Kimi, världsmästare !?
-
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tis okt 14, 2003 17:54
- Ort: Växjö
Kimi, världsmästare !?
Undrar om det finns någon som tycker Kimi borde ha vunnit VM med endast en fjuttig seger? TV4-s kommentatorer verkar i alla fall tycka så!? Att de sen öppet hejar på Kimi är verkligen oproffsigt.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tis okt 14, 2003 17:54
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Varför är den riktig för? Kimi tog ju inte två poäng mer än Schumacher i år? HAn tog ju 1 poäng mindre.Sami skrev:Men den riktiga tabellen skulle ju sett ut så här.
Räikkönen 91p
M Schumacher 89p
Montoya 82p
Har jag missat att Kimi skulle ha blivit bortdömd för några poäng nu?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 176
- Blev medlem: fre mar 07, 2003 18:38
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Nej, jag har för mig att det var ett lopp (Nring) där Schumacher fick hjälp av funktionärer att komma ut på banan efter att ha fastnat i sandfållan efter en omkörning av Montoya. Schumacher fick med sig fyra poäng från det loppet.LuckyStrike1 skrev:Varför är den riktig för? Kimi tog ju inte två poäng mer än Schumacher i år? HAn tog ju 1 poäng mindre.Sami skrev:Men den riktiga tabellen skulle ju sett ut så här.
Räikkönen 91p
M Schumacher 89p
Montoya 82p
Har jag missat att Kimi skulle ha blivit bortdömd för några poäng nu?
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Så om Fisi haft världens tur en gång till så att han skrapat ihop 2 vinster, medans de andra max tagit en seger var så skulle han alltså varit den som mest förtjänat titeln? Eller om någon gör en bil som går som tusan, vinner två lopp men kommer inte i mål i ett enda lopp. Den som har mest poäng enligt det aktuella årets regler skall naturligtvis vinna VM, oavsett om han är mest förtjänt av det eller inte. De kör ju efter de förutsättningarna, annars kanske någon chansat mer med en annan poängfördelning.Budo skrev:Jo, poängsmässigt ligger han ju riktigt bra till oavsett regler, men det känns ändå konstigt att en kille som har 1 vunnen GP under hela karriären ska kunna överhuvudtaget bli världsmästare?
Är det verkligen bara jag som tycker det är kontsigt?
Däremot kan jag väl tycka att ettan kanske skulle få 11 eller 12 poäng, så att det blir lite viktigare att vinna. Burns är väl annars det riktiga skräckexemplet, Kimi har i alla fall varit snabb ett antal ggr.
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
Vadå vägra lägga ner det där.....Sami skrev:Nej, jag har för mig att det var ett lopp (Nring) där Schumacher fick hjälp av funktionärer att komma ut på banan efter att ha fastnat i sandfållan efter en omkörning av Montoya. Schumacher fick med sig fyra poäng från det loppet.LuckyStrike1 skrev:Varför är den riktig för? Kimi tog ju inte två poäng mer än Schumacher i år? HAn tog ju 1 poäng mindre.Sami skrev:Men den riktiga tabellen skulle ju sett ut så här.
Räikkönen 91p
M Schumacher 89p
Montoya 82p
Har jag missat att Kimi skulle ha blivit bortdömd för några poäng nu?
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Att Schumacher fick hjälp av funktionärerna var ju fullkomligt enligt regelboken och helt korrekt.
Reglerna ska väl gälla för alla oavsett vem man håller på? Jag kan hålla med om att det inte alltid verkar vara så, men den här händelsen tycker jag var helt korrekt.
När det gäller poängsystemet så är det ju lika för alla och alla visste innan säsongen hur det skulle se ut. Burns är ett exempel på en förare som har gjort hemläxan och insett vad som är viktigast om man vill vinna mästerskapet med nya poängsystemet. Björn Wirdheim konstaterade ju också att det viktigaste i år inte var att vinna lopp utan att hela tiden ha jämna placeringar på pallen i varje lopp för att vinna.
Man kan tycka bra eller dåligt om det nya poängsystemet, men jag tycker inte man kan ifrågasätta värdigheten hos en mästare så länge det bygger på att ha flest antal poäng för att vinna, inte flest antal segrar.
Personligen gillar jag det nya poängsystemet - mest för att de 8 första får poäng istället för de 6 första. Men också för att det bjuder på en jämnare strid i mästerskapet och till syvende och sist tror jag det är vad alla vill se. Oavsett vem man gillar så var ju årets F1-säsong en av de mer underhållande på länge tycker jag (även om vi som gillar Villeneuve kanske inte tyckte det var så där himla kul hela tiden förstås)
Reglerna ska väl gälla för alla oavsett vem man håller på? Jag kan hålla med om att det inte alltid verkar vara så, men den här händelsen tycker jag var helt korrekt.
När det gäller poängsystemet så är det ju lika för alla och alla visste innan säsongen hur det skulle se ut. Burns är ett exempel på en förare som har gjort hemläxan och insett vad som är viktigast om man vill vinna mästerskapet med nya poängsystemet. Björn Wirdheim konstaterade ju också att det viktigaste i år inte var att vinna lopp utan att hela tiden ha jämna placeringar på pallen i varje lopp för att vinna.
Man kan tycka bra eller dåligt om det nya poängsystemet, men jag tycker inte man kan ifrågasätta värdigheten hos en mästare så länge det bygger på att ha flest antal poäng för att vinna, inte flest antal segrar.
Personligen gillar jag det nya poängsystemet - mest för att de 8 första får poäng istället för de 6 första. Men också för att det bjuder på en jämnare strid i mästerskapet och till syvende och sist tror jag det är vad alla vill se. Oavsett vem man gillar så var ju årets F1-säsong en av de mer underhållande på länge tycker jag (även om vi som gillar Villeneuve kanske inte tyckte det var så där himla kul hela tiden förstås)
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 273
- Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
- Ort: varande
Håller klart med om att det nya systemet är bättre. Man belönar numera att man tar sig i mål. Om man bryter ett lopp så måste man ta 5 segrar om den andre (vinnaren i det brutna loppet) hamnar på 2:a plats för att komma ifatt poängmässigt. Förrut räckte det med 2 vinster och 2 poäng. Så det är som BW säger, det gäller att vara jämn och hamna på pallen för att var med däruppe.LuckyStrike1 skrev:Att Schumacher fick hjälp av funktionärerna var ju fullkomligt enligt regelboken och helt korrekt.
Reglerna ska väl gälla för alla oavsett vem man håller på? Jag kan hålla med om att det inte alltid verkar vara så, men den här händelsen tycker jag var helt korrekt.
När det gäller poängsystemet så är det ju lika för alla och alla visste innan säsongen hur det skulle se ut. Burns är ett exempel på en förare som har gjort hemläxan och insett vad som är viktigast om man vill vinna mästerskapet med nya poängsystemet. Björn Wirdheim konstaterade ju också att det viktigaste i år inte var att vinna lopp utan att hela tiden ha jämna placeringar på pallen i varje lopp för att vinna.
Man kan tycka bra eller dåligt om det nya poängsystemet, men jag tycker inte man kan ifrågasätta värdigheten hos en mästare så länge det bygger på att ha flest antal poäng för att vinna, inte flest antal segrar.
Personligen gillar jag det nya poängsystemet - mest för att de 8 första får poäng istället för de 6 första. Men också för att det bjuder på en jämnare strid i mästerskapet och till syvende och sist tror jag det är vad alla vill se. Oavsett vem man gillar så var ju årets F1-säsong en av de mer underhållande på länge tycker jag (även om vi som gillar Villeneuve kanske inte tyckte det var så där himla kul hela tiden förstås)
/
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
-
- Inlägg: 220
- Blev medlem: tis sep 30, 2003 15:42
Tja du har helt rätt i att det var tillåtet enligt reglementet.LuckyStrike1 skrev:Att Schumacher fick hjälp av funktionärerna var ju fullkomligt enligt regelboken och helt korrekt.
Reglerna ska väl gälla för alla oavsett vem man håller på? Jag kan hålla med om att det inte alltid verkar vara så, men den här händelsen tycker jag var helt korrekt.
Men man kan ju fråga sig om tex: JPM hade fått lika snabb och effektiv hjälp som MS i Tyskland?
Så därför så tycker jag reglementet där borde ändras på den punkten.
En annan punkt är enligt min åsikt, "livsfarliga manövrar" borde undvikas, att preja någon som MS gjort i år i mycket höga hastigheter tycker jag verkar farligt.
Alonso Silverstone och RS på Suzuka.
Men eftersom det inte delats ut någon bestraffning så är det tillåtet, ingenting att säga om. Mer att vi kanske får se mera sånt av också andra förare nästa säsong, och frågan är om vi vill det?
De andra förarna måste ju också "apa efter" flipperspelskörning för att ha samma förutsättningar.
I övrigt håller jag med dig i poängdiskutionen, bra talat. Alla kör efter de förutsättningarna som finns.
Sit Rubens sit!
- Good boy
- Good boy
-
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Liljornas dahl
Re: Kimi, världsmästare !?
Hur många segrar hade Keke Rosberg det året han blev VM ?Budo skrev:Undrar om det finns någon som tycker Kimi borde ha vunnit VM med endast en fjuttig seger? TV4-s kommentatorer verkar i alla fall tycka så!? Att de sen öppet hejar på Kimi är verkligen oproffsigt.
Ganska lätträknade...
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Kanske ett idiotiskt förslag men det vore lätt att ändra nuvarande system med ett bonussytem som skulle ge 4 extra poäng för exempelvis 2 segrar. 6 segrar skulle således ge 12 extra poäng.
Den som har 1 seger skule då ha väldigt mycket att vinna på en seger till, dels 1:a platsen som ger 2 poäng mer än 2:a och dessutom 4 bonuspoäng, totalt 6 extra. Alla förare skulle sträva efter att ha jämt antal 1:a platser.
Det borde motivera förarna än mer att vinna, speciellt med tanke på hur jämt det var i år.
Den som har 1 seger skule då ha väldigt mycket att vinna på en seger till, dels 1:a platsen som ger 2 poäng mer än 2:a och dessutom 4 bonuspoäng, totalt 6 extra. Alla förare skulle sträva efter att ha jämt antal 1:a platser.
Det borde motivera förarna än mer att vinna, speciellt med tanke på hur jämt det var i år.
-
- Inlägg: 273
- Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
- Ort: varande
Verkar struligt Gonzo, fast skulle däremot vilja se 1 bonuspoäng för snabbaste varv under loppet och 1 bonuspoäng till den som tar pole.
En utveckling av detta kan vara 2 poäng till pole och 1 poäng till 2:an och på samma vis till snabbaste varvtiderna. Detta gör att det finns lite mer poäng att jaga.
/
En utveckling av detta kan vara 2 poäng till pole och 1 poäng till 2:an och på samma vis till snabbaste varvtiderna. Detta gör att det finns lite mer poäng att jaga.
/
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
-
- Inlägg: 220
- Blev medlem: tis sep 30, 2003 15:42
Jo det vore fint att göra som "over there" på kval. Men inte med nuvarande kvalformat.LOL skrev:Verkar struligt Gonzo, fast skulle däremot vilja se 1 bonuspoäng för snabbaste varv under loppet och 1 bonuspoäng till den som tar pole.
En utveckling av detta kan vara 2 poäng till pole och 1 poäng till 2:an och på samma vis till snabbaste varvtiderna. Detta gör att det finns lite mer poäng att jaga.
/
Det ligger ju ganska mycket pengar i poängplockningen, och de sämre teamen skulle ju köra på ångerna hela tiden i jakten på poäng.
Men snabbaste varv skulle funka bättre tror jag.
Sit Rubens sit!
- Good boy
- Good boy
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Jo jag funderade på det oxå, men sen tänkte jag att det är ju kampen om 1:a platsen man vill se, ingen ska vara nöjd med att komma 2:a en hel säsong.LOL skrev:Verkar struligt Gonzo, fast skulle däremot vilja se 1 bonuspoäng för snabbaste varv under loppet och 1 bonuspoäng till den som tar pole.
En utveckling av detta kan vara 2 poäng till pole och 1 poäng till 2:an och på samma vis till snabbaste varvtiderna. Detta gör att det finns lite mer poäng att jaga.
/
Inget fel med dina förslag men de triggar inte kampen om 1:a platsen, kanske en kombination skulle va bra!
-
- Inlägg: 220
- Blev medlem: tis sep 30, 2003 15:42
Jag förstår vad du menar med att trigga förstaplatsen och göra den mer åtrovärd som det var tidigare.Gonzo skrev:Jo jag funderade på det oxå, men sen tänkte jag att det är ju kampen om 1:a platsen man vill se, ingen ska vara nöjd med att komma 2:a en hel säsong.LOL skrev:Verkar struligt Gonzo, fast skulle däremot vilja se 1 bonuspoäng för snabbaste varv under loppet och 1 bonuspoäng till den som tar pole.
En utveckling av detta kan vara 2 poäng till pole och 1 poäng till 2:an och på samma vis till snabbaste varvtiderna. Detta gör att det finns lite mer poäng att jaga.
/
Inget fel med dina förslag men de triggar inte kampen om 1:a platsen, kanske en kombination skulle va bra!
Men det skulle "gynna" "pendel , upp/ner" förare, en förare som är jämn, stabil i höga placeringar som tex BW visare upp skal också gynnas tycker jag. Därför funkar det nya poängsystemet perfekt, men ok, kan gå med på 1 pinne till för en seger, men mer bör det inte vara.
Sit Rubens sit!
- Good boy
- Good boy
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Man kör ju efter det system man har. Naturligtvis är Schumacher är rättvis världsmästare. Men ifall Kimi hade vunnit så hade han också varit det. Jämnhet är ju också en ingrediens. Personligen tycker jag det kanske skulle vara 12p till segraren i stället..vinster är ju lite extra.
När det gäller Keke Rosberg så var han klart bäst sett till säsongen 1982..även om han "bara" tog en seger. Han tog det på sin körskicklighet och körde bl.a. mot en massa turbobilar. Han var grym.
När det gäller Keke Rosberg så var han klart bäst sett till säsongen 1982..även om han "bara" tog en seger. Han tog det på sin körskicklighet och körde bl.a. mot en massa turbobilar. Han var grym.
-
- Inlägg: 734
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Precis i samma sits är ju WRC idag, Burns leder utan att ha vunnit en tävling på nästan två år!Gonzo skrev:Fast ärligt talat, hur kul är det med en Världsmästare utan eller med mycket få segrar.
Premierar hellre "pendel" förare än jämna, tror det ger roligare racing.
Trist att det är så, men med dagens poängsystem är det mycket möjligt att det blir så. Hoppas att segrar kommer att premieras framöver, blir trist om alla kör på säkerhet.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Racingförare kör nog i allmänhet alltid för en seger oavsett poängutdelningen - prestigen för en seger är så mycket större än för att vara "first looser". Jag tror t.ex inte att Kimi har hållt igen i år utan det har bara inte räckt till seger men det har räckt till pallplatser.
För Burns är ju situationen annorlunda - i WRC är det väl så att VM-ledaren får alltid starta först första dagen vilket brukar innebära ganska mycket tappad tid på framför allt grusrallyn. Därmed har han ända sen tidigt på säsongen alltid varit i ett dåligt läge andra dagen och kanske inte haft så mycekt möjlighet att köra för seger då. Bättre då att få med sig så mycket hem som möjligt.
Poäng för snabbaste varv, antal varv i ledning och pole och andra CART-fasoner gillar inte jag. Bättre att bara dela ut poäng för placering i loppet till de X antal första och inte krångla med mer än så.
För Burns är ju situationen annorlunda - i WRC är det väl så att VM-ledaren får alltid starta först första dagen vilket brukar innebära ganska mycket tappad tid på framför allt grusrallyn. Därmed har han ända sen tidigt på säsongen alltid varit i ett dåligt läge andra dagen och kanske inte haft så mycekt möjlighet att köra för seger då. Bättre då att få med sig så mycket hem som möjligt.
Poäng för snabbaste varv, antal varv i ledning och pole och andra CART-fasoner gillar inte jag. Bättre att bara dela ut poäng för placering i loppet till de X antal första och inte krångla med mer än så.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 734
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Att Burns haft sämre utgångsläge är ju i och för sig sant. Men Carlos Sainz, Sebastien Loeb med flera har också gått ut tidigt i racen. Och de har lyckats betydligt bätre än Burns, han har dessutom själv sagt att han prioriterar titeln framför enstaka segrar.
Nu gäller det i WRC, i F1 är det lite annorlunda. Men de använder trots allt samma poängsystem. Håller med om att man inte skall få poäng om man inte slutför en tävling, men jag tycker att seger skall premieras mer än det gör idag (som de flesta här skulle jag tro).
Nu gäller det i WRC, i F1 är det lite annorlunda. Men de använder trots allt samma poängsystem. Håller med om att man inte skall få poäng om man inte slutför en tävling, men jag tycker att seger skall premieras mer än det gör idag (som de flesta här skulle jag tro).
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag kan iofs förstå Burns - vem kommer man ihåg mest, den som vann flest segrar den säsongen eller den som blev världsmästare?
Fast jag har svårt för inställningen i och för sig. Men jag tror det skulle vara värre om det var samam inställning i racing, där man har en kamp på banan förare-förare istället för en kamp mot klockan. Det vore bra trist att se någon bara ligga kvar bakom och samla pallplatser och inte försöka sig på en omkörning för ledning och förstaplats. Men F1 och racing i allämnhet är ju lite annorlunda - en seger är så väldigt prestigefyllt. Upplever det inte riktigt på samma sak i rally om inställning till segrar och pallplatser.
Fast jag har svårt för inställningen i och för sig. Men jag tror det skulle vara värre om det var samam inställning i racing, där man har en kamp på banan förare-förare istället för en kamp mot klockan. Det vore bra trist att se någon bara ligga kvar bakom och samla pallplatser och inte försöka sig på en omkörning för ledning och förstaplats. Men F1 och racing i allämnhet är ju lite annorlunda - en seger är så väldigt prestigefyllt. Upplever det inte riktigt på samma sak i rally om inställning till segrar och pallplatser.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Ett poängsystem som i högre grad premierar vinneraren hade sannolikt inte hjälpt Kimi i år då han har säkert legat på max.
Ju mindre poängskillnaden är mellan 1:a plats och 2:a plats "bör" ändå minska benägenheten att riskera sin placering.
Utgår givetvis ifrån att titelaspiranterna gör en riskbedömmning och inte agerar prestigemässigt, eftersom ett sådant beteende sällen betalar sig i längden. Men titelaspiranterna tänker nog både på att vinna lopp och att vinna VM, men gissningsvis väljer de VM i första hand och stannar säkert på 2:a plats med dagens poängsystem.
Därför måste poängvinsten att vinna vara så stor att de lockas att ta risken att försöka vinna! Att prestigevinsten att vinna ett lopp skulle vara högre värderad än den totala poängen och att detta skulle räcka som "trigger" vore mycket kortsiktigt tänkt.
Att väga risk mot vinst "måste" ingå i alla titelaspiranters tankar!
Nu kanske förarna inte är så kalkylerande i sina riskbedömmningar som de "bör" för det verkar sannerligen inte så alla gånger!
Så ja, det kanske inte spelar någon roll ändå!
Ju mindre poängskillnaden är mellan 1:a plats och 2:a plats "bör" ändå minska benägenheten att riskera sin placering.
Utgår givetvis ifrån att titelaspiranterna gör en riskbedömmning och inte agerar prestigemässigt, eftersom ett sådant beteende sällen betalar sig i längden. Men titelaspiranterna tänker nog både på att vinna lopp och att vinna VM, men gissningsvis väljer de VM i första hand och stannar säkert på 2:a plats med dagens poängsystem.
Därför måste poängvinsten att vinna vara så stor att de lockas att ta risken att försöka vinna! Att prestigevinsten att vinna ett lopp skulle vara högre värderad än den totala poängen och att detta skulle räcka som "trigger" vore mycket kortsiktigt tänkt.
Att väga risk mot vinst "måste" ingå i alla titelaspiranters tankar!
Nu kanske förarna inte är så kalkylerande i sina riskbedömmningar som de "bör" för det verkar sannerligen inte så alla gånger!
Så ja, det kanske inte spelar någon roll ändå!
-
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tis okt 14, 2003 17:54
- Ort: Växjö
Tycker inte man ska blanda in rally och annat nu i F1. Vad jag vill komma fram till är ju, en kille kör 16 lopp och vinner 1. Med andra ord man har varit bäst EN gång under de 16 tävlingar. En annan kille kör också 16 lopp men har varit bäst hela 6 gånger för att sen hamna på ungefär samma poäng. Skillanden är ju trots allt i hela 5 segrar.
Nej, gamla 80-90 tals systemet var ju fan så mycket bättre! Då fick man verkligen kämpa för att vinna. Idag krävs det ju inga segrar för att bli världsmästare. Om 10 år kanske man behöver inte köra överhuvudtaget för att va en "världsmästare". Nu vill jag inte ta någonting ifrån varken Kimi eller Michael men poängsystemet är ju verkligen kass.
Nej, gamla 80-90 tals systemet var ju fan så mycket bättre! Då fick man verkligen kämpa för att vinna. Idag krävs det ju inga segrar för att bli världsmästare. Om 10 år kanske man behöver inte köra överhuvudtaget för att va en "världsmästare". Nu vill jag inte ta någonting ifrån varken Kimi eller Michael men poängsystemet är ju verkligen kass.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Menar du det gamla 80-talssystemet där man var tvungen att räkna bort några av sina sämsta resultat? Så att det blev som för Alain Prost som en säsong tog flest poäng av alla men var tvungen att räkna bort några av resultaten så att Senna blev världsmästaren det året trots att han hade färre antal poäng totalt sett?
DET var ett dåligt poängsystem.
I år har Michael Schumachers flest antal segrar. Men han har i jämförelse med Kimi och Montoya också flest antal dåliga resultat - annars skulle han ha varit långt före dessa båda. Schumacher vann flest lopp men var också den ojämnaste förare sett över säsongen av de tre. De andra, särskilt Kimi, hade en bättre lägstanivå men en sämre bästanivå så att säga.
DET var ett dåligt poängsystem.
I år har Michael Schumachers flest antal segrar. Men han har i jämförelse med Kimi och Montoya också flest antal dåliga resultat - annars skulle han ha varit långt före dessa båda. Schumacher vann flest lopp men var också den ojämnaste förare sett över säsongen av de tre. De andra, särskilt Kimi, hade en bättre lägstanivå men en sämre bästanivå så att säga.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Jag kan räkna upp två som var bättre utan problem. Tyvär fick de ingen chans att köra klart säsongen. Så Keke´s titel berrode mer på olyckor än hans körskicklighet.El Scorcho skrev:Man kör ju efter det system man har. Naturligtvis är Schumacher är rättvis världsmästare. Men ifall Kimi hade vunnit så hade han också varit det. Jämnhet är ju också en ingrediens. Personligen tycker jag det kanske skulle vara 12p till segraren i stället..vinster är ju lite extra.
När det gäller Keke Rosberg så var han klart bäst sett till säsongen 1982..även om han "bara" tog en seger. Han tog det på sin körskicklighet och körde bl.a. mot en massa turbobilar. Han var grym.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Men MS hade väl vunnit även med förra årets system, eller? Orkar inte räkna nu... men det tyder ju på att bäste man fortfarande vinner, även om det såg knivigare ut i år än vad det egentligen skulle ha gjort.
Jag tycker iofs idén med 8 poängplatser är suveränt, men inför 12 poäng för segraren istället...
/E
Jag tycker iofs idén med 8 poängplatser är suveränt, men inför 12 poäng för segraren istället...
/E
LuckyStrike1 skrev:Menar du det gamla 80-talssystemet där man var tvungen att räkna bort några av sina sämsta resultat? Så att det blev som för Alain Prost som en säsong tog flest poäng av alla men var tvungen att räkna bort några av resultaten så att Senna blev världsmästaren det året trots att han hade färre antal poäng totalt sett?
DET var ett dåligt poängsystem.
I år har Michael Schumachers flest antal segrar. Men han har i jämförelse med Kimi och Montoya också flest antal dåliga resultat - annars skulle han ha varit långt före dessa båda. Schumacher vann flest lopp men var också den ojämnaste förare sett över säsongen av de tre. De andra, särskilt Kimi, hade en bättre lägstanivå men en sämre bästanivå så att säga.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Japp, SChumacher hade vunnit även med det gamla systemet och i stort sett skulle det inte ha varit några stora förändringar placeringsmässigt i förar-VM.
Två vinnare tror jag är Webber och Button som radade upp sjunde- och åttondeplatser i år och fick "gratispoäng". Fisichella är placeringsmässigt en förlorare som hade slutat högre med gamla systemet eftersom han tog en 10-poängare men knappt någonting mer.
Två vinnare tror jag är Webber och Button som radade upp sjunde- och åttondeplatser i år och fick "gratispoäng". Fisichella är placeringsmässigt en förlorare som hade slutat högre med gamla systemet eftersom han tog en 10-poängare men knappt någonting mer.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish