi får väl se - jag hoppas så klart att jag har fel, men CART/Champcar/OWRS har aldrig varit i så dåligt sick som det är i år. Det känns som en döende serie - gamla begagnade Cosworthmotorer kan de inte köra med hur länge som helst och Cosworth har inte för avsikt att bygga några nya till OWRS än så länge ialla fall. Trampbilar är ju lite tråkigt att titta på i längden
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Jag läste idag på AR1 att om Cart och IRL skulle gå samman så drar sig Ford ur.
"Another racing executive who spoke to The Sun on the condition of anonymity said that Champ Car's other major sponsor -- Ford Motor Company -- is not interested in continuing its support if the series merges under IRL rules. "Ford is not interested in building three-liter IRL racing engines," the executive said. "Ford Racing boss Dan Davis has repeatedly told Champ Car owners that Ford has no intention of joining Chevrolet, Toyota and Honda in supplying purpose-built IRL engines."
Sedan hittade jag en intervju med Aussien Kevin Kalkhoven:
"It's three things. Greed, luck and the need to dominate. In the US, it is not enough to win. The other guy has to lose."
http://bulletin.ninemsn.com.au/bulletin ... enDocument
/Jan
"Another racing executive who spoke to The Sun on the condition of anonymity said that Champ Car's other major sponsor -- Ford Motor Company -- is not interested in continuing its support if the series merges under IRL rules. "Ford is not interested in building three-liter IRL racing engines," the executive said. "Ford Racing boss Dan Davis has repeatedly told Champ Car owners that Ford has no intention of joining Chevrolet, Toyota and Honda in supplying purpose-built IRL engines."
Sedan hittade jag en intervju med Aussien Kevin Kalkhoven:
"It's three things. Greed, luck and the need to dominate. In the US, it is not enough to win. The other guy has to lose."
http://bulletin.ninemsn.com.au/bulletin ... enDocument
/Jan
-
- Inlägg: 54
- Blev medlem: ons jan 15, 2003 01:00
ok... någon har hittat schyssta droger...LuckyStrike1 skrev:Vi får väl se - jag hoppas så klart att jag har fel, men CART/Champcar/OWRS har aldrig varit i så dåligt sick som det är i år. Det känns som en döende serie - gamla begagnade Cosworthmotorer kan de inte köra med hur länge som helst och Cosworth har inte för avsikt att bygga några nya till OWRS än så länge ialla fall. Trampbilar är ju lite tråkigt att titta på i längden
CWS har inte varit i BÄTTRE skick än vad den är i nu.
Som Jajo redan sagt och visat så är inte Ford intresserade av EARL, speciellt inte efter den behandling de fick första gången Cossie byggde en motor som skulle användas till bägge serierna.
Och även om motorn som används i CWS må vara av en något ålderstigen konstruktion så är den fortfarande supercool. Den låter ju underbart... mycket bättre än en motor som låter som en full humla.
Bridgestone/Firestone är den kraft som starkast trycker på för en sammanslagning men då ChampCar har andra däcksleverantörer på lut så är det lönlöst. Dessutom så är alla inblandade INKLUSIVE de som idag är stallägare i EARL (Pimpski, Fatassi och Whinedretti) alla överens om att en sak måste hända innan en sammanslagning kan tänkas inträffa och det är att FTG måste nöja sig med att vara ägare till IMS och inget mer... Pimpski är den som driver detta hårdast, förutom tres amigos, vilket förvånar mig inte så lite då Pimpski har druckit Kool-Aid länge nu. Men nog om sammanslagning...
CWS har den senaste tiden gjort klart med Cleveland för framtiden, de har fixat in Las Vegas i år och St Pete kommer med lite tur att fylla den andra tba'n i år... 2005 års kalender kommer att presenteras i september och den kommer att innehålla en trip till asien, en tripp till europa fördelat på totalt 19-21 lopp. Kevin Kalkhoven har sagt att han vill ha en racing säsong med lopp varannan vecka. Ford vill vara kvar och Lola bygger redan chassin... Att Haas jagar yen påverkar inte Lola eller CWS.
Om nu någon Kool-Aid drickare (Lucy) fortfarande tror att EARL är den serien som skall vinna svara då vänligen på följande frågor...
OM nu EARL har alla de "bästa" stallen och de "bästa" förarna (iaf de äldsta) varför fortsätter då TV-siffrorna att dala i en rask takt??? Och inga svar om att de är ju ändå i paritet med CWS då det är STOR skillnad mellan SpikeTV och ESPN/ABC.
Och varför är den vanligaste åskådaren av ett EARL lopp iklädd i aluminium eller utrustad med en gratisbiljett för att han/hon köpt NASCAR biljetter???
EARL är ett skämt... att fabricerat "fuskrejsande" med märkliga fart ökningar för "rätt" förare och märkliga gulflaggor.
EARL är ett skämt som förstört ett av motorsportvärldens verkliga ikonevenemang
EARL är ett skämt... punkt slut.
Ok en sista fråga till er mina kära gomers och kool-aid drickare...
varför är Pimpski så intresserad av en sammanslagning???
och så till sist... TG
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Från Indiana Business Journal http://www.ibj.com/
"It's funny how things have come full circle, it's 10 years later, and about the only substantial thing that's been accomplished is a racing series has been destroyed. Open-wheel racing had this big fight, the sport got stuck in neutral, and 75 million people became NASCAR fans. It makes you wonder what's next." Zak Brown, head of an Indianapolis motorsports marketing firm called Just Marketing.
/Jan
"It's funny how things have come full circle, it's 10 years later, and about the only substantial thing that's been accomplished is a racing series has been destroyed. Open-wheel racing had this big fight, the sport got stuck in neutral, and 75 million people became NASCAR fans. It makes you wonder what's next." Zak Brown, head of an Indianapolis motorsports marketing firm called Just Marketing.
/Jan
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
RP skrev:ok... någon har hittat schyssta droger...LuckyStrike1 skrev:Vi får väl se - jag hoppas så klart att jag har fel, men CART/Champcar/OWRS har aldrig varit i så dåligt sick som det är i år. Det känns som en döende serie - gamla begagnade Cosworthmotorer kan de inte köra med hur länge som helst och Cosworth har inte för avsikt att bygga några nya till OWRS än så länge ialla fall. Trampbilar är ju lite tråkigt att titta på i längden
CWS har inte varit i BÄTTRE skick än vad den är i nu.
Som Jajo redan sagt och visat så är inte Ford intresserade av EARL, speciellt inte efter den behandling de fick första gången Cossie byggde en motor som skulle användas till bägge serierna.
Och även om motorn som används i CWS må vara av en något ålderstigen konstruktion så är den fortfarande supercool. Den låter ju underbart... mycket bättre än en motor som låter som en full humla.
Bridgestone/Firestone är den kraft som starkast trycker på för en sammanslagning men då ChampCar har andra däcksleverantörer på lut så är det lönlöst. Dessutom så är alla inblandade INKLUSIVE de som idag är stallägare i EARL (Pimpski, Fatassi och Whinedretti) alla överens om att en sak måste hända innan en sammanslagning kan tänkas inträffa och det är att FTG måste nöja sig med att vara ägare till IMS och inget mer... Pimpski är den som driver detta hårdast, förutom tres amigos, vilket förvånar mig inte så lite då Pimpski har druckit Kool-Aid länge nu. Men nog om sammanslagning...
CWS har den senaste tiden gjort klart med Cleveland för framtiden, de har fixat in Las Vegas i år och St Pete kommer med lite tur att fylla den andra tba'n i år... 2005 års kalender kommer att presenteras i september och den kommer att innehålla en trip till asien, en tripp till europa fördelat på totalt 19-21 lopp. Kevin Kalkhoven har sagt att han vill ha en racing säsong med lopp varannan vecka. Ford vill vara kvar och Lola bygger redan chassin... Att Haas jagar yen påverkar inte Lola eller CWS.
Om nu någon Kool-Aid drickare (Lucy) fortfarande tror att EARL är den serien som skall vinna svara då vänligen på följande frågor...
OM nu EARL har alla de "bästa" stallen och de "bästa" förarna (iaf de äldsta) varför fortsätter då TV-siffrorna att dala i en rask takt??? Och inga svar om att de är ju ändå i paritet med CWS då det är STOR skillnad mellan SpikeTV och ESPN/ABC.
Och varför är den vanligaste åskådaren av ett EARL lopp iklädd i aluminium eller utrustad med en gratisbiljett för att han/hon köpt NASCAR biljetter???
EARL är ett skämt... att fabricerat "fuskrejsande" med märkliga fart ökningar för "rätt" förare och märkliga gulflaggor.
EARL är ett skämt som förstört ett av motorsportvärldens verkliga ikonevenemang
EARL är ett skämt... punkt slut.
Ok en sista fråga till er mina kära gomers och kool-aid drickare...
varför är Pimpski så intresserad av en sammanslagning???
och så till sist... TG
Jag håller med - jag gillar inte heller IRL. Men jag tror att IRL har en större chans att överleva än OWRS/CART/Champ Car presented by Bridgestone called Firestone and brought to you by Ford customer engines on TV channels very few if any have access too .....
Vem har sagt något om att Ford ska till IRL? IRL behöver inte Ford - de har redan Honda, Toyota och Chevrolet. Vad ska de med Ford till? OWRS etc... har däremot ingenting annat än numera lite föråldrade kundmotorer från Cosworth ... tyvärr.
Det är fantastiskt hur några här är så aviga mot IRL att det blir rena fanatismen i bästa Knutby-stil när någon försöker att se lite realistiskt på saken. Man blir till och med ansedd att gå på droger och annt --- när argumenten tryter så ....
Jag ser helst en serie formelbilsracing i USA, konstruerad som gamla CART var med de bästa stallen och förarna, fabriksmotorer och en blandning av vanliga banor, stadsbanor och ovalbanor.
Det är jättebra att OWRS har gjort klart med lite banor. Frågan är bara vad nya bnoar hjälper om man inte har tillräckligt med stall? Frågan är vad nya banor hjälper om man säger upp sina TV-kontrakt så att fans som jag utan besittning av trettioelva paraboler inte kan se racingen ...
Frågan är vad nya banor hjälper om det enda som finns i serien är tre miljardärer som pumpar in sina privata pengar i det. En dag måste serien stå på egna ben, för Kalkoven och co. kommer inte att fortsätta pumpa in pengar i all evighet.
Penske vill vad jag förstår att de två serierna ska bli en - något jag tror alla inblandade utom möjligen Tony George vill. Men nästa år utvidgar IRL med vanliga lopp också, och då är frågan vad OWRS har kvar som gör dem unika. Jag hoppas jag har fel, men IRL är just nu serien med de välkända stallen, de välkända förarna (inte bara de gamla utan även de nya unga talangerna och framtidsnamnen) och serien med biltillverkarna på sin sida.
Jag hoppas jag har fel - tills dess att tiden utvisar det, så får jag väl finna mig i att fanatikerna jajo och RP anser att jag är dum i huvudet och går på droger ... Jag får väl också finna mig i att dessa två fanatiker tror att detta är ett försvarstal för och en hyllning till IRL. Fanatism kommer ofta i vägen för en mer balanserad syn.
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ford ska inte till IRL - de leverar redan motor till IRL - via ChevroletLuckyStrike1 skrev: Vem har sagt något om att Ford ska till IRL?
Nej, Ford menar att de inte är intresserade av ett sammangående. De vill inte ha med IRL att göra.
Du må kalla oss för fanatiker, sedan får jag visst förmånen att hänga med att anklaga dig för att ta droger. Här går det undan.
Tja, Champ Car-fanatiker, F1-fanatiker. Man gillar ju sin serie. Och när den hotas till livet så skyndar man ju till. Annat vore väl konstigt.
Champ Car kommer att överleva - det vet vi, för den serien har fansen, trogna sådana. Den andra serien har tomma läktare och extremt låga tittarsiffror om man tar hänsyn till vilka TV-kanaler de visas på. Om man sedan lägger till att Champ Car har en stor internationell skara hängivna fans och TV-tittare till skillnad mot den andra serien så lär nog få tvivla var det finns möjlighet till överlevnad.
/Jan
-
- Inlägg: 749
- Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
- Ort: Mölndal
Debatten vem som är bäst hit och dit ger jag mig inte in i för den är så djävla tjötig, jag gillar racing och racing för mig är lika med häftiga omkörningar och de ser man i IndyCar. Tyvärr kan vi nu inte se detta i Sverige vi kan inte ens se Champ Car.
Angående fans och då i USA så undrar jag ändå inte om en del verkar byta serie. Har varit in på Racingone.s forum i knappt två år, där Nascar naturligvis är den mest besökta delen av deltagarna men därefter har alltid Champ Car kommit. Men de senaste veckorna så är det fler inlägg på IndyCar delen. Ska man se till detta så verkar IndyCar lyckats att omvända en del formelentusiaster till sin serie.
Champ Car har börjat att ta betalt för livetimingen och det accepteras av publiken!!?? Iof kan man i det paketet även se racen, men kvaliten är inget vidare.
Vilken serie som kommer att dö eller leva vidare är svårt att säga men något måste göras annars dör formelracingen i USA
Angående fans och då i USA så undrar jag ändå inte om en del verkar byta serie. Har varit in på Racingone.s forum i knappt två år, där Nascar naturligvis är den mest besökta delen av deltagarna men därefter har alltid Champ Car kommit. Men de senaste veckorna så är det fler inlägg på IndyCar delen. Ska man se till detta så verkar IndyCar lyckats att omvända en del formelentusiaster till sin serie.
Champ Car har börjat att ta betalt för livetimingen och det accepteras av publiken!!?? Iof kan man i det paketet även se racen, men kvaliten är inget vidare.
Vilken serie som kommer att dö eller leva vidare är svårt att säga men något måste göras annars dör formelracingen i USA
Meningen med livet: Att ha jävligt skôjj!!!
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Det kan man tro, men det racingones Champ Car-forum var tidigare administrerat av http://www.champweb.net/ som skaffat eget forum och därmed tagit med sig den större delen av forumbesökarna.SunnyRikard skrev: Angående fans och då i USA så undrar jag ändå inte om en del verkar byta serie. Har varit in på Racingone.s forum i knappt två år, där Nascar naturligvis är den mest besökta delen av deltagarna men därefter har alltid Champ Car kommit. Men de senaste veckorna så är det fler inlägg på IndyCar delen. Ska man se till detta så verkar IndyCar lyckats att omvända en del formelentusiaster till sin serie.
Sedan finns det ju alltid en massa andra Champ Car-Forum, den andra serien har ju bara "CrackForum" för att fortsätta med narkotikaterminologin.
/Jan
-
- Inlägg: 54
- Blev medlem: ons jan 15, 2003 01:00
Jag hade tänkt mig att besvara Lucy lite men vid närmare eftertanke är det inte mödan värt.
Jag må bli anklagad för att vara fanatiker, och det sticker jag inte under stolen med att jag är då OWRS och CWS helt enkelt är bäst, men att jag inte är objektiv är ju rent utsagt löjligt.
Speciellt när det kommer från någon som helt uppenbart inte är det minsta insatt i hur saker och ting funkar over there... Försvarstal för IRL... nej det tycker jag inte. Ett babblande från någon som inte vet vad han pratar om... jajamensan!!!
En balanserad syn, som du säger, KRÄVER en objektiv syn på bägge sidorna. Detta har du inte brytt dig om att göra... Att då inta den attityd du har och se ner på oss stackars fanatiker är ju minst sagt lite löjligt.
Jag har faktiskt bara mött 1 person som lyckats argumentera för EARLs existens med en argumentering understödd av fakta. Att argumentera understödd av ingeting förutom okunnighet vare sig det är för en sammanslagning, för EARL eller för CWS är ju... hrrm... jag tror att jag tänker censurera mig själv där.
Utan trettioelva paraboler kan du inte se någon av serierna. Du kan dock se CWS på nätet antingen via Race Director för en mindre summa pengar eller gratis över YokeTV, vars lilla debakel under det första loppet berodde på att de inte var beredda på antalet tittare de fick så grejerna orkade inte med. Dator har du ju bevisligen.
Lev vidare i okunnighet... du verkar ju trivas med det
Jag må bli anklagad för att vara fanatiker, och det sticker jag inte under stolen med att jag är då OWRS och CWS helt enkelt är bäst, men att jag inte är objektiv är ju rent utsagt löjligt.
Speciellt när det kommer från någon som helt uppenbart inte är det minsta insatt i hur saker och ting funkar over there... Försvarstal för IRL... nej det tycker jag inte. Ett babblande från någon som inte vet vad han pratar om... jajamensan!!!
En balanserad syn, som du säger, KRÄVER en objektiv syn på bägge sidorna. Detta har du inte brytt dig om att göra... Att då inta den attityd du har och se ner på oss stackars fanatiker är ju minst sagt lite löjligt.
Jag har faktiskt bara mött 1 person som lyckats argumentera för EARLs existens med en argumentering understödd av fakta. Att argumentera understödd av ingeting förutom okunnighet vare sig det är för en sammanslagning, för EARL eller för CWS är ju... hrrm... jag tror att jag tänker censurera mig själv där.
Utan trettioelva paraboler kan du inte se någon av serierna. Du kan dock se CWS på nätet antingen via Race Director för en mindre summa pengar eller gratis över YokeTV, vars lilla debakel under det första loppet berodde på att de inte var beredda på antalet tittare de fick så grejerna orkade inte med. Dator har du ju bevisligen.
Lev vidare i okunnighet... du verkar ju trivas med det
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
På söndag kl 19.30 ska jag se Champ Car från Toronto.
Det sänds på Motors TV - Jag betalar inte en spänn för den kanalen och har inga piratkort. Den frivisas på Eurobird tillsammans med mycket annan motorsport. Säg åt din kabelleverantör att du vill ha den i ditt utbud.
http://www.motorstv.com/site/home.php?s ... 1=403&lg=2
/Jan
Det sänds på Motors TV - Jag betalar inte en spänn för den kanalen och har inga piratkort. Den frivisas på Eurobird tillsammans med mycket annan motorsport. Säg åt din kabelleverantör att du vill ha den i ditt utbud.
http://www.motorstv.com/site/home.php?s ... 1=403&lg=2
/Jan
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Instämmer 110%SunnyRikard skrev:Debatten vem som är bäst hit och dit ger jag mig inte in i för den är så djävla tjötig, jag gillar racing och racing för mig är lika med häftiga omkörningar och de ser man i IndyCar. Tyvärr kan vi nu inte se detta i Sverige vi kan inte ens se Champ Car.
Angående fans och då i USA så undrar jag ändå inte om en del verkar byta serie. Har varit in på Racingone.s forum i knappt två år, där Nascar naturligvis är den mest besökta delen av deltagarna men därefter har alltid Champ Car kommit. Men de senaste veckorna så är det fler inlägg på IndyCar delen. Ska man se till detta så verkar IndyCar lyckats att omvända en del formelentusiaster till sin serie.
Champ Car har börjat att ta betalt för livetimingen och det accepteras av publiken!!?? Iof kan man i det paketet även se racen, men kvaliten är inget vidare.
Vilken serie som kommer att dö eller leva vidare är svårt att säga men något måste göras annars dör formelracingen i USA
RP: Noterade att du glömde slänga med lite nidnamn och lite anklagande om Kool-Aid droger. Det måste kännas ovant för dig.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det hoppas jag med, och det tar ju lång tid innan hoppet överger en, men hoppet måste ju också ge vika för verkligheten om de två möts.AndersF1 skrev:Heja redaktionen!
Själv hoppas jag helt okunnigt att IRL försvinner och Champ Car går en ny framgångsvåg till mötes, så att även USA:s unga racingstjärnor kan tänka sig att satsa på en formelbilskarriär.