Fernandez går till IRL..Rahal med troligen

The American zone...
Frank

Inlägg av Frank »

Ja det var det jag var ute efter. Enligt Forza så var dom materiella skadorna på den drabbade läktarsektionen stora. Men när man tittar på bilderna så verkar dom inte så stora bara det lilla staketet som blev skadad och det var en bit kvar till läktaren.

Bild Bild

Jo jag vet att köra formelbilar på ovaler är farligt men det är också farligt att köra formelbilar på vanliga banor. Titta på CART som kör både på vanliga banor och ovaler 2 av deras 3 dödsolyckor var på vanliga banor.
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Frank - jag vet inte vad du sysslar med. Men vad drar du för slutsatser av att titta på ett par bilder? Att bara staketet gick sönder? Ser du någon detaljerad bild på läktaren?
I all vänlighet - men du drar lite för raska slutsatser baserad på ett ganska så magert informationsmaterial.
/Jan
Frank

Inlägg av Frank »

ESPN skrev:Aerial photos from a helicopter at a local television station showed the aftermath of the ferocious crash with a big portion of the catch fence destroyed. Pieces from the car were also thought to have landed on the grandstand walkway in Turn 3.
Från http://espn.go.com/rpm/irl/2003/1022/1644023.html

Det här är den bästa beskrivningen av hur nära Tony Rennas bil kom till läktaren. Det här tillsammans med bilderna där man ser att staketet till "walkway" är skadad är ganska bra bevis att Tony Rennas bil inte kom längre än så. Min fråga är vad baserar du din slutsats på?
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

"Renna's accident happened in the short straight after Indianapolis's Turn Three. The temperature at the track was very low - about 50 degrees - and tyre temperatures may have been a problem but it was his fifth lap out of the pits and so this may not be a contributory factor. Eyewitness reports say the car spun and then air got beneath it and it took off. At that point of the circuit the cars are traveling at around 180mph. The car flew into the debris fence. This is made of a steel grille, with heavy steel cables placed horizontally to add to its strength. Photographs reveal that Renna's car took down a large section of the fencing (probably 50ft). Two support posts were flattened. A substantial part of the car, it is unclear what, hit the edge of the walkway at the bottom of the North Vista grandstand, about 10ft above the ground where on race weekends the public would be, going to and from the grandstands and visiting concession stands."

http://www.grandprix.com/ns/ns12081.html
RP

Inlägg av RP »

Bilderna du har postat Frank är tagna EFTER det att reparationsarbetet påbörjats. IMS styrs lite liknande gamla Östtyskland. INGEN visar något som inte IMS godkänt. Om någon lokal tv-kanal skulle visa något som IMS inte gillar... förlorar den tv-kanalen sin tillgång till IMS. Plain and simple.
Är det ingen annan mer än jag som undrat varför det finns så lite information tillgänglig angående Tony Rennas tragiska olycka.
Bara se på Kennys olycka och hur IRL hanterade den.
Frank

Inlägg av Frank »

jajo det du skrev var exakt samma sak som jag skrev...
Och RP du menar att IRL strafar TV bolag som visar bilder på en krasch?
Anledningen till att det finns så lite info om Tony Rennas krasch är för att den hände under ett privat däcks test.
Och vad var det för fel på hur IRL hantera bräcks krasch?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Vem som helst kan också se att hela Mario Andrettis bil hade hamnat på läktaren om hans flygtur hade startat lite längre ned på rakan.

Sedan räcker det också att se på bilderna från Rennas krasch för att förstå vilka krafter det rör sig om - ett knäckt järnräcke är fan så mycket hårdare än en mjuk människokropp.

IRL har problem, och de har ju själva vidtagit åtgärder för att undersöka varför bilarna är så benägna att ta luft.

Jag gillar ovalracing, men inte i den form som IRL har valt att presentera den. Nascar-konceptet funkar med täckta bilar, inte med formelbilar.

För övrigt är det dags att spika igen kistlocket på CART-serien. Vad är det? Fyra veckor kvar till premiären? OWRS pressvisning i Long Beach blev ju ett fiasko. Faktiskt den droppe som fick stackars Fernandez att dra sig ur. Inte förvånande. Fernandez förtjänar inga långfingrar. Han har gjort en hel del för att popularisera CART-serien, inte minst i Mexico.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Men kom igen nu..det finns ju massor av information och artiklar om hur mycket som kom upp på läktarna i samband med Kennys krasch..och framför allt Rennas krasch.

Robin Miller som är en av USA:s mest inflytelserika krönikörer har ju t.ex. skrivit spaltmeter om det här..och till och med IRL som (ja..deras hållning på media är öststatsmässig) har ju försökt reagera och försöker ändra vissa saker..för lite ifall ni frågar mig..

Sällan har jag läst så mycket strunt som det som du skriver Frank.
Frank

Inlägg av Frank »

Nu tror jag att det är slut för CART Rahal flyttar över till IRL.
http://sports.espn.go.com/rpm/news/story?id=1762556
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Vad ska man göra med trollen?
RP

Inlägg av RP »

Ja han sticker och skönt är det... men Frank som vanligt missade du den viktigaste nyheten. Hans sponsor och förare följer inte med. Booby får sina pengar från....
Frank

Inlägg av Frank »

haha ni IRL hatare är patetiska inse fakta. IRL har 21 bilar från och med nästa tävling medans CART har 11 bilar och det är mindre än 1 månad till deras första tävling. IRL vann och CART förlora dom kommer att dö snart...
Användarens profilbild
k.k

Inlägg av k.k »

Frank skrev:haha ni IRL hatare är patetiska inse fakta. IRL har 21 bilar från och med nästa tävling medans CART har 11 bilar och det är mindre än 1 månad till deras första tävling. IRL vann och CART förlora dom kommer att dö snart...
Vem är patetisk här? Du sitter och stödjer ett gäng mördare som driver en parodi på racing.
:crie:
Frank

Inlägg av Frank »

k.k skrev:Vem är patetisk här? Du sitter och stödjer ett gäng mördare som driver en parodi på racing.
Det har var det mest patetiska inlägget jag har någonsin läst på det här forumet. Hur kan du kalla IRL mördare? Påstår du att dom döda Tony Renna med flit?
Användarens profilbild
k.k

Inlägg av k.k »

Frank skrev:
k.k skrev:Vem är patetisk här? Du sitter och stödjer ett gäng mördare som driver en parodi på racing.
Det har var det mest patetiska inlägget jag har någonsin läst på det här forumet. Hur kan du kalla IRL mördare? Påstår du att dom döda Tony Renna med flit?
Om det då ska vara så noga: dräpare. Patetisk är du själv.
RP

Inlägg av RP »

ok... Journal de Montreal en liten skittidning med en daglig upplaga på ca 2miljoner påstår att de fått information som säger att det blir 19 bilar på start linjen i Long Beach, Rocketsports fått en ny stor sponsor, Jourdain och Gigante går till N/H som blir ett 3bils team, Bachelart skall ha fått sponsorer till 2 bilar varav en skall köras av Justin Wilson, Firman till Coyne som skall köra 2 bilar, och att Carp får en sponsor i form av ett fransk/kanadensiskt företag snart. Inte helt omöjligt att Forsythe blir ett 3-bils stall också med Tracy, Carp och Lavin.

Dessutom ryktas det att Hemelgarn skall delta i CCWS.

Tänkte lite positiva rykten i Franks billiga och dåligt underbyggda doom&gloom kunde vara trevligt.
Frank

Inlägg av Frank »

Jag har sagt det för och jag säger det igen IRL har haft mindre dödsolyckor än CART så varför kallar du inte CART för "dräpare"?
RP skrev:Journal de Montreal en liten skittidning med en daglig upplaga på ca 2miljoner påstår att de fått information som säger att det blir 19 bilar på start linjen i Long Beach
Intressant RP har du någon länk?
RP

Inlägg av RP »

Kan du läsa franska så är det inte svårt att hitta den på deras hemsida...
Frank

Inlägg av Frank »

Jag leta men hitta inget kan du ge mig en direkt länk till nyheten?
Frank

Inlägg av Frank »

Här är några bilder på Bräck från dagens IRL träning. Han ser ut att vara frisk vem vet det kanske är han som ska köra i Rahals andra bil. :up:
Bild
Bild
RP

Inlägg av RP »

För de som fortfarande tror att N/H skall lämna OWRS finns det ju detta lilla uttalande av Paul Newman

"Any rumor that Newman/Haas Racing is leaving the Champ Car World Series is a figment of somebody's imagination. We remain committed to the series and are looking forward to the Toyota Grand Prix of Long Beach season-opener on April 18."

Också en länk till Frank så slipper du fråga om den också...
http://www.champcarworldseries.com/News ... sp?ID=7582
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Intressant rykte om att Tecate inte är särskilt nöjda med Adrian Fernandez val av serie. Såpass att distributörerna som är inblandade i sponsringen överväger stämma honom.

Ett annat rykte säger att OWRS stämmer IRL, Honda och Toyota för mutbrott och sk. racketeering som faller under en amerikanskt lagrum som heter RICO som skapades för att bekämpa organiserad brottslighet. Honda var föremål för en sådan federal utredning 1994 och lär kunna bli lite byxis om det skulle inträffa igen. Praxis i sådana mål är att man tilldöms betala en trefaldig bötessumma och skadestånd baserat på de uppskattade ekonomiska skador målsägaren hävdar samt rättegångskostnader och arvoden.
Användarens profilbild
k.k

Inlägg av k.k »

RP skrev:ok... Journal de Montreal en liten skittidning med en daglig upplaga på ca 2miljoner påstår att de fått information som säger att det blir 19 bilar på start linjen i Long Beach, Rocketsports fått en ny stor sponsor, Jourdain och Gigante går till N/H som blir ett 3bils team, Bachelart skall ha fått sponsorer till 2 bilar varav en skall köras av Justin Wilson, Firman till Coyne som skall köra 2 bilar, och att Carp får en sponsor i form av ett fransk/kanadensiskt företag snart. Inte helt omöjligt att Forsythe blir ett 3-bils stall också med Tracy, Carp och Lavin.

Dessutom ryktas det att Hemelgarn skall delta i CCWS.

Tänkte lite positiva rykten i Franks billiga och dåligt underbyggda doom&gloom kunde vara trevligt.
Det finns inte nog med ord... :youpi:

Sedan så tycker jag att Bräck inte ser frisk ut. Han verkar vara mager, blek och almänt uttröttad.

Det är sant som du säger Frank att CART har ett dödsfall mer men en annan skribent har redan publicerat fakta som visar att IRLs skadestatistik är mycket sämre. Jag sitter och väntar på nästa dödsfall. Blir det Dixon nu?Eller hundratals i publiken?
Användarens profilbild
k.k

Inlägg av k.k »

Fernandez verkar ha gjort bort sig totalt... Bra med ett bakslag för Adrian och Tony Geroge.
wazzA

Inlägg av wazzA »

K.K>> Personligen tror jag att nästa dödsfall blir nån stackars amatör från CART-serien, dom börjar väl bli bra desperata på att hitta förare så de kanske har hittat nån 15 årig mexikanare mot mixtrat lite med hans ålder...

Dags att lägga ner detta skämt till CARTserie och satsa på IRL istället...

Som jag har förstått det så var ju tanken att IRL skulle börja köra på "vanliga" banor också och att det var därför som man ville köpa CART!

Tony George :bang:
FORZA MINARDI
Användarens profilbild
k.k

Inlägg av k.k »

Jag är tveksam till att ett dödsfall i CART skulle inträffa. De du kallar amatörförare tror jag är högst kapabla att hålla bilen på banan även om de kanske inte är de snabbaste.

Lägga ner CART... Om du ser äkta racing som ett hot så kan jag förstå din vilja.
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

desricz

Inlägg av desricz »

Amen Nigel. :smash:
RP

Inlägg av RP »

Adrian Fernandez har nu stängt forumet på sin websida.... :roll:
Användarens profilbild
Dietrick

Inlägg av Dietrick »

Det är en sak som jag inte riktigt är på det klara med. Nu har iofs Cart nästan slutat med ovalbanor, men när de väl kör på dom, är det så väldigt stor skillnad mellan ett Cart-lopp och ett IRL-lopp? Och om Montoya sa att en IRL-bil är som en F3000-bil jämfört med Cart, borde inte Cart's ovallopp vara snabbare och farligare än IRL?

Och om IRL kan börja köra på vanliga banor, tror ni inte att racingen skulle bli mer lik den som förknippas med Cart? Jag menar, det är ju svårt att ligga tre på bredd varv efter varv på en riktig bana...
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Här kan ni bjuda på Fernandez signerade keps:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 4140147511
/Jan