Nya kvalregler på G

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
SunnyRikard
Inlägg: 749
Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
Ort: Mölndal

Nya kvalregler på G

Inlägg av SunnyRikard »

Nya kvalregler till nästa säsong, bl.a. 2 kvalvarv. Tycker jag låter bra om det blir verklighet.

Saturday's qualifying would be expanded to run from 1400 to 1530, with morning free practice as usual, and each driver having two timed laps instead of just one at present.

http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/motorsp ... 163040.stm
Användarens profilbild
manson
Inlägg: 274
Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
Ort: Karlskrona

Inlägg av manson »

Positivt! Hoppas bara att båda kvalsessionerna räknas på "riktigt" så att säga. Ganska meningslöst med den första sessionen annars då banan inte lär skilja sig så mycket mellan första och andra. Nä, två chanser är riktigt bra, då kan de fisåka i första och sätta en hyfast tid för att ge järnet i andra, eller tvärtom förstås.....eller varför inte ge järnet i båda :o
Användarens profilbild
LOL
Inlägg: 273
Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
Ort: varande

Inlägg av LOL »

Vad jag förstått är det såhär:

På lördag kör man 1:a kvalet (först i VM startar först) som gäller som tid för startposition, detta kval gäller även för startordningen till det 2:a kvalet (bästa tid på 1:an startar sist i 2:an) som kommer direkt efter det 1:a.
Den bästa tiden av dessa 2 kval gäller för startordningen för söndagens race.
Man gör som de gör för moto-gp gör idag, fast under en och samma dag.

Korrekt?

/ :D
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
Alfa
Inlägg: 52
Blev medlem: tor aug 07, 2003 15:43
Ort: Vasa

Inlägg av Alfa »

Jag tror att första körningen baseras på placeringen i senaste GP..annars har jag också förstått det som dig LOL.
Användarens profilbild
manson
Inlägg: 274
Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
Ort: Karlskrona

Inlägg av manson »

Har också förstått det så fast det verkar inte bestämt om tiden i första kvalet ska räknas som kvaltid till söndagen eller om den bara ska avgöra startpositionen i kval 2. Dvs det är inte säkert att man får två försök att sätta bästa poletid...vilket vore bra tycker jag!
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Om inte tiden i första kvalet räknas som kvaltid, så var det väl ganska meningslöst att ändra? eller... har jag missat nåt? :quest:
Keep on Boppin´
Jippe
Inlägg: 220
Blev medlem: tis sep 30, 2003 15:42

Inlägg av Jippe »

Jag tycker poängen som Bernie har är bra.

Jag har varit på en del F1 race och måste hålla med att Söndagen var det tråkigaste av Fredag, Lördag och Söndag i år.
I år campade jag och brorsan på Monza och hade kanonplatser, ändå var Lördagen helt klart roligast, det säger jag inte pga att själva loppet var ett litet sömnpiller. Men för publiken på plats så hinner man faktiskt inte bygga upp den samma stämningen eller nervösiteten som man gjort tidigare då bilarna även rullar på söndagen innan racet.
Detta gäller väl specielt för publiken som bara åker på Söndagen också och skal betala dyra biljetter för att se ngn Porche cup och så själva racet då.
För de racen man bara tittar på TV spelar det ju ingen roll direkt.
Sit Rubens sit!
- Good boy
Användarens profilbild
manson
Inlägg: 274
Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
Ort: Karlskrona

Inlägg av manson »

"The Grand Prix weekend in 2004 will start on Friday with two one-hour free practice sessions. Saturday would still have two 45-minute practice sessions in the morning but qualifying will change to last 90 minutes and allow each driver two flying laps instead of just one."

Jo visst var det så Bopper!!Låter mycket bra tycker jag!!
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Men om man kör ett snabbt varv på fredag och ett snabbt varv på lördag, eller om man gör 2 snabba varv på lördag är ju ingen större skillnad. Om man nu inte räknar båda tiderna för kvalificering, det var det jag var ute efter. Är det bestämt om båda skall räknas ännu?
Keep on Boppin´
Jippe
Inlägg: 220
Blev medlem: tis sep 30, 2003 15:42

Inlägg av Jippe »

Bopper skrev:Men om man kör ett snabbt varv på fredag och ett snabbt varv på lördag, eller om man gör 2 snabba varv på lördag är ju ingen större skillnad. Om man nu inte räknar båda tiderna för kvalificering, det var det jag var ute efter. Är det bestämt om båda skall räknas ännu?
Tror att det spelar stor roll, de stora teamen kommer hinna göra nödvändiga förändringar mellan sina 2 kvalvarv, de mindre teamen kommer inte klara det på samma sätt. Med 1 varv, eller 12 var på en timma som tidigare har de mindre teamen större möjlighet i förhållande.
Sit Rubens sit!
- Good boy
Användarens profilbild
manson
Inlägg: 274
Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
Ort: Karlskrona

Inlägg av manson »

Bopper skrev:Men om man kör ett snabbt varv på fredag och ett snabbt varv på lördag, eller om man gör 2 snabba varv på lördag är ju ingen större skillnad. Om man nu inte räknar båda tiderna för kvalificering, det var det jag var ute efter. Är det bestämt om båda skall räknas ännu?
För att citera mig själv:
The Grand Prix weekend in 2004 will start on Friday with two one-hour free practice sessions. Saturday would still have two 45-minute practice sessions in the morning but qualifying will change to last 90 minutes and allow each driver two flying laps instead of just one."

Står så här på F1racing.net och det tolkar jag som att båda "snabba varven" gäller som kvaltid. Om man sedan kör som detta året med den ändringen att fredagstiden gäller som kvaltid är ju det lika bra det...
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Ok, men hur ska man hinna med 2 kvalvarv/förare på 90 minuter. Idag tar det ju ofta 1 timme med ett kvalvarv. Vad händer om den förare som startar sist i första kvalet får sämst tid (inte helt otroligt)? In i depån utan paus och ut igen för nästa kvalvarv. Men det kanske var det Jippe menade. Nja, jag tycker nog det är bättre som de varit i år. Risken är väl också att TV4 inte visar kvalen om de tar 90 minuter eller uppemot 2 timmar.
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Bopper skrev:Vad händer om den förare som startar sist i första kvalet får sämst tid (inte helt otroligt)? In i depån utan paus och ut igen för nästa kvalvarv.
Det är exakt det som Paul Stoddarts kritik av det nya formatet har gått ut på.
Det sannolika är ju att team som Ferrari, McLaren & Williams kommer få lång tid på sig mellan de båda kvalen medan t ex Minardi kommer få mycket lite tid på sig att fixa med bilarna.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
frongor
Inlägg: 783
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av frongor »

Allmän förvirring verkar råda.. Kvalet kommer alltså vara två kvalvarv var... Men räknas det bästa av dem, eller båda sammanräknande?

Dessutom.. kommer det tankas och mekas efter detta kval? Eller är det Parc Ferme fortfarande?

En stor del av charmen med årets kval är att det ger oväntade griddar. Med två varv skulle ju en hel del av det elimineras..Gör Schumacher ett misstag under första försöket får han en chans till istället för att stå hos Minardibilarna och tvingas till omkörningar i loppet.

Och får man dessutom byta däck och tanka är vi ju i praktiken tillbaka där vi var förr.. Det vill absolut inte jag iallafall. F1 blev vansinnigt mycket roligare denna säsongen (framförallt fredagen och lördagen, men även racen har bjudit på mer action), och att gå tillbaka skulle vara befängt.

Att köra två kvalvarv och räkna ihop tiderna vore nog en extra krydda (som i slalom).. Men det är väl inte det som föreslås.. eller?
____________
In med Sato!!
Användarens profilbild
SunnyRikard
Inlägg: 749
Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
Ort: Mölndal

Inlägg av SunnyRikard »

Det finns för och nackdelar med alla modeller av kval. Jag hoppas på att det blir två kvalvarv, men att de ska följa direkt efter varandra. Alltså inget depåbesök mellan varven och bästa varvtiden gäller som kvaltid. Parc Ferme får gärna vara kvar nu när teamen lärt sig hantera det hela.
Användarens profilbild
Firestoned
Inlägg: 69
Blev medlem: lör jan 11, 2003 01:00
Ort: gbg

Inlägg av Firestoned »

Det måste ju vara som Sunnyrikard skriver. Tveksamt att dom skulle hinna på 90min annars. Det är ju in och ut varv som tar längst tid.
cirka 1.30sek per varv X 22 förare blir ju ungefär 30min
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Ett förslag (som jag tidigare nämnt) är att starta tidtagningen strax innan depåinfarten. Då behöver man inget in-varv.
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Joakim Quensel skrev:Ett förslag (som jag tidigare nämnt) är att starta tidtagningen strax innan depåinfarten. Då behöver man inget in-varv.
Kan tänka mig att tidtagningsutrustningen är placerad vid start/mållinjen och att det inte är det enklaste att flytta på den. Det är ju inte typ en funktionär som står och tar tiden med ett stoppur. :wink:
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Integralmannen
Inlägg: 196
Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
Ort: Skånepåg

Inlägg av Integralmannen »

Kvalreglerna av idag är bara skit...
Alla regler som innebär att man skall ställa in bilen för de förhållanden som råder dagen efter är ett jyckelspel.
Teaterspel är det när systemet är designat så att det skall vara sannolikt att någon bättre bil/förare hamnar längre ner än vad man kunnat prestera med bilen.
Skriv regler som stoppar användandet av kval-utrustning istället för att köra hitte-po racing.

Hur hade årets mästerskap sett ut om vi kört med gamla formatet?
Tja den som förlorat mest är väll säkert kimi. De stora vinnarna är jaguar och nu på senare tid toyota, eventuellt renault i början av säsongen.

Teater.
Användarens profilbild
Firestoned
Inlägg: 69
Blev medlem: lör jan 11, 2003 01:00
Ort: gbg

Inlägg av Firestoned »

Som jag ser det kan man inte tolka det på annat sätt än att man kör, Först ett ut varv följt av två kval varv sen ett in varv!!!! eller?
Användarens profilbild
Firestoned
Inlägg: 69
Blev medlem: lör jan 11, 2003 01:00
Ort: gbg

Inlägg av Firestoned »

och endast snabbast varv räknas
Jippe
Inlägg: 220
Blev medlem: tis sep 30, 2003 15:42

Inlägg av Jippe »

Då var det kanske klart, saxat från F1-Live:
Decisions of the World Sport Council
Changes for F1 in 2004 [15/10/03 - 20:02]

No drastic changes from Max Mosley

he World Sport Council met today in Paris and the following changes will be made for Formula One in 2004.

Race Weekend Schedule

Friday

11.00-12.00 Free practice
14.00-15.00 Free practice

During both sessions all teams, other than those who finished in the top four positions of the previous year’s World Championship for Constructors, will be permitted to run a third car provided any driver of this car:

- is not one of the team’s nominated drivers for the Event in question;

- is in possession of a Super Licence;

- has not taken place in more than six World Championship Events during the two previous World Championships.

If one of the team’s nominated drivers is deemed unable to drive at some stage after the end initial scrutineering, and the stewards agree to a change of driver, the driver of a third car may take part in the remainder of the Event. Under such circumstances a driver who started the Event as a “third” driver would have to continue with the same engine for the remainder of the Event.

The requirements of Article 60 concerning car livery will not apply to the third car being used during these two sessions but will apply should this car be used as the team’s spare car during the remainder of the event.

Saturday

10.00-10.45 Free practice
11.15-12.00 Free practice

14.00 Qualifying begins and will be run as follows:

- the session will be held in two parts separated by two minutes;

- during the first part each driver will carry out a single timed lap as now starting in the order they finished in the previous race. At the first race of the year the order of the last Event of the previous year’s World Championship will be used (in both cases any new drivers will be arranged in numerical order);

- any car stopping in the first part will not be allowed to take part in the second, if the car is brought back to the pits before the end of the session it must remain in parc fermé until the end of the session;

- refuelling rigs will be allowed in the first part subject to everyone wearing suitable clothing and photographers being restricted as for a race;

- the running order for the second part will be determined by the times achieved in the first part reversed;

- cars will run with race fuel and race settings as in 2003;

- in both sessions cars will be released as the previous one crosses the Line to start its flying lap;

- in both sessions the 6th, 11th and 16th cars in sequence will be released two minutes after the previous finishes its flying lap;

Sunday

14.00 Race (or at other times according to the relevant schedule).

Tyre use and allocation
The number of dry-weather tyres available to each driver during the Event will remain the same at forty, twenty front and twenty rear.

Each driver will be allocated three sets of dry-weather tyres for use on Friday, these may not be used at any other time during the Event. No tyres from the remaining seven sets may be used on Friday.

The choice of dry-weather tyre for qualifying and race must be made by 09.00 on Saturday (either specification of tyre may be used for the free practice sessions on Saturday). However, if both Friday sessions are declared wet this choice may be postponed until 13.00 on Saturday.

The number of wet-weather tyres available to each driver during the Event will remain the same at twenty-eight, fourteen front and fourteen rear.

Extreme weather tyres will continue to be permitted but, as now, may only be used when authorised.

Parc fermé procedures

To remain the same as in 2003 but the practice of fuel circulation for the purposes of cooling will now be prohibited.

Number of drivers per car

Each team will now be allowed to use four drivers during each season, not including any third driver running in the Friday sessions.

Pit lane speed limit
The speed limit for qualifying and race will be raised to 100km/h. In accordance with Article 100 (of the draft 2004 Sporting Regulations) the Permanent Bureau may be asked to consider a lower limit at tracks which have a particularly narrow pit lane.

FIA
Sit Rubens sit!
- Good boy
Användarens profilbild
Bernie
Inlägg: 703
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Bernie »

värdelöst tycker jag
Parc fermé procedures

To remain the same
as in 2003 but the practice of fuel circulation for the purposes of cooling will now be prohibited.
:down:
Användarens profilbild
frongor
Inlägg: 783
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av frongor »

Inga dramatiska ändringar.. Då jag verkligen gillat årets kvalsystem så ska jag inte klaga.. Det kan även i fortsättningen bli oväntade startuppställningar, och jag förstår inte vad det är för fel med parc ferme... Fler depåstopp och omkörningar är väl inte fel?
____________
In med Sato!!
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

frongor skrev:jag förstår inte vad det är för fel med parc ferme... Fler depåstopp och omkörningar är väl inte fel?
"Felet" är att det delvis tar bort spänningen i kvalet i o m att man kan ha valt helt olika strategier. De nuvarande kvalen är ganska intetsägande... visst spetsar de till själva loppet men i år har kanske ett eller möjligen två kval varit någorlunda intressanta att se på. Jag tycker att det ibland har kännts lite förvirrat inför starten på söndagarna när man inte har en aning om hur mycket strategierna har påverkat startpositionerna.

Sedan så har jag personligen även saknat de rena kvalfighter som man i bland kunde se mellan t ex Häkkinen och Schumacher eller mellan Montoya och Schumacher...

Fler omkörningar? Ja, tack... hemskt gärna men vad är det för intressant med att se fler depåstopp? Jag vill se bilar tävla på banan, inte stå och tanka i depån... det känns konstruerat.
Då ser jag mycket hellre att man gör det lättare att köra om på banan.

Appropå omkörningarna... är det någon som har koll på om det verkligen har varit fler omkörningar i år?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
LOL
Inlägg: 273
Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
Ort: varande

Inlägg av LOL »

Skräp kval!

Tycker att hela parc-fermé modellen är kass. Varför skall man straffa någon bil som är bra för?
Nej, tillbaka till det gamla systemet med 1 timmes försök istället, det var 100ggr så bra.
Känns lite Sverige över det hela, alla skall inte ha det lika bra utan lika dåligt.

/ :D
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
Jippe
Inlägg: 220
Blev medlem: tis sep 30, 2003 15:42

Inlägg av Jippe »

LOL skrev:Skräp kval!

Tycker att hela parc-fermé modellen är kass. Varför skall man straffa någon bil som är bra för?
Nej, tillbaka till det gamla systemet med 1 timmes försök istället, det var 100ggr så bra.
Känns lite Sverige över det hela, alla skall inte ha det lika bra utan lika dåligt.

/ :D
Eh vem straffar man för att det skulle gå bra? Ferrari i år?

Personligen tycker jag kvalet är bättre och racet blir bättre, både att följa på plats och i TV rutan. Fler förare syns osv.

1 varvs kval är klockrent, det jag skulle kunna gå med på vore att ta bort "tankningsregeln" och killarna kan få köra på ångerna igen. Men inte ett krav.
Sit Rubens sit!
- Good boy
Användarens profilbild
LOL
Inlägg: 273
Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
Ort: varande

Inlägg av LOL »

Jippe skrev:
LOL skrev:Skräp kval!

Tycker att hela parc-fermé modellen är kass. Varför skall man straffa någon bil som är bra för?
Nej, tillbaka till det gamla systemet med 1 timmes försök istället, det var 100ggr så bra.
Känns lite Sverige över det hela, alla skall inte ha det lika bra utan lika dåligt.

/ :D
Eh vem straffar man för att det skulle gå bra? Ferrari i år?

Personligen tycker jag kvalet är bättre och racet blir bättre, både att följa på plats och i TV rutan. Fler förare syns osv.

1 varvs kval är klockrent, det jag skulle kunna gå med på vore att ta bort "tankningsregeln" och killarna kan få köra på ångerna igen. Men inte ett krav.
Meningen var väl att "få ner" Ferrari ja.

Du tycker alltså att det var rättvist i Suzuka där några fick köra i regn och några på torrt?

En mening: KASST och ORÄTTVIST!

/ :D
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
Användarens profilbild
SunnyRikard
Inlägg: 749
Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
Ort: Mölndal

Inlägg av SunnyRikard »

Några funderingar angående reglerna:

1/ - any car stopping in the first part will not be allowed to take part in the second, if the car is brought back to the pits before the end of the session it must remain in parc fermé until the end of the session/
Vill nog hellre se att man kan chansa lite i första kvalet och dra på, åker man av kan man alltid förbättra sig i andra kvalet. Sur regel.

2/ - refuelling rigs will be allowed in the first part subject to everyone wearing suitable clothing and photographers being restricted as for a race
Kan någon förklar för mig vad tusan detta betyder "and photographers being restricted as for a race" engelskan förstår jag men.........
Jippe
Inlägg: 220
Blev medlem: tis sep 30, 2003 15:42

Inlägg av Jippe »

LOL skrev:
Jippe skrev:
LOL skrev:Skräp kval!

Tycker att hela parc-fermé modellen är kass. Varför skall man straffa någon bil som är bra för?
Nej, tillbaka till det gamla systemet med 1 timmes försök istället, det var 100ggr så bra.
Känns lite Sverige över det hela, alla skall inte ha det lika bra utan lika dåligt.

/ :D
Eh vem straffar man för att det skulle gå bra? Ferrari i år?

Personligen tycker jag kvalet är bättre och racet blir bättre, både att följa på plats och i TV rutan. Fler förare syns osv.

1 varvs kval är klockrent, det jag skulle kunna gå med på vore att ta bort "tankningsregeln" och killarna kan få köra på ångerna igen. Men inte ett krav.
Meningen var väl att "få ner" Ferrari ja.

Du tycker alltså att det var rättvist i Suzuka där några fick köra i regn och några på torrt?

En mening: KASST och ORÄTTVIST!

/ :D
Öh, har jag snackat om orättvist/rättvist?
Men som svar på din fråga: Nej, Suzuka var inte rättvist kval och alla hade inte samma förutsättningar.
Sit Rubens sit!
- Good boy
Jippe
Inlägg: 220
Blev medlem: tis sep 30, 2003 15:42

Inlägg av Jippe »

SunnyRikard skrev:Några funderingar angående reglerna:

1/ - any car stopping in the first part will not be allowed to take part in the second, if the car is brought back to the pits before the end of the session it must remain in parc fermé until the end of the session/
Vill nog hellre se att man kan chansa lite i första kvalet och dra på, åker man av kan man alltid förbättra sig i andra kvalet. Sur regel.

2/ - refuelling rigs will be allowed in the first part subject to everyone wearing suitable clothing and photographers being restricted as for a race
Kan någon förklar för mig vad tusan detta betyder "and photographers being restricted as for a race" engelskan förstår jag men.........
Håller med dig till fullo på 1:an !!!

På 2:an så har det inte varit restrektioner på samma sätt eftersom bilarna inte tankas, det blir tankning mellan 1:a och 2:a varvet nästa säsong vilket gör att de inför samma restrektioner som det är under race'en.

Det är så jag tyder det iaf
Sit Rubens sit!
- Good boy
Användarens profilbild
Integralmannen
Inlägg: 196
Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
Ort: Skånepåg

Inlägg av Integralmannen »

jupp så är det.
Vet inte riktigt hur dem har tänkt sig det hela, men anledningen till flera av regeländringarna, (kör du ut i första får du itne vara med i andra, samt anledningen till att bränsleriggarna får användas), beror på att det bara skall vara 2min mellan kvalvarven.
Det finns inte tid att bärga in en bil som kört av och det kan krävas snabba tankningar för de som placerar sig sist efter första.
Jag antar att minardi är de som kommer få störst nytta av detta...

Tycker allt det här verkar helsjukt.
Utgående från ett par minuter till säg 30min skall man ha bestämt sig för vilken bränslestrategi man skall köra dagen efter.
Vet man inte hur man står sig gentemot motståndet så kan man nästintill lika gärna slå en tärning.

En förrändring vi inte nämnt är väl faktumet att startordningen i första grundar sig på förra lopets resultat och inte vm-tabellen.
Liten förbättring...
Användarens profilbild
frongor
Inlägg: 783
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av frongor »

Ingen har talat om rättvist.. Att nya kvalssytemet är mer slumpartat är inget att sticka under stolen men.. Men inte att det är tråkigare, framförallt tycker jag att det är bra att man får se alla bilar på banan och inte bara de som slåss om de bästa placeringarna.. En form av socialism in action som gör att även de sämre stallen får behövlig sponsorexponering.

F1 är i första hand en underhållning... Det funkar inte att se på den som skidåkning eller friidrott där det givetvis måste ges samma förutsättingar för att de ska kunna vara intressant.. F1 är total beroende av sponsorer och MÅSTE locka tittare genom att faktiskt vara intressant, även om det sker på bekostnad av en viss rättvisa.

För att f1 och övrig motorsport ska vara något kul att titta på så måste åtgärder vidtagas, det gjorde förra året då ferrari var överlägsna, och vips så är det underhållande igen. Bara riktigt inbitna schumacherfans kan se att sporten förlorat på att ha blivit lite mer slumpartad...

Bernie är en mycket kompetent diktator för underhållningscirkusen F1 menar jag.
____________
In med Sato!!
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

frongor skrev:Bernie är en mycket kompetent diktator för underhållningscirkusen F1 menar jag.
Just, det... och Bernie gillar inte det nya kvalformatet
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
RacerBice
Inlägg: 98
Blev medlem: mån jul 14, 2003 09:18

Inlägg av RacerBice »

frongor skrev: Men inte att det är tråkigare, framförallt tycker jag att det är bra att man får se alla bilar på banan och inte bara de som slåss om de bästa placeringarna.. En form av socialism in action som gör att även de sämre stallen får behövlig sponsorexponering.
Jag ska inte mässa loss som jag redan gjort på en annan tråd här angående det nya kvalsystemets sunkighet, vill bara kort inflika en gång till att; Jo det är tråkigare; sammanlagt är det 4-8 varv på hela timmen som är intressanta, mot tidigare samma antal varv fast gånger 3-4. D.v.s förr fick vi se betydligt fler minuter av riktig action, även beaktat att de hetaste förarna kunde vara ute samtidigt.

Vad jag däremot kan hålla med om är att de sämre stallen behöver exponering och att de får det på lördagar nu till skillnad från förr. Å andra sidan; jag tittar inte de stunderna Minardi, Jordan, Sauber och andra sopstall kör. Då utnyttjar jag tiden till annat. Eller åtminstone så tittar jag inte lika uppmärksamt och intresserat. M.a.o. så är jag inte någon F1-fanatiker på samma sätt som många andra här på Forza. Men jag tror att den absolut övervägande andelen av F1-intresserade ligger på högst min engagemangsnivå (som ändå är GANSKA hög, trots allt....). Därmed är frågan hur mycket av exempelvis Minardis nu lite "bredare" exponering som resulterar i egentlig uppmärksamhet hos TV-publiken (för det är ju främst den det handlar om).
frongor skrev: Det funkar inte att se på den som skidåkning eller friidrott där det givetvis måste ges samma förutsättingar för att de ska kunna vara intressant.. F1 är total beroende av sponsorer och MÅSTE locka tittare genom att faktiskt vara intressant, även om det sker på bekostnad av en viss rättvisa.
Om F1-kvalen (och därmed indirekt även själva loppen) blir mer slumpartade och orättvisa än de varit i år, kommer inte mitt intresse att hålla i sig, det kan Bernie räkna med. Visst måste bestämmarna värna om sporten, om intresset hos publiken och om sponsorernas valuta för pengarna. Men det är nog bäst de passar sig, så de inte råkar skjuta sig själva i fötterna.

Och jag tycker att de nog verkar vifta med pickadollen i farlig närhet av stortårna i alla fall; kvalcirkusen på Suzuka var i mitt tycke helt oacceptabel och det förvånar mig att man nu fortsätter med i stort sett samma system. Hade en förare A och en förare B haft samma poäng inför avslutet och A drabbats så som Schumacher nu gjorde, hade omständigheter som han inte på något sätt kunnat råda över ensamma avgjort huruvida han kunnat bli världsmästare eller inte. Och så får det bara inte gå till. Jag blir verkligen förb....d när jag tänker på det! :x Någonstans måste man dra en gräns i avvägningen mellan lika förhållanden för de tävlande och dragningskraft för åskadarna. Just nu borde den gränsen ligga på fel ställe, menar jag. Men det visar sig, jag kan ju mycket väl ha fel och majoriteten av F1-världen uppskatta det nya. I så fall kommer jag nog inom en inte alltför avlägsen prioritera Moto GP elva söndagar av tio.
frongor skrev: För att f1 och övrig motorsport ska vara något kul att titta på så måste åtgärder vidtagas, det gjorde förra året då ferrari var överlägsna, och vips så är det underhållande igen. Bara riktigt inbitna schumacherfans kan se att sporten förlorat på att ha blivit lite mer slumpartad...
Att Ferrari inte varit överlägsna över huvud taget i år kan naturligtvis ha med kvalsystemet att göra, men mer indirekt än direkt i så fall. Ferrari har själva "misslyckats" med att utveckla årets kärra och framför allt så har Bridgestone under stora delar av säsongen varit hopplöst akterseglade av Michelin. Därmed har dessutom även kvalen blivit svårare och pressen på exempelvis Schumacher ökat (och som bekant är han ju inte mästare på just att hantera stress...). Är inte DET de verkliga förklaringarna....? :quest:

Var sedan det där med Schumacher-fans kommer in i bilden förstår jag inte över huvud taget. Jag hejar på honom, ja, men inte fan vill jag att han ska dominera som han gjorde i fjol. Jag vill tvärtom att alla förare ska ha samma möjligheter så långt möjligt. Förutom rättvisa kvalregler, vore det bästa naturligtvis entypsregler m.m.. Och även om sådana skulle urholka mycket av vad som anses vara F1:s själ skulle då inte jag ha några invändningar.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Nu avgjiordes VM av att några tyska funktionärer snabbt var framme och knuffade igång Schumi igen. Hade det varit i t.ex. England eller Brasilien så kanske han fått stå kvar så länge att det inte gått att köra vidare. Så länge inte slumpen kommer ifrån vädret så är det helt OK, eller? På Spa för nåt år sedan så lyckades Montoya sätta på rätt däck i precis rätt ögonblick och fick därmed en slumpartat bättre kvalresultat är Schumi, så vädret kunde nog spela ett spratt förr också, för att inte tala om den tämligen slumpartade trafiken som drabbade toppförarna förut.
Användarens profilbild
LOL
Inlägg: 273
Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
Ort: varande

Inlägg av LOL »

AndersF1 skrev:DEL 1)Nu avgjiordes VM av att några tyska funktionärer snabbt var framme och knuffade igång Schumi igen. Hade det varit i t.ex. England eller Brasilien så kanske han fått stå kvar så länge att det inte gått att köra vidare. Så länge inte slumpen kommer ifrån vädret så är det helt OK, eller?

DEL 2)På Spa för nåt år sedan så lyckades Montoya sätta på rätt däck i precis rätt ögonblick och fick därmed en slumpartat bättre kvalresultat är Schumi, så vädret kunde nog spela ett spratt förr också, för att inte tala om den tämligen slumpartade trafiken som drabbade toppförarna förut.
Del 1) Det har ju med racet INTE kvalet att göra eller?

Del 2) Det är väl ingen slump att man sätter på rätt däck eller när man valde att gå ut, det var ett VAL man gjorde. Med de nya kvalreglerna har teamen sämre val (se scenario nedan) kvar när det gäller NÄR de skall göra sitt varv.

Scenario: Det blir sämre väder om 30 minuter och framåt, det gäller att göra en så kass tid som bara går för att få starta först i gridkvalet eftersom det är mindre blött då....bil efter bil tuffar runt i 20 km/h....spänning???

/ :D
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
RacerBice
Inlägg: 98
Blev medlem: mån jul 14, 2003 09:18

Inlägg av RacerBice »

LOL skrev: Det är väl ingen slump att man sätter på rätt däck eller när man valde att gå ut, det var ett VAL man gjorde. Med de nya kvalreglerna har teamen sämre val (se scenario nedan) kvar när det gäller NÄR de skall göra sitt varv.
:wor:
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

LOL skrev: Fel 1) Det har ju med racet INTE kvalet att göra eller?
Och?
LOL skrev: Fel 2) Det är väl ingen slump att man sätter på rätt däck eller när man valde att gå ut, det var ett VAL man gjorde. Med de nya kvalreglerna har teamen sämre val (se scenario nedan) kvar när det gäller NÄR de skall göra sitt varv.

Scenario: Det blir sämre väder om 30 minuter och framåt, det gäller att göra en så kass tid som bara går för att få starta först i gridkvalet eftersom det är mindre blött då....bil efter bil tuffar runt i 20 km/h....spänning???
Ett val baserat på totalt okända parametrar får en slumpartad utgång oavsett om det är ett val eller inte. Om jag väljer krona eller klave minskar inte graden av slump jämfört med att jag blev tilldelad krona eller klave innan slantsinglingen.

För den enskilde föraren är chansen att missa pole p.g.a. regn betydligt mindre än att missa den p.g.a. trafik i det gamla systemet. Däremot är risken att alla toppförarna skall missa pole större nu än med det gamla systemet, eftersom det i alla fall brukar vara nån som i varje enskilt kval lyckades slippa trafik i slutet av passet.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

AndersF1 skrev:
LOL skrev: Fel 1) Det har ju med racet INTE kvalet att göra eller?
Och?
LOL skrev: Fel 2) Det är väl ingen slump att man sätter på rätt däck eller när man valde att gå ut, det var ett VAL man gjorde. Med de nya kvalreglerna har teamen sämre val (se scenario nedan) kvar när det gäller NÄR de skall göra sitt varv.

Scenario: Det blir sämre väder om 30 minuter och framåt, det gäller att göra en så kass tid som bara går för att få starta först i gridkvalet eftersom det är mindre blött då....bil efter bil tuffar runt i 20 km/h....spänning???
Ett val baserat på totalt okända parametrar får en slumpartad utgång oavsett om det är ett val eller inte. Om jag väljer krona eller klave minskar inte graden av slump jämfört med att jag blev tilldelad krona eller klave innan slantsinglingen.

För den enskilde föraren är chansen att missa pole p.g.a. regn betydligt mindre än att missa den p.g.a. trafik i det gamla systemet. Däremot är risken att alla toppförarna skall missa pole större nu än med det gamla systemet, eftersom det i alla fall brukar vara nån som i varje enskilt kval lyckades slippa trafik i slutet av passet.
:bang: :wor:
Användarens profilbild
manson
Inlägg: 274
Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
Ort: Karlskrona

Inlägg av manson »

AndersF1 skrev:
AndersF1 skrev:
LOL skrev: Fel 1) Det har ju med racet INTE kvalet att göra eller?
Och?
LOL skrev: Fel 2) Det är väl ingen slump att man sätter på rätt däck eller när man valde att gå ut, det var ett VAL man gjorde. Med de nya kvalreglerna har teamen sämre val (se scenario nedan) kvar när det gäller NÄR de skall göra sitt varv.

Scenario: Det blir sämre väder om 30 minuter och framåt, det gäller att göra en så kass tid som bara går för att få starta först i gridkvalet eftersom det är mindre blött då....bil efter bil tuffar runt i 20 km/h....spänning???
Ett val baserat på totalt okända parametrar får en slumpartad utgång oavsett om det är ett val eller inte. Om jag väljer krona eller klave minskar inte graden av slump jämfört med att jag blev tilldelad krona eller klave innan slantsinglingen.

För den enskilde föraren är chansen att missa pole p.g.a. regn betydligt mindre än att missa den p.g.a. trafik i det gamla systemet. Däremot är risken att alla toppförarna skall missa pole större nu än med det gamla systemet, eftersom det i alla fall brukar vara nån som i varje enskilt kval lyckades slippa trafik i slutet av passet.
:bang: :wor:
Du har så rätt så rätt! :wor:
Användarens profilbild
LOL
Inlägg: 273
Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
Ort: varande

Inlägg av LOL »

AndersF1 skrev:
LOL skrev: Fel 1) Det har ju med racet INTE kvalet att göra eller?
Och?
Men herregud, denna topic handlade om NYA KVALREGLER eller???
AndersF1 skrev:
LOL skrev: Fel 2) Det är väl ingen slump att man sätter på rätt däck eller när man valde att gå ut, det var ett VAL man gjorde. Med de nya kvalreglerna har teamen sämre val (se scenario nedan) kvar när det gäller NÄR de skall göra sitt varv.

Scenario: Det blir sämre väder om 30 minuter och framåt, det gäller att göra en så kass tid som bara går för att få starta först i gridkvalet eftersom det är mindre blött då....bil efter bil tuffar runt i 20 km/h....spänning???
Ett val baserat på totalt okända parametrar får en slumpartad utgång oavsett om det är ett val eller inte. Om jag väljer krona eller klave minskar inte graden av slump jämfört med att jag blev tilldelad krona eller klave innan slantsinglingen.

För den enskilde föraren är chansen att missa pole p.g.a. regn betydligt mindre än att missa den p.g.a. trafik i det gamla systemet. Däremot är risken att alla toppförarna skall missa pole större nu än med det gamla systemet, eftersom det i alla fall brukar vara nån som i varje enskilt kval lyckades slippa trafik i slutet av passet.
Oj då, totalt okända parametrar???
Så du tror att teamen inte har någon meterologisk kunskap alls???
T.o.m. jag kan se om det skall börja regna eller inte om 10 minuter.

Missa pole för trafik???
Mycket möjligt, men förut så var det ett VAL att gå ut när man ville det, om man nu väntade tills det var 5 min kvar som alla andra fick man skylla sig själv, men det var ett VAL man gjorde. Ville man inte hamna i trängsel så var det ju bara att fara ut när kvaltimmen startade.

Fråga: Hamnade Minardi nånsin i trafik?
Tips på svar: Nej, då det startade när kvaltimmen började fick de "rena" varv. Detta p.g.a. att de gjorde det VALET.

/ :D
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

LOL skrev:

Oj då, totalt okända parametrar???
Så du tror att teamen inte har någon meterologisk kunskap alls???
T.o.m. jag kan se om det skall börja regna eller inte om 10 minuter.



Fråga: Hamnade Minardi nånsin i trafik?
Tips på svar: Nej, då det startade när kvaltimmen började fick de "rena" varv. Detta p.g.a. att de gjorde det VALET.

/ :D

Kunskapen hurvida det börjar regna eller inte inom 10 minuter besitter i alla fall inte alla stallen. :roll:


Minardi var trafiken med de gamla reglerna. :saucy:
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

LOL skrev:
Men herregud, denna topic handlade om NYA KVALREGLER eller???
Svaret var angående att det var tråkigt att titta på F1 eller inte, eftersom slumpen hade för stor betydelse. Är det på något sätt viktigare att ha ett mindre slumpartat kval än race i det avseendet? :roll:
LOL skrev: Oj då, totalt okända parametrar???
Så du tror att teamen inte har någon meterologisk kunskap alls???
T.o.m. jag kan se om det skall börja regna eller inte om 10 minuter.
Om du exakt kan förutse när det skall börja regna tycker jag absolut att du genast skall anmäla dig till det F1-team som betalar bäst. Trots väderradar, helikoptrar uppvind, etc. så lyckas stallen ändå inte förutse när det skall börja regna så de kan göra korrekta däcksbyten. Tänk vad mycket de skulle spara med dig istället - sök jobbet genast.
LOL skrev: Missa pole för trafik???
Mycket möjligt, men förut så var det ett VAL att gå ut när man ville det, om man nu väntade tills det var 5 min kvar som alla andra fick man skylla sig själv, men det var ett VAL man gjorde. Ville man inte hamna i trängsel så var det ju bara att fara ut när kvaltimmen startade.

Fråga: Hamnade Minardi nånsin i trafik?
Tips på svar: Nej, då det startade när kvaltimmen började fick de "rena" varv. Detta p.g.a. att de gjorde det VALET.

/ :D
Du har aldrig funderat på varför toppteamen gick ut och satte sina poletider när det var 5 min kvar år efter år, om det hade gått lika bra att göra det 10 min innan? Kan det vara för att det var den optimala tiden, förutom trafiken, om man ville ha pole? Eller var det för att de är odugliga och inte vet hur man sköter ett F1-stall?

Exakt hur många pole har Mindardi tagit genom åren? :)
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

"Med start klockan 14 hålls två kvalpass, åtskilda med ett avbrott på två minuter" -Forza.
Kan ni förklara lite utförligare - jag förstår inte rikigt den där tvåminuters-grejen.
Alltså är det faktist bara en "paus" på två minuter efter att 20 bilar har kört sitt första kval (time for commercials :roll: )
Så alla inställningar för "riktiga" II-kvalet inklusive tankningar skall man hinna kanske med:
Ett scenario att man har startat i första kvalet som sista man och startar i II-kvalet som första man med en paus på 2 minuter!
Användarens profilbild
LOL
Inlägg: 273
Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
Ort: varande

Inlägg av LOL »

AndersF1 skrev:
LOL skrev:
Men herregud, denna topic handlade om NYA KVALREGLER eller???
Svaret var angående att det var tråkigt att titta på F1 eller inte, eftersom slumpen hade för stor betydelse. Är det på något sätt viktigare att ha ett mindre slumpartat kval än race i det avseendet? :roll:
Som du sa själv nu, JA, jag tycker att man skall ta bort slumpen så mycket man kan. Det gör man med att återgå till det gamla systemet, då det nya systemet är MER slumpartat och MINDRE spännande. (Det kursiva är en personlig uppfattning, så du kanske tycker annorlunda)
AndersF1 skrev:
LOL skrev: Oj då, totalt okända parametrar???
Så du tror att teamen inte har någon meterologisk kunskap alls???
T.o.m. jag kan se om det skall börja regna eller inte om 10 minuter.
Om du exakt kan förutse när det skall börja regna tycker jag absolut att du genast skall anmäla dig till det F1-team som betalar bäst. Trots väderradar, helikoptrar uppvind, etc. så lyckas stallen ändå inte förutse när det skall börja regna så de kan göra korrekta däcksbyten. Tänk vad mycket de skulle spara med dig istället - sök jobbet genast.
Jag har inte sagt att jag kunde förutspå EXAKT, mitt svar var på ditt påstående TOTALT OKÄNDA PARAMETRAR. Det är klart att de kan förutspå vädret kanske inte till 100% men iallafall så de har en bättre koll på vädret om 10 minuter än vad det blir om 1 dygn. Detta innebär att nästa års system blir ännu mer orättvist än årets som gått. Ju senare start i kval 1, ju bättre koll på vädret i kval 2. Det innbär som jag beskrev innan, att vid regn tuffar man runt sakta på kval 1 för att få går ut först i kval 2 och får en mindre regnig bana. Spännande?
AndersF1 skrev:
LOL skrev: Missa pole för trafik???
Mycket möjligt, men förut så var det ett VAL att gå ut när man ville det, om man nu väntade tills det var 5 min kvar som alla andra fick man skylla sig själv, men det var ett VAL man gjorde. Ville man inte hamna i trängsel så var det ju bara att fara ut när kvaltimmen startade.

Fråga: Hamnade Minardi nånsin i trafik?
Tips på svar: Nej, då det startade när kvaltimmen började fick de "rena" varv. Detta p.g.a. att de gjorde det VALET.

/ :D
Du har aldrig funderat på varför toppteamen gick ut och satte sina poletider när det var 5 min kvar år efter år, om det hade gått lika bra att göra det 10 min innan? Kan det vara för att det var den optimala tiden, förutom trafiken, om man ville ha pole? Eller var det för att de är odugliga och inte vet hur man sköter ett F1-stall?

Exakt hur många pole har Mindardi tagit genom åren? :)
Det var väl oftast så att banan blev snabbare ju fler bilar som varit ute. Minardis antal pole lär knappast bestämts av att de gick ut tidigt, snarare att deras bil inte gick lika bra som de andra. Men de gjorde allafall ett VAL när de skulle gå ut, de ville få fria varv.

Sen tycker jag att det är sjukt att en som kört av i det tidigare racet skall premieras i nästa race i.o.m. att de får starta sist i kval 1.

/ :D
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
RacerBice
Inlägg: 98
Blev medlem: mån jul 14, 2003 09:18

Inlägg av RacerBice »

LOL skrev: Missa pole för trafik??? Mycket möjligt, men förut så var det ett VAL att gå ut när man ville det, om man nu väntade tills det var 5 min kvar som alla andra fick man skylla sig själv, men det var ett VAL man gjorde. Ville man inte hamna i trängsel så var det ju bara att fara ut när kvaltimmen startade. Fråga: Hamnade Minardi nånsin i trafik? Tips på svar: Nej, då det startade när kvaltimmen började fick de "rena" varv. Detta p.g.a. att de gjorde det VALET.
Citatet är bara ett exempel. LOL rockar fett och träffar klockrent huvve på spiken HELA TIDEN. :wor:

Så ge upp, AndersF1, och erkänn att du har fel; jag respekterar ändå helt och fullt att du tycker det nya kvalet är roligare, precis som jag hoppas du respekterar min motsatta åsikt. För övrigt tycker jag det är komiskt att du sätter hyllnings-smilies på dina egna inlägg..... :roll:
Användarens profilbild
manson
Inlägg: 274
Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
Ort: Karlskrona

Inlägg av manson »

En (1) gång i år har det börjat regna under ett kval, och om man räknar logik lär det nog ske ungefär 1 gång per säsong. Om vi då ska jämföra det mest rättvisa över en säsong: Ett "slumpkval" per år beroende på regn, kontra risken att inte få ett fritt varv när 18 bilar är på banan de sista 5 minuterna, i samtliga kval under en säsong är valet inte särskilt svårt tycker jag....
Tycker dock det är synd att inte kvaltiden i första kvalet räknas på riktigt, då hade alla fått 2 försök! Nu känns det kvalet tämligen meningslöst i mina ögon!
Användarens profilbild
LOL
Inlägg: 273
Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
Ort: varande

Inlägg av LOL »

manson skrev:En (1) gång i år har det börjat regna under ett kval, och om man räknar logik lär det nog ske ungefär 1 gång per säsong. Om vi då ska jämföra det mest rättvisa över en säsong: Ett "slumpkval" per år beroende på regn, kontra risken att inte få ett fritt varv när 18 bilar är på banan de sista 5 minuterna, i samtliga kval under en säsong är valet inte särskilt svårt tycker jag....
Tycker dock det är synd att inte kvaltiden i första kvalet räknas på riktigt, då hade alla fått 2 försök! Nu känns det kvalet tämligen meningslöst i mina ögon!
Förstår inte logiken att det bara skall regna en gång nästa år....
Sen verkar du inte förstått vad jag menar i mina ovanstående inlägg när du skriver att alla skall gå ut de sista 5 minuterna....
Ett råd: Läs igen, ledtråd leta efter ordet VAL....

/ :D
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
Användarens profilbild
manson
Inlägg: 274
Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
Ort: Karlskrona

Inlägg av manson »

LOL skrev:
manson skrev:En (1) gång i år har det börjat regna under ett kval, och om man räknar logik lär det nog ske ungefär 1 gång per säsong. Om vi då ska jämföra det mest rättvisa över en säsong: Ett "slumpkval" per år beroende på regn, kontra risken att inte få ett fritt varv när 18 bilar är på banan de sista 5 minuterna, i samtliga kval under en säsong är valet inte särskilt svårt tycker jag....
Tycker dock det är synd att inte kvaltiden i första kvalet räknas på riktigt, då hade alla fått 2 försök! Nu känns det kvalet tämligen meningslöst i mina ögon!
Förstår inte logiken att det bara skall regna en gång nästa år....
Sen verkar du inte förstått vad jag menar i mina ovanstående inlägg när du skriver att alla skall gå ut de sista 5 minuterna....
Ett råd: Läs igen, ledtråd leta efter ordet VAL....

/ :D
Jag har förstått ditt resonemang om VAL, men jag håller inte med dig. För det första skriver jag inte att alla SKA gå ut de sista fem minuterna utan att alla GÖR det!! Det finns väl en anledning till att alla sätter sina snabba varv de sista 5 minuterna, annars hade det väl knappast bara varit skitstallen som kör tidiga varv? :-? Anledningen till att banan är bäst på slutet är jag inte tillräckligt insatt i för att uttala mig om (mer gummi på banan, högre temp kanske?), men 95 % av stallen har knappast fel, eller?

Angående "min logik" om regnet så är den inte vetenskapligt säkrad, men om man räknar på oddsen att torrt väder ändras till regn under just den timmen var 14:e dag tror jag det är rimligt att tro att det sker ca 1 gång per säsong, vilket även Eje nämnde under ett kval. Det kan givetvis ske 2ggr oxå, men det var liksom inte det som var poängen.