bästa körningen
-
-
- Moderator
Hmmm, Barrichello fick ju den segern så att säga uppkörd. Gulflaggen på grund av sabotören gjorde ju att fältet trycktes ihop. Dessutom blev Trulli bestraffad, helt felaktigt, för att ha passerat Barrichello under gulflaggen när det faktiskt var så att han hade passerat mållinjen före BArrichello fast i depån (eller minns jag fel här?). Nej, av de körningar jag har bevittnat med egna ögon är nog Senna på Donington -93 som har etsat sig fast i bakhuvudet. Hills körning på Hungaroring med sin Arrows tillhör de mer spännande även om den kanske inte var lika mästerlig. Sedan har vi ju Schumacher som är den som i mitt tycke har stått för de suveränaste körnignarna de senaste tio åren. Där går det ju att räkna upp ett flertal lopp som kvalar in på vilken lista somhelst. Häkkinen har också svarat för ett par minnesvärda körningar. MAnsell kunde ju få håret att resa sig. Minsn ett tillfälle när han gjorde en 360-gradare i full fart, lyckades håll akontrollen på ekipaget och fortsatte jaga (Han körde Ferrari men jag minns inte banan, kanske Imola eller Spa. Lemon, hjälp till här)
Sen finsn det ju körningar jag inte har sett men som måste ha varit något i hästväg. Clark på Monza -67 eller Ickx på Nurburgring (samma år?) i en F2:a.
Tärnström
Sen finsn det ju körningar jag inte har sett men som måste ha varit något i hästväg. Clark på Monza -67 eller Ickx på Nurburgring (samma år?) i en F2:a.
Tärnström
Själv har jag fortfarande mardrömmar om SPA 2000. Där Häkkinen passerar Zonta och MS. Jag kan vakna darrig och kallsvettig efter att ha drömt om den omkörningen.
Man kan tycka vad man vill om Häkkinen, (gråta ut på Monza, pilla på luggen var 7 sek, mm) den omkörningen glömmer jag alldrig. Så kör bara en mästare som förevigt etsat fast sitt namn i motorsporthistorien.
Man kan tycka vad man vill om Häkkinen, (gråta ut på Monza, pilla på luggen var 7 sek, mm) den omkörningen glömmer jag alldrig. Så kör bara en mästare som förevigt etsat fast sitt namn i motorsporthistorien.
-
-
-
utom senna då...fast han tog 3 poles i sina tre lopp för williams-världens bästa stall och förare genom tiderna.On 2002-03-10 10:24, nicolas wrote:
senna monaco 1992(?), loppet då han körde med 3 hjul under några varv.
Mansell har flera stycken.
Hill har
Villeneuve har
montoya: brasilien, monza, usa etc etc...
Williams helt enkelt.
-
-
Jag har inte rktigt samma minneskapacitet som vissa andra, inser jag, men minns ändå vagt ett regnigt Barcelona något av Schumis första år i Ferrari (tror det var 1996). Och hur han i en bil underlägsen åtminstone Williams körde ifrån hela fältet med 3-4 sekunder eller mer per varv. Det var en höjdare. Tyckte jag, i alla fall.
-
-
Jamen Åfan har ju sagt att om omkörningen inte sker under inbromsning så är det ingen "riktig" omkörning. Du får nog ändra ditt inlägg LuckyOn 2002-03-09 23:54, LuckyStrike1 wrote:
Jacques Villeneuve, Estoril 96, omkörning förbi Schumacher på yttern i sista kurvan före start- och mål var inte dum inte.
(det var kanske här mitt inlägg om omkörningar skulle hamnat, sorry)
Enzo, den ENDA riktiga omkörningen är att bromsa sig förbi.
Allt annat beror på att motståndaren gör ett misstag eller att man har ett överlägset matterial.
Att bromsa sig förbi kräver inte att motståndaren gör ett misstag, motståndaren bromsar där han brukar bromsa och då gäller det bara att man bromsar lite senare. Om motståndaren vetat att man tänker bromsa lite senare än honom så kan man föranledas att tro att han också skulle flytta fram sin bromspunkt något, men så är icke fallet enligt dom som VET F1. Vi som inte vet F1 får nöja oss med att konstatera att en riktig omkörning är fullbordad eftersom den omkörda parten gjorde allting rätt utan det faktum att lyckas hålla motståndaren bakom sig.
Logiken är kristallklar.
AnFRAN, tack för att du upplyste en som inte vet vad F1 handlar om.
-
-
-
- Utvisad
Per definition var ju det inte en "riktig" omkörning...On 2002-03-09 23:28, zz wrote:
Själv har jag fortfarande mardrömmar om SPA 2000. Där Häkkinen passerar Zonta och MS. Jag kan vakna darrig och kallsvettig efter att ha drömt om den omkörningen.
/E
-
- Utvisad
-
-
-
Jag trodde omkörningar på utsidan var farliga, den omkörda kan ju bli rent förskräckt och glömma att bromsa.On 2002-03-10 16:32, Razor wrote:
Tydligen så verkar det som att när Villeneuve eller Montoya kör om på utsidan så är det riktiga omkörningar men om Schumi kör om på utsidan så är det inte en riktig omkörning?
-
- Utvisad
En teori är ju att det för att kallas "riktig" omkörning inte får leda till seger...On 2002-03-10 16:32, Razor wrote:
Tydligen så verkar det som att när Villeneuve eller Montoya kör om på utsidan så är det riktiga omkörningar men om Schumi kör om på utsidan så är det inte en riktig omkörning?
Slutsatsen kan bara bli att en riktig omkörning definieras av vem som kör om vem.
Och att Maestro därför inte kan köra om på riktigt...
/E
-
- Utvisad
Var det verkligen så? Hade de verkligen börjat bromsa?On 2002-03-10 16:31, AndersF1 wrote:
Häkkinen på Spa-00 var ju en förbibromsning och alltså en riktig omkörning. Zonta var bara en extra krydda på moset och ett litet försvårande handikapp, men passeringen skedde i och med inbromsningen.
Jag vet att JPM bromsade väl tidigt i Brasilien med känt resultat... men det var ju i alla fall en "riktig" omkörning av Verstappen och sådana ser jag gärna fler av!
/E
-
-
- Utvisad
-
-
-
- Utvisad
-
On 2002-03-09 23:28, zz wrote:
Jag trodde att du föredrog depåomkörningar...
Det finns hopp för dig!
-
zz är egentligen en stabil lite äldre man, som har förstånd att uppskatta livets goda som t.ex omkörningar på banan. Tyvärr faller han då och då tillbaka i fåran om att hylla depåomkörningar men vi får ha överseende med detOn 2002-03-11 09:25, Marsupilami wrote:On 2002-03-09 23:28, zz wrote:
Jag trodde att du föredrog depåomkörningar...
Det finns hopp för dig!
-
- Utvisad
Men främst tror jag ZZ hyllar segrar.
Jag förstår att vissa hyllar omkörningar av förare som är inkapabla att vinna lopp utom i de fall då resterande startfält är bedrövade av terrordåd och då WDC för övrigt redan är avgjort sedan länge...
Som sagt: de förare som hyllas som "riktiga" omkörare har gemensamt att de mycket sällan vinner lopp... konstigt det där...
/E
Jag förstår att vissa hyllar omkörningar av förare som är inkapabla att vinna lopp utom i de fall då resterande startfält är bedrövade av terrordåd och då WDC för övrigt redan är avgjort sedan länge...
Som sagt: de förare som hyllas som "riktiga" omkörare har gemensamt att de mycket sällan vinner lopp... konstigt det där...
/E
-
Jag vet inte vad en riktig omkörning är .... omkörning som omkörning. Så länge den inte sker i depån så är den för mig riktig. En depåomkörning däremot är inte en omkörning - det är utfallet av en bättre strategi från stallet. För mig har det i och för sig ett visst underhållningsvärde också - men mycket mycket litet och jag vill se omkörningar på banan.
-
Nej, men själva omkörning kom lite efter att de passerat Zonta, fullbordades vid inbromsningen = riktig omkörning.On 2002-03-10 17:04, EnzoF1 wrote:Var det verkligen så? Hade de verkligen börjat bromsa?On 2002-03-10 16:31, AndersF1 wrote:
Häkkinen på Spa-00 var ju en förbibromsning och alltså en riktig omkörning. Zonta var bara en extra krydda på moset och ett litet försvårande handikapp, men passeringen skedde i och med inbromsningen.
/E
-
- Utvisad
Men enligt vissas resonemang så är en förare som kvalar bäst och leder loppet ända in i mål sämre än en förare som kvalar sämre men som lyckas med en eller annan omkörning under loppet och som sedan slutar som bäst tvåa.On 2002-03-11 10:37, LuckyStrike1 wrote:
Jag vet inte vad en riktig omkörning är .... omkörning som omkörning. Så länge den inte sker i depån så är den för mig riktig. En depåomkörning däremot är inte en omkörning - det är utfallet av en bättre strategi från stallet. För mig har det i och för sig ett visst underhållningsvärde också - men mycket mycket litet och jag vill se omkörningar på banan.
Det är det resonemanget som jag har lite svårt för...
/E
-
- Utvisad
Aha, så definitionen på "riktig" omkörning är alltså att föraren trycker på bromspedalen i omkörningens slutskede. I och med införandet av bromsljus blir det nu enkelt att avgöra om omkörningen var riktig eller inte.On 2002-03-11 10:51, AndersF1 wrote:
Nej, men själva omkörning kom lite efter att de passerat Zonta, fullbordades vid inbromsningen = riktig omkörning.
/E
-
-
-
Den bästa omkörningen som jag någonsin sett stod Alesi för, vem annars..., i Adelaide-94. Hårnålen efter långa rakan.
Har bara sett den igång, visades "in-car" från Barrichellos bil i direktsändningen på Eurosport. Alesi flyger förbi på utsidan på Barrichello (då i Jordan) och kniper sen Häkkinen på insidan. Efter detta är jag förevigt Alesi-fan.
Är det nån som har det inspelat köper jag gärna en kopia...
Har bara sett den igång, visades "in-car" från Barrichellos bil i direktsändningen på Eurosport. Alesi flyger förbi på utsidan på Barrichello (då i Jordan) och kniper sen Häkkinen på insidan. Efter detta är jag förevigt Alesi-fan.
Är det nån som har det inspelat köper jag gärna en kopia...
-
JS
Kommer du ihåg vad John Watson hade att säga om det? Om inte så kommer det här:
"Look at Barrichello, drawing back up to the rear... And Alesi FLIES down the inside! And has he got around the corner? Yes he did. What a move! What an unnnnbelievable motor racing move! You saw it here, live on Eurosport, I hope we can see replays from all the onboard cameras, because THAT was one of the braaaavest moves you will EVER see!"
Du kan också lägga till ett "OOOHH!" från Allard Kalff mellan "Alesi" och "flies".
Och grejen var ju att Alesi helt sonika slängde sig emellan Barrichello och Häkkinen precis vid inbromsning till hårnålen, som ett stressat cykelbud med dödsförakt.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: ANFRAN den 2002-03-13 12:35 ]</font>
Kommer du ihåg vad John Watson hade att säga om det? Om inte så kommer det här:
"Look at Barrichello, drawing back up to the rear... And Alesi FLIES down the inside! And has he got around the corner? Yes he did. What a move! What an unnnnbelievable motor racing move! You saw it here, live on Eurosport, I hope we can see replays from all the onboard cameras, because THAT was one of the braaaavest moves you will EVER see!"
Du kan också lägga till ett "OOOHH!" från Allard Kalff mellan "Alesi" och "flies".
Och grejen var ju att Alesi helt sonika slängde sig emellan Barrichello och Häkkinen precis vid inbromsning till hårnålen, som ett stressat cykelbud med dödsförakt.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: ANFRAN den 2002-03-13 12:35 ]</font>
-
-
Tack vare att Alesis motor rök ja. Annars hade Alesis andra seger den säsongen kommit. Lätt!On 2002-03-13 12:35, Lemon wrote:
Maestro hade läget under kontrol på Suzuka 95. Visst gjorde han en heroisk insats Alesi som hämtade in försprånget på Schumi trots avståndet. Men så fort Alesi nästan var ifatt ökade Schumi tempot sådär lagom för att hålla Alesi på avstånd. Sen söndagskörde Maestro resten av loppet till segern.
-
Woodie, du vet väl varför Alesi körde som han gjorde, han satt ju i sin överjävliga regnmobil, alla som kan lite om F1 vet ju att Ferrarin alltid har varit överlägsen i regn. Dom har en egen regnsimuleringsbana som gör att dom får ett sjuhelvetes försprång på alla när det är blött.
Men mot bättre förare funkar det inte, så glöm inte Ringen 95 när [Schumacher] plockade in fuskbilen med Gianni och sen blåste förbi honom nåt varv före mål
Men mot bättre förare funkar det inte, så glöm inte Ringen 95 när [Schumacher] plockade in fuskbilen med Gianni och sen blåste förbi honom nåt varv före mål
-
Anfran: det var samma race som Frentzen i samma kurva (inbromsning från 320 till 60) pekade finger åt Brundle. De också på utmärkta in-car bilder...
Kan man köpa gamla race från Eurosport? Nån som har några kontakter?
Hade Alesi gått till Williams hade han varit flerfaldig mästare. Ferrarin var skit innan 96.
För omkörningar måste Senna första varv på Donington-93 var en av de bästa också. Från 5:a till 1:a på ett varv
Kan man köpa gamla race från Eurosport? Nån som har några kontakter?
Hade Alesi gått till Williams hade han varit flerfaldig mästare. Ferrarin var skit innan 96.
För omkörningar måste Senna första varv på Donington-93 var en av de bästa också. Från 5:a till 1:a på ett varv
-
-
Jag håller med ZZ. "Bästa körningen" kan väl knappast vara en där man gjort några fräcka (i Alesis fall på gränsen till vansinniga) omkörningar utan en där man åtminstone vunnit. Och som jag sagt på ett annat topic här; det är skillnad mellan omkörningsskicklighet och dödsförakt. Att ens nämna Alesi i de här sammanhangen är ju rent ut sagt pinsamt. Karln har vunnit bara en tävling och gjorde det den enda gången enbart för att de stora bröt. Häkkinens race på Spa 2000 slår allt Alesi någonsin presterat. Även om jag, som sagt, kanske är mest svag för MS regnlopp.
-
-
Ähh, Alesi har väl aldrig hittat på några dårskapigheter.On 2002-03-13 13:04, zz wrote:
Alesi´s bästa körning var den i Japan 2001.
Vi slipper se konsikvenserna av hans dårskap detta år och för all framtid. (hoppas jag)
Körde han inte ikapp med Schumi från banan och till någon flygplats efter Frankrikes GP någon gång också?
Dessutom lyckades han väl t.o.m. kvadda någon bil på Ferraris parkering, eller nåt liknande? Bra kört...
Så du slipper nog inte Alesis eskapader utanför banan, zz. Bara att inse.
-
-