BMW-Williams nya bil
-
BMW-Williams nya bil
Keep on Boppin´
-
-
Jag läste också det där och var lite förvirrad.
Först tyckte jag att det var bullshit enbart av anledningen att jag tyckte mig minnas att man enbart får ha 4 hjul...
Såg det hela som en anledning att ta en titt i reglementet.
Så här står det i det tekniska reglementet.
1.2 Automobile :
A land vehicle running on at least four non-aligned complete
wheels, of which at least two are used for steering and at least
two for propulsion.
12.2 Number of wheels :
The number of wheels is fixed at four.
Det första är definitionen av en bil och det senare är hämtat längre ner.
Jag sluter mig till att jag mindes rätt... en f1 har 4 hjul punkt slut, lika säkert som att den har 10 cylindrar och max 5 ventiler per cylinder.
Rätt?
Först tyckte jag att det var bullshit enbart av anledningen att jag tyckte mig minnas att man enbart får ha 4 hjul...
Såg det hela som en anledning att ta en titt i reglementet.
Så här står det i det tekniska reglementet.
1.2 Automobile :
A land vehicle running on at least four non-aligned complete
wheels, of which at least two are used for steering and at least
two for propulsion.
12.2 Number of wheels :
The number of wheels is fixed at four.
Det första är definitionen av en bil och det senare är hämtat längre ner.
Jag sluter mig till att jag mindes rätt... en f1 har 4 hjul punkt slut, lika säkert som att den har 10 cylindrar och max 5 ventiler per cylinder.
Rätt?
-
-
-
-
-
-
De som inte kan så mycket om Formel 1 tänker ju direkt: Wow! Snart kommer det sexhjuliga bilar i Formel 1 m.m. m.m.Men för att lyckas med den nya bilen måste man lösa problemet med de höga G-krafterna.
På grund av den höga hastigheten och de korta bromstiderna utsätts föraren för en enorm påfrestning på upp till tio G - tio gånger den egna vikten, vilket den mänskliga kroppen inte klarar av. I dag är motsvarande siffra ungefär fyra. Frågan är hur mycket mer som en förare klarar av under ett lopp.
Går den uppgiften att lösa är revolutionen ett faktum - och motorvärlden kommer att chockas av ett monster ingen tidigare sett.
Keep on Boppin´
-
-
Som Nisse i tidigare inlägg skrev har Aftonbladet plankat en artikel från F1- Racing, där man lät Williams tekniker ta fram den optimala f-1 bilen.
Utan att behöva ta hänsyn till reglementet!!
Det är alltså en drömbil man tagit fram i en dator, den kommer inte att dyka upp på gridden.
Det är alltså en drömbil man tagit fram i en dator, den kommer inte att dyka upp på gridden.
Senast redigerad av F1-fan den ons dec 31, 2003 11:02, redigerad totalt 1 gång.
-
-
Det tror jag också att det flesta här förstår, men som artikeln är skriven, så verkar det som att bara några detaljer återstår innan bilen är klar och inget kan stoppa Williams från att bli världsmästare längre.F1-fan skrev:Som Nisse i tidigare inlägg skrev har Aftonbladet plankat en artikel från F- Racing, där man lät Williams tekniker ta fram den optimala f-1 bilen.
Keep on Boppin´
-
-
-
De refererar till tyska Bild på flera ställen, dels under bilden, dels efter Ralfs citat. Jag har inte läst grejen i F1 Racing, men jag antar att Ralfs kommentarer inte fanns med där? I så fall tycks Bild ha läst F1 Racing och pratat med Ralf om "drömbilen", varpå Aftonbladet har läst Bild och...llowgren skrev:Stulet rakt av, skamligt av Aftonbladet att inte kolla upp varifrån de får sitt material. Sen tycker jag att man bör ange källa när man plankar rakt av, då kan ju den som är intresserad läsa på rätt ställe. Det är slappt på mediaskolorna nu för tiden antar jag
-
-
Som vanligt kan man inte ta Aftonbladets artiklar om motorsport på allvar eftersom de som skriver sällan har någon djupare kunskap i ämnet.
Aftonbladet och TV4 verkar ha samma kriterier när de utser en motorsportjournalist. Man tar nån som inte har nåt annat för sig, verkar det som...
Citat:
"Bilen har sex hjul, en vidareutveckling av den bil med sex hjul som Jody Scheckter vann ett lopp med 1976. På hans bil satt det fyra hjul längst fram, BMW-Williams satsar nu på fyra hjul längst bak så att bilen blir "dubbelt" bakhjulsdriven."
Var i ligger likheten? Att båda bilarna har sex hjul? Det finns lastbilar med sex hjul.
Hur kan en bil med fyra drivande hjul vara en "vidareutveckling" av en bil med fyra styrande hjul? Vad jag kan minnas är att Tyrrell satsade på fyra små framhjul för att få en lägre frontyta och därmed "slå" ett mindre hål i luften, denna bil har fyra bakhjul för att få en effektivare framdrivning vad jag förstår.
För övrigt, var det inte så att Marsch byggde en bil på 70-talet med fyra bakhjul och därför var mer lik denna fantasi-bil, nu kommer jag inte ihåg om den drev på alla fyra, men ändå...
Aftonbladet och TV4 verkar ha samma kriterier när de utser en motorsportjournalist. Man tar nån som inte har nåt annat för sig, verkar det som...
Citat:
"Bilen har sex hjul, en vidareutveckling av den bil med sex hjul som Jody Scheckter vann ett lopp med 1976. På hans bil satt det fyra hjul längst fram, BMW-Williams satsar nu på fyra hjul längst bak så att bilen blir "dubbelt" bakhjulsdriven."
Var i ligger likheten? Att båda bilarna har sex hjul? Det finns lastbilar med sex hjul.
Hur kan en bil med fyra drivande hjul vara en "vidareutveckling" av en bil med fyra styrande hjul? Vad jag kan minnas är att Tyrrell satsade på fyra små framhjul för att få en lägre frontyta och därmed "slå" ett mindre hål i luften, denna bil har fyra bakhjul för att få en effektivare framdrivning vad jag förstår.
För övrigt, var det inte så att Marsch byggde en bil på 70-talet med fyra bakhjul och därför var mer lik denna fantasi-bil, nu kommer jag inte ihåg om den drev på alla fyra, men ändå...
-
March gjorde ett försök på 70 talet dom med.
March 2-4-0-Ford från 1976.
Ferrari testade även sin 312a från 75 har jag för mig att det va, med dubbla bakdäck, dock med traktur stuk alltså brevid varandra.
March 2-4-0-Ford från 1976.
Ferrari testade även sin 312a från 75 har jag för mig att det va, med dubbla bakdäck, dock med traktur stuk alltså brevid varandra.
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring
-
Som nån sa Aftonbladet tar första bästa lediga person.
http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 72,00.html
Som att dom är först med den nya bilen [/list]
http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 72,00.html
Som att dom är först med den nya bilen [/list]
-
-