Nån av Er som har eller vet var man kan få tag i färgnummret på den färg som Ferrari har på sin bil "läs F1 bil". En kompis vill måla sin HD i denna kulör, han är inget F1 fan men gillar färgen. Tack på förhand.
En orange HD!
Har han verkligen sett hur den ser ut i verkligheten och inte genom den lite förvrängda nyansen i TV:n/datorn? Jag tycker den ser rödare ut på bild och TV än i verkligheten.
Personligen föredrar jag nog den lite mörkare Ferrari-röda som de hade förr, men smaken är som baken...
Den är faktiskt ännu rödare i vekligheten det tycker åtminstånde jag. Han har sett mina samlar bilar de verkar vara just så röda som de är när man ser bilarna live.
OK. Jag tyckte nog att de ser lite självlysande "orangeaktiga" ut i verkligheten och inte så mörkröda, men jag har kanske en konstigt inställd datorskärm (eller färgseende).
On 2002-03-11 18:41, Nisse wrote:
Det finns en röd nyans som Mazda använder sig av som jag tycker ligger nära "gamla" Ferrari-röd. Och gör sig bra på rörhögar.
Bah! Den enda riktiga röda färgen är den Volvo använde på 123GT
Amazon. Så de så
Jag sa att det var rätt nyans, inte att det är den färgen Ferrari använder.
Rätt nyans skall här tolkas som den snyggaste nyansen, dvs den nyansen som skall vara på riktigt snygga bilar.
Jag vet inte om det är så längre men tidigare hade man ett eget framtaget pigment som ingick i röda färgen, jag tror att tillverkaren av pigmentet var Ciba. Men jag har ingen aning om hur det är med den nya kulören som används idag på de röda eldpilarna, men en lackverkstad med självaktning och en color computer med ett matchningsprogram kan nog lösa uppgiften.
Om jag får vara lite petig så är det ni kallar Ferrari-röd bara ett begrepp som finns bland fansen, inte oviktigt visserligen. Men Scuderia Ferrari har ändrat nyansen vid fler än ett tillfälle av hänsyn till sponsorer, Marlboro t.ex. Om ni tittar i logotypen, så ser ni ferrarifärgen - gul! Den röda är av historiska skäl då varje tävlande land i ett GP ahde sin egen färg. Storbritannien hade t.ex. grön, "Britsh Racing Green" har ni säkert hört talas om. Frankrike blått och Italien hade röd färg. Så Maserati och Alfa Romeo var också röda i begynnelsen.
/Jan - Lotus 49 i BRG
Det blev inte så många svar på din förfrågan, Lowe - sorry. Men jag antar att ingen här riktigt vet, så det blir väl att gå till någon lackerare med ett välliknande foto.
Tack för Er hjälp grabbar, hade en gång i min ungdom ett mycket stort intresse för bubblor takshoppade bla en och lackade den i "vanlig Ferrari röd kulör det var ju inga p" men den speciellt röda som är på F1,orna är det nog svårare med. Tack till er alla för Era tips.
Nej! Nog för att Ferrarin i verkligheten har en ruskigt stark röd nyans så kommer den aldrig att vara mer orange än röd. Den är helt enkelt vansinnigt röd, så klart röd den någonsin kan bli!