Racing Bar Cup - 2003-2004 på RaceTown
-
Racing Bar Cup - 2003-2004 på RaceTown
Jag har ju alldeles glömt bort att påminna om RBC på RaceTown i Stockholm. Helkul om man vill ha skoj med hyrgokart och mot bra motstånd, där det är en blandning mellan proffs, halvproffs och läktarchaffisar.
Mer info hos svartamasken.com, samt www.sportinformation.com/racingbar.htm
Tjuvträning brukar ske varje söndag efter 20:00 för de, som likt Lucy, gärna kommer och har kul i en gokart. Nu förstår jag att just Lucy inte dykt upp hittills i år, eftersom jag glömt bort att påminna om RBC. Men nästa söndag, då jäklar?
Idag var det lite allmänt klen uppslutning men Nisse och jag var i alla fall där och höll oss i kön. Men, men, det var bara andra gången för säsongen, så mitt 28:20 skall jag väl lyckas pressa ned några tiondelar i varje fall. Som vanligt får man tävla mot sig själv (tills man är snabbare än de andra och kan håna dem...). Förra gången jag var där så var även Lemon där, så några Forza-bekantingar brukar dyka upp. Om inte annat så är det ett himla kul tillfälla att snacka racing.
Mer info hos svartamasken.com, samt www.sportinformation.com/racingbar.htm
Tjuvträning brukar ske varje söndag efter 20:00 för de, som likt Lucy, gärna kommer och har kul i en gokart. Nu förstår jag att just Lucy inte dykt upp hittills i år, eftersom jag glömt bort att påminna om RBC. Men nästa söndag, då jäklar?
Idag var det lite allmänt klen uppslutning men Nisse och jag var i alla fall där och höll oss i kön. Men, men, det var bara andra gången för säsongen, så mitt 28:20 skall jag väl lyckas pressa ned några tiondelar i varje fall. Som vanligt får man tävla mot sig själv (tills man är snabbare än de andra och kan håna dem...). Förra gången jag var där så var även Lemon där, så några Forza-bekantingar brukar dyka upp. Om inte annat så är det ett himla kul tillfälla att snacka racing.
-
-
-
Jag var där igår på eftermiddagen och körde med några från F1bb. Extra billigt på söndag mellan 12 och 16. Jag betalade 160 spänn för tre gånger som medlem. Fast det är nog bättre att köra på kvällen istället även om det blir dyrare. Det var nämligen fasligt svårt att få några rena varv när alla söndagsåkare antingen snurrade eller låg framför en i ett inte alltför snabbt tempo.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
Jo, och dessutom är det bra med snabba sparringpartners. Den som var snabbast i de två heat jag körde åkte på 27:22, så det finns ju lite att lära...
Det talas om att RaceTown skall tvingas flytta nästa år, vilket jag tycker är himla synd då det är en väldigt kul inomhusbana där t.ex. vikt inte spelar så stor roll. Jag gillar även betongunderlaget, trots att det kanske inte blir så likt riktig karting med det dåliga greppet, men det blir det inte i alla fall med hyrkart, så då kan man lika gärna få känna på svårigheterna med ett mindre bra grepp. Det tråkigaste som finns med hyrkart är om man kan köra fullt i de flesta kurvor helt utan problem.
Det talas om att RaceTown skall tvingas flytta nästa år, vilket jag tycker är himla synd då det är en väldigt kul inomhusbana där t.ex. vikt inte spelar så stor roll. Jag gillar även betongunderlaget, trots att det kanske inte blir så likt riktig karting med det dåliga greppet, men det blir det inte i alla fall med hyrkart, så då kan man lika gärna få känna på svårigheterna med ett mindre bra grepp. Det tråkigaste som finns med hyrkart är om man kan köra fullt i de flesta kurvor helt utan problem.
-
-
Hur har Racetown flyttat då - jag trodde de fortfarande finns kvar i Västberga och utökade med ytterligare en anläggning, den under Klarabergsviadukten.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
-
-
-
Jag tror att jag bromsar alldeles för dåligt och sällan. Det är i stort sett endast i chikanen och inför första kurvan som jag bromsar och i den senare bromsar jag för lite. Testade återigen att inte bromsa alls några varv och tappade endast 4-5 tiondelar, vilket känns lite lite. Det kändes som att chikanen var det enda stället jag förlorade på att inte bromsa, samt att det kanske blev lite svårare att få till ingången till första kurvan rätt. Får försöka skärpa mig på det området.
-
Då har vi samma problem, Anders. Jag brukar oxå använda bromsen väldigt lite på Racetown. Tycker man sladdar alldeles för lätt när man bromsar och därför nöjer jag mig mest med att släppa på gasen. Misstänker att om man är skicklig på att använda bromsen så kan man tjäna på det
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
-
-
Nähä, Lucy var visst inte på. AF1 och Nisse var dock där Tyvärr rådde jag inte på Dr AF1's bästa tid den här gången heller Måste nog träna lite mer. Dessutom behöver jag köpa ett revbensskydd. Värker ganska bra nu
-
-
Jaha, var det körning idag? Det hade jag helt missat - söndagkvällar är en jäkligt dum tidspunkt för mig för jag kan nästan aldrig då. Synd att det är så uppbokat där på vardagkvällar.
-
-
Japp, för med honom kan man tjafsa trots huvudvärk och lite baksmälla från alltför mycket rödvin igår.
Däremot känns det sådär att köra go-kart med huvudvärk och baksmälla - särskilt om man samtidigt som det är fri träning är bortbjuden på första adventsglögg.
Försökte boka en vardagkväll på Race Town nu i november/december för några av oss på jobbet men det var fullbokat för resten av året redan i oktober. Det verkar gå bra för dem ... Först i januari fick vi en tid.
Däremot känns det sådär att köra go-kart med huvudvärk och baksmälla - särskilt om man samtidigt som det är fri träning är bortbjuden på första adventsglögg.
Försökte boka en vardagkväll på Race Town nu i november/december för några av oss på jobbet men det var fullbokat för resten av året redan i oktober. Det verkar gå bra för dem ... Först i januari fick vi en tid.
-
-
-
-
-
Då var teamlistan klar med alla 14 ekipage:
Anmälda Team (Startordning)
1.Scuderia Calibra:
Stefan Irlander, Helena Lindin
2.Westfield dudes:
Anders "Raketservice" Bisting, Micke Kalerman
3.SLC Endurance:
Fredrik Skoghag, Hubbe Berg, Mike Frisk
4.No Name 1:
Peter Gutniak, Jocke Mangs
5.Sergant Selim & Co:
Lars Wiezell, Erik "Selim" Lundkvist,TBA
6.Scuderia Intrepid SWE:
John Friberg, Erik Tegnelius
7.PDB Racing Team:
Micke Hagström, John Hedlund
8.The Ants:
Peter ”myran” Ahlsved, No Name
9.Team PCS:
Andreas Zolnir, Daniel Bengtsson
10.Fab5(-3):
Jocke Granholm, Andreas Björk
11.Forzas sniglar:
Anders Ytterström, Ola Lennström, Kristoffer Stagh
12.OLDIES BUT GOLDIES:
Per Gustafsson, Kenneth Ahnelöv, Totte MMT Malmqvist
13.Tysslinge Racing:
Tegelby, Walhqvist
14.Forsman motorsport:
Philip Forsman, No Name
-
-
Hmm, jag har kört gokart mot de flesta av dem i de andra lagen och det är inte många jag varit snabbare än... Det enda lag som inte innehåller någon som jag förlorat mot är lag 14, men det beror nog mest på att jag aldrig mött honom förut och eftersom Philip Forsman vann karting-SM i år i ICA-klassen, så har jag inte så överdrivet stora förhoppningar där heller...
Men, men, hoppet är det sista som sviker - det är bara att bryta ihop och komma igen.
Men, men, hoppet är det sista som sviker - det är bara att bryta ihop och komma igen.
-
-
-
-
Tyvärr blev vi det Gick inte helt enligt planerna då det istället för dom andra teamen blev vi som stötte på problem Lucy blev intryck i en däckstrave, Anders blev vänd på bron och jag intryckt på tvären i depårännan. Naturligtvis blev inga av syndarna bestraffade Sen var väl inte orken den bästa heller då man kroknade rejält i slutet på passen.
Men det var jäkligt kul ändå
Men det var jäkligt kul ändå
-
Jaha, lagmedlemmarna i Forzas sniglar har kört klart. Man kan väl konstatera att vi gjorde skäl för vårt lagnamn.
Taktiken var det annars inget fel på - vi skulle tassa på, avvakta att andra råkade i problem med snurrningar och däckstravar och arbeta oss uppåt. Inledningsvis såg det också bra ut. Efter 30 min låg vi tredjen sist med ett betryggande avstånd till sistaplatsen efter att de snurrat in i däckstravarna (eller blivit ditknuffade ...)
Nästa del av strategin gick ut på att knuffa till de som just varvat oss - släpte man bara förbi dem på rätt stället så var det möjligt under några sekunder innan de försvunnit i fjärran. Så väl gick det dock inte.
Under sista timmen blev först jag bryskt inknuffad och fastkilad i en däckstrave när en hetsporre skulle varva. 3 varv gick åt pipan där, och de sabla funktionärerna vågade inte hjälpa till först att få loss mig för det kom massa bilar bakom. Satt bara där och väntade på en whiplash eller något annat trevligt ...
Sen var det Anders tur att bli minst lika bryskt inkilad i en däckstrave. Otur i oturen (så kan man summera vår kväll ...) så var det på banans snabbaste parti, mitt i en blind högfartsböj. Ett antar krascher senare kom en mycket mörbultad Anders loss men ytterligare 3 varv (om inte mer) var bortblåst. Dessa två händelser borde brottsrubriceras som väpnat överfall.
Som om inte det vore nog blev Lemon i dagens sista förarbyte inknuffad i depån ... På väg in i depån var det en fartblind rackare som helt sonika struntade i att Lemon signalerade för att köra in i depån utan brakade rätt in i honom. Som tur var fanns det numera f.d plankor där som tog den värsta smällen. Men det kostade en hel del tid också.
Så för att summera - vi hamnade sist men förtjänade nog ändå näst sista platsen. Vi var hyfsat jämna inom teamet men vårt lags bästa tid var en bit ifrån de andra. Däremot var våra individuella bästa tider inte de sämsta vad jag kunde se, så det är ju alltid något.
Extra krydda på kvällen - en förare i dåvarande ledarlaget blev portad efter att ha gått amok på funktionärerna efter en svartflagga. Sådana fasoner ägnade inte vi oss åt - vi hade fullt upp med att hålla koll på tider och köra go-kart. Förstår inte hur vissa kan ha energi över till sådant i ett go-kart race.
Taktiken var det annars inget fel på - vi skulle tassa på, avvakta att andra råkade i problem med snurrningar och däckstravar och arbeta oss uppåt. Inledningsvis såg det också bra ut. Efter 30 min låg vi tredjen sist med ett betryggande avstånd till sistaplatsen efter att de snurrat in i däckstravarna (eller blivit ditknuffade ...)
Nästa del av strategin gick ut på att knuffa till de som just varvat oss - släpte man bara förbi dem på rätt stället så var det möjligt under några sekunder innan de försvunnit i fjärran. Så väl gick det dock inte.
Under sista timmen blev först jag bryskt inknuffad och fastkilad i en däckstrave när en hetsporre skulle varva. 3 varv gick åt pipan där, och de sabla funktionärerna vågade inte hjälpa till först att få loss mig för det kom massa bilar bakom. Satt bara där och väntade på en whiplash eller något annat trevligt ...
Sen var det Anders tur att bli minst lika bryskt inkilad i en däckstrave. Otur i oturen (så kan man summera vår kväll ...) så var det på banans snabbaste parti, mitt i en blind högfartsböj. Ett antar krascher senare kom en mycket mörbultad Anders loss men ytterligare 3 varv (om inte mer) var bortblåst. Dessa två händelser borde brottsrubriceras som väpnat överfall.
Som om inte det vore nog blev Lemon i dagens sista förarbyte inknuffad i depån ... På väg in i depån var det en fartblind rackare som helt sonika struntade i att Lemon signalerade för att köra in i depån utan brakade rätt in i honom. Som tur var fanns det numera f.d plankor där som tog den värsta smällen. Men det kostade en hel del tid också.
Så för att summera - vi hamnade sist men förtjänade nog ändå näst sista platsen. Vi var hyfsat jämna inom teamet men vårt lags bästa tid var en bit ifrån de andra. Däremot var våra individuella bästa tider inte de sämsta vad jag kunde se, så det är ju alltid något.
Extra krydda på kvällen - en förare i dåvarande ledarlaget blev portad efter att ha gått amok på funktionärerna efter en svartflagga. Sådana fasoner ägnade inte vi oss åt - vi hade fullt upp med att hålla koll på tider och köra go-kart. Förstår inte hur vissa kan ha energi över till sådant i ett go-kart race.
-
-
Men vi vågade i alla fall ställa upp till skillnad ifrån de andra läktarchaffisarna.Sami skrev:Jah, med andra ord är ni bara soffpotatisar som kan mest om racing i teorin.
Med ett antal svenska mästare i gokart i fältet, STCC-chaffisar och andra välmeriterade så hade jag väl inte väntat sådär jättemycket, så jag var nästan förvånad över hur relativt bra vi låg till efter första halvtimmen. Jag lyckades t.o..m. klara av flera omkörningar. Men det rättades ju tyvärr till under den sista timmen när de andra lärt sig banan bättre och både ork samt viss mörbutlning efter krascher tog ut sin rätt. Dessutom var det kanske ingen vinnarstrategi att göra 2 byten fler än de andra...
Såhär blev resultatet:
Resultat 30+60min Race
1.Talibanerna: 205 / 25.12
Peter Gutniak, Jocke Mangs
2.Scuderia Calibra: 203 / 25.45
Stefan Irlander, Helena Lindin
3.PDB Racing Team: 200 / 25.24
Micke Hagström, John Hedlund
4.Sergant Selim mit Blitz: 200 / 25.62
Lars Wiezell, Erik “selim” Lundkvist, Björn “Blixten” Ågren
5.Fab5(-3): 199 / 25.82
Jocke Granholm, Andreas Björk
6.Westfield dudes: 198 / 25.68
Anders "Raketservice" Bisting, Micke Kallerman
7.SLC Endurance: 198 / 25.76
Fredrik Skoghag, Hubbe Berg, Micke Frisk
8.Forsman motorsport: 198 / 25.78
Philip Forsman, Mattias Ekman
9.Tysslinge Racing: 197 / 25.81
Tobias Tegelby,
10.La Bomba Racing: 196 / 25.55
John Friberg, Nicklas Blomqvist
11.Racekart motorsport: 193 / 25.60
Michael Andersson, Lina Whalström, Henrik Lindholm
12.Team PCS: 191 / 25.85
Andreas Zolnir, Daniel Bengtsson
13.Forzas sniglar: 183 / 26.51
Anders Ytterström, Ola Lennström, Kristoffer Stagh
Ca 10% efter vinnarna, med ett antal varv fastkilade under däcken, ett par byten fler samt usel ork var väl ungefär vad man hade kunnat vänta.
-
-
Stämmer nog rätt bra eftersom vi var med första halvtimmen.
Däremot sista timmen tappade vi mycket - då vi blev inknuffade i däck, gjorde fler byten och tappade orken. Så vi hade definitivt kunnat sluta på samma varv som Racekart Motorsport, och med bättre ork kanske något varv före dem.
Jag ska ialla fall börja tränna - både fys och körning.
Däremot sista timmen tappade vi mycket - då vi blev inknuffade i däck, gjorde fler byten och tappade orken. Så vi hade definitivt kunnat sluta på samma varv som Racekart Motorsport, och med bättre ork kanske något varv före dem.
Jag ska ialla fall börja tränna - både fys och körning.
-
-
Jag kan bara sova på magen - på sidan och på ryggen gör det alldeles för ont. Om jag hostar, nyser eller andas kraftigt smärtar det i höger sida i ett av de nedre revbenen.
Högerarmen går inte att lyfta högt utan att det gör ont.
3 schyssta blåmärken pryder min ryggrad, samt ett elakt litet blåmärek på höften. Båda benen gör ont, men i jämförelse med smärtan i höger sida känns det knappt.
Och jag haltar lite grann.
Höger revben oroar mig lite - måste ha fått en kraftigare smäll än jag först trodde när jag blev inknuffad i däckstraven och därefter belastat högersidan under resten av körningen.
Det gör tydligen ont att även komma sist - jag har faktiskt aldrig haft så ont efter ett go-kart race tidigare trots att jag kört flera 2-timmars race innan det här. Det blir rehabilitering fram till januari då jag ska köra nästa gång .... undrar om jag har hunnit fysträna något till dess
Högerarmen går inte att lyfta högt utan att det gör ont.
3 schyssta blåmärken pryder min ryggrad, samt ett elakt litet blåmärek på höften. Båda benen gör ont, men i jämförelse med smärtan i höger sida känns det knappt.
Och jag haltar lite grann.
Höger revben oroar mig lite - måste ha fått en kraftigare smäll än jag först trodde när jag blev inknuffad i däckstraven och därefter belastat högersidan under resten av körningen.
Det gör tydligen ont att även komma sist - jag har faktiskt aldrig haft så ont efter ett go-kart race tidigare trots att jag kört flera 2-timmars race innan det här. Det blir rehabilitering fram till januari då jag ska köra nästa gång .... undrar om jag har hunnit fysträna något till dess
-
-
-
-
-
Nej, dom är nog bättre i teorin Därför är det tveksamt om jag eller någon annan (läs AndersF1) vågar ställa upp den 27:e. Dock tjuvtränar vi gärna Och vem vet, en vacker dag kanske man är tillräckligt snabb för att kunna ställa upp i RBC
-
Kom igen nu...
Den bästa träning man kan få är när man tävlar.
Jag har själv inte suttit i en riktig kart mer än ett par ggr sen -86 och är +40, så flåset är inte det bästa. Men när man väl sätter sig bakom ratten och det är tävling så börjar adrenalinet pumpa och man lyfter sig automatiskt ett snäpp.
(Osså vill jag inte komma sist... )
Den bästa träning man kan få är när man tävlar.
Jag har själv inte suttit i en riktig kart mer än ett par ggr sen -86 och är +40, så flåset är inte det bästa. Men när man väl sätter sig bakom ratten och det är tävling så börjar adrenalinet pumpa och man lyfter sig automatiskt ett snäpp.
(Osså vill jag inte komma sist... )
-
Vi körde i långloppet senast och konstaterade efter det att vi behöver träna en hel del mer. Anders ställde föresten upp i något RBC-lopp förra säsongen. Sen är det ju alltid duktiga förare från RBC som är där på söndagsträningarna, så man får tillräcklig träning bara genom att köra mot dom då.
-
-
27 man är klara för RBC den 27 januari och det finns plats för 42, så än finns chansen att anmäla sig. Visserligen håller jag några platser för Mangs m fl som brukar anmäla sig sent och Anders comeback finns det alltid utrymme för. Anmälan sker per mail till mig (adressen finns på RacingBars bakficka på www.sportinformation.com Se här ser motståndet ut just nu:
RBC 27/1-04
Lars Wiezell
Fredrik Lestrup
Peter Gutniak
Jonas Karlsson
Svarta Masken
Tomas Borglund
Björn Carleflod
Helena Lindin
Per Brusebäck
Erik ”Selim” Lundkvist
Stefan Irlander
Per Lundmark
Alexandra Jarlmark
Mats Lundkvist
Daniel Bengtsson
Anders Bisting
Per G Gustafsson
Totte Malmqvist
Björn Ågren
Anderas Zolnir
Joen Hägglöf
Peter ”Myran” Ahlsved
David Brantmo
Peter Carlsson
Tobias Tegelby
Thomas Wahlqvist
Johan Borglund
RBC 27/1-04
Lars Wiezell
Fredrik Lestrup
Peter Gutniak
Jonas Karlsson
Svarta Masken
Tomas Borglund
Björn Carleflod
Helena Lindin
Per Brusebäck
Erik ”Selim” Lundkvist
Stefan Irlander
Per Lundmark
Alexandra Jarlmark
Mats Lundkvist
Daniel Bengtsson
Anders Bisting
Per G Gustafsson
Totte Malmqvist
Björn Ågren
Anderas Zolnir
Joen Hägglöf
Peter ”Myran” Ahlsved
David Brantmo
Peter Carlsson
Tobias Tegelby
Thomas Wahlqvist
Johan Borglund
-
Jag kommer nog på söndag, även om jag bara kör ett pass. Var där i söndags också och avverkade tre pass, varav två efter varandra - lite lätt trött. Då hade jag varit ute och löptränat innan gokart-passet också, vilket inte direkt underlättade. I alla fall inte när man har lika usel kondis som mig.PC: skrev:Jag förstår.
Hursomhelst är det kul att få gasa lite själv, vare sig det är race eller träning.
Dyker det kanske upp nån på söndag, månne...
Jo, ett RBC-lopp skall jag nog åtminstone få till innan säsongen är slut. Jag tror jag körde två RBC-lopp ifjol och kom i varje fall inte sist i nåt av dem. Skall dock åka bort i slutet av januari, så det är lite tveksamt om jag är med den 27:e, lutar åt februariloppet istället.
-
-
På tisdag 27 januari är det dags för omgång 4 i RBC. Vi kör det vanliga programmet. Kassan öppnar 19.00, förarmöte 19.30 och sen är det full gas med tidskval, två kvalheat där vi kör om placeringar och sedan A-, B- och C-final. Prislapp 450:-.
Nedanstående är anmälda, men även om de sedvanligt sena anmälarna som Mangs, Hoffsten m fl hör av sig finns det utrymme för ett par till. Anmälan per mail till mig. För debutanter och deltagare in spe rekommenderas söndagskvällarnas tjyvträning. Vid åttatiden brukar vi börja värma däck.
Lars Wiezell
Fredrik Lestrup
Peter Gutniak
Jonas Karlsson
Svarta Masken
Tomas Borglund
Björn Carleflod
Helena Lindin
Per Brusebäck
Erik ”Selim” Lundkvist
Stefan Irlander
Per Lundmark