IRL och dess säkerhetstänkande

The American zone...
jeison
Inlägg: 34
Blev medlem: fre apr 11, 2003 14:21
Ort: Göteborg, Sverige

IRL och dess säkerhetstänkande

Inlägg av jeison »

Tärnströms krönika var inte dum alls. Riktigt bra skrivet.
Jag har aldrig funderat så mycket på huruvida stängslet är säkert eller ej. När man införde de nya murarna på nån bana tidigare i år så gick nog tankarna att... "Bra! Motorsport är ju väldigt säkert numera."

Tanken på att det egentligen fanns stora brister säkerhetsmässigt i IRL:s arrangemang i allmänhet och banornas i synnerhet, existerade inte i mitt huvud.

Men Kenny olycka hade räckt. En olycka är illa nog för att man ska få sig en blänkare, oavsett om den har relativt lycklig utgång eller ej. Skulle man genomfört en grundlig undersökning av säkerheten utan Rennas bortgång? Hade Kennys smäll väckt de reaktioner som krävdes???

Återstår att se vilka förändringar som genomförs till nästa säsong... Med Kenny tillbaka vid ratten, tro???
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Just Kennys olycka är väl inget bra exempel på bristande säkerhet i IRL, den hade lika gärna kunnat inträffa i F1. Om två bilar krokar ihop i 350 knyck så får det obönhörligen konsekvenser - oavsett om det är IRL på Texas eller F1 på Indy.
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

Visst, men hur stor bedömer risken att olyckan inträffar i F1? Är den lika hög som att en olycka i IRL inträffar där bilarna kör närmare varandra, har ständigt denna höga hastighet. Kör bara på ovaler med maximal downforce. En framvinge som är så stor att då en störning inträffar på den istället lyfter bilen upp på läktaren.
/Jan
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

jajo skrev:Visst, men hur stor bedömer risken att olyckan inträffar i F1?
Risken är stor när herr Skomakare ger sig in i en av sina patenterade prejningsmanövrar :wink:

Skämt åsido, naturligtvis råder det inget tvivel om att riskerna är många gånger större i IRL. Jag bara invände att just Kennys krasch inte var något typfall.

Erkänner utan vidare att jag inte är speciellt insatt i IRL-bilarnas design.
Är det den stora framvingen som är problemet med dem? Borde de inte vara väldigt känsliga för att ligga i störd luft bakom framförvarande i så fall? (Vilket inte verkar vara fallet). Eller ligger vingen lågt så att den mest utnyttjar "ground effect"? I så fall blir den förstås extremt känslig för avståndet till marken.
jeison
Inlägg: 34
Blev medlem: fre apr 11, 2003 14:21
Ort: Göteborg, Sverige

Inlägg av jeison »

IRL bilarna utnyttjar ground effect, ja. Så det är ju en stor del i det hela.
Men precis som du sa... Det är ju faktiskt hastigheten i sig som gör riskerna så stora. Men det är ju en fråga om vilken syn man har på motorsporten...

Tycker man att det är utvecklande för motorsporten att farterna ständigt ökar? Det är ju en fråga för var och en...