rally
-
- Inlägg: 2688
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Solna
Resultatmässigt är han det, tätt följd av Juha Kankkunen och Carlos Sainz som ligger relativt lika. Rent historiskt har ingen dominerat lika mycket som dessa tre herrar men hjältemodiga körningar har man sett massor av. Det finns de förare som blänkt till under ett färre antal år och varit helt outstanding och det finns dom som kört riktiga fantomrallyn (enskilda då). Jag vill inte ens ge mig på att skriva någon lista eftersom den antagligen skulle ses som nationalistisk propaganda, men de största svenskarna (det fanns en tid när dom hängde med minst lika bra som många andra) kanske varit Stig Blomkvist, Per Eklund och Björn Waldegård. Möjligen borde man nämna några Eriksson, Karlsson och Walfridsson också.
Bland de utländska finns på tjejsidan nästan bara Mouton och på killsidan Massimo Biasion och Didier Auriol. De övriga 30 som kan nämnas som hamnar före eller runt de jag nämnt är finnar allihopa.
Bland de utländska finns på tjejsidan nästan bara Mouton och på killsidan Massimo Biasion och Didier Auriol. De övriga 30 som kan nämnas som hamnar före eller runt de jag nämnt är finnar allihopa.
-
- Inlägg: 2688
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Solna
Sedan 1973(man började räkna det som rally-VM då), om man inte räknar in F2-klassen eller Italien 1986 så har dom 123 tävlingsvinster och de som vunnit flest rallytävlingar genom historien är:
24 Mäkinen Tommi (FIN)
23 Juha Kankkunen (FIN), Carlos Sainz (ESP) och Colin McRae (SCO)
20 Didier Auriol (FRA)
19 Markku Alén (FIN)
18 Hannu Mikkola (FIN)
17 Miki Biasion (ITA)
16 Björn Waldegård (S)
14 Walter Röhrl (D)
11 Stig Blomkvist (S) och Timo Salonen (FIN)
10 Ari Vatanen (FIN) och Richard Burns (SCO)
Kenneth Eriksson har vunnit 6, Ingvar Carlsson har vunnit 2 liksom Michael Ericsson och Mats Jonsson, Ove "påven" Andersson har vunnit 1 gång liksom Per Eklund, Harry Kallström och Anders Kulläng. Bättre än dessa herrar är finnarna Timo Mäkinen, Marcus "Bosse" Grönholm, Henri Toivonen, Pentti Airikkala, Kyösti Hämäläinen och Harri Rovanperä bland annat.
VM-titlarna har fördelats på följande sätt nationsvis:
1 Finland, 14 titlar
2 Italien, 4 titlar
3 Frankrike, Sverige, Tyskland, Spanien och GB, 2 titlar vardera.
Läs och begrunda.
24 Mäkinen Tommi (FIN)
23 Juha Kankkunen (FIN), Carlos Sainz (ESP) och Colin McRae (SCO)
20 Didier Auriol (FRA)
19 Markku Alén (FIN)
18 Hannu Mikkola (FIN)
17 Miki Biasion (ITA)
16 Björn Waldegård (S)
14 Walter Röhrl (D)
11 Stig Blomkvist (S) och Timo Salonen (FIN)
10 Ari Vatanen (FIN) och Richard Burns (SCO)
Kenneth Eriksson har vunnit 6, Ingvar Carlsson har vunnit 2 liksom Michael Ericsson och Mats Jonsson, Ove "påven" Andersson har vunnit 1 gång liksom Per Eklund, Harry Kallström och Anders Kulläng. Bättre än dessa herrar är finnarna Timo Mäkinen, Marcus "Bosse" Grönholm, Henri Toivonen, Pentti Airikkala, Kyösti Hämäläinen och Harri Rovanperä bland annat.
VM-titlarna har fördelats på följande sätt nationsvis:
1 Finland, 14 titlar
2 Italien, 4 titlar
3 Frankrike, Sverige, Tyskland, Spanien och GB, 2 titlar vardera.
Läs och begrunda.
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Inlägg: 2688
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Solna
vad hände i Italien 1986?On 2002-03-11 06:10, Jari wrote:
Sedan 1973(man började räkna det som rally-VM då), om man inte räknar in F2-klassen eller Italien 1986 så har dom 123 tävlingsvinster och de som vunnit flest rallytävlingar genom historien är:
VM-titlarna har fördelats på följande sätt nationsvis:
1 Finland, 14 titlar
2 Italien, 4 titlar
3 Frankrike, Sverige, Tyskland, Spanien och GB, 2 titlar vardera.
Läs och begrunda.
Jag är imponerad, vilken läsning!
Du borde ta och skryta lite mer om finlands rally framgångar istället för att schabbla om f-1. I rally har ju också Finland en större tradition och framtid, det ingår ju nästan i kulturen.
Jag, som 1/3 finne, läser stolt detta och kommer i fortsätnningen att kolla mer på rally om det nu visas på tv.
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Som vanligt förvanskar du sanningen för att den skall passa dinna önskemål. Eftersom det är förare du räknar upp måste det väl vara förar VM du syftar till. Det har väl bara delats ut 23 titlar och inte 28 som du får det till.On 2002-03-11 06:10, Jari wrote:
Sedan 1973(man började räkna det som rally-VM då), om man inte räknar in F2-klassen eller Italien 1986 så har dom 123 tävlingsvinster och de som vunnit flest rallytävlingar genom historien är:
24 Mäkinen Tommi (FIN)
23 Juha Kankkunen (FIN), Carlos Sainz (ESP) och Colin McRae (SCO)
20 Didier Auriol (FRA)
19 Markku Alén (FIN)
18 Hannu Mikkola (FIN)
17 Miki Biasion (ITA)
16 Björn Waldegård (S)
14 Walter Röhrl (D)
11 Stig Blomkvist (S) och Timo Salonen (FIN)
10 Ari Vatanen (FIN) och Richard Burns (SCO)
Kenneth Eriksson har vunnit 6, Ingvar Carlsson har vunnit 2 liksom Michael Ericsson och Mats Jonsson, Ove "påven" Andersson har vunnit 1 gång liksom Per Eklund, Harry Kallström och Anders Kulläng. Bättre än dessa herrar är finnarna Timo Mäkinen, Marcus "Bosse" Grönholm, Henri Toivonen, Pentti Airikkala, Kyösti Hämäläinen och Harri Rovanperä bland annat.
VM-titlarna har fördelats på följande sätt nationsvis:
1 Finland, 14 titlar
2 Italien, 4 titlar
3 Frankrike, Sverige, Tyskland, Spanien och GB, 2 titlar vardera.
Läs och begrunda.
Den första VM-titeln som delades ut var efter 1979:års säsong. Om minnet inte sviker mig helt och hållet så var det nån svensk som tog den titeln.
1977 och 1978 fanns det en FIA-cup för förare. Sandro Munari resp. Hannu Mikkola.
När du skriver
"Bättre än dessa herrar är finnarna Timo Mäkinen, Marcus "Bosse" Grönholm, Henri Toivonen, Pentti Airikkala, Kyösti Hämäläinen och Harri Rovanperä bland annat."
Så svamlar du blå-vit gojja igen. Kyösti och Harri har väl inte tagit fler segrar än svenskarna som du räknat upp tidigare. Men det är väl ditt tyckande som avgör ?
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2002-03-11 21:38 ]</font>
Näe, Jean-Luc Therier (FRA) med en Renault-Alpine A110 räknas som den första världmästaren och året var 1973. Året efter vann Sandro Munari med sin Lancia Stratos liksom 1976. 1977 vann Björn Waldegård med en Ford Escort RS och 1978 vann Markku Alén med en Fiat 131 Abarth.
Blå-vit gojja? Lika många segrar, fler andra, tredje och övriga poängplatser ger summa sumarum bättre resultat än di svenske.
Som sagt, jag kanske inte skall nämna rally överhuvudtaget då det kan låta som finsk propaganda.
Man har försökt att styra bort rally-vm från skogarna, vintrarna, nätterna och så vidare ut på asfalt, öken, superspecialer och så vidare, men finnarna vinner ändå. Vad skall man säga? Att de kan köra bil? Nu har de hittat F1 och det är bara en tidsfråga innan dominansen är total.
Ja, Björn vann igen 1979.
_________________
Hallååå, Vitryssland???
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-03-12 06:06 ]</font>
Blå-vit gojja? Lika många segrar, fler andra, tredje och övriga poängplatser ger summa sumarum bättre resultat än di svenske.
Som sagt, jag kanske inte skall nämna rally överhuvudtaget då det kan låta som finsk propaganda.
Man har försökt att styra bort rally-vm från skogarna, vintrarna, nätterna och så vidare ut på asfalt, öken, superspecialer och så vidare, men finnarna vinner ändå. Vad skall man säga? Att de kan köra bil? Nu har de hittat F1 och det är bara en tidsfråga innan dominansen är total.
Ja, Björn vann igen 1979.
_________________
Hallååå, Vitryssland???
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-03-12 06:06 ]</font>
-
- Inlägg: 2688
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Solna
snacka inte mer skit nu, du har sagt en del väl valda ord men nu var det skit. Ska de dominera i f-1 där de inte har några fördelar överhuvudtaget?On 2002-03-12 06:05, Jari wrote:
Nu har de hittat F1 och det är bara en tidsfråga innan dominansen är total.
Ja, Björn vann igen 1979.
_________________
Hallååå, Vitryssland???
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-03-12 06:06 ]</font>
Finland är bra i rally p.g.a avstånden mellan städerna, att vägarna är dåligt asfalterade eller inte alls och p.g.a rally skolorna, det finns inte f-n f-1 skolor heller!
I rally kommer alltid Finland att vara bra men i f-1 är det slumpen som avgör.
Mäkinen är väl den ende som har vunnit monte carlo rallyt 5 gånger?
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
On 2002-03-12 06:05, Jari wrote:
Näe, Jean-Luc Therier (FRA) med en Renault-Alpine A110 räknas som den första världmästaren och året var 1973. Året efter vann Sandro Munari med sin Lancia Stratos liksom 1976. 1977 vann Björn Waldegård med en Ford Escort RS och 1978 vann Markku Alén med en Fiat 131 Abarth.
Blå-vit gojja? Lika många segrar, fler andra, tredje och övriga poängplatser ger summa sumarum bättre resultat än di svenske.
Som sagt, jag kanske inte skall nämna rally överhuvudtaget då det kan låta som finsk propaganda.
Man har försökt att styra bort rally-vm från skogarna, vintrarna, nätterna och så vidare ut på asfalt, öken, superspecialer och så vidare, men finnarna vinner ändå. Vad skall man säga? Att de kan köra bil? Nu har de hittat F1 och det är bara en tidsfråga innan dominansen är total.
Ja, Björn vann igen 1979.
_________________
Hallååå, Vitryssland???
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-03-12 06:06 ]</font>
Det skall väl vara finnar i farten för att vinna något som inte funnits. Första VM-titeln för förare delades ut 1979. 77 och 78 fanns en FIA-cup. Sandro Munari och Marku Alen var de som segrade i den.
1973 upphöjdes ett antal rally-tävlingar till VM-deltävlingar men det gällde konstruktörsmästerskap och inte något förarmästerskap.
När det gäller den gode Kyösti har jag svårt att minnas så många fler andra och tredje platser. Om du nu skriver att den gode Björn Waldegård vann (1977) och 1979 så påstår jag att en till nämligen den gode Stig tog en "riktig" titel och då undrar jag hur du räknar i din lista men det är väl som vanligt svammel. När du jämnför Källström med en del av dina finnar tycker jag att du skall kolla lite bättre i resultatlistorna.
Jag håller gärna med om att finnarna har lyckats få fram fler chafförer som sitter i vinnabilar. Men räknat från 1979 då VM förarmästerskapet infördes så är det trots allt 38st svenskar mot 41st finnar som tagit poäng i mästerskapet.
Däremot har finnarna tagit fler poäng framförallt under senare år då vi inte haft nån i en bil som det går att plocka poäng i.
Men orsaken till det är inte dåliga chafförer utan Svenska Bilsports Förbundets inkompetens tillsammans med vissa chafförer som tyckte det räckte med att vara Världsbäst hemma i Sverige.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2002-03-13 01:37 ]</font>
Jag ser nu Nisse vart du fått allt ditt vilseledande material: http://www.rallycars.com, och alla som snott info därifrån. Du kan inte både ha kakan och äta den. Antingen har Sveriges förare vunnit två VM-titlar och då räknar man ifrån 1979, eller så har dom vunnit tre och då får man räkna som jag gör. Det skulle lyfta Sverige över de fyra andra på två VM-titlar
Vad har jag sagt om att det måste stå på Forza först innan det är trovärdigt?
Nej, hursomhelst, härom tvistar mer lärda än vad jag är. Det beror på hur man räknar. Vill man så kan man säga att rally-vm började 1902, men från den tiden är inte mycket sig likt. Det som skedde 1977-79 var homologiseringen och FIAs inträde. VM var annars likadant.
Jo, Stig Blomkvist har en titel med en helt överlägsen Audi Quattro från 1984. Sen dess har di svenske varit bleka, trots platser i de bästa möjliga bilarna och trots stallorder typ Mäkinens första besök i svenska rallyt.
Visste du att Juha Kankkunen körde massor av rallyn i Sverige innan han blev "laglig" i Finland?
Man kunde faktiskt köra rally-vm utan FIA innan 77. Jag har tillgång till ett helt bibliotek med resultat och info om dina förlorade år och jag har bilder och minnen från VM-rallyn jag varit på under dessa år. Jag har suttit uppe om nätterna och bevakat radioreferat från fjärran länder för att få reda på vem som vinner VM flera gånger innan jag blev så gammal som Nicolas. Säger du att det aldrig hänt?
Quotar Nicolas en stund
Vad är det för märkvärdig med avstånden mellan städerna i Finland? Du vet att Sverige är ett mycket längre land än Finland va? Det bor i Finland 17 invånare/kvadratkilometer och i Sverige bor det 20. Ingen stor skillnad med andra ord. Statisktik visar också att invandringen är en stor bidragande orsak till "trångboddheten" i Sverige. Det är inte lika tättbefolkat norr om Sundsvall om man säger. Vägarna är för allas information oftast bättre asfalterade i Finland än här och rallyskolor är inget som någon av de finska världsmästarna har gått på. Däremot har en gammal världsmästare startat en relativt nyligen.Finland är bra i rally p.g.a avstånden mellan städerna, att vägarna är dåligt asfalterade eller inte alls och p.g.a rally skolorna, det finns inte f-n f-1 skolor heller!
Nisse, skall vi ha en gokart?
Jag har ett bra bud just nu.
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Inlägg: 2688
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Solna
varför är du så förbannat kunnig i allt och alla?On 2002-03-13 06:44, Jari wrote:
Vad är det för märkvärdig med avstånden mellan städerna i Finland? Du vet att Sverige är ett mycket längre land än Finland va? Det bor i Finland 17 invånare/kvadratkilometer och i Sverige bor det 20. Ingen stor skillnad med andra ord. Statisktik visar också att invandringen är en stor bidragande orsak till "trångboddheten" i Sverige. Det är inte lika tättbefolkat norr om Sundsvall om man säger. Vägarna är för allas information oftast bättre asfalterade i Finland än här och rallyskolor är inget som någon av de finska världsmästarna har gått på. Däremot har en gammal världsmästare startat en relativt nyligen.
Du ska alltid knäcka en så stort, ge mig en chans at glänsa. jag är nämligen den ende som visste att mäkinen hade 5 monte carlo titlar och att det är Vatanen som har startat rally skolorna.
montoyas seger var ingen slump, han var värd den genom en mästerlig körning. Den åttonde gonom tiderna som har vunnit ett f-1 lopp under sin rookie säsong.
-
- Inlägg: 2688
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Solna
men ta på hatt, ett oficiellt världsmästerskaps år är ett år då det både finns ett konstruktörs-och-förarmästerkap+ en organisation(oficiell sådan) som t.ex FIA som står för hela cirkusen!
Basta, det första världsmästerskapet var 1985, det år då världen fick se sin framtida kaiser ta sina första böljande andetag!
Basta, det första världsmästerskapet var 1985, det år då världen fick se sin framtida kaiser ta sina första böljande andetag!
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
On 2002-03-13 06:44, Jari wrote:
Jag ser nu Nisse vart du fått allt ditt vilseledande material: http://www.rallycars.com, och alla som snott info därifrån. Du kan inte både ha kakan och äta den. Antingen har Sveriges förare vunnit två VM-titlar och då räknar man ifrån 1979, eller så har dom vunnit tre och då får man räkna som jag gör. Det skulle lyfta Sverige över de fyra andra på två VM-titlar
http://www.mantta.fi/yritykset/tenab/rafu/mmtila2.htm är en hyffsad sida om du begriper språket. När det gäller antalet titlar har jag klart för mig att det bara är 2 (två)st. Men jag rättade bara din lista som du önskat eller drömt ihop.
Nej, hursomhelst, härom tvistar mer lärda än vad jag är. Det beror på hur man räknar. Vill man så kan man säga att rally-vm började 1902, men från den tiden är inte mycket sig likt. Det som skedde 1977-79 var homologiseringen och FIAs inträde. VM var annars likadant.
Det tvistas inte alls, utan före 1973 fanns inget VM. Utan då infördes ett konstruktörsmästerskap. 1979 infördes förarmästerskapet. Du kan inte hitta någon organisation som tidigare haft ett mästerskap baserat på det vi kallar rally. Med tävlingarna som oftast fortfarnde ingår i VM-cirkusen. Som krönt en Världsmästare. Homologiseringen av bilar är dock betydligt älldre än VM-cikusen.
Jo, Stig Blomkvist har en titel med en helt överlägsen Audi Quattro från 1984. Sen dess har di svenske varit bleka, trots platser i de bästa möjliga bilarna och trots stallorder typ Mäkinens första besök i svenska rallyt.
Överlägsna bilar med inte fullt så duktiga chafförer finns det gott om. Även finska. Den absolut sämste som vunnit VM är en finne som halka in på ett bananskal och fick en sits i en vinnarbil. Nämnligen Timo Salonen.
När det gäller stallorder kan du ju ta och höra med Stig vad han tyckte om första åren tillsammans med Hannu Mikkola.
Och jag själv tycker att det är ganska okey om förarna i ett stall inte tävlar fullt ut hela tävlingen om "stallet" hamnar i det läget. Däremot hatar jag stall som redan från början bestämts vem i stallet som skall "få" vinna om tillfälle ges. Men jag tycker att det skall skötas på ett snyggt sätt.
Visste du att Juha Kankkunen körde massor av rallyn i Sverige innan han blev "laglig" i Finland?
Man kunde faktiskt köra rally-vm utan FIA innan 77. Jag har tillgång till ett helt bibliotek med resultat och info om dina förlorade år och jag har bilder och minnen från VM-rallyn jag varit på under dessa år. Jag har suttit uppe om nätterna och bevakat radioreferat från fjärran länder för att få reda på vem som vinner VM flera gånger innan jag blev så gammal som Nicolas. Säger du att det aldrig hänt?
Det du säger om Kankkunen minns jag inget själv om. Så det måste i så fall rört sig om mindre tävlingar eller dåliga placeringar.
Eftersom de införde VM för konstruktörer (biltillverkare) redan 1973 så fanns det VM-tälingar från det året.
När det gäller radioreferaten så var det Kurt Jonsson om jag minns rätt som höll i dem. Ett av de bättre var när Eklund vann Svenska Rallyt med en jagande Blomqvist efter sig. Och Saab`s tävlingsledare som jag glömt namnet på försökte förklara varför han inte kunde få dem att lungt och stilla åka i mål utan att jaga livet av sig.
Nisse, skall vi ha en gokart?
Jag har ett bra bud just nu.
Hur mycket får jag för att köra?
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2002-03-13 20:38 ]</font>