Nya kvalregler har diskuterats rätt hårt men inte om det nya införandet av dessa reglerna. Blir mycket spännande.
Next year, a driver who is forced to use a replacement engine may be penalised by the FIA. If the engine must be changed before Saturday's qualifying session, the driver in question will lose 10 places on the grid. On the other hand, if the engine needs to be replaced after the qualifying session, the unfortunate driver will have to start at the bottom of the grid.
Min reaktion är mixad:
Teamen med sämre resurser tjänar ju på att inte motståndarna går på 3 motorer på en helg eller byter ut alla delar som de inte har möjlighet att göra. Men å andra sidan så blir det väl ruggigt material utvecklat av de stora leverantörerna för att det skal hålla?
Eller vad tror ni? INtressant ändring, kanske den största förändringen till nästa år i alla fall.
Jag tror faktiskt inte det spelar någon roll vad gäller utvecklingskostnaden. Motorbyggarna kommer att lägga ned alla de pengar de har till sitt förfogande, oavsett vilken livslängd motorn är avsedd för. Det är ett ofrånkomligt faktum att den skenande kostnadsutvecklingen i F1 inte beror på utgifterna i sig utan på de stora stallens "obegränsade" tillgångar på pengar.
Jo men redan nu haller ju motorerna en tavlingshelg. Om man skall fa nasta ars motorer att halla en helg sa kravs det mindre utveckling an om man vill ha en motor for kval och en motor for race.
Men om man kör på med samma motorer som nu.. och har 150HK eller mer än dom andra stallen kvalar etta och byter motor till racet, och får flytta ner till tionde startruta.
Kommer man inte att vinna loppet ganska enkelt då?
Pepparkvarnen skrev:Men om man kör på med samma motorer som nu.. och har 150HK eller mer än dom andra stallen kvalar etta och byter motor till racet, och får flytta ner till tionde startruta.
Kommer man inte att vinna loppet ganska enkelt då?
Jo det tror jag på vissa banor, även om jag inte tror att det scenariot du skriver kommer att inträffa.
Granis skrev:Jo men redan nu haller ju motorerna en tavlingshelg. Om man skall fa nasta ars motorer att halla en helg sa kravs det mindre utveckling an om man vill ha en motor for kval och en motor for race.
Nja, gör de verkligen det. Byter de inte motor innan lördagskvalet?
BMW har sagt att den nya motorn inte blir speciellt mycket svagare, vilket inte heller gör pepparkvarnens scenario så troligt. Däremot blir simuleringarna och riggtesterna dyrare eftersom varje motor måste köras under längre tid, så utvecklingskostnaderna bör bli högre och tillverkningskostnaderna lägre.
Håller fullständigt med Cuscino, de gör av med de pengar de kan få. Men det man kan göra är väl att sätta upp regler så att varje ny investerad euro över en viss gräns inte ger speciellt mycket tillbaka, så skillnaderna mellan fattiga och rika stall blir mindre, eller åtminstone mellan svinrika och inte riktigt lika svinrika stall.
BMW har sagt att dom i princip redan har en motor som håller en hel helg, man sänker varvet med endast 250 rpm. Effektminskningen lär inte bli 150 hk....
'Mansell is slowing it down, taking it easy. Oh no he isn't! It's a lap record.' - Murray Walker