Tobias Johansson
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Tobias Johansson
Någon rallyreporter som har kläm på hur det går för Tobias Johansson`s testande i dagarna med Ford´`s WRC - team ?
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
http://www.nyalt.se/sport/artikel.asp?id=825299
Det finns kanske en öppning för en till svensk i WRC.
Det finns kanske en öppning för en till svensk i WRC.
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
2003-12-11
Ska det här bli bilen för unge lovande Tobias Johansson från Ludvika? Ja, mycket talar för det. Fredagen blir en spännande dag för honom. Då väntar han besked från Cumbria där Malcolm Wilson och Ford M-sport hör hemma. Just nu funderar Wilson på om Tobias ska få äran att ratta en Focus WRC i Uddeholm Swedish Rally 2004.
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
FALUKURIREN
Ingen VM- plats
för Johansson
- trots att han körde snabbast
Besviken. Trots att Tobias Johansson lyckades mycket bra vid testerna i Österrike blev det ingen VM-plats.
Foto: ANDERS ABRAHAMSSON
RALLY/WIEN, österrike
Han både körde och sprang snabbast.
Ändå var det inte Tobias Johansson från Ludvika som blev den utvalde, den talang som får köra hela VM-serien i grupp N för det österrikiska OMV-teamet.
Vem det blev visste Tobias fortfarande inte, när han flög hem från Wien i går.
- Jag fick ett telefonbesked på mitt hotellrum att jag inte blev uttagen. Så mycket mer sas inte, berättade Tobias i går kväll.
Då hade han just landat på ett vintrigt Arlanda och väntade på flygförbindelse hem till Borlänge.
- Det är klart att jag är besviken, sa Tobias, som bland annat fick gå igenom en del av de test som blivande stridspiloter ställs inför.
- Jag hade fullt på allt utom färgseende och reaktionstider, berättade 21-åringen.
- Jag har försökt att ta reda på hur man resonerat i uttagningen, men inte fått tag i rätt person.
Det sa i går eftermiddag Per Carlsson, den erfarne kartläsaren från Örebro och numera Skåne, som med sina kontakter i OMV-teamet medverkade till att Tobias fick lördagens testchans i Wien, tillsammans med nio andra unga förare från olika länder.
Carlsson antydde att det på den här nivån kan finnas både politiska och affärsmässiga aspekter, som gått före det rent sportsliga.
- Tobias och estländaren Laur var helt överlägsna i körningen, så mycket har jag fått reda på. Och eftersom Tobias var bäst även i löptestet, borde det ha vägt tungt.
- För att köra snabbt och säkert och ha bra kondition är ju det viktigaste i den tuffa rallysporten.
- Men "Tobbe" kanske körde för bra, eftersom han hade bättre tid än teamchefen Manfred Stohl på teststräckan. Det kanske gick Stohls ära förnär att ta stryk av en nykomling, funderade Carlsson.
Men Per Carlsson ansåg inte att besöket i Wien var bortkastat för Tobias del:
- Nej, det är viktigt att vara med på så många ställen som möjligt och visa upp sig.
När Österrike-projektet nu sprack, lägger Tobias och hans uppbackare än mer ansträngningar på att försöka få till ett avtal med M-Sport i England och ett antal VM-tävlingar med en Ford Focus i största klassen.
- Så här är verkligheten i rallysporten. Men skam den som ger sig, hälsade Tobias från Arlanda.
Torbjörn Svensson
Ingen VM- plats
för Johansson
- trots att han körde snabbast
Besviken. Trots att Tobias Johansson lyckades mycket bra vid testerna i Österrike blev det ingen VM-plats.
Foto: ANDERS ABRAHAMSSON
RALLY/WIEN, österrike
Han både körde och sprang snabbast.
Ändå var det inte Tobias Johansson från Ludvika som blev den utvalde, den talang som får köra hela VM-serien i grupp N för det österrikiska OMV-teamet.
Vem det blev visste Tobias fortfarande inte, när han flög hem från Wien i går.
- Jag fick ett telefonbesked på mitt hotellrum att jag inte blev uttagen. Så mycket mer sas inte, berättade Tobias i går kväll.
Då hade han just landat på ett vintrigt Arlanda och väntade på flygförbindelse hem till Borlänge.
- Det är klart att jag är besviken, sa Tobias, som bland annat fick gå igenom en del av de test som blivande stridspiloter ställs inför.
- Jag hade fullt på allt utom färgseende och reaktionstider, berättade 21-åringen.
- Jag har försökt att ta reda på hur man resonerat i uttagningen, men inte fått tag i rätt person.
Det sa i går eftermiddag Per Carlsson, den erfarne kartläsaren från Örebro och numera Skåne, som med sina kontakter i OMV-teamet medverkade till att Tobias fick lördagens testchans i Wien, tillsammans med nio andra unga förare från olika länder.
Carlsson antydde att det på den här nivån kan finnas både politiska och affärsmässiga aspekter, som gått före det rent sportsliga.
- Tobias och estländaren Laur var helt överlägsna i körningen, så mycket har jag fått reda på. Och eftersom Tobias var bäst även i löptestet, borde det ha vägt tungt.
- För att köra snabbt och säkert och ha bra kondition är ju det viktigaste i den tuffa rallysporten.
- Men "Tobbe" kanske körde för bra, eftersom han hade bättre tid än teamchefen Manfred Stohl på teststräckan. Det kanske gick Stohls ära förnär att ta stryk av en nykomling, funderade Carlsson.
Men Per Carlsson ansåg inte att besöket i Wien var bortkastat för Tobias del:
- Nej, det är viktigt att vara med på så många ställen som möjligt och visa upp sig.
När Österrike-projektet nu sprack, lägger Tobias och hans uppbackare än mer ansträngningar på att försöka få till ett avtal med M-Sport i England och ett antal VM-tävlingar med en Ford Focus i största klassen.
- Så här är verkligheten i rallysporten. Men skam den som ger sig, hälsade Tobias från Arlanda.
Torbjörn Svensson
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Tobias kör
Toyota i Svenska
RALLY/LUDVIKA
På nyårsaftonens förmiddag - ett halvt dygn innan tiden gick ut - skickade Team Olsbergs i Eksjö in en anmälan registrerad på Tobias Johansson till Svenska rallyts kansli.
Med en vassare motor, nya däck från Michelin och en stab mekaniker från Toyota i Tyskland kommer 21-åringen att köra Olsbergs WRC-Toyota i den svenska VM-deltävlingen.
- Helt klart ett ljus i mörkret, kommenterade Tobias själv saken i går kväll. Ett bra alternativ när vi inte lyckades få loss pengar för att köra en Ford Focus i Svenska.
Tobias Johansson kommer alltså att ratta den Toyota som han använde i det brittiska VM-rallyt i november, dock med en ny motor från Toyota i Tyskland.
- Den har lite fler hästkrafter och ett bättre vridmoment än den gamla.
Genom de kontakter han fick med däckstillverkaren Michelin under rallyt i Wales får Tobias tillgång till uppskattningsvis 40-45 nya däck i Svenska rallyt.
- En otrolig fördel.
Däcken finns inte på marknaden och ska returneras till Michelin efter tävlingen.
Fem proffessionella mekaniker, engagerade via Toyota i Tyskland, kommer att serva honom under rallyt den 6-8 februari.
Tobias Johanssons målsättning är dock fortfarande att få fram tillräckligt med pengar för att köra några VM-deltävlingar i en Ford Focus under året.
- Om det passar kanske det blir någon enstaka SM-tävling. Men det har ingen hög prioritet.
Torbjörn Svensson
utskrift tipsa
Toyota i Svenska
RALLY/LUDVIKA
På nyårsaftonens förmiddag - ett halvt dygn innan tiden gick ut - skickade Team Olsbergs i Eksjö in en anmälan registrerad på Tobias Johansson till Svenska rallyts kansli.
Med en vassare motor, nya däck från Michelin och en stab mekaniker från Toyota i Tyskland kommer 21-åringen att köra Olsbergs WRC-Toyota i den svenska VM-deltävlingen.
- Helt klart ett ljus i mörkret, kommenterade Tobias själv saken i går kväll. Ett bra alternativ när vi inte lyckades få loss pengar för att köra en Ford Focus i Svenska.
Tobias Johansson kommer alltså att ratta den Toyota som han använde i det brittiska VM-rallyt i november, dock med en ny motor från Toyota i Tyskland.
- Den har lite fler hästkrafter och ett bättre vridmoment än den gamla.
Genom de kontakter han fick med däckstillverkaren Michelin under rallyt i Wales får Tobias tillgång till uppskattningsvis 40-45 nya däck i Svenska rallyt.
- En otrolig fördel.
Däcken finns inte på marknaden och ska returneras till Michelin efter tävlingen.
Fem proffessionella mekaniker, engagerade via Toyota i Tyskland, kommer att serva honom under rallyt den 6-8 februari.
Tobias Johanssons målsättning är dock fortfarande att få fram tillräckligt med pengar för att köra några VM-deltävlingar i en Ford Focus under året.
- Om det passar kanske det blir någon enstaka SM-tävling. Men det har ingen hög prioritet.
Torbjörn Svensson
utskrift tipsa
-
- Inlägg: 734
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nu är det klart, Tobias har skrapat ihop pengarna (Olsberg är väl snart i konkurs vid det här laget, hur många svenska företag har sponsrat två svenska WRC-ekipage samtidigt? ).
https://f1.tauzero.se/?url=news&dept=OTHER&id=4100
https://f1.tauzero.se/?url=news&dept=OTHER&id=4100
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Vilken drömpresent
Nyblivne 22-åringen Tobias
Johansson kör Ford i Svenska rallyt
För ett år sedan. Markko Märtin i aktion på Svenska rallyts första sträcka i sin Ford Focus. Snart är det dags för Tobias Johansson att sätta sig i en likadan bil. Foto: MICKE FRANSSON/Scanpix/arkivbild
RALLY/LUDVIKA
I fredags fyllde rallyföraren Tobias Johansson 22 år.
Kvällen innan fick han drömpresenten av sin teamchef Göran Henriksson i Eksjö:
- Tobias, du ska inte köra Toyota utan en Ford Focus i Svenska rallyt, löd Henrikssons telefonbesked.
Det blev tyst i andra luren.
- Jag fattade ingenting. Jag visste inte att Göran (Henriksson) förhandlade om en Ford-styrning för min del.
- Men bättre födelsedagspresent än så här kunde jag inte ha önskat mig, sa en bubblande glad Tobias i går, sedan Göran Henriksson, vd på företaget Olsbergs i Eksjö, gått ut med nyheten.
Lösningen innebär att den nyblivne 22-åringen blir en av fyra Ford-förare i Svenska rallyt.
- Bilen jag ska köra har inte gått en kilometer när den kommer till Sverige. Den håller just nu på att byggas färdig av M-Sports folk i England, berättade Tobias.
Förutom den unge svensken kommer Markko Märtin, Estland, Francois Duval, Belgien och Janne Tuohino, Finland, att köra var sin Ford Focus i Svenska rallyt.
Märtin och Tuohino är föranmälda för att köra om poäng i märkes-VM.
- Jag behöver bara ha med mig hjälmen och overallen, sa Tobias glatt.
Allt övrigt, som den viktiga delen med däck och service, ingår i den uppgörelse som Göran Henriksson fattat med Malcolm Wilson, chef för M-Sport, som sköter tävlandet åt Ford.
- Sedan jul har jag och Wilson haft fyra-fem telefonsamtal innan det blev klart, upplyste Göran Henriksson.
I paketet ingår också en testdag för Tobias i början på februari, så att han ska hinna bekanta sig med Forden på vinterväg.
- Det här är en jäkla chans för mig. Nu får jag köra på lika villkor som de bästa och om jag gör ett bra resultat i Svenska hoppas jag att det kan öppna för mer Ford-körningar i år.
Därmed blir det två svenskar i potenta fabriksbilar i Svenska rallyt.
Tävlingen innebär nämligen debut för 27-årige Daniel Carlsson i Peugeot, även han uppbackad av Olsbergs, genom Göran Henriksson.
Den motorintresserade fabrikören i Eksjö har därmed hjälpt fram två unga svenskar till WRC-klassen.
- Jag hoppas att det här kan leda till att fler företagare i Sverige ställer upp och sponsrar motorsport, säger Henriksson, som vill ligga lågt med hur mycket pengar han själv satsat för att matcha fram de båda svenska talangerna till sitsar i Ford respektive Peugeot.
- För Tobias är det här världens chans, tillade han.
Själv är 22-åringen inställd på att försöka ta sig in på tiobästalistan i den svenska VM-deltävlingen.
- Varje placering uppåt därefter är skitsvår att ta eftersom det handlar om professionella fabriksförare jag ska spöa, konstaterade Tobias.
Han flyttade nyligen hem till pappa "Eken" Johansson i Gubbo i väntan på att hans eget hus intill ska bli klart.
Tobias har återgått till sitt gamla jobb, att köra lastbil i pappas grossistföretag i grönsaksbranschen.
- Det blir väl några timmar om dagen.
Men i övrigt är hans fokus inriktad på en karriär som rallyförare.
Innan Svenska rallyt kommer Tobias Johansson och hans kartläsare Bosse Holmstrand att köra ett antal mindre tävlingar, närmast i Hudiksvall och helgen därpå i Sandviken.
- Jag har gjort upp med arrangörerna att vi åker utom tävlan efter våra egna noter, som en träning inför Svenska rallyt. Därför har vi fått tllåtelse att köra igenom sträckorna före tävlingarna, upplyste Tobias Johansson.
Torbjörn Svensson/ Falukuriren
Nyblivne 22-åringen Tobias
Johansson kör Ford i Svenska rallyt
För ett år sedan. Markko Märtin i aktion på Svenska rallyts första sträcka i sin Ford Focus. Snart är det dags för Tobias Johansson att sätta sig i en likadan bil. Foto: MICKE FRANSSON/Scanpix/arkivbild
RALLY/LUDVIKA
I fredags fyllde rallyföraren Tobias Johansson 22 år.
Kvällen innan fick han drömpresenten av sin teamchef Göran Henriksson i Eksjö:
- Tobias, du ska inte köra Toyota utan en Ford Focus i Svenska rallyt, löd Henrikssons telefonbesked.
Det blev tyst i andra luren.
- Jag fattade ingenting. Jag visste inte att Göran (Henriksson) förhandlade om en Ford-styrning för min del.
- Men bättre födelsedagspresent än så här kunde jag inte ha önskat mig, sa en bubblande glad Tobias i går, sedan Göran Henriksson, vd på företaget Olsbergs i Eksjö, gått ut med nyheten.
Lösningen innebär att den nyblivne 22-åringen blir en av fyra Ford-förare i Svenska rallyt.
- Bilen jag ska köra har inte gått en kilometer när den kommer till Sverige. Den håller just nu på att byggas färdig av M-Sports folk i England, berättade Tobias.
Förutom den unge svensken kommer Markko Märtin, Estland, Francois Duval, Belgien och Janne Tuohino, Finland, att köra var sin Ford Focus i Svenska rallyt.
Märtin och Tuohino är föranmälda för att köra om poäng i märkes-VM.
- Jag behöver bara ha med mig hjälmen och overallen, sa Tobias glatt.
Allt övrigt, som den viktiga delen med däck och service, ingår i den uppgörelse som Göran Henriksson fattat med Malcolm Wilson, chef för M-Sport, som sköter tävlandet åt Ford.
- Sedan jul har jag och Wilson haft fyra-fem telefonsamtal innan det blev klart, upplyste Göran Henriksson.
I paketet ingår också en testdag för Tobias i början på februari, så att han ska hinna bekanta sig med Forden på vinterväg.
- Det här är en jäkla chans för mig. Nu får jag köra på lika villkor som de bästa och om jag gör ett bra resultat i Svenska hoppas jag att det kan öppna för mer Ford-körningar i år.
Därmed blir det två svenskar i potenta fabriksbilar i Svenska rallyt.
Tävlingen innebär nämligen debut för 27-årige Daniel Carlsson i Peugeot, även han uppbackad av Olsbergs, genom Göran Henriksson.
Den motorintresserade fabrikören i Eksjö har därmed hjälpt fram två unga svenskar till WRC-klassen.
- Jag hoppas att det här kan leda till att fler företagare i Sverige ställer upp och sponsrar motorsport, säger Henriksson, som vill ligga lågt med hur mycket pengar han själv satsat för att matcha fram de båda svenska talangerna till sitsar i Ford respektive Peugeot.
- För Tobias är det här världens chans, tillade han.
Själv är 22-åringen inställd på att försöka ta sig in på tiobästalistan i den svenska VM-deltävlingen.
- Varje placering uppåt därefter är skitsvår att ta eftersom det handlar om professionella fabriksförare jag ska spöa, konstaterade Tobias.
Han flyttade nyligen hem till pappa "Eken" Johansson i Gubbo i väntan på att hans eget hus intill ska bli klart.
Tobias har återgått till sitt gamla jobb, att köra lastbil i pappas grossistföretag i grönsaksbranschen.
- Det blir väl några timmar om dagen.
Men i övrigt är hans fokus inriktad på en karriär som rallyförare.
Innan Svenska rallyt kommer Tobias Johansson och hans kartläsare Bosse Holmstrand att köra ett antal mindre tävlingar, närmast i Hudiksvall och helgen därpå i Sandviken.
- Jag har gjort upp med arrangörerna att vi åker utom tävlan efter våra egna noter, som en träning inför Svenska rallyt. Därför har vi fått tllåtelse att köra igenom sträckorna före tävlingarna, upplyste Tobias Johansson.
Torbjörn Svensson/ Falukuriren