Nya "Börsen" Forza-Mästerskapet
-
- Inlägg: 958
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Fagersta
Ett ord räcker: Suveränt!
Fast jag bara MÅSTE få klaga lite.
Alltså Eddie, gjorde inte han ett bra lopp precis som dom andra nötterna som fick poäng. T.ex Mark Webber.
"Eddie Irvine – sällan har väl en så kass bil tagit så många poäng."
Just den meningen tycker jag borde ge Eddie som förare poäng...
Kram
Hood.
Fast jag bara MÅSTE få klaga lite.
Alltså Eddie, gjorde inte han ett bra lopp precis som dom andra nötterna som fick poäng. T.ex Mark Webber.
"Eddie Irvine – sällan har väl en så kass bil tagit så många poäng."
Just den meningen tycker jag borde ge Eddie som förare poäng...
Kram
Hood.
-
- Inlägg: 410
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Hood, jag vet att du är ett gammalt "börsen"-fan och det glädjer mig. Då borde du också veta att vi sticker ut hakan, om inte annat så för att roa och oroa. Eddie kanske var värd några poäng i FM men vafan, han fick ju tre id et riktiga VM:et. Det får väl räcka.
Zetor,
https://f1.tauzero.se/main.php?url=arti ... =F1&id=289
Tärsntröm
Zetor,
https://f1.tauzero.se/main.php?url=arti ... =F1&id=289
Tärsntröm
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 410
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 410
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
-
- Inlägg: 958
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Fagersta
Jovisst. Bra jobbat. Jag är ju inte direkt opartisk när jag vill ge Eddie poäng. Sedan är väl en idé med börsen just att få igång lite detbatt, precis som här.On 2002-03-08 21:25, JTarnstrom wrote:
Hood, jag vet att du är ett gammalt "börsen"-fan och det glädjer mig. Då borde du också veta att vi sticker ut hakan, om inte annat så för att roa och oroa. Eddie kanske var värd några poäng i FM men vafan, han fick ju tre id et riktiga VM:et. Det får väl räcka.
Tärsntröm
// Hood
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
OK, skall ske. Måste ju jämna ut kritiken, när Lucy fått så mycket.On 2002-03-09 10:12, JTarnstrom wrote:
Du har fattat det alldeles rätt, Hood. Hellre sticka ut hakan och få igång lite käbbel än att detär tvärtyst. Fortsätt hacka på mig bara
Tärnström
Jag tar t.ex. en jämförelse mellan Räkan och JPM.
Eftersom betygen sätts efter förutsättningarna, så börjar jag med förarnas erfarenhet och situation.
Erfarenhet: I tävlingssammanhang i F1 har de lika lång erfarenhet. Skulle dock tänka mig att ett år i Williams ger mer än ett år i Sauber, med de större resurserna och t.ex. betydligt mer testtid, etc. I övrigt har JPM vida mer, med tidigare testförartid i F1, F3000, CART, o.s.v.. Räkan har ju nästan ingenting alls innan F1, utom nåt 20-tal tävlingar i FRenault där han var förkrossande överlägsen och inte fick så jättemycket motstånd, eller testerfarenhet. Dessutom bör JPM med sin högre ålder och längre tävlingserfarenhet klara av allt runt omkring mycket bättre. Stor och klar fördel för JPM alltså.
Stallsituation: JPM kör för andra året i ett stall där både Frank och Head uttalat sina sympatier för honom, så man kan nog anta att han ligger lite på plus i stallet jämfört med sin stallkamrat. Bl.a. verkade ju reservbilen vara inställd för JPM och inte Ralf. I McLaren verkar det däremot anses som självklart att det är DC som är förare 1a, med tillgång till bästa tekniker, etc. Framförallt är Räkan ny i detta stall och hade också en helt ny bil att hantera i sitt första lopp. Även om de flesta har nya konstruktioner, så brukar ju en hel del av egenskaperna följa med ifrån tidigare år. Ännu en gång klar fördel för JPM.
Bilen: Här är det lite svårt att säga vilken som var bäst. Bästa Williams kvalade ju före bästa McLaren iallafall och med tanke på alla 3 kvarvarande förares tider i loppet så var det nog ganska lika. Däremot bör nog Williams ha en fördel i vetskapen om hur däcken uppför sig i race, eftersom det var McLarens första tävling med Michelindäck. JPM har nog en svag fördel även här, men mer tveksamt.
Totalt är det dock ingen tvekan om att JPM har vida bättre förutsättningar än Räkan, så för att få fler poäng bör JPM lyckas/prestera mycket bättre.
Nu till kval och race:
Kval: KR före JPM. Både hade väl sina problem, men faktum kvarstår, Räkan före.
Racet: Kimi hamnar sist i klungan och tvingas jobba sig upp med åtskilliga omkörningar under relativt kort tid. Gynnas av andra SC:n, men om han inte kommit upp i fältet så snabbt hade han inte gynnats på samma sätt. Resten av loppet åker de ganska jämnt, båda med lite ojämna varvtider som de förklarar med att de verkligen pressade hårt båda två. Både gör några mindre missar. Räkan får snabbaste varv. Montoya slutar framför främst på grund av kraschen i första kurvan, som drabbar Kimi mycket mer.
Sammanfattningsvis gjorde de väl ungefär lika bra ifrån sig i kvalet och racet. Kanske ett litet plus för Räkan med sin svårare situation efter första varvet.
Men med tanke på förutsättningarna borde Räkan placera sig klart före Montoya i tabellen. Nähä, Montoya får 3 p och Räkan inga alls! Vad ligger bakom den logiken?
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden