CART live på AB Moteurs
-
-
-
Endast digitalt, det stämmer.
Har inte frekvensen (min budgetmottagare låter mig inte se sådana "oväsentligheter"), men det finns säkert att hitta på:
http://www.lyngsat.com
/Martin
Har inte frekvensen (min budgetmottagare låter mig inte se sådana "oväsentligheter"), men det finns säkert att hitta på:
http://www.lyngsat.com
/Martin
-
-
Japp, jag använder själv en "CD-hyrbox" (äger den iofs själv, men det är samma modell). Vad du får göra är att rikta parabolen mot astra+hotbird och söka in kanalerna där. Detta kan det vara lite jox med eftersom dumburken bara rymmer 999 kanaler. Är det bara en kanal på Astra du är intresserad av kan du täcka huvudet för hotbird med lite staniolfolie så slipper du få in de kanalerna (som är en bra bit över 1000 st).
Att få till en perfekt kanalsökning med de kanaler man vill ha från både nordenpositionen samt Astra+Hotbird med CD's hyrbox är en hel vetenskap. Kan förklara mer ingående om intresse finns.
Du kan däremot inte använda en 4-vägs switch
/Martin
Att få till en perfekt kanalsökning med de kanaler man vill ha från både nordenpositionen samt Astra+Hotbird med CD's hyrbox är en hel vetenskap. Kan förklara mer ingående om intresse finns.
Du kan däremot inte använda en 4-vägs switch
/Martin
-
Hittade en gammal beskrivning jag gjorde i ett annat sammanhang:
Vad behövs? (utöver det normala för att se CD)
1. Ett styck programkort från någon leverantör som använder kodningssystemet SECA. Behöver inte fungera, bara mottagaren känner igen kortet.
2. Kunskap om hur man rattar om parabolen till Astra+Hotbird och tillbaka igen
3. Staniolfolie
Steg för steg:
1. Rikta parabolen mot astra+hotbird
2. Täck för LNB för Astra med staniolfolie
3. Gör en helt ny kanalsökning med CD-kortet i kortläsaren
4. Rensa bort de kanaler du inte vill ha kvar
5. Täck för LNB för Hotbird med staniolfolie (ta bort folien för Astra)
6. Sök in nya kanaler med CD-kortet i kortläsaren (OBS! Inte helt ny kanalsökning)
7. Rensa bort de kanaler du inte vill ha kvar
8. Ta bort all staniolfolie
9. Rikta parabolen mot thor och sirius (nordenpositionen)
10. Ta ut CD-kortet och sätt i SECA-kortet (behöver inte funka, bara mottagaren accepterar det)
11. Sök in nya kanaler med SECA-kortet i kortläsaren (OBS! Inte helt ny kanalsökning)
12. Klart!
OBS! Rensa friskt när ni tar bort de kanaler som inte ni är intresserade av, annars kommer ni inte att kunna söka in alla kanaler på Astra. Risken finns också att man inte ens får in alla på Hotbird vid första sökningen.
Finessen med ovanstående tillvägagångssätt är att man lurar mottagaren att inte reservera de 500 första kanalerna för Canal Digitals kanaler, något som för övrigt är helt idiotiskt när det endast finns 999 kanaler i boxen.
Ett alternativ till ovanstående är att köpa en ny "riktig" mottagare med stöd för fler kanaler...
/Martin
Vad behövs? (utöver det normala för att se CD)
1. Ett styck programkort från någon leverantör som använder kodningssystemet SECA. Behöver inte fungera, bara mottagaren känner igen kortet.
2. Kunskap om hur man rattar om parabolen till Astra+Hotbird och tillbaka igen
3. Staniolfolie
Steg för steg:
1. Rikta parabolen mot astra+hotbird
2. Täck för LNB för Astra med staniolfolie
3. Gör en helt ny kanalsökning med CD-kortet i kortläsaren
4. Rensa bort de kanaler du inte vill ha kvar
5. Täck för LNB för Hotbird med staniolfolie (ta bort folien för Astra)
6. Sök in nya kanaler med CD-kortet i kortläsaren (OBS! Inte helt ny kanalsökning)
7. Rensa bort de kanaler du inte vill ha kvar
8. Ta bort all staniolfolie
9. Rikta parabolen mot thor och sirius (nordenpositionen)
10. Ta ut CD-kortet och sätt i SECA-kortet (behöver inte funka, bara mottagaren accepterar det)
11. Sök in nya kanaler med SECA-kortet i kortläsaren (OBS! Inte helt ny kanalsökning)
12. Klart!
OBS! Rensa friskt när ni tar bort de kanaler som inte ni är intresserade av, annars kommer ni inte att kunna söka in alla kanaler på Astra. Risken finns också att man inte ens får in alla på Hotbird vid första sökningen.
Finessen med ovanstående tillvägagångssätt är att man lurar mottagaren att inte reservera de 500 första kanalerna för Canal Digitals kanaler, något som för övrigt är helt idiotiskt när det endast finns 999 kanaler i boxen.
Ett alternativ till ovanstående är att köpa en ny "riktig" mottagare med stöd för fler kanaler...
/Martin
-
-
- Mr Forza Motorsport
-
på min hyrbox kan man välja vilket huvud man skall göra sökningen med, räcker inte det eller måste man staniola?On 2002-02-27 15:36, Martin_Granberg wrote:
. Är det bara en kanal på Astra du är intresserad av kan du täcka huvudet för hotbird med lite staniolfolie så slipper du få in de kanalerna (som är en bra bit över 1000 st).
/olof
-
-
Hmm, vet ej. Hyrboxen är lite ologisk där tycker jag. 1 betyder väl det "västraste" huvudet och 2 betyder bägge tror jag.On 2002-02-27 22:12, Olof wrote:
på min hyrbox kan man välja vilket huvud man skall göra sökningen med, räcker inte det eller måste man staniola?
/olof
Du kan ju testa, funkar det inte är det bara att börja om från början.
En sak jag glömde nämna är att varende gång ni efter detta lägger till nya kanaler ska ni ha "fel" programkort i. Annars flyttar den runt kanalerna och allt blir fel. Alltså alltid SECA-kortet i vid sökningar på nordenpositionen och CD-kortet på hotbird+astra.
/Martin
-
-
SECA (eller Mediaguard) är det kodningssystem som är vanligast på kontinenten. CD's hyrboxar klarar av både seca och conax (som CD använder). Ett seca-kort är alltså ett kort som kodar av kanaler kodade i seca/mediaguard.On 2002-02-28 10:01, Robert Andersson wrote:
Till Martin Granberg,
Tack för en lysande beskrivning!
Men en fråga från en okunnig:
Vad är ett SECA-kort och var kan man få tag på ett?
/Robert
Hur får man då tag i ett sådant? Det är väl här som kruxet är för många antar jag...
Antingen så känner du någon på kontinenten som har ett sådant (kan vara utgånget) över och är snäll nog att skicka det till dig. Eller så gör du eller någon kompis själv ett sådant kort mha filer som finns på internet, ett guldkort eller funcard samt en kort-brännare. Nu börjar det kanske lukta piratkort här, men det behöver inte vara ett kort som kan koda av kanaler - det räcker med att kortet uppför sig som ett seca-kort när boxen frågar kortet vad det är för något kort(piratkort lär dock funka bra de med).
I och med att CD's hyrboxar (och de flesta liknande mottagare i Europa) inte fungerar alls om inte du har ett programkort i så är det folk som gjort kort som inte innehåller något vettigt, förutom att lura mottagaren att det är ett riktigt programkort och att du därmed åtminstonde kan titta på de kanaler som inte är kodade alls.
Jag förstår om ovanstående bara gjorde dig än mer undrande (detta är en djungel att sätta sig in i), men jag kan nog inte förklara bättre är jag rädd.
/Martin
-
...ja det verkar ju lite bökigt. Om man lätt kommer åt sin parabol så är det väl bara vrida parabolen från Nordenpositionen till Astra/Hotbird, göra en ny kanalsökning, se Cartloppet live, och sen vrida tillbaka, och söka in sina vanliga kanaler igen... CD kanaler lägger ju sig på bestämda platser i hyrboxen. Enda jobbet blir väl att markera sina favoritkanaler igen. Kanalsökningen tar ju oxå 15-20 min. Eller är jag fel ute?
Testade det ovan för en liten stund sen, fick in kanalen (AB Motoers) utan problem. För tillfället visade dom Dragracing...
Problemet kan väl vara att hitta satelliterna om man bara har en hyrbox. (hur gör man då?) Jag har en gammal analog mottagare oxå som jag pejlar med, och ställer in på en Astra kanal, sen är det bara att vrida parabolen tills kanalen går in på Tv:n.
Martin kanske har lite mer och bättre tips, det är väl säkert en och annan här på forumet som har CD:s hyrbox och som vill se CART live även denna säsong....
Testade det ovan för en liten stund sen, fick in kanalen (AB Motoers) utan problem. För tillfället visade dom Dragracing...
Problemet kan väl vara att hitta satelliterna om man bara har en hyrbox. (hur gör man då?) Jag har en gammal analog mottagare oxå som jag pejlar med, och ställer in på en Astra kanal, sen är det bara att vrida parabolen tills kanalen går in på Tv:n.
Martin kanske har lite mer och bättre tips, det är väl säkert en och annan här på forumet som har CD:s hyrbox och som vill se CART live även denna säsong....
-
Ditt sätt funkar ju också uppenbarligen. I alla fall om det bara är AB Moteurs man är ute efter. Mitt sätt bör nog bara användas om det är många kanaler på Astra+Hotbird man vill ha undansparade, eller inte får in AB Moteurs pga att kanalplatserna är fulla.On 2002-02-28 12:07, Superfan wrote:
Har inget bättre tips på hur man hittar till rätt satellit tyvärr. Jag har också tunat in med en analog och gjort märken i röret så det är lätt att ratta om. Det finns ju sk "sat-beepers" man kan utnyttja, annars är ju trial and error en variant om man har bra tålamod och lite koll på vad som är öst och väst. Ett tips är ju dock att markera nuvarande situation innan man börjar röja så att man åtminstonde kan hitta tillbaka till utgångsläget.
/Martin
-
-
Tänk på att CD-boxarna bara klarar max 2 huvud, en 4-vägs switch funkar inte.On 2002-02-28 15:54, Robert Andersson wrote:
Tack för era tips!
Ska åka och köpa ny LNB. Har en separat tallrik för Astra med en gammal LNB. Jag kollade upp frekvensen för AB Moteurs, 12.2655 GHz.
Tror ni att man får med AB Moteurs om man bara gör en sökning av fler kanaler (utöver CD's kanaler)?
/Robert
Om du får in AB Moteurs eller inte beror nog på hur många kanaler du har lagrade när du börjar söka. Radera bort onödigt innan du söker så ska det nog gå bra.
Lycka till
/Martin
-
Jag har nu fått in AB Moteurs och ett antal helger är räddade!
För er som inte provat kan jag upplysa om följande:
Enbart på ASTRA finns det 630 kanaler (inkl radio). AB Moteurs ligger på slutet, så man måste göra en ny sökning från scratch. Det är ingen idé att bara söka fler kanaler.
-Gör ny sökning på ASTRA (gör som Martin sa, täck över huvudet för Hotbird om ni har ett sådant).
- Ta sedan bort alla kanaler ni inte vill ha (jag hittade TV-sändning på ca 65 kanaler).
- Sök sedan in fler kanaler på Norden-positionen. ASTRA-kanalerna flyttas då automatiskt till 501 osv.
På Norden-positionen finns det ca 200 kanaler utanför CD's utbud så det är inga problem att få plats med detta.
Martin: Jag löste switch-frågan med en manuel switch innan diseq-switchen. Fungerar utmärkt.
/Robert
För er som inte provat kan jag upplysa om följande:
Enbart på ASTRA finns det 630 kanaler (inkl radio). AB Moteurs ligger på slutet, så man måste göra en ny sökning från scratch. Det är ingen idé att bara söka fler kanaler.
-Gör ny sökning på ASTRA (gör som Martin sa, täck över huvudet för Hotbird om ni har ett sådant).
- Ta sedan bort alla kanaler ni inte vill ha (jag hittade TV-sändning på ca 65 kanaler).
- Sök sedan in fler kanaler på Norden-positionen. ASTRA-kanalerna flyttas då automatiskt till 501 osv.
På Norden-positionen finns det ca 200 kanaler utanför CD's utbud så det är inga problem att få plats med detta.
Martin: Jag löste switch-frågan med en manuel switch innan diseq-switchen. Fungerar utmärkt.
/Robert
-
-
Ni lyckliga som har parabol. Trodde jag hade det bra som har ComHem.s kabeltvnät. När man jämför vad man kan få för pengarna så vinner parabolmottagning lätt. Så det är väl bara att bita i det "sura äpplet" och skaffa sig en parabol. Känner någon till om det funkar med "cityparabolen" som det görs reklam för i media nu?
Jakten på den försvunna Carten-----SunnyRikard
Jakten på den försvunna Carten-----SunnyRikard
-
Presskonferense med Chris Pook.
http://www.autoracing1.com/Interviews/2 ... okConf.ram
cirka 9min 24 in så nämns det internationella TV-dealet.
Pook säger att sändning med svenska kommentarer är på gång.
Någon som vet något?.
Sedan tar har iof Israel som exempel. vad jag hört är
det frågan om 8 race Live till skillnad från Alla 19 race live förra året.
http://www.autoracing1.com/Interviews/2 ... okConf.ram
cirka 9min 24 in så nämns det internationella TV-dealet.
Pook säger att sändning med svenska kommentarer är på gång.
Någon som vet något?.
Sedan tar har iof Israel som exempel. vad jag hört är
det frågan om 8 race Live till skillnad från Alla 19 race live förra året.
-
Undrar just vilken kanal det kan vara. Johan Ejeborg på SVT har sagt (har jag läst bl.a. på kennybrack.com's forum) att dem inte kommer att visa CART.....skulle ev. vara på digitala SVT Extra senare i höst i så fall. Ungefär 14 min 24 sek in nämner Chris Pook att samtliga Europeiska länder kommer att ha sändningar fr.o.m. Long Beach (d.v.s. utöver Eurosports highlights program).
Vågar man gissa Kanal 5 kanske...deras namn har ju dykt upp tidigare.
Det låter ju lovande i alla fall.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: desricz den 2002-03-10 00:47 ]</font>
Vågar man gissa Kanal 5 kanske...deras namn har ju dykt upp tidigare.
Det låter ju lovande i alla fall.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: desricz den 2002-03-10 00:47 ]</font>
-
-
Jag skrev till Kanal 5 för några dagar sedan och då viste dom inget... Men det säger väl alla som inte skrivit kontrakt än (men som ändå är intresserade av att göra det, annars kunde de ju säga att det inte är aktuellt )
Kanske är rimligare med SVT extra...
Att det bara är 8 race som sänds live behöver ju inte betyda så där jätte mycket. Kanske bara innebär att kanalen vill ha en någorlunda fast sändnings tid sent på söndags kväll. Då är det ju lämpligt att eftersända de lopp som börjar tidigare på dagen.
Stämmer den teorin med just 8 race???
Kanske är rimligare med SVT extra...
Att det bara är 8 race som sänds live behöver ju inte betyda så där jätte mycket. Kanske bara innebär att kanalen vill ha en någorlunda fast sändnings tid sent på söndags kväll. Då är det ju lämpligt att eftersända de lopp som börjar tidigare på dagen.
Stämmer den teorin med just 8 race???
-
-
-
-
-
-
Jag har ingen erfarenhet av din mottagare men du har gott om tid att exprimentera innan nästa lopp. Du ska inte behöva köpa till något mer, men att hitta Astra-satelliterna kan vara knepigt om man inte har en analog mottagare med redan programmerade Astra-kanaler att ta till hjälp. En Sat-finder är bra att ha i annat fall (200-300 SEK??).On 2002-03-26 10:52, jajo wrote:
Jag är intresserad av att testa detta med mitt Canal Digital-paket. Vad behöver jag köpa till? Jag har en vanlig
Nokia box, 9321S tror jag att den heter och en 70cm parabol
med ett huvud. Duger det? Jag bor i Stockholm.
/Jan
Om du idag tar in CanalDigitals (CD) kanaler och bara har en LNB är denna riktad mot 1° väst och Astra ligger på 19° öst. Mao ska du vrida parabolen 20° åt öster. Markera ditt ursprungsläge så du hittar tillbaka. När du med säkerhet är riktad mot Astra, gör en NY kanalsökning, radera sedan allt onödigt. När du sedan vridit tillbaka till Thor (CD) sök fler kanaler.
Rätta mig, någon, om jag har fel.
Lycka till!
-
-
-