Beryllium

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Hood
Inlägg: 958
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Fagersta

Inlägg av Hood »

Det ämne som förbjöds att bygga motorer i.

Var i motorn använde man detta? Hela blocket? Cylndrar? Cylinderroder ?

Kram

Hood
Användarens profilbild
Hood
Inlägg: 958
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Fagersta

Inlägg av Hood »

Hallåååååååååååå, jag har bråttom.

Jag diskuterar med en kompis här på jobbet och jag slutar snart för dagen.

// Hood
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Framförallt kolvarna.

Användarens profilbild
Hood
Inlägg: 958
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Fagersta

Inlägg av Hood »

Framförallt. Hmm. Räcker inte som svar. "Bara" kolvarna hade räckt. Fler ställen som det användes på ?

Kom igen nu expertpanelen. Jag menar, Anders är väl inte ensam i den?

Tack Anders.

// Hood
Robert.
Inlägg: 939
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Luleå

Inlägg av Robert. »

Man fodrade väl ävengenomföringar och liknande, framför allt i titankomponenter då det är svårt att härda titan.

Angående titan så var det för materialfånar som jag en ruggit intressant artikel om just titan i Racecar Engineerings aprilnummer som kom i brevlådan igår. :smile:
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Det är tveksamt om någon annan än t.ex. Illmor vet det riktiga svaret, men jag undrar om inte cylinderfodren också hade Be i sig. Men det är i kolvarna man har den stora förtjänsten.

Förresten är inte Be i sig förbjudet, utan dess egenskaper(fanns en topic i gamla forumet om det). Vilket väl om något visar att det inte var p.g.a. hälsoskäl det förbjöds.

regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Man skrev väl regelm om materialens tillåtna hårdhet för att man inte bara skulle byta yt berylliumet mot nåt annat exklusivt material, tror det var att man skulle försöka hålla kostnaderna nere som var skälet.
Robert.
Inlägg: 939
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Luleå

Inlägg av Robert. »

Vet någon den exakta gränsen? Pulver-metallurgiskt framställd hårdmetall kan nå en 2000 HV, och får man börja nosa på keramer så är 4000 HV ingen omöjlighet med Kubisk bornitrid.

Referens: Diamant ligger på 5000 HV ungefär, vanligt snabbstål på ca 1000 och "bondstål" ohärdat på en 150-200.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Kolvar och cylinderfoder hade beryllium. Det var förbudet mot beryllium som gjorde att Illmor (Mercedes) tappade enormt mycket mark på motorsidan.
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Det här har jag hittat om materialegenskaper.

"No parts of the car may be made from metallic materials which have a specific modulus of elasticity greater than 40GPa"

"All brake calipers must be made from aluminium materials with a modulus of elasticity no greater than 80GPa."
Robert.
Inlägg: 939
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Luleå

Inlägg av Robert. »

E-modulen :sad: Den har ju tyvärr ingenting med hårdhet att göra...
Användarens profilbild
Hood
Inlägg: 958
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Fagersta

Inlägg av Hood »

Tack grabbar!

Kram

Hood
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

nej dat har det ju inte, även om de faktiskt brukar följa att ett material som är hårt är styvt.
Det var tydligen styvheten de reglerade. En materialparameter i alla fall och inte ett specifikt material.
Robert.
Inlägg: 939
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Luleå

Inlägg av Robert. »

Det är grymt intressant med materiallära. Jag kommer att ha minst 26 poäng av det i min examen sedan :smile: